🔸عنوان کتاب: ظاهرگرايي در فهم قرآن
🔹پدیدآور: محمدحسن محمدي مظفر
🔹رتبه: شایسته تحسین
🔹گروه علمی: تفسير و علوم قرآن
🔹ناشر: دانشگاه ادیان و مذاهب
#شانزدهمین_همایش_کتاب_سال_حوزه_سال_1393
#1393
#همایش_کتاب_سال_حوزه
#دانشگاه_ادیان_و_مذاهب
#شایسته_تحسین
🔻🔻🔻
لینک چکیده اثر:
🖌 https://eitaa.com/Bartar_khowzeh/1396
🔺🔺🔺
🆔 https://eitaa.com/Bartar_khowzeh
🆔 https://eitaa.com/khowzeh
🌐 http://www.ketabehowzeh.ir
📞 02533133603 👉🏿 604 / 605
🔷 چکیده اثر:
🔸عنوان کتاب: ظاهرگرايي در فهم قرآن
🔹پدیدآور: محمدحسن محمدي مظفر
🔹رتبه: شایسته تحسین
🔹گروه علمی: تفسير و علوم قرآن
🔹ناشر: دانشگاه ادیان و مذاهب
▪️▪️▪️
کتاب حاضر، با طرح موضوع ظاهرگرايي در فهم قرآن و مروري اجمالي بر نمودهاي آن در جريانهاي مختلف، به بررسي مباني و روشهاي آنها در فهم قرآن ميپردازد.
«ظاهرگرايي» و «تأويلگرايي» دو گرايش عمده در فهم متون متون مقدس، به ویژه قرآن و روايات، هستند. اين دو گرايش، به دور از افراط و تفریط، همواره برای فهم متون دینی در کنار هم جريان داشتهاند. بدون شک، تأکيد بيش از حد بر يکي از آنها، به افراط يا تفريط در يک گرايش ميانجامد و آسيبهاي بسیاري را در پي خواهد داشت؛ چنانکه هر زمان تندی یا کندی در این دو گرایش صورت گرفته، پيامدهاي ناگوار آن، جوامع اسلامي را به رنج و تعب بسیار دچار کرده است. بنابراین، اعتدال در بهرهمندی از این دو گرایش برای فهم قرآن و احادیث، بسیار ضروری است.
حالت ميانه و معتدل ظاهرگرايي آن است که معناي ظاهري، پايۀ رسيدن به مقصود متن قرار گيرد؛ بدون آنکه بيش از حد بر آن تأکيد شود. اين حالت را ميتوان ظاهرگرايي نرم يا انعطافپذير ناميد. حالت افراط ظاهرگرايي آن است که معناي ظاهري را مساوي مقصود متن پنداشته و هيچگونه عدولي را از آن روا ندانست. اين حالت را ميتوان ظاهرگرايي خشک يا انعطافناپذير گفت. نمودهايي از اين حالت را در مذاهب و جريانهاي فکري مختلف نظير اصحاب حديث، ظاهريه، سلفيه، اخباريان و مکتب تفکيک ميتوان مشاهده کرد؛ همچنانکه نمودهايي از حالت افراط تأويلگرايي در برخي مذاهب و جريانهاي غلات، باطنيه، فلاسفه، صوفيه و تفسيرهاي جديد عصري و علمي و ماترياليستي و ... قابل مشاهده است.
▪️▪️▪️
🆔 https://eitaa.com/Bartar_khowzeh
🆔 https://eitaa.com/khowzeh
🌐 http://www.ketabehowzeh.ir
📞 02533133603 👉🏿 604 / 605
🔸عنوان کتاب: تفسير سياسي قرآن در ايران معاصر
🔹پدیدآور: يوسف خانمحمدي
🔹رتبه: شایسته تحسین
🔹گروه علمی: حقوق و علوم سیاسی
🔹ناشر: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
#شانزدهمین_همایش_کتاب_سال_حوزه_سال_1393
#1393
#همایش_کتاب_سال_حوزه
#پژوهشگاه_علوم_و_فرهنگ_اسلامی
#شایسته_تحسین
🔻🔻🔻
لینک چکیده اثر:
🖌 https://eitaa.com/Bartar_khowzeh/1398
🔺🔺🔺
🆔 https://eitaa.com/Bartar_khowzeh
🆔 https://eitaa.com/khowzeh
🌐 http://www.ketabehowzeh.ir
📞 02533133603 👉🏿 604 / 605
🔷 چکیده اثر:
🔸عنوان کتاب: تفسير سياسي قرآن در ايران معاصر
🔹پدیدآور: يوسف خانمحمدي
🔹رتبه: شایسته تحسین
🔹گروه علمی: حقوق و علوم سیاسی
🔹ناشر: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
▪️▪️▪️
از دیرباز اندیشههای سیاسی بسیاری برای اداره اجتماع بشر ارائه و اجرا شده است. برخی از این اندیشهها به تاریخ پیوسته، برخی با تاریخ پیش آمده و برخی را نیز چه بسا تاریخ به خود خواهد دید. در این میان، جوامع دینی با هدف هدایت و رهبری بشر به سمت کمال، جایگاه ویژهای را در عرضۀ اندیشههای حکومتی به خود اختصاص داده و نمونههای سیاسی بسیاری را برای ادارۀ جامعه به نمایش گذاشتهاند. یکی از اندیشههای سیاسی مهمی که خاستگاهی اسلامی _ وحیانی دارد و عمری به درازای نزول قرآن، «تفسیر سیاسی قرآن» است.
