eitaa logo
بانو امین
253 دنبال‌کننده
196 عکس
20 ویدیو
5 فایل
تقاطع علوم انسانی و جنسیت از منظر پژوهشگر علوم اجتماعی صفورا سادات امین‌جواهری دانشجوی دکتری دانش اجتماعی مسلمین @Safoora_AminJavaheri
مشاهده در ایتا
دانلود
نگاه حماسی دختران کلاس هفتمی به فجایع فلسطین را ببینید. نمادپردازی نویسنده‌ی آن داستان با "چادر" را ببینید. روح مبارزه با ظلم و اسکتبار، روح مقاومت، حمایت حماسی در این فعالیت کلاسی موج می‌زند. نگاه حماسی داشتن، خیلی چیز پیچیده و دست‌نیافتنی و نخبگانی نیست. حتی دختران کلاس هفتمی در بروزات ساده و بی‌آلایش ذهن و قلبشان آن را نمایش داده‌اند. @BanooAmin
🔸«مادران میدان جمهوری» به زودی منتشر می‌شود 💢روایتی مادرانه از دعوت به انتخابات 🔻، تلاش جمعی از زنان و مادران سبزواری برای نمایش الگوی سوم زن در انقلاب اسلامی است. این کتاب در برگیرنده فعالیت‌های انتخاباتی گروه «مادران میدان» است که در انتخابات سال ۱۴۰۰ با حضور در کوچه‌ها، پارک‌ها، مساجد و سایر مکان‌های عمومی مردم را برای حضور در پای صندوق‌های رای دعوت می‌کردند. این دعوت در قالب‌های مختلفی از جمله گفت‌و‌گوهای چهره به چهره، تلفنی، فعالیت‌های مجازی، تولید بروشور و... انجام شد. 🔻در بخشی از کتاب می‌خوانیم: «...بعد از یکی دو بار سلام کردن، بالاخره به چشم‌شان آمدیم و جواب‌مان را دادند. اجازه گرفتیم و نشستیم. دوستم خسته از مقدمه چینی‌های صبح تا حالا توی جلسه‌های مختلف، یک راست رفت سر اصل مطلب! با همان صدای گرفته‌اش گفت:« نظرتون راجع به انتخابات چیه؟» خانمی که چند قدم دورتر ازش نشسته بود با عصبانیت گفت:« هرکس رای بده احمقه!» خانم دیگری که کنارش مشغول تخم شکستن بود گفت:« برنج کیسه‌ای ۳۰۰تومنه. برای چی رای بدیم؟» در میانه این موج‌های منفی یکی‌شان گفت:« چرا رای ندیم حقمونه.» زن جوان کناری‌اش دنباله حرفش را گرفت و گفت:«ما مستأجریم بچه کوچیک داریم، کلی پول پوشکشه. ولی صاحب خونم آدم خوبیه اجاره رو زیاد نکرده. همه که بد نیستن.» انگار به دوجبهه تقسیم شده بودند. یکی این طرفی‌ها می‌گفتند و یکی آن طرفی‌ها. ما هم نشسته بودیم و گوش می‌کردیم. دیگر بحث داشت بالا می‌گرفت...» محقق و نویسنده: خانم مریم برزویی 🚩 به کانال بپیوندید: ➕ @hoseinieh_honar_sabzevar
برای موکب الاقصی! قرص های نارنجی فلافل توی ظرف روغن بالا و پایین می شود. بچه ها این طرف دور خانم مربی حلقه زده اند و دارند دانه دانه دشمن ها را ردیف می کنند و یاد می گیرند چه جوری جلویشان قد علم کنند. به قد و بالایشان که نگاه می کنی انگار یکی شعر سلام فرمانده را توی مغزت پلی می کند. نبین قدم کوچیکه، پاش بیفته من برات قیام می کنم... قرص های فلافل حالا نارنجی تر شده اند، آماده اند زودتر خودشان را خرج جان های خسته ای چند هزار کیلومتر آن ور تر بکنند. جان؟ کدام جان؟ اصلا مگر جانی هم گذاشته اند. از یک کنار دارند درو می کنند. حتی شلخته درو کردن را هم یاد نگرفته اند که خوشه ای برای فردا و پس فردای غزه بماند. چه حرف ها می زنم من! رحم و مروت نایاب ترین تخم این قوم شوم است. نگاهم گره می خورد به دست هایی که دانه های گرد فلافل را قل می دهد وسط نان ساندویچی. نفر کناری هم خیارشور و گوجه را می چپاند بغل فلافل ها و هل می دهد توی نایلون بلند و باریک. چه قدر صحنه برایم آشناست. فایل های مغزم را زیر و رو می کنم ببینم کجا این دست ها را دیده ام. یک دفعه مغزم روی یک فایل استپ می زند. می ایستد روی سال های جنگ. سال هایی که بمب و موشک، سقف ها را آوار می کرد روی سرمان. اما دست هایی از جنس زن، می نشست وسط معرکه و آرام آرام، آواره ها را کنار می زد تا رنگ مرگ، مبارزان خط مقدم را از پا نیندازد. دست هایی که برای خودش یک پا کشکول بود. همه رقم جنس تویش پیدا می شد. از چنگ زدن لباس های خون بسته رزمنده ها تا نان زدن به تنور و فشار دادن دکمه دوربین عکاسی. پرچم های فلسطین توی هوا تاپ می خورد. میزها کنار هم ردیف شده اند. هرکس با خودش یک چیز آورده. کیک، آش، ژله، زیورآلات دست ساز. همه را روی میز ردیف کرده اند. من اما چشمم فلافل ها را ته میز می پاید و می کشاندم به طرف شان. شیطنتم گل می کند و فروشنده کوچکش را به حرف می گیرم. _نرجس اگه من فلافل بی گوجه بخوام باهام کمتر حساب می کنی؟ _اگر بدون خیارشور بخوام چی؟ اگر نون خالیش رو بخوام بازم ارزون تر حساب نمی کنی؟ عاقبت از دستم کلافه می شود. چشم هایش را گرد می کند، دستش را ستون می کند زیر چانه اش و می گوید:« خاله باور کن پولش برا من نیست. پول فروش اینا همش می رسه به مردم مظلوم غزه.» مردم مظلوم گفتنش بند دلم را پاره می کند. حرف به این بزرگی چه جوری توی چنین دهان کوچکی جا گرفته. انگار بچه های ما هم این روزها دارند زود بزرگ می شوند، درست مثل همان کودک اهل غزه که یکی یکی می رفت بالای سر جسم های در حال جان دادن و توی گوششان اشهد می خواند. پ_ن: بانوان مشهدی به مدت چهار روز موکبی با بخش های مختلف در حسینیه هنر برپا کرده بودند. از حلقه های دعا، تا ساخت تسبیح های ذکر، برنامه ویژه کودکان و بازارچه کمک به مردم مظلوم غزه. @koookhak
محور شخصیت زن جمال است. می‌تواند این محور را سمت شکوفایی و جمال والاتری سوق دهد و در هر دو بعد جسم و روح حیاتی متعالی را در سایه حجاب و حیات عاطفی و قدرت معنوی رقم بزند و می‌تواند جمالش را سمت فرعونیت و جمالی فانی و اضطراب‌زا ببرد و موجب تباهی سرمایه‌ها و استعدادهای خود و پیرامونش بشود. @BanooAmin
