eitaa logo
بحرُ العِلم
245 دنبال‌کننده
4.6هزار عکس
898 ویدیو
43 فایل
کانال قرآنی«بَحرُ العِلم» باهدف احیاء معارف نورانی کتاب الله وعترت نبوی(علیهم السلام) باعناوین: ⚜️الفرقان ⚜️تبیاناً لکل شئ ⚜️نقطة تحت الباء ⚜️الكوثر ⚜️بقية الله خير لكم إن كنتم مؤمنين ⚜️كهيعص ⚜️التين ⚜️القلم و .. لینک تلگرام https://t.me/BahrulEilm
مشاهده در ایتا
دانلود
📜⚜📜⚜📜⚜ 📜⚜ 📃شرح دعای چهارم صحیفه سجادیه ◀️ قسمت هفدهم ⚜﴿۱۷﴾ «وَ تُهَوِّنَ عَلَيْهِمْ كُلَّ كَرْبٍ يَحُلُّ بِهِمْ يَوْمَ خُرُوجِ الْأَنْفُسِ مِنْ أَبْدَانِهَا». ➖و هر اندوه سخت و نفس گیری که روز بیرون رفتن جان‌ها از بدن‌ها بر آنان وارد می‌شود، آسان سازی. 🔘مرگ، حق است، و همه موجودات، سرانجام طعم مرگ را می‌چشند. مرگ که انتقال از دنیا به جهان برزخ است، همراه شداید و سختی‌های حیرت زاست، که از آن به «سَكَرات مرگ»، و گاهی به «غَمَرات مرگ» تعبیر می‌شود. در قرآن کریم آمده است: ✨«وَ جائَتْ سَکْرَةُ الْمَوْتِ بِالْحَقِّ ذلِکَ ما کُنْتَ مِنْهُ تَحِيدُ». ➖و سرانجام، سختی‌های مرگ، به‌ حق فرا رسد، [و به انسان گفته می‌شود] این همان چیزی است که از آن می‌گریختی. ﴿سوره قاف آیه ۱۹﴾ ▫️امیر المؤمنین علي علیه السلام می‌فرمایند: ✨«إِنَّ لِلْمَوْتِ غَمَرَاتٌ هِيَ أَفْظَعُ مِنْ أَنْ تُسْتَغْرَقَ بِصِفَةٍ أَوْ تَعْتَدِلَ عَلَى عُقُولِ أَهْلِ اَلدُّنْيَا». ➖مرگ همراه سختی‌هایی شدیدتر از آنچه در وصف بگنجد و یا با ترازوی عقل مردم سنجیده شود می‌باشد». 📗خطبه ۲۲۱ نهج البلاغه ▫️امیر المؤمنین علي علیه السلام در بخشی از خطبه ۱۰۹ نهج البلاغه، شرح بسيار گويا و تكان دهنده اى درباره سكرات موت بيان فرموده است: ✨ «إِجْتَمَعَتْ عَلَيْهِمْ سَكْرَةُ الْمَوْتِ وَ حَسْرَةُ الْفَوْتِ». ➖سكرات و شدائد مرگ و حسرتِ از دست دادنِ همه چيز، بر آنها هجوم آورده است. 🖊با نگاهی به آیات قرآن کریم و روایات اهل بیت علیهم السلام که مبیّن این آیات مبارکات هستند معلوم می شود که سختی های مرگ برای همه انسان ها نیست. ✨«عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ : فِي قَوْلِهِ تَعَالَى: إِنَّ اَلَّذِينَ قٰالُوا رَبُّنَا اَللّٰهُ ثُمَّ اِسْتَقٰامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَيْهِمُ اَلْمَلاٰئِكَةُ أَلاّٰ تَخٰافُوا وَ لاٰ تَحْزَنُوا وَ أَبْشِرُوا بِالْجَنَّةِ اَلَّتِي كُنْتُمْ تُوعَدُونَ» . ➖آنان که گفتند: محققا پروردگار ما خدای یکتاست و بر این ایمان پایدار ماندند فرشتگان رحمت بر آنها نازل شوند (و مژده دهند) که دیگر هیچ ترسی (از وقایع آینده) و حزن و اندوهی (از گذشته خود) نداشته باشید و شما را به همان بهشتی که (انبیا) وعده دادند بشارت باد. ﴿سوره فصلت،آیه ۳۰﴾ ▫️در توضیح این آیه شریفه ،امام صادق علیه السلام می فرمایند : ✨«عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ فِي قَوْلِهِ تَعَالَى:لَرُبَّمَا وَسَّدْنَا لَهُمُ اَلْوَسَائِدَ فِي مَنَازِلِنَا». ➖و اللّٰه اين بساط‍‌ و فرشى است كه در منازل ما براى مؤمنان انداخته‌اند. 