هم میهن: مباحثه چالشی احمد زید آبادی با سکینه سادات پاد
بازنگری قانون اساسی و سرنوشت لایحه حجاب
🔹بخش دوم مصاحبه👇
https://rasadkhabar.ir/zy7aJ
🔹بانونگار
https://eitaa.com/joinchat/2455240780Cda036c21be
🔻مباحثه چالشی با سکینه ساداتپاد، دستیار رئیسجمهور در پیگیری حقوق و آزادیهای مدنی/ بخش پایانی
🔹زید آبادی: من به مجرد اینکه بخواهم حرف از برابری همه اتباع بزنم، یا میگویند برانداز است و یا میگویند اصلا مرتد هستی و یا اصلا میگویند تو ملحد و مشرک هستی! چنانچه آقای بادامچیان مبحث «ایران برای همه ایرانیان» را میگفت شرک است! من نمیدانم؛ این چه تفسیری از شرک است که آمده تبعیض را مساوی توحید گرفته و برابری را مساوی شرک! اینها یکسری مبانی است که دولتمردان راجع بهشان حاضر نیستند صحبت کنند و حرف بزنند. من میخواهم آنها را به چالش بکشم که بالاخره درباره برابری حقوق اتباع چه نظری دارند. یک کلمه حاضر نیستند که بگویند بله، فارغ از اعتقاداتشان همه حقوق برابری دارند. این بزرگترین مشکل است؛ یعنی تا این حل نشود، شما هیچ گامی را نمیتوانید بردارید... اگر این حل بشود، تمام راهها باز میشود و بقیه هم مشارکت میکنند و نخبگان هم وارد گود میشوند.
🔸سکینه سادات پاد: بنده بالاخره در همین جایی که قرار گرفتم و خیلی هم روی آن تاکید و اصرار دارم و میخواهم این اتفاق بیفتد، حاکمیت قانون و اجرای قانون اساسی حداقل حقوق مصرح قانون در قانون اساسی... ببینید! اینکه شما میفرمایید که مثلا گفته مردم ایران از هر قوم (اصل 19 قانون اساسی؛ که بنده هم یک توئیتی زده بودم و به این اشاره کرده بودم) و قبیله که باشند، از حقوق مساوی برخوردارند و رنگ و نژاد و زبان و مانند اینها، سبب امتیاز نمیشود. در اصل 20 چه میگوید؟ میگوید همه افراد ملت اعم از زن و مرد یکسان در حمایت قانون قرار دارند و از همه حقوق انسانی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی با رعایت موازین اسلام برخوردارند.
🔹زیدآبادی: بخش بزرگی از قانون اساسی، قوانین عادی است. من میتوانم راجع به آن با شما بحث کنم که قانون اساسی ما از مشخصات یک قانون اساسی که نیاز به بازبینی در کوتاهمدت نداشته باشد، برخوردار نیست. برای همین پس از ده سال خودِ سیستم آمده بازنگریاش کرده. مشکلات بنیادی داشته دیگر.
🔹سکینه سادات پاد: بازنگری؛ که عقل بشری «بازنگری» را میپذیرد. مگر میشود نپذیرد؟ به همین دلیل در سال 68 بازنگری اتفاق افتاده و خب بازنگری را در خود قانون اساسی پیشبینی کرده است و در اصل 177 آمده گفته؛ یعنی قائل به این هست که قانون اساسی در هر دورهای نیاز به بازنگری دارد. قانون اساسی (خودِ همین قانون اساسی که شما به آن نقد دارید) راه این را نبسته است. ولی اساساً سوال این است که آیا همین قانون اساسی که ما به قول شما میگوییم روی حرف این آقایون هم در دفاع از خودمان استناد میکنیم، در اصل 24 و 25 قانون اساسی «آزادی بیان» را آمده به رسمیت شناخته. حالا اینکه آزادی بیان در بستر زمان با توجه به همان توسعهای بودن حقوق بشر، ساحتهای مختلف و مظاهر مختلف پیدا میکند و دیگر الان شامل مثلا چه میدانم فیلم میشود و نقاشی میشود و اصلا سکوت هم خودش یک نوع آزادی بیان است دیگر... آقای فاضل نظری، شاعر یک چیزی دارد که میگوید «موسیقی سکوت صدایی شنیدنی است/بگذار گفتگو به زبان هنر شود». سکوت هم خب گاهی خودش آزادی بیان است و باید محترم شناخته شود.