🔳یتیم‌خانه اسباب‌بازی‌ها دیشب دادگاه تفتیش زنبیلی بود که یک هفته است، همه‌جا دنبال خودش می‌کشه و می‌بره. همه را به صف چیدیم روی زمین و توضیح خواستیم که این‌ها چی‌اند؟ گلوله گلوله از چشم‌های ۴ ساله‌اش اشک می‌ریخت و داستان هرکدوم را تعریف می‌کرد که هرکدوم را کجا پیدا کرده و هرکدوم چون تنها بودند و برای اینکه غصه نخورند آورده توی زنبیلش، بعد هم شروع کرد بذل و بخشش به ما. اسم زنبیلش را گذاشتیم یتیم‌خانه‌ی اسباب‌بازی‌ها. ازش خواستیم هر کدوم را به خانواده‌شان برگردونه، ولی برخی‌شون واقعا خانواده نداشتند و داخل زنبیل یتیم‌خانه به سرپرستی سلمای ۴ ساله ماندند. منشا رفتارهای انسان مونث از همان کودکی حیات عاطفی اوست. دیشب احساس کردم این دختر کوچک آمادگی یاری کودکان فلسطینی را دارد. قلبش برای موجودات ستم‌دیده می‌تپد، احساس مسئولیت می‌کند و برای حل مشکل راهکارهایی دارد و زندگی‌اش وسعت راهکارهایش را دارد. چنین قلبی ابدا حاصل تربیت مستقیم خانواده نیست، ما اگر هم می‌خواستیم چنین تعلیماتی داشته باشیم، هرگز در ۴ سالگی موفق به تاسیس یتیم‌خانه اسباب‌بازی‌ها نمی‌شدیم. این همان ژن انسان انقلاب اسلامی است https://eitaa.com/BanooAmin/86، ژن زن انقلاب اسلامی. این همان الگوی سوم است که زیر پوست شهر جاری است و دارد زیست می‌شود https://eitaa.com/BanooAmin/38 این حاصل اتمسفری است که امام و خون شهدا (زنان و مردان شهید) ساخته است، نه صرفاََ و تنها تربیت خرد و شخصی و زمان‌مند خانواده‌ها. پ.ن: عکس، پس از دادگاه است. @BanooAmin
🔰پویش دانش‌آموزی دختران برنا قلبمان برای کودکان فلسطینی پر از غم بود، جایی برای ابراز همدردی با کودکان فلسطینی می‌خواستیم، داستان و دل‌نوشته نوشتیم، نقاشی و تراکت کشیدیم، میزگفت‌وگو داریم و مسابقه هم طراحی کردیم. پای خاطرات بتول علیق از لبنان هم می‌نشینیم. کنارمان باشید... حضورتان را خواهانیم... زمان: شنبه ۱۳ آبان ساعت ۱۱ مکان: کافه کتاب بانو امین، خیابان سجاد "آغاز برنامه ساعت ۹ صبح در میدان امام" @BanooAminlib
📝 | تعمیق نظری در پروژه‌ی الگوی سوم 🚹 مدرس: مهدی تکلو (پژوهشگر جامعه‌شناسی جنسیت) 🟢 آفلاین 🟢 سطح متوسط ⭕️ 11 جلسه ⭕️ 14 ساعت ⭕️ 300 مگابایت 🔰 عناوین بحث: - «منطق حرکت» به عنوان چارچوب درست برای فهم الگوی سوم - الهیات انقلاب اسلامی - انسان انقلاب اسلامی - روش‌شناسی فهم و کشف الگوی سوم - نظریه جنسیت - نظریه تعادل جنسیتی - هویت جنسیتی - تفاوت‌های متعادل زن و مرد - صورت‌بندی الگوی سوم - مقایسه تطبیقی با الگوی شرقی و غربی - شبهات و پرسش‌های رایج مربوط به الگوی سوم - 12 خطای روشی و معرفتی در توضیح الگوی سوم 🔗 لینک سفارش: https://gesostu.ir/product/sch002/ 🚻 دفتر مطالعات جنسیت و جامعه @gesostu_ir www.GESOSTU.ir
🔰گزارش گردهم‌آیی دختران برنا ۱۳ آبان دختران برنا از راهپیمایی آمدند. بتول علیق در بانو امین منتظر آن‌ها بود تا روایت جریان مقاومت در فلسطین و لبنان را برایشان بگوید. با زبان قصه شروع کرد از دخترها خواست چشمانشان را ببندند و خود را در قصه‌ای که می‌گوید تصور کنند. روح بچه‌ها با روایت پیوند خورد... از دخترهای کشافه الامام المهدی برایمان گفت از جمع‌هاشان، لباس‌هایشان، فعالیت‌هایشان، سرودها و دوره‌های تربیتی‌شان، از شهدایشان. @BanooAmin
