eitaa logo
آثار برتر کتاب سال حوزه
89 دنبال‌کننده
600 عکس
0 ویدیو
14 فایل
🌐 سایت اطلاع رسانی: www.ketabehowzeh.ir 🔸 کانال رسمی: @khowzeh 🔸 کانال آثار برتر کتاب سال حوزه: @Bartar_khowzeh 📞 تماس با همایش کتاب سال حوزه: 02533133603 - 5 🗨 پاسخگویی به سوالات: @ketabehowzeh
مشاهده در ایتا
دانلود
🔷 چکیده اثر: 🔸عنوان کتاب: عقل و دین 🔹پدیدآور: علي رباني گلپايگاني 🔹رتبه: برگزیده 🔹گروه علمی: کلام 🔹ناشر: انتشارات رائد ▪️▪️▪️ پدیدآورنده در این کتاب، با الهام از قرآن کریم، نسبت میان عقل و دین را بررسی می‌کند. وی کتاب خود را در چهار بخش سامان داده است که مباحث بخش اول آن عبارت‌اند از: تعریف لغوی و اصطلاحی عقل؛ معانی عقل و واژگان مرتبط با آن در قرآن؛ حجیت عقل از دیدگاه قرآن؛ تعریف لغوی و اصطلاحی دین؛ کاربردهای دین در قرآن. وی در بخش دوم، به بررسی نقش عقل در فهم مفاهیم قرآنی می‌پردازد و در این باره از سه نقش مهم «مبنایی»، «ابزاری و عمومی» و «تحلیلی و تحقیقی» آن یاد می‎کند. مؤلف، بخش سوم این اثر را به «عقل و آموزه‏های ایمانی» نام نهاده و در آن، این مسائل را بررسیده است: رابطۀ عقل و ایمان دینی؛ دیدگاه قائلین به سنخیت ایمان و شک؛ نظریۀ مخالفین یقین‎گرایی در ایمان؛ تبیین جایگاه عقل در خداشناسی از دیدگاه قرآن؛ نقش عقل از دیدگاه قرآن. نویسنده، بخش چهارم کتاب خود را به «عقل و احکام شرعی» اختصاص داه و در آن، به مباحثی از این قبیل پرداخته است: تبیین رابطۀ عقل و احکام شرعی از نگاه قرآن و روایات؛ تعریف دلیل عقلی و اقسام آن؛ پیشینۀ دلیل عقلی در فقه شیعه؛ افراط و تفریط در نقش فقاهتی عقل؛ مبانی کلامی (شامل حسن و قبح ذاتی افعال، هدفمندی افعال الهی، شریعت و مصلحت، عقل و درک ملاک احکام شرعی)؛ قواعد عقلی استنباط (شامل قاعدۀ تلازم حکم عقل و شرع، قاعدۀ اهم و مهم در فقه اسلامی، تنقیح مناط و الغای خصوصیت)؛ مبانی و مقاصد شریعت (در دیدگاهای افراطی، تفریطی و اعتدالی). ▪️▪️▪️ 🆔 https://eitaa.com/Bartar_khowzeh 🆔 https://eitaa.com/khowzeh 🌐 http://www.ketabehowzeh.ir 📞 02533133603 👉🏿 604 / 605
🔸عنوان کتاب: موسوعة الشهيد الثاني 🔹پدیدآور: مركز احياي آثار اسلامي 🔹رتبه: برگزیده 🔹گروه علمی: تصحيح و تحقيق 🔹ناشر: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 🔻🔻🔻 لینک چکیده اثر: 🖌 https://eitaa.com/Bartar_khowzeh/1361 🔺🔺🔺 🆔 https://eitaa.com/Bartar_khowzeh 🆔 https://eitaa.com/khowzeh 🌐 http://www.ketabehowzeh.ir 📞 02533133603 👉🏿 604 / 605
🔷 چکیده اثر: 🔸عنوان کتاب: موسوعة الشهيد الثاني 🔹پدیدآور: مركز احياي آثار اسلامي 🔹رتبه: برگزیده 🔹گروه علمی: تصحيح و تحقيق 🔹ناشر: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ▪️▪️▪️ شهيد ثانی، زين الدين‌بن علیّ‌بن أحمد الشامی (م 965 ق) از عالمان و دانشمندان كم‏نظير شيعه به شمار مى‏رود. آثار و تأليفات گرانسنگ بسيارى در علوم و فنون مختلف اسلامى از او به يادگار مانده است كه علما و دانشمندان همواره از آنها استفاده‌های فراوان برده‌اند. برخی آثار شهید ثانی سالیان درازی است که در حوزه‏هاى علميّه متداول بوده و همچنان تدريس میشود. موسوعة الشهيد الثاني، نخستین اثری جامع از تألیف‌ها و تحقیق‌های شهید ثانی است که در مرکز احیای آثار اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به صورتى بديع و دقیق و طبق آخرين روش‏های تحقيق و تصحیح، احیا و منتشر شده است. این مجموعه مشتمل بر 55 عنوان از آثار شهيد ثانی است كه در قالب موسوعه‌ای 30 جلدی به انضمام یک جلد شرح حال شهید ثانی با نام المدخل انتشار یافته است. آثار شهید در این موسوعه، بر اساس اهميّت موضوع و جايگاه هر اثر، ترتيب و تنظيم شده است. برخى آثار به