eitaa logo
خرمن کلمات _ مسعود آذرباد
122 دنبال‌کننده
211 عکس
9 ویدیو
6 فایل
یادداشت‌هایی از یک کارگر کلمات! درباره نویسندگی و کتاب و حواشی! ارتباط با کارگر مورد نظر: @azarbadirr
مشاهده در ایتا
دانلود
هرشب خوانش متون کهن فارسی را ساعت ۲۱ شروع می‌کنیم. تا ۳۰ دقیقه دیگر متن‌خوانی قسمت چهل و دوم قابوس‌نامه آغاز می‌شود. لینک حضور در جلسه قرار: https://gharar.ir/r/edb06cad از سلطان‌آباد تا آذرباد یادداشت‌های یک نویسنده و ویراستار داستانی @Azarbadir
قسمت چهل و دوم پادکست متن‌خوانی قابوس‌نامه را در شنوتو بارگزاری کردم. می‌توانید وارد کانال سیکا در شنوتو شوید و گوش کنید. ضمنا می‌توانید با کپی لینک آراس‌اسی که برایتان گذاشته‌ام، سیکاپادکست را در پادگیرهای دیگر به رایگان استفاده کنید. خوشحال میشم از هر پادگیری که استفاده می‌کنید، در کانال سیکا عضو شوید. منتظر پیشنهادها و دیدگاه‌هایتان درباره این مجموعه پادکست هستم. لینک فید آراس‌اس https://shenoto.net/feed/Seika لینک کانال سیکا در شنوتو https://shenoto.com/channel/podcast/Seika از سلطان‌آباد تا آذرباد یادداشت‌های یک نویسنده و ویراستار داستانی @azarbadir
نکته شماره ۹۳ وسط نوشتن، مطالعه نکنید. نه مطالعه آثار داستانی دیگر نویسندگان و نه مطالعه کتاب‌های تئوری. هنگامی که نوشتن شما را گرم کرده است فقط به آنچه که در ذهن دارید تکیه کنید. منظورم از وسط نوشتن، دقیقا وسط نوشتن است! لحظه‌ای که با کاغذ و خودکار یا صفحه کلید مشغول نوشتن هستید، سراغ خواندن تحلیلی آثار دیگران نروید یا برای حل مشکلتان سراغ کتاب‌های نظری داستان‌نویسی نروید. این کار نه تنها لذت‌بخش نیست بلکه مضر هم هست. زیرا ذهن فقط گرته‌برداری می‌کند و به عمق نمی‌رود. اثر شما نسخه بی‌کیفیت یک داستان دیگر می‌شود. اگر موقع نوشتن فکر می‌کنید چیزهایی که درباره نوشتن می‌دانید دربرابر چیزهایی که نمی‌دانید بسیار کم است و احساس نادانی و ناآگاهی می‌کنید، این نشانه ناآگاهی نیست. بلکه شما به عمق شخصیت نویسنده خودتان رفته‌اید و با وجود مختلف شخصیتتان آشنا شده‌اید. اینجاست که باید به دانستنی‌هایتان نقب بزنید و از آنها به شکل خلاقانه‌ای استفاده کنید. از سلطان‌آباد تا آذرباد یادداشت‌های یک نویسنده و ویراستار داستانی @azarbadir
خرمن کلمات _ مسعود آذرباد
من همیشه طرفدار کتاب‌هایی هستم که مسئله‌محور باشد و آن مسئله را هم با توجه به نیازهای جامعه و مخاطب مطرح و حل کند. نقشه گنج یکی از همین کتاب‌هاست. همانطور که در زیر عنوان کتاب آمده است، نقشه گنج، روش‌های کشف و پرورش استعدادهای فرماندهی در دفاع مقدس است. نقشه گنج دو جلد است. در جلد اول با شانزده نفر از فرماندهان و سرداران سپاه مصاحبه شده است. من از مختصات جلد دو خبر ندارم اما در جلد اول سعی کرده‌اند با تمام