🔰گزارش گردهم‌آیی دختران برنا ۱۳ آبان دخترها کوله‌ها را روی یک میز گذاشتند و با محتوای کوله‌هاشون در کافه کتاب بانو امین برنامه اجرا کردند: نمایشگاه نقاشی مفهومی، پوستر، مسابقه، داستان، دلنوشته، سرود، رزق معنوی و دست‌سازه‌ها گوشه‌ای از فعالیت‌های دختران برنایی در ابراز همدلی و همراهی با کودکان فلسطینی بود. بتول علیق به بچه‌ها قول داد پیام حمایت و مهرورزی آن‌ها را به گوش بچه‌های کشافه برسونه. بتول علیق می‌گفت این مدل برنامه‌ها خیلی به جریان مقامت امید می‌دهد و امید و حمایت عاطفی چیزی است که بچه‌های فلسطین و لبنان بیش از هرچیز بهش نیاز دارند. @BanooAmin
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰سخن پایانی بتول علیق در گردهم‌آیی دختران برنا بتول علیق: "خیلی‌ها به من می‌گویند، جوانان ایرانی دارند از ایران مهاجرت می‌کنند، تو چرا ایران را انتخاب کردی برای مهاجرت ولی من به شما می‌گم...." ادامه را در صوت بشنوید.. @BanooAmin
🔳شهادت سه دختر لبنانی به نقل از بتول علیق سه دختر از کشافه الامام المهدی در لبنان دو روز پیش به شهادت رسیدند. "بتاريخ ٠٥-١١-٢٠٢٣ الساعة ١٧:٠٠ ، قام العدو باستهداف سيارة مدنية في منطقة غدماثا بين بلدتي عيترون وعيناتا، حيث كانت سيارتين تمشيان على الشارع الاولى لصاحبها سمير عبد الحسين ايوب ( صحفي، من بلدة عيناتا )، والثانية تمشي خلفها وهي التي تم استهدافها وتقودها هدى عبد النبي حجازي (ابنة اخت سمير ، من بلدة بليدا، زوجها محمود شور مسافر من بلدة عيترون ) وبرفقتها والدتها واولادها الثلاثة ، مما ادى الى جرح سمير وهدى واستشهاد والدتها واولادها. والدتها: سميرة عبد الحسين ايوب الاولاد: ريماس محمود شور ١٤ سنة تالين محمود شور ١٢ سنة ليان محمود شور ١٠ سنوات" @BanooAmin
به لطف و همت دوستان خوبم در حسینیه هنر شیراز، مجموعه پادکست هایی تولید و به مرور منتشر شده؛ حالا همش رو میتونید با ببینید. و انشالله ادامه دار هم خواهد بود. سعی شده مطالبی پرداخته بشه که موضوعشان تاریخ انقضا نداشته باشه؛ در انتشار و دیده شدن کارها کمک کنید؛ مثل وداع با اسلحه❤️❤️ 1️⃣به سوی آزادی روایت تاریخی از رشد جریان مقاومت در غزه... https://eitaa.com/Thirdintifada/1952 2️⃣اسیر فلسطینی، رویای آزادی چرا آزادی اسرای فلسطینی یکی از دلایل طوفان‌الاقصی است؟ https://eitaa.com/Thirdintifada/2255 3️⃣ماجرای زمین، یک‌بار برای همیشه آیا فلسطینی‌ها، خودشان زمین‌ها را به صهیونیست‌ها فروخته‌اند؟ https://eitaa.com/Thirdintifada/2281 4️⃣پول ما را چرا می‌دهید عرب‌ها خونه بسازند داستانی متفاوت از کمک‌های ایران به گروه‌های مقاومت https://eitaa.com/Thirdintifada/2358 5️⃣حماس و تونل‌هایی که در سوریه تمام نمی‌شود بررسی نگاه حماس به بحران سوریه یک‌بار برای همیشه https://eitaa.com/Thirdintifada/2690 6️⃣می‌ارزید؟ چرایی شکل‌گیری طوفان‌الاقصی از نگاه انسان فلسطینی https://eitaa.com/Thirdintifada/2683 @Thirdintifada
