eitaa logo
آثار برتر کتاب سال حوزه
89 دنبال‌کننده
600 عکس
0 ویدیو
14 فایل
🌐 سایت اطلاع رسانی: www.ketabehowzeh.ir 🔸 کانال رسمی: @khowzeh 🔸 کانال آثار برتر کتاب سال حوزه: @Bartar_khowzeh 📞 تماس با همایش کتاب سال حوزه: 02533133603 - 5 🗨 پاسخگویی به سوالات: @ketabehowzeh
مشاهده در ایتا
دانلود
♦️چکیده آثار برتر پانزدهمین همایش کتاب سال حوزه - سال 1392 🔹رتبه: برگزیده 🔹عنوان کتاب: شناخت وهابیت(نقد و بررسی تفصیلی پیشینه عملکرد و باورها) 🔹پدیدآور: نجم‌الدین طبسی 🔹ناشر: دلیل ما 🔹گروه: کلام 🔻🔻🔻🔻🔻 🔸 به گزارش دبیرخانه همایش کتاب سال حوزه، در مجموعه حاضر برای نقد آراء و افکار وهابیان کوشیده شده در حد امکان از منابع معتبر روایی و تاریخی اهل سنت استفاده شود از این طریق روشن خواهد شد که اعتقاد به توسل، تبرک، زیارت قبر پیامبر، برگزاری مراسم جشن و شادی، برگزاری مراسم سوگواری، نذر برای انبیاء و اولیای الهی و ساختن بارگاه و گنبد بر روی قبور نه تنها اختصاص به شیعه ندارد بلکه همه مسلمین به این مسائل معتقد و پایبند هستند و فقط فرقه وهابیت آن را حرام دانسته و معتقدان آن را تکفیر می کنند. 🔸 این اثر، با بررسی و نقد پیشینه و باورهای وهابیت، در صدد است مانع تحقق وحدت اسلامی را از میان بردارد. 🔸 کتاب حاضر در 3 بخش پیشینه و کنونی وهابیت، افراط و تفریط های آنان و باورهای این گروه را نقد و بررسی می کند. 🔸 این اثر می کوشد با شیوه ای روشمند و بر اساس سیر تاریخی به رشد یابی تفکرات وهابیان بپردازد. مولف در نقد باورها و عقاید وهابیان با ذکر نمونه های فراوان از تاریخ اسلام، به اثبات عقاید ود باورهای مسلمانان و ابطال ادعاهای وهابیت پرداخته است. 🔸 ولی در این راه از منابع روایی، تاریخی و تفسیری اهل سنت استفاده کرده و به ندرت از منابع شیعه برای تایید مطلب بهره برده است. @Bartar_khowzeh
🔸معرفی آثار برتر پانزدهمین همایش کتاب سال حوزه – سال 1392 🔹رتبه: شایسته تقدیر 🔹عنوان پایان‌نامه: تاثیر عرفان نظری بر نظام حکمت صدرایی 🔹پدیدآور: علی اعلایی بنابی 🔹محل دفاع: حوزه علمیه قم 🔹گروه: اخلاق و عرفان 🔻🔻🔻🔻 @Bartar_khowzeh
♦️چکیده آثار برتر پانزدهمین همایش کتاب سال حوزه - سال 1392 🔹رتبه: شایسته تقدیر 🔹عنوان پایان‌نامه: تاثیر عرفان نظری بر نظام حکمت صدرایی 🔹پدیدآور: علی اعلایی بنابی 🔹محل دفاع: حوزه علمیه قم 🔹گروه: اخلاق و عرفان 🔻🔻🔻🔻🔻 🔸 به گزارش دبیرخانه همایش کتاب سال حوزه، این اثر در پنج بخش، چگونگی تأثیر عرفان نظری را بر حکمت صدرایی در روش‌شناسی و مباحث کلان هستی‌شناختی، خدا‌شناسی، جهان‌شناسی، انسان‌شناسی و معاد‌شناسی، بررسیده است. 🔸 بخش اول، از شناخت نظام حکمت صدرایی و عرفان نظری و روابط آن دو، همچنین تأثیرپذیری تدریجی فلسفه ازروش عرفانی سخن به میان آورده است. 🔸 بخش دوم، میزان تأثیر آموزه‌های عرفانی را (مانند نفس رحمانی، تشأن و تجلّی، اتحاد ظاهر و مظهر و ...) بر مباحث کلان هستی‌شناختی حکمت صدرا (اعم از اصالت وجود، ارتباط وجود و ماهیت، تقدم و تأخر بالحقیقة و المجاز، تشکیک هستی، نظریه وجود رابط و وحدت شخصی وجود و ...) می‌سنجد. 🔸 در بخش سوم، نقش عرفان در مباحث خداشناسی حکمت متعالیه، مانند بحث اسمای الهی و مراتب سه‌گانة توحید تبیین شده است. 