eitaa logo
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
3.5هزار دنبال‌کننده
770 عکس
132 ویدیو
60 فایل
❇️ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه مجموعه ای‌ است که سعی دارد در عرصه ترویج گفتمان تحول علوم انسانی قدم بردارد. ◽️آدرس سایت: http://www.nsayeh.com ◻️مدیر مسئول: @hamedshams ◽️جانشین مدیر مسئول: @saeed_karimdadashi ◽️ادمین: @Ghobar1291
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
❖ تاملاتی در نسبت عقلانیت اجتماعی با حکمرانی 🔸 با ارائه : استاد امین اسدپور • • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
| | ❖ داوری فیلسوف، داوری شهروند • • • دکتر محمدرضا قائمی نیک • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
۱) کسانی که با آراء دکتر داوری اردکانی در آثارش، کمابیش آشنایی دارند می دانند که او علیرغم آنکه مسئله اش، سیاست است، اما شیوۀ تفکر او، تجویز نیست، بلکه دعوت به تفکر است. اگر این مبنا را بپذیریم، ناگزیر امروز دکتر داوری نباید چنین موضعی را می گرفت و سخن از تمام شدن ایران و بقاء و عدم بقای ایران به دلیل یک انتخاب سیاسی سخن می گفت. او حتی اگر مخالف رای دادن به دکتر جلیلی و موافق با رای دادن به دکتر پزشکیان بود، بازهم بایستی به همان شیوه همیشگی ما را دعوت به تفکر می کرد تا از خلال این تفکر، ما به بهترین انتخاب برسیم، نه آنکه صریحاً چنین موضع گیری کند. ۲) آنهایی که در سال 84، رقابت شدید میان مرحوم آقای هاشمی رفسنجانی و دکتر احمدی نژاد را در انتخابات ریاست جمهوری به یاد داشته باشند و در آن دوره، به مرحوم رفسنجانی رای نداده باشند، کمابیش با وضعیتی مشابه امروز روبرو بودند، وقتی که آیت الله جوادی آملی، هم در آن مقطع و هم در مقاطع بعدی، حمایت تام و تمامی از مرحوم هاشمی رفسنجانی انجام دادند. • «مردان الهی با انفاق، خود را تثبیت می کنند، نمی لرزند، نمی لغزند، گِله نمی کنند، آشفته نمی شوند، جامعه را آشفته نمی کنند؛ و اگر جامعه ای بخواهد بلرزد و بلغزد و متشتّت شود و آشفته شود، آنها نمی گذارند. آیت الله هاشمی رفسنجانی (رضوان الله تعالی علیه) اینچنین بود. دیدید، او از تخت به تخته کشانده شده و هیچ تکان نخورد!» و یا «برخی از افراد، کسانی اند که علم مناسبی را اندوختند؛ ولی آن درایت و مدیریت و سیاست و تدبیر سیاسی و عقلانی را تجربه نکردند. برخی به عکس، امور تدبیر و سیاست را تجربه کرده اند، ولی علم لازم را فراهم نکرده اند. برخی ها هر دو را جمع کرده اند، امّا به صورت جمع مکسّر. کسی که در حدّ خود مقدار لازم علم فراهم کرده باشد، جهاد را خوب تجربه کرده باشد، شهامت و شجاعت را تجربه کرده باشد، سیاست را تجربه کرده باشد، مدیریت و مدبریت را تجربه کرده باشد، کشوردانی و کشورداری و کشورآرایی را با این مجموعه تجربه کرده باشد و جمع این فضائل جمع مکسّر نباشد، جمع سالم باشد؛ آیت الله_هاشمی رفسنجانی (رضوان الله تعالی علیه) است». این عبارات تنها بخشی از عبارات حکیم متعالیه معاصر، آیت الله جوادی آملی درباره مرحوم هاشمی رفسنجانی است که بعد از عدم اقبال های متعددِ مردم در انتخابات های بعد از 1384 مطرح شده اند. در فضای سیاسی، مرحوم هاشمی رفسنجانی، نماد تفکر لیبرال و توسعۀ سرمایه داری شناخته می شود و آیت الله جوادی آملی، حکیم متعالیه معاصر محسوب می شوند. ۳) با توجه به این دو مواجهه تقریباً