eitaa logo
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
3.5هزار دنبال‌کننده
761 عکس
132 ویدیو
60 فایل
❇️ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه مجموعه ای‌ است که سعی دارد در عرصه ترویج گفتمان تحول علوم انسانی قدم بردارد. ◽️آدرس سایت: http://www.nsayeh.com ◻️مدیر مسئول: @hamedshams ◽️جانشین مدیر مسئول: @saeed_karimdadashi ◽️ادمین: @Ghobar1291
مشاهده در ایتا
دانلود
| | ❖ استاد مجتبی رستمی کیا • تجربه شخصی : هر چقدر از سیستم های رسمی شناسایی استعدادهای برتر و نخبگان فاصله میگیریم، نخبگان واقعی بیشتری یافت می شوند. • • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
| | ❖ سیاست و حقیقت / سقراط یا ماکیاوللی • در پنج بخش نوشته استاد امیر آقاجانلو ، خدمت مخاطبین فرهیخته ارائه داده می شود. • • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
❖ سیاست و حقیقت / سقراط یا ماکیاوللی ▫️بخش ۱ از ۵ • سیاست و حقیقت، عمل و نظر، سقراط و ماکیاوللی، دوتایی های پرتکرار اندیشه حکمی و سیاسی است که با وجود قدمت هنوز جذاب و سرزنده اند. اگرچه امروز در سیاست و فلسفه کمتر کسی هنوز سودای حقیقت و تحقق مدینه فاضله دارد اما این هم از سرشت تناقض بار انسان است که نه تاب زندگی در مواجهه با حقیقت را دارد و نه توان سه طلاقه کردن و جدایی کامل آن را. تحمل هیچ یک از این دو طرف تناقض در توان وجود انسانی نیست. حکما گفته اند که ارتفاع نقیضین از مقام ذات شدنی است و شاید بتوان گفت از مقام تاریخ هم. • تاریخ چه زود هنگام به انسان آموخت که نمی تواند مدینه ای مبتنی بر فضیلت و صداقت بسازد اما از آن روز تا به حال هرگز جامعه ای نبوده که کسانی در آن میل به صداقت و عمل صادقانه نداشته باشند. از این رو میل به ساختن آرمان شهر که همواره در ذهن و ضمیر انسان حضور دارد قصه مشتاقی و مهجوری است. هم از این رو انسان برای آن مشتاق است و ندبه می کند و برای تحقق آن در تکاپو است و از جانب دیگر همه تلاش هایش به شکست انجامید و به سرمنزل مقصود نرسید. • • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
❖ سیاست و حقیقت / سقراط یا ماکیاوللی ▫️بخش ۲ از ۵ • رودررویی سقراط با سوفسطائیان و سخنوران بیش و پیش از همه، تقابلی از جنس سیاست بود. تقابل دو گونه سیاست بود. سیاست فیلسوف و سیاست سوفسطایی یا به تعبیر بهتر تقابل سیاست و سلطه(نفی سیاست)، طنین پربسامد این تقابل در محاورات افلاطونی گویای ادامه این مسیر توسط او است و پس از افلاطون، ارسطو به نحو دیگر این علم را برافراشت. • سیاست برای افلاطون امر مهم است. از این رو در دوران بلوغ فکری و با وجود میان سالگی، برای انجام اصلاحات و اقدام سیاسی راهی سیراکوس شد و با جبّار آنجا برای ساختن مدینه فاضله خویش به همکاری برخاست. همکاری ای که عاقبتش شکست بود و آنچه افلاطون مورد نظر داشت لباس تحقق به تن نکرد. این شکست الگو و مثالی شد برای تحقق ناپذیر بودنِ پولیس و مدینه فیلسوفان، مدینه ای که بنیاد و سازه اش فضیلت و عقلانیت بود. با این حساب دیری نپایید که اهل دقت متفطن شدند که صحنه واقعی سیاست، همانست که ماکیاوللی می‌گفت نه آنچه افلاطون ترسیم می‌کرد. • چرا حقیقت در عرصه سیاست، شکست می خورد؟ از پولیس افلاطونی تا جامعه مدنی پس از انقلاب فرانسه تجربه تاریخی مویدی بر این بود که حقیقت در عرصه سیاست یا شکست می¬خورد و به مسلخ خوانده می¬شود و یا خودش درقالب ایدئولوژی تبدیل به استبدادی ترین نرم افزار حکومت های خودکامه شود. • از افلاطون تا هیدگر، فلاسفه کارنامه موفقی از حضور در فعالیت سیاسی نداشته اند چرا که منطق عرصه عمل و واقعیت سیاست، همان منطق قدرت و غلبه است. در عرصه عمل سیاسی ماکیاولی موفق است و نه سقراط. سلطه دست بالاتر دارد تا حقیقت. • • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
❖ سیاست و حقیقت / سقراط یا ماکیاوللی ▫️بخش ۳ از ۵ • سیاست فلسفی یا همان حکمت عملی، در طول تاریخ متافیزیک از افلاطون تا هگل دارای مولفه های مشترکی است که می¬توان آن را یک خط سیر واحد دانست. این سیاست دست کم دو مولفه اساسی دارد. اول تقابل با سوفسطائیان و دوم ابتنا بر فضیلت و سعادت. • تقابل با سوفسطائیان یعنی تقابل با اصالت قدرت و سلطه. سیاستی که افلاطون دنبال می کرد در تباین با سیاست سوفسطایی است. سوفسطاییان ملاک فضیلت را در قهر و غلبه می دانستند و از اینرو نسخه فضیلت محور سقراط را به زیان جامعه می دیدند. آشکارترین جلوه این نزاع در محاوره گرگیاس و گفتگو با کالیکلس عیان می‌شود. • آنجا که کالیکلس در ستایش قدرت و سرزنش فلسفه خطاب به سقراط می‌گوید: "سقراط! این(فلسفه) چه هنری است که مرد مستعدی چون تو را بدین روز سیاه می‌نشاند و چنان ناتوان و درمانده می‌سازد که نه خود را بتواند از خطر برهاند نه دیگری را" • • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
❖ سیاست و حقیقت / سقراط یا ماکیاوللی ▫️بخش ۴ از ۵ • فلسفه، سیاست را در تقابل با اصالت قدرت می خواست و این در طول تاریخ فلسفه باقی ماند. سیاست آن سازه ای است که قدرت را تربیت شده و در حاشیه قرار دهد. اگر قدرت از بند فضیلت آزاد و صدر نشین شود، فلسفه و فضیلت به مسلخ خواهند رفت. • شکست فلسفه در عرصه عمل سیاسی از مهم ترین تراژدی های تاریخ حیات انسان است. اما این شکست موجب دست کشیدن از سیاست نبود. می بایست برای تحقق سیاست تلاش کرد و دست کم سقراط وار چون مگسی برای اهالی اصالت قدرت، آزردگی ساخت. سیاست نامه ها و پندنامه های سلاطین و نصیحت الملوک ها و اندیشیدن درباره مدینه های آرمانی و آرمان های مدینه، تلاشی در همین مسیر بود. اگر همه خیر قاببل تحقق نیست نباید ازبعض آن صرف نظر کرد. اصالت قدرت در عرصه سیاسی اگرچه کار راهانداز است اما به هراحتی زمینه تباهی انسان را پیش می کشد باید جایی برای فضیلت در سیاست باز شود. اما آیا به غیر از موعظه و دعوت راه دیگری هم وجود داشت؟ • دعوت به حقیقت چه در قامت فلسفه و چه در لباس دین، امری خنثی و خالی از خطر نبوده و منادیان حقیقت همواره در معرض خطر بوده اند. علت محاکمه سقراط و تصلیب مسیح همین مخاطره بود. ترویج حقیقت در ذات خود رادیکال ترین فعالیت سیاسی و مهم ترین مانع در ترویج و تحکیم اصالت سلطه است. • تجربه دعوت اهل حقیقت در زمان خودش اغلب توفیق کمی به همراه دارد. اصحاب سیدالشهدا، شاگردان سقراط و حواریون عیسی در عصر تبلیغ، افراد کمی هستند اما تاثیر تاریخی و شکل نمادین آن دعوت ها بیشترین تاثیر را در تحقق فضیلت در طول تاریخ داشته است. قیام و دعوت به حق در طول حیات داعیانش تاثیر اندکی بر جامعه می-گذارد اما حکایت آن قیام ها و الگو سازی از آن ها در طول تاریخ مهم ترین گواه بر حقانیت و از موثرترین راه ها برای تحقق و ترویج حقیقت است. سرونوشت اسوه های حقیقت و استقامت، توسط هنرمندان بهترین روایت زمینی و قابل فهم حقیقت شد و موجب روی آوردن فوج فوج مردمان. • • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
❖ سیاست و حقیقت / سقراط یا ماکیاوللی ▫️بخش ۵ از ۵ • امروز آشکار شده که ظهور سیاست نه امری دم دستی و هر روزی که واقعه ای ناب در تاریخ حیات انسانی است. از عوامل ظهور این لحظه، توجه به اسوه هایی است که می توانند چراغ راه و سرچشمه حرکت انگیزه ها و اراده ها در متن تاریخ باشند. از این رو ظهور اسوه های حقیقت، کم از ظهور داعیان و واعظان حقیقت ندارد. • سیاست مدار فاضل که منطق سلطه و اصالت قدرت را نادیده می گیرد، فقط کاری اخلاقی انجام نداده بلکه در نزاعی تاریخی وارد شده و توانسته جانب حقیقت را در عمل برتری دهد. وجود چنین سیاست مداری رادیکال ترین کنش سیاسی در جهت احیای امر سیاسی و فلسفه است.اگرچه ظهور سیاست چون انکشافی نادر در تاریکنای تاریخ است اما همین بارقه ها و نوادر فضای رسمی، سیاستِ سلطه محور را آزار می‌دهد و به سخره می‌گیرد. • • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
| | ❖ جمهور/ افلاطون • کتاب جمهور، اثری فلسفی نوشته ی افلاطون است که در سال 381 پیش از میلاد مسیح به رشته ی تحریر درآمد. این کتاب که به شکل گفت و گویی میان سقراط و سه هم صحبت دیگر نوشته شده، تلاشی است برای تعریف جامعه ای سعادت محور و انسانی آرمانی که در آن زندگی می کند. در طول این گفت و گو، سوال های دیگری نیز مطرح می شوند: خوبی چیست؟ واقعیت چیست؟ دانش چیست؟ کتاب جمهور علاوه بر این، به هدف تعلیم و تربیت و نقش هم زنان و هم مردان به عنوان «محافظین» نوع بشر می پردازد. افلاطون با شفافیتی خارق العاده و استفاده های استادانه اش از داستان های تمثیلی، جامعه ای را به تصویر می کشد که در هماهنگی کامل است و توسط «پادشاهان فیلسوف» اداره می شود. ▫️لینک خرید فیزیکی کتاب 💻 https://www.iranketab.ir/c/7946d3 • • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
| | ❖ شهریار/ نیکولو ماکیاوللی • کتاب شهریار، اثری نوشته ی نیکولو ماکیاوللی است که در سال 1513 به رشته ی تحریر درآمد. این کتاب، اثری جریان ساز در حوزه ی فلسفه ی سیاسی مدرن است و ماکیاوللی را اغلب به خاطر خلق آن به یاد می آورند. کتاب شهریار که به عنوان رساله ای در مورد بایدها و نبایدهای حکمرانی برای شاهزداگان نگاشته شد، یکی از اولین و تأثیرگذارترین آثار در عرصه ی علوم سیاسی در سطح جهان است. تفاوت اصلی این کتاب با سایر آثار سیاسی، جدا کردن آرمان گرایی های اخلاقی و هنجارهای انسانی از ملزومات و نیازهای حکومت کردن در دنیای واقعی است. همین جنبه از اثر ماکیاوللی است که باعث شده نام این نویسنده، یادآور فرصت طلبی های غیراخلاقی باشد. ▫️لینک خرید فیزیکی کتاب 💻 https://www.iranketab.ir/c/989eac • • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