🔸 بخش چهارم، تأثیر عرفان نظری بر مباحث جهان‌شناختی حکمت متعالیه را کاویده و نظریة حرکت جوهری را متأثر از نظریة عرفانی خلق جدید، دانسته است. 🔸 در بخش آخر، رگه‌های عرفانی در مباحث انسان و معاد‌شناختی حکمت صدرایی آشکار شده است؛ از جمله: تعریف دقیق حقیقت نفس و ارتباط آن با بدن، نظریة جسمانیة الحدوث و روحانیة البقاء بودن نفس، اتحاد نفس با قوای خود، تجرد خیال، عقل نازل بودن قوه واهمه، اتحاد عاقل و معقول و ... . @Bartar_khowzeh
🔸معرفی آثار برتر پانزدهمین همایش کتاب سال حوزه – سال 1392 🔹رتبه: شایسته تقدیر 🔹عنوان کتاب: بازپژوهی تاریخ ولادت و شهادت معصومان(ع) 🔹پدیدآور: یدالله مقدسی 🔹ناشر: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 🔹گروه: تاریخ، سیره و تراجم 🔻🔻🔻🔻 @Bartar_khowzeh
♦️چکیده آثار برتر پانزدهمین همایش کتاب سال حوزه - سال 1392 🔹رتبه: شایسته تقدیر 🔹عنوان کتاب: بازپژوهی تاریخ ولادت و شهادت معصومان(ع) 🔹پدیدآور: یدالله مقدسی 🔹ناشر: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 🔹گروه: تاریخ، سیره و تراجم 🔻🔻🔻🔻🔻 🔸 به گزارش دبیرخانه همایش کتاب سال حوزه، شناخت تاریخ ولادت و شهادت معصومان (علیهم السلام) از نظر مسلمانان اهمیت بسزایی دارد، که موجب پرسش هایی از این دست است: بر چه گزارشها و منابعی در این خصوص می توان اعتماد کرد؟ عوامل و خاستگاه پراکندگی منابع تاریخی در این موضوع چیست؟ و راه های دستیابی به گزارش صحیح در این موضوع کدام اند؟ 🔸 در این اثر ضمن توجه به نوشته های پیشینیان، با استفاده از منابع متعدد و متقدم و بررسی گزارش های پراکنده، اقوال مختلف را در این باره کاویده و تلاش کرده است نظر صحیح تر را بنمایاند. 🔸 این پژوهش با بررسی نقلها و انتخاب یکی از آنها، تمامی گزارش های دیگر را با مستنداتش، برای اطلاع رسانی، ثبت کرده و ساختارش را در پانزده قسمت سامان داده است که قسمت یکم آن مقدمه و چهارده قسمت دیگر، در چهارده فصل درباره تاریخ یادشده معصومان (علیهم السلام) است و در هر فصل نیز، تاریخ معصومی در دو گفتار تولد و شهادت بررسی شده است؛ چنانکه در باره سبب شهادت امام دوم به بعد نیز، تحقیق شده است. @Bartar_khowzeh
🔸معرفی آثار برتر پانزدهمین همایش کتاب سال حوزه – سال 1392 🔹رتبه: شایسته تقدیر 🔹عنوان پایان‌نامه: نقش اصحاب امامان شیعه در اعتلای فرهنگ و تمدن اسلامی در قرن دوم و سوم هجری 🔹پدیدآور: حسین حسینیان مقدم 🔹محل دفاع: دانشگاه اصفهان 🔹گروه: تاریخ، سیره و تراجم 🔻🔻🔻🔻 @Bartar_khowzeh
♦️چکیده آثار برتر پانزدهمین همایش کتاب سال حوزه - سال 1392 🔹رتبه: شایسته تقدیر 🔹عنوان پایان‌نامه: نقش اصحاب امامان شیعه در اعتلای فرهنگ و تمدن اسلامی در قرن دوم و سوم هجری 🔹پدیدآور: حسین حسینیان مقدم 🔹محل دفاع: دانشگاه اصفهان 🔹گروه: تاریخ، سیره و تراجم 🔻🔻🔻🔻🔻 🔸 به گزارش دبیرخانه همایش کتاب سال حوزه، شکوفايي علوم اسلامي از همان اولایل پیدایش اسلام، مبتني بر آموزه‌ها و تعاليم ديني و همراه با درک صحيح از شرايط اجتماعي و نيازهاي آن عصر، سبب بالندگي تمدن اسلامي در قرون نخستين شد. حال سؤال اینجا است كه اصحاب امامان شيعه ـ علیهم السلام ـ به‌عنوان رهبران و عالمان ديني در اين باب چه نقشي ايفا نموده‌اند؟ 