eitaa logo
بینات || ناصر قیلاوی زاده
342 دنبال‌کننده
294 عکس
87 ویدیو
76 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم یادداشت ها، تاملات و جلسات ناصر قیلاوی زاده، طلبه حوزه علمیه قم + مطالب برگزیده از امامین انقلاب، شهید مطهری و علامه طباطبایی ناصر قیلاوی زاده @GHILAVI @P_BAYYENATT کانال پشتیبان
مشاهده در ایتا
دانلود
مراسم‌هفتگی | جمعه٢١فروردین١۴٠۵ چهلم‌رهبر‌شهید‌‌امام‌سیدعلی‌خامنه‌ای هیأت‌کف‌العباس‌علیه‌السلام‌‌دزفول Eitaa.com/kafolabas_ir
بینات || ناصر قیلاوی زاده
🎙️گزارش‌صوتی مراسم‌هفتگی‌/ ٢١فروردین١۴٠۵ حجت‌الاسلام‌‌ناصرقیلاوی هیأت‌کف‌العباس‌(علیه‌السلام) ایت
سلام علیکم 🏴این جلسه به مناسبت ایام اربعین امام شهیدمان برگزار شد. در 👈🏼 این جلسه ابعادی از سیره و اندیشه امام شهید سید علی خامنه‌ای (روحی له الفداء) مورد اشاره قرار گرفت، هرچند که می‌دانستیم نمی از یمی هم نخواهد شد اما آب دریا را اگر نتوان کشید هم به قدر تشنگی باید چشید 🔰تیتر مباحث مطرح شده: ✅مهمترین مسئله در زندگی ایشان، عاقبت‌بخیری و سعادت شخصی شان بود. برخلاف تصور برخی، بزرگان انقلاب اول از همه به فکر نجات خودشان در پیشگاه خدا بودند. ✅نکته دوم در شخصیت ایشان، اهتمام به جمهوری اسلامی بعنوان یک تکلیف، آنهم مهمترین و محوری ترین تکلیف. یعنی ایشان کاری خارج از چارچوب انقلاب و جمهوری اسلامی برای خود تعریف نکرده بود. همه چیز در این منظومه معنا پیدا می‌کرد. ✅سومین نکته در رهبری ایشان، مسئله تربیت عمومی مردم و رشد عمومی جامعه بود. 📝ناصر قیلاوی زاده ⏱️ ▫️▪️▫️▪️ @bayyenatt
زن و خانواده «امامِ شهید» : 💠 خب، حالا زن در خانواده، در محیط خانواده، چه ‌کاره است؟ من با توجّه به مجموعه‌ی معارفی که در آیات و روایات و مانند اینها هست در ذهن خودم این ‌جور تصویر میکنم که زن، هوایی است که فضای خانواده را انباشته؛ یعنی همچنان که شما در فضا تنفّس میکنید، اگر هوا نباشد، تنفّس ممکن نیست، زن این جوری است؛ زنِ خانواده به منزله‌ی تنفّس در این فضا است. 🌐 اینکه در روایت هست: اَلمَراَةُ رَیحانَةٌ وَ لَیسَت بِقَهرَمانَة،(۱۳) مال اینجا است، مال خانواده است. «ریحانه» یعنی گل، یعنی عطر، بوی خوش؛ همان هوایی که فضا را پُر میکند. «قهرمان» در زبان عربی ــ در «لَیسَت بِقَهرَمَانَة» ــ با قهرمان در زبان فارسی فرق دارد. «قهرمان» یعنی کارگزار، کارگر یا مثلاً فرض کنید سرکارگر؛ زن یک «قهرمانة» نیست. در خانواده، این جور نیست که شما خیال کنید حالا زن گرفتید، کارها را بریزید سر زن؛ نخیر. 🔆 خودش داوطلبانه یک کاری را میخواهد انجام بدهد، [عیب ندارد؛] خانه‌ی خودش است، دلش میخواهد یک کاری را انجام بدهد، انجام داده؛ اگر نه، هیچ کس حق ندارد ــ مرد یا غیر مرد ــ او را وادار کند، اجبار کند به اینکه این کار را باید انجام بدهد. پس این [جور] است. ▫️▪️▫️▪️ @bayyenatt
