eitaa logo
آثار برتر کتاب سال حوزه
89 دنبال‌کننده
600 عکس
0 ویدیو
14 فایل
🌐 سایت اطلاع رسانی: www.ketabehowzeh.ir 🔸 کانال رسمی: @khowzeh 🔸 کانال آثار برتر کتاب سال حوزه: @Bartar_khowzeh 📞 تماس با همایش کتاب سال حوزه: 02533133603 - 5 🗨 پاسخگویی به سوالات: @ketabehowzeh
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸معرفی آثار برتر پانزدهمین همایش کتاب سال حوزه – سال 1392 🔹رتبه: شایسته تقدیر 🔹عنوان پایان‌نامه: معیار پذیری تفسیر قرآن کریم 🔹پدیدآور: علی فتحی 🔹محل دفاع: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه 🔹گروه: تفسیر و علوم قرآن 🔻🔻🔻🔻 @Bartar_khowzeh
♦️چکیده آثار برتر پانزدهمین همایش کتاب سال حوزه - سال 1392 🔹رتبه: شایسته تقدیر 🔹عنوان پایان‌نامه: معیار پذیری تفسیر قرآن کریم 🔹پدیدآور: علی فتحی 🔹محل دفاع: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه 🔹گروه: تفسیر و علوم قرآن 🔻🔻🔻🔻🔻 🔸 به گزارش دبیرخانه همایش کتاب سال حوزه، اين اثر، يکي از مسائل بنيادين علوم انسانی در تفسير متون، معيارپذيري آن است؛ بدین معنا که برای داوری میان تفسير درست و غیر آن، میزان و معیاری وجود دارد. دیدگاه معیار پذیری تفسیر، به نوع نگرش ما به حقیقت، معنا، زبان، و روش بستگی دارد؛ زیرا تفسیر در صدد آن است که ما را با واسطة متن، به صورت روشمند، به مراد حقیقی مؤلف برساند. بر این اساس، ديدگاه رايج در سنت تفسيري، بر اعتبار تفسیر و معيارپذيري آن استوار است؛ اما با ظهور رويکردهاي ذهنی‌گرای تفسیری در غرب، معيارپذيري تفسير با چالش‌های جدی مواجه شد. 🔸 رویکرد ذهنی به حقیقت، زبان، معنا، استقلال معنايي متن از مؤلف، واقعه‌انگاری فهم و عدم تعین معنایی، از مبانی و دلایل این رویکردها است. این رویکردها، وجود هر گونه ضابطه را برای شناخت تفسیر معتبر، نادیده میگیرد. درحاليكه بر پاية اصول عقلايي، حقيقت به معناي ويژگي قضيه، زبان به‌عنوان ابزار ابراز معنا و روش به‌عنوان راه وصول به آن، شالودة تفسير متون را شكل مي‌دهند. رویکردهای ذهنی‌گرا، در فهم متون ديني، با هدف پديد آورندة آن ناسازگار بوده و پیامدهای نادرستی را در پی دارد. 🔸 امکان تفسیر معتبر، تعين معناي متن و وابستگی معنای آن به مؤلف، از اصول مشترک عقلايي تفسیر است. ساختار کلی بیان قرآن مجيد نيز مطابق اصول عام عقلایی، سامان يافته است. افزون بر این، مفاد و لازمه آیات و روایات فراوان، گواهِ روشنی بر معیار پذیری تفسیر قرآن است. @Bartar_khowzeh
🔸معرفی آثار برتر پانزدهمین همایش کتاب سال حوزه – سال 1392 🔹رتبه: شایسته تقدیر 🔹عنوان کتاب: پیامد سیاست‌ها و برنامه‌های توسعه جمهوری اسلامی ایران 🔹پدیدآور: سید محمد تقی‌ آل‌غفور 🔹ناشر: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 🔹گروه: حقوق و علوم سیاسی 🔻🔻🔻🔻 @Bartar_khowzeh