دلیل کثرت حجم، در دو جلد يا بيشتر فراهم آمده‌اند؛ همچنان‌که كتاب مسالك الأفهام 12 جلد از موسوعه را به خود اختصاص داده است یا الروضة البهيّة في شرح اللمعة الدمشقيّة در چهار جلد از این مجموعه آمده است؛ اما برخى كتاب‌ها و رسائل شهید ثانی به دلیل قلت حجم آنها، تنها در یک جلد موسوعه جا داده شده‌اند؛ مانند جلد سوم که 24 اثر و جلد چهارم که 13 اثر از تألیف‌های شهید را در خود جای داده‌اند. از مجموع این 30 جلد، دو جلد 29 و 30 به فهارس فنی این موسوعه اختصاص يافته است. ▪️▪️▪️ 🆔 https://eitaa.com/Bartar_khowzeh 🆔 https://eitaa.com/khowzeh 🌐 http://www.ketabehowzeh.ir 📞 02533133603 👉🏿 604 / 605
🔸عنوان کتاب: نظريه‌سازي ديني در علوم اجتماعي 🔹پدیدآور: حسين بستان 🔹رتبه: برگزیده 🔹گروه علمی: علوم اجتماعي 🔹ناشر: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه 🔻🔻🔻 لینک چکیده اثر: 🖌 https://eitaa.com/Bartar_khowzeh/1363 🔺🔺🔺 🆔 https://eitaa.com/Bartar_khowzeh 🆔 https://eitaa.com/khowzeh 🌐 http://www.ketabehowzeh.ir 📞 02533133603 👉🏿 604 / 605
🔷 چکیده اثر: 🔸عنوان کتاب: نظريه‌سازي ديني در علوم اجتماعي 🔹پدیدآور: حسين بستان 🔹رتبه: برگزیده 🔹گروه علمی: علوم اجتماعي 🔹ناشر: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه ▪️▪️▪️ مبنای اصلی نویسنده در این اثر، الهام‌بخش بودن گزاره‌هاي توصيفي و تجويزي متون اصلی اسلام از مدل‌ها و نظريه‌هايي تبييني يا به عبارتی، هنجاري در موضوعات مختلف اجتماعي است. تلاش صاحب اثر بر این بوده است که با تكيه بر آموزه‌هاي ديني و با رويكردي جامعه‌شناختي، مدلي نظري راجع به خانواده ساخته و پرداخته شود؛ مدلی كه چارچوب تبيينی قابل قبولي از عوامل بي‌ثباتي در خانوادۀ ایرانی در دوران معاصر ارائه می‌دهد و امكان پيش‌بيني و سياست‌گذاري در این باره را نيز فراهم مي‌كند. بنابراین، می‌توان دستاوردهای اصلی این كتاب را دو امر دانست: 1. دستاورد عام روش‌شناختی که عبارت است از: ارائه تصویری نسبتاً روشن از مبانی متاتئوریک و روش مدل‌سازي و نظریه‌سازی در علوم اجتماعی بر پایۀ متون دینی. این دستاورد، می‌تواند الگویی برای نظریه‌سازی و مدل‌سازي در شاخه‌های مختلف علوم اجتماعی پیشنهاد شود. 2. دستاورد خاص جامعه‌شناسی خانواده که همان ساختن مدلي نظری، برگرفته از گزاره‌های متون دینی در بارۀ ثبات خانواده است. این دستاورد، از ظرفیت تبیین بي‌ثباتي خانواده در دوران معاصر و به ویژه در جامعۀ ایران، برخوردار بوده و به عنوان يك الگو و چارچوب نظری رقيب، برابر نظریه‌های جامعه‌شناسی خانواده قابل ارائه است. این مدل که «مدل نظری خانوادۀ با ثبات» نامیده شده است، علت اصلی بي‌ثباتي خانواده را اختلال در تأمین نیازهای فطری همسران از جمله نیازهای معیشتی، جنسی، عاطفی و معنوی به ضمیمۀ کاهش وابستگی همسران به خانواده در تأمین نیازها معرفی می‌کند. ▪️▪️▪️ 🆔 https://eitaa.com/Bartar_khowzeh 🆔 https://eitaa.com/khowzeh 🌐 http://www.ketabehowzeh.ir 📞 02533133603 👉🏿 604 / 605
🔸عنوان کتاب: هنگام نيايش چه مي‌كنيم؟ 🔹پدیدآور: مسعود رهبري و همکاران 🔹رتبه: برگزیده 🔹گروه علمی: ترجمه 🔹ناشر: نشر هرمس 🔻🔻🔻 لینک چکیده اثر: 🖌 https://eitaa.com/Bartar_khowzeh/1365 🔺🔺🔺 🆔 https://eitaa.com/Bartar_khowzeh 🆔 https://eitaa.com/khowzeh 🌐 http://www.ketabehowzeh.ir 📞 02533133603 👉🏿 604 / 605