زن و خانواده «امامِ شهید» : 💠خب، زن در خانواده یک وقت در نقش همسری ظاهر میشود، یک وقت در نقش مادری ظاهر میشود؛ هر کدام یک خصوصیّتی دارند. 👌🏼در نقش همسری، زن در درجه‌ی اوّل مظهرِ آرامش است: وَ جَعَلَ مِنها زَوجَها لِیَسکُنَ اِلَیها؛(۱۴) آرامش. 🤌🏼چون زندگی تلاطم دارد؛ مرد در این دریای زندگی مشغول کار و تلاطم است؛ وقتی به خانه می‌آید، احتیاج به آرامش دارد، احتیاج به سکینه دارد. این سکینه را زن در خانه ایجاد میکند؛ لِیَسکُنَ اِلَیها؛ [یعنی] مرد در کنار زن احساس آرامش کند؛ زن مایه‌ی آرامش است. نقش زن به عنوان همسر، عشق و آرامش است، همین طور که قبلاً اشاره کردم، این کتابهای همسران شهدا را بخوانید، عشق و آرامش آنجا خوب واضح میشود و نشان میدهد خودش را که این مردی که حالا رفته داخل میدان جنگ ــ چه دفاع مقدّس، چه دفاع از حرم، چه بقیّه‌ی میدانهای سخت ــ چطور در کنار این زن آرامش پیدا میکند و آن تلاطم روحی‌اش فرو می‌نشیند و چطور عامل عشق او را سرِ پا نگه میدارد، به او جرئت میدهد، به او جسارت میدهد، به او قوّت میدهد تا او بتواند کار کند. 👈🏼یعنی زن به عنوان همسر این‌ جوری است: مایه‌ی سکونت، مایه‌ی عشق و آرامش و مانند اینها است. حالا این مسئله‌ی سکونت را که گفتم: وَ جَعَلَ مِنها زَوجَها لِیَسکُنَ اِلَیها؛ این یک آیه‌ است؛ در یک آیه‌ی دیگر هم «خَلَقَ لَکُم مِن اَنفُسِکُم اَزواجًا لِتَسکُنوا اِلَیها وَ جَعَلَ بَینَکُم مَوَدَّةً وَ رَحمَة»(۱۵) [دارد]. 🙏 «مَوَدَّة» یعنی همان عشق؛ «رَحمَة» یعنی مهربانی؛ بین زن و شوهر عشق و مهربانی متبادل میشود. نقش زن به عنوان همسر این است؛ این نقش کوچکی نیست، خیلی نقش مهمّی است، خیلی نقش بزرگی است. این مربوط به همسری. ▫️▪️▫️▪️ @bayyenatt
🔰 سه بهشت و سه جهنم 💠امام خمینی(ره) بر اساس معارف اسلامی، برای انسان سه مرتبه از بهشت و سه مرتبه از جهنم بیان می‌کنند. 1️⃣ جهنم اعمال؛ مرتبه‌ای که به رفتار و کارهای انسان مربوط است. 2️⃣ جهنم اخلاق؛ مرتبه‌ای عمیق‌تر که به صفات و ملکات اخلاقی انسان بازمی‌گردد. 3️⃣ جهنم عقاید؛ سخت‌ترین مرتبه که به باورها و اعتقادات انسان مربوط می‌شود. 👌🏼به تعبیر ایشان، بیشتر آنچه در روایات درباره جهنم شنیده‌ایم، ناظر به جهنم اعمال است و کمتر به بهشت و جهنمِ اخلاق و عقاید توجه شده است. 🔆 امام خمینی(ره) یکی از راه‌های ترک رذایل اخلاقی را توجه و تأمل در سختی‌های جهنم و پیامدهای اعمال ناپسند می‌دانند. ◀️ در ادامه، سه اشاره کوتاه از کلمات حضرت امام درباره این مراتب را بخوانید: ➖اشاره ای به جهنم اعمالاشاره ای به جهنم اخلاقاشاره ای به جهنم عقاید 📝ناصر قیلاوی زاده ▫️▪️▫️▪️ @bayyenatt
🔰اشاره ای به جهنم اعمال: غالبا وصف جهنم و بهشت كه در كتاب خدا و اخبار انبيا و اوليا شده جهنم و بهشت اعمال است كه از براى جزاى عملهاى خوب و بد تهيه شده است. گاهى اشارۀ خفيه‌اى نيز به بهشت و جهنم اخلاق كه اهميتش بيشتر است شده، و گاهى هم به بهشت لقاء و جهنم فراق، كه از همه مهمتر است، گرديده، ولى همه در پرده و از براى اهلش. 🔆 من و تو اهلش نيستيم، ولى خوب است منكر هم نشويم و ايمان داشته باشيم به هر چه خداوند تعالى و اوليايش فرموده‌اند، شايد اين ايمان اجمالى هم براى ما فايده داشته باشد. گاهى هم ممكن است كه انكار بيجا و ردّ بيموقع و بدون علم و فهم براى ما ضررهاى خيلى زياد داشته باشد، و اين دنيا عالم التفات به آن ضررها نيست. 