eitaa logo
بینات || ناصر قیلاوی زاده
287 دنبال‌کننده
190 عکس
50 ویدیو
73 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم یادداشت ها، تاملات و جلسات ناصر قیلاوی زاده، طلبه حوزه علمیه قم + مطالب برگزیده از امامین انقلاب، شهید مطهری و علامه طباطبایی ناصر قیلاوی زاده @GHILAVI @P_BAYYENATT کانال پشتیبان
مشاهده در ایتا
دانلود
azmaesh.az.azz.apk
16.92M
📱نام نرم افزار: بیانات رهبری 📝 مجموعه سخنرانی های مقام معظم رهبری تا کنون 📒 حجم: 16مگابایت @SHmotahari الگوی همیشه جاوید
نور_مجرد.apk
46.01M
📱نام نرم افزار: نور مجرد 📝 مجموعه آثار مکتوب علامه محمد حسین طهرانی 📒 حجم: 43 مگابایت @SHmotahari الگوی همیشه جاوید
💠 آشنایی اجمالی با کتاب «علل گرایش به مادیگری» 🔰مباحث مطرح شده در این کتاب 1️⃣آشنایی مختصری با خط التقاط در ایران. 2️⃣ریشه های مادیگری در دنیای مسیحی. 3️⃣نارسایی های فلسفی در دنیای مسیحی و تأثیر آنها در رواج مادیگری. 4️⃣نقش نارسایی های اجتماعی و سیاسی در دنیای مسیحی و رواج مادیگری. 5️⃣دین در دنیای مسیحی و دنیای اسلام چه تفاوتی دارد؟ 6️⃣آیا انسان بالفطره الهی است یا مادی؟ 7️⃣نقش کلیسا در گرایش های مادی 8️⃣رابطه مادیت اخلاقی با مادیگری اعتقادی 9️⃣بررسی نظریه تکامل 🔟برهان نظم 🔰 دو نکته مهم در مورد این کتاب 1️⃣ شهید مطهری در مقدمه این کتاب در مورد خود و احوال خود صحبت می کنند که قطعا یکی از مهمترین مسائلی است که در تعین هدف و شناخت سیره علمی ایشان موثر است. به همه مطهری خوان ها خصوصا عزیز سفارش می کنیم که این مقدمه را بخوانند. 2️⃣ جالب است بدانید که یکی از علل اصلی شهادت شهید مطهری نگارش بخش هایی از این کتاب است که باعث شد گروهک منحوس فرقان دست به قتل و شهادت استاد شهید مرتضی مطهری بزند. 🎁 لینک دانلود فایل PDF کتاب «علل گرایش به مادیگری» اثر شهید مطهری https://eitaa.com/shmotahari/81 @SHmotahari الگوی همیشه جاوید
علل گرایش به مادیگری.pdf
1.68M
📚نام کتاب: نامه شهید مطهری به امام خمینی 📝مولف: شهید مطهری 📒 تعداد صفحات: 194 صفحه @SHmotahari الگوی همیشه جاوید
بسم الله الرحمن الرحیم 🔰 ناصر قیلاوی زاده 🔹 شهید مطهری در آثار مختلفی در مورد و ضرورت کسب آن و همچنین در مورد آن بحث می کنند. اخیرا در «کانال جامع اندیشه های شهید مطهری» مطالبی با هشتگ در این موضوع منتشر شده است 🔸 نکته مهمی که در مورد ایمان وجود دارد، ارتباط آن با علم و تفاوت آن با علمِ تنها است. این مسئله را به بیان زیبای حضرت امام خمینی(ره) با هم می خوانیم. 🎁 حتما نظرات و پیشنهادات و نکاتتون رو در این موضوع ارسال کنید، خصوصا اگر مطلبی از در این موضوع داشتید حتما ارسال کنید. @GHILAVI 🔰 امام خمینی (ره) 🔷 بدان كه ايمان غير از علم و ادراك است؛ زيرا كه علم و ادراك، حظّ است و ايمان حظّ است. انسان به مجرَّد آن كه علم پيدا كند به خدا و ملائكه و پيغمبران و يوم القيامه، او را نتوان مؤمن گفت؛ چنانچه تمام اين امور را علماً و ادراكاً مى ‏دانست و حق تعالى‏ او را كافر خواند. 💠 متن کامل حضرت امام خمینی (ره) در پست بعدی کانال قرار دارد. 📚شرح حديث جنود عقل و جهل، متن، ص: 89-88 ▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️ @shmotahari الگوی همیشه جاوید