📗 بحار الأنوار، ج ۲۶، ص ۳۵۳ ✔️لذا این آسانی مرگ و این بشارت به بهشت برای مومنینی است که بر طریق ولایت علی علیه السلام و ائمه بعد از ايشان گام برداشته اند. و این پیام الهی را که «مَتَاعُ الدُّنْيَا قَلِيلٌ وَالْآخِرَةُ خَيْرٌ »را با معرفت تمام پذیرفته اند. ◀️و سختی عذاب يَوْمَ خُرُوجِ الْأَنْفُسِ مِنْ أَبْدَانِهَا برای کسانی است که دنیا را مکانی برای لهو لعب و زینت و تفاخر و تکاثر می دانند ،و به تعبیر قرآن کریم یَمْشِی عَلی بَطْنِهِ هستند،به حیات دنیا چسبیده اند و دل کندن از آن برايشان سخت و نفس‌گیر است .لذا با فشار و سختی وارد عالم دیگر می شوند: ✨«وَلَوْ تَرَىٰ إِذْ يَتَوَفَّى الَّذِينَ كَفَرُوا ۙ الْمَلَائِكَةُ يَضْرِبُونَ وُجُوهَهُمْ وَأَدْبَارَهُمْ وَذُوقُوا عَذَابَ الْحَرِيقِ». ➖و اگر بنگری سختی حال کافران را هنگامی که فرشتگان جان آنها را می‌گیرند و بر روی و پشت آنها می‌زنند و (می‌گویند) بچشید طعم عذاب سوزنده را! ﴿سوره الأنفال،أیه ۵۰﴾ ⏪این تفاوت بین جان دادن مؤمن و کافر،روایت مشهور امیرالمؤمنین علی علیه السلام را در ذهن تداعی می کند که خطاب به حارث ابن همدان فرمودند: ✨«یا حَارِ هَمْدَانَ مَنْ یمُتْ یرَنِی مِنْ مُؤْمِنٍ أَوْ مُنَافِقٍ قَبَلاَ». ➖ای حارث هَمْدانی هرشخصی که بمیرد خواه مؤمن باشد خواه منافق، مرا می بیند. 📗بحار الأنوار ، ج ۲۷، ص ۱۵۷ ✅و همچنین در روایتی دیگر فرمودند: ✨«مَنْ أَحَبَّنِی وَجَدَنِی عِنْدَ مَمَاتِهِ بِحَیْثُ یُحِبُّ وَ مَنْ أَبْغَضَنِی وَجَدَنِی عِنْدَ مَمَاتِهِ بِحَیْثُ یَکْرَهُ» ➖ هر کسی من را دوست بدارد به گونه ای مرا در هنگام جان دادنش خواهد دید که خرسند می­شود؛ و هر کسی مرا دشمن بدارد به گونه ای مرا در هنگام مرگش خواهد دید که کراهت داشته و اندوهگین میشود. 📗بحار الأنوار ، ج ۶، ص ۱۸۸ ✅امام سجاد علیه السلام صلاة و تهیتی را از خدای سبحان برای تابعین طلب می کنند که از نتایج آن درود و تهیت، آسان شدن سختی های مرگ برای آنان باشد . ⚜«وَ تُهَوِّنَ عَلَيْهِمْ كُلَّ كَرْبٍ يَحُلُّ بِهِمْ يَوْمَ خُرُوجِ الْأَنْفُسِ مِنْ أَبْدَانِهَا» 🖊پایان فراز هفدهم ادامه دارد ... 📜⚜ 📜⚜📜⚜📜⚜ @BahrulEilm