🔸 این پژوهش، نقش اصحاب ائمه ـ علیهم السلام ـ را در فرهنگ و تمدن اسلامي، بدون افراط و تفريط و با رويكردي علمي ـ تحليلي، در قرن‌هاي دوم و سوم بررسي کرده است. منبع این تحقیق، گزاره‌هاي تاريخي موجود در كتب تاريخي،‌ تمدني،‌ ادبي،‌ ‌تراجم،‌ رجال و جغرافيا است. 🔸 با بررسی فکر و علم اصحاب، مقايسۀ آثار و کتب آنها با یک‌ديگر و با آثار ديگران همچنين انعکاس اخبار آنان در ميان نسل‌هاي بعدي، می‌توان به محتواي آثار مفقوده اصحاب پی برده و دشواری‌های موجود در این زمینه را از میان برداشت. 🔸 این تحقیق، در محورهاي سيرۀ نبوي، سيرۀ اهل بيت، وقايع‌نگاري و جغرافيانگاري به مسائل زیر می‌پردازد: 1. بنيان‌گذاري يا استمرار‌بخشي حرکت علمي اصحاب ائمه در حوزۀ تاريخ و جغرافيا و جايگاه علمي آنان؛ 2. انعکاس اخبار آنان در نسل‌هاي بعدي و بسترسازی حرکت علمي اصحاب؛ 3. گونه‌شناسي فکري، صنف‌شناسي‌ نگارشي، نوع‌شناسي تعامل آنان با ديگران و فرايندشناسي انتقال علوم به اصحاب و از آنان به آيندگان. @Bartar_khowzeh
🔸معرفی آثار برتر پانزدهمین همایش کتاب سال حوزه – سال 1392 🔹رتبه: شایسته تقدیر 🔹عنوان کتاب: پارادایم‌های تحقیق در علوم انسانی 🔹پدیدآور: سید حمیدرضا حسنی و همکاران 🔹ناشر: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه 🔹گروه: ترجمه 🔻🔻🔻🔻 @Bartar_khowzeh
♦️چکیده آثار برتر پانزدهمین همایش کتاب سال حوزه - سال 1392 🔹رتبه: شایسته تقدیر 🔹عنوان کتاب: پارادایم‌های تحقیق در علوم انسانی 🔹پدیدآور: سید حمیدرضا حسنی و همکاران 🔹ناشر: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه 🔹گروه: ترجمه 🔻🔻🔻🔻🔻 🔸 به گزارش دبیرخانه همایش کتاب سال حوزه، این کتاب متشکل از دو بخش تألیف و ترجمه است. در بخش تألیف، سعی شده است ارتباط بین فلسفه، علم و تحقیق کالبدشکافی نظری و منطقی شود. در این کالبدشکافی، به هویت معرفت فلسفی و علمی پرداخته شده و بر حسب مراتب معرفتی، از جایگاه پارادایم علم در تولید و بازتولید دانش علمی سخن به میان آمده است. در این بخش، فرایند تولید دانش علمی، ذیل بحث روش‌شناسی علم، بررسی شده است. 🔸 در بخش دوم، ترجمۀ چاپ اولِ کتاب «نورمن بلیکی» با عنوان «رویکردهای پژوهش اجتماعی» آورده شده است. 🔸 بلیکی کوشیده است مناقشات نظری و روش‌شناختی علوم اجتماعی را در سه دهة گذشته بازگشایی کند. این مناقشات، منجر به استراتژی‌های تحقیقاتی متفاوتی شده است که آشنایی محققان با این استراتژ‌ی‌ها در فرایند تحقیقات علوم انسانی ضرورت دارد. در این آشنایی، مجموعة گسترده‌ای از آثار مرتبط با فلسفة علوم طبیعی ـ اجتماعی، نظریة اجتماعی و روش‌شناسی مورد بازبینی محققان قرار می‌گیرد. 🔸 چیستی ماهیت علم ـ به‌خصوص علوم اجتماعی ـ از دغدغه‌های اصلی کتاب بلیکی به حساب می‌آید؛ یعنی نویسنده سعی نموده است با تمرکز بر روش علمی، به رابطه علوم اجتماعی و علوم طبیعی بپردازد. 🔸 استراتژی‌های عمدة تحقیقاتی و راهبردهای آن، در فصولی از کتاب به‌صورت مبسوط آمده است که ضمن مقایسة آنها با یکدیگر، به کاستی‌های موجود در آنها نیز پرداخته شده است. @Bartar_khowzeh
🔸معرفی آثار برتر پانزدهمین همایش کتاب سال حوزه – سال 1392 🔹رتبه: شایسته تقدیر 🔹عنوان کتاب: موسوعه جامع الرواة 🔹پدیدآور: محمد باقر ملکیان 🔹ناشر: بوستان کتاب 🔹گروه: تصحیح و تحقیق 🔻🔻🔻🔻 @Bartar_khowzeh
