eitaa logo
آثار برتر کتاب سال حوزه
89 دنبال‌کننده
600 عکس
0 ویدیو
14 فایل
🌐 سایت اطلاع رسانی: www.ketabehowzeh.ir 🔸 کانال رسمی: @khowzeh 🔸 کانال آثار برتر کتاب سال حوزه: @Bartar_khowzeh 📞 تماس با همایش کتاب سال حوزه: 02533133603 - 5 🗨 پاسخگویی به سوالات: @ketabehowzeh
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸عنوان کتاب: قبسات اليقين 🔹پدیدآور: محمدامين ابوالحسني 🔹رتبه: شایسته تحسین 🔹گروه علمی: فلسفه 🔹ناشر: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 🔻🔻🔻 لینک چکیده اثر: 🖌 https://eitaa.com/Bartar_khowzeh/1406 🔺🔺🔺 🆔 https://eitaa.com/Bartar_khowzeh 🆔 https://eitaa.com/khowzeh 🌐 http://www.ketabehowzeh.ir 📞 02533133603 👉🏿 604 / 605
🔷 چکیده اثر: 🔸عنوان کتاب: قبسات اليقين 🔹پدیدآور: محمدامين ابوالحسني 🔹رتبه: شایسته تحسین 🔹گروه علمی: فلسفه 🔹ناشر: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ▪️▪️▪️ برهان، قیاسی است متشکل از مقدمات یقینی که ره‌آورد آن نیز گزاره‌های یقینی است. استدلال برهانی، دشوارترین و باارزش‌ترین رسالت را بر دوش داشته و در پی آن است که متفکّر را به استناد دلیل، سوی واقع راهنمایی کند. اهل منطق، بر این باوراند که از میان بخش‌ها و گزاره‌های متعدد علمی در دانش منطق، بخش برهان از جایگاه و ارزش خاصی برخوردار است. شاید با توجه به همین جایگاه بوده که بوعلی سینا، اندیشمند نامی و مُتبحّر اسلامی، تحصیل برهان را برهمگان فرض و واجب دانسته است. نگارندۀاین اثر، با درک جایگاه و ارزش استدلال برهانی در منظومۀ دانش و اندیشه، بخش برهان از دانش منطق را با نگرشی تحلیلی مورد بررسی قرار داده است. وی، نوشتار خود را که به قبسات الیقین نام نهاده، در دو بخش کلی تنظیم کرده و هر بخش را به پنج فصل آراسته است. عناوین این دو بخش و فصول آنها، اینها است: 1. مباحث کلی و مقدماتی: در این بخش، مباحثی همچون: غرض و اهمیت کتاب برهان، واژه‌شناسی علم و تقسیمات آن، کاسب‌های تصور و تصدیق، تفکر و اصناف المطالب بررسی شده است. 2. تصدیق‌های برهانی: برخی بحث‌هایی که در این بخش مطرح شده است، عبارت‌اند از: تعریف برهان و بررسی صورت و مادۀ استدلال برهانی، بررسی مبادی برهان، برهان اِنّ و لِمّ، علّت در بخش تصدیقات منطق و شرایط مقدمات برهان. ▪️▪️▪️ 🆔 https://eitaa.com/Bartar_khowzeh 🆔 https://eitaa.com/khowzeh 🌐 http://www.ketabehowzeh.ir 📞 02533133603 👉🏿 604 / 605
🔸عنوان کتاب: دانش تفسير در سنت يهودي - مسيحي 🔹پدیدآور: علي نجفي‌نژاد 🔹رتبه: شایسته تحسین 🔹گروه علمی: ترجمه 🔹ناشر: دانشگاه مفيد 🔻🔻🔻 لینک چکیده اثر: 🖌 https://eitaa.com/Bartar_khowzeh/1408 🔺🔺🔺 🆔 https://eitaa.com/Bartar_khowzeh 🆔 https://eitaa.com/khowzeh 🌐 http://www.ketabehowzeh.ir 📞 02533133603 👉🏿 604 / 605
🔷 چکیده اثر: 🔸عنوان کتاب: دانش تفسير در سنت يهودي - مسيحي 🔹پدیدآور: علي نجفي‌نژاد 🔹رتبه: شایسته تحسین 🔹گروه علمی: ترجمه 🔹ناشر: دانشگاه مفيد ▪️▪️▪️ این کتاب، در چهار بخش، به معرفی جامعی از تاریخچه، مکاتب و روش¬های تفسیریِ کتاب مقدّس از آغاز پیدایش تا عصر حاضر پرداخته است. بخش اول این اثر که به «تاریخ تفسیر» اختصاص دارد، مکاتب بزرگ تفسیری در طول تاریخ پیدایش کتاب مقدس را معرفی و ویژگی¬¬های هرکدام را برشمرده است. همچنین شخصیّت¬های برجستۀ هر مکتب را نشان داده و روش تفسیری آنان را بررسی کرده است. به باور نویسنده، این بخش، خواننده