eitaa logo
بانو نگار
509 دنبال‌کننده
294 عکس
82 ویدیو
6 فایل
رسانه بانوان انقلاب اسلامی ارتباط با ما👇 @elhamghafari @Abaspoor98 انتشار مطالب با ذکر نام کانال مجاز است.
مشاهده در ایتا
دانلود
📖 زن ایرانی در جهان سنت قدرتمندانه در کانون معنا بود. 1️⃣ بخش نخست ✍️ عاطفه صادقی ✅ مسأله جنسیت برای انسان ایرانی از کجا شکل گرفت و چگونه رقم خورد؟ متأسفانه اهل تفکر و فلسفه ما در دوره معاصر این پرسش کلیدی را به‌طرز غریبی بی‌پاسخ گذاشته‌اند. نه‌فقط فیلسوفان، حتی جامعه‌شناسان ما برای پاسخ به آن تلاشی نداشته‌اند و انگار در وضعیت پیشامسأله نسبت به جنسیت قرار داریم. ✅ البته پرداختن به این پرسش که چرا متفکران ما به مسأله جنسیت نپرداخته‌اند، خود واجد پرسش دیگری است، حتی در دوره کنونی، متفکری مانند دکتر داوری که قرار گرفتن انسان ایرانی در وضعیت مدرن برایش مسأله است نیز درباره جنسیت بی‌نظر و بی‌گزاره نظری است؛ کأنه انسان ایرانیِ در وضعیت مدرن، یا هرگز پرسشی از نظم و مناسبات جنسیتی برایش شکل نگرفته یا به‌قدری این مسأله را مستور دیده که ترجیح داده پنهان باشد و از آن حرفی نزند. ✅ این تغافل و بی‌نظری اصحاب اندیشه، ما را با این ابهام مواجه می‌سازد که یا انسان ایرانی وارد چنین فضایی از جهان مدرن که جنسیت برایش محل پرسش و تأمل باشد نشده یا در چنین فضایی واقع‌ شده ولی به‌دلیل عوامل بیرونی، نظم جنسیتی هنوز برایش در وجه مسألگی ظهور نکرده، مثلا توانسته با پدیده‌ای به نام «حجاب» ورودش را به جهان مدرن به‌نحوی مدیریت کند که چالش‌های جنسیتی جهان مدرن برایش عارض نشود. 🟢 متن کامل بخش نخست این گفتگو را در صفحه 14 و 15 روزنامه فرهیختگان امروز از طریق لینک زیر بخوانید: https://farhikhtegandaily.com/newspaper/3959/14/ 🔹بانونگار https://eitaa.com/joinchat/2455240780Cda036c21be
💠به گواه تاریخ؛ بی نظیرترین صحنه های حقوق بشری توسط امام رضا ترسیم شده است ◾️یادداشت اختصاصی دکتر پاد، دستیار رئیس جمهور؛ ▫️رجعت به مکتب عالم آل محمد، مکتب ادب، اخلاق، متانت، تحمل مخالف، مناظره های عالمانه و کرسی های علمی، ترویجی، فرهنگی زمینه آرامش، انسجام اجتماعی، سازندگی و آبادانی روح ها و جسم ها را فراهم می کند. ▫️واقعیت این است، کسی در محضر امام فکر نمی کند که ایشان زبانش را متوجه نمی شود. همه علم دارند که امام، اعتقاد آنها را می داند و با علم، آنها را به حریمش دعوت کرده است. تاریخ گواهی می دهد زیباترین و بی نظیر ترین صحنه های حقوق بشری توسط امام رضا ترسیم شده است. ▫️انسان ها را بما هو انسان تکریم می کرد. صبورانه برای دانایی آحاد مردم، بدون تبعیض نژادی و مذهبی، ساعتها گفتگو می کرد و محقق شدن عدالت را در دسترسی صحیح و سریع و کامل به حقیقت دین و جمال واقعی آن می دانست وامام این‌گونه آیینه اسماء الهی می‌شود. ▫️کرامت انسانی اقلیت های مذهبی وقومی را محترم دانسته وبر