🔷 چکیده اثر: 🔸عنوان کتاب: هنگام نيايش چه مي‌كنيم؟ 🔹پدیدآور: مسعود رهبري و همکاران 🔹رتبه: برگزیده 🔹گروه علمی: ترجمه 🔹ناشر: نشر هرمس ▪️▪️▪️ کتاب هنگام نیایش چه می‌کنیم؟ اثری مهم از فیلسوف دین معاصر، ونسان برومر است. وی در این اثر خود بر این نکته تأکید دارد که ایمان از مقولۀ عشق میان انسان و خداوند است و نیایش، ظهور و بروز این عشق است. به عقیدۀ او، نیایش کارکردهای مختلفی را در حراست از این عشق بر عهده می‌گیرد: گاه صرفاً مسألت، استدعا و حاجت‌خواهی است که نیایش‌گر در آن چیزی یا کاری را از معشوق (خدا) می‌خواهد؛ گاه شکایت ‌بردن به دوست و غم دل با او گفتن است؛ گاه صرفاً سخن‌گفتن و نجوا و همنشینی با وی است، بدون اینکه هیچ خواست دیگری غیر از همنشینی در کار باشد (مناجات و ذکر)؛ گاه توبه و بازگشت به درگاه او است؛ پس از آنکه رابطۀ عاشقانۀ ما با او به علت خطای ما از بین رفت یا آسیب دید، گاه سپاس است؛ گاه ستایش و گاه پرستش و ابراز سرسپردگی و بندگی؛ گاه نیز شفاعت است؛ یعنی برای دیگران چیزی بخواهیم؛ نه برای خود. اینها همۀ آن کاری است که ما هنگام نیایش انجام می‌دهیم و برومر در فصول مختلف کتاب، آنها را کالبدشکافی کرده است. این کتاب، دو بخش و نه فصل دارد که بخش اول دربارۀ سرشت نیایش است و بخش دوم دربارۀ ماهیت ایمان و نسبت آن با نیایش. ▪️▪️▪️ 🆔 https://eitaa.com/Bartar_khowzeh 🆔 https://eitaa.com/khowzeh 🌐 http://www.ketabehowzeh.ir 📞 02533133603 👉🏿 604 / 605
🔸عنوان پایان‌نامه: حركت حبي و نقش آن در ظهور تعيّنات 🔹پدیدآور: عبداللطيف عالمي 🔹رتبه: برگزیده 🔹گروه علمی: اخلاق و عرفان 🔹محل دفاع: حوزه علمیه قم 🔻🔻🔻 لینک چکیده اثر: 🖌 https://eitaa.com/Bartar_khowzeh/1367 🔺🔺🔺 🆔 https://eitaa.com/Bartar_khowzeh 🆔 https://eitaa.com/khowzeh 🌐 http://www.ketabehowzeh.ir 📞 02533133603 👉🏿 604 / 605
🔷 چکیده اثر: 🔸عنوان پایان‌نامه: حركت حبي و نقش آن در ظهور تعيّنات 🔹پدیدآور: عبداللطيف عالمي 🔹رتبه: برگزیده 🔹گروه علمی: اخلاق و عرفان 🔹 محل دفاع: حوزه علمیه قم ▪️▪️▪️ حركت حبي، از آموزههاي بنيادين عرفان اسلامي است که در این رساله ذيل دو مطلب «هويت و چيستي حركت» و «نقش ايجادي آن در ظهور تعيّنات» بررسي شده است. در مطلب نخست، اطلاق حركت بر حركت حبي به همان معناي فلسفي و به ¬لحاظ روح معناي حركت است. حرکت حبي از احوال و شئون ذاتي حضرت حق و لازمة ذاتي مطلق تعين است. پس در هر تعيني ساري است و هر حرکتي مطلقا حبي خواهد بود. حرکت در اولين تعين، از حب حضرت حق به کمال اسمایي پديد مي¬آيد و حب به کمال جلاء و استجلاء، موجب ظهور حق در تعينات مي¬شود و به مقتضاي هر مرتبه، با اوصاف و قيود آن، ظهور مي¬کند. در مطلب دوم، این پرسش مطرح است که وجود مطلق مبرّا از هر حكم، اسم و وصف چگونه در تعينات ظهور مي¬کند و احکام هر مرتبه را ظاهر مي¬سازد؟ نگارنده در پاسخ، چنین آورده است که اولين تعين و ظهور، تعين مطلق احاطي و لازمة ذاتي اطلاق مقسمي است كه با نسبت علميه يعني علم حق سبحانه بذاته -في ¬ذاته ظاهر ميشود. همة احكام و اعتبارات وجود، با همين تعين اول حاصل ميشود. به موجب همين علم، علم به كمال مستجن در غيب كه همان كمال جلاء و استجلاء و صورت انسان كامل است، شكل ميگيرد. در پي اين علم، رقيقة عشقيه و محبت براي متحقق¬شدن اين کمال، به¬وجود ميآيد و باعث پيدايش حركت حبي ايجادي و اظهاري مي‌شود؛ لکن چنين مطلوبي در تعين اول محقق نمي¬شود؛ چون قابلي وجود ندارد. با نبودن قابل، تجلي حبي به موطن اصلي خود بر مي¬گردد و اين دور، باعث ظهور حق در سِمَت ايجادي و فاعليت براي محقق¬کردن مطلوب خود مي¬شود و در نتیجه، تعين ثاني يعني مرتبة الوهيت پديد مي‌آید. ▪️▪️▪️ 🆔 https://eitaa.com/Bartar_khowzeh 🆔 https://eitaa.com/khowzeh 🌐 http://www.ketabehowzeh.ir 📞 02533133603 👉🏿 604 / 605
🔸عنوان پایان‌نامه: نحوه وجود نفس و كيفيت حدوث و قِدم آن از ديدگاه ابن عربي و ملاصدرا 🔹پدیدآور: محمد ميري 🔹رتبه: برگزیده 🔹گروه علمی: فلسفه 🔹محل دفاع: حوزه علمیه قم 🔻🔻🔻 لینک چکیده اثر: 🖌 https://eitaa.com/Bartar_khowzeh/1369 🔺🔺🔺 🆔 https://eitaa.com/Bartar_khowzeh 🆔 https://eitaa.com/khowzeh 🌐 http://www.ketabehowzeh.ir 📞 02533133603 👉🏿 604 / 605
