eitaa logo
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
3.5هزار دنبال‌کننده
862 عکس
146 ویدیو
61 فایل
❇️ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه مجموعه ای‌ است که سعی دارد در عرصه ترویج گفتمان تحول علوم انسانی قدم بردارد. ◽️آدرس سایت: http://www.nsayeh.com ◻️مدیر مسئول: @hamedshams ◽️جانشین مدیر مسئول: @saeed_karimdadashi ◽️ادمین: @Mahdiniksefat
مشاهده در ایتا
دانلود
📌 عوامل تاثیرگذار در روش 💢 روش در علم متاثر از عوامل بسیاری است از مهمترین عوامل موثر در روش موضوع علم و مهمتر از آن قوای ،ادارکی، ابزارها و منابع شناخت علمی است موضوع علم و قوا و ابزارها به نوبه خود متاثر از بنیان های متافیزیکی ، انسان شناختی و نیز معرفت شناختی کسی است که در این باب اظهار نظر می کند. ⭕️ کسانی که واقعیت مستقل از اراده انسان و اراده آدمی را انکار کرده و معانی را بر ساخت های فردی یا اجتماعی می دانند با رویکردهای ایدئالیستی نمی توانند علم را عهده دار انکشاف حقیقت بدانند و معنای تجربی علم را نیز که عهده دار تبیین حقایق عینی باشد، نمی توانند پذیرند کسانی که نظیر کانت اصل واقعیت را می پذیرند ولی انسان را فاقد قوه ای میدانند که به متن واقع راه پیدا کند، گرفتار شکاکیت و نسبی گرایی نسبت به واقع میشوند و نمیتوانند علم را به معنای معرفتی که حکایت از واقع داشته باشد و در ارتباط با واقع متصف به صدق و کذب بشود بپذیرند. ⭕️ بر همین قیاس کسانی که با رویکردهای ماتریالیستی در هستی شناسی اصل واقعیت را پذیرفته و هستی را به افق زمان و امور طبیعی دنیوی و این جهانی محدود و مقید میگردانند و افزون بر این که حواس آدمی را تنها راه مواجهه با واقعیتهای هستی میدانند ناگزیر علم را به معرفت های تجربی محدود و مقید می کنند. این گروه ناگزیر روشهای غیر تجربی را نمیتوانند به منزله روش های معرفت علمی بپذیرند. ▫️ فلسفه و روش علوم اجتماعی ص ۳۸ ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 در عرصه روش شناسی 💢 این اثر مشتمل بر ده گفتار و مقاله است که به بخشی از عقبه های علم مدرن که اولا بیشتر هستی شناختی و معرفت شناختی است و ثانیا تاثیر مباشر و قریب در هویت علم دارند، اشاره کرده و تطورات این عقبه هارا در تعامل با تحولات علم پیگیری کرده است. ⭕️ همچنین به موازات آن عقبه های متناظر با آن هارا در فرهنگ اسلامی و خصوصا ایرانی دنبال کرده و ظرفیت های منطقی آن هارا برای تعامل و تدوین دانش ها و نظریه های مورد نیاز جامعه اسلامی به بحث و گفت و گو گذاشته است. ⭕️ مهمترین مفاهیمی که در این اثر از دو بعد هستی شناختی و معرفت شناختی موضوع بحث بوده اند این موارد است: عقل، وحی، نقل، شهود، روش و علم تجربی، تجریدی و نیز علم سکولار و . ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 تطورات تعریف پارادایم 💢 نکته‌ی جالبی که در مورد پارادایم وجود دارد این است که با وجودی که کوهن تمام کتاب خود را به بحث در مورد پارادایم اختصاص داده، تعریف شفاف و صریح و واحدی از پارادایم ارائه نمی‌دهد. ⭕️ مارگارت مسترمن در مقاله‌ی معروفی با عنوان The Nature of Paradigm توضیح داده که کوهن در کتاب ساختار خود،‌ پارادایم را به بیست‌ویک شکل مختلف به کار برده است. ⭕️ به همین علت، ممکن است نویسندگان مختلفی را ببینید که همگی شما را به کتاب ساختار انقلابهای علمی ارجاع می‌دهند، اما تعریف متفاوتی از پارادایم ارائه می‌کنند. ⭕️ تعریف پارادایم را در حدی که جامع تعاریف دیگر باشد ، می توان به شکل زیر تصویر کرد: 🔻 پارادایم یعنی مجموعه‌‌‌ای از مفروضات،‌ باورها و نگرش‌ها که در نهایت خود را به شکل قوانین، نظریه‌ها،‌ ابزارها و کاربردها نشان می‌دهند. 