تفسیر سیاسی قرآن، اندیشهای است نصمحور که با اعتقادبه جامعیت قرآن، چارۀ سیاست امروز را در بازگشت و فهم مجدد قرآن میداند. این اندیشه، به مقابله با دو دیدگاه «تحجرگرایی دینی» و «ایدئولوژی سکولار» برخاسته و آن دو را در میان اندیشههای سیاسی موجود، به چالش و نقد میکشاند.
این تفسیر، معطوف به سیاست واصلاح اجتماعی بوده و به دنبال توجه محض به نظامی آزاد و عدالتمحور در جامعه است.
مهمترین شاخصۀ این رویکرد تفسیری آن است که شیوهای جدید را در حکومتداری، تعاملات اجتماعی، روابط بین المللی و روابط فرد، جامعه و خداوند فرا روی بشر مینهد.
گسست از سنتهای تفسیری گذشته، توجه به واقعیتهای سیاسی - اجتماعی، محوریت توحید، پرهیز ازاسرائیلیات واحادیث ضعیف، تأکید بر تاریخ و عقلگرایی، از دیگر شاخصهای مهم تفسیر سیاسی قرآن به شمار میآید.
▪️▪️▪️
🆔 https://eitaa.com/Bartar_khowzeh
🆔 https://eitaa.com/khowzeh
🌐 http://www.ketabehowzeh.ir
📞 02533133603 👉🏿 604 / 605
🔸عنوان کتاب: آسيبشناسي فهم حديث
🔹پدیدآور: سيدعلي دلبري
🔹رتبه: شایسته تحسین
🔹گروه علمی: حديث، درايه و رجال
🔹ناشر: دانشگاه علوم اسلامی رضوی
#شانزدهمین_همایش_کتاب_سال_حوزه_سال_1393
#1393
#همایش_کتاب_سال_حوزه
#دانشگاه_علوم_اسلامی_رضوی
#شایسته_تحسین
🔻🔻🔻
لینک چکیده اثر:
🖌 https://eitaa.com/Bartar_khowzeh/1400
🔺🔺🔺
🆔 https://eitaa.com/Bartar_khowzeh
🆔 https://eitaa.com/khowzeh
🌐 http://www.ketabehowzeh.ir
📞 02533133603 👉🏿 604 / 605
🔷 چکیده اثر:
🔸عنوان کتاب: آسيبشناسي فهم حديث
🔹پدیدآور: سيدعلي دلبري
🔹رتبه: شایسته تحسین
🔹گروه علمی: حديث، درايه و رجال
🔹ناشر: دانشگاه علوم اسلامی رضوی
▪️▪️▪️
مؤلف در اين كتاب کوشیده است با بهره گیری از روشهاى تحقيقی نو، آسیبهای موجود در فهم حديث را شناسایی و آنها را بزداید. بدین منظور، گاه به گونۀ علمى، گاه با استفاده از اسناد و مدارك معتبر تاریخی و گاه با توصيف و تشريح و تحليل دادههای موجود، در این مسیر گام برداشته است.
وی بر این امر اذعان دارد که برای دستيابي به آموزههاي ديني، بعد از قرآن، باید به سراغ سنت ائمۀ معصومین -علیهم السلام- رفت؛ اما اندک تغييری در حديث، رسيدن به مقصود اصلي معصوم را ناممکن ميسازد و اختلاف ديدگاه را در این زمینه پدید میآورد. بنابراین، آسیبشناسی فهم حديث از اهميت بسزايي برخوردار است. به همين دلیل، کتاب حاضر ضمن تأكيد بر جايگاه والاي حديث، برخی آسيبهاي رایج در فهم روایات را شناسایی کرده است.
اين اثر دارای هفت فصل است که در هر فصل بعد از بيان آسیبها و تأثیرات نا مطلوبشان، راه علاج هر یک ذكر شده است.
نویسنده با تفکيک ميان عوامل آسيبزا و آسيبها، به تبيين بيش از پنجاه آسیب همراه نمونههای متعدد آن پرداخته است. وی برای آسیبهای بيروني، این نمونهها را آورده است: تعارض و اختلاف روايات، نقل به معنا، تقطيع نادرست و ... . در آسیبهای دروني از این مصداقها نام برده است: تقيه، نسخ، اختلاف مراتب روايات و ... . سرانجام آسیبهای حديثپژوه در فهم حديث را اینگونه برشمرده است: پيروي از هوا و هوس، جمود، تعصب و ... .