را کمک خواهد کرد که شناخت جامع و کاملی از روند تحوّلات طی‌شده در فرایند تفسیر کتاب مقدّس، به دست آورد. بخش دوم کتاب به مباحثی در بارۀ «قواعد تفسیر کتاب مقدس» پرداخته است؛ از جمله: شناخت کتاب مقدس، ویژگی¬های زبان‌شناختی و دستوری کتاب مقدس، پیشینه و زمینه¬های فرهنگی ـ تاریخی پیدایش کتاب مقدس. عنوان بخش سوم کتاب «شیوه¬ها و روش¬های تفسیر کتاب مقدس» است. در این بخش، به بیان برخی از ویژگی¬های کتاب مقدس مانند نوشته¬های شعری، پيش¬گويي¬ها، مثَل¬ها، مکاشفات، نماد و عمل¬¬های نمادین پرداخته می‌شود. نویسنده در ادامۀ این بخش، چیستی و چگونگی روش¬های خاصی را که در تفسیر کتاب مقدس به کار برده شده است، به صورت مفصل بیان می‌کند. وی در آخرین بخش کتاب که «گام¬های عملی» نام دارد، نکاتی را برای کاربردی نمودن تفسیر ارائه کرده و با بیان اینکه مفسّر چگونه می¬تواند مفسّر حقيقي کلمة خدا باشد، صلاحيت¬ها و ويژگي¬هاي مفسّر را شرح داده است. ▪️▪️▪️ 🆔 https://eitaa.com/Bartar_khowzeh 🆔 https://eitaa.com/khowzeh 🌐 http://www.ketabehowzeh.ir 📞 02533133603 👉🏿 604 / 605
🔸عنوان کتاب: چيستي قانون طبيعت 🔹پدیدآور: امير ديواني 🔹رتبه: شایسته تحسین 🔹گروه علمی: ترجمه 🔹ناشر: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه 🔻🔻🔻 لینک چکیده اثر: 🖌 https://eitaa.com/Bartar_khowzeh/1299 🔺🔺🔺 🆔 https://eitaa.com/Bartar_khowzeh 🆔 https://eitaa.com/khowzeh 🌐 http://www.ketabehowzeh.ir 📞 02533133603 👉🏿 604 / 605
🔷 چکیده اثر: 🔸عنوان کتاب: چيستي قانون طبيعت 🔹پدیدآور: امير ديواني 🔹رتبه: شایسته تحسین 🔹گروه علمی: ترجمه 🔹ناشر: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه ▪️▪️▪️ آرمسترانگ در کتاب چیستی قانون طبیعت، دو دیدگاه را به نام «دیدگاه انتظام» و «دیدگاه کلیات» به میان می¬آورد. از نظر وی، دیدگاه انتظام، چه در صورت اولیه و چه در صورت¬های پیشرفته¬ترش با ناکامی¬هایی روبه¬رو است. به همین دلیل، می¬کوشد با طرح دیدگاه کلیات، این ناکامی‌ها را کنار گذاشته و تفسیر منسجم¬تری از قانون طبیعت ارائه کند. او کلیات را انتزاعاتی از جزئیات به حساب می¬آورد که این جزئیات به کلیات مصداق می‌بخشند. طبق تفسیری که از انتزاع شده و ظاهرا همان مقصود آرمسترانگ است، انتزاع یعنی ملاحظۀ جزئیات و برکندن وجه مشترک آنها؛ به این صورت که وجه مشترک را از خصوصیات پیوسته به آن تجرید کنیم. بنابراین، انتزاع با تجرید مساوی است؛ چون معنایی که در خلال جزئیات به صورت مشترک وجود دارد، با تجرید در عقل، بدون آن خصوصیات، حاضر و واقع می¬شود. این، همان کلی انتزاعی است؛ زیرا عقل این معنا را از ملاحظۀ جزئیات دریافته و خصوصیات را از آن نفی کرده است. تجرید معنا از خصوصیات و برکندنش از موطن جزئی، که موجب جزئیت امور و وارد کردن آن به موطن کلی می¬شود، تفسیر اول انتزاع را فراهم می¬آورد. این تفسیر، سرانجامی جز نفی کلی در خارج ندارد؛ زیرا اگر معنا از خصوصیات خود تجرید شود و از موطن خود به عقل بیاید، معنای عقلی به دست آمده، با معنای حسی متباین خواهد بود؛ به¬طوری که معنای انتزاع‌شده، کلی نیست؛ چون انطباق بر امور کثیر ندارد؛ بلکه در خارج، انطباق با یک فرد هم ندارد؛ زیرا تباینی میان امر خارجی و امر ذهنی برقرار شده است. ▪️▪️▪️ 🆔 https://eitaa.com/Bartar_khowzeh 🆔 https://eitaa.com/khowzeh 🌐 http://www.ketabehowzeh.ir 📞 02533133603 👉🏿 604 / 605
