💢شرط ورود فقیه به مسائل نوپدید
✔️استاد ابوالقاسم علیدوست
🔹ورود به مسائل نوپدید از منظر فقهی بایستههایی دارد که بیتوجهی به آنها باعث ایجاد مشکلاتی خواهد شد. فقیه باید میان موضوع و مصداق فرق قائل شود و در همه موارد وارد تعیین مصادیق نشود و اجازه دهد که موضوع نوپدید به حدی از استقرار برسد که بتوان در مورد آن موضع گرفت.
🔸اگر فقیه بخواهد وارد شود، باید شرایطی را رعایت کند؛ اولاً درحد گسترده از کارشناس فن استفاده کند، اینکه در ویکیپدیا مقالهای بخواند یا یکی از شاگردان و همکارانش مقالهای را در اختیار او قرار دهند کفایت نمیکند. حتی درسهای خارج باید مشترک با یک کارشناس فن برگزار شود.
🔹برخی موضوعات در حال شدن است و هنوز تعین و قرار ندارد. ممکن است ما تا حدی اطلاعات داشته باشیم، ولی باید صبر کنیم تا جوانب آن کاملاً روشن شود. البته ممکن است مردم سؤال کنند و نظر بخواهند، ولی باید به اندازه لازم حوصله به خرج بدهیم. بنابراین فرضیه در حال شدن است و لزومی ندارد که موضعی علیه آن بگیریم و باید اجازه دهیم موضوع قرار معینی بگیرد و بعد نظر دهیم.
🔸برخی موضوعات نیازمند گفتمان مخصوص به خود است. گاهی بنده ورود به مسائل فقهی را اتمیک و غیرنظاموار میبینم و ماحصل آن همین نظام بانکی است که نه مردم راضی هستند و نه اقتصاددانها و نه فقها و احساس میکنم خدا هم راضی نیست.
👈گفتگو با استاد علیدوست را بخوانید: https://b2n.ir/p63163
@Bayanalsidq ¦بیان الصدق
📚 رونمایی از کتاب برگرفته از نامه رهبر انقلاب به جوانان در غرب
◻️ همزمان با سالگرد انتشار نامه رهبر معظم انقلاب اسلامی به جوانان در غرب، آئین رونمایی از کتاب رادنی شکسپیر (Rodney $hakespeare)، نویسنده انگلیسی با عنوان " پاسخ الگویی نوین " (A New Paradigm Response) که با الهام از نامه رهبر معظم انقلاب اسلامی و خطاب به جوانان عدالت طلب اروپایی نگاشته شده بود برگزار شد.
◻️ رادنی شکسپیر در معرفی کتاب خود گفت: این کتاب، روش نوینی برای درک حقیقت ارائه میکند، این کتاب در پی دو نامه رهبر معظم ایران، خطاب به جوانان غربی در سال ۲۰۱۵ نوشته شده است.
◻️ به نظرم ایران اکنون در مرحلهای است که میتواند انقلابش را به جهانیان عرضه کند، انقلابی که در پی استقلال سیاسی، اقتصادی و فرهنگی است که همان خواست امام خمینی (ره) بود.
◻️ اسلام، برای همه مشکلات بشر در جهان، برنامه دارد که در این کتاب به زبانی اشنا برای مخاطب غربی تشریح شده است.
@Bayanalsidq | بیان الصدق
#ماهنامه_صدق
#صدق
📌 انتشار هفدهمین شماره ماهنامه الکترونیکی علمی_تبیینی صدق
هفدهمين شماره ماهنامه الکترونیکی علمی_تبیینی صدق (دی ماه 1400) منتشر شد.
آنچه در این نشریه میخوانید:
✅مرزبانی از زبان مادری
✅همسران از بیان جملات محبتآمیز به یکدیگر دریغ نکنن
✅شهید صدری زاده
✅حکمت تکرارها در قرآن
✅عالمان دینی سیاستشناس
لینک دانلود مستقیم 👇👇
https://eitaa.com/Bayanalsidq/1724
نشریه الکترونیکی صدق آماده پذیرش مقالات و مطالب علمی طلاب و دانشجویان گرامی می باشد.
جهت هماهنگی و ارسال مقاله به آیدی مرکز تحقیقات علوم اسلامی بیان الصدق
@Bayanalsidq_ir
مراجعه نمائید.