♦️چکیده آثار برتر پانزدهمین همایش کتاب سال حوزه - سال 1392 🔹رتبه: شایسته تقدیر 🔹عنوان کتاب: موسوعه جامع الرواة 🔹پدیدآور: محمد باقر ملکیان 🔹ناشر: بوستان کتاب 🔹گروه: تصحیح و تحقیق 🔻🔻🔻🔻🔻 🔸 به گزارش دبیرخانه همایش کتاب سال حوزه، اين اثر، موسوعه‌ای‌ رجالي است به قلم محمدبن علي اردبيلي که بر اساس اسامی، القاب، کنیه و نام پدران روات تنظیم و در یک خاتمه و ده فایده به پایان رسیده است. جامع الروات، در حقيقت شرحي است بر تلخيص المقال استرآبادي با ذكر نكاتي از كتاب نقد الرجال تفرشي. 🔸 خصوصیت بارز اين كتاب، جداسازی و تمیز روات كتب اربعه بر اساس اساتيد و شاگردان هر راوی است. 🔸 در تحقیق این اثر، به نکات زیر توجه شده است: 1. شرح و توضيح مبانى رجالى پراكنده؛ 2. استخراج تمام منابع رجالى و تبیین اختلاف منابع با نسخة خطى و اختلاف كتب رجالى درجای خود؛ 3. استخراج تمام منابع روايى و در حدّ امكان، ذكر اختلاف نسخ در سندهای روايات كتب اربعه؛ 4. معرفی راويانى كه مؤلف به آنها اشاره نکرده، از كتب رجال و روايت؛ 5. توضيح اصطلاحات علم درايه در پاورقي‌ها؛ 6. ارائه سخن بسيارى از رجاليان در پاورقى برای تكميل سخنان مؤلف. @Bartar_khowzeh
🔸معرفی آثار برتر پانزدهمین همایش کتاب سال حوزه – سال 1392 🔹رتبه: شایسته تقدیر 🔹عنوان پایان‌نامه: معیار پذیری تفسیر قرآن کریم 🔹پدیدآور: علی فتحی 🔹محل دفاع: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه 🔹گروه: تفسیر و علوم قرآن 🔻🔻🔻🔻 @Bartar_khowzeh
♦️چکیده آثار برتر پانزدهمین همایش کتاب سال حوزه - سال 1392 🔹رتبه: شایسته تقدیر 🔹عنوان پایان‌نامه: معیار پذیری تفسیر قرآن کریم 🔹پدیدآور: علی فتحی 🔹محل دفاع: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه 🔹گروه: تفسیر و علوم قرآن 🔻🔻🔻🔻🔻 🔸 به گزارش دبیرخانه همایش کتاب سال حوزه، اين اثر، يکي از مسائل بنيادين علوم انسانی در تفسير متون، معيارپذيري آن است؛ بدین معنا که برای داوری میان تفسير درست و غیر آن، میزان و معیاری وجود دارد. دیدگاه معیار پذیری تفسیر، به نوع نگرش ما به حقیقت، معنا، زبان، و روش بستگی دارد؛ زیرا تفسیر در صدد آن است که ما را با واسطة متن، به صورت روشمند، به مراد حقیقی مؤلف برساند. بر این اساس، ديدگاه رايج در سنت تفسيري، بر اعتبار تفسیر و معيارپذيري آن استوار است؛ اما با ظهور رويکردهاي ذهنی‌گرای تفسیری در غرب، معيارپذيري تفسير با چالش‌های جدی مواجه شد. 🔸 رویکرد ذهنی به حقیقت، زبان، معنا، استقلال معنايي متن از مؤلف، واقعه‌انگاری فهم و عدم تعین معنایی، از مبانی و دلایل این رویکردها است. این رویکردها، وجود هر گونه ضابطه را برای شناخت تفسیر معتبر، نادیده میگیرد. درحاليكه بر پاية اصول عقلايي، حقيقت به معناي ويژگي قضيه، زبان به‌عنوان ابزار ابراز معنا و روش به‌عنوان راه وصول به آن، شالودة تفسير متون را شكل مي‌دهند. رویکردهای ذهنی‌گرا، در فهم متون ديني، با هدف پديد آورندة آن ناسازگار بوده و پیامدهای نادرستی را در پی دارد. 🔸 امکان تفسیر معتبر، تعين معناي متن و وابستگی معنای آن به مؤلف، از اصول مشترک عقلايي تفسیر است. ساختار کلی بیان قرآن مجيد نيز مطابق اصول عام عقلایی، سامان يافته است. افزون بر این، مفاد و لازمه آیات و روایات فراوان، گواهِ روشنی بر معیار پذیری تفسیر قرآن است. @Bartar_khowzeh
