📝مهری مروتی
حقوق و آزادیهای اجتماعی ملّت، فصل سوم قانون اساسی، اساس و ملزومِ مظلومی که فراموش شده است
🔹دکتر پزشکیان در شعارهای انتخاباتی خود به این مهم پرداخت، اما این مهم در دولت سیزدهم شهید رئیسی عملی شده بود.
در شرایطی که ملّت نیاز به گفتار درمانی ندارند و به دنبال حل واقعی مسائل اصلی هستند، اما در این مدت، عملیاتی از فصل سوم قانون اساسی که حقوق مردم مطابق شأن واقعیشان است، دیده نشده است.
🔹هرچند وقتی میبینیم در رأس معاونت حقوقی، یک فرد غیرحقوقی منصوب میشود و همچنان به دفاع از برخی انتصابات میپردازد، شاید در دولت چهاردهم فقط به اسمی بسنده کنند.
🔹این یادداشت کوتاه الزاما نه شخصی را هدفمند، هدف قرار میدهد نه شخصی را هدفمند، بزرگ میکند.
بلکه اساس بحث، حقوق و آزادیهای مدنی و اجتماعی ملّت است که نباید دستخوش سیاسیکاری شود.
شخصیت دکتر پزشکیان، صادق و به دنبال حل مسائل است. اما غفلت از این جایگاه که رفته رفته درحال شکلگیریست، دیگر توجیه پذیر نیست.
🔹شهید رئیسی، در اسفند ۱۴۰۱ با تاسیس این جایگاه و حق تقریبا فراموش شده ملّت، فردی حقوقی که یک خانم وکیل دادگستری بود، منصوب کرد.
یعنی یکسالونیم پس از روی کار آمدن دولت. البته این نقد هم وارد است که چرا دیر این تصمیم گرفته شد.
🔹این جایگاه توسط این خانم وکیل در زمان برخی تندرویهای زمان دولت سیزدهم، نفسگاهی برای مردم بود که با شهادت رئیس جمهور و اتمام دولت سیزدهم، تنها ۱۴ ماه کارکرد داشت.
🔹این جایگاه طوری دیده شد که گویا رئیس جمهور، به دنبال پیگیری و نظارت ویژه بر دستگاههای اجرائی کشور در راستای حقوق شهروندی مردم در همه ساحات بود به طوریکه دستگاهها میبایست شفاف و پاسخگو باشند.
این مسیر، مسیر ملّت است، در شرایطی که برخی با تفکرات متحجر میخواهند به زور هم که شده مردم را یک بیمارِ کلینیک لازم نشان دهند.
🔹آیا حقوق و آزادیهای اجتماعی قرار است به روش همیشگی اصلاح طلبان فقط کارکرد اخذ رأی داشته باشد یا دکتر پزشکیان همانطور که اعلام کرده خودش را جدا میکند و آن را از شعار زدگی در دست اصلاح طلبان تندرو نجات میدهد؟
🔹بانونگار
https://eitaa.com/joinchat/2455240780Cda036c21be
💢پیش نشست" همایش 40 سالگی تاسیس شورای انقلاب فرهنگی "
💢با عنوان «جایگاه رشتههای بین رشته ای در علوم انسانی، اجتماعی و هنر در تحول الگوی حکمرانی تمدن و پیشرفت»
💢در تاریخ سه شنبه ۲۹ آبان ماه
ساعت: ۱۵ - ۱۳
سالن مصلی نژاد ، طبقه اول دانشکده علوم اجتماعی و اقتصادی
💢توسط گروه مطالعات زنان و خانوده و با همکاری شورای انقلاب فرهنگی
💢محور نشست : بررسی چالشهای مسائل رشته مطالعات زنان و خانواده
🔹لینک ثبت نام در نشست👇
https://app.epoll.ir/52255225
🔹بانونگار
https://eitaa.com/joinchat/2455240780Cda036c21be
🔴 سکینهسادات پاد، مسئول پیگیری حقوق و آزادیهای اجتماعی ریاست جمهوری دریادداشتی درانتخاب مطرح کرد:
کلینیک ترک بیحجابی، یک مدل اجرایی سلبی است که هم مناسبات علمی وحقوقی رادچاراختلال میکندوهم مصداق قاعده تنفیرازدین میباشدو هم یک ساختاردرنظام رادچاروهن میکند.ستادامربه معروف ونهی ازمنکر تمام حیثیت وامکان ثبوتی خوددرزدودن منکرواشاعه معروف راکه فراترازموضوع کلینیک است،پای طرحهای بیمطالعه ذبح میکند.
♦️در متون فقهی قاعده حرمت تنفیراز دین درقالب بحث مستقل مطرح نشده است امادرهریک ازمنابع چهارگانه استنباط احکام (کتاب ،سنت،اجماع،عقل)ادله محکمی وجودداردکه براین قاعده و قابلیت استنادبه آن دلالت دارد.