♦️چکیده آثار برتر پانزدهمین همایش کتاب سال حوزه - سال 1392 🔹رتبه: شایسته تقدیر 🔹عنوان کتاب: پیامد سیاست‌ها و برنامه‌های توسعه جمهوری اسلامی ایران 🔹پدیدآور: سید محمد تقی‌ آل‌غفور 🔹ناشر: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 🔹گروه: حقوق و علوم سیاسی 🔻🔻🔻🔻🔻 🔸 به گزارش دبیرخانه همایش کتاب سال حوزه، هدف اين رساله، توصيف و تبيين تأثير سیاست‌ها و برنامه‌های توسعه ايران اسلامي بر ثبات و مشارکت سياسي است. رساله حاضر، از يک مقدمه و چهار فصل تشکيل شده است. مقدمه، شامل طرح تحقيق و محورهاي مختلف این پژوهش است. 🔸 فصل اول، ضمن بیان نظريه ميلبراث درباره مشارکت سياسي، نظریه هانتينگتون درباره نهاد سياسي و نظریه ساندرز درباره ثبات و بی‌ثباتی سياسی، به تحليل نظریه ساختارِ کارگزار گيدنز پرداخته است. 🔸 در فصل دوم، تأثير برنامه‌های توسعه بر شاخص‌های درامد، تحصيلات، شغل، تحرک اجتماعي، سیاست‌های جمعيتي، عضويت سازماني و طبقات اجتماعي و تأثير هر يک از آن‌ها بر مشارکت سیاسی بررسي شده است. 🔸 فصل سوم، به تأثير برنامه‌های توسعه جمهوري اسلامي ايران بر نهادمندي پرداخته است. ارتباط این بحث با ديگر مباحث در اين است که اگر ظرفيت‌سازي در هماهنگي با افزايش مشارکت‌طلبي همراه نباشد، موجب بی‌ثباتی می‌شود. 🔸 در فصل چهارم، با استفاده از نظریه ساندرز و هانتينگتون به مسئله ثبات و بی‌ثباتی سياسي در ايران اسلامي پرداخته شده است. 🔸 نويسنده، در پايان این اثر، پيشنهاداتي را براي حل مشکلات موجود در این زمینه ارائه داده است؛ از جمله: آموزش مشارکت سياسي به صورت نهادينه، ايجاد و تقويت فعاليت‌هاي گروهي، تقويت اعتماد عمومي و حذف موانع تحزب، همه‌جانبه نگری در برنامه‌های توسعه و... . @Bartar_khowzeh
🔸معرفی آثار برتر پانزدهمین همایش کتاب سال حوزه – سال 1392 🔹رتبه: شایسته تقدیر 🔹عنوان کتاب: البصمه الوارثیه و اثرها فی النسب نفیا و اثباتا 🔹پدیدآور: محمد الساعدی 🔹ناشر: مجمع جهانی تقریب و مذاهب اسلامی 🔹گروه: تصحیح و تحقیق 🔻🔻🔻🔻 @Bartar_khowzeh
♦️چکیده آثار برتر پانزدهمین همایش کتاب سال حوزه - سال 1392 🔹رتبه: شایسته تقدیر 🔹عنوان کتاب: البصمه الوارثیه و اثرها فی النسب نفیا و اثباتا 🔹پدیدآور: محمد الساعدی 🔹ناشر: مجمع جهانی تقریب و مذاهب اسلامی 🔹گروه: تصحیح و تحقیق 🔻🔻🔻🔻🔻 🔸 به گزارش دبیرخانه همایش کتاب سال حوزه، این کتاب به یکي از مسائل مهم فقهي و پزشکی می پردازد، كه علماي شيعه و اهل سنت كمتر به آن پرداخته‌اند. این مسئله عبارت است از: انگشت‌نگاری و اثر آن در نفی و اثبات ویژگی‌های فردی طرح یک پژوهش علمی کامل دربارة تأثیر انگشت‌نگاری بر نفی و اثبات ویژ‌گی‌های فردی، و انطباق آن با اصول و پایه‌های شرعی و دینی از اهداف اصلی اين پژوهش است. 🔸 اثر انگشت، یک سلول ژنتیکی چند هسته‌ای است که مشخصات و هویت فرد را بیشتر از اسید هسته‌ای، موسوم به DNA و با درصد اطمينان بالاتر مشخص می‌کند، و اين، يك كشف علمي جديد و از امور مستحدثه‌ای است كه به تعامل همه جانبه با شرع مقدس نیاز دارد. انگشت‌نگاری، ویژگی‌های بسیاری دارد که مقاومت در برابر تجزیه، تعفن، شرایط آب و هوایي، تنوع عوامل، ثبات شخصيت و فردگرائي از مهم‌ترین آن‌ها است. انگشت‌نگاری به روش‌های متعددی صورت می‌گیرد، اما روش pcR از متداول‌ترین و معروف‌ترین آن‌ها است.انگشت‌نگاری را می‌توان برای اثبات یک قضیه یا مقایسه دو چیز به‌ کار گرفت. 🔸 بارزترين نتايج اين بحث، عبارت است از: ژرف‌نگری و گسترش مباحث فقهی و ارتباط آن با انگشت‌نگاری، میزان تأثیرگذاری آن در اثبات جرم ویژه در اجتماع، به‌کارگیری این تکنولوژی و انطباق آن با احکام شرعی. بنابراین انتظار می‌رود برگزارکنندگان و دست‌اندرکاران این تحقیق قوانینی را تصویب کنند که استفاده از این تکنولوژی برای عموم امکان‌پذیر باشد. برای تحقق چنین امری تبصره‌ها و آئین‌نامه‌های ويژه‌ای باید تصویب شود .باید حتی‌الامکان از خطاهای آزمایشگاهی جلوگیری کرد تا جنبه‌های مثبت انگشت‌نگاری با هدف مبارزه با جرائم و تعقيب مجرمان تبيين شود. @Bartar_khowzeh