فرماندهان ارشد سپاه که در زمان مصاحبه کتاب زنده بودند، گفت‌وگو بگیرند. از بین آنها می‌شود به محسن رضایی ( دومین فرمانده سپاه) ،احمد غلام‌پور (فرمانده قرارگاه کربلا در زمان دفاع مقدس) و مرتضی صفاری ( فرمانده اسبق دانشگاه امام حسین) اشاره کرد. این کتاب صرفاً مرور خاطرات جنگ و یک تاریخ شفاهی صرف نیست. این کتاب همانطور که در زیرعنوانش گفته شده، آمده است تا به مقوله استعدادیابی و پروش استعدادها در سطح فرماندهی بپردازد. پاسخ‌دهندگان به این سؤال هم کسانی بودند که خود سال‌ها در جایگاه فرماندهی بودند و بخشی از کارشان یافتن کسانی برای فرماندهی لشگر و تیپ بوده است. آدم‌هایی که اینجا حرف می‌‎زنند دوره‌های استعدادیابی و روان‌شناسی را نگذارنده‌اند و کاملا از دل ماجرا و مبتنی بر نیازهای روزگارشان سعی کرده‌اند به مسئله‌شان پاسخ بدهند. حال آنچه که آنها در روزگار خودشان تجربه کرده‌اند به چه درد ما می‌خورد. اول ویژگی کتاب همان مسئله‌محور بودنش است و بعد راه حل آن مسئله. این کتاب کلیات ابوالبقا نیست که قبل‌تر برایمان تکرار شده باشد. برخی ناگفته‌های جنگ است که حتی به‌خاطر حساسیت موضوع، اسم‌ها روشن و واضح نیامده است. از سوی دیگر آنچه که آنها با آن روبه‌رو بودند اکنون به شکل دیگری برای ما رخ می‌دهد. بله. خبر دارم که ما فرمانده جنگ نیستیم اما بالاخره آدم که هستیم! ما در جایگاه معلم و مربی و مدیر و حتی پدر و مادر می‌توانیم از این نکات بهره ببریم و یاد بگیریم چگونه استعدادهای دور و برمان را پیدا کنیم و بعدتر چگونه آنها را پرورش بدهیم. این کتاب را می‌شود از آن کتاب‌های خوب در حوزه ذهن و زبان ایرانی دانست. اینکه ما با چه ذهن و زاویه‌دیدی به دنبال استعدادهای تازه باشیم و با چه زبانی آنها را پرورش بدهیم. بماند که آن بخش مرور خاطرات هم جزو هسته اصلی کتاب است و با بخش‌های ناگفته‌ای از تاریخ دفاع مقدس آشنا می‌شویم و می‌فهمیم مثلا درباره تفاوت فرماندهی از نگاه قاسم سلیمانی یا مهدی باکری یا احمد متوسلیان بیشتر آشنا می‌شویم. از سلطان‌آباد تا آذرباد یادداشت‌های یک نویسنده و ویراستار داستانی @Azarbadir
امروز با کارگروه سکو گفت‌وگوی صمیمانه‌ای داریم و قرار است درباره و دو بخش فرمی و محتوایی آن حرف بزنیم و سؤالاتشان را پاسخ بدهیم. شما هم اگر یک دورهمی داستانی دارید یا می‌خواهید به صورت گروهی در جایزه حکیمی شرکت کنید می‌توانید خبر بدهید تا برای شما هم یک جلسه مجازی برگزاری کنیم. در صورتی که سؤال داشتید از طریق آیدی @hakimiadmin سؤالاتتان را بپرسید. کانال اطلاع‌رسانی جایزه محمود حکیمی @hakimiaward
هرشب خوانش متون کهن فارسی را ساعت ۲۱ شروع می‌کنیم. تا ۳۰ دقیقه دیگر متن‌خوانی قسمت چهل و سوم قابوس‌نامه آغاز می‌شود. لینک حضور در جلسه قرار: https://gharar.ir/r/edb06cad از سلطان‌آباد تا آذرباد یادداشت‌های یک نویسنده و ویراستار داستانی @Azarbadir