🔹زیدآبادی: پارسال که این اعتراضات صورت گرفت، خب دانشجوها هم یک حضوری داشتند و اعتراضی کردند. بعد تقریبا همه نهادها گفتند که کلا همهشان مورد عفو قرار گرفتند؛ اما الان دوباره رفتند سراغشان، یا از خوابگاه محرومشان میکنند و یا تهدیدشان میکنند و یا برای آنها ممنوعیت و محرومیت از تحصیل میگذارند. این تقریباً حدود 800-700 دانشجو را شامل شده است.
🔸سکینه سادات پاد: من حتما پیگیری میکنم. این اصلاً خلاف قانون اساسی است که کسی را از تحصیل محروم کنید.
🔹بانونگار
https://eitaa.com/joinchat/2455240780Cda036c21be
🔻مباحثه چالشی با سکینه ساداتپاد، دستیار رئیسجمهور در پیگیری حقوق و آزادیهای مدنی/ بخش پایانی
🔹زیدآبادی: قوه قضائیه آمد یک لایحه 9 مادهای نوشت که به اصطلاح بحث حجاب را از حالت جرم درآوردند و به عنوان تخلف وارد کردند. بعد ظاهراً در دولت آمده بندهایی اضافه شده...
🔸سکینه سادات پاد:6 ماده به آن اضافه شد. شد 15 تا.
🔹زیدآبادی: بعد به مجلس رفته و مجلس اصلا لایحه را ظاهراً آمده تبدیل به طرح کرده است. 77 تا. انگار همه چیز را هم داخلش آوردند؛ یعنی الان جامعه احساس میکند که آن وعده و وعیدها مبنیبر اینکه خب یک نرمشی در این زمینه اتفاق بیفتد و یک نگاه مدارا و یک نگاه تساهلآمیز... چون این شریعت جعفری معروف به شریعت سمحه و سهله است دیگر. قرار نبوده که بیایند همه را بگیرند، ببندند و مجازات کنند. مردم علایق و سلایق مختلفی دارند. خب! اولاً چرا این اتفاق افتاد؟ یعنی دلیل آن چه بود و چه کسی مقصر اصلی است که به این نقطه رسید؟ بعد نگاه خود شما به این ماجرا چیست؟
🔸سکینه سادات پاد:این لایحه دولت و قوه قضائیه بوده است و آن چیزی که الان در مجلس شنیدم مطابق آخرین بحث و مجلس هم یک مدتی است دارد دستورکار آن را میدهد. من نگاه کردم ببینم دستورکار مجلس در امروز (یکشنبه) چیست، دیدم یکی از آنها هم بررسی لایحه بوده...
🔹زیدآبادی: خب بعد هم قرار شده که این را خارج از انظار عمومی و خارج از صحن علنی ببرند تصویب کنند. خب! اینها که هستند؟ یعنی وقتی سیاست قوه قضائیه و سیاست دولت یک چیز دیگر است و آقای قالیباف هم مدعی است که آدم ملایم و با ذهن باز است و سعی میکند خودش را آدم منعطفی نشان دهد، چه کسی پشت این جریان است؟ پایداریها هستند؟
🔸سکینه سادات پاد: پشت آن را که من هم مثل شما نمیبینم دیگر. پشت «پشت» است دیگر.
🔹زیدآبادی: بالاخره اطلاعاتی در ساختار باید وجود داشته باشد که به شما هم برسد.
🔸سکینه سادات پاد:خدمت شما عرض میکنم. همانطور که فرمودید آنچه تحت عنوان لایحه بود یعنی اساساً آن چیزی که از دولت به مجلس تقدیم میشود، اسمش لایحه است...
🔹زیدآبادی: چرا دولت نمیگوید این لایحه من نیست و این طرح مجلس است؟
🔸سکینه سادات پاد:خب بله. نماینده دولت برای دفاع از لایحهاش، بنده نیستم. آن کسی که هست حتما وظیفه دارد که این را بگوید یعنی باید صیانت کند از آنچه در دولت بوده است. ولی حقیقت ماجرا این است؛ شما بهخوبی مطرح فرمودید، یعنی الان شبیه طرح شده است یعنی انقدر تغییرات حاصل شده که شبیه طرح شده است. 15 ماده بود، 9 ماده در قوه قضائیه و 6 تا در دولت اضافه شده است و همانطور هم که فرمودید از جرم عبور کرده و به سمت تخلف رفته. به عنوان تخلف مطرح شده. البته روی همین، بحثهای مفهومی خیلی داریم اگر بخواهیم حرف بزنیم که الان اقتضاء این جلسه ما نیست که در موردش صحبت کنیم که آیا اساساً بحث حجاب و پوشش شرعی که در ماده 638 و تبصره آن آمده، نسبتش به آنچه که در این لایحه آمده، متناسب است و حق شهروندان در آن چگونه در نظر گرفته شده است؟ پایهایترین حقوق شهروندی این است که مردم تکلیفشان به لحاظ قانونی روشن باشد.