حفظ آن مراقبت مسؤولانه داشت. در مقابل شبهات و سوالات حتی در کنه توحید با سرآمدترین دانشمند مادی گرایی چون عمران صابی گفتگو می کرد، چون امام می دانست ومی فرمود اگر حقیقت معارف ما و اسلام را به مردم منتقل کنید مردم فوج فوج به سمت ما می آیند. ▫️بی مصلحت و بدون ملاحظه از حقوق محرومان و ستمدیدگان در مقابل مأمون مدافعانه دفاع می کرد؛ امام، مأمون را وادار به احترام و حفاظت از حقوق بشر همه صنوف و طبقات اجتماعی، بدون لحاظ میزان ارادت آنها به خودش می کرد، در بینش امام برخورداری از حقوق بنیادین بدون قید است. ▫️امام، شیعیان و مؤمنان را موظف می دانست یکدیگر را عمیقا دوست داشته باشند و مراقبت بر اجرای واقعی حقوق داشتند و آنها را صرفا نوشته های بی خاصیت نمی دانستند. ▫️ تفاوت مکتب اهل بیت که در طول سالیان متمادی، خاطرخواهان مخلصی داشته با سایر مکاتب، اصرار بر احترام و تضمین و اجرای حقوق بشر بوده است، چون حقوق بشر را هدیه دولت‌ها و حکومت ها به بشر نمی دانستند بلکه حق طبیعی انسان می دانند که مراقبت و صیانت از آن در مقابل همه ناقضین وظیفه حکومت است و بدیهی است حکومت هم حق نقض ندارد. ▫️امام رضا علیه السلام با فقیرترین مردم وغلامان همسفره می شدند، با توده های مختلف همنشین می شدند. ▫️مهرورزی و مدارای ایشان با سایر ادیان، به گواهی تاریخ، مثال زدنی ست. ▫️آزادی فکر و بیان در کرسی های آزاداندیشی وعلمی ایشان با علمای ادیان وصاحبان مکاتب را بایستی به عنوان شیوه عملی اسلامی تجربه شده موفق در تلطیف قلوب وابتکار جذاب، احیاء کرد. ▫️ادب و متانت امام در مناظره ها و عدم تحقیر طرف مناظره و عدم خوشحالی از ناتوانی طرف مقابل در مناظره قابلیت روندسازی علمی به جامعه بشری دارد. ▫️در سیره امام رضا قواعد گفتگو با قواعد جنگ متفاوت است، لذا به دور از دگم اندیشی و پیش داوری گفتگوی اخلاق مدارانه می کند . در سایه این گفتگوها زندگی مسالمت آمیز، را توسعه می داد و فرصت دانایی و انتخاب احسن را برای بشر فراهم می کرد. ▫️در منظر امام هشتم هیچ عملی دوست داشتنی تر از مهربانی با مردم وهم دردی با فقرا نبود. درروز عرفه ای درخراسان،هرآنچه داشت به فقراء داد. این صفات واین سیره اختصاصی امام هشتم نیست که ذات مکتب نورانی اسلام است. ▫️اگر به فرمایشات ۷۶ روز قبل از رحلت رسول اکرم مراجعه شود دلواپسی ایشان را در این مهمات ملاحظه می کنیم : _تساوی حقوق شهروندی و عدم برتری عرب بر عجم اصل برابری در مناسبات انسانی و اصل عدم تبعیض _ مراقبت از حقوق زنان به عنوان ثقل کانونی تمدن سازی _ توجه ویژه به طبقات مستضعف _حفظ آبروی مسلمان که آن را بالاتر از مناسک حج دانستند؛ آنچه که امروزه در بی توجه ترین شرایط ممکن است. _نقدحکومت اسلامی را برای سالم ماندن واجب دانستند، به این معنا که نه تنها کسی به واسطه نقد نباید مجازات شود که ترک آن خود ترک فعل واجب و مستوجب عقاب است. _مردم را به اعمال و افعال خودشان توجه دادند نه به واسطه ها و حتی به حضرت زهرا توصیه کردند که دخترم نسبت فامیلیت با من هیچ کمکی به تو نخواهد کرد جز عملکرد خودت. این سیره دقیقا خواست و نیاز واقعی جامعه ما است . ▫️ارادت مردم به اهل بیت مهمترین دلیل توجیهی برای ضرورت رجعت به این خوبیهای عاقلانه و قاعده مند و تمدن ساز است، سرآمد شدن در عالم با این انسان ۲۵۰ ساله یافت می شود. 