♦️چکیده
آثار برتر سیزدهمین همایش کتاب سال حوزه - سال 1390
🔹رتبه: برگزیده
🔹عنوان کتاب: فهارس الشیعه
🔹پدیدآورنده: مهدی خدامیان آرانی
🔹ناشر: مؤسسه کتابشناسی شیعه
🔹گروه: کتب مرجع
🔻🔻🔻🔻🔻
🔸 به گزارش دبیرخانه همایش کتاب سال حوزه، كتاب دوجلدی پیش رو، به جمع و تحقیق كتب فهرست هشتگانهای میپردازد كه قبل از كتاب فهرست نجاشی و فهرست شیخ طوسی موجود بوده و آن دو بزرگوار در كتب خویش به آنها استناد كردهاند و در حقیقت اساس كتابهای نجاشی و طوسی بر آنها بنا شده است.
🔸 این كتابهای فهرست مشهور بوده و در دسترس طالبان علم و دانش قرار داشتند اما هیچ یك از آنها به دست ما نرسیده و مفقود شدهاند و محقق در كتاب حاضر، توانسته از لابلای سخن نجاشی و شیخ طوسی آنها را استخراج كرده و در دو جلد به علاقمندان تقدیم كند.
🔸 محقق اثر، سه فهرست از هشت فهرست را در جلد اول ذكر كرده كه شامل فهرست سعد بن عبدالله اشعری، فهرست عبدالله بن جعفر الحمیری و فهرست حمید بن زیاد النینوائی میباشد. فهرست محمد بن جعفر بطّه، فهرست محمد بن الحسن بن الولید، فهرست جعفر بن محمد بن قولویه، فهرست الشیخ الصدوق و فهرست احمد بن عبدون در جلد دوم گنجانده شدهاند.
🔸 از نكات گفتنی اینكه شش نفر از نویسندگان این فهارس از اهل قم بودهاند. محقق در مقدمهی تحقیق در هفت فصل از زمان آغاز تدوین حدیث در نزد شیعیان، شیوههای قدماء اصحاب در ارزشگذاری احادیث، زمان پیدایش كتابهای فهارس، مباحث مربوط به علم فهرست، كیفیت ارتباط بین كتابهای فهارس و برخی مطالب دیگر سخن میگوید.
@Bartar_khowzeh
🔸معرفی آثار برتر سیزدهمین همایش کتاب سال حوزه – سال 1390
🔹رتبه: برگزیده
🔹عنوان کتاب: منطق فهم دین
🔹پدیدآورنده: علی اکبر رشاد
🔹ناشر: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
🔹گروه: کلام
#سیزدهمین_همایش_1390
#1390
#کتاب_سال_حوزه
🔻🔻🔻🔻
@Bartar_khowzeh
♦️چکیده
آثار برتر سیزدهمین همایش کتاب سال حوزه - سال 1390
🔹رتبه: برگزیده
🔹عنوان کتاب: منطق فهم دین
🔹پدیدآورنده: علی اکبر رشاد
🔹ناشر: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
🔹گروه: کلام
🔻🔻🔻🔻🔻
🔸 به گزارش دبیرخانه همایش کتاب سال حوزه، تحقیق حاضر، در صدد است دستگاه یا دانشوارهی روشگانی کامل و کارآمد، جامع و روزآمد را برای فهم دین ارائه نماید. بخشهای این اثر حاوی نقدها و نوآوریهای ارزشمندی در ساحات گوناگون دینپژوهی و معرفت دینی و روش کشف و استنباط گزارهها و آموزههای دینی است .
🔸نقد ساختاری و کارکردی اصول فقه رایج، نقد نظریهی قرائت پذیرانگاری دین ، نقد انگارهی تأثیر مطلق انتظارات و پیش گمانهها بر فهم آدمی از متون دینی، نقد یگانه انگاری عقل و فطرت ، نقد حجیت مستقل اجماع بهمثابهی مدرك کشف آموزههای دینی، نقد تعاریف رایج سنت ، نقد اطلاق «ظنی الدلاله و ظنی السند بودن سنت»، نقد نظریههای زبان قرآن ، بخشی از نقدهای مطرح شده در خلال تحقیق است .
🔸نویسنده در درآمد اثر به بایستگی نوآوری در دینپژوهی اشاره میکند و در چهار فصل، چهار دانش فلسفهی دین ، منطق فهم دین، فلسفهی منطق فهم دین و فلسفهی معرفت دینی را معرفی و بررسی میکند. در بخش دوم، به نظریه ابتناء (برساختگی تکون و تطور معرفت دینی بر تأثیر - تعامل متناوب - متداوم مبادی خمسه) و اصول چهارگانهی آن پرداخته میشود.
