eitaa logo
بانو نگار
509 دنبال‌کننده
294 عکس
82 ویدیو
6 فایل
رسانه بانوان انقلاب اسلامی ارتباط با ما👇 @elhamghafari @Abaspoor98 انتشار مطالب با ذکر نام کانال مجاز است.
مشاهده در ایتا
دانلود
*بانو نگار برگزار می کند* 📌گفت و گو پیرامون *طرح جدید مهریه در کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی* 🔆با حضور 🍃خانم سکینه السادات پاد(وکیل پایه یک دادگستری و دانشجوی دکتری حقوق عمومی) @sara.sadat1395 🔆 دبیر نشست 🍃خانم منیره افشین پور(فعال حوزه زن و خانواده، دانشجوی دکتری فقه و مبانی حقوق) @Monire.Afshinpour ⏰جمعه ۶خردادماه ساعت22🕙 https://www.instagram.com/p/Cd_KgSjovV7/?igshid=MDJmNzVkMjY=
یاد و نام امام خمینی (قدس ره) در عالم تا ابد ثبت و ضبط است.
🌹﷽✨ نویسنده: مدیر گروه تلگرامی جمعه ۳ تیر ماه ۱۴۰۱ ✍ شرایط فرهنگی و رفتارهای خلاف هنجار چند نوجوان رگ غیرت خیلی ها را بیرون زد. اما حقیر به عنوان یک دانش آموخته حقوق عمومی تمرکزم بر نکرده های حاکمیت وترک فعل های بی کیفر بیشتر است. به سیاق جمعه ها گشت و گذار و گل چینی در گلستان نهج‌البلاغه، حقیر خوشه چین را تا بوستان حکمت ها برد. تا به کجا کشد مرا مستی بی امان تو 🔰 حکمت های ۱۴و۱۵ نهج‌البلاغه قلّ ودلّ👌 کسی را که نزدیکانش واگذارند، بیگانه او را پذیرا می گردد. حکمت۱۴ نهج‌البلاغه هر فریب خورده ای را نمی شود سرزنش کرد. حکمت ۱۵ نهج البلاغه 🔻 اهل تحقیق خوب است برای فهم و درک دقیقتر از مبانی این دو حکمت به غایت دقیق و راهبردی به نامه ۳۱ نهج‌البلاغه هم مراجعه داشته باشند. ۱_حضرت پس از هجوم مردم و پذیرش خلافت، برای اینکه گزینش ها و انتخاب ها بر معیارهای طاغوتی و قبیله گرایی نباشد کار فرهنگی و اصلاح امور را پیوست همه اقدامات خود می کند، و به شدت نگران بودند بی خردان تصدی امور رابه دست گیرند، حقوق فرهنگی و احترام به آن را به شدت مراقبت داشتند چون شعور، فرزانگی و بالندگی یک جامعه را از فرهنگ و هویت فرهنگی آن جامعه می توان سنجید. یقینا نزدیکان در مباحث فرهنگی ساحت ها وطیف های مختلف دارد، اما امام ابتدا آن را و اعلی ساحت آن را وظیفه حاکم اسلامی و کارگزاران می دانند. ۲_وقتی که رهبر جامعه از تهاجم فرهنگی تا شبیخون فرهنگی را هشدار دادند در همه این سال ها متولیان امور به جز اسنادی با مفاهیم قلمبه و دالهای خالی چه استراتژی وراهبردی تعریف کردند؟ ۳_امام کوتاه وساده می فرمایند شما واگذارید بیگانه از او پذیرایی میکند اما عبارتی دقیق است، یعنی با سیاست و هدفمند او را جذب می‌کند. اجتماع خلاف هنجار دختران و پسران نوجوان شیرازی نتیجه ترک فعل های متولیان امور فرهنگی است. ما بچه هایمان را رها کردیم و دیگران شکار کردند. تا زمانیکه معلول را مجازات کنیم، علت با اعتماد به نفس کامل و تکیه دادن راحت به منصبی که چون تخصص نداشته غصبی است به غلط کاری خود ادامه می دهد. ۴_ در مواجهه با این پدیده ها که نتیجه طبیعی بی سیاستی و حکمرانی غیرتخصصی است، عاقلانه رفتار کردن بخشی از عقلانیت در حکمرانی است. در حکمت ۱۵ حضرت تنبه دقیقی می دهند. ۵_این نوجوانان وجوانان بی گناه هستند و حضرت در مواجهه با این گونه افراد میفرمایند نمی شود آن ها را سرزنش کرد. ۶_بپذیریم هیچ وقت برای فرهنگ و هویت و اصالت فرهنگی اولویت قائل نبودیم. امام جامعه فرمود سبک زندگی ایرانی اسلامی، پول بیت المال را تلف کردیم و سالهاست در تعریف مفاهیم گیر کرده ایم. 🔸 به قول قیصر امین‌پور: ما هیچ نیستیم جز سایه ای ز خویش آیینِ آینه خود را ندیدن است. در اندیشکده می توانیم پیرامون این فراز گفتگو کنیم. علی یارتون✋ 🇮🇷 لینک گروه در تلگرام Join 👉 https://t.me/joinchat/QpFu4dFOj9LICEP4 🇮🇷 ما باید پرچم اسلام را در انتهای افق بر زمین بکوبیم: حاج احمد متوسلیان🌷 @Banou_negar
32.07M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🛑 مصاحبه با حجت الاسلام محمد ابراهیم نکونام مشا‌ور دادستان کل کشور در خصوص نامه معاون دادستان مشهد در خصوص حجاب https://t.me/Banou_negar