🔸عنوان کتاب: راه‌هاي شرعي سپرده‌گذاري در بانك‌ها 🔹پدیدآور: محمدحسين احمدي و سیدمحمد حسینی 🔹رتبه: شایسته تحسین 🔹گروه علمی: اقتصاد و مديريت 🔹ناشر: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 🔻🔻🔻 لینک چکیده اثر: 🖌 https://eitaa.com/Bartar_khowzeh/1412 🔺🔺🔺 🆔 https://eitaa.com/Bartar_khowzeh 🆔 https://eitaa.com/khowzeh 🌐 http://www.ketabehowzeh.ir 📞 02533133603 👉🏿 604 / 605
🔷 چکیده اثر: 🔸عنوان کتاب: راه‌هاي شرعي سپرده‌گذاري در بانك‌ها 🔹پدیدآور: محمدحسين احمدي و سیدمحمد حسینی 🔹رتبه: شایسته تحسین 🔹گروه علمی: اقتصاد و مديريت 🔹ناشر: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ▪️▪️▪️ این کتاب، ماهیت فقهی‌ - حقوقی سپرده‌گذاری و راه‌های شرعی آن را بررسی کرده و آن‌گاه به جست‌وجوی راه جدید سپرده‌گذاری با سود مشروع و سازگار با نظام بانکی ‌پرداخته است. به اعتقاد نویسندگان این اثر، اگر قراردادهای بانکی در قالب قرض بسته شود، از مصادیق قرض ربوی بوده و به نظر مشهور فقها ممنوع است. مهم‌ترین مباحث این اثر عبارت‌اند از: 1. اصل اوّلي مبتني بر استصحاب در قراردادها فساد است؛ اما اصل ثانوي حاکم و قاعدۀ کلي مستفاد از امارات معتبره شرعي مانند «اوفوا بالعقود» و «المؤمنون عند شروطهم» صحت هر نوع قراردادي است؛ مگر اینکه دلیل خاصی بر ممنوعیت آن باشد. 2. حرمت ربا فقط در سه جا محرز است: تمدید مدت طلب، دادن قرض با شرط زيادي و معامله دو کالای وزنی یا پیمانه‌ای از یک جنس. 3. سپرده‌گذاری سنتي، داخل در تعریف هیچ‌کدام از عقود صحیح شرعی اعم از: ودیعه، قرض، اجاره و مضاربه نیست؛ بلکه قرارداد جدیدی است که در بستر بانکداری حادث شده است. در این عقود، برگرداندن اصل سرمایه، به عنوان شرطی ارتکازي در ضمن عقد، مورد نظر دو طرف است. بنابراین، این عقود، بنا بر اصل صحت، از عقود مشروع بوده و معاملۀ ممنوع نیست. 4. راهکارهایی چون: مضاربه، وکالت و مشارکت به جای سپرده‌گذاری، چالش‌های جدی در مقام اجرا دارند که با وجود مشروعیت سپرده‌گذاری متعارف، تحمل آنها لازم نیست. نویسندگان این اثر پیشنهاد می‌کنند قوانین و مقررات سپرده‌گذاری‌های بانکی، متناسب با ماهیت واقعی آنها، به عنوان عقدی جدید، با در نظر گرفتن منافع بانک و سپرده‌گذار بازبینی شوند. ▪️▪️▪️ 🆔 https://eitaa.com/Bartar_khowzeh 🆔 https://eitaa.com/khowzeh 🌐 http://www.ketabehowzeh.ir 📞 02533133603 👉🏿 604 / 605
🔸عنوان کتاب: آموزش پودماني مباني عرفان اسلامي 🔹پدیدآور: علي اميني‌نژاد 🔹رتبه: شایسته تحسین 🔹گروه علمی: اخلاق و عرفان 🔹ناشر: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 🔻🔻🔻 لینک چکیده اثر: 🖌 https://eitaa.com/Bartar_khowzeh/1414 🔺🔺🔺 🆔 https://eitaa.com/Bartar_khowzeh 🆔 https://eitaa.com/khowzeh 🌐 http://www.ketabehowzeh.ir 📞 02533133603 👉🏿 604 / 605
🔷 چکیده اثر: 🔸عنوان کتاب: آموزش پودماني مباني عرفان اسلامي 🔹پدیدآور: علي اميني‌نژاد 🔹رتبه: شایسته تحسین 🔹گروه علمی: اخلاق و عرفان 🔹ناشر: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ▪️▪️▪️ این اثر، کتابی درسی در حوزۀ عرفان اسلامی است که برای آموزش‌های غیر حضوری و به صورت پودمانی و خودآموز شکل گرفته است. نگارنده در این کتاب کوشیده است با استفاده از ابزارهای مختلف ساده‌سازی و تفهیم، همانند ارائه کلیشه‌ها، ‌جدول‌ها،‌ نمودارها، پی‌نوشت‌ها و خلاصه درس و پرسش‌های هر درس، درک و فهم مهم‌ترین مباحث عرفانی را برای تعداد بیشتری از مخاطبان