🔸اجتهادگرایی و قرائت پذیرانگاری در بخش سوم و فطرت به مثابهی دال دینی در بخش چهارم مورد بحث قرار گرفته است. نویسنده در بخش پنجم به گسترهی کارکرد و کاربرد عقل در تفهم و تحقق دین توجه میکند. نهادهای پنجگانهی راهنمای فهم قرآن و سنت پژوهی دو بخش پایانی کتاب را به خود اختصاص داده است .
@Bartar_khowzeh
🔸معرفی آثار برتر سیزدهمین همایش کتاب سال حوزه – سال 1390
🔹رتبه: برگزیده
🔹عنوان کتاب: الهی عنایات(ترجمه کامل الزیارات به زبان اردو)
🔹مترجم: سید شجاعت حسین رضوی
🔹ناشر: Al-Rasool publications (India)
🔹گروه: ترجمه
#سیزدهمین_همایش_1390
#1390
#کتاب_سال_حوزه
🔻🔻🔻🔻
@Bartar_khowzeh
♦️چکیده
آثار برتر سیزدهمین همایش کتاب سال حوزه - سال 1390
🔹رتبه: برگزیده
🔹عنوان کتاب: الهی عنایات(ترجمه کامل الزیارات به زبان اردو)
🔹مترجم: سید شجاعت حسین رضوی
🔹ناشر: Al-Rasool publications (India)
🔹گروه: ترجمه
🔻🔻🔻🔻🔻
🔸 به گزارش دبیرخانه همایش کتاب سال حوزه، کامل الزیارات، تالیف ابوالقاسم جعفر بن محمد بن قولویه قمی از عالمان شیعی قرن چهارم هجری است. این اثر که حاوی 843 حدیث دربارۀ زیارت است، از زمان تدوین تا کنون، مورد توجه عالمان بوده شیعه است.
🔸 احادیث این کتاب که با سند و رجال حدیثی همراه است، علاوه بر زیارت و ثواب آن، دربارۀ فضایل اماکنی چون مسجدالنبی، مسجدالحرام، مسجد کوفه، مسجد سهله و دیگر مشاهد و مساجد هم هست.
🔸 در این کتاب، احادیثی دربارۀ زیارت رسول خدا (ص)، زیارت امیرالمؤمنین(ع) و دیگر امامان تا امام حسن عسکری(ع) و ثواب زیارت آنان نقل شده است. و به مناسبت، از جایگاه اهل بیت و امامان و نیز شهادت امام حسین(ع) و عزاداری و گریه برای آن امام همام، و زیارت قبر مطهر آن شهید والامقام و زیارت فرشتگان از حرم مطهر آن حضرت و ثواب زیارت آن حضرت و دیگر شهیدان کربلا و موضوع حایر حسینی و تربت آن امام و زیارت ایشان از راه دور، و زیارت امامزادگانی چون حضرت عبدالعظیم حسنی و دختر امام موسی بن جعفر(ع) ، حضرت معصومه (س) و نیز نوادر زیارات، مطالبی را ذکر و احادیثی را بیان کرده است.
🔸 این کتاب از سوی سید شجاعت حسین رضوی کوپال¬پوری با نام «عنایات الهی؛ ترجمۀ کامل الزیارات» به اردو ترجمه شده و از سوی انتشارات رسول پیلیکشنز در 1431/ 2010 میلادی به چاپ رسیده است.
@Bartar_khowzeh
🔸معرفی آثار برتر سیزدهمین همایش کتاب سال حوزه – سال 1390
🔹رتبه: برگزیده
🔹عنوان پایاننامه: گزارش، تحلیل و نقد نظریهی امر الاهی آدامز
🔹پدیدآور: سیده منا موسوی
🔹ناشر:
🔹گروه: کلام
#سیزدهمین_همایش_1390
#1390
#کتاب_سال_حوزه
🔻🔻🔻🔻
@Bartar_khowzeh
♦️چکیده
آثار برتر سیزدهمین همایش کتاب سال حوزه - سال 1390
🔹رتبه: برگزیده
🔹عنوان پایاننامه: گزارش، تحلیل و نقد نظریهی امر الاهی آدامز
🔹پدیدآور: سیده منا موسوی
🔹ناشر:
🔹گروه: کلام
🔻🔻🔻🔻🔻
🔸 به گزارش دبیرخانه همایش کتاب سال حوزه، پژوهش حاضر، با هدف توصیف، تحلیل و بررسی دیدگاههای آدامز دربارهی نظریهی امر الاهی است. محقق در این تحقیق، میكوشد تا دریابد كه تقریر نهایی آدامز از نظریهی امر الاهی در مقایسه با تقریرهای دیگر چه خصوصیاتی دارد، دلایل آدامز برای این تقریر كدامند، پاسخ او به اشكالات نظریهی سنتی امر الاهی چیست و چه انتقاداتی بر تقریر آدامز وارد است.
🔸 نویسندهی رساله در بخش ابتدایی به طرح برخی توضیحات مقدماتی همچون تاریخچه نظریهی امر الاهی، گسترهی تبیینهای دینی از اخلاق، دفاع آدامز از چارچوب الاهی برای تمام اخلاق، تقریرهای مختلف از نظریهی امر الاهی و تقریر آدامز میپردازد. توصیف دیدگاه آدامز در ادامه مورد توجه است.