#معارف_اسلامی
#نشریه_الکترونیکی_صدق
#نشریه
#بیان_الصدق
@Bayanalsidq ¦بیان الصدق
نشریه الکترونیکی صدق شماره17 دی ماه 1400.pdf
2.39M
#ماهنامه_صدق
#صدق
📌 انتشار هفدهمین شماره ماهنامه الکترونیکی علمی_تبیینی صدق
هفدهمين شماره ماهنامه الکترونیکی علمی_تبیینی صدق (دی ماه 1400) منتشر شد.
آنچه در این نشریه میخوانید:
✅مرزبانی از زبان مادری
✅همسران از بیان جملات محبتآمیز به یکدیگر دریغ نکنن
✅شهید صدری زاده
✅حکمت تکرارها در قرآن
✅عالمان دینی سیاستشناس
لینک دانلود مستقیم 👇👇
https://eitaa.com/Bayanalsidq
نشریه الکترونیکی صدق آماده پذیرش مقالات و مطالب علمی طلاب و دانشجویان گرامی می باشد.
جهت هماهنگی و ارسال مقاله به آیدی مرکز تحقیقات علوم اسلامی بیان الصدق
@Bayanalsidq_ir
مراجعه نمائید.
#معارف_اسلامی
#نشریه_الکترونیکی_صدق
#نشریه
#بیان_الصدق
@Bayanalsidq ¦بیان الصدق
فراخوان کنگره بینالمللی میرزای نائینی (ره)
📚 در محورهای محتوایی:
▫️ اندیشههای فقهی و اصولی
▫️ قرآنی، حدیث و آیات الاحکام
▫️ اندیشه سیاسی
📆 مهلت ارسال چکیده: ۱۵ اسفند ۱۴۰۰
🔸 مهلت ارسال مقالات: ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۱
🌐 ثبتنام و ارسال مقاله:👇
hamayesh.miu.ac.ir/naeini/fa/
▫️▫️▫️▫️▫️▫️
@Bayanalsidq I بیان الصدق
سایت | کانال ایتا | ارتباط باما
📌نشست چالش های فقهی اهدای جنین
🔸قسمت اول
🔰در نشست چالش های فقهی اهدای جنین، استاد طباطبایی در ابتدای سخنان خود تاریخچه ای از اهدای جنین ارائه نمودند.
🔻لقاح آزمایشگاهی ورود جدیدی بود در خصوص کسانی که قابلیت بارداری را نداشتند. در 1983 اولین اهدای جنین در کالیفرنیای آمریکا آغز شد. آنچه در فرایند آزمایشگاهی به وجود می آید را جنین میگوییم جنینهای3 تا 5 روزه قابلیت انتقال به زوجین را دارند. حالتهای اهدای جنینی که بخشی از آن با قانون تطابق ندارد به عنوان مثال جنین هایی که مازاد بر جنین هایی که برای زوجین نابارور ایجاد میشود از بین میروند که خلاف قانون است،
🔻چند حالت برای اهدای جنین وجود دارد به عنوان مثال در برخی موارد زوجین داروهایی هرمونی که باعث تحریک تخمدانی می شود و باعث می شود که تخمک های بیشتری از آنها بگیریم به مقدار لازم استفاده می شود و مازاد را در دمای 200 درجه زیر صفر فریز می کنیم. اگر باردار و بچه دار شوند تمایل دارند که جنینیشان را اهدا کنند.
حالت دیگر ترکیب یک تخمک با اسپرم یک فرد دیگری است که جنین حاصل شود و این در فرایند قانونی که در برخی کشورها هم غیر قانونی اعلام شده جنین تولید می شود.
🔻حالت دیگر: زن و شوهر بیایند و تخمک و اسپرم از خودشان باشد و اعمال لازم در آن صورت پذیرد و لقاح انجام شود و در رحم خانم یا زن دیگر گذاشته شود. در قانون به همین چرخه اشاره شده است.
ادامه داد....
