eitaa logo
از سلطان‌آباد تا آذرباد
88 دنبال‌کننده
109 عکس
2 ویدیو
1 فایل
یادداشت‌های یک نویسنده و ویراستار داستان شهریوری! اینجا درباره نوشتن و ادبیات حرف می‌زنم، متن‌خوانی شبانه و پادکست‌های روایت هم داریم. ارتباط با ادمین @azarbadirr
مشاهده در ایتا
دانلود
از سلطان‌آباد تا آذرباد
نکته شماره ۹۳ وسط نوشتن، مطالعه نکنید. نه مطالعه آثار داستانی دیگر نویسندگان و نه مطالعه کتاب‌های ت
نکته شماره ۹۴ اگر در هنگام نوشتن، کم‌آگاهی، روی کیفیت نوشته‌تان اثر منفی گذاشت، نترسید. این یک هشدار است که می‌توانید آن را به یک فرصت خوب تبدیل کنید. اول اینکه می‌فهمید قبل از نگارش، تحقیق و پژوهش کافی نکرده‌اید. پس به‌خاطر بسپارید هنگام نوشتن اثر بعدی، زمان بیشتری را برای تحقیق و پژوهش صرف کنید. دوم، سرجایتان نمانید و در داستان نوشتن متوقف نشوید. حتی لازم نیست وسط نوشتن تحقیق کنید. بروید جلو. بی‌کیفیت نوشتن از هیچ نوشتن بهتر است. در بازنویسی همه این موارد را بهبود می‌دهید. سوم، درباره جنبه‌های فرمی داستانتان، یاد بگیرید هر روز یک نکته جدید درباره نوشتن یاد بگیرید و همینطور نکات قبلی را نوشته یا خوانده‌اید مرور کنید. خود من این روزها مشغول نگارش یک ناداستان تاریخی هستم و با وجود مطالعه‌ای که داشتم، گاهی در یادآوری دقیق سال‌ها یا برخی اسامی خاص، شک می‌کنم. همانجا علامت زده‌ام که بعداً در بازنویسی آنها را بررسی کنم و بهبود بدهم. از سلطان‌آباد تا آذرباد یادداشت‌های یک نویسنده و ویراستار داستانی @Azarbadir
از اخبار حال‌خوب‌کن امروز برای من، چاپ کتاب 《غدیر از چشم مجتبی》 است که به تازگی از سوی نشر جمال منتشر شده است. غدیر از چشم مجتبی، روایتی تاریخی است از قبل، حین و بعد از غدیر که امام حسن مجتبی راوی آن هستند. این اولین اثر نویسنده عزیزمان، آقای سیدحسین مهدوی است و من ویراستار داستانی آن بودم. خدا خیرش را افزون کند. از سلطان‌آباد تا آذرباد یادداشت‌های یک نویسنده و ویراستار داستانی @Azarbadir
قسمت چهل و سوم پادکست متن‌خوانی قابوس‌نامه را در شنوتو بارگزاری کردم. می‌توانید وارد کانال سیکا در شنوتو شوید و گوش کنید. ضمنا می‌توانید با کپی لینک آراس‌اسی که برایتان گذاشته‌ام، سیکاپادکست را در پادگیرهای دیگر به رایگان استفاده کنید. خوشحال میشم از هر پادگیری که استفاده ماوی‌کنید، در کانال سیکا عضو شوید. منتظر پیشنهادها و دیدگاه‌هایتان درباره این مجموعه پادکست هستم. لینک فید آراس‌اس https://shenoto.net/feed/Seika لینک کانال سیکا در شنوتو https://shenoto.com/channel/podcast/Seika از سلطان‌آباد تا آذرباد یادداشت‌های یک نویسنده و ویراستار داستانی @azarbadir
این گل را امروز یکی از بچه‌های کلاس نویسندگی به من داد.