🔸 از آنجا كه آدامز، نظریهی امر الاهی خود را در قلمروی درستی و نادرستی اخلاقی بر مفهومی خاص از خوبی مبتنی میكند، پیش از بیان تقریر آدامز از نظریهی امر الاهی، دیدگاه او دربارهی خوبی شرح داده خواهد شد.
🔸 مؤلف در ادامه، نكاتی تحلیلی دربارهی دیدگاه آدامز دربارهی خوب و درست بیان كرده و به مقایسهی تقریر جدید آدامز از نظریهی امر الاهی با تقریر سابق او میپردازد. بخش پایانی به ذكر برخی نقدها به دیدگاه اخلاقی آدامز و نظریهی مختار مؤلف در این باره اختصاص دارد.
@Bartar_khowzeh
♦️چکیده
آثار برتر سیزدهمین همایش کتاب سال حوزه - سال 1390
🔹رتبه: برگزیده
🔹عنوان پایاننامه: بررسي تحول ايمان به خدا در دورهي كودكي، نوجواني و آغاز جواني: رويكردي روانشناختي ديني
🔹پدیدآور: محمود نوذري
🔹ناشر:
🔹گروه: علوم تربیتی
🔻🔻🔻🔻🔻
🔸 به گزارش دبیرخانه همایش کتاب سال حوزه، پژوهش پيشرو، در صدد است تا تحول «ايمان به خدا» را در گسترهي سني تولد تا بيست و دو سالگي بررسي كند و به اين سؤال پاسخ دهد كه آيا ميتوان با بهرهگيري از تحليلهاي روانشناسان در موضوع تحول، به مدلي براي توصيف و تبيين فرايند تحول ايمان به خدا و مؤلفههاي آن دست يافت.
🔸 مؤلف با استفاده از روش پژوهش كيفي به اين سؤال پاسخ ميدهد. اين اثر همچنين ميزان تطابق يافتههاي روانشناختي را با مفاد آيات و روايات ناظر به تحول ايمان با استفاده از روش پژوهش نقلي تحليلي برميرسد.
🔸 نويسنده پس از برخي مفاهيم كلي، مفهوم ايمان به خدا و مؤلفهها و مدل تحولي آن را مورد توجه قرار ميدهد. مراحل تحول ايمان به خدا در دورهي كودكي و نوجواني و آغاز جواني مطالب فصل بعدي است.
🔸 از نظر نويسنده، در دورهي كودكي اول يعني تولد تا دو سالگي، مباني و ريشههاي اوليهي ايمان به خدا شكل ميگيرد و ايمان در دورهي كودكي دوم يعني 2 تا 7 سالگي به صورت شهودي- تقليدي و تخيلي است.
🔸 در دورهي كودكي سوم كه از 7 تا 12 سالگي را شامل ميشود ايمان آگاهانه- داستاني و لفظي ايجاد ميشود و در دورهي نوجواني هويت ايماني اوليه ظهور و تكوين مييابد. آغاز جواني همراه با آغاز ايمان استدلالي-خودمختارانه و با ثبات است.
🔸 مؤلف پس از بيان اين مراحل به ارزيابي مراحل ايمان به خدا از منظر قرآن و روايات اقدام ميكند. فصل پاياني اثر به نتيجهگيري و پيشنهادها اختصاص دارد. در اينجا دو دسته از پيشنهادهاي پژوهشي و كاربردي مورد توجه قرار ميگيرد.
@Bartar_khowzeh
♦️چکیده
آثار برتر سیزدهمین همایش کتاب سال حوزه - سال 1390
🔹رتبه: شایسته تقدیر
🔹عنوان کتاب: التراث العربی المخطوط فی كتبات ایران العامه (جلد 1 تا 14)
🔹پدیدآور: سید احمد حسینی اشكوری
🔹ناشر: دلیل ما
🔹گروه: کتب مرجع
🔻🔻🔻🔻🔻
🔸 به گزارش دبیرخانه همایش کتاب سال حوزه، این كتاب چهارده جلدی به منظور ارائهی فهرستی از كتابهای خطّی عربی موجود در كتابخانههای ایران و معرفی آنها تنظیم شده است. محقق اثر در این معرفی، تنها به ذكر نام كتب و مؤلفین آن اكتفا نكرده بلكه تعریف مختصر و كاملی از هر كتاب ارائه میكند.
🔸 برخی از ویژگیهای این اثر از قرار زیر است: اولا كتابها بر اساس اولین حرفشان، فهرست شدهاند. ثانیاً هر كتاب در معرفی از دو بخش بهره میبرد. قسم اول مشتمل بر اسم كتاب، موضوع آن، اسم مؤلف اثر، توصیف آن (به ذكر برخی عناصر همچون هدف مؤلف از تألیف كتاب، ابواب، فصول و سائر تقسیمات، تاریخ تألیف و رأی مؤلف در آن)، عدم ارزشگذاری علمی در خصوص آنچه مؤلف انجام داده است مگر در موارد اندك، ذكر اول و آخر هر كتاب و رساله كه آن اثر را از غیر آن تمییز دهد، میباشد.