یکسان، چند موضع می توان گرفت؛ موضع اول آن است که موضع گیری سیاسی این دو استاد را به مبانیِ آنها برگردانیم و نتیجه بگیریم که پس اساساً دیدگاه های فلسفیِ دکتر داوری، درنهایت منجر به چنین موضع سیاسی در انتخابات 1403 شده و بنابراین عدم قبول مواضع سیاسی امروز اصلاح طلبان و اعتدالیون پیرامون دکتر پزشکیان، به نفیِ دیدگاه های فلسفیِ دکتر داوری اردکانی اقدام کنیم؛ همانطور که بعضی در سال 84 به بعد، با نفیِ سیاست های مرحوم هاشمی، به نفی دیدگاه های فلسفیِ آیت الله جوادی آملی رسیدند. • موضع دوم آن است که با اساتید مذکور همراه شویم و پا بر روی تشخیص سیاسی خودمان بنهیم و علیرغم آنکه با تحقیق، به دکتر جلیلی رسیده ایم، به دلیل رایِ دکتری داوری، از دکتر پزشکیان حمایت کنیم؛ چنانکه بعضی با استناد به دیدگاه آیت الله جوادی آملی، علیرغم آنکه با تحقیق به دکتر احمدی نژاد رسیده بودند، اما تغییر رای دادند. • اما موضع سومی هم هست و آن اینکه اساساً سیاست در ایرانِ پس از انقلاب اسلامی، هنوز به مرحلۀ تامل سیاسی جامع نرسیده است. دولت، در جمهوری اسلامی، پدیده پیچیده است که نه می توان آن را با نظریات فلسفه سیاسی مدرن از ماکیاولی تا هابز و هگل و دیگران توضیح داد و نه توضیح آن با تکیه بر حکمت متعالیه یا حتی فلسفۀ سیاسی فارابی یا حتی فقه سیاسی موجودِ ما ممکن است. ما در وضعیتِ خاص دولت در جمهوری اسلامی، با پدیدۀ جدیدی روبرو هستیم که هنوز توان صورت بندیِ فلسفی آن را نداریم؛ از این منظر، شاید نتوان میان بنیان های اندیشه اساتید فلسفه معاصر و کنونی مان با مواضع سیاسیِ آنها، آنهم درباره انتخاب رئیس دولت، سنخیتی و ضرورتی برقرار کرد. اگرچه اساتید فلسفه می کوشند درباره فلسفه سیاسی ایده هایی مطرح کنند، اما صورت بندیِ تا توضیحِ نظریۀ دولت، فاصله زیادی دارد. از این منظر، مواضعِ آنها درباره یک نامزد یا نامزدی دیگر، در مقام فیلسوف نیست، بلکه در مقام یک شهروند فرهیخته است. • • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
❖ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه برگزار می کند! ▫️دوره خوانش نظام فکری فلسفی ایمانوئل کانت ▫️با ارائه ی استاد امیر آقاجانلو 🔸 هزینه شرکت در دوره ۱۰۰ هزارتومان است که پس از قبولی داوطلبان عزیز در مصاحبه شفاهی دریافت می شود. 🔸 برای اطلاعات بیشتر و ثبت نام 💻 https://nsayeh.com/?p=7394 • • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
| | ❖ موضوع درسگفتار چیست؟ • • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
| | ❖ چرا در این درسگفتار شرکت کنم؟ • • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
| | ❖ مدرس درسگفتار چه کسی می باشد؟ • • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
| | ❖ شیوه اجرایی درسگفتار چگونه است؟ • • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه برگزار می کند؛ ❖ خوانش مقاله عصر تصویر جهان 🔸 با ارائه : استاد امیر آقاجانلو ▫️ سه شنبه/۱۹ تیر ماه/ساعت ۱۷ 🔹 لینک ثبت نام 💻 https://nsayeh.com/?p=6861 • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه برگزار می کند؛ ❖ هرمنوتیک و شلایرماخر 🔸 با ارائه : استاد مجتبی رستمی کیا ▫️ چهار شنبه/۲۰ تیر ماه/ساعت۱۶ 🔹 لینک ثبت نام 💻 https://nsayeh.com/?p=6938 • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