🔸معرفی آثار برتر پانزدهمین همایش کتاب سال حوزه – سال 1392 🔹رتبه: شایسته تقدیر 🔹عنوان پایان‌نامه: عقل عملی از دیدگاه کانت و ملاصدرا و بررسی نتایج فلسفی آن 🔹پدیدآور: حسین قاسمی 🔹محل دفاع: دانشگاه تربیت مدرس 🔹گروه: فلسفه 🔻🔻🔻🔻 @Bartar_khowzeh
♦️چکیده 🔹رتبه: شایسته تقدیر 🔹عنوان پایان‌نامه: عقل عملی از دیدگاه کانت و ملاصدرا و بررسی نتایج فلسفی آن 🔹پدیدآور: حسین قاسمی 🔹محل دفاع: دانشگاه تربیت مدرس 🔹گروه: فلسفه 🔻🔻🔻🔻🔻 🔸 به گزارش دبیرخانه همایش کتاب سال حوزه، كانت با تفسیر عقل عملی به‌مثابه واقعیتی پیشینی، تصویری از اخلاق ارائه می‌دهد که وجهه‌ی آرمان‌گرائی آن به‌مراتب قوی‌تر از وجهه‌ی واقعی آن است. در ملاصدرا عقل عملی به‌مثابه پدیدهای ذومراتب با واقعیات انسانی همخوانی داشته و مصلحت میزان برانگیختن اراده قرار می‌گیرد. در نتیجه احکام به تبع مصالح به «کلی، ضروری، جزئی و غیرضروری» تقسیم می‌شوند. چنین تلقی از اخلاق بهتر از تلقی مطلق‌گرایانه‌ی کانت می‌تواند مشکل نسبیت را حل کند. 🔸 كانت با اعتبار بخشی به «قانون اخلاق» و مبتنی کردن امکان گزاره - های اخلاقی بر «اراده‌ی آزاد»، صدق و عینیت این گزاره‌ها را معلول انطباق آن‌ها با قانون اخلاق می‌داند. اراده آزاد به‌مثابه علیت مطلق تنها بکار توجیه امکان این گزاره‌ها می‌آید. این امر سبب می‌گردد تا این گزاره‌ها با چالش ثنویت ذهن و عین مواجه گردند. اما در ملاصدرا گزاره‌های عملی با تکیه به وحدت جمعی نفس و اتحاد رقيقه و حقيقه، با ذات نفس و حقیقت 🔸 واحده‌ی وجود مرتبط است. قهرأ صدق این گزاره‌ها معلول ارتباط آن‌ها با مراتب هستی بوده و از این چالش به دور خواهند بود. 🔸 كانت برای اثبات جاودانگی گزاره‌های اخلاقی از مفهوم «جاودانگی نفس» کمک می‌گیرد. این مفهوم نیز تنها بکار توجیه چگونگی تحقق فعل اخلاقی در زندگی درازمدت انسان می‌آید. این امر سبب می‌گردد تا جاودانگی اخلاق در قلمرو پدیدار اما به پشتوانه ناپدیدار توجیه گردد. اما در ملاصدرا جاودانگی فعل حکیمانه از طریق «ملات نفسانی» و بر اساس «وحدت شخصی نفس» و به پشتوانه «علم حضوری به ذات» تبیین می‌شود. قهرا جاودانگی اخلاق مستقیماً بر دریافت نفس امری اشیاء مبتنی خواهد بود. 🔸 كانت با مبتنی نمودن اخلاق بر اصول موضوعه، به‌ناچار تمام نتایج آن مانند «جمعی بودن اخلاق» و «حقوق متقابل شهروند و حاکم» را در قلمرو پدیدار اما به پشتوانه ناپدیدار تفسیر خواهد کرد. اما در ملاصدرا شناخت ذات ممکن است، در نتیجه تلقی «فردی و اجتماعی» از اخلاق و یا مبتنی کردن جامعه ایده آل بر «خلیفه الهی و روابط متقابل خلیفه با مردم»؛ همگی ریشه در درک وجودی دارد که حکیم متعالیه مستقیماً از ذات موجودات دارد. @Bartar_khowzeh