🔹بانونگار
https://eitaa.com/joinchat/2455240780Cda036c21be
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥از روحانی بپرسید!
«گفتگوی چالشی خانم دکتر پاد دستیار رئیس جمهور با دکتر احمدزیدآبادی روزنامه نگار»
🔹آقای رئیسی جایگاهی را در دولت ایجاد کرده است که دغدغه منتقدان است.این خودش یک قدم رو به جلوست.
🔶سالها دولتهایی برسرکار بودند که اتفاقا به شما آقای زیدآبادی نگاه نزدیکی داشتند،اما چرا قانون را به نفع حقوق و آزادی های اجتماعی به پیش نبردند!
بروید اینها را از آقای روحانی و خاتمی مطالبه کنید.
🔷ما باید آدمهای شجاعی داشته باشیم که قانون اساسی ما را اجرا کنند.
🔹بانونگار
https://eitaa.com/joinchat/2455240780Cda036c21be
📖 زن ایرانی در جهان سنت قدرتمندانه در کانون معنا بود.
1️⃣ بخش نخست
✍️ عاطفه صادقی
✅ مسأله جنسیت برای انسان ایرانی از کجا شکل گرفت و چگونه رقم خورد؟ متأسفانه اهل تفکر و فلسفه ما در دوره معاصر این پرسش کلیدی را بهطرز غریبی بیپاسخ گذاشتهاند. نهفقط فیلسوفان، حتی جامعهشناسان ما برای پاسخ به آن تلاشی نداشتهاند و انگار در وضعیت پیشامسأله نسبت به جنسیت قرار داریم.
✅ البته پرداختن به این پرسش که چرا متفکران ما به مسأله جنسیت نپرداختهاند، خود واجد پرسش دیگری است، حتی در دوره کنونی، متفکری مانند دکتر داوری که قرار گرفتن انسان ایرانی در وضعیت مدرن برایش مسأله است نیز درباره جنسیت بینظر و بیگزاره نظری است؛ کأنه انسان ایرانیِ در وضعیت مدرن، یا هرگز پرسشی از نظم و مناسبات جنسیتی برایش شکل نگرفته یا بهقدری این مسأله را مستور دیده که ترجیح داده پنهان باشد و از آن حرفی نزند.
✅ این تغافل و بینظری اصحاب اندیشه، ما را با این ابهام مواجه میسازد که یا انسان ایرانی وارد چنین فضایی از جهان مدرن که جنسیت برایش محل پرسش و تأمل باشد نشده یا در چنین فضایی واقع شده ولی بهدلیل عوامل بیرونی، نظم جنسیتی هنوز برایش در وجه مسألگی ظهور نکرده، مثلا توانسته با پدیدهای به نام «حجاب» ورودش را به جهان مدرن بهنحوی مدیریت کند که چالشهای جنسیتی جهان مدرن برایش عارض نشود.
🟢 متن کامل بخش نخست این گفتگو را در صفحه 14 و 15 روزنامه فرهیختگان امروز از طریق لینک زیر بخوانید:
https://farhikhtegandaily.com/newspaper/3959/14/
🔹بانونگار
https://eitaa.com/joinchat/2455240780Cda036c21be
#یادداشت
💠به گواه تاریخ؛
بی نظیرترین صحنه های حقوق بشری توسط امام رضا ترسیم شده است
◾️یادداشت اختصاصی دکتر پاد، دستیار رئیس جمهور؛
▫️رجعت به مکتب عالم آل محمد، مکتب ادب، اخلاق، متانت، تحمل مخالف، مناظره های عالمانه و کرسی های علمی، ترویجی، فرهنگی زمینه آرامش، انسجام اجتماعی، سازندگی و آبادانی روح ها و جسم ها را فراهم می کند.