خرمن کلمات _ مسعود آذرباد
نکته شماره ۹۳ وسط نوشتن، مطالعه نکنید. نه مطالعه آثار داستانی دیگر نویسندگان و نه مطالعه کتاب‌های ت
نکته شماره ۹۴ اگر در هنگام نوشتن، کم‌آگاهی، روی کیفیت نوشته‌تان اثر منفی گذاشت، نترسید. این یک هشدار است که می‌توانید آن را به یک فرصت خوب تبدیل کنید. اول اینکه می‌فهمید قبل از نگارش، تحقیق و پژوهش کافی نکرده‌اید. پس به‌خاطر بسپارید هنگام نوشتن اثر بعدی، زمان بیشتری را برای تحقیق و پژوهش صرف کنید. دوم، سرجایتان نمانید و در داستان نوشتن متوقف نشوید. حتی لازم نیست وسط نوشتن تحقیق کنید. بروید جلو. بی‌کیفیت نوشتن از هیچ نوشتن بهتر است. در بازنویسی همه این موارد را بهبود می‌دهید. سوم، درباره جنبه‌های فرمی داستانتان، یاد بگیرید هر روز یک نکته جدید درباره نوشتن یاد بگیرید و همینطور نکات قبلی را نوشته یا خوانده‌اید مرور کنید. خود من این روزها مشغول نگارش یک ناداستان تاریخی هستم و با وجود مطالعه‌ای که داشتم، گاهی در یادآوری دقیق سال‌ها یا برخی اسامی خاص، شک می‌کنم. همانجا علامت زده‌ام که بعداً در بازنویسی آنها را بررسی کنم و بهبود بدهم. از سلطان‌آباد تا آذرباد یادداشت‌های یک نویسنده و ویراستار داستانی @Azarbadir
از اخبار حال‌خوب‌کن امروز برای من، چاپ کتاب 《غدیر از چشم مجتبی》 است که به تازگی از سوی نشر جمال منتشر شده است. غدیر از چشم مجتبی، روایتی تاریخی است از قبل، حین و بعد از غدیر که امام حسن مجتبی راوی آن هستند. این اولین اثر نویسنده عزیزمان، آقای سیدحسین مهدوی است و من ویراستار داستانی آن بودم. خدا خیرش را افزون کند. از سلطان‌آباد تا آذرباد یادداشت‌های یک نویسنده و ویراستار داستانی @Azarbadir
قسمت چهل و سوم پادکست متن‌خوانی قابوس‌نامه را در شنوتو بارگزاری کردم. می‌توانید وارد کانال سیکا در شنوتو شوید و گوش کنید. ضمنا می‌توانید با کپی لینک آراس‌اسی که برایتان گذاشته‌ام، سیکاپادکست را در پادگیرهای دیگر به رایگان استفاده کنید. خوشحال میشم از هر پادگیری که استفاده ماوی‌کنید، در کانال سیکا عضو شوید. منتظر پیشنهادها و دیدگاه‌هایتان درباره این مجموعه پادکست هستم. لینک فید آراس‌اس https://shenoto.net/feed/Seika لینک کانال سیکا در شنوتو https://shenoto.com/channel/podcast/Seika از سلطان‌آباد تا آذرباد یادداشت‌های یک نویسنده و ویراستار داستانی @azarbadir
این گل را امروز یکی از بچه‌های کلاس نویسندگی به من داد.
هرشب خوانش متون کهن فارسی را ساعت ۲۱ شروع می‌کنیم. تا ۳۰ دقیقه دیگر متن‌خوانی قسمت چهل و چهارم قابوس‌نامه آغاز می‌شود. لینک حضور در جلسه قرار: https://gharar.ir/r/edb06cad از سلطان‌آباد تا آذرباد یادداشت‌های یک نویسنده و ویراستار داستانی @Azarbadir