🔸 اما قسم دوم این معرفی به اسم كتابخانه، شمارهی كتاب در آن، نام استنساخكننده و تاریخ آن، نام كسی كه كتاب برای وی استنساخ شده است، مقدار كتاب اگر از یك جلد بیشتر بوده باشد و اشاره به فهرست كتاب مورد نظر اختصاص دارد.
🔸 محقق اثر در ابتدای جلد اول به معرفی اجمالی كتابخانههایی كه كتب عربی آنها در این كتاب معرفی شدهاند میپردازد. كتابخانهی ابراهیمی كرمان، مركز احیاء التراث اسلامی قم، حوزهی علمیهی امام صادق(ع) اردكان، امام صادق(ع) قزوین، امام هادی(ع) مشهد، آستانهی حضرت عبدالعظیم(ع) ری، آیتالله فاضل خوانساری خوانسار، مدرسهی فیضیهی قم، دانشكدهی الهیات و معارف اسلامی مشهد، جامع گوهرشاد مشهد، مدرسهی آیتالله بروجردی كرمانشاه، حوزهی آستانهی حضرت عبدالعظیم(ع) ری، مدرسهی مروی تهران، آیتالله العظمی مرعشی نجفی قم، عمومی غرب (مدرسهی آخوند) همدان، ملی ملك (تهران) از این جملهاند. آخرین جلد این اثر نیز به فهارس كتاب اختصاص دارد.
@Bartar_khowzeh
🔸معرفی آثار برتر سیزدهمین همایش کتاب سال حوزه – سال 1390
🔹رتبه: شایسته تقدیر
🔹عنوان کتاب: علم النفس فلسفی (درسهای استاد غلامرضا فیاضی)
🔹پدیدآور: محمدتقی یوسفی
🔹ناشر: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی
🔹گروه: فلسفه
#سیزدهمین_همایش_1390
#1390
#کتاب_سال_حوزه
🔻🔻🔻🔻
@Bartar_khowzeh
♦️چکیده
آثار برتر سیزدهمین همایش کتاب سال حوزه - سال 1390
🔹رتبه: شایسته تقدیر
🔹عنوان کتاب: علم النفس فلسفی (درسهای استاد غلامرضا فیاضی)
🔹پدیدآور: محمدتقی یوسفی
🔹ناشر: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی
🔹گروه: فلسفه
🔻🔻🔻🔻🔻
🔸 به گزارش دبیرخانه همایش کتاب سال حوزه، كتاب پیش رو، تدوین و نگارش درسهای استاد فیاضی در قلمرو علمالنفس فلسفی است كه با هدف نگارش متن آموزشی ارائه میگردد. مفاهیم و اصطلاحات، عنوان دو درس ابتدایی كتاب است كه در آن نفس از نگاه افلاطون، ارسطو، ابن سینا و متأخران و نیز علمالنفس و علمالنفس فلسفی تعریف میشود.
🔸 در ادامه نه درس به انواع نفس اختصاص پیدا میكند. دیدگاه قدما و متأخران دربارهی انواع نفس، بیان دیدگاهها دربارهی وحدت یا تعدد نفوس همهی انسانها، دیدگاهها دربارهی وحدت یا كثرت نفس در هر شخص، براهین ملاصدرا بر نظریهی وحدت نفس و قوا و بررسی اشكالات وارده، قوای نفس از دیدگاه فیلسوفان مشاء، ادلهی ابن سینا بر وحدت نوعی نفوس، ملاصدرا و كثرت نوعی نفوس و بالاخره ادلهی نقلی از قرآن و روایات بر اختلاف نوعی نفوس از مطالب مطرح شده در این دروس است.
🔸 مبحث تجرد نفس و بیان دیدگاههای مادّیون، فیلسوفان مشاء و ملاصدرا دربارهی مادّیانگاری یا تجرّد نفس، مطالب چهار درس بعدی را تشكیل میدهد. دیدگاههای فیلسوفان دربارهی حركت نفس به ویژه حركت جوهری در ادامه ذكر میشود. حدوث و قدم و مبحث حدوث نفس و استدلال به دوازده دلیل عقلی و چهار دلیل نقلی در این باره و همچنین استدلال به نه دسته دلیل قرآنی بر حدوث نفس پیش از بدن و هفت دسته دلیل روایی، مورد توجه نگارنده در دروس بعدی است.
🔸 سپس مولف بحث تناسخ و ادلهی آن را واكاوی كرده و آنگاه جاودانگی نفس و بیان دیدگاههای مختلف در این زمینه و استدلال موافقان و منكران جاودانگی نفس را برمیرسد. دو درس پایانی هم به سعادت نفس و تعریف آن و بیان مصایق سعادت اختصاص دارد.