▪️▪️▪️
🆔 https://eitaa.com/Bartar_khowzeh
🆔 https://eitaa.com/khowzeh
🌐 http://www.ketabehowzeh.ir
📞 02533133603 👉🏿 604 / 605
🔸عنوان کتاب: عناوين ثانوي و حقوق خانواده
🔹پدیدآور: فرجالله هدايتنيا
🔹رتبه: شایسته تحسین
🔹گروه علمی: حقوق و علوم سياسي
🔹ناشر: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
#شانزدهمین_همایش_کتاب_سال_حوزه_سال_1393
#1393
#همایش_کتاب_سال_حوزه
#پژوهشگاه_فرهنگ_و_اندیشه_اسلامی
#شایسته_تحسین
🔻🔻🔻
لینک چکیده اثر:
🖌 https://eitaa.com/Bartar_khowzeh/1402
🔺🔺🔺
🆔 https://eitaa.com/Bartar_khowzeh
🆔 https://eitaa.com/khowzeh
🌐 http://www.ketabehowzeh.ir
📞 02533133603 👉🏿 604 / 605
🔷 چکیده اثر:
🔸عنوان کتاب: عناوين ثانوي و حقوق خانواده
🔹پدیدآور: فرجالله هدايتنيا
🔹رتبه: شایسته تحسین
🔹گروه علمی: حقوق و علوم سياسي
🔹ناشر: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
▪️▪️▪️
عناوین ثانوی در فقه اسلامی، مستند و منشأ احکامی هستند که کاربرد آنها، ویژۀ موارد غیرعادی است. این عناوین یا احکام، به اعتبار اینکه در رتبه¬ای متأخر از احکام معمولی و اولی قرار دارند، به عناوین یا «احکام ثانوی» نام¬گذاری شده¬اند.
در قوانین موضوعۀ کشورهای اسلامی، از جمله جمهوری اسلامی ایران، متأثر از فقه اسلامی، قوانینی وجود دارند که برای موارد خاص و شرایط غیر عادی وضع شدهاند. قوانین مربوط به خانواده، از جملۀ اینها است.
در قوانین خانوادۀ جمهوری اسلامی ایران، از همان آغاز، قانون¬گذاری بر مبنای عناوین ثانوی، مورد توجه بوده است. پس از انقلاب اسلامی، این قبیل قوانین مورد توجه بیشتری قرار گرفت و قانون¬گذاری بر مبنای عناوین ثانوی با تأسیس نهاد مجمع تشخیص مصلحت نظام، ضابطه¬مند شد. هم¬ اکنون بخش قابل توجهی از قوانین خانواده در جمهوری اسلامی ایران، مبتنی بر عناوین ثانوی هستند.
مؤلف این کتاب، با هدف تبیین علمی موضوع یادشده و تأمین پاره¬ای نیازهای دستگاه¬های تقنینی و قضایی نظام جمهوری اسلامی ایران، «مبانی، مصادیق، و شرایط عناوین ثانوی» و «کارکردهای ایجابی و سلبی» آن را به بحث و فحص گذاشته است. وی همچنین «نحوۀ تکوین»، «بایسته¬های تقنین قواعد ثانوی» و «قواعد ثانوی حقوق خانواده» را در جمهوری اسلامی ایران بررسی و ارزیابی کرده است.
▪️▪️▪️
🆔 https://eitaa.com/Bartar_khowzeh
🆔 https://eitaa.com/khowzeh
🌐 http://www.ketabehowzeh.ir
📞 02533133603 👉🏿 604 / 605
🔸عنوان کتاب: تثليث در قرآن و عهدين
🔹پدیدآور: محمد كاشاني
🔹رتبه: شایسته تحسین
🔹گروه علمی: کلام
🔹ناشر: دلیل ما
#شانزدهمین_همایش_کتاب_سال_حوزه_سال_1393
#1393
#همایش_کتاب_سال_حوزه
#دلیل_ما
#شایسته_تحسین
🔻🔻🔻
لینک چکیده اثر:
🖌 https://eitaa.com/Bartar_khowzeh/1404
🔺🔺🔺
🆔 https://eitaa.com/Bartar_khowzeh
🆔 https://eitaa.com/khowzeh
🌐 http://www.ketabehowzeh.ir
📞 02533133603 👉🏿 604 / 605
🔷 چکیده اثر:
🔸عنوان کتاب: تثليث در قرآن و عهدين
🔹پدیدآور: محمد كاشاني
🔹رتبه: شایسته تحسین
🔹گروه علمی: کلام
🔹ناشر: دلیل ما
▪️▪️▪️
این کتاب، اولین اثر فارسی است که به مباحث تثلیث میپردازد. نویسنده در آغاز با ارائه تعریفی دقیق از مفهوم تثلیث، برداشتهاي غير ارتدوكسي را نفی میکند و بدعتهاي تثليثي را از مفهوم اصلي تثليث میزداید. وی سپس ريشههاي باستاني اعتقاد به تثليث را در اديان ابتدايي شناسایی و سير تحول این آموزه را در قرون وسطا، عصر اصلاحات و قرون معاصر جستوجو کرده است. او در کشاکش این مباحث، به پاسخ این پرسش بزرگ میرسد که: «چگونه اعتقادي كه ریشه در ادیان ابتدایی دارد، با كمك امپراتور، تبديل به آموزه اصلي جهان مسيحيت شده است؟
مؤلف در ادامۀ تحقيق خود، با جستوجوي آیات اثباتی تثليث در كتاب مقدس، به بررسی آياتي كه برخي مسيحيان براي اثبات تثليث به آنها استدلال كردهاند، می پردازد. وی در ادامه، آياتي را كه بهطور صريح، الوهيت مسيح را نفي ميكنند، یاد آور میشود و سپس نتیجه میگیرد که تثليث و الوهيت مسيح، به هيچ وجه، از آموزههای كتاب مقدس نيستند. نویسنده پس از اين كشمكش طولاني، به سراغ بررسی مفهوم تثلیث از دیدگاه عقل میرود و تحقیقی گسترده را در این زمینه ارائه میکند. او در انتها، نگرش قرآن به مسئله تثليث و الوهيت مسيح را بررسی ميکند و در اين بررسي، اشكالات مستشرقان مسيحي به درك قرآن از مسئله تثليث را پاسخ میدهد.
