هرشب خوانش متون کهن فارسی را ساعت ۲۱ شروع میکنیم.
تا ۳۰ دقیقه دیگر متنخوانی قسمت چهلم قابوسنامه آغاز میشود.
لینک حضور در جلسه قرار:
https://gharar.ir/r/edb06cad
از سلطانآباد تا آذرباد
یادداشتهای یک نویسنده و ویراستار داستانی
@Azarbadir
از یکی از نویسندگان معروف نوجواننویس رمانی خواندم که هم خودش و هم دیگران معتقدند بهترین رمانش است و از قضا در حوزه ادبیات ژانر است.
به زور توانستم ۵ صفحه اول را بخوانم و عطایش را به لقایش بخشیدم!
#تعریف_پفکی
قسمت چهلم پادکست متنخوانی قابوسنامه را در شنوتو بارگزاری کردم. میتوانید وارد کانال سیکا در شنوتو شوید و گوش کنید. ضمنا میتوانید با کپی لینک آراساسی که برایتان گذاشتهام، سیکاپادکست را در پادگیرهای دیگر به رایگان استفاده کنید.
خوشحال میشم از هر پادگیری که استفاده میکنید، در کانال سیکا عضو شوید. منتظر پیشنهادها و دیدگاههایتان درباره این مجموعه پادکست هستم.
#سیکاپادکست
لینک فید آراساس
https://shenoto.net/feed/Seika
لینک کانال سیکا در شنوتو
https://shenoto.com/channel/podcast/Seika
از سلطانآباد تا آذرباد
یادداشتهای یک نویسنده و ویراستار داستانی
@azarbadir
نکته شماره ۹۱
صرف یادگیری الفبا و تحصیلات عمومی ما را به یک خواننده خوب تبدیل نمیکند. برخی از مشکلاتی که ما در هنگام خواندن داریم ممکن است ناشی از اختلالات خواندن باشد. اختلالات خواندن یک معضل همهگیر نیست اما بهخاطر تأثیرات تخریبی اندکش جدی گرفته نمیشود. اگر تمام شرایط یک خوانش خوب را رعایت میکنید اما همچنان سرعت و دقتتان در خواندن پایین است شاید به یکی از اختلالات خوانش مانند نارساخوانی، خوانشپریشی یا دیگر اختلالهای خواندن دچار هستید و خبر ندارید.
بهترین کار برای آگاهی از این مسئله، رجوع به یک مشاور و انجام آزمونهای مورد نظر است. گرچه میتوان به صورت مجازی هم آزمونهای این اختلال را انجام داد اما برای یک تفسیر دقیق و علمی، کمک گرفتن از یک مشاور بسیار کمک میکند.
#نکات_خواندن
از سلطانآباد تا آذرباد
یادداشتهای یک نویسنده و ویراستار داستانی
@azarbadir
هرشب خوانش متون کهن فارسی را ساعت ۲۱ شروع میکنیم.
تا ۳۰ دقیقه دیگر متنخوانی قسمت چهل و یکم قابوسنامه آغاز میشود.
لینک حضور در جلسه قرار:
https://gharar.ir/r/edb06cad
از سلطانآباد تا آذرباد
یادداشتهای یک نویسنده و ویراستار داستانی
@Azarbadir
هدایت شده از جایزه داستانی محمود حکیمی
سلام خدمت همگی. قبلتر گفته بودم که این روضه خانگی در همین خانه برگزار میشود اما باقی بچههای هیئت هم نظر داشتند و گفتند اینطوری حرمت بهتر حفظ میشود. این شد که برای جایزه حکیمی یک کانال مجزا برای اطلاعرسانی راه انداختم و تصمیم گرفتم از این به بعد از اینجا اخبار مربوط به #جایزه_حکیمی را خدمتتان عرض کنم.
برای ارسال آثار هم میتوانید به آیدی
@HakimiAdmin
پیام بدهید و آثارتان را از این طرق بفرستید. ضمنا یادتان نرود حتما همراه با ارسال اثر، مشخصات فردی (نام، نام خانوادگی، سن، تحصیلات، شماره تماس) را هم بفرستید.
کانال اطلاعرسانی جایزه محمود حکیمی
@hakimiaward
نکته شماره ۹۲
هر رمانی حاوی اطلاعات علمی است که به فراخور در داستان استفاده میشود، فرقی هم ندارد این رمان تاریخی است یا علمیتخیلی یا امنیتی یا فانتزی. هنگام ارائه این اطلاعات به مخاطب مراقب باشید اطلاعات را یکجا تلنبار نکنید.
تلنبار اطلاعات در یک صحنه، داستان را کند میکند، حواس مخاطب را پرت میکند و بسیاری از آنها حتی در ذهن مخاطب نمیماند. راه حل کلیدی آن است که صحنههای حاوی ارائه اطلاعات را کوتاه و پراکنده بنویسید. در فصول گوناگون، اطلاعات را تکهتکه به مخاطب بدهید و نترسید که مخاطب آنها را درک نمیکند یا یادش میرود. مخاطب اطلاعات کم را به فراخور اتفاقات داستان بهتر درک میکند.
#نکات_نوشتن
از سلطانآباد تا آذرباد
یادداشتهای یک نویسنده و ویراستار داستانی
@Azarbadir
قسمت چهل و یکم پادکست متنخوانی قابوسنامه را در شنوتو بارگزاری کردم. میتوانید وارد کانال سیکا در شنوتو شوید و گوش کنید. ضمنا میتوانید با کپی لینک آراساسی که برایتان گذاشتهام، سیکاپادکست را در پادگیرهای دیگر به رایگان استفاده کنید.