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تاریخ میگوید؛ هرکجا دست ولی خدا و دست مردهای مجاهد بسته میشود خداوند پرچم مبارزه را به دوش زنان میگذارد. وقتی دست مولایمان علی ع را بستند و ولایت مطلق را میان کوچه کشیدند، فاطمه زهرا س وارد میدان شد. وقتی سرهای شهدای کربلا، بالای نیزه‌های دنیاخواهی و مظلوم کشی رفت، زینب کبری و لشکر زنان اسیر وارد میدان شدند. وقتی دست امام علی بن موسی الرضا ع در عرصه‌ی ارتباط با شیعیان و محبان بسته شد، فاطمه معصومه س وارد میدان شد... هرکجا دست ولایت بسته شد، هرکجا مردان مجاهد را قلع و قمع کردند، خداوند پرچم جهاد را بر دوش زنان قرار داد، زنانی از جنس فاطمه و زینب و معصومه علیهم السلام. بقول سید مقاومت این روزها در غزه نگاهتان به میدان باشد... میدان عمل میکند. این روزها نگاهتان به میدان باشد که زن برای زندگی و آزادی دارد با تمام توان میجنگد، پرستاری میکند یتیم داری میکند. بالای سر اطفال مجروح ذکر میگوید. برای اطفال کفن پیچ لالایی میخواند. از زیر آوار درنیامده روسری اش را سفت‌تر میکند. بچه های مرده را با دست خودش به خاک میسپارد، اشک هایش را پاک می‌کند و با کودکان زنده بازی میکند. لباسشان را میشوید و بوسه باران‌شان میکند که اگر روز آخر زندگی‌شان بود از عاطفه مادری سیراب باشند و پر بکشند. آه... زن... زن فلسطینی این روزها دارد با دست خالی و قلب محزون با دست خالی و قلب با ایمان... با دست خالی و گهواره خالی... استوار و مقاوم و با جهاد میکند و شهید می‌شود...🇵🇸💔 👇👇 http://eitaa.com/joinchat/2498166786C7d2f4c5d56 👆👆🌱
🔴 0️⃣ شماره صفر 🔰گذشتن از دو راهی خانه و جامعه دوگانه‌ی طبیعت-مدرنیته در آیینه‌ی زنانگی-اشتغال صفوراسادات امین‌جواهری / پژوهشگر علوم اجتماعی دو راهی خانه-جامعه برای زن ایرانی در اولین لایه‌ی معرفتی و حاصل درهم‌آمیزی دو جهان‌بینی است. خانه، ذیل جهان‌بینی متحجرانه‌ی شرقی قرار گرفته است و زن در آن، خدمتگزار سایر اعضای خانواده و مسئول رتق و فتق همه‌ی امور تعریف می‌شود . از سوی دیگر، تعریف جامعه به ساختارهای متجددانه‌ی غربی سپرده می‌شود و انسان در آن یا ابزار است یا کالا و زن بیشتر کالاست تا ابزار. پس به‌طور کلی زیست روزمره‌ی ایرانیان در لایه‌ی هویت ملی و زیست روزمره‌ی زنان در لایه‌ی هویت جنسیتی دچار در هم‌آمیزی نامتجانسی از دو جهان‌بینی شده است و در زیربنا دچار تشتت است. در این تبیین زیربنایی از مسأله‌ی تعارض خانه-جامعه با ادبیات دقیق‌ترِ «خانه‌ی تحجری-جامعه‌ی تجددی» آیا دیگر می‌توان ایده‌ی جمع بین نقش‌ها را پیگیری‌کرد؟ چه‌طور می‌توان دو پدیده‌ای را که از زیربنا تا روبنا متفاوت و متضادند جمع کرد و به خروجی مطلوب هم رسید؟ ✓ برای مطالعه یادداشت کامل به شماره صفر فصلنامه اقلیما مراجعه کنید. خرید نسخه چاپی | خرید نسخه الکترونیک 📝 فصلنامه اقلیما مجله تخصصی زن،‌ جنسیت و جامعه 📗 @Eqlima_Mag