▪️▪️▪️
🆔 https://eitaa.com/Bartar_khowzeh
🆔 https://eitaa.com/khowzeh
🌐 http://www.ketabehowzeh.ir
📞 02533133603 👉🏿 604 / 605
🔸عنوان کتاب: قبسات اليقين
🔹پدیدآور: محمدامين ابوالحسني
🔹رتبه: شایسته تحسین
🔹گروه علمی: فلسفه
🔹ناشر: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
#شانزدهمین_همایش_کتاب_سال_حوزه_سال_1393
#1393
#همایش_کتاب_سال_حوزه
#مؤسسه_آموزشی_و_پژوهشی_امام_خمینی
#شایسته_تحسین
🔻🔻🔻
لینک چکیده اثر:
🖌 https://eitaa.com/Bartar_khowzeh/1406
🔺🔺🔺
🆔 https://eitaa.com/Bartar_khowzeh
🆔 https://eitaa.com/khowzeh
🌐 http://www.ketabehowzeh.ir
📞 02533133603 👉🏿 604 / 605
🔷 چکیده اثر:
🔸عنوان کتاب: قبسات اليقين
🔹پدیدآور: محمدامين ابوالحسني
🔹رتبه: شایسته تحسین
🔹گروه علمی: فلسفه
🔹ناشر: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
▪️▪️▪️
برهان، قیاسی است متشکل از مقدمات یقینی که رهآورد آن نیز گزارههای یقینی است. استدلال برهانی، دشوارترین و باارزشترین رسالت را بر دوش داشته و در پی آن است که متفکّر را به استناد دلیل، سوی واقع راهنمایی کند.
اهل منطق، بر این باوراند که از میان بخشها و گزارههای متعدد علمی در دانش منطق، بخش برهان از جایگاه و ارزش خاصی برخوردار است. شاید با توجه به همین جایگاه بوده که بوعلی سینا، اندیشمند نامی و مُتبحّر اسلامی، تحصیل برهان را برهمگان فرض و واجب دانسته است.
نگارندۀاین اثر، با درک جایگاه و ارزش استدلال برهانی در منظومۀ دانش و اندیشه، بخش برهان از دانش منطق را با نگرشی تحلیلی مورد بررسی قرار داده است. وی، نوشتار خود را که به قبسات الیقین نام نهاده، در دو بخش کلی تنظیم کرده و هر بخش را به پنج فصل آراسته است. عناوین این دو بخش و فصول آنها، اینها است:
1. مباحث کلی و مقدماتی: در این بخش، مباحثی همچون: غرض و اهمیت کتاب برهان، واژهشناسی علم و تقسیمات آن، کاسبهای تصور و تصدیق، تفکر و اصناف المطالب بررسی شده است.
2. تصدیقهای برهانی: برخی بحثهایی که در این بخش مطرح شده است، عبارتاند از: تعریف برهان و بررسی صورت و مادۀ استدلال برهانی، بررسی مبادی برهان، برهان اِنّ و لِمّ، علّت در بخش تصدیقات منطق و شرایط مقدمات برهان.
▪️▪️▪️
🆔 https://eitaa.com/Bartar_khowzeh
🆔 https://eitaa.com/khowzeh
🌐 http://www.ketabehowzeh.ir
📞 02533133603 👉🏿 604 / 605
🔸عنوان کتاب: دانش تفسير در سنت يهودي - مسيحي
🔹پدیدآور: علي نجفينژاد
🔹رتبه: شایسته تحسین
🔹گروه علمی: ترجمه
🔹ناشر: دانشگاه مفيد
#شانزدهمین_همایش_کتاب_سال_حوزه_سال_1393
#1393
#همایش_کتاب_سال_حوزه
#دانشگاه_مفيد
#شایسته_تحسین
🔻🔻🔻
لینک چکیده اثر:
🖌 https://eitaa.com/Bartar_khowzeh/1408
🔺🔺🔺
🆔 https://eitaa.com/Bartar_khowzeh
🆔 https://eitaa.com/khowzeh
🌐 http://www.ketabehowzeh.ir
📞 02533133603 👉🏿 604 / 605
🔷 چکیده اثر:
🔸عنوان کتاب: دانش تفسير در سنت يهودي - مسيحي
🔹پدیدآور: علي نجفينژاد
🔹رتبه: شایسته تحسین
🔹گروه علمی: ترجمه
🔹ناشر: دانشگاه مفيد
▪️▪️▪️
این کتاب، در چهار بخش، به معرفی جامعی از تاریخچه، مکاتب و روش¬های تفسیریِ کتاب مقدّس از آغاز پیدایش تا عصر حاضر پرداخته است.