@Bartar_khowzeh
🔸معرفی آثار برتر سیزدهمین همایش کتاب سال حوزه – سال 1390
🔹رتبه: شایسته تقدیر
🔹عنوان کتاب: جریانشناسی تاریخی قرائتها و رویكردهای عاشورا از صفویه تا مشروطه (با تأكید بر مقاتل)
🔹پدیدآور: محسن رنجبر
🔹ناشر: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی
🔹گروه: تاریخ، سیره و تراجم
#سیزدهمین_همایش_1390
#1390
#کتاب_سال_حوزه
🔻🔻🔻🔻
@Bartar_khowzeh
♦️چکیده
آثار برتر سیزدهمین همایش کتاب سال حوزه - سال 1390
🔹رتبه: شایسته تقدیر
🔹عنوان کتاب: جریانشناسی تاریخی قرائتها و رویكردهای عاشورا از صفویه تا مشروطه (با تأكید بر مقاتل)
🔹پدیدآور: محسن رنجبر
🔹ناشر: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی
🔹گروه: تاریخ، سیره و تراجم
🔻🔻🔻🔻🔻
🔸 به گزارش دبیرخانه همایش کتاب سال حوزه، واقعهی عاشورا به سبب جایگاه ویژهی آن در تاریخ اسلام و به ویژه تاریخ تشیع و امامیه، در گسترهی تاریخ مورد عنایت بسیاری از مورخان و اندیشمندان تاریخ اسلام بوده است.
🔸 اما با گذشت زمان و شیوع مراسم عزاداری و سوگواری به ویژه از دورهی حاكمیت فراگیر دولت شیعی صفویه و به سبب وجود زمینهها و عوامل گوناگون، زمینه و بستر مناسب برای پیدایش یا ترویج قرائتها و برداشتهای متعدد و متفاوت از این واقعه فراهم میگردد.
🔸 بر این اساس، پژوهش حاضر به مطالعه، بررسی و جریانشناسی تاریخ مهمترین و مشهورترین و شایعترین قرائتها و برداشتهای موجود از واقعهی عاشورا پرداخته، پس از ارائهی تبیین و پیشینهی این قرائتها، مهمترین شاخصها و ویژگیهای آنها را بیان میكند.
🔸 نگارنده پس از مباحث مقدماتی، ابتدا به ارائهی چشمانداز اوضاع سیاسی، اجتماعی و دینی ایران از صفویه تا مشروطه میپردازد و در ادامه به معرفی، بررسی و نقادی سیرگونهی مقاتل مشهور و منابع مربوط به تاریخ عاشورا از آغاز تا پیش از صفویه اقدام میكند و ویژگیها، اصول و مبانی حاكم بر تاریخنگاری عاشورا را از صفویه تا مشروطه برمیرسد.
🔸 در بررسی قرائتها ابتدا قرائت سوگوارانه و تراژیك یا احساسی- عاطفی مورد توجه نویسنده قرار میگیرد و در ادامه قرائتهای حماسی اسطورهای و عرفانی- ابتلایی یا رازمدارانه و پیشینه، ویژگیها، شاخصها، عوامل و زمینههای هریك از قرائتها را به تفصیل به بحث میگذارد.
🔸 تبیین دو قرائت «تعبّد به شهادت» و تكلیف ویژه» و زمینههای ترویج این دو قرائت و تبیین صحیح آن، مطلب بعدی کتاب است. دو فصل پایانی كتاب به بررسی قرائتهای مسیحیانه یا بخشایش و تقدیری یا تقدیرگرایانه اختصاص دارد. نگارنده در پایان نوشتار خویش به ارائهی جمعبندی، نتیجهگیری و پیشنهادها و ذكر كاستیها میپردازد.
@Bartar_khowzeh
♦️چکیده
آثار برتر سیزدهمین همایش کتاب سال حوزه - سال 1390
🔹رتبه: شایسته تقدیر
🔹عنوان کتاب: نفس الرحمن فی فضائل سلمان
🔹 تحقیق و تصحیح: ایاد كمالی اصل
🔹ناشر: یاد اندیشه
🔹گروه: تصحیح و تحقیق
🔻🔻🔻🔻🔻
🔸 به گزارش دبیرخانه همایش کتاب سال حوزه، مولف كتاب حاضر به صورت جامع و تفصیلی به بررسی فضائل صحابی بزرگ پیامبر (ص)، سلمان فارسی میپردازد.
🔸 از ویژگیهای این اثر میتوان به موارد ذیل اشاره كرد: 1. اینكه شاید روایتی دربارهی سلمان فارسی نباشد كه مؤلف كتاب، آن را در اینجا ذكر نكرده باشد. 2. لغات غامض و مشكل كه در روایات آمده توسط مؤلف كتاب شرح داده میشود.
