eitaa logo
از سلطان‌آباد تا آذرباد
88 دنبال‌کننده
111 عکس
2 ویدیو
1 فایل
یادداشت‌های یک نویسنده و ویراستار داستان شهریوری! اینجا درباره نوشتن و ادبیات حرف می‌زنم، متن‌خوانی شبانه و پادکست‌های روایت هم داریم. ارتباط با ادمین @azarbadirr
مشاهده در ایتا
دانلود
سلام و شب بخیر خدمت همراهان گرامی کانال از سلطان‌آباد تا آذرباد با عرض پوزش، امشب به علت کسالت جسمی، متن‌خوانی قابوس‌نامه را نخواهیم داشت. از سلطان‌آباد تا آذرباد یادداشت‌های یک نویسنده و ویراستار داستانی @Azarbadir
نکته شماره ۹۵ تبدیل شدن هنر نویسندگی به صنعت طی صد سال گذشته بیش از پیش باعث شده است که فنون نویسندگی بر مایه نویسندگی چیره شود. نویسندگان ماقبل قرن بیستم، نه با این تعداد ناشر روبرو بودند، نه با این همه کتابفروشی و نه این حجم از مخاطب. نویسندگان آنقدر نیاز نداشتند که با یکدیگر بر سر دیده شدن رقابت کنند و بخواهند به هر قیمتی مخاطب را به خودشان جذب کنند. در دوره آنها، بیشتر از فرم نوشتن، محتوای نوشتن اهمیت داشت. نویسندگان کلاسیک بیشتر از هر چیزی در محتوای داستان استاد بودند. آنها مفاهیمی بسیار گیرا و افشاگرانه از انسان می‌نوشتند. صد البته که داستان‌هایشان هم از نظر فرمی جذابیت داشت اما از میانه قرن بیستم همه چیز تغییر کرد. نویسندگان قرن بیستم که با تحقیر آنها را عامه‌پسند می‌نامیم، مجبور بودند نه تنها محتوایی غنی داشته باشند بلکه به سراغ فنون پیچیده بروند تا دروغی را که از حقیقی ساده جذاب‌تر بود، پنهان کنند و مخاطب را وادار کنند کتابشان را تا انتها بخواند. نویسندگان عامه‌پسند، همه شگردهایی را که ممکن است به ذهن ما بیاید، قبل از ما بارها و بارها استفاده کرده‌اند. پس اگر می‌خواهیم در این رقابت جزو برندگان باشیم باید یاد بگیریم که فقط داشتن دغدغه‌های بزرگ و احساسات پرشور و روشنگری در جامعه می‌تواند ما را به یک نویسنده موفق تبدیل کند. ما باید حتما سراغ نویسندگان عامه‌‎پسند برویم و راه و رسم جذابیت و موفیت را از آنها را یاد بگیریم. از سلطان‌آباد تا آذرباد یادداشت‌های یک نویسنده و ویراستار داستانی @Azarbadir
قسمت چهل و چهارم پادکست متن‌خوانی قابوس‌نامه را در شنوتو بارگزاری کردم. می‌توانید وارد کانال سیکا در شنوتو شوید و گوش کنید. ضمنا می‌توانید با کپی لینک آراس‌اسی که برایتان گذاشته‌ام، سیکاپادکست را در پادگیرهای دیگر به رایگان استفاده کنید. خوشحال میشم از هر پادگیری که استفاده ماوی‌کنید، در کانال سیکا عضو شوید. منتظر پیشنهادها و دیدگاه‌هایتان درباره این مجموعه پادکست هستم. لینک فید آراس‌اس https://shenoto.net/feed/Seika لینک کانال سیکا در شنوتو https://shenoto.com/channel/podcast/Seika از سلطان‌آباد تا آذرباد یادداشت‌های یک نویسنده و ویراستار داستانی @azarbadir