🔸معرفی آثار برتر پانزدهمین همایش کتاب سال حوزه – سال 1392 🔹رتبه: شایسته تقدیر 🔹عنوان کتاب: پیامد سیاست‌ها و برنامه‌های توسعه جمهوری اسلامی ایران 🔹پدیدآور: سید محمد تقی‌ آل‌غفور 🔹ناشر: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 🔹گروه: حقوق و علوم سیاسی 🔻🔻🔻🔻 @Bartar_khowzeh
♦️چکیده آثار برتر پانزدهمین همایش کتاب سال حوزه - سال 1392 🔹رتبه: شایسته تقدیر 🔹عنوان کتاب: پیامد سیاست‌ها و برنامه‌های توسعه جمهوری اسلامی ایران 🔹پدیدآور: سید محمد تقی‌ آل‌غفور 🔹ناشر: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 🔹گروه: حقوق و علوم سیاسی 🔻🔻🔻🔻🔻 🔸 به گزارش دبیرخانه همایش کتاب سال حوزه، هدف اين رساله، توصيف و تبيين تأثير سیاست‌ها و برنامه‌های توسعه ايران اسلامي بر ثبات و مشارکت سياسي است. رساله حاضر، از يک مقدمه و چهار فصل تشکيل شده است. مقدمه، شامل طرح تحقيق و محورهاي مختلف این پژوهش است. 🔸 فصل اول، ضمن بیان نظريه ميلبراث درباره مشارکت سياسي، نظریه هانتينگتون درباره نهاد سياسي و نظریه ساندرز درباره ثبات و بی‌ثباتی سياسی، به تحليل نظریه ساختارِ کارگزار گيدنز پرداخته است. 🔸 در فصل دوم، تأثير برنامه‌های توسعه بر شاخص‌های درامد، تحصيلات، شغل، تحرک اجتماعي، سیاست‌های جمعيتي، عضويت سازماني و طبقات اجتماعي و تأثير هر يک از آن‌ها بر مشارکت سیاسی بررسي شده است. 🔸 فصل سوم، به تأثير برنامه‌های توسعه جمهوري اسلامي ايران بر نهادمندي پرداخته است. ارتباط این بحث با ديگر مباحث در اين است که اگر ظرفيت‌سازي در هماهنگي با افزايش مشارکت‌طلبي همراه نباشد، موجب بی‌ثباتی می‌شود. 🔸 در فصل چهارم، با استفاده از نظریه ساندرز و هانتينگتون به مسئله ثبات و بی‌ثباتی سياسي در ايران اسلامي پرداخته شده است. 🔸 نويسنده، در پايان این اثر، پيشنهاداتي را براي حل مشکلات موجود در این زمینه ارائه داده است؛ از جمله: آموزش مشارکت سياسي به صورت نهادينه، ايجاد و تقويت فعاليت‌هاي گروهي، تقويت اعتماد عمومي و حذف موانع تحزب، همه‌جانبه نگری در برنامه‌های توسعه و... . @Bartar_khowzeh
🔸معرفی آثار برتر پانزدهمین همایش کتاب سال حوزه – سال 1392 🔹رتبه: شایسته تقدیر 🔹عنوان کتاب: البصمه الوارثیه و اثرها فی النسب نفیا و اثباتا 🔹پدیدآور: محمد الساعدی 🔹ناشر: مجمع جهانی تقریب و مذاهب اسلامی 🔹گروه: تصحیح و تحقیق 🔻🔻🔻🔻 @Bartar_khowzeh
♦️چکیده آثار برتر پانزدهمین همایش کتاب سال حوزه - سال 1392 🔹رتبه: شایسته تقدیر 🔹عنوان کتاب: البصمه الوارثیه و اثرها فی النسب نفیا و اثباتا 🔹پدیدآور: محمد الساعدی 🔹ناشر: مجمع جهانی تقریب و مذاهب اسلامی 🔹گروه: تصحیح و تحقیق 🔻🔻🔻🔻🔻 🔸 به گزارش دبیرخانه همایش کتاب سال حوزه، این کتاب به یکي از مسائل مهم فقهي و پزشکی می پردازد، كه علماي شيعه و اهل سنت كمتر به آن پرداخته‌اند. این مسئله عبارت است از: انگشت‌نگاری و اثر آن در نفی و اثبات ویژگی‌های فردی طرح یک پژوهش علمی کامل دربارة تأثیر انگشت‌نگاری بر نفی و اثبات ویژ‌گی‌های فردی، و انطباق آن با اصول و پایه‌های شرعی و دینی از اهداف اصلی اين پژوهش است. 