🔸معرفی آثار برتر پانزدهمین همایش کتاب سال حوزه – سال 1392 🔹رتبه: شایسته تقدیر 🔹عنوان کتاب: نفس الامر در فلسفه اسلامی 🔹پدیدآور: محمد علی اردستانی 🔹ناشر: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🔹گروه: فلسفه 🔻🔻🔻🔻 @Bartar_khowzeh
♦️چکیده آثار برتر پانزدهمین همایش کتاب سال حوزه - سال 1392 🔹رتبه: شایسته تقدیر 🔹عنوان کتاب: نفس الامر در فلسفه اسلامی 🔹پدیدآور: محمد علی اردستانی 🔹ناشر: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🔹گروه: فلسفه 🔻🔻🔻🔻🔻 🔸 به گزارش دبیرخانه همایش کتاب سال حوزه، ملاک شناخت صحیح، غیر از معیار شناخت صحیح است. بر این اساس، در هر شناخت صحیح، سه رکن وجود دارد: مطابِق، مطابَق و مطابقت یا حاکی، محکی و حکایت. عنصر محوری مباحث این نوشتار، رکن دوم یعنی مطابَق یا محکی هر شناخت صحیح است که از آن به «نفس الأمر» یاد می‌شود. در معنای نفس الأمر گفته شده که مقصود از کلمۀ «نفس» خود و ذات، و مراد از کلمۀ «أمر»، شیء و چیز است. بنابراین، ترکیب اضافی «نفس‌الأمر» به معنای ذات شی‌ء و خود آن است. 🔸 حکیمان و اندیشمندان متعددی به مسئله «نفس الأمر» توجه کرده و تفاسیر گوناگونی از آن ارائه داده‌اند؛ از جمله: شیء به خودی خود، عقل فعّال، عالم أمر، علم الهی، نفس کلی، لوح محفوظ، عالم أعلی و ... . 🔸 کتاب «نفس الأمر در فلسفة اسلامی»‌ در صدد تبیین، تحلیل و بررسی مهم‌ترین تفاسیری است که حکمای اسلامی در مورد نفس الأمر مطرح کرده‌اند. نظام منطقی و ساماندهی این پژوهش، به این ترتیب است: فصل اوّل، مبادی تصوری و تصدیقی؛ فصل دوّم، تفاسیر نفس‌ الأمر شامل تبیین تحلیلی و سپس سنجش و بررسی مهم‌ترین تفاسیر؛ فصل سوّم، مطلق واقعیت شامل واقعیت عام و بیان فرجامین در آشکارسازی و تبیین نفس الأمر. @Bartar_khowzeh
🔸معرفی آثار برتر پانزدهمین همایش کتاب سال حوزه – سال 1392 🔹رتبه: شایسته تقدیر 🔹عنوان کتاب: مع موسوعات رجال الشیعه 🔹پدیدآور: سید عبدالله شرف الدین 🔹ناشر: موسسه کتاب‌ّشناسی شیعه 🔹گروه: کتب مرجع 🔻🔻🔻🔻 @Bartar_khowzeh
♦️چکیده آثار برتر پانزدهمین همایش کتاب سال حوزه - سال 1392 🔹رتبه: شایسته تقدیر 🔹عنوان کتاب: مع موسوعات رجال الشیعه 🔹پدیدآور: سید عبدالله شرف الدین 🔹ناشر: موسسه کتاب‌ّشناسی شیعه 🔹گروه: کتب مرجع 🔻🔻🔻🔻🔻 🔸 به گزارش دبیرخانه همایش کتاب سال حوزه، این کتاب، تعلیقات سیدعبدالله شرف‌الدین به برخی کتاب‌های پیشینیان در موضوع کتاب‌شناسی و رجال است. وی در تعلیقات خود بر این کتاب‌ها، به تصحیح اشتباه‌های راه‌یافته به این آثار پرداخته، اضافاتی را بر آنها افزوده و افتادگی‌های این نوشتارها را تکمیل کرده است. 🔸 مؤسسه کتاب‌شناسی شیعه، مقدمه‌ای را در دو بخش به این کتاب افزوده که بخش نخست، در شیوة نگارش تعلیقات الذریعه و بخش دوم، شامل ۴۱ نامه‌ است از علامه شرف‌الدین به فرزندش سیدعبدالله، مؤلف این کتاب. 🔸 کتاب حاضر، در سه جلد، تدوین و چاپ شده است. جلد اول شامل نقد، بررسی و تعلیقاتی است بر دو کتاب‌ «الذریعه إلی تصانیف الشیعه» و «طبقات اعلام الشیعه» نوشتة علامه شیخ آقابزرگ تهرانی. 🔸 جلد دوم، شامل تعلیقاتی بر جلد پنج تا ۳۲ کتاب «اعیان الشیعه» نوشته علامه سیدمحسن امین است. 