🔗پیگیری حقوق و آزادی‌های اجتماعی 🔹بانونگار https://eitaa.com/joinchat/2455240780Cda036c21be
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
چراغ حرم را یک‌ زن روشن کرد بی‌بی شمس‌الملوک نوه دختری فتحعلی‌شاه قاجار و زنی قدرتمند در هندوستان بود. می‌خواست با وقف دستگاه برق، حرم امام رضا (علیه‌السلام) همیشه روشن بماند. آن وقت که شهر مشهد فقط دو موتور برق داشت، او مستقیم چراغ حرم را روشن کرد و شد اولین زنی که برق را وقف آستان کرد. @aminmediair 🔹بانونگار https://eitaa.com/joinchat/2455240780Cda036c21be
🔺تأملی بر بایسته‌های طراحی شهری و توجه به نیازهای زنان در شهر اسلامی ✍زهرا عباس‌پور، پژوهشگر مطالعات جنسیت و سیاست‌گذاری اجتماعی 🔹چالش جنسیت در شهر یکی از چالش‌هایی است که در جهان مدرنیته در دهه ۷۰ میلادی به اوج خود رسید. نخستین کنفرانس سازمان ملل در مورد سکونتگاه‌ها «هبیتات» در ونکوور (۱۹۷۶) سعی کرد با تأکید بر مشارکت زنان خواسته‌های آن‌ها در طراحی محیط را مدنظر قرار دهد. در این دوران بود که نخستین مجلات جغرافیای فمینیستی همچون مجله Area و مجله Antipode به موضوعات شهری مانند نیازهای مادران مجرد در مراقبت از کودکان و انتقاد از مفاهیم مارکسیستی تولید، بازتولید اجتماعی و فرم شهری اختصاص یافتند و بر نقش زنان در طراحی شهری مبتنی بر پارادایم‌های مدرنیته تأکید کردند. 🔹 جوامع مسلمان سال‌ها پیش از جنبش‌های دفاع از حقوق زن در غرب، در خصوص حق به شهر از منظر جنسیت پرداخته بودند و این امر در تاریخ معماری شهرهای اسلامی به چشم می‌خورد. اﯾﺠﺎد ﻗﻠﻤﺮوﻫﺎی زﻧﺎﻧﻪ و ﻣﺮداﻧﻪ مبتنی بر انگاره مدیریت روابط دو جنس در الگوی زندگی «مرد نان‌آور» و «زن خانه‌دار» ﺷﺎﯾﺪ ﻣﻬم‌ترﯾﻦ ﻋﻨﺼﺮ ﺷﻬﺮﺳﺎزی در ﺷﻬﺮﻫﺎی اﺳﻼمی ﺑﺎﺷﺪ. 🔹 می‌توان گفت ﻫﺪف چنین معماری‌هایی ﺗﻨﻬﺎ ﺟﻠﻮگیری از ﺗﻤﺎس فیزیکی دو جنس نبوده؛ بلکه ﺑﺮای ﺣﻔﺎﻇﺖ ﺑﺼﺮی ﺣﺮﯾﻢ ﺧﺼﻮصی ﺑﻮده، به طوری که ﻓﺎﺻﻠﻪ دﯾﺪ، ﺑﯿﺸﺘﺮ از ﻓﺎﺻﻠﻪ ﻓﯿﺰیکی، ﻫﺪف ﻃﺮاحی ﺷﻬﺮی در ﺷﻬﺮﺳﺎزی اﺳﻼمی بوده اﺳﺖ. ﺑﻨﺎﺑﺮاﯾﻦ ﻗﻮاﻧﯿﻦ اﺳﻼمی ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ ﻗﺮار دادن پنجره‌ﻫﺎ، ارﺗﻔﺎع ﺳﺎﺧﺘﻤﺎنﻫﺎی ﻣﺠﺎور و ﻣﺴﺌﻮﻟﯿﺖﻫﺎی ﻣﺘﻘﺎﺑﻞ ﻫﻤﺴﺎﯾﻪﻫﺎ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ یکدیگر ﺑﻪ گونه‌ای ﺗﻨﻈﯿﻢ میﺷﺪ که ﺣﺮﯾﻢ ﺧﺼﻮصی ﺑﺼﺮی ﺗﺄﻣﯿﻦ ﺷﻮد و ﻣﻌﻤﺎری در ﺧﺪﻣﺖ اﯾﻦ ﻓﺮاﯾﻨﺪ ﺑﻮد. ادامه یادداشت را در صفحه ۲ روزنامه قدس امروز بخوانید👇 https://qudsonline.ir/x9NTt 🔹بانونگار https://eitaa.com/joinchat/2455240780Cda036c21be