هرشب خوانش متون کهن فارسی را ساعت ۲۱ شروع می‌کنیم. تا ۳۰ دقیقه دیگر متن‌خوانی قسمت چهل و چهارم قابوس‌نامه آغاز می‌شود. لینک حضور در جلسه قرار: https://gharar.ir/r/edb06cad از سلطان‌آباد تا آذرباد یادداشت‌های یک نویسنده و ویراستار داستانی @Azarbadir
سلام و شب بخیر خدمت همراهان گرامی کانال از سلطان‌آباد تا آذرباد با عرض پوزش، امشب به علت کسالت جسمی، متن‌خوانی قابوس‌نامه را نخواهیم داشت. از سلطان‌آباد تا آذرباد یادداشت‌های یک نویسنده و ویراستار داستانی @Azarbadir
نکته شماره ۹۵ تبدیل شدن هنر نویسندگی به صنعت طی صد سال گذشته بیش از پیش باعث شده است که فنون نویسندگی بر مایه نویسندگی چیره شود. نویسندگان ماقبل قرن بیستم، نه با این تعداد ناشر روبرو بودند، نه با این همه کتابفروشی و نه این حجم از مخاطب. نویسندگان آنقدر نیاز نداشتند که با یکدیگر بر سر دیده شدن رقابت کنند و بخواهند به هر قیمتی مخاطب را به خودشان جذب کنند. در دوره آنها، بیشتر از فرم نوشتن، محتوای نوشتن اهمیت داشت. نویسندگان کلاسیک بیشتر از هر چیزی در محتوای داستان استاد بودند. آنها مفاهیمی بسیار گیرا و افشاگرانه از انسان می‌نوشتند. صد البته که داستان‌هایشان هم از نظر فرمی جذابیت داشت اما از میانه قرن بیستم همه چیز تغییر کرد. نویسندگان قرن بیستم که با تحقیر آنها را عامه‌پسند می‌نامیم، مجبور بودند نه تنها محتوایی غنی داشته باشند بلکه به سراغ فنون پیچیده بروند تا دروغی را که از حقیقی ساده جذاب‌تر بود، پنهان کنند و مخاطب را وادار کنند کتابشان را تا انتها بخواند. نویسندگان عامه‌پسند، همه شگردهایی را که ممکن است به ذهن ما بیاید، قبل از ما بارها و بارها استفاده کرده‌اند. پس اگر می‌خواهیم در این رقابت جزو برندگان باشیم باید یاد بگیریم که فقط داشتن دغدغه‌های بزرگ و احساسات پرشور و روشنگری در جامعه می‌تواند ما را به یک نویسنده موفق تبدیل کند. ما باید حتما سراغ نویسندگان عامه‌‎پسند برویم و راه و رسم جذابیت و موفیت را از آنها را یاد بگیریم. از سلطان‌آباد تا آذرباد یادداشت‌های یک نویسنده و ویراستار داستانی @Azarbadir
قسمت چهل و چهارم پادکست متن‌خوانی قابوس‌نامه را در شنوتو بارگزاری کردم. می‌توانید وارد کانال سیکا در شنوتو شوید و گوش کنید. ضمنا می‌توانید با کپی لینک آراس‌اسی که برایتان گذاشته‌ام، سیکاپادکست را در پادگیرهای دیگر به رایگان استفاده کنید. خوشحال میشم از هر پادگیری که استفاده ماوی‌کنید، در کانال سیکا عضو شوید. منتظر پیشنهادها و دیدگاه‌هایتان درباره این مجموعه پادکست هستم. لینک فید آراس‌اس https://shenoto.net/feed/Seika لینک کانال سیکا در شنوتو https://shenoto.com/channel/podcast/Seika از سلطان‌آباد تا آذرباد یادداشت‌های یک نویسنده و ویراستار داستانی @azarbadir