فراهم آورده و راه را برای مشتاقان هموارتر سازد. وی بر این باور است که اگر این اثر توسط استاد و در مرکز آموزشی ارائه شود،‌ با توفیق بیشتری همراه خواهد بود. ساختار این متن آموزشی بر شانزده درس استوار شده است. در دو درس نخست که مقدمۀ سایر مباحث به شمارمی‌آید، ‌واژگان عرفان و تصوف و ابعاد علمی، ‌نظری، ادبی، تربیتی و اجتماعی عرفان اسلامی تبیین می‌شود. پس از آن، درس‌های سوم، ‌چهارم و پنجم تاریخ مختصری را از آغاز تا کنون عرفان ارائه می‌کنند. درس ششم، به روش‌شناسی عرفان اسلامی می‌پردازد و دیدگاه عرفا را در کاربرد روش‌های شهودی، عقلی و نقلی در عرفان عملی و نظری شرح می‌دهد. از درس هفتم تا چهاردهم که غالبا به عرفان نظری و عملی اختصاص یافته است، این مباحث به چشم می‌خورد: وحدت شخصی وجود، تمثیل‌ها و براهین آن، هستی‌شناسی هستی و ظهور، تبیین حقیقت تعین‌های حقی و خلقی، تشریح اسمای الهی و اعیان ثابته از نگاه عرفا، حقیقت سیر و سلوک، ‌مقام‌ها و ساختارهای سلوک، حقیقت ریاضت،‌ عشق، فنا، کشف، ‌کرامات، شطحیات و ... . ▪️▪️▪️ 🆔 https://eitaa.com/Bartar_khowzeh 🆔 https://eitaa.com/khowzeh 🌐 http://www.ketabehowzeh.ir 📞 02533133603 👉🏿 604 / 605
🔸عنوان کتاب: مشرق در دو افق 🔹پدیدآور: ابوالفضل محمودي 🔹رتبه: شایسته تحسین 🔹گروه علمی: اخلاق و عرفان 🔹ناشر: دانشگاه ادیان و مذاهب 🔻🔻🔻 لینک چکیده اثر: 🖌 https://eitaa.com/Bartar_khowzeh/1416 🔺🔺🔺 🆔 https://eitaa.com/Bartar_khowzeh 🆔 https://eitaa.com/khowzeh 🌐 http://www.ketabehowzeh.ir 📞 02533133603 👉🏿 604 / 605
🔷 چکیده اثر: 🔸عنوان کتاب: مشرق در دو افق 🔹پدیدآور: ابوالفضل محمودي 🔹رتبه: شایسته تحسین 🔹گروه علمی: اخلاق و عرفان 🔹ناشر: دانشگاه ادیان و مذاهب ▪️▪️▪️ این کتاب درامدی است بر مقایسۀ عرفان اسلامی و هندو با نمایندگی «محی الدین عربی» از طرف عرفان اسلامی و «شنکره» و «رامانوجه» نمایندگان مکتب ودانته که هر کدام، یکی از دو طریقت سلوکی اصلی عرفان هندو یعنی جنانه و بهکتی را نیابت می کنند. مؤلف برای دست‌یابی به این مقایسۀ تطبیقی، اثر خود را بر یازده فصل بنا گذاشته و همگی را در دوبخش گرد آورده است. در بخش نخست، ابتدا به پیشینه و منابع فکری مکتب ودانته پرداخته و بعد از آن، به اختصار، مراحل اصلی شکل‌گیری عرفان اسلامی تا زمان ابن عربی و عناصر اصلی مؤثر بر اندیشه او را گزارش داده است. وی در بخش دوم، مقایسه‌ای جزئی و مبسوط بین مهم‌ترین جنبه‌های فکری و عملی این سه نظام عرفانی ارائه کرده است. برخی عناوین فصول این بخش عبارت‌اند از: «معرفت و منابع آن» که مختصری است از معرفت‌شناسی سه مکتب. «هستی: ارزش و اصالت» که به اهمیت هستی و هستی‌شناسی در سه مکتب می‌پردازد. «ست، هستی، حقیقت: وحدت یا کثرت» که وحدت وجود و کثرت ماهیت را بررسیده و از مهم‌ترین مباحث این اثر است. «خدا و جهان» که به رابطۀ خدا با جهان و غرض آفرینش آن اختصاص دارد. «خدا و خود» که وحدت انفسی وجود، رابطۀ خدا با «خود» یا نفس‌ و ویژگی‌ها و مراتب نفس را مطالعه کرده است. «رهایی:‌ فنا و مکشه» که غایت سلوک عرفانی و مقدمات و نتایج آن را در اندیشه و روش سلوکی سه عارف سنجیده است. نگارنده، در پایان هریک از فصل‌ها، یک جمع‌بندی از سه مکتب ارائه داده است. ▪️▪️▪️ 🆔 https://eitaa.com/Bartar_khowzeh 🆔 https://eitaa.com/khowzeh 🌐 http://www.ketabehowzeh.ir 📞 02533133603 👉🏿 604 / 605