📍زنان سرپرست خانوار و تصمیماتی که همچنان راهگشا نیست! ⭕وجود حدود پنج میلیون زن سرپرست خانوار بر اساس آمار غیر رسمی و سه و نیم میلیون بر اساس آمار رسمی و نیز رشد تصاعدی این قشر از زنان؛زنان همسرفوت کرده ، زنان مطلقه ، زنان دارای همسر که به هر دلیل مسئولیت تامین معاش خانواده آنها به عهده خودشان می باشد. ( دلایلی نظیر زندانی بودن همسر ، ازکار افتادگی ، معلولیت و ...)و دختران مجردی که به سن تجرد قطعی رسیده اند، با وجود تورم بالای اقتصادی، نشان از ضرورت همتی عالی و نگاهی عمیق جهت حل مسائل این قشر دارد و قطعا کارهای مقطعی نمی تواند دردی از انبوه مسائل این زنان بکاهد. ⭕آنچه در روز های اخیر در خبر های معاونت امور زنان دولت سیزدهم با عنوان؛ امضای تفاهم نامه همکاری با بانک رفاه و صندوق ضمانت سرمایه گذاری تعاون ، در موضوع زنان سرپرست خانوار شاهدیم و از آن به عنوان فتح الفتوحی در حوزه حل مسائل اشتغال بانوان سرپرست خانواده یاد می شود ، همان راه اشتباه معاونت دولت دوازدهم و خانم ابتکار است! ⭕اساسا حل مسئله زنان سرپرست خانوار که از برنامه سوم توسعه در برنامه های توسعه لحاظ گردیده با کارهای موقتی و بستن تفاهم نامه های مقطعی آن هم صرفا در بعد اشتغال قابل حل نمی باشد. برای حل ریشه ای مصائب این زنان می بایست تلاش های معاونت امور زنان به سوی تدوین «قانون»، به عنوان راهکاری دائمی معطوف گردد. ⭕بر این اساس بند ت ماده 80 قانون ششم برنامه توسعه بیان می دارد: «حمايت از زنان سرپرست خانوار تهيه و اجراي كامل طرح جامع توانمندسازي زنان سرپرست خانوار طبق قوانين و مصوبات شوراي اجتماعي تا پايان اجراي قانون برنامه توسط رياست جمهوري (معاونت امور زنان) با همكاري وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي و ساير نهادهاي ذيربط و تأييد برنامه مذكوردرهيأت وزيران و تصويب در مجلس شوراي اسلامي و نظارت براجرائي شدن آن». ⭕ بر این اساس معاونت زنان دولت دوازدهم موظف به تدوین برنامه جامع توانمند سازی زنان سرپرست خانوار با همکاری ساختارهای متولی ذکر شده در قانون و با تایید در هیئت دولت بود که می بایست برنامه جامع توانمد سازی زنان سرپرست خانواده را به مجلس جهت تصویب نهایی و تدوین قانون ارائه نماید. امری که خانم ابتکار در دولت قبل در این لایحه پیشنهاد حذف عنوان "به تصویب مجلس برسد" را ارائه کرده بود که با مخالفت مجلس هیچ گاه نتوانست به شکل قانون مدون به حل دائمی مسائل این زنان بیانجامد! ⭕ با توجه به تمدید یک ساله برنامه ششم توسعه در دولت سیزدهم و مطالبه جناب آقای قالیباف از دولت سیزدهم و مکلف نمودن دولت به ارائه لایحه «توانمند سازی زنان سرپرست خانوار»، معاونت دولت سیزدهم نیز پا در جای خانم ابتکار گذاشته و عملا لایحه ای در این خصوص به مجلس جهت قانونی شدن راهکارهای حل مسائل زنان سرپرست خانوار ارائه نداده و صرفا به بستن تفاهم نامه همکاری با بانک ها دلخوش نموده است و تا کنون مجلس نیز بر این سهل انگاری معاونت زنان روزه سکوت گرفته و شان نظارتی خود را به فراموشی سپرده است. ‼️ امیدواریم با رعایت شان نظارتی مجلس و توجه معاونت امور زنان و خانواده دولت سیزدهم به وظایف قانونی خود بیش از این شاهد فرصت سوزی در این موضوع نباشیم. ✍🏻 زهرا عباس پور https://t.me/Banou_negar @Banou_negar
♦️سلسله نشست های تخصصی؛ واکاوی اقدامات ساختارها و نهادهای متولی زنان ♦️موضوع این لایو: بررسی مسئله حجاب کارشناسان: سکینه سادات پاد وکیل پایه یک دادگستری، دانشجوی دکتری حقوق عمومی، فعال حوزه زن و خانواده @sara.sadat1395 الهام غفاری ارشد روان شناسی و دانشجوی دکتری مطالعات زنان، مدیر موسسه مهتدی @elghafari88 زهرا عباس پور ارشد تاریخ تشیع، دانشجوی ارشد مطالعات زنان، مدیر موسسه مهربانو @zahraa_abaspoor ♦️چهارشنبه: ۱۲ مرداد 🕘 ساعت:۲۱ 🔴 🟢 آدرس پیج بانونگار در اینستاگرام👇 https://instagram.com/banou_negar?igshid=YmMyMTA2M2Y= @banou_negar
♦️«هیئات مذهبی» محروم از «عدالت جنسیت» ⭕«برابری جنسیتی» (gender equality) در گفتمان جهانی به معنای؛ "برابری حق و تکلیف" است که با انکار «جنسیت» به عنوان یک «برساخت اجتماعی»، در صدر برنامه ریزی های توسعه غرب قرار گرفت. « برابری جنسیتی» به عنوان شاخص جهانی «توسعه انسانی» (HDI)، نسخه جهانی کدخدای" نظام سرمایه داری" برای" دهکده جهانی" بر ساخته خویش است. ⭕« انقلاب اسلامی ایران» بر خلاف موج جهانی، با رد «برابری جنسیتی» و با به رسمیت شناختن« جنسیت» توجه به نیازمندی های جنسیتی را موجب عدم ظلم به دو جنس دانسته و بر اساس آن در سیاست گذاری های کلان خود «جنسیت» را مورد توجه قرار داد. ⭕«عدالت جنسیتی» در تعریف اسلامی خود؛ « تناسب حق و تکلیف» را معنا می دهد که با وجود گنجانده شدن در برنامه ریزی های توسعه جمهوری اسلامی ایران غالبا در درگیری دو گفتمان «متجدد» و «متحجر» تا کنون حتی نتوانسته به تعریف