🔸 اثر انگشت، یک سلول ژنتیکی چند هسته‌ای است که مشخصات و هویت فرد را بیشتر از اسید هسته‌ای، موسوم به DNA و با درصد اطمينان بالاتر مشخص می‌کند، و اين، يك كشف علمي جديد و از امور مستحدثه‌ای است كه به تعامل همه جانبه با شرع مقدس نیاز دارد. انگشت‌نگاری، ویژگی‌های بسیاری دارد که مقاومت در برابر تجزیه، تعفن، شرایط آب و هوایي، تنوع عوامل، ثبات شخصيت و فردگرائي از مهم‌ترین آن‌ها است. انگشت‌نگاری به روش‌های متعددی صورت می‌گیرد، اما روش pcR از متداول‌ترین و معروف‌ترین آن‌ها است.انگشت‌نگاری را می‌توان برای اثبات یک قضیه یا مقایسه دو چیز به‌ کار گرفت. 🔸 بارزترين نتايج اين بحث، عبارت است از: ژرف‌نگری و گسترش مباحث فقهی و ارتباط آن با انگشت‌نگاری، میزان تأثیرگذاری آن در اثبات جرم ویژه در اجتماع، به‌کارگیری این تکنولوژی و انطباق آن با احکام شرعی. بنابراین انتظار می‌رود برگزارکنندگان و دست‌اندرکاران این تحقیق قوانینی را تصویب کنند که استفاده از این تکنولوژی برای عموم امکان‌پذیر باشد. برای تحقق چنین امری تبصره‌ها و آئین‌نامه‌های ويژه‌ای باید تصویب شود .باید حتی‌الامکان از خطاهای آزمایشگاهی جلوگیری کرد تا جنبه‌های مثبت انگشت‌نگاری با هدف مبارزه با جرائم و تعقيب مجرمان تبيين شود. @Bartar_khowzeh
🔸معرفی آثار برتر پانزدهمین همایش کتاب سال حوزه – سال 1392 🔹رتبه: شایسته تقدیر 🔹عنوان پایان‌نامه: عقل عملی از دیدگاه کانت و ملاصدرا و بررسی نتایج فلسفی آن 🔹پدیدآور: حسین قاسمی 🔹محل دفاع: دانشگاه تربیت مدرس 🔹گروه: فلسفه 🔻🔻🔻🔻 @Bartar_khowzeh
♦️چکیده 🔹رتبه: شایسته تقدیر 🔹عنوان پایان‌نامه: عقل عملی از دیدگاه کانت و ملاصدرا و بررسی نتایج فلسفی آن 🔹پدیدآور: حسین قاسمی 🔹محل دفاع: دانشگاه تربیت مدرس 🔹گروه: فلسفه 🔻🔻🔻🔻🔻 🔸 به گزارش دبیرخانه همایش کتاب سال حوزه، كانت با تفسیر عقل عملی به‌مثابه واقعیتی پیشینی، تصویری از اخلاق ارائه می‌دهد که وجهه‌ی آرمان‌گرائی آن به‌مراتب قوی‌تر از وجهه‌ی واقعی آن است. در ملاصدرا عقل عملی به‌مثابه پدیدهای ذومراتب با واقعیات انسانی همخوانی داشته و مصلحت میزان برانگیختن اراده قرار می‌گیرد. در نتیجه احکام به تبع مصالح به «کلی، ضروری، جزئی و غیرضروری» تقسیم می‌شوند. چنین تلقی از اخلاق بهتر از تلقی مطلق‌گرایانه‌ی کانت می‌تواند مشکل نسبیت را حل کند. 🔸 كانت با اعتبار بخشی به «قانون اخلاق» و مبتنی کردن امکان گزاره - های اخلاقی بر «اراده‌ی آزاد»، صدق و عینیت این گزاره‌ها را معلول انطباق آن‌ها با قانون اخلاق می‌داند. اراده آزاد به‌مثابه علیت مطلق تنها بکار توجیه امکان این گزاره‌ها می‌آید. این امر سبب می‌گردد تا این گزاره‌ها با چالش ثنویت ذهن و عین مواجه گردند. اما در ملاصدرا گزاره‌های عملی با تکیه به وحدت جمعی نفس و اتحاد رقيقه و حقيقه، با ذات نفس و حقیقت 🔸 واحده‌ی وجود مرتبط است. قهرأ صدق این گزاره‌ها معلول ارتباط آن‌ها با مراتب هستی بوده و از این چالش به دور خواهند بود. 