بخش اول این اثر که به «تاریخ تفسیر» اختصاص دارد، مکاتب بزرگ تفسیری در طول تاریخ پیدایش کتاب مقدس را معرفی و ویژگی¬¬های هرکدام را برشمرده است. همچنین شخصیّت¬های برجستۀ هر مکتب را نشان داده و روش تفسیری آنان را بررسی کرده است. به باور نویسنده، این بخش، خواننده را کمک خواهد کرد که شناخت جامع و کاملی از روند تحوّلات طیشده در فرایند تفسیر کتاب مقدّس، به دست آورد.
بخش دوم کتاب به مباحثی در بارۀ «قواعد تفسیر کتاب مقدس» پرداخته است؛ از جمله: شناخت کتاب مقدس، ویژگی¬های زبانشناختی و دستوری کتاب مقدس، پیشینه و زمینه¬های فرهنگی ـ تاریخی پیدایش کتاب مقدس.
عنوان بخش سوم کتاب «شیوه¬ها و روش¬های تفسیر کتاب مقدس» است. در این بخش، به بیان برخی از ویژگی¬های کتاب مقدس مانند نوشته¬های شعری، پيش¬گويي¬ها، مثَل¬ها، مکاشفات، نماد و عمل¬¬های نمادین پرداخته میشود. نویسنده در ادامۀ این بخش، چیستی و چگونگی روش¬های خاصی را که در تفسیر کتاب مقدس به کار برده شده است، به صورت مفصل بیان میکند.
وی در آخرین بخش کتاب که «گام¬های عملی» نام دارد، نکاتی را برای کاربردی نمودن تفسیر ارائه کرده و با بیان اینکه مفسّر چگونه می¬تواند مفسّر حقيقي کلمة خدا باشد، صلاحيت¬ها و ويژگي¬هاي مفسّر را شرح داده است.
▪️▪️▪️
🆔 https://eitaa.com/Bartar_khowzeh
🆔 https://eitaa.com/khowzeh
🌐 http://www.ketabehowzeh.ir
📞 02533133603 👉🏿 604 / 605
🔸عنوان کتاب: چيستي قانون طبيعت
🔹پدیدآور: امير ديواني
🔹رتبه: شایسته تحسین
🔹گروه علمی: ترجمه
🔹ناشر: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
#شانزدهمین_همایش_کتاب_سال_حوزه_سال_1393
#1393
#همایش_کتاب_سال_حوزه
#پژوهشگاه_حوزه_و_دانشگاه
#شایسته_تحسین
🔻🔻🔻
لینک چکیده اثر:
🖌 https://eitaa.com/Bartar_khowzeh/1299
🔺🔺🔺
🆔 https://eitaa.com/Bartar_khowzeh
🆔 https://eitaa.com/khowzeh
🌐 http://www.ketabehowzeh.ir
📞 02533133603 👉🏿 604 / 605
🔷 چکیده اثر:
🔸عنوان کتاب: چيستي قانون طبيعت
🔹پدیدآور: امير ديواني
🔹رتبه: شایسته تحسین
🔹گروه علمی: ترجمه
🔹ناشر: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
▪️▪️▪️
آرمسترانگ در کتاب چیستی قانون طبیعت، دو دیدگاه را به نام «دیدگاه انتظام» و «دیدگاه کلیات» به میان می¬آورد. از نظر وی، دیدگاه انتظام، چه در صورت اولیه و چه در صورت¬های پیشرفته¬ترش با ناکامی¬هایی روبه¬رو است. به همین دلیل، می¬کوشد با طرح دیدگاه کلیات، این ناکامیها را کنار گذاشته و تفسیر منسجم¬تری از قانون طبیعت ارائه کند. او کلیات را انتزاعاتی از جزئیات به حساب می¬آورد که این جزئیات به کلیات مصداق میبخشند.
طبق تفسیری که از انتزاع شده و ظاهرا همان مقصود آرمسترانگ است، انتزاع یعنی ملاحظۀ جزئیات و برکندن وجه مشترک آنها؛ به این صورت که وجه مشترک را از خصوصیات پیوسته به آن تجرید کنیم. بنابراین، انتزاع با تجرید مساوی است؛ چون معنایی که در خلال جزئیات به صورت مشترک وجود دارد، با تجرید در عقل، بدون آن خصوصیات، حاضر و واقع می¬شود. این، همان کلی انتزاعی است؛ زیرا عقل این معنا را از ملاحظۀ جزئیات دریافته و خصوصیات را از آن نفی کرده است. تجرید معنا از خصوصیات و برکندنش از موطن جزئی، که موجب جزئیت امور و وارد کردن آن به موطن کلی می¬شود، تفسیر اول انتزاع را فراهم می¬آورد. این تفسیر، سرانجامی جز نفی کلی در خارج ندارد؛ زیرا اگر معنا از خصوصیات خود تجرید شود و از موطن خود به عقل بیاید، معنای عقلی به دست آمده، با معنای حسی متباین خواهد بود؛ به¬طوری که معنای انتزاعشده، کلی نیست؛ چون انطباق بر امور کثیر ندارد؛ بلکه در خارج، انطباق با یک فرد هم ندارد؛ زیرا تباینی میان امر خارجی و امر ذهنی برقرار شده است.