درون‌مایه از موارد بسیار مهمی است که هر نویسنده‌ای با آن درگیر است. برخی نویسندگان از همان ابتدا به درون‌مایه اثرشان فکر می‌کنند، برخی هنگامی که اثرشان را نوشتند و هنگام بازنویسی آن را مد نظر قرار می‌دهند و برخی حتی یک درون‌مایه را دست‌مایه نوشتن رمانشان می‌کنند. آنچه مهم‌تر است، خود نویسنده است که چقدر مایه‌های فکری و فرهنگی در سرش دارد. آیا خودش منظومه فکری دارد یا باری به هر جهت می‌نویسد؟ اگر این قسمت را حل و فصل کنید، درون‌مایه خود به خود در آثارتان جریان خواهد داشت. البته قرار نیست از همان ابتدا به درون‌مایه فکر کنیم. نوشتن رمان، مانند کار معدن است. وقتی جلو می‌‍رویم ممکن است چیزهایی کشف کنیم که تا پیش از آن حتی از وجودشان خبر نداشتیم. بهترین کار این است که در هر مرحله با خودتان و اثر صادق باشید. آیا ایده یک خطی‌تان حاوی درون‌مایه خاصی است؟ طرح ۳۰۰ کلمه‌ای و طرح ۳۰۰۰ هزار کلمه‌ای رمانتان چطور؟ آیا تمام رمانتان درون‌مایه متناسب با فرم و محتوایش را دارد؟ پاسخ دادن به این سؤالات در مراحل مختلف نگارش، شما را از کمیت و کیفیت درون‌مایه اثرتان آگاه می‌کند. از سلطان‌آباد تا آذرباد یادداشت‌های یک نویسنده و ویراستار داستانی @Azarbadir
درون‌مایه از موارد بسیار مهمی است که هر نویسنده‌ای با آن درگیر است. برخی نویسندگان از همان ابتدا به درون‌مایه اثرشان فکر می‌کنند، برخی هنگامی که اثرشان را نوشتند و هنگام بازنویسی آن را مد نظر قرار می‌دهند و برخی حتی یک درون‌مایه را دست‌مایه نوشتن رمانشان می‌کنند. آنچه مهم‌تر است، خود نویسنده است که چقدر مایه‌های فکری و فرهنگی در سرش دارد. آیا خودش منظومه فکری دارد یا باری به هر جهت می‌نویسد؟ اگر این قسمت را حل و فصل کنید، درون‌مایه خود به خود در آثارتان جریان خواهد داشت. البته قرار نیست از همان ابتدا به درون‌مایه فکر کنیم. نوشتن رمان، مانند کار معدن است. وقتی جلو می‌‍رویم ممکن است چیزهایی کشف کنیم که تا پیش از آن حتی از وجودشان خبر نداشتیم. بهترین کار این است که در هر مرحله با خودتان و اثر صادق باشید. آیا ایده یک خطی‌تان حاوی درون‌مایه خاصی است؟ طرح ۳۰۰ کلمه‌ای و طرح ۳۰۰۰ هزار کلمه‌ای رمانتان چطور؟ آیا تمام رمانتان درون‌مایه متناسب با فرم و محتوایش را دارد؟ پاسخ دادن به این سؤالات در مراحل مختلف نگارش، شما را از کمیت و کیفیت درون‌مایه اثرتان آگاه می‌کند. از سلطان‌آباد تا آذرباد یادداشت‌های یک نویسنده و ویراستار داستانی @Azarbadir
هرشب خوانش متون کهن فارسی را ساعت ۲۱ شروع می‌کنیم. تا ۳۰ دقیقه دیگر متن‌خوانی قسمت چهل و پنجم قابوس‌نامه آغاز می‌شود. لینک حضور در جلسه قرار: https://gharar.ir/r/edb06cad از سلطان‌آباد تا آذرباد یادداشت‌های یک نویسنده و ویراستار داستانی @Azarbadir
باورتان مي‌شود یک زمانی یک پادشاهی داشتیم در ایران اسمش مملان بود!؟ همان مملی خودمان! مملان هم اسم واقعیش بوده است، یعنی با همین اسم حاکم بخشی از ایران بوده است و در نامه‌ها با همین اسم خطاب قرار می‌دادندش!