🔸 جلد سوم، به نقد و بررسی چندین کتاب اختصاص دارد. همچنین در ابتدای این جلد، تعلیقاتی بر جلد ۳۳ تا ۵۲ کتاب «اعیان الشیعه و مع مستدرکات اعیان الشیعه» آمده است. کتاب‌هایی که در این جلد از تعلیقات سیدعبدالله شرف‌الدین بهره‌مند شده‌اند، عبارت‌اند از: رجال النجاشی، أمل الآمل از شیخ حر عاملی، فوائد الرضویه از شیخ عباس قمی، ماضی النجف و حاضرها از شیخ جعفر آل محبوبه، انور البدرین از شیخ علی بلادی بحرانی، شهدا الفضیله از علامه امینی، موارد الاتحاف فی نقبا الاشراف و منیه الراغبین فی طبقات النسابین هر دو از عبد الرزاق کمونه حسینی. @Bartar_khowzeh
🔸معرفی آثار برتر پانزدهمین همایش کتاب سال حوزه – سال 1392 🔹رتبه: شایسته تقدیر 🔹عنوان کتاب: بررسی تطبیقی اندیشه ملکوت خدا در ادیان ابراهیمی 🔹پدیدآور: محمد جواد نیکدل 🔹ناشر: موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) 🔹گروه: کلام 🔻🔻🔻🔻 @Bartar_khowzeh
♦️چکیده آثار برتر پانزدهمین همایش کتاب سال حوزه - سال 1392 🔹رتبه: شایسته تقدیر 🔹عنوان کتاب: بررسی تطبیقی اندیشه ملکوت خدا در ادیان ابراهیمی 🔹پدیدآور: محمد جواد نیکدل 🔹ناشر: موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) 🔹گروه: کلام 🔻🔻🔻🔻🔻 🔸 به گزارش دبیرخانه همایش کتاب سال حوزه، کتاب حاضر، تحقيقي است تطبيقي از «انديشة ملکوت خدا» در اديان ابراهيمي. این انديشه،‌ در يهوديت شکل گرفت و در مسيحيت به باوري بنيادين تبديل شد؛ به‌طوري‌که همة جنبه‌هاي اعتقادي، اخلاقي، عرفاني، اجتماعي، اقتصادي، فرهنگي، سياسي و ... مسیحیت را تحت تأثير خود قرار داد. 🔸 ملکوت خدا؛ یعني حکومتِ جهانيِ منجي آخرالزمان. بنابراین، نویسنده با ريشه‌يابي معناي لغوي و اصطلاحي ملکوت خدا در سه دين يهوديت، مسيحيت و اسلام،‌ ساير جنبه‌ها و جايگاه آن را نيز برمي‌رسد. وی با بيان اشتراک و اختلاف معنايي و ويژگيهاي ملکوت خدا در دو دين يهوديت و مسيحيت، به هدف، کيفيت استقرار، ويژگيها و صفات اعضاي این ملکوت و راه رسيدن به آن، در این دو دين نیز می‌پردازد. پس از آن، ملکوت خدا را از نظر اسلام، بررسي و تفاوت اسلام را با يهوديت و مسيحيت در اين انديشه نمایان مي‌کند. به بيان نویسنده، انديشة ملکوت خدا در يهوديت و مسيحيت متناظر با حکومت صالحان در اسلام است. 🔸 به ادعای نگارنده، اين اثر تنها رسالة موجود در ايران است که مستقلا به «ملکوت خدا» در اديان ابراهيمي می‌پردازد. @Bartar_khowzeh
🔸معرفی آثار برتر پانزدهمین همایش کتاب سال حوزه – سال 1392 🔹رتبه: شایسته تقدیر 🔹عنوان کتاب: سیری در تفکر کلامی معاصر 🔹پدیدآور: محمد صفر جبرئیلی 🔹ناشر: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🔹گروه: کلام 🔻🔻🔻🔻 @Bartar_khowzeh
♦️چکیده آثار برتر پانزدهمین همایش کتاب سال حوزه - سال 1392 🔹رتبه: شایسته تقدیر 🔹عنوان کتاب: سیری در تفکر کلامی معاصر 🔹پدیدآور: محمد صفر جبرئیلی 🔹ناشر: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🔹گروه: کلام 🔻🔻🔻🔻🔻 🔸 به گزارش دبیرخانه همایش کتاب سال حوزه، این اثر به‌منظور آشنایی طلاب و دانشجویان با جریان‌های فکری ـ کلامی دو قرن اخیر جهان اسلام و متفکران نامدار این عرصه نوشته شده است. 🔸 نویسنده در ابتدا به تبیین حدود زمانی و مکانی و نقش تفکر شیعی در این دو قرن و جریان‌های پیش‌آمده آن می‌پردازد و سپس مباحث خود را در سه بخش ادامه می‌دهد. 