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خون مقاومت است که در رگ‌های فرزندان حاج قاسم جاری است... @BanooAmin
مسابقه کتاب‌خوانی ویژه ❣دختران❣ برای "دریافت کتاب" و "ثبت نام" در مسابقه به کتابخانه مراجعه فرمایید. زمان:۲۳ الی ۲۷ آبان ماه مکان:خ سجاد_خیابان شهید کیانی_کتابخانه بانو مجتهده امین تاریخ قرعه‌کشی از طریق پیامک به شرکت کنندگان اعلام می گردد. اداره فرهنگی اجتماعی منطقه ۶ شهرداری اصفهان https://eitaa.com/joinchat/2719088861C895f823968 @banooaminlib
از زبان غزه؛ کدام راه را بسته ایی؟ وقتی ما در صراط مستقیم ایستاده ایم. کدام آب را بسته ایی؟ وقتی آب از آسمان برایمان فرود می آید. کدام زمین را چسبیده‌ای؟ وقتی روح ما به وسعت آسمانها نظر دارد. کدام خانه را ساخته ایی؟ وقتی تارهای عنکبوتی‌ات، تاب طوفان ما را ندارد. کدام سلاح را آورده ایی؟ وقتی قدرتِ مرتبه ی ایمانِ ما، معادلات را تغییر می دهد. کدام آینده را یافته ایی؟ وقتی از تقدیر تاریخی ما آگاه نیستی. کدام حق را از ما دریغ کرده ایی؟ وقتی ما به حقیقت نزدیک شده ایم و تو خودت را محروم کرده‌ای. کدام حیات را از ما گرفته ایی؟ وقتی ما زنده تر و جاودان تر شده ایم. تو خودِ فرصتی! که در مقاومت و ایستادگی در برابر ظلمَت تو، هویت حقیقی مان را، در نورِ حضرت حق یافته ایم. سروده خانم فهیمه چنگیز 👉 @honarevojud @BanooAmin
🔴 0️⃣ شماره صفر 🔰سیاست، میدانی زنانه یا مردانه؟ کنشگری سیاسی زنان در جامعه و جای خالی آنها در فضای ناکارآمد اسوه‌سازی از آنها گفتگو با دکتر مصطفی غفاری ساروی/پژوهشگر جامعه شناسی سیاسی مصاحبه‌کننده: فاطمه افراز/ خبرنگار و نویسنده فرهنگی اجتماعی ... ما با یکسری رسوبات ذهنی و مسائل عینی در مورد زنان و نقش‌آفرینی زنان روبه‌رو هستیم که این امر، متأسفانه نگرش غالبی در میان زنان نسبت به سیاست ایجاد کرده است. مطابق نتایج افکارسنجی‌ها، خود زنان اغلب این‌طور گمان می‌کنند که امر سیاست کار آن‌ها نیست؛ یعنی اعتمادبه‌نفس سیاسی در بین زنان پایین است. خود این آسیب نیاز به کار فرهنگی بلندمدت دارد که طی آن زنان به یک خودباوری در عرصه‌ی سیاست برسند و گمان نکنند که کار سیاسی حق و تکلیف آن‌ها نیست. اما برای آنکه جامعه‌ای پویا و حکومتی قوی داشته باشیم، در هیچ حالتی از نمایندگی زنان و کنشگری زنان در عرصه سیاست بی‌نیاز نیستیم.... ✓ برای مطالعه مصاحبه کامل به شماره صفر فصلنامه اقلیما مراجعه کنید. خرید نسخه چاپی | خرید نسخه الکترونیک 📝 فصلنامه اقلیما مجله تخصصی زن،‌ جنسیت و جامعه 📗 @Eqlima_Mag