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠✨💠✨💠 ا❁﷽❁ا ✨قالَ لَوْ أَنَّ لي‏ بِكُمْ قُوَّةً أَوْ آوي إِلى‏ رُكْنٍ شَديدٍ کاش در برابر شما قوایی می داشتم، یا (می توانستم) به تکیه گاهی استوار پناه ببرم‌ (سوره هود آيه ۸۰) ✅ مقصود از «قوّت» در این شریفه، وجود مبارک مولانا بقیة الله في أرضه (أرواحنا فداه) و مقصود از «رکن شدید» سیصد و سیزده تن اصحاب ایشانند. 🖋 امام صادق علیه السلام در تبیین حقیقت معنای «قوت» و «رکن محکم» در این شریفه فرمودند: ⚜«الْقُوَّةُ» الْقَائِمُ (علیه السلام) ، وَ «الرُّكْنُ الشَّدِيدُ» ثَلَاثُمِائَةٍ وَ ثَلَاثَةَ عَشَر منظور از قوة، حضرت قائم (علیه السلام) است و منظور از رکن شدید و محکم، سیصد و سیزده نفر از اصحاب آن حضرت اند. 📔تفسير القمي ج‏١ ص٣٣۶ 📔تفسير العياشي ج‏٢ ص١۵۶ 📔بحارالأنوار ج‏١٢ ص١۵٨ ✍ تنزیل این آیه شریفه،‌ استغاثه حضرت لوط نبی علیه السلام است؛ آن هنگام که با کافران و معاندان قوم خویش و عمل قبیح آنان مواجه شد، دعا نمود که کاش قوه ای در برابر آنان داشته و یا به رکنی محکم و قوی پناه می برد. 🖋 حضرت صادق آل محمد (علیه السلام) در روایت دیگری با استناد به شریفه ۸۰ سوره هود فرمودند: ⚜ مَا كَانَ يَقُولُ لُوطٌ علیه السلام لَوْ أَنَّ لِي بِكُمْ قُوَّةً أَوْ آوِي إِلى‏ رُكْنٍ شَدِيدٍ  إِلَّا تَمَنِيّاً لِقُوَّةِ الْقَائِمِ علیه السلام وَ لَا ذَكَرَ إِلَّا شِدَّةَ أَصْحَابِهِ. فَإِنَّ الرَّجُلَ مِنْهُمْ يُعْطَى قُوَّةَ أَرْبَعِينَ رَجُلًا وَ إِنَّ قَلْبَهُ لَأَشَدُّ مِنْ زُبَرِ الْحَدِيدِ وَ لَوْ مَرُّوا بِجِبَالِ الْحَدِيدِ لَقَطَعُوهَا لَا يَكُفُّونَ سُيُوفَهُمْ حَتَّى يَرْضَى اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ. _ حضرت لوط نبی در آن هنگام، تنها تمنای «قوت» حضرت قائم (علیه السلام) را داشت و شدت و صعوبت اصحاب آن حضرت را ذکر می کرد. چرا که به هر یک از آنان قوای چهل مرد داده می شود ، همانا قلب ایشان در ایمان ، از پاره آهنِ سخت، محکم تر است و اگر با کوه های سرسخت مواجه شوند، آنان را قطعه قطعه می کنند ، و شمشیر خود را بر زمین نمی نهند تا رضایت خداوند عزوجل را به دست آورند. 📔البرهان ج‏٣ ص١٢٩ 📔بحارالأنوار ج‏۵٢ ص٣٢٧ 📔كمال الدين ج‏٢ ص۶٧٣ ✅ قوت جسم یکی از آثار و ماتبع قوت وجودی و شدت یقین است. لذا با قرینه «قلوبهم من زبر الحدید» حقیقت معنای «قوت» أصحاب المهدی (علیه السلام) تبیین می گردد؛ چنانکه امام صادق علیه السلام می فرمایند: ⚜ لَهُ.. رِجَالٌ كَأَنَّ قُلُوبَهُمْ زُبَرُ الْحَدِيدِ لَا يَشُوبُهَا شَكٌّ فِي ذَاتِ اللَّهِ أَشَدُّ مِنَ الْحَجَرِ لَوْ حَمَلُوا عَلَى الْجِبَالِ لَأَزَالُوهَا برای حضرت قائم (علیه اسلام) اصحابی است که قلوبشان پاره های آهن است، در ذات الله هیچ شکی به آنان راه پیدا نمی کند، یقین شان از سنگ سخت تر است که اگر بر کوه ها حمل شود، آنان را از جای برکند. 