🔸 بخش اول که به منطقه عرب و با محوریت «مصر» اختصاص دارد، از سید جمال‌الدین اسدآبادی و اصول فکری و اندیشه‌هایش شروع و به خدمات و حسنات برخی شاگردانش و سلفی گری‌های برخی دیگر ختم می‌شود. در پایان نیز به روشنفکران سکولار اشاره شده است. 🔸 بخش دوم، درباره شبه‌قاره «هند و پاکستان» و جریان‌ها، شخصیت‌ها، مدارس و مکاتب کلامی و فکری این منطقه است. شاه ولی‌الله دهلوی، سید احمدخان و علامه محمد اقبال لاهوری از چهره‌های تأثیرگذار در رویکردهای مختلف این منطقه به شمار می‌آیند. همچنان که «اهل حدیث»، «قرآنیون» و مدارس«دیوبند» و «بریلوی» و « قادیانیه» از جریان‌ها، مدارس و مکاتب فکری ـ کلامی این منطقه هستند. 🔸 بخش سوم، ویژه «ایران» است و در آن، اصول فکری روشنفکران لیبرال و غرب‌زده و اندیشه‌های شیعیان التقاطی و معارض با آداب و سنن شیعی بررسی و نقد شده است. در ادامه، از روشنفکری دینی ـ حوزوی و اندیشه‌ها و خدمات آن سخن به میان آمده است. @Bartar_khowzeh
🔸معرفی آثار برتر پانزدهمین همایش کتاب سال حوزه – سال 1392 🔹رتبه: شایسته تحسین 🔹عنوان کتاب: نظم و انضباط اجتماعی در اسلام و شاخص‌های آن 🔹پدیدآورندگان: امان‌اله فصیحی، محمد علی نظری، محمد علی جوادی، نصراله نظری 🔹ناشر: مرکز راهبردی نهاد ریاست جمهوری 🔹گروه: اخلاق و عرفان 🔻🔻🔻🔻 @Bartar_khowzeh
♦️چکیده آثار برتر پانزدهمین همایش کتاب سال حوزه - سال 1392 🔹رتبه: شایسته تحسین 🔹عنوان کتاب: نظم و انضباط اجتماعی در اسلام و شاخص‌های آن 🔹پدیدآورندگان: امان‌اله فصیحی، محمد علی نظری، محمد علی جوادی، نصراله نظری 🔹ناشر: مرکز راهبردی نهاد ریاست جمهوری 🔹گروه: اخلاق و عرفان 🔻🔻🔻🔻🔻 🔸 به گزارش دبیرخانه همایش کتاب سال حوزه، این تحقیق درصدد است با استخراج شاخص‌های نظم‌بخشی اسلام از متون دینی، جامعة نظام‌مند و منضبط را از نظر اسلام بررسی کند. نتیجة این تحقیق، طراحی نظم مطلوب اسلام را در پی خواهد داشت که تجلی توحید‌باوری در بخش‌های مختلف جامعه است. 🔸 این اثر، برای استخراج شاخص‌ها، از روش تحقیق کیفی بهره برده است؛ یعنی با مراجعه به متون دینی و با استفاده از تکنیک تحلیل، محتوای کیفی شاخص‌ها را به دست آورده است. در این روش، نخست ابعاد نظم، سپس مؤلفه‌ها و در نهایت شاخص‌های آن استخراج شده است. 🔸 با توجه به مسائل محوری نظم، در ابتدا نظم به دو سطح خرد و کلان تقسیم و سپس سطح کلان به چهار بُعد فرهنگی، تعاملی، سیاسی، و ابزاری یا اقتصادی تجزیه شده است. 🔸 نوشتار حاضر، برای تحقق اهداف خود، در سه بخش و نه فصل سامان یافته است. بخش اول مشتمل بر دو فصل است: کلیات و شاخص‌های نظم در سطح خرد. بخش دوم به شاخص‌های نظم در سطح کلان اختصاص یافته و در فصل سوم، چهارم و پنجم آن، شاخص‌های بُعد فرهنگی نظم بیان شده است. 🔸 فصل ششم این بخش، بُعد تعاملی یا اجتماعی نظم را تحلیل و شاخص‌های آن را به نمایش گذاشته است. در فصل هفتم و هشتم آن، شاخص‌های بُعد سیاسی و اقتصادی نظم استخراج شده است. بخش سوم، بر اساس همان ابعاد چهارگانة نظم و در یک فصل، شیوه‌های کنترل و نظارت اجتماعی نظم را بررسی و شاخص‌های آن استخراج کرده است. @Bartar_khowzeh