▫️واقعیت این است، کسی در محضر امام فکر نمی کند که ایشان زبانش را متوجه نمی شود. همه علم دارند که امام، اعتقاد آنها را می داند و با علم، آنها را به حریمش دعوت کرده است.
تاریخ گواهی می دهد زیباترین و بی نظیر ترین صحنه های حقوق بشری توسط امام رضا ترسیم شده است.
▫️انسان ها را بما هو انسان تکریم می کرد. صبورانه برای دانایی آحاد مردم، بدون تبعیض نژادی و مذهبی، ساعتها گفتگو می کرد و محقق شدن عدالت را در دسترسی صحیح و سریع و کامل به حقیقت دین و جمال واقعی آن می دانست وامام اینگونه آیینه اسماء الهی میشود.
▫️کرامت انسانی اقلیت های مذهبی وقومی را محترم دانسته وبر حفظ آن مراقبت مسؤولانه داشت.
در مقابل شبهات و سوالات حتی در کنه توحید با سرآمدترین دانشمند مادی گرایی چون عمران صابی گفتگو می کرد، چون امام می دانست ومی فرمود اگر حقیقت معارف ما و اسلام را به مردم منتقل کنید مردم فوج فوج به سمت ما می آیند.
▫️بی مصلحت و بدون ملاحظه از حقوق محرومان و ستمدیدگان در مقابل مأمون مدافعانه دفاع می کرد؛ امام، مأمون را وادار به احترام و حفاظت از حقوق بشر همه صنوف و طبقات اجتماعی، بدون لحاظ میزان ارادت آنها به خودش می کرد، در بینش امام برخورداری از حقوق بنیادین بدون قید است.
▫️امام، شیعیان و مؤمنان را موظف می دانست یکدیگر را عمیقا دوست داشته باشند و مراقبت بر اجرای واقعی حقوق داشتند و آنها را صرفا نوشته های بی خاصیت نمی دانستند.
▫️ تفاوت مکتب اهل بیت که در طول سالیان متمادی، خاطرخواهان مخلصی داشته با سایر مکاتب، اصرار بر احترام و تضمین و اجرای حقوق بشر بوده است، چون حقوق بشر را هدیه دولتها و حکومت ها به بشر نمی دانستند بلکه حق طبیعی انسان می دانند که مراقبت و صیانت از آن در مقابل همه ناقضین وظیفه حکومت است و بدیهی است حکومت هم حق نقض ندارد.
▫️امام رضا علیه السلام با فقیرترین مردم وغلامان همسفره می شدند، با توده های مختلف همنشین می شدند.
▫️مهرورزی و مدارای ایشان با سایر ادیان، به گواهی تاریخ، مثال زدنی ست.
▫️آزادی فکر و بیان در کرسی های آزاداندیشی وعلمی ایشان با علمای ادیان وصاحبان مکاتب را بایستی به عنوان شیوه عملی اسلامی تجربه شده موفق در تلطیف قلوب وابتکار جذاب، احیاء کرد.
▫️ادب و متانت امام در مناظره ها و عدم تحقیر طرف مناظره و عدم خوشحالی از ناتوانی طرف مقابل در مناظره قابلیت روندسازی علمی به جامعه بشری دارد.
▫️در سیره امام رضا قواعد گفتگو با قواعد جنگ متفاوت است، لذا به دور از دگم اندیشی و پیش داوری گفتگوی اخلاق مدارانه می کند .
در سایه این گفتگوها زندگی مسالمت آمیز، را توسعه می داد و فرصت دانایی و انتخاب احسن را برای بشر فراهم می کرد.
▫️در منظر امام هشتم هیچ عملی دوست داشتنی تر از مهربانی با مردم وهم دردی با فقرا نبود. درروز عرفه ای درخراسان،هرآنچه داشت به فقراء داد.
این صفات واین سیره اختصاصی امام هشتم نیست که ذات مکتب نورانی اسلام است.
▫️اگر به فرمایشات ۷۶ روز قبل از رحلت رسول اکرم مراجعه شود دلواپسی ایشان را در این مهمات ملاحظه می کنیم :
_تساوی حقوق شهروندی و عدم برتری عرب بر عجم اصل برابری در مناسبات انسانی و اصل عدم تبعیض
_ مراقبت از حقوق زنان به عنوان ثقل کانونی تمدن سازی
_ توجه ویژه به طبقات مستضعف
_حفظ آبروی مسلمان که آن را بالاتر از مناسک حج دانستند؛ آنچه که امروزه در بی توجه ترین شرایط ممکن است.