🔸 اثر از مباحث روایی، تاریخی و جغرافیایی مهم دربارهی موضوع كتاب غفلت نورزیده است. دربارهی احادیث وارده نیز مؤلف كتاب به ارزشگذاری پرداخته و آنها را بررسی و اعلام رأی میكند. وی به نقد آراء باطله اقدام و فساد آنها را تبیین مینماید.
🔸 مؤلف پس از مقدمهای در خصوص نام و كنیه و شهر سلمان، در باب اول به حیات وی قبل از اسلام و شرح وضع و حال وی قبل از تشرّف به اسلام و كیفیت مسلمان شدنش و اینكه او وصی حضرت عیسی (ع) است، میپردازد. باب دوم به معنای حدیث «سلمان منّا اهل البیت» و برخی فضائل عجم و نیز نقش سلمان در غزوهی خندق اختصاص دارد.
🔸 جایگاه والای وی نزد خدا و رسول(ص) و ائمه(ع)، آیات نازل شده دربارهی وی و همقطارانش در ایمان، بیان جایگاه علمی وی و شناخت وی از خدا و رسول(ص) و اولیاء الهی كه او را شایستهی لقب «لقمان اهل بیت(ع)» گردانیده، خبر دادن سلمان از غیب و اشتیاق بهشت برای پذیرش سلمان از جمله مطالب برخی ابواب كتاب است.
🔸 بیان برخی كرامات نقل شده در مورد سلمان فارسی و منقبتها و خصلتهای وی، سخن در خصوص مسند سلمان، كلام وی، زهد و تواضع و تعداد همسران و فرزندانش و موقعیت وی در هنگام سقیفه ابواب بعدی كتاب را تشكیل میدهد. دو باب پایانی كتاب به ارتحال وی و كیفیت زیارت ایشان اختصاص دارد.
@Bartar_khowzeh
🔸معرفی آثار برتر سیزدهمین همایش کتاب سال حوزه – سال 1390
🔹رتبه: شایسته تقدیر
🔹عنوان کتاب: فرهنگ جامع فرق اسلامی(جلد 1 تا 3)
🔹 پدیدآور: سید حسن خمینی
🔹ناشر: اطلاعات
🔹گروه: کتب مرجع
#سیزدهمین_همایش_1390
#1390
#کتاب_سال_حوزه
🔻🔻🔻🔻
@Bartar_khowzeh
♦️چکیده
آثار برتر سیزدهمین همایش کتاب سال حوزه - سال 1390
🔹رتبه: شایسته تقدیر
🔹عنوان کتاب: فرهنگ جامع فرق اسلامی(جلد 1 تا 3)
🔹 پدیدآور: سید حسن خمینی
🔹ناشر: اطلاعات
🔹گروه: کتب مرجع
🔻🔻🔻🔻🔻
🔸 به گزارش دبیرخانه همایش کتاب سال حوزه، مجموعهی سه جلدی پیشرو، بر اساس دستنوشتههای آیتالله سید مهدی روحانی استاد مسلّم فرقهپژوهی دربارهی فرقههای مختلف اسلامی توسط محقق اثر سامان یافته است.
🔸 وی ابتدا تنها به قصد بازنویسی فیشهای استاد، اقدام به كار كرده اما فقدان مشخصات كتابشناسی، علایم و ارجاعات نامفهوم و مهمتر از همه تعدد تصحیحات آثار مورد استناد استاد، كار بازنویسی را مشكل نموده است. به جز بازنویسی فیشها، یافتن مشخصات كتابشناسی و یكسان كردن نظام ارجاعات، نگارش زندگینامه و تراجم بسیاری از كسانی كه از آنها نامی برده شده و فرقههایی كه در فیشهای خام اولیه، سخنی از آنان به میان نیامده، از مشكلات دیگر محقق عنوان شده است.
🔸 بنابر این مجموعه تا رسیدن به این مرحله پنج مرحله را پشتسر میگذارد: اول، دستنوشتههای مؤلف كه محقق آنها را بازنویسی كرده است؛ دوم، كثرت ارجاعات در اثر حاضر- با وجودی كه فیشهای اولیه از منابع اندك بهره میبرد- محصول كار محقق اثر است؛ سوم، پینوشتهای توضیحی با ذكر منابع آنها كار دیگر محقق میباشد؛ چهارم، تراجم كسانی كه استاد یا محقق در ضمن افزودن فرقههای جدید، به نام آنان با ذكر منبع اشاره كردهاند؛ پنجم، افزودن نام فرقههای جدید كه در فیشهای اولیه از آنها خبری نیست.
🔸 محقق در مقدمهی اثر به برخی ویژگیها و نكات مثبت و نیز تنگناهای پژوهش مرحوم آیتالله روحانی اشاره میكند. جلد اول این اثر، فرفهها را از حرف «آ» تا «س» و جلد دوم نیز از حرف «ش» تا «ی» مورد تحقیق قرار میدهد و جلد سوم نیز به فهرستها اختصاص دارد.