@Bayanalsidq ¦بیان الصدق
سایت| کانال ایتا | ارتباط باما
بیانالصدق
📌نشست چالش های فقهی اهدای جنین 🔸قسمت اول 🔰در نشست چالش های فقهی اهدای جنین، استاد طباطبایی در ابتد
📌نشست چالش های فقهی اهدای جنین
🔸قسمت دوم
دریافت کنندگان:
🔻کسانیکه سلولهای جنسی ندارند و ما نمیتوانیم از ایشان سولول جنسی دریافت کنیم و نهایتا جنین از ایشان نمی توانیم بگیریم
حالت دیگر که در کشور ما کمتر است این است که مردان فاقد اسپرم هم در چرخه اهدای تخمک قرار میگیرند
قانونی در سال 1382 در کشور ما مصوب شد و اهدای جنین را یک فرایند قانونی دانست و دستور العمل اجرایی آن سال 1383 در هیئت وزیران مصوب شد و ساختار اجرائیش در کشور شکل گرفت.
🔹اهدای جنین فراینیدی است که در قانون هم به آن اشاره شده و دارای شروطی است.
1.تاییدیه عدم باروری در این خصوص صادر شود، متخصصین مشخص کنند که زوجین قابلیت باروری ندارند.
2.رحم باید امکان پرورش و پذیرش جنین را داشته باشد.
3.عدم اعتیاد و بیماریهای صعب العلاج از جمله شروط است.
4.تابعیت ایران را داشته باشد.
بعد از این موارد اجازه اهدا را تقاضا می کنیم.
بعد از این اهدای جنینی با توجه به شرایط و توانایی پذیرش بیمار بین 2 تا 3 جنین اهدا می شود.
بحث جنین هایی که در قانون به آن اشاره شده از باروری تا 5 روزگی است که بعد از این هزینه نگهداری آن بسیار بالاست.
🔻آنچه حائز اهمیت است در قانون ما اهدا را یک بحث داوطلبانه و رایگان می دانند، آنچه در قانون هست و در بحث اجرایی داریم تفاوتهای بسیار زیادی دارد. در جلسه هفته گذشته در بررسی اهدای جنین و مشکلات قانون بررسی شد و استفاده کردیم.
یکی از نکاتی که در قانون ذکر شده بحث این است که شرایط اهدا کنندگان و دریافت کنندگان باید بسیار محرمانه است و اسناد پزشکی حاصل و مربوط به چرخه اهدا، اسناد محرمانه و کاملا سری محسوب می شود و اجازه انتقال به غیر را ندارد.
این چارچوب فرایندی است که در کشور ما به آن اشاره شده است.
🔻تفاوتهایی که بحث اهدا در ایران و کشورهای غربی دارد تفاوتهای بسیار زیادی است، برخی از کشورها اهدای جنین را در قالب قانون قرار ندادند ولی ما حدود 20 سال است که داریم انجام می دهیم. تفاوت اهدای جنین ایران و آمریکا این است که پس از اهدای جنین یک فرم رضایت نامه پر می کنند که هیچ مسئولیتی در قبال این جنینی اهدایی ندارند و این اولین تفاوت چرخه اهدا بین ایران و آمریکاست.
دو نگاه هست که کسانیکه اهدای جنین می کنند می توانند مشخص کنند که این جنین در آینده با ایشان مرتبط باشد یا نه؟
🔻اگر بخواهند با فرزند ارتباط داشته باشد این فرایند بعد از سن قانونی می تواند با پدر و مادر اصلی اش ارتباط داشته باشد و نزدشان برگردد. آنچه که در قانون با آن مشکل داریم و فکر می کنیم که در آینده هم از این مسائل می تواند باشد که برای کشور ما مشکل ایجاد کند این است که نسب جنین¬های اهدایی ما مشخص نیست.این فرایند در چارچوب قانونی ما مشخص نشده است، با توجه به اینکه اهدا کنندگان از فرزند و جنین خود اعراض کردند. آیا بعدا باید به ایشان برگردد یا نه؟ چنان که در کشور ما دارد اتفاق می افتد. پدر و مادری که از هم جدا شدند این فرزند باید به چه کسی برگردد؟ اگر مسائل فقهی و حقوقی این داستان حل نشود در آینده نه چندان دور مشکلاتی عدیده خواهیم داشت.
#رسانه_فقه_پزشکی
#فقه_پزشکی
#فقه_اهدای_جنین
#آیه_الله_قاینی
#دکتر_سید_رضا_طباطبایی
@Bayanalsidq ¦ بیان الصدق
سایت| کانال ایتا | ارتباط باما
🏴 پیام تسلیت رهبر انقلاب به مناسبت رحلت آیتالله حاج شیخ لطفالله صافی گلپایگانی
بسم الله الرحمن الرحیم
با تاسف خبر درگذشت فقیه عالیمقام و مرجع بصیر، حضرت آیة الله آقای حاج شیخ لطف الله صافی گلپایگانی رضوان الله علیه را دریافت کردم.