درون‌مایه از موارد بسیار مهمی است که هر نویسنده‌ای با آن درگیر است. برخی نویسندگان از همان ابتدا به درون‌مایه اثرشان فکر می‌کنند، برخی هنگامی که اثرشان را نوشتند و هنگام بازنویسی آن را مد نظر قرار می‌دهند و برخی حتی یک درون‌مایه را دست‌مایه نوشتن رمانشان می‌کنند. آنچه مهم‌تر است، خود نویسنده است که چقدر مایه‌های فکری و فرهنگی در سرش دارد. آیا خودش منظومه فکری دارد یا باری به هر جهت می‌نویسد؟ اگر این قسمت را حل و فصل کنید، درون‌مایه خود به خود در آثارتان جریان خواهد داشت. البته قرار نیست از همان ابتدا به درون‌مایه فکر کنیم. نوشتن رمان، مانند کار معدن است. وقتی جلو می‌‍رویم ممکن است چیزهایی کشف کنیم که تا پیش از آن حتی از وجودشان خبر نداشتیم. بهترین کار این است که در هر مرحله با خودتان و اثر صادق باشید. آیا ایده یک خطی‌تان حاوی درون‌مایه خاصی است؟ طرح ۳۰۰ کلمه‌ای و طرح ۳۰۰۰ هزار کلمه‌ای رمانتان چطور؟ آیا تمام رمانتان درون‌مایه متناسب با فرم و محتوایش را دارد؟ پاسخ دادن به این سؤالات در مراحل مختلف نگارش، شما را از کمیت و کیفیت درون‌مایه اثرتان آگاه می‌کند. از سلطان‌آباد تا آذرباد یادداشت‌های یک نویسنده و ویراستار داستانی @Azarbadir
درون‌مایه از موارد بسیار مهمی است که هر نویسنده‌ای با آن درگیر است. برخی نویسندگان از همان ابتدا به درون‌مایه اثرشان فکر می‌کنند، برخی هنگامی که اثرشان را نوشتند و هنگام بازنویسی آن را مد نظر قرار می‌دهند و برخی حتی یک درون‌مایه را دست‌مایه نوشتن رمانشان می‌کنند. آنچه مهم‌تر است، خود نویسنده است که چقدر مایه‌های فکری و فرهنگی در سرش دارد. آیا خودش منظومه فکری دارد یا باری به هر جهت می‌نویسد؟ اگر این قسمت را حل و فصل کنید، درون‌مایه خود به خود در آثارتان جریان خواهد داشت. البته قرار نیست از همان ابتدا به درون‌مایه فکر کنیم. نوشتن رمان، مانند کار معدن است. وقتی جلو می‌‍رویم ممکن است چیزهایی کشف کنیم که تا پیش از آن حتی از وجودشان خبر نداشتیم. بهترین کار این است که در هر مرحله با خودتان و اثر صادق باشید. آیا ایده یک خطی‌تان حاوی درون‌مایه خاصی است؟ طرح ۳۰۰ کلمه‌ای و طرح ۳۰۰۰ هزار کلمه‌ای رمانتان چطور؟ آیا تمام رمانتان درون‌مایه متناسب با فرم و محتوایش را دارد؟ پاسخ دادن به این سؤالات در مراحل مختلف نگارش، شما را از کمیت و کیفیت درون‌مایه اثرتان آگاه می‌کند. از سلطان‌آباد تا آذرباد یادداشت‌های یک نویسنده و ویراستار داستانی @Azarbadir
هرشب خوانش متون کهن فارسی را ساعت ۲۱ شروع می‌کنیم. تا ۳۰ دقیقه دیگر متن‌خوانی قسمت چهل و پنجم قابوس‌نامه آغاز می‌شود. لینک حضور در جلسه قرار: https://gharar.ir/r/edb06cad از سلطان‌آباد تا آذرباد یادداشت‌های یک نویسنده و ویراستار داستانی @Azarbadir
باورتان مي‌شود یک زمانی یک پادشاهی داشتیم در ایران اسمش مملان بود!؟ همان مملی خودمان! مملان هم اسم واقعیش بوده است، یعنی با همین اسم حاکم بخشی از ایران بوده است و در نامه‌ها با همین اسم خطاب قرار می‌دادندش!