🔻ویژگی پارادایم این است که تقریباً همه‌ی متخصصان و کارشناسان یک حوزه، آن را پذیرفته‌اند. به همین علت، اگر تحقیق انجام می‌دهند، در تأیید و تکمیل همان پارادایم است و اگر سوالی مطرح می‌کنند، می‌خواهند جنبه‌های بیشتری از همان پارادایم برایشان شفاف شود. ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 در حوزه روش شناسی 💢 هدف این کتاب، آشناکردن خوانندگان با شیوه استفاده جامع و نظام مند از رویکرد علمی است. تاکید بر رابطه بین نظریه، پژوهش و عمل، و مرتبط کردن فعالیت های گوناگون پژوهشی در چارچوبی منظم است، تا به این ترتیب خواننده، مفهوم پژوهش در علوم اجتماعی را به آسانی درک کند. ⭕️ به نظر نویسندگان کتاب، پژوهش در علوم اجتماعی فرایندی چرخه ای و خوداصلاحی است. این فرایند هفت مرحله مرتبط به هم دارد که عبارت اند از: مسئله مورد پژوهش، ساختن فرضیه، طرح پژوهش، اندازه گیری، جمع آوری داده ها، تحلیل داده ها و تعمیم داده ها. هریک از این مراحل به گونه ای به نظریه مرتبط است، از آن تاثیر می گیرد و بر آن تاثیر می گذارد. کتاب پیش رو، خواننده را با هر یک از مراحل این فرایند آشنا می کند. ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 روش شناسی علوم انسانی اسلامی 💢 دستیابی به علوم انسانی اسلامی در مهندسی تمدن اسلامی از جایگاه ویژه ای برخوردار است. برای رسیدن به مقام «اسلامیت»ِ علوم انسانی باید توجه خاصی به منابع ، مبانی و روش ها داشته باشیم. ⭕️ روش شناسی علوم انسانی اسلامی عهده دار کشف، توصیف و ارزیابی معرفت شناختی روش های پیشنهادی در نظریه های علم دینی و علوم انسانی اسلامی است . ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 چیستی روش تحقیق کمی 💢 تحقیقات کمی را باید به عنوان یک روش پژوهشی سیستماتیک و علمی در نظر گرفت که براساس جمع‌آوری داده و اطلاعات از پدیده‌ها مورد بررسی، عمل می‌کند. در این روش تحقیقی، پس از دسته‌بندی و آماده‌سازی اطلاعات جهت پردازش، از تکنیک های آماری، ریاضی یا محاسباتی به منظور مدل‌سازی رفتار پدیده‌ها استفاده می‌شود. ⭕️ تحقیقات کمی با استفاده از روش‌های نمونه گیری، بخشی از جامعه آماری هدف را در نظر گرفته و با ارسال فرم‌های نظرسنجی به قالب پرسشنامه و … اطلاعات مورد نظر را جمع آوری می‌کند. حاصل تجزیه و تحلیل آماری چنین داده‌هایی، نتایج تحقیق کمی را می‌سازند. به این ترتیب با دریافت نتایج حاصل از تحقیق کمی، پس از درک دقیق این اعداد، آینده پدیده های اجتماعی ، قابل پیش بینی بوده و متناسب با آن قادر به تغییرات خواهیم بود. ⭕️ پژوهش یا تحقیق کمی بیشتر در علوم اجتماعی با استفاده از روش‌های آماری اجرا شده و بعد از جمع آوری داده‌ها، به کار گرفته می‌شوند. در این روش تحقیق، محققان و آمارشناسان چارچوب‌ها و تئوری‌های ریاضی را که مربوط به کمیت مورد بحث است، به کار می‌گیرند. ⭕️ الگوهای تحقیق کمی، دقیق و بارها مورد بررسی قرار گرفته تا دقت مناسبی داشته باشند. نتایج بدست آمده از این روش تحقیق، منطقی، آماری و بی‌طرفانه و بدون اریب است. جمع‌آوری داده‌ها با استفاده از یک روش ساختارمند و روی نمونه‌های بزرگتر که نماینده مناسبی از کل جمعیت آماری هستند، انجام می‌شود. ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 در حوزه روش شناسی 💢 در کتاب «فلسفه روش تحقیق در علوم انسانی» تلاش شده است تا مبانی فلسفی روش تحقیق در علوم انسانی مورد توجه واقع شود؛ ورود به این مبانی، نیازمند معرفی و تعریف تحقیقات علمی است و به طور کلی، تحقیقات علمی، به عنوان فرآیندهای عقلانی جواب به سؤالات یا مسئله پژوهشی، توسط اندیشمندان و یا محققینی انجام می شود که متکی بر تفکر منطقی و با پیروی از قواعد یا هنجارهای علمی مشخص، از مراحل معینی جهت ورود به واقعیات تجربی پدیده‌های مورد مطالعه استفاده می کنند. ⭕️ تمامی عناصر، تکنیک