ایشان از استوانههای حوزهی علمیه قم و از برجستگان علمی و عملی و پر سابقهترین عالم دینی در آن حوزهی مبارک بودند.
در دوران مرحوم آیة الله بروجردی در شمار برترین تلامذهی آن استاد بزرگ، در زمان مرحوم آیة الله سید محمدرضا گلپایگانی همراه و مشاور علمی و عملی ایشان، و در دوران انقلاب، امین و مورد اعتماد حضرت امام خمینی رحمة الله علیهم به شمار میرفتند.
سالها در شورای نگهبان رکن اصلی آن شورا محسوب میشدند و پس از آن هم همواره دربارهی مسائل انقلاب و کشور، دلسوزانه و مسئولانه ورود میکردند و بارها اینجانب را از نظرات و مشورتهای خود مطلع و بهرهمند میساختند. قریحهی شعری، حافظهی تاریخی، پرداختن به مسائل اجتماعی از دیگر ابعاد شخصیت این عالم کهنسال و بزرگوار بود.
رحلت ایشان برای جامعهی علمیِ دینیِ کشور مایهی تأسف است. اینجانب به خاندان مکرّم و فرزندان گرامی ایشان و نیز به مراجع معظم و علمای اعلام حوزهی علمیه و مقلدان و ارادتمندان ایشان بویژه در قم و گلپایگان تسلیت عرض میکنم و رحمت و مغفرت الهی را برای ایشان مسألت مینمایم.
سیّدعلی خامنهای
۱۴۰۰/۱۱/۱۲
▫️▫️▫️▫️▫️▫️
@Bayanalsidq I بیان الصدق
سایت | کانال ایتا | ارتباط باما
پاسخ به شبهات انقلاب اسلامی.pdf
6.03M
📔 فایل کتاب "پاسخ به شبهات پرتکرار انقلاب اسلامی"
@Bayanalsidq ¦بیان الصدق
سایت | کانال ایتا | ارتباط باما
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 #موشن_گرافیک | پرواز۴۷۲۱
◽️در پرواز حامل #امام_خمینی(ره) از مبدا پاریس به تهران( ۷۴۷) افراد زیادی بودند اما آیا همه آنان مانند امام(ره) راه انقلاب و اسلام را پیمودند و به سرنوشت مبارکی دچار شدند؟
@Bayanalsidq |بیان الصدق
سایت | کانال ایتا | ارتباط باما
هدایت شده از بیانالصدق
#ماهنامه_صدق
#صدق
📌 انتشار هفدهمین شماره ماهنامه الکترونیکی علمی_تبیینی صدق
هفدهمين شماره ماهنامه الکترونیکی علمی_تبیینی صدق (دی ماه 1400) منتشر شد.
آنچه در این نشریه میخوانید:
✅مرزبانی از زبان مادری
✅همسران از بیان جملات محبتآمیز به یکدیگر دریغ نکنن
✅شهید صدری زاده
✅حکمت تکرارها در قرآن
✅عالمان دینی سیاستشناس
لینک دانلود مستقیم 👇👇
https://eitaa.com/Bayanalsidq
نشریه الکترونیکی صدق آماده پذیرش مقالات و مطالب علمی طلاب و دانشجویان گرامی می باشد.
جهت هماهنگی و ارسال مقاله به آیدی مرکز تحقیقات علوم اسلامی بیان الصدق
@Bayanalsidq_ir
مراجعه نمائید.
#معارف_اسلامی
#نشریه_الکترونیکی_صدق
#نشریه
#بیان_الصدق
@Bayanalsidq ¦بیان الصدق
سوالات و شبهات #فقهی #کرونا
قسمت اول
🔰چندی قبل در نشست واکاوی فقهی تزریق واکسن کرونا حضرت آیت الله حاج شیخ جواد فاضل لنکرانی دامت برکاته به بیان دلایل لزوم پیشگیری از کرونا با تزریق واکسن کرونا پرداختند، عده ای از دانشوان سؤالاتی را در این زمینه مطرح کردند که بعد از تجمیع پرسش ها، ایشان پاسخ های خویش را ارائه کردند متن پاسخ آیت الله فاضل لنکرانی در ذیل تقدیم می شود.