🔷 چکیده اثر: 🔸عنوان پایان‌نامه: نحوه وجود نفس و كيفيت حدوث و قِدم آن از ديدگاه ابن عربي و ملاصدرا 🔹پدیدآور: محمد ميري 🔹رتبه: برگزیده 🔹گروه علمی: فلسفه 🔹محل دفاع: حوزه علمیه قم ▪️▪️▪️ پدیدآورنده در اين رساله، دو مسئله اصلي از مسائل علم النفس را بررسي کرده است: 1. نحوۀ وجود نفس؛ 2. چگونگي حدوث و قِدم آن. نحوۀ وجود تعلقي نفس به بدن، مسئله‌اي است که در حوزۀ فلسفي تا قبل از صدر المتألهين مطرح نبوده است. ایشان مأخوذ بودن تعلق نفس به بدن در وجود و هويت نفس را به طور جدي و با بیانی برهانی به عنوان يک مبناي اساسي در علم النفس مطرح کرد. ريشه‌هاي اين نظريه را مي‌توان به وضوح در کلمات ابن عربي و متابعان وي دید که در اين تحقيق به تفصيل به آن پرداخته شده است. صدر المتألهين در باب حدوث و قِدم نفس، ضمن پذيرش کينونت عقلي نفوس در نشئآت سابق بر دنيا، معتقد است که نفس از آن جهت که نفس است و تعلق وجودي به بدن خود دارد، به نحو جسماني، حادث بوده و در مرحله بقا، روحاني مي‌شود. با بررسي ديدگاه ابن عربي در اين باب، اين نتيجه به دست می‌آید که وي نيز به همين نظريه معتقد بوده است. تصريحات فراواني که در مکتب ابن عربي بر اين مسئله تأکيد دارد، مؤيد اين ادعا است. با مقايسۀ ديدگاه ابن عربي و ملا صدرا در بحث نحوۀ وجود و کيفيت حدوث نفس، به اين نتيجه مي‌توان ‌رسيد که کليات نظريه هر دو در اين دو مسئله، همسو و متوافق است؛ هر چند ممکن است در برخي جزئيات، تفاوت‌هايي هم وجود داشته باشد. ▪️▪️▪️ 🆔 https://eitaa.com/Bartar_khowzeh 🆔 https://eitaa.com/khowzeh 🌐 http://www.ketabehowzeh.ir 📞 02533133603 👉🏿 604 / 605
🔸عنوان کتاب: تفسير تنزيلي 🔹پدیدآور: عبدالكريم بهجت‌پور 🔹رتبه: شایسته تقدیر 🔹گروه علمی: تفسير و علوم قرآن 🔹ناشر: تفسير و علوم قرآن 🔻🔻🔻 لینک چکیده اثر: 🖌 https://eitaa.com/Bartar_khowzeh/1371 🔺🔺🔺 🆔 https://eitaa.com/Bartar_khowzeh 🆔 https://eitaa.com/khowzeh 🌐 http://www.ketabehowzeh.ir 📞 02533133603 👉🏿 604 / 605
🔷 چکیده اثر: 🔸عنوان کتاب: تفسير تنزيلي 🔹پدیدآور: عبدالكريم بهجت‌پور 🔹رتبه: شایسته تقدیر 🔹گروه علمی: تفسير و علوم قرآن 🔹ناشر: تفسير و علوم قرآن ▪️▪️▪️ یکی از سبک‌های تفسیری، رعایت ترتیب نزول سوره‌ها همگام با فرود آنها بر پیامبر اکرم (ص)است. مفسر در این سبک، به مبانی صدوری و ماهیتی قرآن توجه ویژه دارد و نزول تدریجی را به شدت اهتمام می‌ورز‌د. مدافعان تفسیر تنزیلی بر این باورند که نزول مکرر و مستمر آیات و سوره‌ها، بخش‌هایی از مراد خداوند متعال را آشکار می‌سازد. افزون آنکه در نظم، تعاقب، پی‌درپی بودن نزول آیات و سور و ملاحظاتی که میان واقعیت جامعه مخاطبان عصر نزول و اراده‌های خدا وجود دارد، ‌حکمت‌هایی نهفته است که تنها با مطالعۀ قرآن به این سبک نمایان خواهد شد. همچنین به دلیل همگامی این سبک تفسیری با فرایند تدریجی و پیوستۀ نزول، مفسر در فضا و جو نزول قرار می‌گیرد. در نتیجه، از راهی مطمئن و آسان، شرایط و ظرف نزول آیات و سور را به دست می‌آورد. مفسر در این سبک، به انسجام مجموعه آیات هر سوره و معناداری روابظ ظاهر و پنهان آیات درونی سوره و سیاق و تناسب میان آنها توجه ویژه می‌کند و از کنار موارد به ظاهر غیر متناسب، به سادگی نمی‌گذرد. افزون بر این، می‌کوشد از ارتباط و تناسب معنادار میان سوره‌ها در ترتیب طبیعی نزول یا سیاق سوره‌های نازل شده در یک قطعۀ زمانی، برای فهم مراد خدای حکیم بهره گیرد. مفسران این سبک، بر این باوراند که این نگاه تفسیری، دانش‌هایی افزون بر دیگر سبک‌های تفسیری را فراچنگ پژوهشگران قرار می‌دهد و برخی از ابعاد جدید معنایی قرآن را در اختیار قرآن‌پژوهان می‌گذارد. کتاب تفسیر تنزیلی در پنج فصل سامان یافته است. در فصل نخست آن، کلیاتی از تفسیر تنزیلی آمده و در چهار فصل بعدی، مبانی، اصول، قواعد و فواید این سبک تفسیری به تفصیل ارائه شده است. ▪️▪️▪️ 🆔 https://eitaa.com/Bartar_khowzeh 🆔 https://eitaa.com/khowzeh 🌐 http://www.ketabehowzeh.ir 📞 02533133603 👉🏿 604 / 605