▪️▪️▪️
🆔 https://eitaa.com/Bartar_khowzeh
🆔 https://eitaa.com/khowzeh
🌐 http://www.ketabehowzeh.ir
📞 02533133603 👉🏿 604 / 605
🔸عنوان کتاب: راههاي شرعي سپردهگذاري در بانكها
🔹پدیدآور: محمدحسين احمدي و سیدمحمد حسینی
🔹رتبه: شایسته تحسین
🔹گروه علمی: اقتصاد و مديريت
🔹ناشر: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
#شانزدهمین_همایش_کتاب_سال_حوزه_سال_1393
#1393
#همایش_کتاب_سال_حوزه
#پژوهشگاه_علوم_و_فرهنگ_اسلامی
#شایسته_تحسین
🔻🔻🔻
لینک چکیده اثر:
🖌 https://eitaa.com/Bartar_khowzeh/1412
🔺🔺🔺
🆔 https://eitaa.com/Bartar_khowzeh
🆔 https://eitaa.com/khowzeh
🌐 http://www.ketabehowzeh.ir
📞 02533133603 👉🏿 604 / 605
🔷 چکیده اثر:
🔸عنوان کتاب: راههاي شرعي سپردهگذاري در بانكها
🔹پدیدآور: محمدحسين احمدي و سیدمحمد حسینی
🔹رتبه: شایسته تحسین
🔹گروه علمی: اقتصاد و مديريت
🔹ناشر: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
▪️▪️▪️
این کتاب، ماهیت فقهی - حقوقی سپردهگذاری و راههای شرعی آن را بررسی کرده و آنگاه به جستوجوی راه جدید سپردهگذاری با سود مشروع و سازگار با نظام بانکی پرداخته است. به اعتقاد نویسندگان این اثر، اگر قراردادهای بانکی در قالب قرض بسته شود، از مصادیق قرض ربوی بوده و به نظر مشهور فقها ممنوع است.
مهمترین مباحث این اثر عبارتاند از:
1. اصل اوّلي مبتني بر استصحاب در قراردادها فساد است؛ اما اصل ثانوي حاکم و قاعدۀ کلي مستفاد از امارات معتبره شرعي مانند «اوفوا بالعقود» و «المؤمنون عند شروطهم» صحت هر نوع قراردادي است؛ مگر اینکه دلیل خاصی بر ممنوعیت آن باشد.
2. حرمت ربا فقط در سه جا محرز است: تمدید مدت طلب، دادن قرض با شرط زيادي و معامله دو کالای وزنی یا پیمانهای از یک جنس.
3. سپردهگذاری سنتي، داخل در تعریف هیچکدام از عقود صحیح شرعی اعم از: ودیعه، قرض، اجاره و مضاربه نیست؛ بلکه قرارداد جدیدی است که در بستر بانکداری حادث شده است. در این عقود، برگرداندن اصل سرمایه، به عنوان شرطی ارتکازي در ضمن عقد، مورد نظر دو طرف است. بنابراین، این عقود، بنا بر اصل صحت، از عقود مشروع بوده و معاملۀ ممنوع نیست.
4. راهکارهایی چون: مضاربه، وکالت و مشارکت به جای سپردهگذاری، چالشهای جدی در مقام اجرا دارند که با وجود مشروعیت سپردهگذاری متعارف، تحمل آنها لازم نیست.
نویسندگان این اثر پیشنهاد میکنند قوانین و مقررات سپردهگذاریهای بانکی، متناسب با ماهیت واقعی آنها، به عنوان عقدی جدید، با در نظر گرفتن منافع بانک و سپردهگذار بازبینی شوند.