بسم الله الرحمن الرحیم 🔰 امام خمینی (ره) 🔆 ایمان غیر از علم و ادراک است. 🔷 بدان كه ايمان غير از علم و ادراك است؛ زيرا كه علم و ادراك، حظّ است و ايمان حظّ است. انسان به مجرَّد آن كه علم پيدا كند به خدا و ملائكه و پيغمبران و يوم القيامه، او را نتوان مؤمن گفت؛ چنانچه تمام اين امور را علماً و ادراكاً مى ‏دانست و حق تعالى‏ او را كافر خواند. 🔶 چه بسا باشد فيلسوفى به برهان هاى فلسفى، شعَب توحيد و مراتب آن را مُبرهن كند و خود، مؤمن باللَّه نباشد؛ زيرا كه علمش از مرتبه عقل و كليّت و تعقّل، به مرتبه قلب و جزئيّت و وجدان نرسيده باشد. 👌🏼براى نزديك كردن مقصود به فهم، مثالى ياد كنيم: ✅ ما به حسب برهان و ادراك عقلى، همه مى‏دانيم كه به انسان نمى ‏توانند آزارى دهند، و همه مرده ‏هاى عالم به قدر مگسى حركت ندارند، و مى ‏دانيم كه در تاريكى، مردگان زنده نمى ‏شوند؛ با اين وصف، در شب تاريك از مردگان وحشت داريم، و ما غلبه بر عقل مى ‏كند. براى آن است كه به اين ، قلب ايمان نياورده و اين ادراك عقلى به قلب نرسيده. ولى آنها كه با تكرّر عمل و كثرت اقدام و زيادت مراودت در شبهاى تار در قبرستانها، اين مطلب علمى را به قلب رساندند، از مردگان وحشت نكنند؛ بلكه در قبرستانها منزل كنند، و با وادى خاموشان مأنوس شوند. ❇️ دسته اوّل و دوم، در علم به اينكه از مردگان به كسى آزار نرسد شريك بودند، ولى در ايمان به اين مطلب با هم مختلف بودند. از اين جهت، علم آنها در آنها اثرى نكرد، ولى ايمان دسته دوم آنها را از وحشت خيالى موهوم بيرون آورد. ✳️ پس معلوم شد كه علم غير از ايمان است و اين مطلب به حسب لغت نيز مناسب با معنى ايمان است؛ زيرا كه ايمان در لغت به معنى وثوق و تصديق و اطمينان و انقياد و خضوع» است در فارسى به معنى گرويدن است. و پر واضح است كه گرويدن غير از علم و ادراك است. 📚شرح حديث جنود عقل و جهل، متن، ص: 89-88 ▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️ @shmotahari الگوی همیشه جاوید
بسم الله الرحمن الرحیم 🔶 کتاب شریف «مقدمه ای بر جهان بینی اسلامی» در بخش انسان و ایمان مطالب بسیار عمیق و سهل ممتنعی دارد که حتما و حتما نیاز به تدریس دارد. 🔷 در این اثر استاد شهید با عنایت به اندیشه های عمیق اسلامی چند مطلب اساسی را بیان می کنند. اولا به نقد اندیشه های دانشمندان غربی در مواجهه با انسان می پردازند، ثانیا به بیان برخی مطالب انسان شناسی (البته انسان شناسی اولیه) می پردازند و در انتها با نگرشی انسان شناسانه به اثبات ضرورت نیاز انسان به دین و مکتب می پردازند. 🔶 استاد شهید برای اثبات این مطالب به هیچ اندیشه دینی بعنوان یک حدوسط و دلیل اصلی اکتفا نمی کنند. 🔷 صوت تدریسی که در ادامه منتشر می شود، صوتی است که در مدرسه دارالهدی در خدمت طلاب خوب و جدید الورود این مدرسه بودیم. ▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️ @shmotahari الگوی همیشه جاوید
هدایت شده از المرسلات