| | ❖ آراء اهل المدينه الفاضله و مضاداتها • آراء أهل المدينه الفاضله و مضاداتها از آثار مهم ابونصر فارابی(۲۵۹-۳۳۹ق) به حساب می آید. این کتاب به شرح و بیان دیدگاه‌های نویسنده در زمینه آرمان‌شهر اسلامی پرداخته شده است. فارابی در این اثر سعی کرد اصول منطقی و عقلانی زندگی بشری را با مبانی مذهبی که بدان سخت معتقد بود درآمیزد و طرحی نو برای اداره جوامع بشری دراندازد‌؛ بنابراین فارابی در همان قرون اولیه اسلامی به دنبال آرمان شهری است که اسلام نوید آن را داده و اصول آن را پایه‌گذاری نموده است ولی حکام به‌ظاهر مسلمان از آن فاصله گرفته‌اند. • • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه برگزار می کند؛ ❖ هرمنوتیک و شلایرماخر 🔸 با ارائه : استاد مجتبی رستمی کیا ▫️ پنج شنبه/۲۴ خرداد ماه/ساعت۱۶ 🔹 لینک ثبت نام 💻 https://nsayeh.com/?p=6938 • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه برگزار می کند؛ ❖ سیاست و حقیقت/سقراط یا ماکیاولی 🔸 با ارائه : استاد امیرآقاجانلو ▫️شنبه/۲۶خرداد ماه/ساعت۲۱ 🔹 لینک حضور برخط 💻 https://gharar.ir/r/25676d97 • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه برگزار می کند؛ ❖ دوره جامع بهاره «ماجرای امتداد حکمت» 🔸 نسل دوم : حکیم متأله محمد علی شاه آبادی 🔸 با ارائه : استاد سید جواد میر خلیلی ▫️ جمعه/۲۵ خرداد/ساعت۱۷ 🔹 لینک ثبت نام 💻 https://nsayeh.com/?p=6800 • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
| | ❖ علیه عقلانیت اجتماعی • «عقلانیت»، حلقه مفقوده ایست که «تئوری شناخت و کنش» را تکمیل می کند؛ بعضی از پژوهشگران بدون توجه به «عقلانیت» و نسبت آن با «تئوری شناخت و کنش»، حکم به خنثی بودن عمل در تمام ساحت آن می دهند. کنش انسانی مکانیزم خاصی را برای تحقق خود در عالم طی می کند که در این بین یکی از مولفه های مهم آن خواستگاه غرض و هدف کنش تلقی می شود که این خواستگاه نیز بی بهره از مبانی حکمی و الهیاتی نیست. ▫️ما در پرونده "علیه عقلانیت اجتماعی" برخلاف رویه خیلی از پژوهشگران علوم اجتماعی ایران، ابتداء سوالات خود را ذیل مبحث صورت بندی می کنیم تا مخاطبان عزیز در این باب به تامل بپردازند و در ادامه طی چند یادداشتی سعی می کنیم سوالات را واکاوی نمایم. 🔹 دوستان عزیز می توانند تاملات خود را در باب عقلانیت اجتماعی با ما به اشتراک بگذارند. 📱 @saeed_karimdadashi • • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
| | ❖ علیه عقلانیت اجتماعی • اصول حکمرانی ریاست جمهور در چه مولفه های ریشه دارد؟ آیا بدون اصول و عقلانیت، حکمرانی حقیقت محور محقق می شود؟ • • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
| | ❖ علیه عقلانیت اجتماعی • آیا ریاست جمهور می تواند بدون توجه به ساحت معرفتی ، فلسفی ، فقهی ، الهیاتی و عقلانیت اجتماعی به کنش حکمرانی جامع و منسجم نائل آید؟ • • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