اسلامی خود نزدیک شود، لذا عموما زنان کشور ما "مزیت های" «برابری جنسیتی» در غرب را شنیده اند اما از چشیدن طعم واقعی عدالت جنسیتی محروم مانده اند، لذا آرمان شهر خود را در برابری جنسیتی میبینند که کمتر از ظلم های جنسیتی آن آگاهند. ⭕آنچه این روزها در بستر فضای اینستاگرام در خصوص مطالبه بسیاری از "خانم های مذهبی" از لزوم توجه به نیازمندی های جنسیتی زنان در "هیات مذهبی" شاهدیم بیشتر از اینکه ناظر به عدم "برابری جنسیتی" باشد، ناظر به فقدان "عدالت جنسیتی" در فضای فرهنگی، اجتماعی کشور ماست. چرا که بر اساس "برابری جنسیتی" نهایت یک آرمان هیئت مذهبی دادن امکانات یکسان به زن و مرد است، بر این اساس زنان و مردان می بایست سهم fifty-fifty از همه امکانات هیئت مذهبی داشته باشند، لذا کودک شیرخوار و خردسال همراه مادر، زنان باردار، سبک پوشش، نیازمندی های تهویه ای بیشتر و ... هیچ کدام محل توجه نیستند . ⭕ اما در انگاره «عدالت جنسیتی»؛ توجه به تناسب نیازمندی های دو جنس با حق اختصاص داده شده، مهم است. بنابراین در این طرح واره، در یک هیئت مذهبی ناظر به نیازمندی های جنسیتی زنان و مردان سهم اختصاص فضا به زنان ناظر به تعداد، همراهی فرزندان، حضور دختران نوجوان، زنان باردار، زنانی که کودک شیرخوار یا خردسال دارند، امکان تخصیص فضای بیشتر را دارد همچنین الویت در نورپردازی مناسب، سیستم تهویه مطبوع، اختصاص فضای مهدکودک، سهولت در ورودی ها به هیئت، الویت در پذیرایی مراسم، تعریف سبک جدید عزاداری با توجه به مخاطب و... مورد توجه قرارمی گیرد و این توجه ابتدایی در طراحی فضا، قطعا منجر به "کنشگری فعال تر زنان"، در هیئات مذهبی خواهد شد. ⭕اینکه هیئات ما عموما بدور از چنین طراحی هایی هستند نشان می دهد؛ ساختارهای تماما دینی نیز توجه دقیقی به «جنسیت» از منظر نگاه اصیل اسلامی ندارند. ⭕این مثال ساده نشان می دهد با وجود گذشت چهار دهه از انقلاب اسلامی توجه به «جنسیت» آنچنان که باید و شاید در صدر توجهات ساختارهای متولی و تصمیم ساز قرار نداشته است. با پایان برنامه ششم توسعه دولت دوازدهم و سیزدهم نشان دادند نتوانسته اند، به تعریف دقیقی از «عدالت جنسیتی» و متعاقبا شاخص های برآمده از آن بپردازند. سکوت کنشگران عرصه زن و خانواده بر وخامت این مسئله بیش از پیش خواهد افزود. ⭕نمی توان متهم اول مسائل زنان در کشور را «فمنیسم» دانست وقتی اراده ای جهت تبین نگاه دقیق انقلاب اسلامی به« جنسیت» در ساحت برنامه ریزی ها، وجود ندارد. ✍️زهرا عباس پور عکس از: https://www.isna.ir/news/95072012332/ https://www.instagram.com/p/Cg6g_PpoDKB/?igshid=MDJmNzVkMjY=
4_6048891661759547434.m4a
15.3M
🚩 نگاه دین به جایگاه زن در حادثه عاشورا حادثه عاشورا حادثه ای مذنث ۴۰ زن در حادثه عاشورا نقش زنان در حادثه کربلا: تشویق همسران به همراهی حسین حضور در نبرد گزارش حادثه کربلا نقش اعتراضی زنان پناه دادن مسلم روشنگری و سخنرانی وصایت و مجموعه کتاب علی مدیریت بحران توسط زینب عدم ثبت و وجود نقش منفی و تاریک و ظلم و ستم و بدی زنان در حادثه کربلا و ذکر نقش انسانی زنان هر دو طرف عدم ارتداد زنان زمان پیامبر حفظ هویت فردی زنان و زن به عنوان زن نه زن به عنوان سایه و ذیل و حاشیه مرد در عاشورا عاشورا تبلور امر به معروف و ولایت زنان و مردان در کنار هم: مومنون والمومنات بعضهم اولیاء بعض و نشان دادن هویت و استقلال فردی فرد عدالت تقسیم برابر فرصت ها و ظرفیت ها همچون دانشگاه و ورزشگاه نه فقط تقسیم برابر داده ها در سخن زینب: امن العدل یابن الطلقا؟ آیا عادلانه است زن های تو در حریم باشند و خاندان پیامبر نه؟ ویدیو: https://t.me/Vortrags/63916 زیارت صوتی اربعین https://t.me/yaser_arab57/5560 @kherad_Jensi @EveDaughters
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🚨بیانیه آیت‌الله مکارم شیرازی از مراجع تقلید پیرامون حوادث اخیر ⚠️وقوع یک اتفاق باعث ایجاد نگرانی در ذهن مردم و منشا اعتراضات گردید ⚠️دشمنان با سوءاستفاده از جوانان، مسیر اعتراضات را منحرف و خون بیگناهان ریختند ⚠️نقد و اعتراض حق مردم خصوصا جوانان است ⚠️لازم است مسئولان با اطلاع رسانی به موقع اعتماد مردم را جلب نمایند ⚠️مسئله حجاب از احکام ضروری دین است، البته اجرای آن در سطح اجتماع نیازمند فرهنگ‌سازی‌ست و برخی راهکارها و رفتارها مناسب نیست و باید به اصلاح آن پرداخت. @Banou_negar