🔸عنوان پایان‌نامه: جايگاه حديث در عرفان اسلامي با تأكيد بر انديشة امام خميني(ره) 🔹پدیدآور: رضا حسيني‌فر 🔹رتبه: شایسته تحسین 🔹گروه علمی: اخلاق و عرفان 🔹محل دفاع: # 🔻🔻🔻 لینک چکیده اثر: 🖌 https://eitaa.com/Bartar_khowzeh/1418 🔺🔺🔺 🆔 https://eitaa.com/Bartar_khowzeh 🆔 https://eitaa.com/khowzeh 🌐 http://www.ketabehowzeh.ir 📞 02533133603 👉🏿 604 / 605
🔷 چکیده اثر: 🔸عنوان پایان‌نامه: جايگاه حديث در عرفان اسلامي با تأكيد بر انديشة امام خميني(ره) 🔹پدیدآور: رضا حسيني‌فر 🔹رتبه: شایسته تحسین 🔹گروه علمی: اخلاق و عرفان 🔹محل دفاع: ▪️▪️▪️ هرچند عرفا از قرآن و حديث در مباحث نظري و عملي بهرۀ فراوان برده‌اند؛ اما جايگاه حديث در عرفان اسلامي، نه در كلمات بزرگان اهل معرفت و نه در آثار پژوهشگران عرفان، مستقل و مستوفا و به دقت تبیین نشده است. افزون بر این، یکی از نقدهای جدی مخالفان عرفان، مستند نبودن مباحث عرفاني و استفادۀ عرفا از روایات عمدتاً ضعیف برای اثبات مبانی و بیان مباحث عرفانی است. پاسخ‌هایی به نقص و نقد پيش‌گفته داده شده که از جملۀ آنها، شهودی بودن عرفان و بی‌نیازی آن به نقلیات است. پذيرش چنين پاسخي، به اين معنا خواهد بود كه تمام آيات و روايات استفاده شده در مباحث عرفاني، صرفا به عنوان مؤيد، تبرك يا به صورت استطرادي ذكر شده‌اند. این رساله، بر آن است که ثابت کند بناکردن عرفان بر مشاهده و مکاشفه، منجر به بی‌نیازی آن از احادیث نخواهد شد؛ بلكه براي صيانت از عرفان در برابر خطا و انحراف، بهره‌گيري از روايات، ضروري و اجتناب ناپذير است. مؤلف در رسالۀ خود تلاش می‌کند با نقد رویکرد علم الحدیث در روایات عرفانی و با استفاده از مبانی عرفاني، زمینه را برای اعتبارسنجی احادیث عرفانی فراهم آورد. وی از این طریق مي‌كوشد پاره‌ای سوء تفاهمات موجود در این زمینه کاسته شود. پدیدآورنده در آخرین مطلب این رساله بر آن است که با فراهم آوردن زمینه‌های اولیه، مسیری را برای پالایش آثار عرفانی از احادیث ضعیف بگشاید و با استفاده از منابع روایی غنی شیعه، راهی را برای مستندسازی مباحث عرفانی فرا نهد. ▪️▪️▪️ 🆔 https://eitaa.com/Bartar_khowzeh 🆔 https://eitaa.com/khowzeh 🌐 http://www.ketabehowzeh.ir 📞 02533133603 👉🏿 604 / 605
🔸عنوان کتاب: صرف كاربردي 🔹پدیدآور: عبدالرسول كشميري 🔹رتبه: شایسته تحسین 🔹گروه علمی: ادبيات و هنر و تکنولوژی آموزشی 🔹ناشر: مؤسسه مطالعات راهبردي علوم و معارف اسلام 🔻🔻🔻 لینک چکیده اثر: 🖌 https://eitaa.com/Bartar_khowzeh/1420 🔺🔺🔺 🆔 https://eitaa.com/Bartar_khowzeh 🆔 https://eitaa.com/khowzeh 🌐 http://www.ketabehowzeh.ir 📞 02533133603 👉🏿 604 / 605
🔷 چکیده اثر: 🔸عنوان کتاب: صرف كاربردي 🔹پدیدآور: عبدالرسول كشميري 🔹رتبه: شایسته تحسین 🔹گروه علمی: ادبيات و هنر و تکنولوژی آموزشی 🔹ناشر: مؤسسه مطالعات راهبردي علوم و معارف اسلام ▪️▪️▪️ این کتاب، با رویکرد تولید علم کاربردی و پرورش تفکر خلاق طراحی و تألیف شده است. هر درس آن که حدیقه نامیده شده است، شش بخش دارد: نمودار، پیش‌مطالعه، درس، مباحثه، تمرین و فعالیت تکمیلی. برای آشنایی اجمالی محصّلین به موضوع بحث قبل از درس، نموداری در ابتدای هر حدیقه قرار داده شده که اهمّ مطالب آن حدیقه را در بر دارد. بخش پیش‌مطالعه نیز برای پیش از ورود به درس تنظیم شده‌ است. این قسمت، شامل نکات زبان‌شناسی مرتبط با درس و معادل‌یابی از دستور فارسی مربوط به قواعد عربی همان درس است. متن اصلی درس توسط استاد، در كلاس تدریس می‌شود و