eitaa logo
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
3.5هزار دنبال‌کننده
770 عکس
132 ویدیو
60 فایل
❇️ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه مجموعه ای‌ است که سعی دارد در عرصه ترویج گفتمان تحول علوم انسانی قدم بردارد. ◽️آدرس سایت: http://www.nsayeh.com ◻️مدیر مسئول: @hamedshams ◽️جانشین مدیر مسئول: @saeed_karimdadashi ◽️ادمین: @Ghobar1291
مشاهده در ایتا
دانلود
| | ❖ چرا در این درسگفتار شرکت کنم؟ • • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
| | ❖ مدرس درسگفتار چه کسی می باشد؟ • • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
| | ❖ شیوه اجرایی درسگفتار چگونه است؟ • • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه برگزار می کند؛ ❖ خوانش مقاله عصر تصویر جهان 🔸 با ارائه : استاد امیر آقاجانلو ▫️ سه شنبه/۱۹ تیر ماه/ساعت ۱۷ 🔹 لینک ثبت نام 💻 https://nsayeh.com/?p=6861 • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه برگزار می کند؛ ❖ هرمنوتیک و شلایرماخر 🔸 با ارائه : استاد مجتبی رستمی کیا ▫️ چهار شنبه/۲۰ تیر ماه/ساعت۱۶ 🔹 لینک ثبت نام 💻 https://nsayeh.com/?p=6938 • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
❖ وظیفه فیلسوفان در جامعه عوام زده • بدانيد اگر مرا به مرگ محکوم کنيد شما بيش از من زيان خواهيد برد. زيرا نظم جهان اجازه نمی دهد که بدان به خوبان زيان برسانند. بدان می توانند مرا بکشند يا از کشور برانند يا از حقوق اجتماعی محروم سازند و شايد اين امور در نظر ديگران بدبختی بزرگی به شمار آيد ولی در نظر من چنين نيست. بد بخت کسی است که مانند آنان بکوشد تا کسی را بر خلاف عدالت از ميان بردارد. از اين رو مردم، من برای خود از خود دفاع نمی کنم بلکه در انديشه شما هستم تا با کشتن من دست به گناه نپالاييد و در برابر خدا مرتکب کفران نعمت نشويد. چه اگر مرا از ميان برداريد به آسانی نخواهيد توانست کسی پيدا کنيد که مانند من از جانب خدا به ياری شهر شما فرستاده شده باشد. 🔹 رساله آپولوژی/ج1/ص 28 https://eitaa.com/AyeSchool
❖ وظیفه فیلسوفان در جامعه عوام زده • اين سخن را که خدا مرا به شهر شما فرستاده است از اينجا می توانيد دريافت که کاری که من می کنم کاری بشری نيست. زيرا چگونه می توان آدميزاده‌ای سالهای دراز به خانه و زندگی شخصی خود پشت کند و شب و روز در انديشه رهایی هموطنان خود باشد و بدين منظور سر در پی يکايک شما بگذارد و چون پدر يا برادری مهتر با شما گفتگو کند و همواره به شما اندرز دهد که در کسب كمالات انسانی بکوشيد؟‌ اگر من از اين کوشش سودی می بردم يا در ازای آن مزدی به دست می آوردم کارم توجيه پذير بود. 🔹 رساله آپولوژی/ج1/ص 28 https://eitaa.com/AyeSchool
❖ وظیفه فیلسوفان در جامعه عوام زده • شما مردم می دانيد که اگر من در کارهای دولتی شرکت می کردم سالها پيش نابود شده بودم بی آنکه به خود يا شما سودی رسانده باشم. هرکس در صدد بر آيد که شما يا ملتی ديگر را از کارهای خلاف عدالت و قانون بازدارد زنده نمی ماند و آنکه بخواهد براستی در راه حق و عدالت نبرد کند ناگزير است دور از چشم مردم به سر برد و از کارهای سياسی بر کنار بماند. 🔹 رساله آپولوژی/ج1/ص 29 https://eitaa.com/AyeSchool
❖ وظیفه فیلسوفان در جامعه عوام زده • شايد يکی از ميان شما بگويد: سقراط مگر نمی توانی در شهری ناشناس گوشه‌ای بگزينی و خاموش بنشينی؟ اينجاست آن نکته‌ای که فهماندنش به شما دشوارتر از هر کار است. چه اگر بگويم خاموش ماندن من خلاف اراده و فرمان خداست باور نخواهيد کرد و گمان خواهيد برد که آنچه می گويم غير از آن است که در دل دارم. اگر بگويم بزرگترين موهبت برای آدمی اين است که هر روز درباره كمالات انسانی بگويد و بشنود، اين را کمتر از سخن پيشين خواهيد پذيرفت. 🔹 رساله آپولوژی/ج1/ص 39 https://eitaa.com/AyeSchool