نظام با "دهه هشتادی ها" چه کند؟ ✍️ جعفر محمدی 🔹"دهه هشتادی ها"، که اینک در دوران پرشور نوجوانی و ابتدای جوانی شان هستند، بی گمان محور مهمترین موضوع روز هستند چرا که اغلب کسانی که در روزهای اخیر برای بیان اعتراضات خود به خیابان ها رفتند، نوجوانان و جوانان متولد اوایل و اواسط دهه ۸۰ خورشیدی اند. 🔹فارغ از مطالباتی که آنها در روزهای اخیر فریادش زده اند و بدون قضاوت محتوایی در این باره، باید گفت که نظام سیاسی حاکم بر ایران، هم اکنون با روان شناسی جدیدی از معترضان مواجه است که با جنس معترضان پیشین، تفاوتی جدی دارد. 🔹نسل پدرها و مادرهای دهه هشتادی ها، نسل "اطاعت" بود. به آن نسل یاد داده بودند که باید در برابر "بزرگ ترها"، سر به پایین بیندازند و هر چه شنیدند، بگویند "چشم". اصلاً، ملاک اصلی بچه خوب یا بد بودن همین حرف شنوی از "بزرگ ترها" بود. 🔹این "بزرگ ترها" هم دایره وسیعی را در بر می گرفت: از پدر و مادر و خاله و عمو گرفته تا معلم و مدیر مدرسه و مقامات. 🔹آن نسل، از روی ادب و احترام یا از ترس و بعدها که چیزهایی برای از دست دادن داشت از سر محافظه کاری، اطاعت پذیر بود. 🔹دهه هشتادی ها اما، اطاعت نمی کنند؛ آنها واقع بین تر از پدر و مادرهایشان هستند و لُبّ کلام شان در برابر آن بزرگ ترها این است: به جای دستور دادن، ما را "قانع" کنید. این یک اصل مسلّم دهه هشتادی است. 🔹از این رو، با این نسل، نمی توان با تحکم، آمرانه و از موضع بالا سخن گفت چرا که مزیت نسبی "بزرگ ترها"ی پیشین که داشتن "اطلاعات بیشتر" بود، به مدد گسترش کتاب و رسانه در بین نسل جدید از بین رفته و آگاهی ها -و شبه آگاهی ها-ی این نسل، در مواردی حتی بیشتر از "بزرگ ترها" شده است. 🔹دهه هشتادی ها بر خلاف نسل پیشین که عمدتا دنیا را در محدوده روستا و شهر و کشور خودشان می دیدند، با ابَر پدیده اینترنت، "جهان آگاه"تر از همه اجدادشان در تمام طول تاریخ شده اند و دارای سطح بالاتری از "مقایسه" و "انتظار" هستند. 🔹بنابراین، برخورد قهری، دستوری و خشونت بار با این نسل، اشتباهی استراتژیک است و می تواند نتایج عکس به بار آورد. 🔹نظام سیاسی حاکم باید این مولفه را در تحلیل وضع موجود و تدوین راهکارهایش مورد توجه جدی قرار دهد و به جای تقویت دستگاه های کنترلگری اعتراضات، "مفاهمه و اقناع" را گسترش دهد. 🔹بدیهی است که اقناع این نسل، با شعار درمانی و مراسم تراپی و بلعیدن بودجه های کلان تبلیغی و فرهنگی توسط صدها دستگاه و بنیاد و موسسه و... میسر نمی شود که اگر می شد، شاهد حوادث اخیر نبودیم (حال بماند که همین بودجه خوارها، مسوول بخشی از بحران کنونی اند). 🔹اقناع هم، معنایی ندارد جز شنیدن حرف های این نسل، گفت و گو از موضع برابر و متعهد بودن به نتیجه آن. در این مکالمات و مباحثات مستمر، ممکن است آرایی تغییر کند یا اصلاح و حتی تثبیت شود. مهم این است که به برآیند آن که در قالب "خواست اکثریت" خود را نشان می دهد باید احترام گذاشت و به برآوردن مطالبات اکثریت همت گماشت. 🔹در غیر این صورت، نسل جدید، اطاعت نخواهد کرد و نظام با این "نسل متقاعد نشده، اطاعت ناپذیر و البته جسور"، از بحرانی به بحرانی دیگر با آینده ای ناامن حرکت خواهد کرد که به نفع هیچکس نیست. ✍️ جعفر محمدی @Banou_negar
⭐ ماه ربیع الاول، بهار زندگی است 🔺️ رهبر انقلاب: بعضی از اهل معرفت و سلوک معنوی معتقدند که ماه ، ربیع حیات و زندگی است؛ زیرا در این ماه، وجود مقدس پیامبر گرامی و همچنین فرزند بزرگوارش حضرت ابی‌عبدالله جعفربن‌محمدالصّادق ولادت یافته‌اند و ولادت پیغمبر سرآغاز همه‌ی برکاتی است که خدای متعال برای بشریت مقدر فرموده است. 🆔@Banou_negar 🆔 @hvasl_ir
☝️ مراقب باشیم ، روی زخم و آتش این روزها ، نمک و نفت نریزیم...🚫 🙏 زخم مرهم میخواد... روزهای خوب میاد... 🤗 🤓 بازخوانی به روایت تصویر به مناسبت حال این روزها...👇 🤷🏻‍♂ (اینجور نیست که ما هیچ مشکلی نداریم و هیچ مشکلی در کار ما نیست⁉️ و فقط دشمن خارجی است ، که دارد مشکل ایجاد می کند... ☝️ نه... مگس ( مثلث خبیثِ آمریکا و انگلیس ، رژیم صهیونیستی ، آل سعود و ... ) ، روی زخم می نشیند... 🦗 🤕 زخم را خوب کنید 👈 زخم را نگذارید به وجود بیاید) رهبر انقلاب اسلامی @Banou_negar @shahre_nim_vajabi
✍️مسئلۀ خیابان، از قاهره تا تهران 🖊محمدرضا اسلامی با توجه به روند اتفاقات تلخ اخیر، پرداختن به «مسئله خیابان» ضرورت دارد. پیش از پرداختن به این موضوع، مروری بر اتفاقاتی که در مصر افتاد، حائز توجه است: 🔷 گاهشمار وقایع در مصر ۱- مجموعه ای از راهپیمائیها و اعتراضات از ۲۵ ژانویه ۲۰۱۱ (۵ بهمن ۱۳۸۹) در کشور آغاز شد. ۲- سه روز بعد در تاریخ ۲۸ ژانویه ۲۰۱۱ توسط دولت حسنی‌مبارک فیلتر شد. (دولت مصر معتقد بود که مخالفین از طریق توئیتر دست به هماهنگی‌های بیشتر می‌زنند) ۳- یک روز از فیلتر شدن نگذشته بود که دولت مصر سراسری در مصر را قطع کرد. ۴- همان روز ، فرزند حسنی مبارک مصر را با ۱۰۰ چمدان به مقصد لندن ترک کرد. ۵- فردای آن روز در شهر دیگر مصر یعنی معترضین توانستند شهر را در اختیار بگیرند. ۶- فردای آن روز سازمان بورس قاهره تعطیل شد. ۷- روز سه شنبه ۱۹ بهمن (۸ فوریه) مبارک از افزایش ۱۵ درصدی در حقوق کارمندان و بازنشستگان مصر خبر داد! (نوش دارو بعد از مرگ سهراب؟!) ۸- سرانجام هفده (17) روز بعد از شروع ناآرامیها و تظاهرات، روز جمعه ۲۲ بهمن ۱۳۸۹ (مصادف با ۱۱ فوریه ۲۰۱۱) مبارک مصر را به محل نامعلومی ترک کرد. ۹- همان روز، شورایعالی نیروهای مسلح (به ریاست وزیر دفاع) اداره کشور را بر عهده گرفت. ۱۰- چهار ماه بعد، اولین انتخابات ریاست جمهوری (بعد از حکومت مبارک) در تاریخ ۱۷ ژوئن ۲۰۱۲ برگزار گردید، و بر اساس آمار رسمی در رقابت با ژنرال پیروز انتخابات شد. ۱۱- کمتر از یکسال پس از تحلیف ، موج جدیدی از اعتراضات «در خیابان» و میدان التحریر، علیه رییس جمهورِ «جدید» آغاز شد. ۱۲- با ادامه درگیریهای خونین خیابانی علیه رییس جمهور جدید، در ۳ ژوئیه ۲۰۱۳ مارشال(!) عبدالفتاح سعید سیسی، که رییس ستاد مشترک نیروهای مسلح بود، کرد و رئیس‌جمهور وقت را برکنار کرد. طی آن روز، دولت مُرسی سقوط کرد و ارتش عدلی منصور، (رئیس مصر) را به عنوان رئیس‌جمهور (!) تعیین کرد. *مرسی تنها به مدت یکسال و دو روز رییس جمهور بود. ۱۳- برای اعتراض به آن تصمیم ارتش، مجددا هواداران مرسی به آمدند و علیه تصمیم ارتش اعتراضات گسترده ای را در خیابانها شکل دادند. ۱۴- پس از سلسله زد و خوردهای شدید و خونین خیابانی میان طرفداران و مخالفانِ مرسی، سیسی در ۷ فروردین ۱۳۹۳، نامزد انتخابات ریاست جمهوری شد و در یک انتخابات «بدون رقیب» با کسب ۹۶٪ آرا پیروز شد! ۱۵- دوره گسترده و عمومی در مصر آغاز شد. و ژنرال سیسی هنوز رئیس جمهور است… ▪️▪️▪️ «خیابان» در مصر یک رئیس جمهور را از قدرت به پایین کشید و محمد مرسی را به صدر مصطبه نشاند. اما مجدداً همان «خیابان» (و زد و خوردهای خونین) «رئیس جمهورِ منتخب» را ظرف یکسال و 2روز، از بالا به پایین کشید. پس از مرسی، مجددا خیابان، محلِ حل و فصلِ اختلافهایِ طرفداران مرسی با مخالفانش بود. در نهایت از دل خیابان و منازعه، یک دیکتاتور جدید جانشینِ دیکتاتور قبلی (مبارک) شد. ▪️▪️▪️ خیابان به عنوان «نهاد و ساختار» ، عملکردی ندارد. زمانی «حل و فصل امور» در کشوری به «خیابان» منتهی می شود که «قبل از خیابان»، «نهاد» ها و احزاب، نخبگان و تشکلهای مردمی، امکان گفتگو پیدا نکرده اند. خیابان «رسانه» نیست (چون در دنیای مدرن، بشر رسانه های متعدّدی ابداع کرده)، ولی زمانی خیابان ابزارِ رساندنِ پیام (رسانه) می شود که مخالفین «رسانۀ دیگری» برای رساندن پیامِ مخالفتشان پیدا نکرده باشند. ▪️▪️▪️ قبل از رسیدن امور به کف خیابان، باید امکان گفتگو در یک کشور فراهم باشد. این روزها که صدا و سیما در برنامه «شیوه» شبکه چهار به بحث و گفتگو درباره حجاب و شیوۀ شهرآشوبی پرداخته، باید پرسید: آیا واقعا قبل از رسیدنِ این مساله به کفِ خیابان و شروعِ منازعه های خونین، فقط «امکان گفتگو» با محمدصالح هاشمی گلپایگانی بود؟ آیا اگر در گفتگوهایی یک طرفه، هاشمی گلپایگانی بنزین برروی امور نریخته بود، امروز شاهد اتفاقات تلخ گسترده در کف خیابان بودیم؟ ▪️▪️▪️ آنها که گمان می کنند در «کف خیابان» می‌توانند تکلیف حجاب (یا حتی بی حجابی) را مشخص کنند، احتمالا گمان نمی کنند که از دل زد و خوردهای خیابانی هیچ روندِ مدنی شکل نمی گیرد. از خیابان تنها دیکتاتوری بر می خیزد. خیابان نهاد نیست. و نهادساز هم نیست. اما سوال اساسی اینجاست که چرا ماجراها به خیابان رسید؟ ▪️▪️▪️ @Banou_negar
✅️" جایزه نوبل و برساخت‌ زن پیشرو و مبارز ایرانی ✍️عاطفه صادقی آخر این هفته برنده امسال جایزه نوبل ادبیات مشخص می‌شود و جالب اینکه برای اولین‌بار نام یک نویسنده ایرانی در لیست کاندیداهای نوبل است؛ شهرنوش پارسی‌پور. جالب اینکه از ۱۱۴ باری که از سال ۱۹۰۱ جایزه نوبل ادبیات اعطا شده تنها ۱۶ نویسنده زن توسط آکادمی سوئد برای چنین جایزه‌ای برگزیده شده‌اند. این آکادمی پارسی‌پور را چنین توصیف می‌کند؛ "جای تعجب است که چرا نویسنده رمان طوبی و معنای شب کمتر شناخته شده است." در شرایط کنونی که به واسطه اغتشاشات اخیر، تصویر "زن ایرانی بی‌حجاب" در رسانه‌های جهانی به مثابه مبارزی آزاد علیه تحجر برساخت می‌شود، بعید نیست که شهرنوش پارسی‌پور به تنهایی یا مشترکا برای چنین جایزه‌ای انتخاب شود. شهید آوینی سال‌ها پیش در مقاله "از مایکل جکسون تا شهرنوش پارسی‌پور" درباره محتوای یکی از رمان‌های منتشره این نویسنده در ایران چنین نوشت؛کتاب «زنان بدون مردان» پارسی‌پور اگر از جبهه مخالفان سیاسی انقلاب حمله‌ور شده بود جایی برای اعتراض باقی نمی‌ماند، چرا که اصلاً مقتضای وقوع انقلابی فرهنگی و اجتماعی و سیاسی که با کلّ موجودیت غرب رودرروست نمی‌توانست چیزی جز این باشد؛ اما این کتاب اصلاً هویت سیاسی، فرهنگی یا هنری ندارد و فقط وسیله‌ای برای اشاعه فحشاست، منتها با ظاهری مقبولِ عقل دموکراسی غربی. این کتاب اگر چه از «اپیدمی مارکززدگی» به شدت بیمار است، اما این بیماری آن همه نیست که بتواند تفکر هرزه و بسیار فاسد نویسنده را بپوشاند. کتاب «آیات شیطانی» هم اگر چه مارکززده است، اما محتوایش تا آنجا مغلوب فرم واقع شده که بسیاری از مقاصد فاسد نویسنده کتاب در پرده یک فرمالیسم مزمن مکتوم مانده است. اما در اینجا نحوی «رئالیسم اجتماعی»، هر چند بسیار ناشیانه، توانسته است مارکززدگی نویسنده را تا آنجا مهار کند که محتوای ضداخلاقی کتاب، کاملا برجسته باقی بماند. کتاب «زنان بدون مردان» درباره زن ایرانی است از نگاه زن غرب‌زده و ولنگاری که اعتبارات اخلاقی و اجتماعی، شرعی و عرفی جامعه ایرانی را در باره زن به استهزا می‌گیرد. زن‌های ایرانی در چشم نویسنده، همه خرافاتی، منظلم، کلفَت‌مآب، آشپزمسلک، بدبخت و بیشعورند که سنن و خرافات مذهبی، آنان را به صورت بردگان جنسی مردان در آورده است. مردان نیز از چشم نویسنده، انسان‌هایی ظالم، بیمار و شهوی هستند که زن‌ها را یا به مثابه حیوانی برای اطفای شهوت می‌بینند و یا به مثابه خدمتکاری که وظیفه آشپزی و ترو خشک کردن مردان و بچه‌ها را بر عهده دارد... کتاب مزبور از پانزده قطعه پیوسته که در یک بافت کلی جایگزین شده‌اند تشکیل شده؛ هر چند قطعه به نام یک زن: مهدخت، فائزه، مونس، فرخ لقا و زرین کلاه. مهدخت پیر دختری مهربان و عفیف با گرایش‌های مادرانه است که در نهایت، خود را در زمین می‌کارد و درخت می‌شود. نویسنده بعدها توضیح خواهد داد که مهدخت مظهر باکِرگی است و به همین دلیل هنوز در مرتبه درختی است و میلیاردها سال تا انسان شدن فاصله دارد. از نظر نویسنده او اکنون می تواند حرکت را از سر نو بیاغازد تا میلیاردها سال دیگر، اندکی انسان بشود. «‌فائزه» نیز پیر دختری است مذهبی که بعدها، در حالی که با یک پیر دختر دیگر (مونس) به کرج می‌روند، مورد تجاوز یک راننده و کمک راننده کامیون قرار می‌گیرند و... فائزه یک زن مذهبی، آشپزمسلک و حسود است. «مونس» پیر دختر دیگری است با یک برادر غیرتی به نام «امیر» که او را از سر غیرت می‌کُشد و با کمک فائزه در باغچه چال می‌کند. اما مونس بعد از چند هفته به شیوه «صد سال تـنهایی » مارکـز دوباره زنـده می‌شود و در جـاده کـرج مورد تجاوز قرار می‌گیرد. سراسر کتاب پر از شعارهای مغرضانه‌ علیه اسارت زن در فضای مذهبی جامعه ایرانی است و افقی که نویسنده کتاب در برابر آزادی زنان می‌گشاید همان مدینه دموکراتیکی است که اکنون در غرب تحقق یافته. فرخ‌لقا شخصیت دیگری است که همسر خویش را به قتل می رساند و وارث ثروت او می گردد و با آن ثروت باغی در کرج می خرد و همچون مادام دواستال، مشوّق رمانتیسم، آن را وقف گسترش هنر می‌کند. و اما «زرین کلاه» زنی 26 ساله و بدکاره است که در شهر نو، خانه اکرم طلا کار می‌کند. او مردها را بی‌سر می‌بیند، کنایه از آنکه مردان جز معده و آلت تناسلی هیچ نیستند. زرین کلاه بعدها به همسری تنها مرد خوبی که در داستان وجود دارد و «باغبان مهربان» نامیده می‌شود در می‌آید. او تنها زنی است که بالأخره «نور می‌شود و نیلوفر می‌زاید» و همراه همسرش به آسمان‌ها می‌رود. راز اینکه از میان زنان، تنها زن فاحشه است که نور می‌شود، در سخنان باغبان است؛ "برو مقام تاریکی را دریاب، این اصل است، به جست‌وجوی تاریکی برو" به یک‌باره درمی‌یابی که چرا از آن میان فقط زرین‌کلاهِ فاحشه است که نور می‌شود؛ اما این راهی در خور هر مسافر است و یا فقط مخصوص زرین‌کلاه‌هاست؟!
❇️ وصیت نامه امام حسن عسگری علیه السلام: «أُوصیکُمْ بِتَقْوَى اللّهِ وَ الْوَرَعِ فى دینِکُمْ وَالاْجْتَهادِ لِلّهِ وَ صِدْقِ الْحَدیثِ وَ أَداءِ الأَمانَةِ إِلى مَنِ ائْتَمَنَکُمْ مِنْ بَرٍّ أَوْ فاجِر وَ طُولُ السُّجُودِ وَ حُسْنِ الْجَوارِ. فَبِهذا جاءَ مُحَمَّدٌ(صلى الله علیه وآله وسلم) صَلُّوا فى عَشائِرِهِمْ وَ اشْهَدُوا جَنائِزَهُمْ وَ عُودُوا مَرْضاهُمْ وَ أَدُّوا حُقُوقَهُمْ، فَإِنَّ الرَّجُلَ مِنْکُمْ إِذا وَرَعَ فى دینِهِ وَ صَدَقَ فى حَدیثِهِ وَ أَدَّى الاْمانَةَ وَ حَسَّنَ خُلْقَهُ مَعَ النّاسِ قیلَ: هذا شیعِىٌ فَیَسُرُّنى ذلِکَ. إِتَّقُوا اللّهَ وَ کُونُوا زَیْنًا وَ لا تَکُونُوا شَیْنًا، جُرُّوا إِلَیْنا کُلَّ مَوَدَّة وَ ادْفَعُوا عَنّا کُلَّ قَبیح، فَإِنَّهُ ما قیلَ فینا مِنْ حَسَن فَنَحْنُ أَهْلُهُ وَ ما قیلَ فینا مِنْ سُوء فَما نَحْنُ کَذلِکَ. لَناحَقٌّ فى کِتابِ اللّهِ وَ قَرابَةٌ مِنْ رَسُولِ اللّهِ وَ تَطْهیرٌ مِنَ اللّهِ لا یَدَّعیهِ أَحَدٌ غَیْرُنا إِلاّ کَذّابٌ. أَکْثِرُوا ذِکْرَ اللّهِ وَ ذِکْرَ الْمَوْتِ وَ تِلاوَةَ الْقُرانِ وَ الصَّلاةَ عَلَى النَّبِىِّ(صلى الله علیه وآله وسلم)فَإِنَّ الصَّلاةَ عَلى رَسُولِ اللّهِ عَشْرُ حَسَنات، إِحْفَظُوا ما وَصَّیْتُکُمْ بِهِ وَ أَسْتَوْدِعُکُمُ اللّهَ وَ أَقْرَأُ عَلَیْکُمْ السَّلامَ.» «بحارالأنوار، ج 75، ص 372» "شما را به تقواى الهى و پارسایى در دینتان و تلاش براى خدا و راستگویى و امانتدارى درباره کسى که شما را امین دانسته ـ نیکوکار باشد یا بدکار ـ و طول سجود و حُسنِ همسایگى سفارش مى کنم. محمّد(صلى الله علیه وآله وسلم)براى همین آمده است. در میان جماعت هاى آنان نماز بخوانید و بر سر جنازه آنها حاضر شوید و مریضانشان را عیادت کنید. و حقوقشان را ادا نمایید، زیرا هر یک از شما چون در دینش پارسا و در سخنش راستگو و امانتدار و خوش اخلاق با مردم باشد، گفته مى شود: این یک شیعه است، و این کارهاست که مرا خوشحال مى سازد. تقواى الهى داشته باشید، مایه زینت باشید نه زشتى، تمام دوستى خود را به سوى ما بکشانید و همه زشتى را از ما بگردانید، زیرا هر خوبى که درباره ما گفته شود ما اهل آنیم و هر بدى درباره ما گفته شود ما از آن به دوریم. در کتاب خدا براى ما حقّى و قرابتى از پیامبر خداست و خداوند ما را پاک شمرده، احدى جز ما مدّعى این مقام نیست، مگر آن که دروغ مى گوید. زیاد به یاد خدا باشید و زیاد یاد مرگ کنید و زیاد قرآن را تلاوت نمایید و زیاد بر پیغمبر(صلى الله علیه وآله وسلم) صلوات بفرستید. زیرا صلوات بر پیامبر خدا(صلى الله علیه وآله وسلم) ده حسنه دارد. آنچه را به شما گفتم حفظ ( و عمل) کنید و شما را به خدا مى سپارم، و سلام بر شما. @Banou_negar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هاجر چنارانی نماینده نیشابور در مجلس: اگر آمریکا دشمن است فرزندان مسئولین آنجا چه می‌کنند؟! 🔹فرزندان ۵۴۰۰ نفر از مسئولان جمهوری اسلامی در خارج از کشور هستند 🔹مسئولان ما حقوق و درآمد جمهوری اسلامی را دوست دارند ولی تابعیت کشورهای خارجی را می‌خواهند. @Banou_negar @AkhbareFori
سخنگوی گفتمان زن قاجار نیاز نیست که هاشمی گلپایگانی را کاراکتر نفوذی بپنداریم حتی اگر او در روزهای چنین ملتهبی دست از اظهارات شاذ و خطرناک برندارد. او کاملاً بهنجار رفتار می‌کند. این ما هستیم که به خطا او را یک فرد منفرد و منقطع از سایر اجزاء اجتماعی و گفتمانی می‌نگریم. او به‌درستی نماینده‌ی بخشی از حاکمیت و مردم و منطبق بر یک نظم گفتمانی خاص است. در این نظم گفتمانی و این جریان فکری چنین اظهاراتی اتفاقاً کاملاً منسجم، طبیعی و معقول است. نه هاشمی گلپایگانی یک هستی انسانی در خلأ است که با این اظهارات او را نفوذی یا فاقد تعهد اخلاقی بدانیم و نه ایده و اجرای گشت ارشاد کنونی و امثالهم تصمیم‌ها و سیاست‌هایی خلق‌الساعه‌اند که بی‌نسبت با تاریخ و جامعه به کسانی که امروز مسئولیت‌هایی دارند الهام گشته باشد. مساله اساساً در نوع نگاه به زن، مردم، فرهنگ و حکومت است. دال مرکزی این گفتمان، زنی ضعیف و صغیر است. این زن به نحو ذاتی و بالقوه عامل هرج‌ومرج جنسی در ساحت اجتماعی (اجتماع مردان) است. از سوی دیگر نیز اساساً بهترین موقعیت اجتماعی برای زن با ادغام انگاره‌ی هویتی او در نقش‌های خانگی و خانوادگی حاصل می‌شود. و باز از منظری دیگر هر چه در ادبیات این گفتمان در مورد نقش‌آفرینی اجتماعی جستجو می‌کنی چیزی جز «صدور اجازه» همراه با تلّی از شرط و تبصره‌ نمی‌بینی. که نیک اگر بنگریم همین صدور ملوکانه و کریمانه‌ی(!) اجازه هم در خجالت انقلاب اسلامی مصلحت می‌یابد وگرنه همه‌چیز تا حد ممکن به سوی نفی هرچه بیشتر حضور اجتماعی زن سامان یافته است. تأکید می‌کنم مساله بر اساس هویت زن صورت‌بندی می‌شود نه زن بدحجاب! چنانچه حتی زنان محجبه‌ی فداکار نظام هم به طرق دیگر، به نحو روزمره از گزند این گفتمان بی‌نصیب نیستند! این گفتمان اساساً با تصویر زن قاجاری سامان گرفته و همین خاطره را دائماً برساخت می‌کند. نزد او تخطی از محدوده‌ی شرعی حجاب تنها یک خطا و نقص ظاهری فردی نیست. که اگر چنین است بسیاری خطاها و کج‌رفتاری‌های دیگر نیز آناً و تدریجاً اثر اجتماعی دارد. در حقیقت بدحجابی تخطی و عصیانگری علیه این برساخت نوستالژیک زن قاجاری است. و همین سرپیچی (هرزگی!) از تصویر زن قاجار - که محصور و مستور به خانه، مطیع، خدمتکار اما فعال، پویا و نقش‌آفرین است - سبب تولید خشم پدرسالارانه می‌شود. این جریان پس از بیش از دو دهه تلاش و ناکامی، حدود دو سال است که خشمگینانه و صراحتاً به «کنترل بدحجاب‌ها» روی آورده است. هاشمی گلپایگانی یک نماینده‌ی به‌جا از این تفکر است که حالا پس از رسیدن به نقطه‌ی جوش میخواهد ظرف یکی دو سال پرونده‌ی بدحجابی را برای همیشه ببندد. در خیال خودشان تا 21 تیرماه میخواستند ادارات دولتی را پاکسازی کنند؛ تا همین امروز سه ماه هم از برنامه عقب مانده‌اند! نگاه تصغیرآمیز به زن (نه فقط زن بدحجاب) در عمیق‌ترین و درونی‌ترین لایه‌های فکری و گرایشی، و نیز مشابه گرفتن ولایت دینی با استیلای شاهنشاهی، چه در سیاست‌های قهری و چه در سازوکاری موسوم به «کار فرهنگی» حضور پیدا می‌کند. این سیاست‌های قهری یا فرهنگی در خلأ متولد نمی‌شوند. همه چیز طبیعی و تابع دلالت‌های اصلی این گفتمان است. من پیشتر گفته‌ام که شریک جرمی بالاتر از تحجر برای تجدد نمی‌شناسم! ✍ مهدی تکلو @Banou_negar @Mahdi_Takallou
🔻 افزایش ٩ درصدی طلاق در سال ۱۴۰۰: کدام استان‌ها کمترین ازدواج را ثبت کردند؟ بررسی آماری ثبت احوال و مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که ازدواج در سال گذشته نسبت به سال ۹۹ حدود ۲ درصد رشد داشت. در حالی که تعداد طلاق ثبت شده بیش از ۹ درصد افزایش داشت. بر اساس گزارش ثبت احوال، بیشترین ازدواج‌ها به ترتیب مربوط به استان‌های تهران(۷۱ هزار و ۵۴)، خراسان رضوی(۵۲ هزار و ۲۱۳) و خوزستان(۴۰ هزار و ۳۷۴) است. همچنین کمترین ازدواج ثبت شده در سال گذشته به ترتیب مربوط به استان‌های سمنان با (سه هزار و ۶۰۸)، ایلام (چهار هزار و ۸۶) و کهگیلویه و بویراحمد (پنج هزار و ۶۹۶) بود./ تجارت‌نیوز @Banou_negar @kherad_Jensi
به بهانه حوادث اخیر بشنوید بیان نکاتی درباره حقوق زنان در تاریخ اسلام و ایران توسط "دکتر بدره(هیئت علمی دانشگاه الزهرا)" https://telewebion.com/episode/0x299e3b9 @Banou_negar
30.47M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مُجال | به عشق ... یه کار دلی با کمک رفقا برای این روزامون موسیقی و ترانه: شروین معینی تصویر: ابراهیم سالمی نژاد @Banou_negar @mojallofficial
یک حقوقدان: وکیل خانواده مهسا امینی به التهابات دامن زد سکینه سادات پاد وکیل دادگستری: 🔹اینکه صالح نیکبخت وکیل خانواده مهسا امینی خودش را در جایگاه شخصی قرار داده که هم قاضی است و هم وکیل، نوعی "آنارشیسم حقوقی" و بدعتی بسیار خطرناک است. 🔹استفاده از عبارت «قتل» توسط وکیل نوعی پیش‌داوری و به نظر من، دامن زدن به التهابات محسوب می‌شود. هم خانواده را احساساتی‌تر می‌کند و هم سطح توقعات‌ را بالاتر می‌برد و کاملاً یک رفتار غیرحرفه‌ای است. tn.ai/2786173 @TasnimNews @Banou_negar