ها و ابزارهایی که محقق در فرایند تحقیق استفاده می کند، متکی بر توجیهات منطقی است که مورد اتفاق نظر اجتماعاتی از اندیشمندان قرار گرفته است. همین امر، تعیین کننده علمی بودن تحقیق است و به عبارتی دقیق تر، اصالت تحقیق علمی را به روش شناسی آن مرتبط می کند. در تحقیقات علمی، روش شناسی به مجموعه ای از عقاید، قوانین، تکنیک ها و رویکردهایی اطلاق می شود که توسط جامعه علمی اندیشمندان، به کار برده می شود. ⭕️ در این کتاب تلاش شده تا مبانی اساسی حوزه های مختلف علمی رایج در علوم انسانی معرفی شود و از آنجا که نقطه تمرکز این کتاب، مفهوم پاردایم است، تلاش شده تا پارادایم تعریف و پارادایم های رایج در حوزه تحقیقات در علوم انسانی معرفی شود. مفهوم پارادایم در این کتاب، در معنای چگونگی درک جهان و فرایندهای حاکم بر آن و نیز چگونگی تحقیق در جهان است. ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 چیستی روش تحقیق کیفی 💢 روش تحقیق کیفی شامل گردآوری و تحلیل داده‌های غیرعددی برای شناخت مفاهیم، دیدگاه‌ها و تجارب مختلف است. منظور از داده‌های غیرعددی مواردی مانند متن، صوت، تصویر یا ویدیو است. تحقیقات کیفی بر منابع دسته اول برای گردآوری اطلاعات و داده‌ها، اتکا دارند. ⭕️ تحقیق کیفی حوزه‌ای از روش پژوهش (تحقیق) است که ویژگی مشترک انواع مختلف آن تحلیل داده‌های بدون ساختار می‌باشد. روش‌های تحقیق را از منظر نوع داده‌های تحقیق می‌توان به روش تحقیق کیفی و روش تحقیق کمی تقسیم بندی کرد. در روش تحقیق کیفی هدف شناسایی، طبقه بندی و استخراج مفاهیم براساس مطالعه متون یا مبتنی بر دیدگاه خبرگان است. بنابراین ابزارهای اصلی گردآوری داده‌ها در روش تحقیق کیفی مصاحبه یا مطالعات کتابخانه‌ای است. بسته به نوع تحقیق باید از ابزارهای مناسب استفاده کرد. ⭕️ تحلیل کیفی عبارت از مجموعه فعالیت‌هایی (چون مشاهده، مصاحبه و شرکت گسترده در فعالیت‌های پژوهشی) است، که هرکدام به‌نحوی محقّق را در کسب اطلاعات دست اول، درباره موضوع مورد تحقیق یاری می‌دهند. بدین‌ترتیب، از اطلاعات جمع‌آوری شده، توصیف‌های تحلیلی، ادراکی و طبقه‌بندی‌شده حاصل می‌شود. در روش مورد بحث دسترسی به اطلاعات؛ یعنی زندگی کردن با مردم مورد پژوهش، یادگیری فرهنگ آن‌ها، از جمله مبانی ارزشی، عقیدتی و رفتاری، زبان و تلاش برای درک احساس، انگیزش و هیجان‌های آن‌ها است. پژوهشگر کیفی، رفتار اجتماعی را به این دلیل درک می‌کند که خود را به‌جای دیگران قرار می‌دهد. ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 در حوزه روش شناسی 💢 کتاب حاضر در چهار فصل به تبیین روش شناسی حکمی _ اجتهادی می پردازد که یکی از کاربست های رئالیسم شبکه ای است. ⭕️ در فصل اول با عنوان «فلسفه و روش»، این موضوعات بیان شده اند: فلسفه و فلسفه های مضاف، فلسفه و روش شناسی علوم، طبقه بندی علوم انسانی، روش شناسی و اصالت فرد و جامعه، روش ها در بستر سوبجکتیویسم. ⭕️ مولف در فصل دوم که «فلسفه های تبیین گرا» نام دارد، به مباحثی چون: تبیین در علوم اجتماعی، استقراء در فلسفه اسلامی، عادت گرایی و اثبات گرایی و ابطال گرایی، تاییدگرایی پرداخته است. ⭕️ در فصل «فلسفه های تفهم گرا»، مطالبی پیرامون هرمنوتیک و مسئله فهم، هنرمنوتیک و روش شناسی، هرمنوتیک فلسفی و منتقدان آن، فلسفه های انتقادی و مسئله ارزش توضیح داده شده اند. ⭕️ نویسنده در فصل پایانی با نام «رئالیسم و روش شناسی حکمی _ اجتهادی»، این موضوعات را تبیین نموده است: رئالیسم و شناخت اجتماعی، عقلانیت اسلامی و علوم اجتماعی، روش شناسی حکمی _ اجتهادی. ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 اجتهاد روش علوم انسانی اسلامی 💢 اندیشمندان علوم اجتماعی غربی چندین سده است که با روش‌های اثباتی، فرااثباتی، انتقادی، تفهمی، تفسیری و هرمنوتیکی، تحلیل گفتمان و ... در حوزه علوم انسانی مدرن ، اندیشه‌ها و نظریه‌های اجتماعی تولید می‌کنند. ⭕️ در صورتی که در جهان اسلام و ایران، فقها با بهره گیری از روش اجتهادی که دارای بیش از هزار سال سابقه دیرینه در متن حوزه است، توانسته‌اند یکی از مطمئن‌ترین روش‌های بومی تجربه شده در تولید اندیشه در حوزه علوم انسانی اسلامی را خلق و معرفی نمایند. ⭕️ نتایج و یافته‌ها بیانگر آنست که اجتهاد این ظرفیت بالقوه را دارا می باشد و به عنوان یک روش در خلق نظریه و عمل در حوزه علوم انسانی اسلامی که باید به بهترین وجه توسط فقیهان و دانشمندان دینی پی‌‌‌ ‏گرفته شود. ⭕️ باید بر این نکته تاکید داشت که اجتهاد مصطلح و سنتی در این عرصه کافی نبوده و در این زمان و یا زمان‌های دیگر نخواهد توانست جوابگوی نیازهای متنوع و پیچیده جوامع بشری باشد. ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 در عرصه روش شناسی 💢 شاید بتوان «تمدن» را بزرگ ترین سازه مفهومی دانست که اندیشیدن بدان در سپهر فکری هر اندیش ورزی نیست؛ اما ملاحظه آرمان های رهبران جامعه اسلامی و نیز نظرداشت افق ترسیم شده برای نظام اسلامی ایران، حکایت از دست یافتنی شدن «تمدن عظیم اسلامی» دارد. حرکت نظام اسلامی، برای تمدن سازی، آنگاه در راستای مبانی و اهداف اصیل اسلامی خواهد بود که پیگیری این هدف والا را با روش اجتهادی و رویکرد فقهی در دستور کار خود قرار دهد. ⭕️ «اجتهاد تمدن ساز» نرم افزار بنیادین برای نیل به «تمدن سازی اسلامی» است که اثر حاضر در صدد تبیین آن، بر اساس دیدگاه استاد علیرضا اعرافی دارد. ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 نسبت امتداد فلسفه اسلامی با روش 💢 فلسفه علمی است که در درباره موجود بما هو موجود بحث می کند که سنخ این مباحث غیر از «باید» می باشد و در عرصه روش هم بر محور برهان چرخ می زند. ⭕️ منظور از «باید» در این مبحث «باید» های اعتباری می باشد به عنوان نمونه مسائل علم فقه و بخش هایی از علوم انسانی جدید از این سنخ «باید» ها هستند. ⭕️ حال مسئله ای که وجود دارد این است که رابطه بین «باید»ها و گزاره های حقیقی فلسفی چیست؟ ⭕️ بعضی از اندیشوران بین باید ها و هست ها نمی توانند رابطه تولیدی را تصویر نمایند و عده برعکس این دیدگاه به رابطه تولیدی حکم داده اند که در این نوشته در مقام داوری نیستیم. ⭕️ با مشخص شدن تعریف فلسفه و رابطه هست و باید ، حال به سراغ معنای «امتداد» می رویم. اگر قائل شویم رابطه ی بین ایندو مورد ذکر شده وجود دارد ، «امتداد فلسفه» به این معناست که علوم انسانی جدید را از دل علم فلسفه تولید نمایم. ⭕️ اما اگر رابطه ی تولیدی را قبول نداشته باشیم در این صورت علوم انسانی را که عمدتا ایستاده بر مبانی پوزیتویستی و سبجکتیویسمی هستند، با مبانی فلسفی خود بازبینی کرده و مبانی صحیح اسلامی را جایگزین می کنیم که این را امتداد فلسفه می نامیم . ⭕️ در این صورت تولید «باید»های علوم انسانی با «علم فقه به معنای عام خود » و بر اساس روش صحیح فقاهت انجام می گیرد. ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 در حوزه روش شناسی 💢 نویسنده در ارتباط با نوشتن این کتاب می گوید: تجربه چندساله تدریس و تحقیق در گروه انسان شناسی دانشگاه واندربیلت همسو با نظرگاه کمابیش فلسفی ای که همواره دانشجویان و محققان را به آن حساس و تشویق کرده ام، زمینه ای فراهم کرد تا نگاهی نسبتا انعطاف پذیرتر و متأملانه تر به روش تحقیق بیندازم. ⭕️ کتاب حاضر روش های تحقیق را شیوه هایی برای نگریستن به جهان یا بودن در آن و مواجهه با مسائل پیشاروی انسان و معضلات فلسفی، اجتماعی، سیاسی و غیره می داند و بدین وسیله با تعریف های طبیعت گرایانه و ذات گرایانه مرسوم در روش شناسی علوم انسانی مخالفت می ورزد. این کتاب با بررسی بستر شکل گیری برخی از مهم ترین جریان های نظری و عملی در علوم انسانی معاصر و برجسته کردن سویه های هستی شناختی و معرفت شناختی آن ها، فهم متفاوتی از روش تحقیق و کاربرد معاصر آن به خواننده ارائه می دهد و می کوشد مواجهه او را با پدیده های اجتماعی در افقی وسیع تر میسر سازد. ⭕️ کتاب در یازده فصل تنظیم شده است که مجموعه ای است از گفتارها، مقاله ها و مطالب متنوع و البته مرتبط که در طول چند سال فراهم شده اند. ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه برگزار می کند! 💢 موضوع: ▫️ تاملی بر نسبت فمینیسم با علوم انسانی ⭕️ با حضور ▫️استاد دکتر ابوالفضل اقبالی ⭕️ محور های دوره ▫️تطورات فمینیسم از جنبش اجتماعی تا نظریه معرفتی ▫️فلسفه و الهیات فمینیسم ▫️معرفت شناسی فمینیسم ▫️فلسفه اخلاق فمینیسم ▫️علوم اجتماعی فمینیسم ▫️فلسفه سیاسی فمینیسم ⭕️ هزینه شرکت در دوره ۵۰۰۰۰۰ ريال ⭕️ برای اطلاعات بیشتر و ثبت نام http://yun.ir/gfr6x7 ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 ⭕️ استاد دکتر ابوالفضل اقبالی ▫️لیسانس علوم اجتماعی(پژوهشگری)دانشگاه علامه طباطبایی ▫️کارشناسی ارشد جامعه‌شناسی انقلاب اسلامی دانشگاه شاهد ▫️کارشناسی ارشد مطالعات زنان دانشگاه خوارزمی ▫️دکتری جامعه‌شناسی فرهنگی دانشگاه آزاد علوم تحقیقات دکتری علوم اجتماعی اسلامی دانشگاه تهران ⭕️ آثار ▫️مناقشات نظری ابن‌سینا و گیدنز پیرامون الگوی خانواده ▫️بازنمایی گفتمان های خانواده ▫️خوانش گفتمانی از مناقشات امر جنسی ▫️ساخت اجتماعی طلاق توافقی در ایران ▫️ روش‌شناسی بنیادین اندیشه فمینیستی ▫️بازنمایی عشق در موسیقی پاپ ایرانی ▫️الگوی خانواده مطلوب از منظر ابن‌سینا و ارزیابی آن از منظر اسلامی و فمینیستی ▫️ تحولات هویت جنسیتی بانوان مذهبی در ایران ▫️ هویت جنسیتی زنانه (زنانگی) در سیره حضرت زهرا (س) ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 تاریخچه تطورات فمینیسم 💢 وقتی اوراق تاریخ را مرور می کنیم ظلم به زن در تاریخ شرق و غرب به صورت های مختلف به چشم می خورد چه آن زمان که زن، در نوع حیوان صورت بندی می شد و چه بعد از انقلاب فرانسه که قوانین اروپا زن را از اغلب و اهم حقوق محروم می ساخت لذا جریان های ظهور کردند که خواستار پایان سرافکندگی تاریخی زن بودند. ⭕️ «فمینیسم» مفهومی برآمده از فرهنگ غربی علی الخصوص فرانسه می باشد که در قرن نوزدهم به جنبش های زنان که به دفاع از حقوق اساسی زنان بر اساس آرمان برابری و رهایی طلبی روشنگری پا در عرصه اجتماع نهاده بودند، اطلاق می شد‌. ⭕️ جنبش های فمینیسم در آغاز برای اعتراض به برخی نابرابری های اجتماعی و سیاسی شکل گرفت، اما با گذشت زمان به جریانی علمی ، فرهنگی نیز تبدیل شد؛ جریانی که بر اساس پایگاه روشنگری و مدرن به تحلیل نابرابری های زنان می پرداخت و راهبردهایی خاص مطرح می کرد . این جریان در درون خود گرایش های مختلف علمی ، فرهنگی ،سیاسی و اجتماعی را جای داده است. ⭕️ البته این نکته حائز اهمیت است که بدانیم همه کسانی که صادقانه می گویند برای منافع زنان اهمیت قائل هستند، فمینیست نمی باشند . مساله مهم نحوه تفسیر این منافع است . کسی که منافع زنان را بر اساس نگرش سنتی به زن تفسیر می کند، در نظام اندیشه ای این تفکر فمینیست نیست. ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 در حوزه فمینیسم 💢 بسياری موج اول فمينيسم را در ارتباط با پيشرفت‌های فکری و اقتصادی قرن نوزدهم، به‌ويژه ليبراليسم و انقلاب صنعتی می دانند و بر اين نظر تاکيد دارند که انقلاب صنعتی با کشاندن کار به خارج از خانه و دادن اوقات فراغت به زنان طبقه متوسط، فرصت عملی شدن آن ايده را فراهم کرد. ⭕️ در واقع با انقلاب صنعتی جنبش بورژوازی غرب استثمار نيروی کار زنان و دختران جوان را در پيش گرفت و کار سخت و طاقت‌فرسا در کارخانه‌ها و کارگاه‌ها را علاوه بر کار منزل به آن‌ها تحميل کرد. ⭕️ بايد عجله کنيم، چون به خانه که می رسيم، کارمان تازه آغاز می شود؛ چيزهای زيادی ما را فرا می خوانند، کاش ده تا دست داشتيم و به کارشان می گرفتيم. کودک را با نهايت مراقبت مي‌خوابانيم و همه چيز را برای آمدن تو آماده می کنيم: تو غذايت را می خوری و بی درنگ به رختخواب می روی، و تا روز بعد تن و بدن خود را می آسایی. اما ما! افسوس! خواب خوشی نخواهيم داشت، چون کودک بيدار می شود و گريه سر می دهد، و روز بعد، با دميدن سپيده‌دم، باز وقت کار در مزرعه است. ⭕️ کتاب حاضر با رويکردی علمی تاريخ جنبش فمينيستی را به تفصيل باز می گويد و ريشه‌های کهن آن را بازمی کاود. ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 نگرشِ فمینیسم های لیبرال 💢 فمینیست های اولیه که از فردگرایی لیبرالی متاثر بودند، در قرن هیجدهم معتقد بودند سرشت زنانه و مردانه کاملا یکسان است و نقش جنسیت را، به رغم علوم زیست شناختی و تجربی، به کلی و به نحوی متعصبانه انکار می کردند . تاکید فمینیست های لیبرال بر برابری زنان با مردان از نظر قانونی و سیاسی است. ⭕️ سید ابراهیم حسینی ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 در حوزه فمینیسم 💢 کتاب «کاوشی در فلسفه فمینیستی» مقدمه ای در دسترس برای مسائل محوری در فلسفه فمینیستی فراهم می کند. در عین حال، به ایرادات فعلی به فمینیسم پاسخ می‌دهد و استدلال می‌کند که در دنیای امروز بررسی تأثیر دوگانگی جنسیت‌ها مانند همیشه قانع‌کننده است. ⭕️ بنابراین، دیدگاه های فمینیستی سهمی حیاتی در حال و آینده فلسفه دارد. نویسنده رابین می شات همچنین دیدگاهی بدیع در مورد اخلاق فمینیستی بر اساس کار خود در مورد جنگ و تجاوز به عنف ارائه می دهد. این کتاب منحصربه‌فرد برای هر کسی که به دنبال درک نقش فعلی و آینده فلسفه فمینیستی است ایده‌آل است. ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 نگرشِ فمینیسم های مارکسیسم 💢 از نظر مارکسیسم، مفهوم «طبقه » کلید درک تمام پدیده های اجتماعی از جمله ستم بر زنان است . جامعه مطلوب مارکسیسم جامعه بدون طبقه است . برخورد مارکسیسم با مساله زن طبیعتا با روش ماتریالیسم تاریخی پیوند دارد . از این رو، سرشت زن را از رابطه متقابل دیالکتیکی عمل (Praxis) و ساختمان زیستی و شرایط اجتماعی او متشکل می داند . انگلس می گوید: «تابعیت زن شکلی از ستم است که از نهاد جامعه طبقاتی سرچشمه گرفته و چون در خدمت منافع سرمایه قرار دارد، تا امروز دوام آورده است ». ⭕️ مارکسیسم پایه مادی ستم زنان را در تقسیم جنسیتی «کار» می جوید و نخستین شرط رهایی زن خانه دار را در آن می بیند که جنس مؤنث خانه را ترک کند; ولی روشن نمی سازد چرا از زمان های اولیه تقسیم کار «طبیعی » مردان را به تولید لوازم کار و معاش و زنان را بیش تر به کار خانگی مشغول کرد . مارکسیست ها، فمینیسم لیبرال و فمینیسم رادیکال را اشکال نادرست آگاهی می دانند که زنان خارج از طبقه کارگر خلق کرده اند. ⭕️ سید ابراهیم حسینی ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 در حوزه فمینیسم 💢 فمینیسم هم‌اکنون به موضوعی بحث‌انگیز و جدی در برابر نظریه‌ی سیاسی غربی بدل شده است. برای مثال، فمینیسم نشان داده است که تاکید نظریه‌ی سیاسی غرب بر عدالت یا آزادی با نادیده‌گرفتن کامل فضای خانه و خانواده همراه بوده است. به عبارت دیگر، مردان نظریه‌پرداز عدالت و آزادی را برای فضای بیرون از خانه، تعریف کرده‌اند که به‌طور سنتی به مردان اختصاص داده می‌شد، و خانه و خانواده را، که به‌طور سنتی عرصه‌ای زنانه محسوب می‌شد، از دایره‌ی مصادیق عدالت و آزادی به کلی حذف کرده‌اند. ⭕️ فمینیسم، به مثابه نظریه‌ی برابری جنسی، دربرگیرنده‌ی دیدگاه‌هایی است که دیگر نمی‌تواند در شیوه‌های سنتی نظریه‌پردازی غربی بگنجد. هرچه بی‌کفایتی نظریه‌ی سیاسی غربی در تبدیل جهان به جایی بهتر برای زندگی آشکارتر می‌شود، فمینیسم به منزله‌ی نظریه‌ای جایگزین اهمیت بیشتری می‌یابد. ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 امام خمینی و علوم انسانی اسلامی 💢 به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع‌رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و به نقل از پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، محمد محمدرضایی سردبیر فصلنامه علمی پژوهشی قبسات در مقاله ای به بررسی دیدگاه حضرت امام خمینی(ره) در باب علوم طبیعی و انسانی اسلامی پرداخته است. ⭕️ بخش اول (دکتر محمد محمدرضایی) iict.ac.ir/oloom ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
⭕️ امام خمینی(قدس سره)، رهبر کبیر و حکیم و دوراندیش انقلاب اسلامی ایران در باب اسلامی شدن علوم اعم از طبیعی و انسانی دیدگاه خاصی ارایه نموده اند که می تواند ره گشا برای متولیان امور دانشگاهی کشور و نیز فرهیختگان و اساتید و دانش پژوهان باشد. ⭕️ در ابتدا به صورت مختصر اشاره می کنیم که به نظر معظم له آنچه که اسلام می‌خواهد آن است که “تمام علوم، چه علوم طبیعی و چه غیر طبیعی، به علوم الهی و توحید برگشت کند. یعنی هر چه را که می‌بیند خواه طبیعت باشد یا ماده، خدا را در آن ببیند. بنابراین اسلام برای آن آمده است که همه موجودات طبیعی را به الهیت و یا اینکه همه علوم طبیعی را به علوم الهی برگرداند. ⭕️ دیدگاه آن حکیم وعارف واصل در ذیل چند عنوان مطرح خواهد شد: 🔹الف. علم کمالی است که همه انسانها طالب آنند: به نظر امام خمینی، اهمیت و ارزش علم یک امر فطری است و یک کمالی است که همه انسانها طالب آنند. به نظر ایشان اسلام برای علم آن قدر اجر قائل است که شاید دیگر مسالک آن قدر قایل نباشند. در اسلام دانش بزرگترین چیز است اما نه دانشی که ما را به تباهی بکشد. خداوند علم را یک عبادت بزرگ قرار داده؛ چنان چه جهت داشته باشد. ▫️همچنین اسلام مردم را دعوت کرده است که هر جا علم را یافتند حتی اگر از کافر باشد، آن را بگیرید. البته این علم باید در خدمت اسلام باشد. به دلیل فطری بودن علم آموزی، همان گونه که درحدیث هم آمده است، علم آموزی از گهواره است تا قبر. اگر انسان درحال احتضار هم یک کلمه یاد بگیرد. بهتر از این است که جاهل باشد، البته علم باید توأم با ایمان وتزکیه نفس و تقوا باشد. زیرا که علم بدون تقوا، بسیاری از اوقات مضر است. بسیاری از اشخاص که در علم به مرتبه اعلا رسیده‌اند ولیکن تربیت انسانی و اسلامی ندارند، ضرر آنها از دیگران زیادتر است، زیرا که در روایات آمده است که اذا فسد العالِم فسد العالَم. (زمانی که عالِم فاسد شد عالَم فاسد می‌شود) ▫️البته به نظر امام فرقی بین عالِم دانشگاهی و حوزوی نیست هر دو در این جهت یکسان هستند. اگر علم آنها توأم با تزکیه و تربیت انسانی و دینی باشد. منشأ خیرات و برکات و سعادت می‌شوند، ولی اگر علم بدون تقوا باشد منشأ بسیاری از شقاوت هاست، زیرا چو دزدی با چراغ آید، گزیده‌تر برد کالا. ▫️به تعبیر حضرت ایشان، اگر روحانی علم داشته باشد لکن ایمان نداشته باشد و مسیرش مسیر انبیاء(ع) نباشد منشأ مفاسد بسیاری می شود اکثر این دین سازی‌ها که بوده است اینها از طبقه ملاها بوده‌اند … . دانشگاهی که فقط دنبال علم باشد برای سعادت ملت‌ها یا فایده ندارد یا ضرر دارد. ▫️حضرت امام(ره) در یک تمثیلی علم بدون تزکیه را چنین ترسیم می‌کند: گاهی باران که رحمت الهی است وقتی به گل‌ها می‌خورد بوی عطر بلند می‌شود وقتی که به جاهای کثیف می‌خورد بوی کثافت از آن بلند می‌شود. علم هم همین طور است. اگر در یک قلب تربیت شده، وارد شود عطرش عالم را می‌گیرد و اگر در یک قلب تربیت نشده یا فاسد (قرار بگیرد) بریزد، ….. این فاسد می‌کند. در تعبیر دیگر می‌فرمایند: عالِم اگر فاسد بشود، یک شهر را، یک مملکت را به فساد می‌ کشد، چه عالِم دانشگاهی باشد وچه عالِم فیضیه، فرقی نمی‌کند . 