@Bartar_khowzeh
🔸معرفی آثار برتر سیزدهمین همایش کتاب سال حوزه – سال 1390
🔹رتبه: شایسته تقدیر
🔹عنوان کتاب: كشف الاستار عن وجه الغائب عن الابصار- ميرزا حسين نوري؛
🔹 تحقيق: احمدعلي مجيد حلي
🔹ناشر: مکتبه و دار مخطوطات العتبة العباسیة المقدسة
🔹گروه: تصحیح و تحقیق
#سیزدهمین_همایش_1390
#1390
#کتاب_سال_حوزه
🔻🔻🔻🔻
@Bartar_khowzeh
♦️چکیده
آثار برتر سیزدهمین همایش کتاب سال حوزه - سال 1390
🔹رتبه: شایسته تقدیر
🔹عنوان کتاب: كشف الاستار عن وجه الغائب عن الابصار- ميرزا حسين نوري؛
🔹 تحقيق: احمدعلي مجيد حلي
🔹ناشر: مکتبه و دار مخطوطات العتبة العباسیة المقدسة
🔹گروه: تصحیح و تحقیق
🔻🔻🔻🔻🔻
🔸 به گزارش دبیرخانه همایش کتاب سال حوزه، كتاب حاضر به منظور پاسخگويي به شبهاتي كه در قصيدهاي معروف به «قصيدهي بغداديه» در مورد انكار وجود حضرت مهدي (عج) وارد شده، توسط مؤلف اثر به نگارش درآمده است.
🔸 مؤلف پس از ذكر مقدمه، در فصل اول ابتدا به اختلاف مسلمين در ولادت حضرت مهدي (ع) اشاره ميكند و از عالمان اهل سنّت، كساني را ذكر ميكند كه به ولادت حضرت (ع) اعتراف كردهاند و اجمالاً بر اينكه مهدي موعود، همان حضرت حجّت (ع) است، استدلال ميكند.
🔸 وي در فصل دوم نيز به شبهات وارد شده در قصيده و پاسخ به آنها همّت ميگمارد. محقق اثر در مقدمهاي كه در ابتداي كتاب آورده است، نخست يادداشتي از علامه سيد علي ميلاني در خصوص كتاب و موضوع آن را ذكر ميكند و سپس در خصوص مؤلف اثر، ولادت و وفات وي، شاگردان و تأليفاتش مطالبي اظهار مينمايد و آنگاه نگاهي اجمالي به قصيدهي بغداديه، موضوع آن، سرايندهي قصيده و آنچه كه مربوط به آن ميشود و نيز ردّيّههايي كه تاكنون بر آن نوشته شده، مياندازد.
🔸 محقق، شيوهي خود در تحقيق را بر تصحيح اثر، استخراج آيات و احاديث و ذكر مصادر آنها، استخراج منابع اقوالي كه در متن به آنها اشاره شده و اضافه نمودن بعضي از توضيحات ضروري در جهت آسانتر كردن فهم مطالب و ترجمهي عبارات فارسي به عربي در حاشيه قرار ميدهد.
🔸 همچنين پيوستي به كتاب ملحق ميكند و در آن ردّيّههاي چهار تن از عالمان شيعه به نامهاي شيخ محمدحسين كاشفالغطا، شيخ محمدجواد بلاغي، سيد رضا موسوي هندي و سيد محسن امين عاملي كه كه همه به نظم هستند و نيز برخي ردّيّههاي ديگر را بيان ميكند.
@Bartar_khowzeh
🔸معرفی آثار برتر سیزدهمین همایش کتاب سال حوزه – سال 1390
🔹رتبه: شایسته تقدیر
🔹عنوان کتاب: فلسفهی تربیت اسلامی ـ ماجد عرسان كیلانی؛
🔹 ترجمه، نقد و اضافات: بهروز رفیعی
🔹ناشر: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
🔹گروه: ترجمه
#سیزدهمین_همایش_1390
#1390
#کتاب_سال_حوزه
🔻🔻🔻🔻
@Bartar_khowzeh
♦️چکیده
آثار برتر سیزدهمین همایش کتاب سال حوزه - سال 1390
🔹رتبه: شایسته تقدیر
🔹عنوان کتاب: فلسفهی تربیت اسلامی ـ ماجد عرسان كیلانی؛
🔹 ترجمه، نقد و اضافات: بهروز رفیعی
🔹ناشر: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
🔹گروه: ترجمه
🔻🔻🔻🔻🔻
🔸 به گزارش دبیرخانه همایش کتاب سال حوزه، پژوهش پیش رو، كه ترجمهای از كتاب ماجد عرسان كیلانی است در صدد است با تشكیل یك فلسفهی تربیت اسلامی مبتنی بر همكاری پیامبران و دانشمندان - كه در آن ایمان و دانش در راستای دو هدف تداوم نوع بشر و ترقی و تعالی وی با یكدیگر همكاری میكنند - و تأمل در بینشهای قرآن و راهكارهای سنت معتبر و سپس واكاوی آیات الهی در آفاق و انفس، هم راهنما و مقصد حركت تربیتی را مشخص كند و هم ابزارها و وسائل این حركت را فراهم نماید.