📝 اجتهاد، رکن رکین شناخت معارف اسلامی ❗️یک آسیب ریشه دار در باب کیفیت مواجهه با منابع نقلی اسلام و بیان الگوی عملی صحیح از نگاه شهید مطهری 🔰حجت الاسلام ناصر قیلاوی زاده @ghilavi 🔷 یکی از اصول مهم اسلامی شناسی که متخذ از فرامین شریعت نبوی است، این است که در هنگام مواجهه با معارف و منابع اصیل اسلامی یا باید دارای قوه استنباط و اجتهاد باشیم یا اینکه از استنباطات و اجتهادات فقهای اسلامی بهره برداری کنیم. 🔶 این دستور در مذهب تشیع در دو بخش اجرایی می شود، هم در بخش منابع معارفی و هم در مباحث فقهی یعنی هم برای فهم روایات و آیات معارفی و هم در حوزه مباحث فقهی باید از نظرات متخصصین بهره مند شد و از مراجعه مستقیم - هرچند ثمراتی داشته باشد - پرهیز کرد. این دستور دو علت مهم دارد، علت اول این است که برداشت غیر مجتهد حجیت در مقام عمل ندارد و در ثانی اگر با مقدماتش هم انجام نگیرد، مایه انحراف و کج فهمی خواهد شد. 🔷 این کج فهمی ها گاهی اوقات در طول تاریخ باعث ایجاد مکاتب فکری و دنباله های اجتماعی غلط و دامنه داری شده اند که نمونه تام و بارز آن را می تواند در جریان فکری یا ظاهری گری های اهل حدیث مشاهده کرد. البته این جریانات بیشتر در میان اهل سنت رواج داشته است لکن در اعصار اخیر هم در میان شیعیان اتفاقات و انحرافات غلطی از این قبیل رخ داده است. جریانات شیعی تا کنون هیچگاه عموميت پیدا نکرده و این مقدار شدید نشده اند که علاوه بر یک تفکر و مبنای علمی، تبدیل به یک جریان اجتماعی اثر گذار گردند، اما كم و بيش تا آن اندازه كه آزار اهل تحقيق را فراهم كند در قرون اخیر وجود داشته و دارد. 🔶 دامنه این کج فهمی و کم فهمی به آنجا می رسد که معارف و دستورات والا و مترقی اسلامی را در حد فهم ظاهری از روایات و آیات پایین می آورد و باعث می شود یک تفسیر غلط و ناقص در مواجهه با منابع اسلامی برای خواننده خود به همراه داشته باشد. ✅ دو ثمره سلوک بر مسیر صحیح 🔷 اصلاح این رویه دو ثمره مهم و اساسی دارد، اولین ثمره آن فهم دقیق و موثر از معارف اسلامی است به نحوی که عالمِ عامل به آنها را بصیرتی ساز می بخشد و باعث می شود در مسیر حق خواهی و حق طلبی انسان به نجاح و پیروزی برسد. 🔷 دومین ثمره سلوک بر طریق صحیح، در ابلاغ رسالت الهی در عصر کثرت دنیاگرایی و خروج عباد از حیرت به هدایت روشن می گردد. در عصر حاضر که به دلایل مختلف، بسیاری از مخاطبین تبلیغ اسلامی بجای چیستی احکام و معارف به دنبال چرایی آن هستند، تنها و تنها این رویه است که ما را به سر منزل مقصود می رساند و پاسخ بسیاری از چرایی های اصیل بشری را ارائه می دهد. 💠 برای اینکه این نوشتار بیش از این امتداد نیابد به همین میزان اکتفا می کنیم و منشا این نوشتار را که روح حاکم بر یک مطلب کوتاه از استاد شهید مرتضی مطهری است را با هم مرور می کنیم. البته کل آثار استاد شهید یکپارچه از این جنس است و اگر به چنین عینکی خوانده شود ثمرات و برکات فراوانی به دنبال خواهد داشت. 🔷 استاد شهید در کتاب عدل الهی چنین می فرماید: 📖 آنچه در حساب خدا مايه ارزش اعمال است كيفيت است نه كميت. توجه نكردن به اين نكته سبب شده گروهى از مردم در برخى از اعمال فوق العاده با ارزش اولياء خدا وقتى كه حجم اجتماعى آنها را كوچك ديده ‏اند افسانه‏ سازى كنند. مثلًا درباره انگشترى كه امير المؤمنين على (ع) در حال ركوع به فقير دادند و آيه درباره‏ اش نازل گشت گفته‏ اند ارزش آن معادل خراج سوريّه و شامات بوده است؛ و براى اينكه مردم باور كنند، شكل روايت به آن داده ‏اند. 