_نقدحکومت اسلامی را برای سالم ماندن واجب دانستند، به این معنا که نه تنها کسی به واسطه نقد نباید مجازات شود که ترک آن خود ترک فعل واجب و مستوجب عقاب است.
_مردم را به اعمال و افعال خودشان توجه دادند نه به واسطه ها و حتی به حضرت زهرا توصیه کردند که دخترم نسبت فامیلیت با من هیچ کمکی به تو نخواهد کرد جز عملکرد خودت.
این سیره دقیقا خواست و نیاز واقعی جامعه ما است .
▫️ارادت مردم به اهل بیت مهمترین دلیل توجیهی برای ضرورت رجعت به این خوبیهای عاقلانه و قاعده مند و تمدن ساز است، سرآمد شدن در عالم با این انسان ۲۵۰ ساله یافت می شود.
🔗پیگیری حقوق و آزادیهای اجتماعی
🔹بانونگار
https://eitaa.com/joinchat/2455240780Cda036c21be
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
چراغ حرم را یک زن روشن کرد
بیبی شمسالملوک نوه دختری فتحعلیشاه قاجار و زنی قدرتمند در هندوستان بود. میخواست با وقف دستگاه برق، حرم امام رضا (علیهالسلام) همیشه روشن بماند. آن وقت که شهر مشهد فقط دو موتور برق داشت، او مستقیم چراغ حرم را روشن کرد و شد اولین زنی که برق را وقف آستان کرد.
@aminmediair
🔹بانونگار
https://eitaa.com/joinchat/2455240780Cda036c21be
🔺تأملی بر بایستههای طراحی شهری و توجه به نیازهای زنان در شهر اسلامی
✍زهرا عباسپور، پژوهشگر مطالعات جنسیت و سیاستگذاری اجتماعی
🔹چالش جنسیت در شهر یکی از چالشهایی است که در جهان مدرنیته در دهه ۷۰ میلادی به اوج خود رسید. نخستین کنفرانس سازمان ملل در مورد سکونتگاهها «هبیتات» در ونکوور (۱۹۷۶) سعی کرد با تأکید بر مشارکت زنان خواستههای آنها در طراحی محیط را مدنظر قرار دهد. در این دوران بود که نخستین مجلات جغرافیای فمینیستی همچون مجله Area و مجله Antipode به موضوعات شهری مانند نیازهای مادران مجرد در مراقبت از کودکان و انتقاد از مفاهیم مارکسیستی تولید، بازتولید اجتماعی و فرم شهری اختصاص یافتند و بر نقش زنان در طراحی شهری مبتنی بر پارادایمهای مدرنیته تأکید کردند.
🔹 جوامع مسلمان سالها پیش از جنبشهای دفاع از حقوق زن در غرب، در خصوص حق به شهر از منظر جنسیت پرداخته بودند و این امر در تاریخ معماری شهرهای اسلامی به چشم میخورد. اﯾﺠﺎد ﻗﻠﻤﺮوﻫﺎی زﻧﺎﻧﻪ و ﻣﺮداﻧﻪ مبتنی بر انگاره مدیریت روابط دو جنس در الگوی زندگی «مرد نانآور» و «زن خانهدار» ﺷﺎﯾﺪ ﻣﻬمترﯾﻦ ﻋﻨﺼﺮ ﺷﻬﺮﺳﺎزی در ﺷﻬﺮﻫﺎی اﺳﻼمی ﺑﺎﺷﺪ.