🔸عنوان کتاب: غایة المرام 🔹پدیدآور: سيد‌باقر خسروشاهي 🔹رتبه: شایسته تقدیر 🔹گروه علمی: تصحيح و تحقيق 🔹ناشر: محلاتي 🔻🔻🔻 لینک چکیده اثر: 🖌 https://eitaa.com/Bartar_khowzeh/1373 🔺🔺🔺 🆔 https://eitaa.com/Bartar_khowzeh 🆔 https://eitaa.com/khowzeh 🌐 http://www.ketabehowzeh.ir 📞 02533133603 👉🏿 604 / 605
🔷 چکیده اثر: 🔸عنوان کتاب: غایة المرام 🔹پدیدآور: سيد‌باقر خسروشاهي 🔹رتبه: شایسته تقدیر 🔹گروه علمی: تصحيح و تحقيق 🔹ناشر: محلاتي ▪️▪️▪️ علامه سیدهاشم‌بن سلیمان بحرانی (م1107ق) این کتاب را در یک مقدمه، دو مقصد و یک خاتمه سامان داده است. در مقدمه، پاره‌ای مصادر و جوامع عامه را که روایات این کتاب را از آنها گزارش داده است، معرفی می‌کند. در مقصد اوّل، به دلایل نقلی تعیین امام پس از پیامبر اکرم می‌پردازد. این مقصد، 67 باب دارد؛ از جمله: احادیث خاصه و عامه در امامت و جانشینی حضرت علی، تصریح بر امامت حضرت در روز غدیر، حدیث منزلت، حدیث ثقلین و حدیث سفینه. مقصد دوم، در 248 باب، به فضائل، مناقب و صفات امامان اختصاص دارد. احادیث این بخش، دربارۀ آیۀ تطهیر، آیۀ انذار، آیۀ مودّت و مناقب حضرت علی در قرآن است. 144 باب دیگر از این مقصد، به مسائل گوناگونی چون: امامت امام عصر، فضائل امام علی، بحث‌های امام صادق با منصور دوانیقی و فضائل شیعیان می‌پردازد. در پایان کتاب نیز دو رساله از جاحظ در امامت حضرت علی پس از پیامبر و ناشایستگی خلفا برای این مقام نقل شده است. این کتاب را شیخ محمدتقی‌بن علی دزفولی با دستور ناصر الدین شاه قاجار به فارسی ترجمه کرده و کفایة الخصام نامید. وی، افزون بر ترجمه، دو رساله را از جاحظ به آن ضمیمه کرد و احادیث دیگری را نیز بر آن افزود. غایت المرام، نخستین‌ بار، سال 1272 قمری در تهران و در قطع رحلی چاپ سنگی شد. دیگر بار، دار القاموس بیروت و مؤسسه اعلمی از چاپ ابتدایی آن اُفسِت کردند. نشر معارف اسلامی، قسمتی از این کتاب را در یک جلد و بدون نام محقق، تاریخ و نسخه‌های مورد استفاده چاپ کرد؛ اما چاپ اخیر با تعلیقات و تحقیقات جدید در ده جلد منتشر شده است. ▪️▪️▪️ 🆔 https://eitaa.com/Bartar_khowzeh 🆔 https://eitaa.com/khowzeh 🌐 http://www.ketabehowzeh.ir 📞 02533133603 👉🏿 604 / 605
🔸عنوان کتاب: تاريخ قيام و مقتل جامع سيد‌الشهدا 🔹پدیدآور: جمعی از تاریخ‌پژوهان گروه تاريخ مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) زیر نظر حجت‌الاسلام و المسلمین استاد مهدی پیشوایی 🔹رتبه: شایسته تقدیر 🔹گروه علمی: تاریخ، سیره و تراجم 🔹ناشر: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 🔻🔻🔻 لینک چکیده اثر: 🖌 https://eitaa.com/Bartar_khowzeh/1375 🔺🔺🔺 🆔 https://eitaa.com/Bartar_khowzeh 🆔 https://eitaa.com/khowzeh 🌐 http://www.ketabehowzeh.ir 📞 02533133603 👉🏿 604 / 605