🔸 بنابراین از دیدگاه امام(ره) ویژگی‌های علم چنین است: ۱. علم کمالی از کمالات است که فطرت انسان، طالب آن است، حتی اگر در دست کافر باشد. ۲. علم جویی در طول عمر وجود دارد. ۳. علم بدون تقوا و ایمان و تزکیه نفس مضر است و دراین جهت فرقی بین علوم حوزوی و دانشگاهی وجود ندارد. ۴. علم توأم با تزکیه وتقوا و ایمان، منشأ خیرات و برکات است. 🔹ب. هدف از تعلیم و تربیت و رسالت دانشگاه 🔸از نظر امام خمینی(ره) هدف از تعلیم و تربیت عبارتند از: ▫️تربیت انسان الهی 🔻معظم له در تعبیری اعلام می‌دارند که آنچه ما از حوزه و دانشگاه می‌ خواهیم آن نیست که در سطح ظاهر مشاهده می‌کنیم، البته سطح ظاهر بسیار ارجمند است ولی آن مقصود اسلام نیست. آنچه که اسلام می‌خواهد آن است که تمام علوم، چه علوم طبیعی و چه غیر طبیعی، به علوم الهی و توحید برگشت کند. یعنی هر چه را که می‌بیند خواه طبیعت باشد یا ماده، خدا را در آن ببیند. بنابراین اسلام برای آن آمده است که همه موجودات طبیعی را به الهیت و یا اینکه همه علوم طبیعی را به علوم الهی برگرداند. 🔻قرآن می‌فرماید: اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّکَ الَّذی خَلَقَ؛ یعنی قرائت کن نه قرائت مطلق، بیاموز نه آموزش مطلق، علم تحصیل کن نه علم مطلق، بلکه علم و آموزش جهت دار وجهت آن اسم رب است، توجه به خدا است.البته چنین انسانی باید برخوردار از تقوا ومکارم اخلاق باشد و به تعبیری همه ابعاد علم وعمل و اخلاقش باید نورانی و الهی باشد. بنابراین می‌‌توان گفت که یکی از اهداف تعلیم و تربیت از نظر اسلام توجه دادن به خدا و دعوت به توحید است. ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
❖ در دوران سازندگی ،مسائل نظری انقلاب مورد غفلت مدیران و برنامه ریزان جامعه قرار گرفت. 📝 • در تحلیل انقلاب و وضعیت جامعه ایران از همان اول نظریه ها و تئوری هایی استفاده شد که برای تحلیل و تبیین مسائل بعد از جنگ دوم در اندیشه سیاسی غرب به کار گرفته شد. برخی مراکز تحقیقاتی _ استراتژیک که باید زمینه های نظری انقلاب را تبیین و خط مشی حرکت اصلاحی جامعه را ترسیم نمایند و با بهره وری از بستر های فرهنگی جامعه ، استراتژی مقابله با تحلیل های وارداتی و بیگانه را مشخص می ساختند ، خود مرکز بسط و گسترش تحلیل های رفرمیستی شدند. • هفت موج اصلاحات ص۸۵ ، ۸۶ . . . ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
❖ پدیده انقلاب اسلامی ایران پدیده‌ای منحصر به فرد است که نه بر عقلانیت مدرن و نه بر عقلانیت‌های انتقادی غرب متکی است. عقلانیتی خاص که توسط حضرت امام(ره) بر پایگاه معارف اسلامی و تجربه زیسته تاریخی مذهب تشیع صورت‌بندی شد و با تلاش شاگردان وی تبدیل به گفتمان رایج میان آحاد جامعه گشت. ❖ این عقلانیت هم در سطح معرفتی و فلسفی و هم در سطح فقهی و الهیاتی و هم در سطح اجتماعی ممیزات خاص خود را داراست. ❖ ادامه مسیر انقلاب اسلامی(به خصوص بعد از استقرار نظام جمهوری اسلامی و بعد از جنگ تحمیلی) عقلانیت‌های دیگر(عقلانیت توسعه اقتصادی، عقلانیت توسعه سیاسی، عقلانیت عدالت-خواهی (نئومارکسیسیتی)) تنظیم برنامه‌های پنج ساله توسعه و برنامه‌های بودجه سالانه را مصادره کردند. ❖ در سطح نظری و آکادمیک نیز عقلانیت‌های اخباری گرا، تصوف گرا، روشنگری، روشنفکری و ... نخبگان و خواص حوزوی و دانشگاهی را از خود متأثر نمود. • هیئت تحریریه ضحی ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b