بانو نگار
📖 زن ایرانی در جهان سنت قدرتمندانه در کانون معنا بود. 1️⃣ بخش نخست ✍️ عاطفه صادقی ✅ مسأله جنسیت ب
📖 زن ایرانی در جهان سنت قدرتمندانه در کانون معنا بود. 2⃣ بخش دوم ✍️ عاطفه صادقی ✅ در جهان مدرن همگی یک شناسنامه مرسوم هویتی داریم که بیشتر ناظر به توانمندی‌های نسبی و یک شناسنامه کاری که ناظر به توانمندی اکتسابی است. متاسفانه زنان رسمی جمهوری اسلامی عموما با همین شناسنامه انتسابی مسئولیت گرفتند و این درد است. ✅ از همه مهم‌تر شناسنامه اکتسابی وقتی منجر به کسب هویت اشتغالی نشود صرفا یک ارزش قابل تقدیر می‌ماند و هیچ وجهی برای کنشگری در جهان کنونی ندارد. خانه‌داری تعریف‌شده در جمهوری اسلامی برای زنان چنین است. لذاست که خانه‌داری مساوی با بیکاری برداشت می‌شود و طبعا عموم دختران نسل جدید به سمت استقلال مالی می‌روند، در چنین فضایی برنامه و ایده ما برای مراقبت و پایداری از کیان خانه چیست؟ چیزی که به زندگی زنان امکان تداوم بدهد ماندگار است، این قاعده زندگی در جهان کنونی است، ایده‌های ما برای تداوم زندگی مبتنی‌بر کدام بنیادهاست و اصلا چیست؟ چگونه می‌توان به خانه‌داری شناسنامه اجتماعی داد چراکه اگر زنان ما شناسنامه اجتماعی نداشته باشند، کلینیک‌های زیبایی مرتب شلوغ و شلوغ‌تر می‌شود و زنان کمبود شناسنامه اجتماعی‌شان را با تقویت رانه زنانه جبران می‌کنند. 🟢 متن کامل بخش دوم این گفتگو را از طریق لینک زیر در روزنامه فرهیختگان بخوانید: http://fdn.ir/page/242273/ همچنین متن کامل بخش اول این گفتگو را میتوانید از طریق لینک زیر در روزنامه فرهیختگان بخوانید: https://farhikhtegandaily.com/newspaper/3959/14/ 🔹بانونگار https://eitaa.com/joinchat/2455240780Cda036c21be
زنان روشنگری می کنند جشنواره بین المللی رسانه خورشید 🔹بانونگار https://eitaa.com/joinchat/2455240780Cda036c21be
زنان روشنگری می کنند جشنواره بین المللی رسانه خورشید 🔹بانونگار https://eitaa.com/joinchat/2455240780Cda036c21be
جشنواره بین المللی رسانه خورشید زنان روشنگری می کنند 🔹بانونگار https://eitaa.com/joinchat/2455240780Cda036c21be
جشنواره بین المللی رسانه خورشید زنان روشنگری می کنند 🔹بانونگار https://eitaa.com/joinchat/2455240780Cda036c21be
جشنواره بین المللی رسانه خورشید زنان روشنگری می کنند 🔹بانونگار https://eitaa.com/joinchat/2455240780Cda036c21be