بسم الله الرحمن الرحیم
و صلّی الله علی سیّدنا ونبیّنا أبی القاسم محمّد وعلی آله الطیبین الطاهرین ولعنة الله علی أعدائهم أجمعین
🔻بعد از سخنان و مطالبی که ما در نشست «واکاوی فقهی تزریق واکسن کرونا» عرض کردیم، برخی فضلا و طلبهها سؤالات و اشکالاتی را مطرح کردهاند؛ ما همیشه از پرسشهای علمی استقبال میکنیم و آن را نشانه بالندگی علمی حوزههای علمیه میدانیم. بنابراین تصمیم گرفتیم به صورت مجموعی و به اختصار، به عموم سؤالات پاسخ دهیم تا همه عزیزان پاسخ خود را دریافت کنند و امیدواریم مطالبی که عرض میکنیم به دور از مسائل حاشیهای و گاه غیر علمی، مورد استفاده دانشوران و مردم عزیز، بهخصوص جوانان قرار گیرد.
🔻سؤال نخست
در ابتدای بحث فرمودید که علاج (یعنی معالجه) نیاز بشر هست و خداوند در این امور دخالتی نمیکند. باید گفت این حرف درست هست، لکن حکم صحیح نیست؛ چون خداوند در کیفیت برطرف کردن نیاز دخالت میکند و این را در نیاز به غذا و آب هم که ابتداییترین نیاز بشر هست، میبینیم که چقدر احکام داریم. در معالجه نیز اینگونه هست خداوند در اصل اقدام آن، حرفی ندارد، لکن در کیفیت آن نظر دارد، بهخصوص اگر تبعات منفی مالی یا جانی و... داشته باشد؟
🔹پاسخ: این مسئله روشن است که شارع مقدّس در امور فراوانی به صورت تأسیسی عمل نکرده، بلکه رفتار عقلای جامعه را امضا کرده است؛ ولی ممکن است در برخی ویژگیها و خصوصیات تصرف کرده و نسبت به آن قیودی را مطرح نماید، همان گونه که در بیع چنین است؛ شرایط و برخی قیود را شارع بیان میکند که لازم و واجب است رعایت شود، اما اگر قیودی ذکر نشود، همان گونه که مردم جامعه عمل میکنند، اشکالی نخواهد داشت، بنابراین آنچه در این سؤال مطرح شده که گفته اند اصل معالجه امری عرفی است، عرض میکنیم اصل معالجه و راه و روشهای آن، امری عرفی و عقلایی است و تا جایی که شروط و قیودی از سوی شارع ذکر نشده باشد، به روش عقلا عمل میشود. فرض ما، در بحث حاضر این است که شارع در این نوع پیشگیری و جلوگیری از ابتلای مردم جامعه و فراگیری بیماری مسری قیدی نیاورده و خلاف شرعی در آن وجود ندارد، بنابراین عمل به آن امری عقلائی میباشد. البته ممکن است برخی عزیزان این فرض را قبول نداشته باشند؛ ولی با توجه تفحص و جستوجویی که ما از متخصصان امر داشتهایم ، فرض مسئله همین است که عرض کردیم.
#کرونا
#سوالات
#معارف_اسلامی
#قرآن
#فقه
#اصول
#بیان_الصدق
@Bayanalsidq ¦بیان الصدق
سایت | کانال ایتا | ارتباط باما
سوالات و شبهات #فقهی #کرونا
قسمت دوم
🔻سؤال دوم
تعدادی از طلاب و دوستان این سؤال را مطرح کرده اند که روایت اسماعیل بن حسن متطبب، در موضوع درمان صادر شده است و عبارت «لا بأس» و یا «وإن مات» در کلام امام (علیهالسلام) مربوط به جایی است که در درمان احتمال خطراتی وجود دارد. بنابراین اشکال این است که روایت ربطی به موضوع بحث ندارد؛ از این جهت که بحث در خصوص واکسن زدن افرادی است که سالم هستند تا مبتلا نشوند و یا دیگران را مبتلا نسازند؛ اما مورد روایت معالجه شخص مریض هست که احتمال خطر برایش داده میشود؛ بنابراین ممکن است تصور شود استفاده از روایت در بحث پیشگیری قیاس است؛ و همانند این اشکال را در روایت یونس بن یعقوب مطرح کردهاند، که فصد و رگ زدن در موضوع درمان مطرح شده است، نه پیشگیری.