خوشحال میشم از هر پادگیری که استفاده میکنید، در کانال سیکا عضو شوید. منتظر پیشنهادها و دیدگاههایتان درباره این مجموعه پادکست هستم.
#سیکاپادکست
لینک فید آراساس
https://shenoto.net/feed/Seika
لینک کانال سیکا در شنوتو
https://shenoto.com/channel/podcast/Seika
از سلطانآباد تا آذرباد
یادداشتهای یک نویسنده و ویراستار داستانی
@azarbadir
خارجی بخوانیم یا ایرانی؟
تنها قاعده و قانونی که در زمینه کتاب خواندن وجود دارد، نبود هیچ قاعده و قانونی در کتاب خواندن است! نه خواندن صرف کتابهای خارجی افتخار است و نه خواندن صرف آثار وطنی. همینطور نخواندن هیچ کتابی مایه سرشکستگی نیست. مخاطب حق دارد هر کتابی که دوست دارد از هر نویسندهای که دلش میخواهد بخواد. حالا این اثر میخواهد رمانی مشهور از نویسندهای خوشنام باشد یا کتابی ناشناخته از یک نویسنده گمنام.
ببینید به چه کتابهایی علاقه دارید و سراغ همان بروید. در این زمینه نظر دیگران هیچ اهمیتی ندارد. حتی اگر آن نظر دقیق و کارشناسی باشد. ما از خواندن دنبال لذت بردن هستیم و اگر از کتابی که میخوانیم لذت نبریم پس چرا بخوانیمش!؟
اما اینجا یک قید کوچک وجود دارد. در مقام نویسنده ما باید حساسیتهای بیشتری داشته باشیم. خواندن آثار موفق که از تله زمان فرار کردهاند و هنوز طراوت خود را حفظ کردهاند کتابهایی نیستند که از کنارشان به سادگی عبور کنیم. فرقی هم ندارد آن آثار ایرانی باشد یا ترجمه.
پس در مقام نویسنده باید خودتان را آماده کنید اثری را بخوانید که باب میلتان نیست. چون اینجا خواندن برای شمای نویسنده، صرفاً برای لذت بردن نیست. برای یادگیری هم هست.
پس کتاب خوب بخوانید، ورای اینکه نویسندهاش کیست و چقدر با شما اختلاف دیدگاه دارد.
از سلطانآباد تا آذرباد
یادداشتهای یک نویسنده و ویراستار داستانی @Azarbadir
هرشب خوانش متون کهن فارسی را ساعت ۲۱ شروع میکنیم.
تا ۳۰ دقیقه دیگر متنخوانی قسمت چهل و دوم قابوسنامه آغاز میشود.
لینک حضور در جلسه قرار:
https://gharar.ir/r/edb06cad
از سلطانآباد تا آذرباد
یادداشتهای یک نویسنده و ویراستار داستانی
@Azarbadir
قسمت چهل و دوم پادکست متنخوانی قابوسنامه را در شنوتو بارگزاری کردم. میتوانید وارد کانال سیکا در شنوتو شوید و گوش کنید. ضمنا میتوانید با کپی لینک آراساسی که برایتان گذاشتهام، سیکاپادکست را در پادگیرهای دیگر به رایگان استفاده کنید.
خوشحال میشم از هر پادگیری که استفاده میکنید، در کانال سیکا عضو شوید. منتظر پیشنهادها و دیدگاههایتان درباره این مجموعه پادکست هستم.
#سیکاپادکست
لینک فید آراساس
https://shenoto.net/feed/Seika
لینک کانال سیکا در شنوتو
https://shenoto.com/channel/podcast/Seika
از سلطانآباد تا آذرباد
یادداشتهای یک نویسنده و ویراستار داستانی
@azarbadir
نکته شماره ۹۳
وسط نوشتن، مطالعه نکنید. نه مطالعه آثار داستانی دیگر نویسندگان و نه مطالعه کتابهای تئوری. هنگامی که نوشتن شما را گرم کرده است فقط به آنچه که در ذهن دارید تکیه کنید.
منظورم از وسط نوشتن، دقیقا وسط نوشتن است! لحظهای که با کاغذ و خودکار یا صفحه کلید مشغول نوشتن هستید، سراغ خواندن تحلیلی آثار دیگران نروید یا برای حل مشکلتان سراغ کتابهای نظری داستاننویسی نروید. این کار نه تنها لذتبخش نیست بلکه مضر هم هست. زیرا ذهن فقط گرتهبرداری میکند و به عمق نمیرود. اثر شما نسخه بیکیفیت یک داستان دیگر میشود.
اگر موقع نوشتن فکر میکنید چیزهایی که درباره نوشتن میدانید دربرابر چیزهایی که نمیدانید بسیار کم است و احساس نادانی و ناآگاهی میکنید، این نشانه ناآگاهی نیست. بلکه شما به عمق شخصیت نویسنده خودتان رفتهاید و با وجود مختلف شخصیتتان آشنا شدهاید.
اینجاست که باید به دانستنیهایتان نقب بزنید و از آنها به شکل خلاقانهای استفاده کنید.
#نکات_نوشتن
از سلطانآباد تا آذرباد
یادداشتهای یک نویسنده و ویراستار داستانی
@azarbadir