📝 نه بانوی اول داریم نه بانوی دوم 🔸 خانم رئیسی تعارفی زده که معنایش برتری دادن به همسرانِ مسئولین است. ایشان گفته بانوی اول من نیستم و همسرِ رهبر انقلاب است! متأسفانه در غرب سنت اشرافی به دمکراسی هم نشت کرده؛ کسی که شاه می‌شد همسرش عنوان ملکه می‌گرفت و حالا ملکه تبدیل شده به بانوی اول. این در تمام نظام‌های شاهنشاهی سابقه داشته اما حالا از غرب به ساختارهای دیگر نفوذ می‌کند. 🔹 به نظر ما خانم رئیسی متوجه تبارِ این عنوان نبوده و چنان سخنی به زبان آورده والا در جامعه‌ای که گاهی ارجاعات به ایران باستان هم متهم به طاغوت می‌شود چنان ادعایی به هیچ وجه پذیرفتنی نیست. در نظام دینی تنها اراده شارع ملاک است نه رابطه‌های سببی و نسبی. همانطور که فرزندانِ حاکمان امتیازی بر سایرین ندارند همسران‌شان هم نباید فراتر از دیگران باشند. 🔸 عرفِ دیپلماتیک را غربی‌ها ساخته‌اند و به‌ ما تحمیل شده، این تحمیل فرصت‌هایی هم به وجود آورده که فی‌المثل خانم رئیسی (که پیش‌تر ایشان را دکتر علم‌الهدی می‌شناختیم) بتواند در مجامعی حاضر شود و به عنوان همسر رئیس جمهور از ارزش‌های اسلامی دفاع کند، اما پذیرفتنِ عنوان اشرافی و رویکرد غیرانتقادی به آن حتما بر خلاف فرهنگ دینی و روحِ انقلاب است. 🔹 ایشان می‌گوید: «خوشبختانه مشهدی‌ها یک کار خوب کردند و منزلِ (همسر رهبری) را تبدیل به موزه کردند و امیدوارم مسئولین شما را برای بازدید از منزل بانوی اول ما ببرند». متأسفانه نمی‌شود با زبان صریح بعضی اقدامات را نقد کرد فقط به این مقدار بسنده می‌کنیم که حرصِ افتخارپروری، خاطره‌گویی، موزه‌سازی و کارهایی از این دست به سنت‌های ناپسندی دامن زده‌. 🔹بانونگار https://eitaa.com/joinchat/2455240780Cda036c21be
🔰گذر از بانوی اول به بانوی ایرانی ✍عاطفه صادقی در توضیح و تفسیر وضعیت زنان پس از انقلاب اسلامی می‌توان گفت که ما با سه‌گانه زن حوزه‌عمومی، زن غربی و زن حوزه رسمی مواجهیم و بر این اساس امکانی برای توضیح و شناخت بهتر فراهم می‌شود. اگر چه همیشه مسئله زن، دستاویز جریانات مختلف سیاسی بوده است اما به جرات می‌توان گفت جریان اصولگرایی در وضعیت پیشامسئله نسبت به زن ایرانی ایستاده و اصولا زن ایرانی را بدون مشکل می‌داند. و صرفا به برنامه‌هایی نمایشی مشغول است و جریان اصلاح‌طلبی در وضعیت ترجمه و همه هدفش توانمندسازی زن ایرانی با متر و معیار زن‌ غربی. پس از اغتشاشات سال گذشته، مسائل زنان بیش از پیش به "یکی داستانی است پر آب چشم" تبدیل شده، چرا که جمهوری اسلامی به شدت نیازمند اصلاح تصویر خود نسبت به وضعیت زنان ایرانی نزد جهانیان است و به همین دلیل شاهدیم که جریانات اصولگرای زنان حوزه رسمی دست به پول‌پاشی‌های میلیاردی فکر نشده‌ای نظیر همایش زنان تاثیرگذار یا جشنواره خورشید می‌زنند و در اینجاست که "پدیده بانوی اول" متولد می‌شود. زن رسمی که خود را صرفا در برابر زن غربی و در صورتی نمایشی تعریف کرده و نیازمند توضیح می‌داند حتی اگر استاد دانشگاه و اهل فضل باشدبه یکباره فراموش می‌کند که در پارادایم انقلاب اسلامی زنان نه با انتساب خود به پدر یا همسر که با کارنامه و اکتسابشان سنجیده می‌شوند و بانوی اولی برای انسان انقلاب اسلامی نه نقطه قوت که نقطه ضعف است. در همینجاست که خانم علم‌الهدی که به خوبی می‌داند ما در