🔸 كانت برای اثبات جاودانگی گزاره‌های اخلاقی از مفهوم «جاودانگی نفس» کمک می‌گیرد. این مفهوم نیز تنها بکار توجیه چگونگی تحقق فعل اخلاقی در زندگی درازمدت انسان می‌آید. این امر سبب می‌گردد تا جاودانگی اخلاق در قلمرو پدیدار اما به پشتوانه ناپدیدار توجیه گردد. اما در ملاصدرا جاودانگی فعل حکیمانه از طریق «ملات نفسانی» و بر اساس «وحدت شخصی نفس» و به پشتوانه «علم حضوری به ذات» تبیین می‌شود. قهرا جاودانگی اخلاق مستقیماً بر دریافت نفس امری اشیاء مبتنی خواهد بود. 🔸 كانت با مبتنی نمودن اخلاق بر اصول موضوعه، به‌ناچار تمام نتایج آن مانند «جمعی بودن اخلاق» و «حقوق متقابل شهروند و حاکم» را در قلمرو پدیدار اما به پشتوانه ناپدیدار تفسیر خواهد کرد. اما در ملاصدرا شناخت ذات ممکن است، در نتیجه تلقی «فردی و اجتماعی» از اخلاق و یا مبتنی کردن جامعه ایده آل بر «خلیفه الهی و روابط متقابل خلیفه با مردم»؛ همگی ریشه در درک وجودی دارد که حکیم متعالیه مستقیماً از ذات موجودات دارد. @Bartar_khowzeh
🔸معرفی آثار برتر پانزدهمین همایش کتاب سال حوزه – سال 1392 🔹رتبه: شایسته تقدیر 🔹عنوان کتاب: نفس الامر در فلسفه اسلامی 🔹پدیدآور: محمد علی اردستانی 🔹ناشر: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🔹گروه: فلسفه 🔻🔻🔻🔻 @Bartar_khowzeh
♦️چکیده آثار برتر پانزدهمین همایش کتاب سال حوزه - سال 1392 🔹رتبه: شایسته تقدیر 🔹عنوان کتاب: نفس الامر در فلسفه اسلامی 🔹پدیدآور: محمد علی اردستانی 🔹ناشر: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🔹گروه: فلسفه 🔻🔻🔻🔻🔻 🔸 به گزارش دبیرخانه همایش کتاب سال حوزه، ملاک شناخت صحیح، غیر از معیار شناخت صحیح است. بر این اساس، در هر شناخت صحیح، سه رکن وجود دارد: مطابِق، مطابَق و مطابقت یا حاکی، محکی و حکایت. عنصر محوری مباحث این نوشتار، رکن دوم یعنی مطابَق یا محکی هر شناخت صحیح است که از آن به «نفس الأمر» یاد می‌شود. در معنای نفس الأمر گفته شده که مقصود از کلمۀ «نفس» خود و ذات، و مراد از کلمۀ «أمر»، شیء و چیز است. بنابراین، ترکیب اضافی «نفس‌الأمر» به معنای ذات شی‌ء و خود آن است. 🔸 حکیمان و اندیشمندان متعددی به مسئله «نفس الأمر» توجه کرده و تفاسیر گوناگونی از آن ارائه داده‌اند؛ از جمله: شیء به خودی خود، عقل فعّال، عالم أمر، علم الهی، نفس کلی، لوح محفوظ، عالم أعلی و ... . 🔸 کتاب «نفس الأمر در فلسفة اسلامی»‌ در صدد تبیین، تحلیل و بررسی مهم‌ترین تفاسیری است که حکمای اسلامی در مورد نفس الأمر مطرح کرده‌اند. نظام منطقی و ساماندهی این پژوهش، به این ترتیب است: فصل اوّل، مبادی تصوری و تصدیقی؛ فصل دوّم، تفاسیر نفس‌ الأمر شامل تبیین تحلیلی و سپس سنجش و بررسی مهم‌ترین تفاسیر؛ فصل سوّم، مطلق واقعیت شامل واقعیت عام و بیان فرجامین در آشکارسازی و تبیین نفس الأمر. @Bartar_khowzeh
🔸معرفی آثار برتر پانزدهمین همایش کتاب سال حوزه – سال 1392 🔹رتبه: شایسته تقدیر 🔹عنوان کتاب: مع موسوعات رجال الشیعه 🔹پدیدآور: سید عبدالله شرف الدین 🔹ناشر: موسسه کتاب‌ّشناسی شیعه 🔹گروه: کتب مرجع 🔻🔻🔻🔻 @Bartar_khowzeh