🔹 میتوان گفت ﻫﺪف چنین معماریهایی ﺗﻨﻬﺎ ﺟﻠﻮگیری از ﺗﻤﺎس فیزیکی دو جنس نبوده؛ بلکه ﺑﺮای ﺣﻔﺎﻇﺖ ﺑﺼﺮی ﺣﺮﯾﻢ ﺧﺼﻮصی ﺑﻮده، به طوری که ﻓﺎﺻﻠﻪ دﯾﺪ، ﺑﯿﺸﺘﺮ از ﻓﺎﺻﻠﻪ ﻓﯿﺰیکی، ﻫﺪف ﻃﺮاحی ﺷﻬﺮی در ﺷﻬﺮﺳﺎزی اﺳﻼمی بوده اﺳﺖ. ﺑﻨﺎﺑﺮاﯾﻦ ﻗﻮاﻧﯿﻦ اﺳﻼمی ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ ﻗﺮار دادن پنجرهﻫﺎ، ارﺗﻔﺎع ﺳﺎﺧﺘﻤﺎنﻫﺎی ﻣﺠﺎور و ﻣﺴﺌﻮﻟﯿﺖﻫﺎی ﻣﺘﻘﺎﺑﻞ ﻫﻤﺴﺎﯾﻪﻫﺎ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ یکدیگر ﺑﻪ گونهای ﺗﻨﻈﯿﻢ میﺷﺪ که ﺣﺮﯾﻢ ﺧﺼﻮصی ﺑﺼﺮی ﺗﺄﻣﯿﻦ ﺷﻮد و ﻣﻌﻤﺎری در ﺧﺪﻣﺖ اﯾﻦ ﻓﺮاﯾﻨﺪ ﺑﻮد.
ادامه یادداشت را در صفحه ۲ روزنامه قدس امروز بخوانید👇
https://qudsonline.ir/x9NTt
🔹بانونگار
https://eitaa.com/joinchat/2455240780Cda036c21be
بانو نگار
📖 زن ایرانی در جهان سنت قدرتمندانه در کانون معنا بود. 1️⃣ بخش نخست ✍️ عاطفه صادقی ✅ مسأله جنسیت ب
📖 زن ایرانی در جهان سنت قدرتمندانه در کانون معنا بود.
2⃣ بخش دوم
✍️ عاطفه صادقی
✅ در جهان مدرن همگی یک شناسنامه مرسوم هویتی داریم که بیشتر ناظر به توانمندیهای نسبی و یک شناسنامه کاری که ناظر به توانمندی اکتسابی است. متاسفانه زنان رسمی جمهوری اسلامی عموما با همین شناسنامه انتسابی مسئولیت گرفتند و این درد است.
✅ از همه مهمتر شناسنامه اکتسابی وقتی منجر به کسب هویت اشتغالی نشود صرفا یک ارزش قابل تقدیر میماند و هیچ وجهی برای کنشگری در جهان کنونی ندارد. خانهداری تعریفشده در جمهوری اسلامی برای زنان چنین است. لذاست که خانهداری مساوی با بیکاری برداشت میشود و طبعا عموم دختران نسل جدید به سمت استقلال مالی میروند، در چنین فضایی برنامه و ایده ما برای مراقبت و پایداری از کیان خانه چیست؟ چیزی که به زندگی زنان امکان تداوم بدهد ماندگار است، این قاعده زندگی در جهان کنونی است، ایدههای ما برای تداوم زندگی مبتنیبر کدام بنیادهاست و اصلا چیست؟ چگونه میتوان به خانهداری شناسنامه اجتماعی داد چراکه اگر زنان ما شناسنامه اجتماعی نداشته باشند، کلینیکهای زیبایی مرتب شلوغ و شلوغتر میشود و زنان کمبود شناسنامه اجتماعیشان را با تقویت رانه زنانه جبران میکنند.
🟢 متن کامل بخش دوم این گفتگو را از طریق لینک زیر در روزنامه فرهیختگان بخوانید:
http://fdn.ir/page/242273/
همچنین متن کامل بخش اول این گفتگو را میتوانید از طریق لینک زیر در روزنامه فرهیختگان بخوانید:
https://farhikhtegandaily.com/newspaper/3959/14/
🔹بانونگار
https://eitaa.com/joinchat/2455240780Cda036c21be
زنان روشنگری می کنند
جشنواره بین المللی رسانه خورشید
🔹بانونگار
https://eitaa.com/joinchat/2455240780Cda036c21be
زنان روشنگری می کنند
جشنواره بین المللی رسانه خورشید
🔹بانونگار
https://eitaa.com/joinchat/2455240780Cda036c21be
جشنواره بین المللی رسانه خورشید
زنان روشنگری می کنند
🔹بانونگار
https://eitaa.com/joinchat/2455240780Cda036c21be
جشنواره بین المللی رسانه خورشید
زنان روشنگری می کنند
🔹بانونگار
https://eitaa.com/joinchat/2455240780Cda036c21be
جشنواره بین المللی رسانه خورشید
زنان روشنگری می کنند
🔹بانونگار
https://eitaa.com/joinchat/2455240780Cda036c21be