▪️▪️▪️
🆔 https://eitaa.com/Bartar_khowzeh
🆔 https://eitaa.com/khowzeh
🌐 http://www.ketabehowzeh.ir
📞 02533133603 👉🏿 604 / 605
🔸عنوان کتاب: آموزش پودماني مباني عرفان اسلامي
🔹پدیدآور: علي امينينژاد
🔹رتبه: شایسته تحسین
🔹گروه علمی: اخلاق و عرفان
🔹ناشر: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
#شانزدهمین_همایش_کتاب_سال_حوزه_سال_1393
#1393
#همایش_کتاب_سال_حوزه
#مؤسسه_آموزشی_و_پژوهشی_امام_خمینی
#شایسته_تحسین
🔻🔻🔻
لینک چکیده اثر:
🖌 https://eitaa.com/Bartar_khowzeh/1414
🔺🔺🔺
🆔 https://eitaa.com/Bartar_khowzeh
🆔 https://eitaa.com/khowzeh
🌐 http://www.ketabehowzeh.ir
📞 02533133603 👉🏿 604 / 605
🔷 چکیده اثر:
🔸عنوان کتاب: آموزش پودماني مباني عرفان اسلامي
🔹پدیدآور: علي امينينژاد
🔹رتبه: شایسته تحسین
🔹گروه علمی: اخلاق و عرفان
🔹ناشر: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
▪️▪️▪️
این اثر، کتابی درسی در حوزۀ عرفان اسلامی است که برای آموزشهای غیر حضوری و به صورت پودمانی و خودآموز شکل گرفته است. نگارنده در این کتاب کوشیده است با استفاده از ابزارهای مختلف سادهسازی و تفهیم، همانند ارائه کلیشهها، جدولها، نمودارها، پینوشتها و خلاصه درس و پرسشهای هر درس، درک و فهم مهمترین مباحث عرفانی را برای تعداد بیشتری از مخاطبان فراهم آورده و راه را برای مشتاقان هموارتر سازد. وی بر این باور است که اگر این اثر توسط استاد و در مرکز آموزشی ارائه شود، با توفیق بیشتری همراه خواهد بود.
ساختار این متن آموزشی بر شانزده درس استوار شده است. در دو درس نخست که مقدمۀ سایر مباحث به شمارمیآید، واژگان عرفان و تصوف و ابعاد علمی، نظری، ادبی، تربیتی و اجتماعی عرفان اسلامی تبیین میشود. پس از آن، درسهای سوم، چهارم و پنجم تاریخ مختصری را از آغاز تا کنون عرفان ارائه میکنند. درس ششم، به روششناسی عرفان اسلامی میپردازد و دیدگاه عرفا را در کاربرد روشهای شهودی، عقلی و نقلی در عرفان عملی و نظری شرح میدهد.
از درس هفتم تا چهاردهم که غالبا به عرفان نظری و عملی اختصاص یافته است، این مباحث به چشم میخورد: وحدت شخصی وجود، تمثیلها و براهین آن، هستیشناسی هستی و ظهور، تبیین حقیقت تعینهای حقی و خلقی، تشریح اسمای الهی و اعیان ثابته از نگاه عرفا، حقیقت سیر و سلوک، مقامها و ساختارهای سلوک، حقیقت ریاضت، عشق، فنا، کشف، کرامات، شطحیات و ... .
▪️▪️▪️
🆔 https://eitaa.com/Bartar_khowzeh
🆔 https://eitaa.com/khowzeh
🌐 http://www.ketabehowzeh.ir
📞 02533133603 👉🏿 604 / 605
🔸عنوان کتاب: مشرق در دو افق
🔹پدیدآور: ابوالفضل محمودي
🔹رتبه: شایسته تحسین
🔹گروه علمی: اخلاق و عرفان
🔹ناشر: دانشگاه ادیان و مذاهب
#شانزدهمین_همایش_کتاب_سال_حوزه_سال_1393
#1393
#همایش_کتاب_سال_حوزه
#دانشگاه_ادیان_و_مذاهب
#شایسته_تحسین
🔻🔻🔻
لینک چکیده اثر:
🖌 https://eitaa.com/Bartar_khowzeh/1416
🔺🔺🔺
🆔 https://eitaa.com/Bartar_khowzeh
🆔 https://eitaa.com/khowzeh
🌐 http://www.ketabehowzeh.ir
📞 02533133603 👉🏿 604 / 605
🔷 چکیده اثر:
🔸عنوان کتاب: مشرق در دو افق
🔹پدیدآور: ابوالفضل محمودي
🔹رتبه: شایسته تحسین
🔹گروه علمی: اخلاق و عرفان
🔹ناشر: دانشگاه ادیان و مذاهب
▪️▪️▪️
این کتاب درامدی است بر مقایسۀ عرفان اسلامی و هندو با نمایندگی «محی الدین عربی» از طرف عرفان اسلامی و «شنکره» و «رامانوجه» نمایندگان مکتب ودانته که هر کدام، یکی از دو طریقت سلوکی اصلی عرفان هندو یعنی جنانه و بهکتی را نیابت می کنند.
مؤلف برای دستیابی به این مقایسۀ تطبیقی، اثر خود را بر یازده فصل بنا گذاشته و همگی را در دوبخش گرد آورده است. در بخش نخست، ابتدا به پیشینه و منابع فکری مکتب ودانته پرداخته و بعد از آن، به اختصار، مراحل اصلی شکلگیری عرفان اسلامی تا زمان ابن عربی و عناصر اصلی مؤثر بر اندیشه او را گزارش داده است. وی در بخش دوم، مقایسهای جزئی و مبسوط بین مهمترین جنبههای فکری و عملی این سه نظام عرفانی ارائه کرده است. برخی عناوین فصول این بخش عبارتاند از:
«معرفت و منابع آن» که مختصری است از معرفتشناسی سه مکتب.
«هستی: ارزش و اصالت» که به اهمیت هستی و هستیشناسی در سه مکتب میپردازد.
«ست، هستی، حقیقت: وحدت یا کثرت» که وحدت وجود و کثرت ماهیت را بررسیده و از مهمترین مباحث این اثر است.