♦️قانونگدارمادربحث قانونگذاری هیچگاه نسبت به منابع معتبر فقهی و قواعد فقها های شیعه،بیتفاوت نبوده است.ازجمله این قواعد،قاعده حرمت تنفیر ازدین است که مطابق آن هرعملی که ذاتش،موجب نفرت، بیزاری وگریزانسانها ازدین مبین اسلام باشد، باید از انجام آن خودداری نمود مگر اینکه آن عمل به حدی مورد تاکید باشد که شارع تحت هیچ شرایطی راضی به ترک آن نباشد.
♦️حرمت گریزان نمودن مردم از دین، بر این پیش فرض مبتنی است که دین و آموزه های آن، وحیانی وقدسیاند، ولی این آموزهها در مقام اجرا در جامعۀ انسانی وجهۀ اجتماعی پیدا میکنند.
♦️لزوم توجه مقنن به این قاعده به ویژه درقوانینی که موضوع آن فرهنگی و اجتماعی ست،بخشی ازحکمت مقنن محسوب می شود.
♦️درشرایط کنونی نیزارائه طرحهایی ازاین جنس،فاقداعتبارعلمی ست وحتی قانون حجاب را ازحیز انتفاع خارج میکند.
🔹بانونگار
https://eitaa.com/joinchat/2455240780Cda036c21be
🔸️ضرورت بازسازی اعتماد و اقناع در سیاستگذاریهای فرهنگی/ بازنگری در مسیر طرحهای اجتماعی
🔸ضرورت بازسازی اعتماد و اقناع در سیاستگذاریهای فرهنگی و اجتماعی، بهویژه در موضوعاتی مانند حجاب، همواره از چالشهای مهم در کشور بوده است. این چالشها بیشتر بهدلیل کمبود شفافیت، نبود پاسخهای اقناعی به انتقادات و عدم گفتوگوهای سازنده میان مسئولان و مردم پدید آمدهاند.
در روزهای اخیر اعلام طرح «کلینیک ترک بیحجابی» رسانهای شد. نقدها به طرح موضوع جدایی است اما آنچه در این میان از روند مواجهه با نقدها دیده شد، جای تأمل دارد. خانم دارستانی به عنوان یکی از متولیان طرح «کلینیک ترک بیحجابی» در واکنش به برآیند مجموعی نقدهای مطرحشده از عنوان «تقابل با هدف علمی در مقابله با یک ناهنجاری اجتماعی» استفاده کردهاند. به عبارتی نقدها تقابل معنا شدهاند. این در حالی است که عدهای از منتقدان باور دارند که شفاف نبودن دلایل علمی و اجتماعی طرحها و عدم معرفی کارشناسان و مستندات پشتوانه، مانع از جلب اعتماد عمومی شده و همراهی مردم را دشوار میسازد.
ادامه مطلب در لینک ذیل👇
https://iqna.ir/00HpQL
@banoology
✍ هدا مصطفائی دانشپژوه دکترای مطالعات زنان و خانواده
🔹بانونگار
https://eitaa.com/joinchat/2455240780Cda036c21be
💢حکمرانی مبتنی بر متقاعد سازی و قانون حجاب
✍ زهرا عباسپور، دانش پژوه دکتری حکمرانی خانواده محور دانشگاه تهران
🔹واژه " حکمرانی ( Governance) یکی از واژه هایی است که امروزه توسط دولت مردان و بعضا بدون توجه علمی به معنای آن و تفاوت با دیگر واژهای همسو همچون؛ دولت، حکومت، حاکمیت و مدیریت به کرات مورد استفاده قرار می گیرد.
🔹میتوان گفت «حکمرانی»، مجموعه ای از فرایندها، ساختارها، اصول و قوانینی و خط مشی هایی است که بر اساس مشارکت ذی نفعان جهت هدایت و نظارت یک جامعه به کار میرود. «مشارکت ذی نفعان» و توجه به «ارزش های بومی» از مولفه های مهم حکمرانی به شمار میروند لذا هر جامعه ای میبایست با توجه به «مشارکت ذی نفعان» در اداره جامعه و توجه به «ارزش های جمعی»، «حکمرانی بومی» خودش را داشته باشد از این منظر توجه حکمرانی به ارزشی مانند حجاب در راستای حکمرانی بومی در کشور قابل توجه میباشد.
🔹اما فقدان توجه حاکمیت به دیگر ابزارهای حکمرانی از جمله حکمرانی مبتنی بر متقاعد سازی(persuasion) از مهمترین علل ضعف در سیاست های حجاب در بیش از ۴ دهه اخیر میباشد. حکمرانی مبتنی بر «متقاعد سازی» بر تغییر رفتار در کوتاه مدت تمرکز ندارد، بلکه سعی دارد با بکار بردن فعالیت هایی که مستلزم روابط نزدیک مردم و دولت به صورت بلند مدت و مستمر است نه تنها به تغییر رفتار افراد جامعه بپردازد بلکه مهمتر از آن با تغییر انگیزهها، نگرشها و باورهای درونی شده به تغییر رفتار بپردازد. در مسئله سیاست های حجاب در کشور شاهد گم شدگی مفهوم «اقناع مردم» به عنوان مهمترین مشارکت کنندگان در حکمرانی هستیم آنچه امروزه از نتایج سیاست های حجاب در کشور شاهد هستیم، تشدید مخالفت های سیاسی با نظام اسلامی است.