محدودۀ ‌امتحانی را تشکیل می‌دهد. بخش مباحثه، موضوع بحث طلاب در ساعات خارج از كلاس است. در این بخش كوشیده‌ایم نکات تحلیلی و نقادانه ارائه دهیم. تمرین‌ها نیز به دو دستۀ کاربردی و فعالیت تکمیلی تقسیم شده‌اند. تمرین‌های کاربردی دقیقاً بر اساس قواعد متن درس قابل حل می‌باشند؛ اما تمرین‌های مندرج در فعالیت تکمیلی در واقع نقاط بحران قواعد را آشکار کرده و نیاز به پژوهش و تحلیل دارد. فهرست برخی ویژگی‌های کتاب اینها است: ماده‌شناسی، وزن‌شناسی و دلالت‌یابی دقیق وزن‌ها؛ معادل‌یابی قواعد صرف عربی در زبان فارسی؛ استخراج اصول علم صرف و تحلیل و ریشه‌یابی قواعد صرفی به کمک آنها؛ تنظیم برنامۀ پیش‌مطالعه و مباحثه برای صاحبان تفکر خلاق و مولّد؛ آشنایی با یک دوره علم زبان‌شناسی کاربردی؛ تلخیص همۀ درس‌ها به صورت نمودار؛ ارائه برخی اطلاعات تکمیلی همچون: آشنایی با مکاتب ادبی، آشنایی با بزرگترین دانشمندان ادبیات عرب، تحلیل و نقد ترجمه‌های گوناگون قرآن کریم. ▪️▪️▪️ 🆔 https://eitaa.com/Bartar_khowzeh 🆔 https://eitaa.com/khowzeh 🌐 http://www.ketabehowzeh.ir 📞 02533133603 👉🏿 604 / 605
🔸عنوان کتاب: مثل عروسك‌ها 🔹پدیدآور: يحيي علوي فرد 🔹رتبه: شایسته تحسین 🔹گروه علمی: ادبيات و هنر 🔹ناشر: بوستان کتاب 🔻🔻🔻 لینک چکیده اثر: 🖌 https://eitaa.com/Bartar_khowzeh/1422 🔺🔺🔺 🆔 https://eitaa.com/Bartar_khowzeh 🆔 https://eitaa.com/khowzeh 🌐 http://www.ketabehowzeh.ir 📞 02533133603 👉🏿 604 / 605
🔷 چکیده اثر: 🔸عنوان کتاب: مثل عروسك‌ها 🔹پدیدآور: يحيي علوي فرد 🔹رتبه: شایسته تحسین 🔹گروه علمی: ادبيات و هنر 🔹ناشر: بوستان کتاب ▪️▪️▪️ این کتاب، برای مخاطبان نوجوان و جوان نوشته شده و ایدۀ آن، برداشتی آزاد از رسالۀ حقوق امام سجاد است. نویسنده در این اثر سعی کرده است که حقوق اعضای بدن و اهمیت آنها را به مخاطب یادآوری کند. او برای بیان این موضوع، از داستانی تخیلی بهره برده که منظوم است. استفاده از وزن و قافیه در این اثر منظوم، بر جذابیت کار افزوده است. همچنان‌که عناصر به کار رفته در آن، مثل تخیل، تمثیل و آرایه های ادبی، این اثر را جذاب‌تر کرده است. به کارگیری تمثیل و پرداختن به مفاهیم انتزاعی، کاری دشوار است. بسیاری از شاعران کودک و نوجوان، به دلیل سختی این کار ، کمتر به آن می‌پردازند؛ اما نویسندۀ این کتاب، سختی آن را پذیرفته و این اثر را خلق کرده است. شخصیت اصلی این داستان، نوجوانی است که خواب وحشتناکی می‌بیند و اعضایش یکی‌یکی از او می‌گریزند؛ اما در پایان، وقتی متوجه ارزش اعضای بدنش می‌شود، داستان با بیداری او به پایان می رسد. این بیداری، برای او خیلی خوشایند است. خوشایندی یکی از ویژگی‌های اصلی در شعر و داستان کودکان است. شاعر در ادامۀ اثر خود، غیر مستقیم، فضای خواب را مثل فضای روز قیامت به تصویر می‌کشد که اعضا در آن به حرف می‌آیند و شکوه می‌کنند. همچنین ترتیب فرار اعضا را به همان ترتیبی قرار می‌دهد که هنگام مرگ اتفاق می‌افتد. ▪️▪️▪️ 🆔 https://eitaa.com/Bartar_khowzeh 🆔 https://eitaa.com/khowzeh 🌐 http://www.ketabehowzeh.ir 📞 02533133603 👉🏿 604 / 605
🔸عنوان کتاب: انسان‌شناسي فرهنگي با رويكرد تبليغ بين الملل 🔹پدیدآور: محمدرضا آقايي 🔹رتبه: شایسته تحسین 🔹گروه علمی: علوم اجتماعي 🔹ناشر: مرکز بین‌المللی ترجمه و نشر المصطفی(ص) 🔻🔻🔻 لینک چکیده اثر: 🖌 https://eitaa.com/Bartar_khowzeh/1424 🔺🔺🔺 🆔 https://eitaa.com/Bartar_khowzeh 🆔 https://eitaa.com/khowzeh 🌐 http://www.ketabehowzeh.ir 📞 02533133603 👉🏿 604 / 605