❖ وظیفه فیلسوفان در جامعه عوام زده • بدانيد اگر مرا به مرگ محکوم کنيد شما بيش از من زيان خواهيد برد. زيرا نظم جهان اجازه نمی دهد که بدان به خوبان زيان برسانند. بدان می توانند مرا بکشند يا از کشور برانند يا از حقوق اجتماعی محروم سازند و شايد اين امور در نظر ديگران بدبختی بزرگی به شمار آيد ولی در نظر من چنين نيست. بد بخت کسی است که مانند آنان بکوشد تا کسی را بر خلاف عدالت از ميان بردارد. از اين رو مردم، من برای خود از خود دفاع نمی کنم بلکه در انديشه شما هستم تا با کشتن من دست به گناه نپالاييد و در برابر خدا مرتکب کفران نعمت نشويد. چه اگر مرا از ميان برداريد به آسانی نخواهيد توانست کسی پيدا کنيد که مانند من از جانب خدا به ياری شهر شما فرستاده شده باشد. 🔹 رساله آپولوژی/ج1/ص 28 https://eitaa.com/AyeSchool
❖ وظیفه فیلسوفان در جامعه عوام زده • اين سخن را که خدا مرا به شهر شما فرستاده است از اينجا می توانيد دريافت که کاری که من می کنم کاری بشری نيست. زيرا چگونه می توان آدميزاده‌ای سالهای دراز به خانه و زندگی شخصی خود پشت کند و شب و روز در انديشه رهایی هموطنان خود باشد و بدين منظور سر در پی يکايک شما بگذارد و چون پدر يا برادری مهتر با شما گفتگو کند و همواره به شما اندرز دهد که در کسب كمالات انسانی بکوشيد؟‌ اگر من از اين کوشش سودی می بردم يا در ازای آن مزدی به دست می آوردم کارم توجيه پذير بود. 🔹 رساله آپولوژی/ج1/ص 28 https://eitaa.com/AyeSchool
❖ وظیفه فیلسوفان در جامعه عوام زده • شما مردم می دانيد که اگر من در کارهای دولتی شرکت می کردم سالها پيش نابود شده بودم بی آنکه به خود يا شما سودی رسانده باشم. هرکس در صدد بر آيد که شما يا ملتی ديگر را از کارهای خلاف عدالت و قانون بازدارد زنده نمی ماند و آنکه بخواهد براستی در راه حق و عدالت نبرد کند ناگزير است دور از چشم مردم به سر برد و از کارهای سياسی بر کنار بماند. 🔹 رساله آپولوژی/ج1/ص 29 https://eitaa.com/AyeSchool
❖ وظیفه فیلسوفان در جامعه عوام زده • شايد يکی از ميان شما بگويد: سقراط مگر نمی توانی در شهری ناشناس گوشه‌ای بگزينی و خاموش بنشينی؟ اينجاست آن نکته‌ای که فهماندنش به شما دشوارتر از هر کار است. چه اگر بگويم خاموش ماندن من خلاف اراده و فرمان خداست باور نخواهيد کرد و گمان خواهيد برد که آنچه می گويم غير از آن است که در دل دارم. اگر بگويم بزرگترين موهبت برای آدمی اين است که هر روز درباره كمالات انسانی بگويد و بشنود، اين را کمتر از سخن پيشين خواهيد پذيرفت. 🔹 رساله آپولوژی/ج1/ص 39 https://eitaa.com/AyeSchool
❖ وظیفه فیلسوفان در جامعه عوام زده • اگر مرگ انتقال به جهانی ديگر است و اگر اين سخن راست است که همه درگذشتگان در آنجا گرد آمده‌‌اند، پس چه نعمتی والاتر از اين که آدمی از اين مدعيان که عنوان قاضی بر خود نهاده‌اند رهايی يابد و در آن جهان با داورانی دادگر همنشين گردد. اگر مرگ اين باشد به خدا سوگند من آماده‌ام بارها بميرم. 🔹رساله آپولوژی/ج1/ص 28 https://eitaa.com/AyeSchool
| | ❖ سرنوشت فیلسوفان در جامعه عوام زده • سرنوشت هواخواهان علم و فلسفه در جامعه به اندازه‌ای ناهنجار است که با سرنوشت هیچ آفریده‌ای قابل قیاس نیست و اگر بخواهیم به دفاع از آنان برخیزیم، ناچاریم با تمثیلی مشکل اصلی را روشن کنیم: • • • کتاب جمهوری/ج2/ ص1093 • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