🔷 چکیده اثر: 🔸عنوان کتاب: تاريخ قيام و مقتل جامع سيد‌الشهدا 🔹پدیدآور: جمعی از تاریخ‌پژوهان گروه تاريخ مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) زیر نظر حجت‌الاسلام و المسلمین استاد مهدی پیشوایی 🔹رتبه: شایسته تقدیر 🔹گروه علمی: تاریخ، سیره و تراجم 🔹ناشر: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام ▪️▪️▪️ این کتاب حاصل تلاش گروهی از تاريخپژوهان مؤسسۀ آموزشی و پژوهشی امام خمينی (ره)است که تاريخ قيام و مقتل امام حسین را در دو جلد بررسی کردهاند. جلد نخست اين کتاب، دارای پنج بخش است. بخش نخست آن در هفت فصل، مقدماتی را از این قبیل ارائه کرده است: مقتلنويسي و تاريخنگاري عاشورا؛ ادوار زندگي و شخصيت امام حسين؛ فضليت گريستن و عزاداري براي امام حسين؛ ريشههاي سياسي، اجتماعي و فرهنگي قيام امام حسين؛ فلسفۀ قيام امام حسين. بخش دوم در سه فصل، شامل این سه موضوع است: موانع قيام امام حسين در عصر معاويه؛ مواضع آن حضرت برابر معاويه؛ وليعهدی يزيد. بخش سوم دارای چهار فصل و در بارۀ نهضت عاشورا از آغاز تا ورود امام حسين به کربلا است. بخش چهارم شامل پنج فصل است که به ورود امام به کربلا تا شهادت آن حضرت پرداخته است. بخش پنجم به حوادث پس از شهادت امام اختصاص يافته دارد. جلد دوم این اثر چهار بخش دارد که بخش نخست آن در پنج فصل حوادث پس از عاشورا را بررسی کرده است. گزارش حضور اهل بيت در کوفه، مسير شام، شام و مدينه در چهار فصل و تداوم نهضت حسينی به رهبری امام سجاد در فصل دیگر این بخش آمده است. بخش دوم با دو فصل، به پيامدهای تکوينی و اجتماعی و سياسی قيام عاشورا پرداخته است. بخش سوم در پنج فصل، مباحث پيرامونی واقعۀ عاشورا را بررسیده است. عناوين اين فصول عبارتاند از: پژوهشی در اربعين سيد الشهدا؛ فلسفۀ عزاداری برای امام حسين؛ سير تاريخی عزاداری برای امام حسين؛ عاشورا در آينۀ آمار و ارقام؛ پرسشها و پاسخهای عاشورايی. بخش چهارم، شرح حال شهدای کربلا را در دو فصل آورده است. ▪️▪️▪️ 🆔 https://eitaa.com/Bartar_khowzeh 🆔 https://eitaa.com/khowzeh 🌐 http://www.ketabehowzeh.ir 📞 02533133603 👉🏿 604 / 605
🔸عنوان کتاب: زبان قرآن با نگاهي به چالش‌هاي كلامي تفسير 🔹پدیدآور: ابوالفضل ساجدي 🔹رتبه: شایسته تقدیر 🔹گروه علمی: تفسير و علوم قرآن 🔹ناشر: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 🔻🔻🔻 لینک چکیده اثر: 🖌 https://eitaa.com/Bartar_khowzeh/1378 🔺🔺🔺 🆔 https://eitaa.com/Bartar_khowzeh 🆔 https://eitaa.com/khowzeh 🌐 http://www.ketabehowzeh.ir 📞 02533133603 👉🏿 604 / 605
🔷 چکیده اثر: 🔸عنوان کتاب: زبان قرآن با نگاهي به چالش‌هاي كلامي تفسير 🔹پدیدآور: ابوالفضل ساجدي 🔹رتبه: شایسته تقدیر 🔹گروه علمی: تفسير و علوم قرآن 🔹ناشر: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ▪️▪️▪️ زبان قرآن، روشی است درست در وحي‌شناسي و پاسخگويي به چالش‌هاي تفسيري عصر حاضر و شاخه‌اي است جديد از علوم قرآني كه با توجه به مباحث زبان‌شناسي معاصر و نگاهي تحليلي به ساختار قرآن، محتوا و انواع گزاره‌هاي آن، صفات عام و خاص اين گزاره‌ها را كشف مي‌کند. تحليل‌ گزاره‌هاي ديني، به نگرش‌هاي متعددي در بارۀ زبان دين به‌طور عام و زبان متون مقدس ـ از جمله قرآن ـ به‌طور خاص انجاميده است؛ نگرش‌هايی مانند زبان تمثيلي، نمادين، اسطوره‌اي، ابرازگرا، فطرت، ولايت، هدايت، نمادين، تأليفي، عرف عام و عرف خاص. در كتاب حاضر، پس از مفهوم‌شناسي زبان در محورهای زبان دين، زبان ديني و زبان قرآن همچنین بعد از بیان پيشينۀ تاريخي این مسئله در اسلام و غرب، مؤلفه‌هاي زبان قرآن در چهار بخش معرفی شده‌اند: 1. معناداري: در این بخش، از رويكردهاي مختلف فيلسوفان غربي و علماي اصول و نهايتاً ديدگاه برگزيده در زمينۀ چيستي معنا، سخن گفته شد. 2. واقع‌نمايي: در این بخش، ابتدا نظرهای مخالف برخي نويسندگان داخلي در زمينۀ واقع‌نما نبودن زبان قرآن و ريشۀ غربي آنها بيان و سپس به نقد نظريات مخالف و بیان ادلۀ اثباتي مسئله پرداخته شد. در پایان، شبهاتي مانند ترديد در صدق گزاره‌هاي تاريخي قرآن يا دروغ مصلحت‌آميز انگاشتن آيات وحي پاسخ داده شد. 3 و 4. تأليفي و شبكه‌اي: در اين‌ دو بخش، رويكردهاي تك‌بعدي مخالفان این دو مؤلفه در زبان قرآن، مورد بررسی قرار گرفت؛ از جملۀ این رویکردها می‌شود زبان‌هاي ابراز احساسات، اسطوره، نمادين، مجازي، سلبي، تمثيلي، قوم، فطري و هدايت را نام برد. همچنین نظريه‌های مخالف مؤلفۀ تأليفي و شبكه‌اي نقد شد. ▪️▪️▪️ 🆔 https://eitaa.com/Bartar_khowzeh 🆔 https://eitaa.com/khowzeh 🌐 http://www.ketabehowzeh.ir 📞 02533133603 👉🏿 604 / 605