🔸 بدین منظور، نویسنده، اثر خویش را با بیان اهمیت پژوهش در فلسفهی تربیت اسلامی میآغازد و بیثباتی مفهوم فلسفهی تربیت در پژوهشهای غربی و جهانی معاصر را برمیرسد.
🔸 بخش دوم كتاب به هستیشناسی فلسفهی تربیت اسلامی و واكاوی الگوی ارتباط انسان با عناصر پنجگانهی هستی یعنی رابطهی انسان با آفریدگار (رابطهی عبودیت)، رابطه میان انسان و هستی (رابطهی تسخیر)، رابطهی انسان با انسان (رابطهی عدل و احسان)، رابطهی انسان با زندگی (رابطهی ابتلا) و رابطهی انسان با آخرت (رابطهی مسئولیت و پاداش) میپردازد.
🔸 نویسنده در بخش سوم كتاب به نظریهی شناخت میرسد و معنای شناخت و اهمیت آن، منبع شناخت و نقش انسان در آن، ابزارهای شناخت، معرفی اهل معرفت، زبان شناخت، بیان حقیقت و گونههای آن را به بحث میگذارد. بخش بعدی كتاب به بررسی نظریهی ارزشها در تربیت اسلامی اختصاص دارد و ضمن تقسیمبندی اسلامی ارزشها به چالش میان نظامهای ارزشی و پیشرفت انسانی و بحران ارزشها در تربیت جدید و برخی مطالب دیگر پرداخته میشود.
🔸 محقق اثر در بخش پنجم به بررسی طبیعت انسان در تربیت اسلامی اقدام میكند و بخش پایانی كتاب را به ذكر نكاتی دربارهی فلسفهی تربیت اسلامی و فلسفههای تربیتی جدید اختصاص میدهد.
@Bartar_khowzeh
♦️چکیده
آثار برتر سیزدهمین همایش کتاب سال حوزه - سال 1390
🔹رتبه: شایسته تقدیر
🔹عنوان پایاننامه: نقد شبهههاي احمد الكاتب در انحصار ائمه(ع) در دوازده امام
🔹 پدیدآور: جواد جعفري
🔹ناشر:
🔹گروه: کلام
🔻🔻🔻🔻🔻
🔸 به گزارش دبیرخانه همایش کتاب سال حوزه، تحقيق حاضر براي دستيابي به اهداف زير به نگارش درآمده است: اول، اثبات اصالت و وجود احاديث دوازده امام در دوران نبي گرامي اسلام(ص) و امامان معصوم شيعه(ع) و جعل نشدن آن در دوران بعدي؛ دوم، تبيين نحوهي دلالت اين احاديث بر ولادت و وجود امام دوازدهم؛ سوم، روشن نمودن بيپايگي شبهات احمد الكاتب و تحريفات و نسبتهاي غير واقعي كه به امامان و دانشمندان شيعه بسته است.
🔸 پژوهشگر اثر براي تحقق اين اهداف، در بخش كليات پس از معرفي احمد الكاتب و كتاب وي، به شبهات وي اشاره ميكند و بالاجمال به آنها پاسخ ميگويد و در ادامه براي پاسخگويي تفصيلي، شبههي استدلال نكردن متكلمان شيعه به احاديث دوازده امام و معتقد نبودن نخستين شيعيان به خاتم بودن فرزند امام عسكري(ع)، انديشهي انحصار تعداد امامان را در قرن سوم در بين متكلمان و شيعيان اين قرن برميرسد.
🔸 شبههي آگاه نبودن امامان و شيعيان از فهرست نام امامان در بخش بعد پاسخ داده ميشود. نويسنده، ادعاي بدا در امامت سيد محمد و اسماعيل را در ادامه مورد توجه قرار ميدهد و بدا را در امامت ممكن ندانسته و دروغي بيش نميداند.
🔸 انديشمندان شيعه و فهرست نام امامان، عنوان بخشي ديگر است كه اثبات ميكند قبل از قرن چهارم نيز احاديث دوازده امام در كتب حديثي شيعي موجود بوده و شيخ صدوق هرگز شكي در تعداد امامان نداشته است.
🔸 بحث بعدي نويسنده مربوط به شبههي احمد الكاتب دربارهي كتاب سليم بن قيس است. از نظر محقق اثر، اين كتاب خاستگاه اعتقاد انديشوران شيعه به دوازده امام نيست. شبهههاي زيديه و همچنين دلالت احاديث دوازده امام بر وجود امام دوازدهم دو فصل پاياني كتاب را تشكيل ميدهد.
@Bartar_khowzeh