♦️چکیده آثار برتر پانزدهمین همایش کتاب سال حوزه - سال 1392 🔹رتبه: شایسته تقدیر 🔹عنوان کتاب: مع موسوعات رجال الشیعه 🔹پدیدآور: سید عبدالله شرف الدین 🔹ناشر: موسسه کتاب‌ّشناسی شیعه 🔹گروه: کتب مرجع 🔻🔻🔻🔻🔻 🔸 به گزارش دبیرخانه همایش کتاب سال حوزه، این کتاب، تعلیقات سیدعبدالله شرف‌الدین به برخی کتاب‌های پیشینیان در موضوع کتاب‌شناسی و رجال است. وی در تعلیقات خود بر این کتاب‌ها، به تصحیح اشتباه‌های راه‌یافته به این آثار پرداخته، اضافاتی را بر آنها افزوده و افتادگی‌های این نوشتارها را تکمیل کرده است. 🔸 مؤسسه کتاب‌شناسی شیعه، مقدمه‌ای را در دو بخش به این کتاب افزوده که بخش نخست، در شیوة نگارش تعلیقات الذریعه و بخش دوم، شامل ۴۱ نامه‌ است از علامه شرف‌الدین به فرزندش سیدعبدالله، مؤلف این کتاب. 🔸 کتاب حاضر، در سه جلد، تدوین و چاپ شده است. جلد اول شامل نقد، بررسی و تعلیقاتی است بر دو کتاب‌ «الذریعه إلی تصانیف الشیعه» و «طبقات اعلام الشیعه» نوشتة علامه شیخ آقابزرگ تهرانی. 🔸 جلد دوم، شامل تعلیقاتی بر جلد پنج تا ۳۲ کتاب «اعیان الشیعه» نوشته علامه سیدمحسن امین است. 🔸 جلد سوم، به نقد و بررسی چندین کتاب اختصاص دارد. همچنین در ابتدای این جلد، تعلیقاتی بر جلد ۳۳ تا ۵۲ کتاب «اعیان الشیعه و مع مستدرکات اعیان الشیعه» آمده است. کتاب‌هایی که در این جلد از تعلیقات سیدعبدالله شرف‌الدین بهره‌مند شده‌اند، عبارت‌اند از: رجال النجاشی، أمل الآمل از شیخ حر عاملی، فوائد الرضویه از شیخ عباس قمی، ماضی النجف و حاضرها از شیخ جعفر آل محبوبه، انور البدرین از شیخ علی بلادی بحرانی، شهدا الفضیله از علامه امینی، موارد الاتحاف فی نقبا الاشراف و منیه الراغبین فی طبقات النسابین هر دو از عبد الرزاق کمونه حسینی. @Bartar_khowzeh
🔸معرفی آثار برتر پانزدهمین همایش کتاب سال حوزه – سال 1392 🔹رتبه: شایسته تقدیر 🔹عنوان کتاب: بررسی تطبیقی اندیشه ملکوت خدا در ادیان ابراهیمی 🔹پدیدآور: محمد جواد نیکدل 🔹ناشر: موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) 🔹گروه: کلام 🔻🔻🔻🔻 @Bartar_khowzeh
♦️چکیده آثار برتر پانزدهمین همایش کتاب سال حوزه - سال 1392 🔹رتبه: شایسته تقدیر 🔹عنوان کتاب: بررسی تطبیقی اندیشه ملکوت خدا در ادیان ابراهیمی 🔹پدیدآور: محمد جواد نیکدل 🔹ناشر: موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) 🔹گروه: کلام 🔻🔻🔻🔻🔻 🔸 به گزارش دبیرخانه همایش کتاب سال حوزه، کتاب حاضر، تحقيقي است تطبيقي از «انديشة ملکوت خدا» در اديان ابراهيمي. این انديشه،‌ در يهوديت شکل گرفت و در مسيحيت به باوري بنيادين تبديل شد؛ به‌طوري‌که همة جنبه‌هاي اعتقادي، اخلاقي، عرفاني، اجتماعي، اقتصادي، فرهنگي، سياسي و ... مسیحیت را تحت تأثير خود قرار داد. 🔸 ملکوت خدا؛ یعني حکومتِ جهانيِ منجي آخرالزمان. بنابراین، نویسنده با ريشه‌يابي معناي لغوي و اصطلاحي ملکوت خدا در سه دين يهوديت، مسيحيت و اسلام،‌ ساير جنبه‌ها و جايگاه آن را نيز برمي‌رسد. وی با بيان اشتراک و اختلاف معنايي و ويژگيهاي ملکوت خدا در دو دين يهوديت و مسيحيت، به هدف، کيفيت استقرار، ويژگيها و صفات اعضاي این ملکوت و راه رسيدن به آن، در این دو دين نیز می‌پردازد. پس از آن، ملکوت خدا را از نظر اسلام، بررسي و تفاوت اسلام را با يهوديت و مسيحيت در اين انديشه نمایان مي‌کند. به بيان نویسنده، انديشة ملکوت خدا در يهوديت و مسيحيت متناظر با حکومت صالحان در اسلام است. 🔸 به ادعای نگارنده، اين اثر تنها رسالة موجود در ايران است که مستقلا به «ملکوت خدا» در اديان ابراهيمي می‌پردازد. @Bartar_khowzeh