❖ وظیفه فیلسوفان در جامعه عوام زده • اگر مرگ انتقال به جهانی ديگر است و اگر اين سخن راست است که همه درگذشتگان در آنجا گرد آمده‌‌اند، پس چه نعمتی والاتر از اين که آدمی از اين مدعيان که عنوان قاضی بر خود نهاده‌اند رهايی يابد و در آن جهان با داورانی دادگر همنشين گردد. اگر مرگ اين باشد به خدا سوگند من آماده‌ام بارها بميرم. 🔹رساله آپولوژی/ج1/ص 28 https://eitaa.com/AyeSchool
| | ❖ سرنوشت فیلسوفان در جامعه عوام زده • سرنوشت هواخواهان علم و فلسفه در جامعه به اندازه‌ای ناهنجار است که با سرنوشت هیچ آفریده‌ای قابل قیاس نیست و اگر بخواهیم به دفاع از آنان برخیزیم، ناچاریم با تمثیلی مشکل اصلی را روشن کنیم: • • • کتاب جمهوری/ج2/ ص1093 • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
• فرض کنید، در یک یا چند کشتی وضعی که بیان می‌کنم حکمفرماست: صاحب کشتی از ناخدایی اطلاعی ندارد و میان ملاحان هم آشوبی برپاست. زیرا هر یک در این گمان است که رهبری کشتی باید با او باشد ولی هیچ یک از آنان ناخدایی نیاموخته است و نمی‌تواند بگوید که استادش که بوده و چه مدت در نزد او تعلیم گرفته است. حتی همه بر این عقیده‌اند که فن ناخدایی آموختنی نیست و آماده‌اند که هر که جز این ادعا کند پاره پاره‌اش کنند. • آنها، هردم بر سر صاحب کشتی هجوم می‌آورند و از او می‌‌خواهند که سکان کشتی را به دست آنان بسپارد و اگر کسی در صدد بر آید که صاحب کشتی را با دلیل و برهان از این کار باز دارد او را می‌کشند یا به دریا می‌اندازند. پس از آنکه صاحب کشتی را با دارویی خواب‌‌آور رام کردند یا به نحوی دیگر از پای در آوردند و اختیار کشتی را به دست گرفتند، بار کشتی را تاراج می‌کنند و به می‌گساری می‌نشینند و در حال باده‌خواری و عیش و نوش، چنانکه شیوه اینگونه مردان است، کار را به پیش می‌رانند. • کسی را که در رام کردن صاحب کشتی یا مقهور ساختن او چالاک بوده و در راه مسلط شدن بر کشتی به آنان یاری کرده باشد، ناخدایی استاد و دریانوردی ماهر می‌شمارند و محترمش می‌دارند. ولی کسانی را که از معرکه بر کنار مانده سرزنش می‌کنند و عاطل و بی‌کاره می‌خوانند و غافلند از اینکه ناخدای واقعی کسی است که خصوصیات فصول مختلف و آسمان و ستارگان و بادها و به طور کلی همه عواملی را که با فن دریانوردی ارتباط دارد بشناسد تا بتواند کشتی را چنانکه شایسته است هدایت کند و نمی‌توانند باور کنند که ممکن است کسی در عین حال که فن دریانوردی را کسب می‌کند و به مقام ناخدایی می‌رسد وقت کافی برای آموختن آن چیزها را هم داشته باشد. با چنین وضعی که در کشتی حکمفرماست، عجب خواهد بود اگر سرنشینان کشتی ناخدای حقیقی را ابله و یاوه‌گو پندارند و عاطل و بیکاره بشمارند. • رفتاری که جامعه و دولت با عالمان و فیلسوفان واقعی می‌کنند، درست مانند رفتار سرنشینان کشتی با ناخدای واقعی است. پس اگر کسی تعجب کند از اینکه عالمان و فیلسوفان در جامعه محترم نیستند، همین مثال برای او کافی است تا دریابد که اگر وضع بر خلاف این بود، جای تعجب بود. • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
| | ❖ نوشته های کوتاه اندر باب «حقیقت و عاشورا» • • • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
❖ اندر باب «حقیقت و عاشورا» • سرنوشت هواخواهان حقیقت در جامعه به اندازه‌ای دردناک است که با سرنوشت هیچ آفریده‌ای قابل قیاس نیست لذا شعار آنها همیشه محصور در «مرگ یا حقیقت» بوده است. https://eitaa.com/AyeSchool
❖ اندر باب «حقیقت و عاشورا» • حقیقت سنگین وزن ترین کلمه ایست که بشر تا توانسته از آن فرار کرده است. در این فضای مه آلود_این جهانی_طالبان حقیقت_ اولیا الهی و فیلسوفان حقیقت محور_ تا توانسته در راه روشن شدن حقیقت به پرسش‌های سیاسی و فلسفی خود ادامه داده اند. https://eitaa.com/AyeSchool
❖ اندر باب «حقیقت و عاشورا» • ابراهیم نبی «ع» و سقراط حکیم عادت واره های شهروندان را به بوته نقد می کشیدند.آنها به خاطر همین به ناباوری نسبت به خدایان و فاسد کردن جوانان متهم شدند که مجازاتشان مرگ بود؛ یکی جام شوکران را سر کشید و دیگری عذاب سوختن را که اقتضا نور نبی «ع» آن را گلستان ساخت. https://eitaa.com/AyeSchool