🔸معرفی آثار برتر پانزدهمین همایش کتاب سال حوزه – سال 1392 🔹رتبه: شایسته تحسین 🔹عنوان پایان‌نامه: اخلاق مصرف از دیدگاه اسلام 🔹پدیدآور: محمد جداری عالی 🔹محل دفاع: دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام 🔹گروه: اخلاق و عرفان 🔻🔻🔻🔻 @Bartar_khowzeh
♦️چکیده آثار برتر پانزدهمین همایش کتاب سال حوزه - سال 1392 🔹رتبه: شایسته تحسین 🔹عنوان پایان‌نامه: اخلاق مصرف از دیدگاه اسلام 🔹پدیدآور: محمد جداری عالی 🔹محل دفاع: دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام 🔹گروه: اخلاق و عرفان 🔻🔻🔻🔻🔻 🔸 به گزارش دبیرخانه همایش کتاب سال حوزه، در حال حاضر، الگوی مصرف در جامعة ما هم با الگوی تولید جامعه ناسازگار است و هم موجب عقب‌ماندگی آن شده است. همچنان‌که با الگوی مصرف مطلوب اسلام نیز فاصلة بسیاری دارد. از آنجا که این الگوها ریشه در فرهنگ و اخلاق جامعه دارند، تغییرات اساسی و بلندمدت آن بیشتر از تغییردر ابزارهای اقتصادی، تحت تأثیر تغییرات در هنجارها و مؤلفه‌های اخلاقی است. 🔸 هدف اصلی پژوهش حاضر، کشف و ارائه الگویی اسلامی بر اساس اخلاق مصرف و کاربردهای آن در رفتارهای مصرفی با بهره‌گیری از منابع اصیل اسلامی (قرآن، سنت و عقل) است. افزون بر این، ساختاری جدید از اصول و قواعد اخلاقی مصرف نیز ارائۀ می‌شود. اثرگذاری این ساختار، در اصلاح الگوی مصرف جامعه، موجب رشد و پیشرفت افراد و جامعه خواهد شد. 🔸 کتاب حاضر، برای ارائۀ این ساختار، محل تلاقی آموزه‌های اقتصاد در باب مصرف را با آموزه‌های اخلاقی شناسایی و مبانی قابل قبول را از منابع اصیل اسلامی کشف و سپس ساختار مورد نظر و نتیجه‌های اخلاقی، اجتماعی و اقتصادی آن را بیان کرده است. 🔸 نگارنده در این نوشتار نشان داده است که بین یکایک عناصر این ساختار، رابطة منطقی برقرار بوده و همه آنها در راستای اهداف بیان‌شده می‌باشند. 🔸 این الگوی ارائه‌شده، با توحید نظری آغاز و با فضای توحیدی ادامه و به توحید عملی منتهی می‌شود. @Bartar_khowzeh
🔸معرفی آثار برتر پانزدهمین همایش کتاب سال حوزه – سال 1392 🔹رتبه: شایسته تحسین 🔹عنوان پایان‌نامه: تبیین الگوی تصمیم‌گیری بر مبنای آموزه های اسلامی با تأکید بر تصمیم گیری مبتنی بر بصیرت 🔹پدیدآور: محسن منطقی 🔹محل دفاع: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی 🔹گروه: مدیریت 🔻🔻🔻🔻 @Bartar_khowzeh
♦️چکیده آثار برتر پانزدهمین همایش کتاب سال حوزه - سال 1392 🔹رتبه: شایسته تحسین 🔹عنوان پایان‌نامه: تبیین الگوی تصمیم‌گیری بر مبنای آموزه های اسلامی با تأکید بر تصمیم گیری مبتنی بر بصیرت 🔹پدیدآور: محسن منطقی 🔹محل دفاع: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی 🔹گروه: مدیریت 🔻🔻🔻🔻🔻 🔸 به گزارش دبیرخانه همایش کتاب سال حوزه، از یکصد سال پیش که دانش مدیریت پا به عرصه تفکر بشری نهاد، صاحب‌نظران به تجزیه و تحلیل مفهوم تصمیم‌گیری پرداخته و ابعاد آن را شناسایی کردند. تصمیم‌گیری عقلی، از بدیع‌ترین دست‌آوردهایی بود که اندیشمندان مدیریت برای سازمان‌ها ارائه کردند. در ابتدا، موضوع تصمیم‌گیری عقلی، بهترین شيوه و مطمئن‌ترین راه برای حل مسائل بود؛ اما دیری نپایید که منتقدین فراوانی شایستگی‌های این شیوه را هدف گرفتند. این باعث شد که اندیشمندان مدیریت درصدد راهی برای کاهش نقایص اين شيوه باشند. 