| | ❖ علیه عقلانیت اجتماعی • کنش‌ حکمرانی مبتنی بر عقلانیت خاص چه اهداف و اغراضی را دنبال می کنند و سطح کنش اجتماعی این عقلانیت ها چگونه سیاست گذاری می شود؟ • • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
| | ❖ علیه عقلانیت اجتماعی • حکمرانی های مبتنی بر عقلانیت اجتماعی خاص با حکمرانی های مبتنی بر عقلانیت‌ های رقیب خود چه نسبتی دارند؟ • • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه برگزار می کند؛ ❖ خوانش مقاله عصر تصویر جهان 🔸 با ارائه : استاد امیر آقاجانلو ▫️ سه شنبه/۲۹خرداد ماه/ساعت ۲۰/۳۰ 🔹 لینک ثبت نام 💻 https://nsayeh.com/?p=6938 • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه برگزار می کند؛ ❖ دوره جامع بهاره «ماجرای امتداد حکمت» 🔸 نسل سوم : آیت الله محمد تقی مصباح یزدی 🔸 با ارائه : استاد مهدی عبداللهی ▫️سه شنبه/۲۹خرداد/ساعت۱۷ 🔹 لینک ثبت نام 💻 https://nsayeh.com/?p=6800 • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه برگزار می کند؛ ❖ تاملاتی در نسبت عقلانیت اجتماعی با حکمرانی 🔸 با ارائه : استاد امین اسدپور ▫️شنبه/۲تیرماه/ساعت ۲۱ • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
❖ علیه عقلانیت اجتماعی ▫️۱ از ۳ • «عقلانیت»، حلقه مفقوده ایست که «تئوری شناخت و کنش» را تکمیل می کند؛ بعضی از پژوهشگران بدون توجه به «عقلانیت» و نسبت آن با «تئوری شناخت و کنش»، حکم به خنثی بودن عمل در تمام ساحت آن می دهند. کنش انسانی مکانیزم خاصی را برای تحقق خود در عالم طی می کند که در این بین یکی از مولفه های مهم آن خواستگاه غرض و هدف کنش تلقی می شود که این خواستگاه نیز بی بهره از مبانی حکمی و الهیاتی نیست. • اصطلاح «عقلانیت» به این معنا اولین بار توسط ماکس وبر، اندیشمند نوکانتی به کار رفته است. این اندیشمند در راستای تحلیل ملاکات کنش گری اجتماعی و فردی در دنیای مدرن از این اصطلاح در کنار واژه ابزاری بهره می برد و اگر چه معتقد است که در عرصه کنش گری ، «عقلانیت» محدود به عقلانیت ابزاری نیست بلکه عقلانیت ارزشی ، عقلانیت سنتی و عقلانیت احساسی نیز در این بین تاثیر گذار هستند. • تتبع مفهوم «عقلانیت» نشان دهنده این است که بین عقل که قوه ادارکی نفس است و عقلانیت که یک امر بر ساخته می باشد، فرق وجود دارد. بخاطر همین عقلانیت را باید به صورت پسینی بدون در نظر گرفتن مولفه های تعریف حقیقی تصویر کرد البته عقلانیت دارای تعریف های دیگری می باشد که خارج از موضوع این نوشته تلقی می شود لذا در این نوشته منظور از «عقلانیت» ، خواستگاه یا غرض از کنش می باشد. • «عقلانیت» اگر چه توسط اندیشمندان زیست جهان مدرن مورد استفاده واقع شده و بخاطر برساخت بودن مقید به آن جهان اجتماعی است ولی می توان با بازخوانی و بهرهمندی‌ از‌ اعتباریات علامه طباطبایی«ره» و صحیح و اعم امام خمینی«ره» در زیست جهان غیر مدرن هم از آن در تحلیل و ساخت کنش فردی ، بین الاثنینی و ساختار غیر مدرن استفاده کرد. • • • هیئت تحریریه مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