🔸عنوان کتاب: ارزيابي اخبار قضاوت‎هاي اميرالمؤمنين(ع) 🔹پدیدآور: مصطفي صادقي 🔹رتبه: شایسته تقدیر 🔹گروه علمی: حديث، درايه و رجال 🔹ناشر: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 🔻🔻🔻 لینک چکیده اثر: 🖌 https://eitaa.com/Bartar_khowzeh/1380 🔺🔺🔺 🆔 https://eitaa.com/Bartar_khowzeh 🆔 https://eitaa.com/khowzeh 🌐 http://www.ketabehowzeh.ir 📞 02533133603 👉🏿 604 / 605
🔷 چکیده اثر: 🔸عنوان کتاب: ارزيابي اخبار قضاوت‎هاي اميرالمؤمنين(ع) 🔹پدیدآور: مصطفي صادقي 🔹رتبه: شایسته تقدیر 🔹گروه علمی: حديث، درايه و رجال 🔹ناشر: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ▪️▪️▪️ رویدادهای فراوانی از زندگی امیر مؤمنان علی - علیه السلام - در تاریخ گزارش شده که حضرت در آن وقایع، با قضاوت‌های خود، گره‌ از کار مسلمانی گشوده یا حکمی الهی را اجرا کرده است. این قضاوت‌ها، در منابع مختلف نقل شده و به دلیل جذابیت‌های آن، مورد استقبال عمومی قرار گرفته؛ اما به نقد و بررسی و راستی‌آزمایی آنها کمتر توجه شده است. اثر حاضر، تلاش می‌کند با نگاه جدیدی، به بررسی این اخبار بپردازد و روایات قضاوت‌های امیر مؤمنان علی - علیه السلام - را با معیارهای حدیثی و تاریخی بسنجد. نویسنده با عنایت به معانی واژۀ قضا، کاربردهای آن را در روایات معصومین - علیهم السلام - بررسی کرده و معتقد است الزاماً همۀ قضاوت‌هایی که شهرت دارد، در تاریخ رخ نداده؛ بلکه برخی از آنها صرفا حکمی است که از امام دربارۀ واقعه‌ای صادر شده است. بنابراین، بخشی از این روایات، خارج از شأن قضایی آن حضرت است و دادرسی یا اجرای حکم به شمار نمی‌رود. هدف از ورود به چنین مباحثی، تقویت و ترویج نگاه علمی و مبتنی بر بررسی اخبار مذهبی و تاریخی است. این رویکرد، می‌تواند چهرۀ واقعی تشیع و سیرۀ درست ائمه - علیهم السلام – را به تصویر بکشاند و تعارض را از این‌گونه اخبار بزداید. کتاب حاضر، بیش از 130 قضاوت‌ نقل‌شده از حضرت علی - علیه السلام - را با استفاده از ملاک‌های ارزیابی حدیث (منبع، سند، متن) و با تکیه بر شواهد و قراین تاریخی بررسی کرده و کوشیده است قوت‌ها و ضعف‌های هر یک از روایات را نشان دهد. ▪️▪️▪️ 🆔 https://eitaa.com/Bartar_khowzeh 🆔 https://eitaa.com/khowzeh 🌐 http://www.ketabehowzeh.ir 📞 02533133603 👉🏿 604 / 605
🔸عنوان کتاب: زن در اسلام 🔹پدیدآور: فريبا علاسوند 🔹رتبه: شایسته تقدیر 🔹گروه علمی: علوم تربيتي و روان‌شناسي 🔹ناشر: هاجر (وابسته به مرکز مديريت حوزه‌هاي علميه خواهران) 🔻🔻🔻 لینک چکیده اثر: 🖌 https://eitaa.com/Bartar_khowzeh/1382 🔺🔺🔺 🆔 https://eitaa.com/Bartar_khowzeh 🆔 https://eitaa.com/khowzeh 🌐 http://www.ketabehowzeh.ir 📞 02533133603 👉🏿 604 / 605