«خدا و جهان» که به رابطۀ خدا با جهان و غرض آفرینش آن اختصاص دارد.
«خدا و خود» که وحدت انفسی وجود، رابطۀ خدا با «خود» یا نفس و ویژگیها و مراتب نفس را مطالعه کرده است.
«رهایی: فنا و مکشه» که غایت سلوک عرفانی و مقدمات و نتایج آن را در اندیشه و روش سلوکی سه عارف سنجیده است.
نگارنده، در پایان هریک از فصلها، یک جمعبندی از سه مکتب ارائه داده است.
▪️▪️▪️
🆔 https://eitaa.com/Bartar_khowzeh
🆔 https://eitaa.com/khowzeh
🌐 http://www.ketabehowzeh.ir
📞 02533133603 👉🏿 604 / 605
🔸عنوان پایاننامه: جايگاه حديث در عرفان اسلامي با تأكيد بر انديشة امام خميني(ره)
🔹پدیدآور: رضا حسينيفر
🔹رتبه: شایسته تحسین
🔹گروه علمی: اخلاق و عرفان
🔹محل دفاع:
#شانزدهمین_همایش_کتاب_سال_حوزه_سال_1393
#1393
#همایش_کتاب_سال_حوزه
#
#شایسته_تحسین
🔻🔻🔻
لینک چکیده اثر:
🖌 https://eitaa.com/Bartar_khowzeh/1418
🔺🔺🔺
🆔 https://eitaa.com/Bartar_khowzeh
🆔 https://eitaa.com/khowzeh
🌐 http://www.ketabehowzeh.ir
📞 02533133603 👉🏿 604 / 605
🔷 چکیده اثر:
🔸عنوان پایاننامه: جايگاه حديث در عرفان اسلامي با تأكيد بر انديشة امام خميني(ره)
🔹پدیدآور: رضا حسينيفر
🔹رتبه: شایسته تحسین
🔹گروه علمی: اخلاق و عرفان
🔹محل دفاع:
▪️▪️▪️
هرچند عرفا از قرآن و حديث در مباحث نظري و عملي بهرۀ فراوان بردهاند؛ اما جايگاه حديث در عرفان اسلامي، نه در كلمات بزرگان اهل معرفت و نه در آثار پژوهشگران عرفان، مستقل و مستوفا و به دقت تبیین نشده است. افزون بر این، یکی از نقدهای جدی مخالفان عرفان، مستند نبودن مباحث عرفاني و استفادۀ عرفا از روایات عمدتاً ضعیف برای اثبات مبانی و بیان مباحث عرفانی است.
پاسخهایی به نقص و نقد پيشگفته داده شده که از جملۀ آنها، شهودی بودن عرفان و بینیازی آن به نقلیات است. پذيرش چنين پاسخي، به اين معنا خواهد بود كه تمام آيات و روايات استفاده شده در مباحث عرفاني، صرفا به عنوان مؤيد، تبرك يا به صورت استطرادي ذكر شدهاند.
این رساله، بر آن است که ثابت کند بناکردن عرفان بر مشاهده و مکاشفه، منجر به بینیازی آن از احادیث نخواهد شد؛ بلكه براي صيانت از عرفان در برابر خطا و انحراف، بهرهگيري از روايات، ضروري و اجتناب ناپذير است.
مؤلف در رسالۀ خود تلاش میکند با نقد رویکرد علم الحدیث در روایات عرفانی و با استفاده از مبانی عرفاني، زمینه را برای اعتبارسنجی احادیث عرفانی فراهم آورد. وی از این طریق ميكوشد پارهای سوء تفاهمات موجود در این زمینه کاسته شود.
پدیدآورنده در آخرین مطلب این رساله بر آن است که با فراهم آوردن زمینههای اولیه، مسیری را برای پالایش آثار عرفانی از احادیث ضعیف بگشاید و با استفاده از منابع روایی غنی شیعه، راهی را برای مستندسازی مباحث عرفانی فرا نهد.
▪️▪️▪️
🆔 https://eitaa.com/Bartar_khowzeh
🆔 https://eitaa.com/khowzeh
🌐 http://www.ketabehowzeh.ir
📞 02533133603 👉🏿 604 / 605
🔸عنوان کتاب: صرف كاربردي
🔹پدیدآور: عبدالرسول كشميري
🔹رتبه: شایسته تحسین
🔹گروه علمی: ادبيات و هنر و تکنولوژی آموزشی
🔹ناشر: مؤسسه مطالعات راهبردي علوم و معارف اسلام
#شانزدهمین_همایش_کتاب_سال_حوزه_سال_1393
#1393
#همایش_کتاب_سال_حوزه
#مؤسسه_مطالعات_راهبردي_علوم_و_معارف_اسلام
#شایسته_تحسین
🔻🔻🔻
لینک چکیده اثر:
🖌 https://eitaa.com/Bartar_khowzeh/1420
🔺🔺🔺
🆔 https://eitaa.com/Bartar_khowzeh
🆔 https://eitaa.com/khowzeh
🌐 http://www.ketabehowzeh.ir
📞 02533133603 👉🏿 604 / 605