ساختار، جایگاهی به عنوان بانوی اول و دوم نداریم در برابر دیگری غربی چون در وضعیتی نمایشی ایستاده است ناگزیر از ادبیات رقیب برای توضیح ساختار استفاده می‌کند. یحتمل خواهید گفت؛ اینکه بد نیست و حتی قابل توجیه است. اما آن‌چه قابل توجیه نیست همین تعمد در ندیدن زن ایرانی است. خانم علم‌الهدی حتی در گرماگرم انتخابات، ملت ایران را لایق صحبت ندانست و تاکنون از جایگاه همسر رئیس‌جمهور ابدا دیالوگی با زنان ایرانی نداشته، حالا چطور می‌شود که در رسانه‌های آن‌وری و در برابر زنان خارجی یکدفعه در جایگاه بانوی اول، جایگاه بانوی اولی را تعارف می‌کنند! خانم علم‌الهدای عزیز شما که اهل فضلید، نیک می‌دانید که وقتی معیارتان را برای مواجهه و شاخصِ گفت‌وگو، زن غربی قرار داده‌اید نمی‌توانید از لوازمش شانه خالی کنید. اولین معیار در دیپلماسی، زبان بدن و لباس است که شما فاقد آنید چرا که با همان معیار‌های عقل غربی، وقتی می‌توان بدون چادر هم محجبه بود این پارچه‌ی سراسری و تماما سیاهی که بر سر دارید برای انسان غربی غیر منطقی و در دیپلماسی، بدتصویر و فاقد امکان برای زبان بدن می‌نماید پس چرا آن را کنار نمی‌گذارید؟! نمایشی بودن یعنی همین شتر گاو پلنگی که صدر و ذیلش هماهنگی و منطق ندارد. یعنی همین وجهی که شما از الگوی سوم زن مسلمان ایرانی می‌گویید ولی با ادبیات غربی، بانوی اولی را به مثابه امری وابسته و تابعی برای زن پیش‌فرض گرفته و تعارف می‌کنید. در مصاحبه اخیرم با روزنامه فرهیختگان توضیح داده‌ام که زن رسمی حتی از بیان بی‌سوادی عموم مادران شهدای جنگ خجالت‌ می‌کشد لذاست که در نمایش‌هایی مانند همین همایش خورشید، زن موفق ایرانی را در قامت خلبان یا آتش‌نشان به چشم زن غربی می‌آورد. و مع‌الاسف در این طنز تلخ، بادمجان دور‌قاب‌چین‌ها هم فخر می‌فروشند که در این همایش میلیاردی حتی رانندگان اتوبوس حمل و نقل، زنانند. زن ایرانی اما همانی است که هم در انقلاب، هم در جنگ و هم در تحریم، خانواده‌اش را و وطنش را با عاملیتی مستقل، خودانتخاب‌گر و عزتمندانه نگاه داشته اگر چه به چشم شما آنقدری زینتی نیست که به نمایش برای بیگانه درآید. خواهرانه عرض می‌کنم که به حرمت آن چادر روی سرتان و برای حفظ آن هم که شده مستظهر به رای و نظر ملت شوید. برگردید به آغوش همین زنان خانه‌دار و مومنه‌ای که همسرتان را رئیس‌جمهور کردند. تصویر زن ایرانی در منطق جهانی زمانی اصلاح می‌شود که زن حوزه عمومی اراده کند؛ تصویری که زن حوزه عمومی آن را به جهان مخابره کند نه دیگری خارجی؛ لذاست که صرف کل بودجه کشور نیز پای چنین برنامه‌هایی، نتیجه‌ای جز شادی ابن‌الوقت‌ها نخواهد داشت. 🔹بانونگار https://eitaa.com/joinchat/2455240780Cda036c21be
همراهان محترم کانال بانونگار بسیار خرسند خواهیم بود پیشنهادات و نظرات شما بزرگواران را ناظر به محتوای مطالب کانال دریافت نماییم. آیدی دریافت نظرات: @Abaspoor98