🔸 یکی دیگر از شیوه‌های تصمیم‌گیری که از دهة هفتاد میلادی، در اختیار جامعۀ مدیریت قرار گرفت، شیوة تصمیم‌گیری مبتنی بر بصیرت بود. 🔸 موضوع اصلی این تحقیق، بررسی این دو شیوة تصمیم‌گیری از دیدگاه اسلام است. بنابراین، برای شناسایی ابعاد این دو نوع تصمیم‌گیری در عرصة دینی و تجربی، ابتدا مفهوم تصمیم‌‌گیری عقلی و جایگاه آن در متون دینی و تجارب بشری بررسی می‌شود و سپس برای روشن شدن شیوة دوم تصمیم گیری، مفهوم بصیرت تبیین خواهد شد. 🔸 این تحقیق ـ نهایتا ـ قصد دارد بر اساس آموزه‌های اسلامی و یافته‌های بشری، مدلی فراگیر از این دو نوع تصمیم‌گیری ارائه و دو شیوة مکمل در تصمیم‌گیری را برای مدیران به ارمغان بیاورد. تحقیق حاضر، گوياي آن است که مدیران مؤمن، با آگاهی از ابعاد شیوه‌های تصمیم‌گیری، در استفاده از فرصت‌های پیش‌ روی سازمان و حل مشکلات آن توان بیشتری دارند. @Bartar_khowzeh
🔸معرفی آثار برتر پانزدهمین همایش کتاب سال حوزه – سال 1392 🔹رتبه: شایسته تحسین 🔹عنوان کتاب: واقعه حره، رویارویی ارزش های دینی و سنت های جاهلی 🔹پدیدآور: سید علیرضا واسعی 🔹ناشر: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 🔹گروه: تاریخ،‌ سیره و تراجم 🔻🔻🔻🔻 @Bartar_khowzeh
♦️چکیده آثار برتر پانزدهمین همایش کتاب سال حوزه - سال 1392 🔹رتبه: شایسته تحسین 🔹عنوان کتاب: واقعه حره، رویارویی ارزش های دینی و سنت های جاهلی 🔹پدیدآور: سید علیرضا واسعی 🔹ناشر: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 🔹گروه: تاریخ،‌ سیره و تراجم 🔻🔻🔻🔻🔻 🔸 به گزارش دبیرخانه همایش کتاب سال حوزه، از وقایع مهمی که در دورة کوتاه خلافت یزید بن معاویه پدید آمد، قیام مردم مدینه یا واقعه حره بود. در این قیام، مردم مدینه به رهبری عبدالله بن حنظله، به مقابله با سردمداران حکومتی و خاندان اموی برخاسته و آنان را از شهر بیرون راندند. پس از این، یزید برای سرکوب معترضان سپاهی را به فرماندهی مسلم بن عقبه ـ که بعدها به دلیل زیاده‌روی در خون‌ریزی به «مسرف» شهرت یافت ـ به مدینه فرستاد. سپاهیان یزید، جمعیت زیادی را کشتند و غارت شهر را تا سه روز بر مهاجمان مباح کردند. 🔸 امام سجاد (ع) و برخی از بزرگان شیعه در این قیام مردم مدینه مشارکت نداشتند. همین امر، تحلیل‌هایی را از این واقعه برانگیخته است. 🔸 نویسنده در فصل اول کتاب، ‌انگیزة اصلی مردم مدینه را از این قیام بررسیده و با هدف ارائه تحلیلی مطابق با واقع از این واقعة تاریخی، فصل دوم را آغاز کرده و در آن اوضاع مدینه را از زمان جاهلیت تا واقع حرهّ به تصویر کشیده است. وی سپس به چگونگی رخداد این واقعه پرداخته و بالاخره در فصل پایانی «چرایی بروز حره» را تبیین کرده است. عصارة مباحث کتاب در آخر با عنوان «برایند پژوهش» آمده است. @Bartar_khowzeh
🔸معرفی آثار برتر پانزدهمین همایش کتاب سال حوزه – سال 1392 🔹رتبه: شایسته تحسین 🔹عنوان کتاب: فلسفه مالکیت فکری 🔹پدیدآورندگان: محمود حکمت‌نیا، مهدی معلی، علی تقی خانی 🔹ناشر: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 🔹گروه: تاریخ،‌ سیره و تراجم 🔻🔻🔻🔻 @Bartar_khowzeh