📖 به نظر اينان شگفت بوده است كه درباره انفاق يك انگشتر حقير، آيه ‏اى عظيم از قرآن نازل شود؛ و چون نتوانسته ‏اند اين معنى را باور كنند افسانه سازى كرده بهاى مادى آن را بالا برده‏ اند؛ فكر نكرده ‏اند انگشترى كه معادل خراج سوريّه و شام باشد، در مدينه فقير و بيچاره، زينت بخش دست على (ع) نخواهد بود. فرضاً چنين انگشترى در دست على (ع) مى‏ بود او آن را به يك گدا نمى ‏داد بلكه با چنان انگشترى مدينه را آباد مى ‏كرد و همه بينوايان شهر را نجات مى‏ داد. 📖 افسانه سازان درك نكرده است كه عمل بزرگ در نزد خدا حسابى غير از حسابهاى مادى دارد؛ گويى ايشان پنداشته ‏اند كه گرانقيمت بودن انگشتر چشم خدا را- معاذ اللّه- خيره كرده و او را وادار به تحسين كرده است كه آفرين به على، چه كار بزرگى انجام داد! 📖 نمى ‏دانم اين كوته ‏فكران، درباره قرصه‏ هاى جوينى كه على (ع) و خاندانش انفاق كردند و سوره «هل اتى» در شأن آنان نازل شد چه فكرى كرده‏ اند؟ لابد در آنجا هم مى‏ گويند آرد آن نانها از جو نبوده مثلًا براده طلا بوده است! 📖 نه، چنين نيست. اهميت عمل على (ع) و خاندانش از جنبه مادى كه نظرهاى ما را جلب مى ‏كند نيست؛ اهميت عمل آنان در اين است كه عملى پاك و صددرصد خالص براى خدا بوده است، در آن حدّ از اخلاص كه براى ما قابل تصوّر هم نيست، اخلاصى كه در ملكوت اعلى انعكاس يافته و عكس العمل تمجيد و تحسين به وجود آورده است. به قول شيخ فريد الدين عطّار نيشابورى: گذشته زين جهان وصف سنانش/ گذشته ز آن جهان وصف سه نانش‏ (*) 🔷 همانگونه که در کلام استاد شهید واضح است، مراجعه به منابع اسلامی و توصیف آنها بدون اتکا بر یک مبنای اسلام شناسی قوی، در حوزه معارف اسلامی باعث می شود هم سطح معارف و جایگاه انسان تنزل پیدا کند و هم به مرور زمان به انحراف در فهم و کج فهی منتهی می شود. 🔶 در انتها پیشنهاد می کنم برای آشنایی بیشتر با این منظر یکبار دیگر کتاب شریف استاد شهید مرتضی مطهری را با این نگاه بخوانید. سفارش به این کتاب نه به این خاطر است که مطالبش ساده و آسان ترین کتاب شهید مطهری است بلکه به این خاطر باید باشد که حکایاتی عبرت آموز که از یک فیلتر اجتهادی و انسان شناس عبور کرده است را در بردارد. 🔷بهترین روش القا نوع نگاه صحیح به مسائل اسلامی در مراحل پایین تربیت این است که یک مربی به مخاطب خود بیاموزد که در مواجهه با مسائل چگونه باید عبرت آموزی داشته باشد و استاد شهید مرتضی مطهری در این کتاب به صورت ناخودآگاه این عینک دید را برای خواننده بوجود می آورد، اگر به این مسئله التفات باشد! * مجموعه ‏آثار استاد شهيد مطهرى، ج‏1، ص 302 ۹۹/۶/۱۳ @almorsalaat
بسم الله الرحمن الرحیم ❎ با این دو جلسه ای که هم اکنون بارگزاری شد ، صوت جلسات تدریس کتاب انسان و ایمان به پایان رسید. ♻️ هدف این تدریس بیان اعتقادات برای یک جوان مومن در تراز انقلاب اسلامی است. مخاطب این جلسات طلاب جدید الورود مقطع سیکل بودند و در طول تدریس با لحاظ مخاطب، مطلب به نحوی بیان شده است که برای طلاب، دانشجویان و جوانان مسجدی نیز قابل استفاده است. ✅ ان شاء الله از روزهای آینده صوت تدریس سایر کتاب های استاد مطهری رو هم بارگزاری خواهیم کرد. ▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️ @shmotahari الگوی همیشه جاوید