🔹در قانون حجاب که قرار است از آذرماه ابلاغ شود،شاهد افزایش راهبردهای سلبی از جمله تعیین مجازات نقدی هستیم لذا این نگرانی ایجاد خواهد شد که نه تنها در انگیزه ها و باورها و نگرش ها تغییر مثبتی صورت نمی گیرد بلکه با افزایش جزای نقدی اراده بخشی از مردم برای دورزدن قانون و تقابل با نظام اسلامی نیز تقویت شود. لذا ضرورت استفاده از راهبرد حکمرانی متقاعد سازی در ترویج حجاب و عفاف عقلانی تر از استفاده از راهبردهای سلبی پیش بینی شده است. در راهبرد اقناعی حکومت با استفاده از ابزارهای تشویقی و اقدامات مختلف به ایجاد نگرش مثبت در زمینه حجاب در جامعه میپردازد.نتیجه آنکه در این راهبرد، مردم بنا بر دلایل منطقی وعقلانی به علت شناخت جایگاه حجاب در منظومه دین و آشنایی با کارکردهای مثبت حجاب و آثار بدحجابی و ایجاد احساس مثبت به حجاب از طریق الگوسازی، به طور ارادی و با علاقه به حجاب روی میآورند.
🔹البته استعمال متقاعد سازی در صورتی که برنامه ریزی کلان هماهنگی تمامی دستگاهها، نهادها و مخاطب سنجی در آن رخ ندهد اثر گذار نخواهد بود. از آنجا که در حکمرانی مبتنی بر متقاعد سازی هدف ایجاد نگرش مثبت به حجاب و عفاف است در کوتاه مدت نمی توان شاهد نتایج آن بر جامعه بود لذا آنچه امروزه بسیاری از متولیان سیاست های حجاب و عفاف به اشتباه دنبال آن هستند تغییر رفتار در بازه زمانی کوتاه در پناه فعالیت های غیر مستمر و عدم اقناع مردم در تغییر رفتار های مرتبط با موضوع حجاب است.
https://eitaa.com/SRFreedoms
🔹بانونگار
https://eitaa.com/joinchat/2455240780Cda036c21be
🔹مفاد قانون حجاب اقتضا میکند در جلسه سران سه قوه براساس ظرفیتهای قانونی به تصمیم گیری گذاشته شود.تعجیل در اجرای قانونی که حتی در نظر فقها، حقوقدانان، ادیبان، روانشناسان، جامعه شناسان و مردم جای بحث دارد، مطابق با حکمت و عقلانیت نیست.
قانون خوب، مقبولیت اجتماعی است.
#کرامت_انسانی
🔹بانونگار
https://eitaa.com/joinchat/2455240780Cda036c21be
12.49M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مناظرهی داغ صداوسیما درباره لایحهٔ حجاب؛ از اقلیت لجوج تا مخالفت مذهبیها
مهدی جمشیدی: تمام دعوا بر سر یک اقلیت ۱۰ درصدی متجاهر و لجوج است! قانون برای حل نشتی فرهنگی اینها است!
سینا کلهر: مساله ۱۰ درصد نیست، اکثریت جامعه مواجهه قضایی را نمیپسندد. نیروی مذهبی همیشه با استدلال جلو رفته نه قانون!
عطاالله بیگدلی: در کتابهای دانشگاه آکسفورد مینویسند که اگر ۵ درصد مخالف قانون باشند، هیچ سیستمی امکان اجرا ندارد!
🔹بانونگار
https://eitaa.com/joinchat/2455240780Cda036c21be
ستاد امر به معروف ضمن عذرخواهی از رئیس جمهور، مهری دارستانی را اخراج کرد
ستاد امر به معروف و نهی از منکر در اطلاعیهای نوشت:
🔹مطلب منتشر شده از سوی یکی از کارکنان ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان تهران، صرفا بازنمود نظرات شخصی ایشان بوده و ستاد امر به معروف کشور، ضمن رد چنین مطلبی، اعلام میدارد که به عنوان یک نهاد فراجناحی، همواره شان فریضتین را اجل از مسائل جناحی و دستهبندیهای سیاسی رایج میداند.
🔹این ستاد برای رئیس جمهور محترم که منتخب مردم است، احترام ویژهای قائل است و ضمن عذرخواهی از ایشان و مردم شریف، اعلام میدارد فرد منتشرکننده مطلب از این پس در ستاد هیچ سمتی نخواهد داشت.
🔹همانگونه که بارها اعلام شده، ستاد امر به معروف خود را مؤظف به یاری دولت در اجرای برنامههای فرهنگی، به ویژه تحقق شعارهایی همانند «عدالت محوری» و «صداقت با مردم»، میداند و از هر گونه دوقطبیسازی و اظهارنظرهای نسنجیده پرهیز میکند. /انصافنیوز
🔹بانونگار
11.71M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
سخنان پروفسور کریستوفر کلوهسی کشیش مسیحی درباره حضرت فاطمه (س)
🔹بانونگار