این دو سه روز عجیب‌غریب بود. چهارشنبه خودم مریض شدم امروز لپتابم! آمدم روایت امروز را بنویسم و ضبط کنم و بفرستم که طفلک بخاطر نوسان برق حالش بد شد! ان‌شاءالله جمعه آتی جمعه روایت جدید را منتشر می‌کنم.
اگر فکر کردید که مفاهیم دینی را نمی‌شود در فضاهای متفاوت استفاده کرد باید فرکانس گمشده را بخوانید تا ببینید چگونه مفهوم غدیر و ژانر علمی‌تخیلی با یکدیگر هنرمندانه ترکیب شده‌اند. 《فرکانس گمشده》 نوشته آقای محمدرضا بازدار جدیدترین رمانی است که من ویراستار داستانی آن بودم. امیدوارم شما هم از خواندنش لذت ببرید. از سلطان‌آباد تا آذرباد یادداشت‌های یک نویسنده و ویراستار داستانی @Azarbadir
نکته شماره ۹۶ هر نویسنده باید خودش را در جایگاه خودش بررسی کند، نه در مقایسه با نویسنده دیگری. یکی از شیوه‌های بررسی که من اسمش را می‌گذارم «شیوه آذربادی» کمک به نوشتن آنچه نمی‌توانید بنویسید است. (چون دیدم هیچ شیوه‌نامه‌ای نیست که به نام باشد، این اسم را گذاشتم!) فهرستی از نقاط ضعف و قوتتان در نوشتن تهیه کنید. البته اول نقاط قوت را فهرست کنید، بعد نقاط ضعف را. .اری به نقاط قوتتان نداشته باشید. شما همیشه آنها را خوب انجام می‌دهید. ممکن است زبانتان نرم و روان باشد، ممکن است شخصیت‌پردازی خوب باشد، ممکن است در تصویرپردازی غنی باشید و صدها نقطه قوت دیگر. اینها را باید کنار بگذارید و بروید سراغ نقاط ضعفتان. شاید در انتخاب زاویه دید ضعیف هستید، شاید گفت‌وگوهایتان آبکی و تصنعی است، شاید نمی‌توانید یک طرح جذاب و پیچیده ارائه کنید، شاید محتوای ذهنی‌تان سطحی است و صدها نقطه ضعف دیگر. شما از مهارت‌هایی که برایتان به نقطه قوت تبدیل شده است به راحتی استفاده می‌کنید اما استفاده مداوم از آن‌ها نه تنها باعث پیشرفت شما نمی‌‍شود که دیر یا زود رد به کارگیری همین قابلیت‌ها ناکام می‌مانید! پس سراغ تک‌تک نقاط ضعفتان بروید و با مطالعه متون نظری، نوشتن و نقد، آنها را به نقاط قوت تبدیل کنید. از سلطان‌آباد تا آذرباد یادداشت‌های یک نویسنده و ویراستار داستانی @azarbadir
-1187832063_-984926145.mp3
55.33M
بچه‌های روایتخانه که در حوزه داستان و روایت فعالیت می‌کنند، یک حلقه کتاب دارند با عنوان مانا. هفته پیش جلد اول رمان مست جنگ را برای خوانش و نقد خوانده بودند و من هم مهمان این جمع فعال بودم. به فراخور مست جنگ، درباره چگونگی نوشتن مست جنگ هم حرف زدم و از تاریخ و نویسندگی هم صحبت به میان آمد. صوت این جلسه را ضبط کردم. با اجازه خودشان این جلسه را با شما هم به اشتراک می‌گذارم. از سلطان‌آباد تا آذرباد یادداشت‌های یک نویسنده و ویراستار داستانی @azarbadir