🔷 چکیده اثر: 🔸عنوان کتاب: زن در اسلام 🔹پدیدآور: فريبا علاسوند 🔹رتبه: شایسته تقدیر 🔹گروه علمی: علوم تربيتي و روان‌شناسي 🔹ناشر: هاجر (وابسته به مرکز مديريت حوزه‌هاي علميه خواهران) ▪️▪️▪️ مؤلف در این کتاب کوشیده است افزون بر استناد به منابع دسته اول مانند قرآن، روایات و کتب گرانسنگ فقها، ادبیات علمی پدیدآمده توسط اندیشمندان بنامِ شیعه در حوزۀ مطالعات اسلامی زنان را مورد توجه قرار دهد و از دیدگاه‌های شاذ خودداری کند. وی با نظر به ماهیت بین رشته‌ای مطالعات زنان و ورود دانش فمینیستی به عرصه‌های حقوق، جامعه‌شناسی، روان‌شناسی و علوم سیاسی، لازم دانسته است برای تبیین و اثبات برتری دیدگاه دینی، نظریات رقیب و شبهات ضد اندیشۀ اسلامی در این حوزه را مطرح و با آمیزه‌ای از احکام، آداب، اهداف و فلسفۀ نظام حقوقی اسلامی در بارۀ زن و خانواده، با قالبی نو پاسخی درخور به آنها بدهد. پیش‌فرض نگارنده در این نوشته، تعهد به استواری استدلال و محتوای یک کتاب درسی است. از این رو، تلاش کرده است در هر بخش از اثر خود، نظریه‌‌های مطرح فقهی و اخلاقی در بارۀ زن و خانواده را با رعایت ادبیاتی فاخر و بدون پیشداوری نشان بدهد. وی همچنین مطالب کلامی، اصولی و قاعده‌های فقهی را با واژگانی روان توضیح داده است. نویسندۀ این اثر، در سه بخش، به تبیین حقوق و تکالیف فردی، خانوادگی و اجتماعی زنان پرداخته است. وی در بخش اول، ویژگی‌های فقهی و حقوقی زنان را در بلوغ و عبادت برشمرده و در بخش دوم، مسائل خانواده را از ازدواج تا طلاق به ضمیمۀ مباحثی دربارۀ خشونت بررسی کرده است. بخش سوم این کتاب، به دیدگاه اسلام دربارۀ مشارکت‌های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی زنان اختصاص دارد. ▪️▪️▪️ 🆔 https://eitaa.com/Bartar_khowzeh 🆔 https://eitaa.com/khowzeh 🌐 http://www.ketabehowzeh.ir 📞 02533133603 👉🏿 604 / 605
🔸عنوان کتاب: عناصر فلسفة اخلاق 🔹پدیدآور: عليرضا آل‌بويه و محمود فتحعلی 🔹رتبه: شایسته تقدیر 🔹گروه علمی: ترجمه 🔹ناشر: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 🔻🔻🔻 لینک چکیده اثر: 🖌 https://eitaa.com/Bartar_khowzeh/1384 🔺🔺🔺 🆔 https://eitaa.com/Bartar_khowzeh 🆔 https://eitaa.com/khowzeh 🌐 http://www.ketabehowzeh.ir 📞 02533133603 👉🏿 604 / 605
🔷 چکیده اثر: 🔸عنوان کتاب: عناصر فلسفة اخلاق 🔹پدیدآور: عليرضا آل‌بويه و محمود فتحعلی 🔹رتبه: شایسته تقدیر 🔹گروه علمی: ترجمه 🔹ناشر: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ▪️▪️▪️ ارتقا و ترفیع ساخت اخلاقی زندگی بشر، دغدغۀ همۀ ادیان از جمله اسلام است. قرآن هدف از بعثت انبیا را تزکیه و تعلیم کتاب و حکمت معرفی کرده و پیامبر بزرگ اسلام (ص) نیز هدف از بعثت خود را کامل کردن مکارم اخلاق اعلام کرده است. بنابراین، هرگونه بحث و فحص در اخلاق به ویژه با رویکرد فلسفی، از فرایض نظری و تکالیف عملی پیروان ادیان از جمله مسلمانان است. عناصر فلسفۀ اخلاق اثر جیمز ریچلز، از كتاب‌های نسبتاً عمیق در حوزۀ‌ اخلاق هنجاریِ نظری است. این اثر، بستری مناسب را برای فهم دقیق برخی مسائل پرچالش این دو حوزه فراهم می‌آورد؛ از جمله: نسبیت‌گرایی فرهنگی، ذهنیت‌گرایی، سود‌گرایی، وظیفه‌گرایی و اخلاق فضیلت. این ترجمه که بر اساس ویرایش چهارم متن انگلیسی صورت پذیرفته است، در چهارده فصل به این موضوعات پرداخته است: تعریف اخلاق و برداشت حداقلی از اخلاق؛ چالش‌ نسبیت‌گرایی فرهنگی؛ ذهنیت‌گرایی در اخلاق؛ اخلاق مبتنی بر دین؛ خودگرایی روان‏شناختی؛ خودگرایی اخلاقی؛ رهیافت سود‌گرایانه به اخلاق؛ قواعداخلاقی مطلق؛ کانت و حرمت اشخاص؛ اندیشۀ «کرامت انسان»، کیفر و سود در نظریۀ مجازات و کیفرمحوری کانت؛ اندیشۀ قرارداد اجتماعی؛ بحث زنانه‌نگری [فمینیسم] واخلاق مراقبت؛ اخلاق فضیلت. ترجمۀ حاضر، سرانجام در پاسخ به اینکه نظریۀاخلاقی رضایت‏بخش چگونه نظریه‏ای است؟ به این مباحث می‌پردازد: اخلاق بدون غرور بی‏جا، برخورد با مردم آن‏گونه که سزاوار آن هستند، سودگرایی چند راهبردی، اجتماع اخلاقی، عدالت وانصاف. ▪️▪️▪️ 🆔 https://eitaa.com/Bartar_khowzeh 🆔 https://eitaa.com/khowzeh 🌐 http://www.ketabehowzeh.ir 📞 02533133603 👉🏿 604 / 605