💠 مثلا تا شنيدى فلان حكيم يا فلان عارف يا فلان مرتاض چيزى گفت كه به سليقۀ شما درست در نمى‌آيد و با ذائقۀ شما گوارا نيست، حمل به باطل و خيال مكن. شايد آن مطلب منشأ داشته باشد از كتاب و سنت و عقل و شما به آن بر نخورده باشيد. چه فرق مى‌كند كه يك نفر فقيه يك فتوى بدهد، از باب ديات مثلا، كه شما كمتر ديده‌ايد. و شما بدون مراجعه به مدركش رد كنيد او را، يا آنكه يك نفر سالك الى اللّه يا عارف باللّه يك حرف بزند راجع به معارف الهيه يا راجع به احوال بهشت و جهنم، و شما بدون مراجعه به مدركش او را رد كنيد، سهل است. توهين كنيد يا جسارت نمائيد. 👌🏼 ممكن است آن شخصى كه اهل آن وادى است و صاحب آن فن است يك مدركى از كتاب خدا داشته باشد، يا از اخبار ائمۀ هدى داشته باشد، و شما به آن بر نخورده باشيد، آن وقت شما ردّ خدا و رسول كرديد بدون عذر موجه. و معلوم است «به سليقۀ من درست نبود» يا «علم من به اين جا نرسيده بود» يا «از اهل منبر بر خلاف آن شنيدم» عذر نيست. در هر حال، از مقصود نگذرم. آنچه آنها راجع به بهشت اخلاق و ملكات و جهنم اخلاق و دركات گفته‌اند مصيبتى است كه طاقت شنيدنش را هم نداريم. کتاب شرح چهل حدیث، صفحه 13 ▫️▪️▫️▪️ @bayyenatt
🔰 اشاره ای به جهنم اخلاق: 💠بايد دانست كه تمام قواى ظاهريّه و باطنيّه را كه حقّ تعالى به ما عنايت فرموده و از عالم غيب نازل نموده اماناتى است الهى كه طاهر از جميع قذارات و پاك و پاكيزه بوده بلكه متنوّر به نور فطرة اللهى، و از ظلمت و كدورت تصرّف ابليس دور بوده، و چون در ظلمتكدۀ عالم طبيعت نازل و دست تصرّف شيطان واهمه و خيانت ابليس به آنها دراز شده، از طهارت اصليّه و فطرت اوّليّه بيرون آمده و به انواع قذارات و ارجاس شيطانيّه آلوده گرديده است. 🔆پس اگر سالك إلى اللّه با تمسّك به ذيل عنايت ولىّ اللّه دست تصرّف شيطان را دور نمود و مملكت ظاهر را طاهر كرد و امانات الهيّه را چنانچه تحويل گرفته بود ردّ نمود، خيانت به امانت ننموده، و اگر كرده بود، مورد غفران و ستّاريّت شود و از جهت ظاهر آسوده خاطر شود و به تخليۀ باطن از ارجاس اخلاق فاسده قيام كند. و اين مرتبۀ دوم از قذارات است كه فسادش بيشتر و علاجش صعب‌تر است و اهمّيّتش در نزد اصحاب ارتياض بيشتر مى‌باشد، زيرا كه تا خلق باطنى نفس فاسد و قذارات معنوى به آن احاطه نموده، لايق مقام قدس و خلوت انس نشود، بلكه مبدأ فساد مملكت ظاهر نفس اخلاق فاسده و ملكات خبيثۀ آن است. 🌐و تا سالك تبديل ملكات سيّئه را به ملكات حسنه ننمايد، از شرور اعمال مأمون نيست، و اگر به توبه موفّق شود، استقامت آن كه از مهمّات است ميسّر نمى‌شود. پس، تطهير ظاهر نيز متوقّف به تطهير باطن است، علاوه بر آن كه خود قذارات باطنيّه موجب حرمان از سعادت و منشأ جهنّم اخلاق، كه به گفتۀ اهل معرفت بالاتر و سوزنده‌تر است از جهنّم اعمال، مى‌باشد. و اشاره به اين معنى در اخبار اهل بيت عصمت بسيار است. کتاب آداب الصلاه، صفحه ▫️▪️▫️▪️ @bayyenatt
🔰 اشاره ای به جهنم عقاید: ⭕️ خدا نكند عاقبت معاصى منتهى بشود به ملكات و اخلاق ظلمانى زشت، و آنها منتهى شود به رفتن ايمان و مردن انسان با حال كفر، كه جهنم كافر و جهنم عقايد باطله از آن دو جهنم بمراتب سخت‌تر و سوزانتر و ظلمانيتر است. کتاب چهل حدیث، ص21 ▫️▪️▫️▪️ @bayyenatt