❖ علیه عقلانیت اجتماعی ▫️۲ از ۳ • حکمرانی مرکب از دو واژه معنا دار می باشد؛ "حکم" به معنای فرمان، مقررات، نظام، قانون، و امثال آن و "راندن" به معنای اجرا، اعمال قدرت، پیش بردن، راهبری، اداره، هدایت و امثال آن می‌باشد.حکمرانی فعالیتِ اجتماعی ایست که با فرآیند قاعده گذاری، اجرای قواعد، بررسی، نظارت با اعمال قدرت مشروع و به منظور دستیابی به هدف مشترکی برای همه کنشگران و ذینفعان در چارچوپ ارزش و هنجارهای خاص در یک مجموعه است. • حکمرانی به این معنا در اکثرا کشور ها بین قوا های مختلف تقسیم شده است ولی اگر کسی با دقت وظایف قوا را در قانون اساسی کشور های مختلف نظاره کند، هر کدام از قوا ، همه مراحل فرآیند حکمرانی را با هم دارا هستند به عنوان نمونه قوه مجریه در ایران ذیل امور «برنامه ریزی ملی» باید از قاعده گذاری تا اجرای قواعد و الی آخر را ذیل غرض خاص که مبتنی بر خواستگاه کنشی ویژه ای می باشد طرح ریزی نماید. • ماحصل قضیه اینکه حکمرانی منسجم به مثابه کنش اجتماعی ریشه در عقلانیت اجتماعی منسجم دارد ولو اینکه عقلانیت مدنظر صورت بندی دقیقی نداشته باشد لذا تنظیم روابط ، ساخت نهاد ها و شیوه فعالسازی ظرفیت های کنشگران با جهت خاص بر اساس عقلانیت اجتماعی خاص محقق می شود. • • • هیئت تحریریه مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
❖ علیه عقلانیت اجتماعی ▫️۳ از ۳ • حکمرانی در ساحت قوه مجریه برخلاف تصور عامیانه آن صرفاً «پیمانکارآنه» نیست بلکه این قوه باید در طرح ریزی برنامه ها ، نوع هماهنگی بین شورا ها ، وزیران و چینش آنها و اولویت بندی مسائل هر وزارتخانه ووو از عقلانیت کنشی مبتنی بر مبانی حکمی و الهیاتی خاصی تبعیت نماید. • اقتصاد، فرهنگ ، تعلیم و تربیت ، دیپلماسی ، امنیت ووو شاخه‌ های از علوم اجتماعی هستند که در عرصه «قوه مجریه» باید در کنش های متغیر ساری شوند لذا نباید «رئیس جمهور» را در حد مدیر اجرای تقلیل داد بلکه رئیس قوه مجریه باید به ساحت شناخت نائل آید و بتواند بر اساس عقلانیت اجتماعی خاص ، بین کنش های مختلف تمیز بدهد. • همانگونه که مشخص شد حکمرانی از عقلانیت اجتماعی خاصی تبعیت می کند و در غیاب عقلانیت اجتماعی بومی ، عقلانیت های اجتماعی رقیب جایگزین و در کنش های حکمرانان سر ریز می گردد. • اگر تاریخ بعد از انقلاب اسلامی را تورق کنیم می توانیم بر این ادعا موید های بسیاری پیدا کنیم به عنوان نمونه در اوائل انقلاب با عقلانیت های چپ مواجه هستیم و این روند در ادامه به تکنوکرات های اقتصاد محور و سپس به عقلانیت صوفی _ سوسیالیستی می رسد و بروکرات های اعتدالی آخرین نسخه عقلانیت های رقیب در دوران بعد از انقلاب هستند، ولی ایده اصلی انقلاب بخاطر عللی در حاشیه قرار گرفته و در ساحت فرهنگ ، سیاست و اقتصاد در سطوح اجتماعی و حاکمیتی آنگونه که باید جدی گرفته نشده است! • • • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
| | ❖ روز غدیر؛ نماد اسلام اجتماعی سیاسی • روز غدیر یوم الفصل جریان اسلام اجتماعی سیاسی با جریان تقلیل دهندگان دین به ارشاد معنوی است. ▫️صفحه ما را در ویراستی دنبال کنید 📱https://virasty.com/AyeSchool/1719298581566280467 • • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b