• فرض کنید، در یک یا چند کشتی وضعی که بیان می‌کنم حکمفرماست: صاحب کشتی از ناخدایی اطلاعی ندارد و میان ملاحان هم آشوبی برپاست. زیرا هر یک در این گمان است که رهبری کشتی باید با او باشد ولی هیچ یک از آنان ناخدایی نیاموخته است و نمی‌تواند بگوید که استادش که بوده و چه مدت در نزد او تعلیم گرفته است. حتی همه بر این عقیده‌اند که فن ناخدایی آموختنی نیست و آماده‌اند که هر که جز این ادعا کند پاره پاره‌اش کنند. • آنها، هردم بر سر صاحب کشتی هجوم می‌آورند و از او می‌‌خواهند که سکان کشتی را به دست آنان بسپارد و اگر کسی در صدد بر آید که صاحب کشتی را با دلیل و برهان از این کار باز دارد او را می‌کشند یا به دریا می‌اندازند. پس از آنکه صاحب کشتی را با دارویی خواب‌‌آور رام کردند یا به نحوی دیگر از پای در آوردند و اختیار کشتی را به دست گرفتند، بار کشتی را تاراج می‌کنند و به می‌گساری می‌نشینند و در حال باده‌خواری و عیش و نوش، چنانکه شیوه اینگونه مردان است، کار را به پیش می‌رانند. • کسی را که در رام کردن صاحب کشتی یا مقهور ساختن او چالاک بوده و در راه مسلط شدن بر کشتی به آنان یاری کرده باشد، ناخدایی استاد و دریانوردی ماهر می‌شمارند و محترمش می‌دارند. ولی کسانی را که از معرکه بر کنار مانده سرزنش می‌کنند و عاطل و بی‌کاره می‌خوانند و غافلند از اینکه ناخدای واقعی کسی است که خصوصیات فصول مختلف و آسمان و ستارگان و بادها و به طور کلی همه عواملی را که با فن دریانوردی ارتباط دارد بشناسد تا بتواند کشتی را چنانکه شایسته است هدایت کند و نمی‌توانند باور کنند که ممکن است کسی در عین حال که فن دریانوردی را کسب می‌کند و به مقام ناخدایی می‌رسد وقت کافی برای آموختن آن چیزها را هم داشته باشد. با چنین وضعی که در کشتی حکمفرماست، عجب خواهد بود اگر سرنشینان کشتی ناخدای حقیقی را ابله و یاوه‌گو پندارند و عاطل و بیکاره بشمارند. • رفتاری که جامعه و دولت با عالمان و فیلسوفان واقعی می‌کنند، درست مانند رفتار سرنشینان کشتی با ناخدای واقعی است. پس اگر کسی تعجب کند از اینکه عالمان و فیلسوفان در جامعه محترم نیستند، همین مثال برای او کافی است تا دریابد که اگر وضع بر خلاف این بود، جای تعجب بود. • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
| | ❖ نوشته های کوتاه اندر باب «حقیقت و عاشورا» • • • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
❖ اندر باب «حقیقت و عاشورا» • سرنوشت هواخواهان حقیقت در جامعه به اندازه‌ای دردناک است که با سرنوشت هیچ آفریده‌ای قابل قیاس نیست لذا شعار آنها همیشه محصور در «مرگ یا حقیقت» بوده است. https://eitaa.com/AyeSchool
❖ اندر باب «حقیقت و عاشورا» • حقیقت سنگین وزن ترین کلمه ایست که بشر تا توانسته از آن فرار کرده است. در این فضای مه آلود_این جهانی_طالبان حقیقت_ اولیا الهی و فیلسوفان حقیقت محور_ تا توانسته در راه روشن شدن حقیقت به پرسش‌های سیاسی و فلسفی خود ادامه داده اند. https://eitaa.com/AyeSchool
❖ اندر باب «حقیقت و عاشورا» • ابراهیم نبی «ع» و سقراط حکیم عادت واره های شهروندان را به بوته نقد می کشیدند.آنها به خاطر همین به ناباوری نسبت به خدایان و فاسد کردن جوانان متهم شدند که مجازاتشان مرگ بود؛ یکی جام شوکران را سر کشید و دیگری عذاب سوختن را که اقتضا نور نبی «ع» آن را گلستان ساخت. https://eitaa.com/AyeSchool