📔بحار الأنوار ج۵٢ ص٣٠٧ 💠 همان طور که امام صادق (علیه السلام) فرمودند: «إِنَّ الْمُؤْمِنَ أَعَزُّ مِنَ الْجَبَلِ يُسْتَقَلُّ مِنْهُ بِالْمَعَاوِلِ وَ الْمُؤْمِنُ لَا يُسْتَقَلُّ مِنْ دِينِهِ.» مؤمن از کوه ها نیز عزیز تر (قوی و محکم تر) است، چرا که کوه ها را با تیشه می توان برداشت، اما از ایمان مؤمن نمی توان چیزی کاست. 📔بحارالأنوار ج‏۶۴ ص٧٢ 📔وسائل‌الشيعة ج١۶ ص١۵۶ 🖋 مقصود از کوه (جبال) در بطن معنا «اوتاد الارض» می باشند . ✨وَ الْجِبالَ أَوْتادا (سوره نبأ،‌آيه ۷) ⚪️ در حقیقت آیه آفاقی جبال همان خواص مؤمنینی هستند که وجود ایشان سبب تثبیت ایمان در قلوب بقیه خلق می گردد ، و سبب أمان أهل الأرض اند و به واسطه آنان عذاب از اهل زمین بر طرف می شود. چنانکه رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند: ⚜ .. الْجِبَالُ أَمَنَةٌ لِأَهْلِ الْأَرْضِ 📔بحار الأنوار ج‏٧ ص ١٠٠ 💠✨💠✨💠 @BahrulEilm
💠✨💠✨💠 ✍ «رکن شدید» بودن اصحاب حضرت قائم المنتظر (علیه السلام) که در شریفه ۸۰ سوره هود نام برده شده اند، اشاره به «ایمان مستقر» ایشان دارد . اینکه ایشان به مرتبه ای از حملِ أمر صعبٌ مستصعبِ ولایت رسیده اند که برای دیگر مؤمنان امکان پذیر نیست . و به اصطلاح اگر ایمان اصحاب المهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) بر جبال (خواص مؤمنین) حمل شود ، آنان مُندَک می شوند، یعنی قدرت و ظرفیت حمل آنرا ندارند. ✅ چنانکه بیان شد «قُوَّةً» اشاره دارد به یکی از صفات حضرت صاحب العصر والزمان (ارواحنا فداه)‌؛ ✨...وَ لَوْ يَرَى الَّذينَ ظَلَمُوا إِذْ يَرَوْنَ الْعَذابَ أَنَّ الْقُوَّةَ لِلَّهِ جَميعاً وَ أَنَّ اللَّهَ شَديدُ الْعَذاب‏ (سوره بقره، آیه ۱۶۵) ⚜ حضرت امام حسن عسکری علیه السلام در تفسیر این شریفه فرمودند: ... یعْلَمُونَ أَنَّ الْقُوَّةَ لِلَّهِ يُعَذِّبُ مَنْ يَشَاءُ، وَ يُكْرِمُ مَنْ يَشَاءُ، لَا قُوَّةَ لِلْكُفَّارِ يَمْتَنِعُونَ بِهَا مِنْ عَذَابِهِ‏ _ خواهند دانست که نیرو در اختیار خداست.هر که را بخواهد عذاب میکند و هر که را بخواهد گزامی میدارد. کافران قدرت ندارند که جلوی عذاب خدا را بگیرند. 📔التفسير المنسوب إلى الإمام الحسن العسكري عليه السلام، ص: ۵۷۸ ✅ ظهور این آیه شریفه با قیام حضرت قائم المنتظر (علیه السلام) است. حضرت قائم المنتظر (علیه السلام) مطلق حول و قوة الهی هستند و با قیام آن حضرت، قوت الهی در معنای اتم آن بارز و ظاهر می شود؛ تمام قوای ظاهری از اعداء و ملعونین و طواغیت و ظالمان، سلب می گردد و جمیع قوة «لله» می گردد. البته همواره و علی الدوام قوة از آنِ ذات اقدس إله است،‌ اما با قیام حضرت بقیة الله الأعظم (ارواحنا فداه) تمام قوای ظاهری از غیر سلب می شود و حقیقت «أَنَّ الْقُوَّةَ لِلَّهِ جَميعاً» بر همگان بارز و آشکار می گردد. 💠✨💠✨💠 @BahrulEilm
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا