47.28M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
21 تیر سالروز حمله خونین رضاخان در مسجد گوهرشاد
#شهدای_گوهرشاد
#شهدای_عفت_و_غیرت
یکایک سر شکست آن روز اما عهد و پیمان نه
غم دین بود در اندیشۀ مردم، غم نان نه
شبی ظلمانی و تاریک حاکم بود بر تهران
به لطف حضرت خورشید اما بر خراسان نه
کبوترهای #گوهرشاد بودیم و صدای تیر
پریشان کرد جمع یکدل ما را، پشیمان نه
سراسر، صحن از فوج کبوترها چنان پر شد
که چندین بار خالی شد خشاب آن روز و میدان نه
یکی فریاد میزد شرمتان باد آی دژخیمان!
به سمت ما بیاندازید تیر، اما به ایوان نه
یکی فریاد سر میداد بر پیکر سری دارم
که آن را میسپارم دست تیغ و بر گریبان نه
برای او که کشتن را صلاح خویش میداند
تفاوت میکند آیا جوان یا پیر؟ چندان نه
دیانت بر سیاست چیره شد، آری جهان فهمید
#رضاجان است شاه مردم ایران، رضاخان نه!
در ۲۱ تیرماه ۱۳۱۴، مردم معترض به سیاست کشف حجاب رضاخان درمسجد گوهرشاد تحصن کردن، به دستور رضاشاه ملعون درهای مسجد بسته شد و تحصنکنندگان رو به رگبار بسته شدند! بعد شهدا و زخمیها رو داخل کامیونها ریختند و در گورهای دسته جمعی دفن کردند! شادی روح شهدای گوهرشاد صلواتی هدیه کنیم.
اللهم صل علی محمد و آل محمد
@baraye_arman
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#عید_مباهله مبارک باد
تعالوا نقرا التاریخ و القرآن
و نسال کل ذی دین و ذی وجدان
بمن قد باهل الهادی (صلی الله علیه و اله) بنی نجران؟
اما وعت الصحابه آیه الرحمان
@baraye_arman
#عید_مباهله مبارک باد
روزی مأمون ملعون به #امام_رضا علیه السلام گفت: بزرگترین فضیلتى را که براى #امیرالمؤمنین است و قرآن بر آن دلالت دارد براى من بگو.
حضرت فرمود: فضیلت او در #مباهله است که در آیه شریفه «فَمَنْ حَاجَّک فِیهِ مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَک مِنَ الْعِلْمِ...» به آن اشاره شده است.
رسول خدا، بعد از نماز صبح ۲۴ ذیحجه حسن و حسین علیهماالسلام را فراخواند، آنها دو پسر او بودند و فاطمه علیها السلام را خواند و او در موضع «نساء» است و امیرالمؤمنین را خواند، و بهحکم خداوند عزوجل او #نفْس_رسول است و چون هیچکس از مردمان بالاتر و برتر از رسول خدا نیست، پس بهحکم الهى باید هیچکس برتر و بالاتر از نفس رسول خدا نباشد.
مأمون گفت: مگر نه این است که خداوند «أَبْنَاءَ» را بهلفظ جمع آورده و رسول خدا تنها دو پسرش را فراخواند و «نساء» را بهلفظ جمع آورد، در حالى که رسول خدا فقط دخترش را آورد؛ پس چرا جایز نباشد که آن حضرت از نفْس خودش دعوت بکند نه از دیگرى بنابراین فضلى را که براى امیرالمؤمنین مىگویى ثابت نیست.
امام در پاسخ فرمود: آنچه گفتى صحیح نیست، زیرا داعى باید غیر از خودش را دعوت کند، چنان که آمر باید به غیر خودش دستور بدهد و صحیح نیست که رسول خدا(ص) در حقیقت خودش را دعوت کند چنان که نمىتواند به حقیقت آمر به نفس خود باشد و هرگاه ثابت شود که رسول خدا در مباهله هیچکس جز امیرالمؤمنین را نخوانده است، ثابت میشود که او نفس رسول خدا است که خداوند در کتابش به او نظر داشته و در قرآنش به او حکم کرده است.
🔺الفصول المختاره، ص۳۸
مباهله در تاریخ اسلام به ماجرایی اشاره دارد که طی آن، رسول خدا صلّی الله علیه و آله پس از مناظره با مسیحیانِ نجران و ایمان نیاوردن آنان، پیشنهاد مباهله داد و آنان پذیرفتند، با این حال مسیحیان نجران، در روز موعود از این کار خودداری کردند. آیه61 سوره آلعمران مشهور به آیه مباهله، در شأن این ماجرا نازل شد؛ خداوند در این آیه میفرماید «فَمَنْ حَاجَّک فِیهِ مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَک مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَ أَبْنَاءَکمْ وَ نِسَاءَنَا وَ نِسَاءَکمْ وَ #أَنْفُسَنَا وَ أَنْفُسَکمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْکاذِبِینَ»
یعنی «هر کس با تو درباره عیسی در مقام مجادله برآید بعد از آنکه به احوال او آگاهی یافتی، بگو: بیایید ما و شما فرزندان و زنان و کسانی را که بهمنزله خودمان هستند بخوانیم، سپس به مباهله برخیزیم (در حق یکدیگر نفرین کنیم) تا دروغگویان (و کافران) را به لعن و عذاب خدا گرفتار کنیم.»
مفسران شیعه و سنی این آیه را در شأن پیامبر و اهلبیت وحی دانستند.
@baraye_arman
علامه جوادی آملی:
🔸 از غریب ترین ایام زندگی ما ایام #مباهله است. خیلی از ما عالمانه حرف می زنیم و عوامانه فکر می کنیم در نتیجه آن #ارکان_ولایت را تقریباً از دست می دهیم در حالی که آن اجزای غیر رکنی را خیلی محترم می شمریم مانند اول ذیحجه که سالروز ازدواج وجود مبارک حضرت امیر با فاطمه زهرا(سلام الله علیهما) است اینها جزء واجبات غیر رکنی است.
🔸 فرمود: ﴿نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَ أَبْنَاءَکُمْ﴾؛ یعنی حسن و حسین(سلام الله علیهما) را ما آوردیم و شما هم فرزندانتان را بیاورید، ما دخترانمان شما دخترانتان، ما کسانی هم که #به_منزله_جان ما هستند را میآوریم شما هم همچنین؛ این برای آن است که ریشه این خانوادهای که داعیه دروغ دارند قطع بشود ﴿ثُمَّ نَبْتَهِل فَنَجْعَلْ لَعْنَةَ اللّهِ عَلَی الْکَاذِبِینَ﴾.
🔸 در جریان حسین بن علی (سلام الله علیه) تعبیر «حُسَینٌ مِنِّی وَ أَنَا مِنْ حُسَین» را همه ما شنیده ایم. گاهی گفته می شود: «حُسَینٌ مِنِّی»، چون نوه حضرت است؛ «أَنَا مِنْ حُسَینٍ»، چون دین حضرت به وسیله قیام حسینی روشن است خیال می کردیم که «أَنَا مِنْ حُسَین» یعنی از این باب. معلوم می شود این تعبیر چون درباره امام حسن(سلام الله علیه) هم آمده است که «حَسَنٌ مِنِّی وَ أَنَا مِنْه» و همین تعبیر سالیان متمادی از قبل درباره علی بن ابیطلاب(سلام الله علیه) آمده است که «عَلِی مِنِّی وَ أَنَا مِنْ عَلِی». این «عَلِی مِنِّی وَ أَنَا مِنْ عَلِی» قبل از جریان «حُسَینٌ مِنِّی وَ أَنَا مِنْ حُسَین» بود. این به چه سندی وجود مبارک حضرت میگوید: «عَلِی مِنِّی وَ أَنَا مِنْ عَلِی»؟ برای اینکه خدا در قرآن دارد که ﴿وَ أَنْفُسَنَا وَ أَنْفُسَکُمْ﴾...
مطالعه بیشتر:
https://b2n.ir/h94947
هدایت شده از ریحانه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 نماهنگ | مباهله؛ مظهر اقتدارِ ایمانی
🌸 ریحانه؛ بخش زن و خانواده رسانه KHAMENEI.IR به مناسبت #روز_مباهله، نماهنگ "مباهله؛ مظهر اقتدار ایمانی" را بر اساس بیانات حضرت آیتالله خامنهای منتشر میکند.
❤️ @Khamenei_Reyhaneh
هدایت شده از آرمانِ روحالله 🇮🇷
4_5981237744934848971.mp3
5.64M
قال مَـولانَا الــرِّضا و رَويٰ اِبنُ الشَــبيب
إِنَّ جَـديَ الـحُسيــن ماتَ عَطشاناً غَريب
تَــرَكُــوهُ فِي الْـــعَرا عارياً جِسم السليب
إِنَّ جَـديَ الـحُسيــن ماتَ عَطشاناً غَريب
قال مولانا الرضا فی مصاب کربلا
ان یوم الحسین اسبل دموعنا...
#شب_جمعه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
۱. این عاقبت شوم از یک جهت بسیار ترسناک و نگران کننده است. کسی که روزی در نشریه صبح آنگونه می نوشت، الان می گوید:
حضرت مهسا!
شهید مهسا!
استمداد از روح مهسا !
زیارتکه رندان جهان!
از آثار سوء گناه خیلی باید ترسید. واقعا اثر برخی گناهان بر سوء عاقبت، عجیب و رعب آور است. خداوندا به تو پناه می بریم از چنین عاقبتی 🤲
۲. از جهتی دیگر اتفاق خوبی است. نه بخاطر سقوط او که سقوط هر انسان ضایعه است و دردناک، بخاطر افتادن نقاب از چهره.
چقدر باید خون دل خورده میشد تا او رسوا شود و کیدش بر جوانان تاثیر نکند. شکر خدا خودش زحمتش را کشید.
هرچند بعد از نوشتن کتاب " عصر حیرت"، اهل فن آشکارا پایان کار نصیری را پیش بینی می کردند، ولی نشان دادن این انحراف و مانع شدن از تاثیرات سوء آنها بر افراد هزینه بر بود. وی در آن کتاب مدعی شد که در عصر غیبت باید از احکام اجتماعی دین تا زمان ظهور عقب نشینی کنیم!
هر چه نقاب منافق بیشتر بیافتد، شکر بیشتر لازم میشود.
۳. #رفاعه که خونخواه امام حسین سلام الله علیه بود و در عین الورده با یزیدیان تا مرز شهادت جنگیده بود، سر کینه ولجبازی با مختار در آغوش شمر رفت و دوشادوش او جنگید تا به زعم خود، حال مختار را بگیرد! خدایا به تو پناه می بریم از رفاعه درونمان
@baraye_arman
مرحوم آیت الله مرعشی نحفی:
وقتی که از خانه خارج میشوم، خدا را به حق ۱۲۴ هزار پیامبرش قسم میدهم که با ایمان به خانه برگردم. چرا که در روایت آمده است که چه بسا مرد با ایمان از خانه خارج میشود ولی بی ایمان برمیگردد.
@baraye_arman
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نزدیکه غمت
ماه ماتمت...
حی علی العزاء
حی علی البکاء
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آقا جان
آروم آروم توی سینه ام
بپا کن خیمه غم رو... 🤲
اینکه چنین شخصی با چنین افکاری از جبهه انقلاب به جبهه غربگرایان و اپوزیسیون نقل مکان کرده، از الطاف الهی و هدیه ای به جبهه انقلاب است. وجودش در جبهه انقلاب ثلمه بود و الان وجودش برای طاغوت اعظم و غربگرایان ثلمه شد و مشخص نیست طاغوت اعظم و غربگرایان تا چه زمانی او را تحمل خواهند کرد!
@baraye_arman
آفرین
وقتی مسئولان روسیه از ایران می خواهند درباره جزایرش مذاکره کند، مسئولان ایران هم از روسیه بخواهند در مورد جزایر مورد اختلاف با ژاپن و... مذاکره کند.
هنوز بهترین شیوه تهدیدزدایی در محیط بین المللی، "ول کن تا ول کنم" است، در سطح متناظر با اقدام طرف مقابل (اگر صرفا حرف بوده، شما هم با حرف، اگر با عملی همراه بوده...)
@baraye_arman
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
باز محرم شد و ایام تو 🏴
هرچه فراموش بجز نام تو
@Baraye_Arman
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴🏴🏴🏴🏴
بو قرا علم یاتاردی اگر الماسیدی زینب
سسمیز هاراچاتاردی اگر اولماسیدی زینب
قولی باغلی گتی شامه اسرانی اتدی ازاد
شهدا قانی باتاردی اگر اولماسیدی زینب
🏴🏴🏴🏴🏴
آنکه با عشق حسینی گشته همدم زینب است
آنکه بر سّر شهادت بوده مَحرم زینب است
آنکه شور افکنده با شور حسینی بر جهان
از ازل خو کرده با صد محنت و غم زینب است
آنکه نامش زین اَب خوانده رسول کردگار
چون نگویم من صفای اسم اعظم زینب است
آنکه بر خوانَد حدیث اُمّ ایمن بر امام
من به جرأت گویم آن زن هم حسین هم زینب است
آنکه کاخ ظلم و استبداد را با یک خطاب
کند و افکند از پی و بن ریخت بر هم زینب است
دامن شیر خدا بین، شیر زن میپرورد
در شهامت برتر از سارا و مریم زینب است
آنکه اندر مجلس گردنکشان قد کرد عَلم
چون حسین بر دشمنان یکدم نشد خم زینب است
با برادر درد دل میکرد این سان تا سحر
آنکه ریزد از فراقت اشک ماتم زینب است
وصف زینب را ز من مشنو بیا در کربلا
خود بین چون حامی ناموس عالم زینب است
ملجأ اهل حرم تا ظهر اگر عباس بود
شب نگهبان در کنار نهر علقم زینب است
پرچمت گر سرنگون شد من نگه میدارمش
غم مخور بعد از تو پشتیبان پرچم زینب است
منزوی هرگز مزن بیهوده لافِ عاشقی
این حسین تنها یک عاشق دارد آن هم زینب است
@Baraye_Arman
هدایت شده از پایگاه نقد و تبیین
🌓 مرد بوقلمونی و هزار چهره در تاریخ اسلام
👈 به بهانه استقبال از ماه محرم و قصه آقای مهدی نصیری؛ محمود امجد و...
🔹یادداشت روز
🔸برخی انسان ها در تاریخ گذشته و معاصر چقدر عجیب متلون و رنگارنگ می شوند؛ نمونه معروف در این باره شخصی هست به نام شبث بن ربعی که رنگ ها و فراز و فرودهای عجیبی از زندگی او در تاریخ به ثبت رسیده است:🔻
۱. او مسلمان شد، اما هنگامى كه سجاح در ميان قبيله بنى تميم ادعاى پيامبرى كرد؛ شبث در زمره پیروان سجاح درآمد و موذن او شد.
۲. چون كار سجاح به رسوائى كشيد، دوباره روی به اسلام آورد.
۳. او علی رغم اینکه خود را پیرو خلیفه سوم معرفی میکرد. گفته می شود؛ در قتل عثمان دست داشت.
۴. پس از به خلافت رسیدن على(ع) به او پیوست.
۵.در واقعه جمل به مخالفت با امیرمؤمنان ع برخاست و در کنار ابوموسی اشعری، مردم کوفه را از یاری حضرت برحذر میداشت.
۶. در جنگ صفین، در کنار یاران امام علی ع قرار گرفت.
۷. چندی بعد جزء خوارج شد و بر ضد علی (ع) شمشیر برافراشت.
۸. چندی نگذشت که با سخنان امام از خارجى بودن توبه كرد و كناره گرفت و فرماندهی قسمتی از سپاه امام را در جنگ نهروان به دست گرفت.
۹. پس از شهادت علی ع و واگذاری خلافت به معاویه شبث نیز از یاران و مریدان معاویه گردید.
۱۰. پس از مرگ معاویه با جریان شیعی کوفه همراه شد و به همراهی جمعی از مردم؛ جزء دعوت کنندگان امام حسین ع به کوفه بود و با مسلم بن عقیل نیز بیعت کرد.
۱۲.در روز عاشورا فرماندهی نیروهای پیاده سپاه عمر بن سعد را عهده دار بود؛ که امام به او داستان دعوتش به کوفه را یاداوری کرد: "مگر شما برایم ننوشته بودید: میوهها رسیده، باغها سرسبز شده و نهرها لبریز گردیده، [اگر بیایی] بر سپاهی که برایت آماده شده، وارد خواهی شد، بیا؟!"
۱۳. پس از مرگ یزید، شبث به عبدالله بن زبیر پیوست و با مختار اعلام دشمنی کرد و به مقابله با او پرداخت و در تحریک مصعب بن زبیر و قتل مختار نقش داشت.
۱۴. و در آخر شبث با عبدالملک بن مروان همراه گردید و زمینه سقوط زبیریان را فراهم کرد.
🔺و در نهایت شبث بن ربعی در حدود سال ۷۰ هجرى قمری با چنین پرونده عجیب و غریبی درگذشت.
⛔️ واقعا چرا برخی از آدما این همه متلون و متغیر میشن؛ یعنی دنیا ارزش این همه معامله گری را داره؟! البته شبث های زمان ما هم کم نیستن؛ اونایی که هیچ وقت نمیفهمی در کدام مسیرن؛ راهنمای راست میزنن اما چپ میپیچن و بالعکس، بخصوص در این روزهای خاص و فتنه انگیز که برخی میخواهند به هر نحوی شده گذشته انقلابی خویش را منکر شوند و وسط لحاف بنشینند و تم روشنفکری بگیرند؛ پس خدایا در این آشفته بازار سیاسی؛ اجتماعی به ما دلی آرام و قلبی مطمئن کرامت فرما.
✍مسلم محمدی
🌍پایگاه نقد و تبیین🔻
https://eitaa.com/joinchat/2013790376Cc0f9186832
سردار نقدی، معاون هماهنگ کننده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی:
🔴 ضربهای که ولنگاری مجازی به مردم ما زد بسیار بالاتر از ضربهای است که صدام به مردم ما زد؛ جهنمی سوزان در انتظار مسئولانی است که دست دشمن را در فضای مجاز باز گذاشتند.
snn.ir/004Ybm
✍️ هر کس به هر اندازه که با زبانش، قلمش، تصمیماتش، با ترک فعل هایش، حتی با جُک هایش مانع قانونمندی قتلگاه فضای مجازی (به تعبیر رهبر انقلاب) شده است، به همان اندازه در جنایات و خون های ریخته شده (مانند خون شهید آیت الله سلیمانی) در قتلگاه فضای مجازی شریک است.
🔹دعای سیّدالشهداء و امیرالمؤمنین علیهما السلام برای زوار و گریه کنندگان سیدالشهدا علیه السلام
حضرت امام صادق علیه السلام:
🔸إِنَّ الْحُسَیْنَ -علیهالسلام- مَعَ أَبِیهِ وَ أُمِّهِ وَ أَخِیهِ فِی مَنْزِلِ رَسُولِ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) وَ مَعَهُ یُرْزَقُونَ وَ یُحْبَرُونَ وَ إِنَّهُ لَعَنْ یَمِینِ الْعَرْشِ مُتَعَلِّقٌ بِهِ یَقُولُ: یَا رَبِّ أَنْجِزْ لِی مَا وَعَدْتَنِی وَ إِنَّهُ لَیَنْظُرُ إِلَى زُوَّارِهِ وَ إِنَّهُ أَعْرَفُ بِهِمْ وَ بِأَسْمَائِهِمْ وَ أَسْمَاءِ آبَائِهِمْ وَ مَا فِی رِحَالِهِمْ مِنْ أَحَدِهِمْ بِوُلْدِهِ وَ إِنَّهُ لَیَنْظُرُ إِلَى مَنْ یَبْکِیهِ فَیَسْتَغْفِرُ لَهُ وَ یَسْأَلُ أَبَاهُ الِاسْتِغْفَارَ لَهُ وَ یَقُولُ أَیُّهَا الْبَاکِی لَوْ عَلِمْتَ مَا أَعَدَّ اللَّهُ لَکَ لَفَرِحْتَ أَکْثَرَ مِمَّا حَزِنْتَ وَ إِنَّهُ لَیَسْتَغْفِرُ لَهُ مِنْ کُلِّ ذَنْبٍ وَ خَطِیئَهٍ».
▪️ حضرت حسین (ع) با پدر و مادر و برادر بزرگوارشان در منزل رسول خدا (ص) بوده و جملگى با آن حضرت از روزى خدا بهرهمند مىشوند و حضرتش بر سمت راست عرش چنگ زده و به درگاه الهى عرض مىکند: «یا ربّ أنجز لی ما وعدتنى (آنچه را به من وعده دادى روانما)» و آن حضرت به زوار خود نگریسته و به آنها و به اسماء ایشان و اسماء پدرانشان و آنچه در خورجین و بارشان است، آگاهتر از خود زوار به فرزندانشان است و نیز آن جناب به گریهکنندهگانش نظر فرموده و براى آنها طلب آمرزش نموده و از پدر بزرگوارشان درخواست استغفار براى ایشان مىکنند و خطاب به کسانى که برایشان گریه مىکنند، مىفرمایند: اى کسى که گریه مىکنى اگر بدانى خداوند چه [پاداشی] برایت آماده نموده، مسلما سرور و شادى تو بیشتر از حزن و اندوهت مىگردد و قطعا خدای تعالی تمام گناهان و لغزشهای تو را بهواسطه این اشکى که ریختهاى مىآمرزد.»
📚«کامل الزیارات» ص ۱۰۳
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
علامه جوادی آملی:
تنها چیزی که این کشور را حفظ کرد همین یا حسین یا حسین ، کربلا کربلا بود. امنیت ما ، استقلال ما ، آزادی ما مرهون امام حسین علیه السلام است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تا دلم از کرده های خویش نادم می شود
بیش تر از پیش چشمم گریه لازم می شود
”اشک” بال پر زدن در وادی معراج هاست
گریه کن در روضه جبریلِ عوالم می شود
شمع باشی یا که پروانه .. ، چه فرقی می کند
سوخت هر کس که درونش ”عشق” حاکم می شود
این خرابت را بیا و لطف کن بیرون نکن
قول خواهد داد که یک روز سالم می شود
تا گناهی می کنم ، زهرا وساطت می کند
پشت مادر، طفل بازیگوش قایم می شود
آه ای ماه هزار و چند ساله .. ، تو بگو
سهم ما تا کِی سیاهیّ مداوم می شود
هر زمان ”ناحیّه” می خوانم تصور می کنم
روح من تا کربلایش با تو عازم می شود
گریه تنها در میان روضه ی جدّت ”حسین”
اشک هرچه می دهی خرج مراسم می شود
لااقل این جسم....😭
نامروّت ها کسی این قدر ظالم می شود؟
آن ردا و آن عبا و آن عمامه بس نبود؟...😭
کلام امام حسین علیه السلام بعد ورود به کربلا
🔰بعد از ورود به کربلا از اولین بیانات حضرت -بنا بر برخی مقاتل- این کلام نورانی است که در این جملات کوتاه حضرت حقیقت بلندی را مطرح میفرمایند، فرمودند:
♨️ «النَّاسُ عَبِيدُ الدُّنْيَا وَ الدِّينُ لَعِقٌ عَلَى أَلْسِنَتِهِمْ يَحُوطُونَهُ مَا دَرَّتْ مَعَايِشُهُمْ فَإِذَا مُحِّصُوا بِالْبَلَاءِ قَلَّ الدَّيَّانُونَ.
🔸مردم بنده دنیایند و دین بر سر زبانشان است (لقلقه زبانشان) است. به دور آن میگردند تا زمانی که معایششان فراهم باشد؛ اما زمانی که با بلاء امتحان شوند؛ دینداران کم خواهند بود.
♨️ نکاتی از این بیان نورانی:
1️⃣ 1- کلام حضرت، تبیین واقعیتی از زندگی عموم مردم است یعنی همواره تعداد دیندارانی که در وقت ابتلاء و آزمون الهی، آخرت را بر دنیا ترجیح دهند کم هستند.
2️⃣ 2- لعوق به هر خوراکی که شیرینی داشته باشد (اللَّعُوق: اسم كل شيء يُلْعَق، من حلاوة أو دواء (کتاب العین ج1 ص 166) لَعِقٌ عَلی ألسِنَتِهم یعنی دین در دهانشان شیرین مزه است و خوششان میآید مانند آبنبات در دهان؛ ولی در عین حال کنایه است از اینکه دین را به زبان قبول دارند.
3️⃣ 3- در فرهنگ تربیتی دینی همواره چه در احادیث و چه در ادعیه به ما یاد دادهاند که دنیایمان را مزرعه آخرت ببینیم (الدنیا مزرعة الآخرة)، آن را فدای دین و پیامبر و اهل بیت علیهم السلام کنیم و هموراه این عرض ارادت را داشته باشیم که: «بِأَبِي أَنْتُمْ وَ أُمِّي وَ أَهْلِي وَ مَالِي وَ أُسْرَتِي» تا این نکته فراموش نشود که دنیا را بر آخرت ترجیح ندهیم.
4️⃣ 4- «فَإِذَا مُحِّصُوا بِالْبَلَاءِ»، تمحیص به معنای خالصسازی که با آزمون و امتحان اتفاق میافتد یکی از سنتهای الهی است.
▪️قرآن میفرماید: خیال نکنید اگر گفتید مؤمن هستیم، تمام است و امتحان نمیشوید (أَ حَسِبَ النَّاسُ أَنْ يُتْرَكُوا أَنْ يَقُولُوا آمَنَّا وَ هُمْ لا يُفْتَنُون- سوره عنکبوت آیه2)؛
▪️و میفرماید: خداوند مؤمنین را تمحیص میکند (وَ لِيُمَحِّصَ اللَّهُ الَّذينَ آمَنُوا - سوره آل عمران آیه 141)
▪️و نیز میفرماید: و [اينها] براى اين است كه خداوند، آنچه را در دلهاى شماست، [در عمل] بيازمايد؛ و آنچه را در قلبهاى شماست، پاك گرداند (وَ لِيَبْتَلِيَ اللَّهُ ما في صُدُورِكُمْ وَ لِيُمَحِّصَ ما في قُلُوبِكم - سوره آل عمران آیه 154) و این آیه شریفه نکات زیادی در این باره وجود دارد.
🔅 امیرالمؤمنین علیه السلام بعد از بیعت مردم مدینه به رسول خدا قسم خوردند که غربال خواهید شد:
هشيار باشيد كه روزگار آزمايش به همان شكل خود در روز بعثت پيامبر (ص) به شما باز گشته. به خدايى كه او را به حق فرستاد هر آينه همه درهم ريخته مىشويد، و هر آينه غربال مىگرديد، و همچون محتواى ديگ جوشان درهم و برهم گشته تا آنجا كه ذليل شما گرامى و بالا نشينتان پست شود.
(أَلَا وَ إِنَّ بَلِيَّتَكُمْ قَدْ عَادَتْ كَهَيْئَتِهَا يَوْمَ بَعَثَ اللَّهُ نَبِيَّهُ ( صلى الله عليه وآله ) وَ الَّذِي بَعَثَهُ بِالْحَقِّ لَتُبَلْبَلُنَّ بَلْبَلَةً وَ لَتُغَرْبَلُنَّ غَرْبَلَةً وَ لَتُسَاطُنَّ سَوْطَ الْقِدْرِ حَتَّى يَعُودَ أَسْفَلُكُمْ أَعْلَاكُمْ وَ أَعْلَاكُمْ أَسْفَلَكُمْ... . نهج البلاغه خطبه 16)
✅ همچنین در کتاب کافی از حضرت امام کاظم علیه السلام در روایتی که بسیار قابل تأمل است، آمده است:
🔹«حَدَّثَنِي مُوسَى بْنُ بَكْرٍ الْوَاسِطِيُّ قَالَ قَالَ لِي أَبُو الْحَسَنِ ع لَوْ مَيَّزْتُ شِيعَتِي لَمْ أَجِدْهُمْ إِلَّا وَاصِفَةً وَ لَوِ امْتَحَنْتُهُمْ لَمَا وَجَدْتُهُمْ إِلَّا مُرْتَدِّينَ وَ لَوْ تَمَحَّصْتُهُمْ لَمَا خَلَصَ مِنَ الْأَلْفِ وَاحِدٌ وَ لَوْ غَرْبَلْتُهُمْ غَرْبَلَةً لَمْ يَبْقَ مِنْهُمْ إِلَّا مَا كَانَ لِي إِنَّهُمْ طَالَ مَا اتَّكَوْا عَلَى الْأَرَائِكِ فَقَالُوا نَحْنُ شِيعَةُ عَلِيٍّ إِنَّمَا شِيعَةُ عَلِيٍّ مَنْ صَدَّقَ قَوْلَهُ فِعْلُهُ.»
🔸 موسى بن بكر واسطى گويد: حضرت ابو الحسن عليه السّلام بمن فرمود: اگر من شيعيانم را بررسى كنم جز مردمانى زبانآور (و اهل حرف) بيش نيستند، و اگر آزمايششان كنم جز مردمانى از دين برگشته نيستند، و اگر در بوتهشان گذارم از هزار نفر يكنفر سالم درنيايد، و اگر غربالشان كنم چيزى جز آنچه مخصوص منند در غربال نمانند، اينها دير زمانى است كه بر بالشها تكيه زده و گفتهاند: ما شيعه على هستيم، در صورتى كه تنها شيعه على آن كسى است كه كردارش گفتارش را تصديق كند (و عملش با حرفش يكى باشد).
📚 کافی، ج8، ص228.
رضا لک علی آبادی
@baraye_arman
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بابایی
حالا اومدی حالا که دیگه رقیه افتاده از پا اومدی
حالا که بار سفر بستم از این دنیا اومدی
عمو عباس رو نیاوردی چرا تنها اومدی
1_1194666096.mp3
2.12M
علامه مصباح :
بیعت با حضرت مسلم بیعت با حضرت سید الشهدا بود.
بیعت با ولی فقیه با بیعت با حضرت مسلم فرقی نمی کند.
ما معتقدیم ولی فقیه در این عصر مانند حضرت مسلم است نسبت به سیدالشهداء و بیعت با ولی فقیه مثل بیعت با سید الشهدا و امام زمان (عجل الله تعالی فرجه) است.
کل یوم عاشورا یعنی این...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تجمع دانشجویان مسلمان در مقابل سفارت سوئد در تهران به تحصن تبدیل شد. معترضان به هتک حرمت قرآن، اعلام کردند تا اخراج سفیر سوئد از تهران جلوی سفارت تحصن خواهند کرد.
قرآن #بیان است. هَٰذَا #بَيَانٌ_لِلنَّاسِ وَهُدًى وَ مَوْعِظَةٌ لِلْمُتَّقِينَ (آل عمران ۱۳۸)
چگونه به اسم #آزادی_بیان، بیان را آتش می زنند؟! این که اوج مقابله با بیان و آزادی بیان است. اروپا در دشمنی با آزادی بیان به کجا رسیده که آتش زدن بیان را آزادی بیان میداند! ولی از سوی دیگر هر فعل و قولی در نقد همجنسبازی را مخالفت با آزادی بیان میداند!! این جماعت در دگرگون کردن مفاهیم بینظیر هستند.
@baraye_arman