🔷 چکیده اثر: 🔸عنوان کتاب: انسان‌شناسي فرهنگي با رويكرد تبليغ بين الملل 🔹پدیدآور: محمدرضا آقايي 🔹رتبه: شایسته تحسین 🔹گروه علمی: علوم اجتماعي 🔹ناشر: مرکز بین‌المللی ترجمه و نشر المصطفی(ص) ▪️▪️▪️ مطالعات انسان‌شناسی در بُعد فرهنگی، شاهراهی است که با استفاده از برخی مبانی و پیش‌فرض‌های آن، می‌توان گامی بلند درعرصۀ شناخت فرهنگ ملت‌ها برداشت. در این گام، با بازسازی تفاوت‌ها و شباهت‌ها و با مدیریتی عالمانه، می‌شود زمینۀ تلاش منطقی را در عرصۀ پر تلاطم و اما شیرین تبلیغ فراهم کرد و با درجۀ بالا بر مخاطب تأثیر گذاشت. این دغدغۀ مبارک، زمینه‌ای را پدید آورد که به تدوین و تألیف کتاب حاضر انجامید؛ کتابی با نام «انسان‌شناسی فرهنگی با تأکید بر بُعد بین الملل تبلیغ» که پس از چند دوره تدریس در مقطع کارشناسی ارشد مراکز علمی کشور، از جمله جامعه المصطفی العالمیه، ارزیابی و به‌روزرسانی شد. مباحث این كتاب بر پايۀ اصول، مباني و نظريه‌هاي انسان‌شناسي فرهنگي، فرهنگ‌شناسي، زبان و گونه‌های ارتباط استوار شده و عنصر و مبانی تبلیغ دینی نیز در متن مباحث آن آمده است. این اثر، دارای چهار فصل است که فصل اول آن با رهیافتی مفهومی، روشی و نظری، مفهوم انسان‌شناسی فرهنگی، روش تحقیق و نظریه‌های آن را واکاویده و به رابطۀ آن با تبلیغ دینی در بُعد جهانی می‌پردازد. فصل دوم، مفهوم فرهنگ و ویژگی‌های آن را بر می‌رسد؛ اما فصل سوم، این مسائل را شرح می‌دهد: ارتباطات میان‌فرهنگی، وضعیت زبان در دنیای معاصر، اهميت توانمندی زبان در موقعيت تبليغي، پيوند ميان زبان و فرهنگ و كاربرد موقعيتي زبان. مباحث فصل پاياني در سه موضوع ارائه شده است: ضربۀ فرهنگ، قوم‌گرایی و نسبیت فرهنگی، و نمونه‌ای از مقایسۀ ارزش‌های دو فرهنگ مختلف. ▪️▪️▪️ 🆔 https://eitaa.com/Bartar_khowzeh 🆔 https://eitaa.com/khowzeh 🌐 http://www.ketabehowzeh.ir 📞 02533133603 👉🏿 604 / 605
🔸عنوان پایان‌نامه: احيا و تصحيح انتقادي شرح تجريد قوشچي 🔹پدیدآور: محمدحسين زارعي رضايي 🔹رتبه: شایسته تحسین 🔹گروه علمی: تصحيح و تحقيق 🔹محل دفاع: حوزه علمیه قم 🔻🔻🔻 لینک چکیده اثر: 🖌 https://eitaa.com/Bartar_khowzeh/1426 🔺🔺🔺 🆔 https://eitaa.com/Bartar_khowzeh 🆔 https://eitaa.com/khowzeh 🌐 http://www.ketabehowzeh.ir 📞 02533133603 👉🏿 604 / 605
🔷 چکیده اثر: 🔸عنوان پایان‌نامه: احيا و تصحيح انتقادي شرح تجريد قوشچي 🔹پدیدآور: محمدحسين زارعي رضايي 🔹رتبه: شایسته تحسین 🔹گروه علمی: تصحيح و تحقيق 🔹محل دفاع: حوزه علمیه قم ▪️▪️▪️ شرحی را که ملاعلی قوشچی (م 879 ق) بر کتاب تجرید الإعتقاد خواجه نصیر الدین طوسی نگاشت، مشهورترین شرح بعد از شرح علامه حلی (کشف المراد) است. قوشچی از متکلمان برجستۀ اشعری بود که شرحش مورد عنایت شیعه و اهل سنت قرار گرفت. وی در این شرح، مواضع محقق طوسی را، به ویژه در مباحث امامت، نقد کرده است. رسالۀ حاضر، در سه فصل، به تصحیح انتقادی مقصد اول این کتاب پرداخته است. فصل اول این رساله به احکام کلی وجود اختصاص دارد؛ از جمله: بداهت مفهوم وجود و مشترک معنوی بودن آن، زیادت وجود بر ماهیت، اقسام و احکام وجود، نفی واسطه بین وجود و عدم، بساطت وجود، تمایز أعدام، مواد ثلاث و اعتباری بودن آنها، احتیاج ممکن به واجب، حدوث و قِدم، خواص واجب، حمل و امتناع اعادۀ معدوم. در فصل دوم، احکام ماهیت کنکاش می‌شود؛ مانند اعتباری بودن ماهیت، انقسام ماهیت به بسیط و مرکب، احکام الجزء، تشخّص و اعتباری بودن آن، وحدت و کثرت، تقابل وحدت و کثرت و احکام وحدت و کثرت. آخرین فصل، مباحث علت و معلول را در بر دارد؛ مثل علت فاعلی، ابطال تسلسل، کیفیت صدور افعال از ما، تأثیر قوای جسمانی، علت مادی، علت صوری، علت غایی و اقسام علت‌ها. مهم‌ترین ویژگی‌های این رساله عبارت‌اند از: رعایت آخرین استانداردهای تصحیح نسخ خطی؛ مانند تحقیق نص کتاب بر اساس نسخه‌های معتبر و متعدد، تعیین مصادر قوشچی، مستندسازی موارد انتسابی به اشخاص و فرقه‌ها، افزودن عناوین اصلی و فرعی، ترجمۀ اَعلام و فرقه‌ها، فهارس فنی (شامل فهرست آیات، اصطلاحات، اشخاص، گروه‌ها و فرقه‌ها، کتاب‌ها و اشیا). افزودن حواشی محقق دوانی (م 830 ق) بر شرح قوشچی به عنوان مهم‌ترین و مشهورترین حواشی این شرح. تدوین مقدمه‌ای علمی مشتمل بر تبیین ویژگی‌های شرح قوشچی و نقد مواضع انتقادی وی بر دیدگاه محقق طوسی. ▪️▪️▪️ 🆔 https://eitaa.com/Bartar_khowzeh 🆔 https://eitaa.com/khowzeh 🌐 http://www.ketabehowzeh.ir 📞 02533133603 👉🏿 604 / 605
🔸عنوان پایان‌نامه: قانون اهم و مهم و گسترة آن در تزاحم احكام و تزاحم حقوق 🔹پدیدآور: محمد عشايري منفرد 🔹رتبه: شایسته تحسین 🔹گروه علمی: فقه و اصول 🔹محل دفاع: حوزه علمیه قم 🔻🔻🔻 لینک چکیده اثر: 🖌 https://eitaa.com/Bartar_khowzeh/1428 🔺🔺🔺 🆔 https://eitaa.com/Bartar_khowzeh 🆔 https://eitaa.com/khowzeh 🌐 http://www.ketabehowzeh.ir 📞 02533133603 👉🏿 604 / 605
🔷 چکیده اثر: 🔸عنوان پایان‌نامه: قانون اهم و مهم و گستره آن در تزاحم احكام و تزاحم حقوق 🔹پدیدآور: محمد عشايري منفرد 🔹رتبه: شایسته تحسین 🔹گروه علمی: فقه و اصول 🔹محل دفاع: حوزه علمیه قم ▪️▪️▪️ قانون اهم و مهم، سازوکاری است برای برون‌رفت از تزاحم احکام. جُستارهای فقهی - اصولی نشان می‌دهد که این قانون با چهار تردید روبه‌رو است: اول. برخی اصولیان در مباحث اصولیِ مرتبط به باب تزاحم، با کاسته‌اند. دوم و سوم. در تزاحم احکام وضعی و تزاحم حق الله با حق الناس نیز کارامدی این قانون با تردیدهایی مواجه است. چهارم. برخی فقیهان در تزاحم حقوق، این قانون را ناکارامد یافته و به جای آن از قانون عدل و انصاف سخن رانده‌اند. این تردیدها، این مشکل را پدید آورده است که قلمرو قانون اهم و مهم واضح نیست. رسالۀ حاضر می‌کوشد از طریق تحلیل اصولی باب تزاحم و بازتبیین فقهی ¬- اصولی قانون اهم و مهم، این ابهام را از این قانون بزداید. در نتیجه، مشخص خواهد شد که قانون اهم و مهم در کدام نوع از تنافی‌های فقهی کاربرد دارد و در کدام یک از آنها باید به سازوکار دیگری پناه برد. بدین منظور، ابتدا باید چیستی قانون اهم و مهم، ظرف اجرا و ادله و مبانی آن تبیین ‌شود؛ سپس مشخص ‌شود کدام یک از تردیدهای یادشده، قلمرو این قانون را محدود می‌کنند و کدام یک، نه. برای همین، پس از بخش اول رساله که به کلیات و مفاهیم پرداخته، در بخش دوم و سوم، جایگاه قانون اهم و مهم در تزاحم احکام و حقوق بررسی شده است. مهم‌ترین یافته‌های این رساله، مشخص شدن شرایط باب تزاحم و تمایز دقیق آن از ابواب مشابه، بازتبیین دقیق قانون اهم و مهم، مشخص شدن قلمرو قانون اهم و مهم و کاربردسنجی آن در تزاحم احکام تکلیفی، تزاحم احکام وضعی، تزاحم حقوق مالی و تزاحم حقوق غیر مالی است. ▪️▪️▪️ 🆔 https://eitaa.com/Bartar_khowzeh 🆔 https://eitaa.com/khowzeh 🌐 http://www.ketabehowzeh.ir 📞 02533133603 👉🏿 604 / 605