🔹پاسخ
روشن است که قیاسی که شما فرض کردهاید باطل و استدلال به آن نادرست است؛ ولی نباید از این نکته غفلت ورزید که ما از مجموع روایات و این روایت بهخصوص، ضابطه و مناط قطعی، کشف میکنیم؛ زیرا روشن است که هدف از درمان، پیشگیری و حتی بهداشت، دستیابی به نتیجه، یعنی سلامتی انسان است. وقتی ملاک حصول سلامتی است، فرقی نمیکند که درمان یا پیشگیری باشد. علاوه بر این، به این نکته نیز باید توجه داشت که ضابطه و ملاک، خواه در پیشگیری و خواه در درمان، به خصوص در بیماریهای واگیردار، ظن نوعی است. بنابراین، اگر چه ظاهر روایت در درمان است، ولی با کشف ضابطه و ملاک فرقی میان درمان و پیشگیری وجود نخواهد داشت و کشف ضابطه و ملاک با صرف قیاس، تفاوت علمیِ روشنی دارد.
این نکته را نیز جهت روشن شدن روایت عرض میکنیم که تعبیر «لا بأس به» در کلام امام معصوم علیه السلام به معنای اباحه شرعی نیست، بلکه از قبیل جواز در مقام توهم حظر است؛ بدین معنا که راوی تصور میکرد شاید چنین کاری ممنوع باشد و به همین دلیل، چنین سؤالی را مطرح کرده است و به همان حکمِ لزوم عقلی و عقلایی بر میگردد. کلمه «وإن مات» هم ظهور در علم اجمالی به فوت دارد؛ یعنی اگر چه علم اجمالی به فوت در برخی موارد وجود دارد، ولی اقدام به چنین درمانهایی که برای تحقق سلامتی صورت میگیرد، مشروع است.
✅درباره روایت دوم نیز همانند آنچه را که در روایت نخست ذکر کردیم، مطرح میشود؛ بنابراین، هدف و غایت فصد و شُرب دواء و رگ زنی حصول سلامتی است و در این جهت، فرقی میان درمان و پیشگیری، آن هم در این گونه بیماریها وجود ندارد.
ادامه داد...
#فقه
#اصول
#فقه_پزشکی
#کرونا
#معارف_اسلامی
#بیان_الصدق
@Bayanalsidq |بیان الصدق
سایت | کانال ایتا | ارتباط باما
1_1463578290.pdf
17.9M
کتاب صعود چهل ساله
#جهاد_تبیین
#رهبرانقلاب
#اقتصاد_ایران
#اقتصاد
#امریکا
#ایران
#بیان_الصدق
@Bayanalsidq |بیان الصدق
سایت | کانال ایتا |ارتباط باما
سوالات و شبهات #فقهی #کرونا
قسمت سوم
🔻سؤال سوم
در تمسک به آیه شریفه (ولا تلقوا ....)، سلّمنا که این آیه شامل ترک فعل هم بشود، اشکال اساسی آن است که مراد از هلاکت چیست؟ آیا عقاب اخروی هست یا ضرر دنیوی یا اعم و آیا هلاکت قطعی هست یا ظنی؟
🔹پاسخ
همان گونه که مفسران زیادی مانند مرحوم راوندي، صاحب «آلاء الرحمن»، مرحوم فیض در «الاصفی»، صاحب «اطیب البیان» و مفسران بسیاری گفتهاند، معنای آیه این است که خویش را در معرض هلاکت قرار ندهید و آنچه را که باعث هلاکت شما میشود ایجاد نکنید. بنابراین آیه اطلاق دارد و دلیلی به تقیید آن وجود ندارد. لذا، آیه شریفه هلاکت دنیوی را نیز دربرمیگیرد و چون موضوع حفظ جان از اهمیت ویژهای برخوردار است، شامل هلاکت قطعی، ظنی و حتی احتمالیِ قابل اعتناء نیز میشود. در نتیجه، هر کجا که صدق کند فردی خود را در معرض هلاکت قرار داده، نهی آیه شریفه او را میگیرد. بنابراین اگر راه پیشگیری از یک بیماری، منحصر در یک طریق خاص باشد و افراد آن را انجام ندهند، آیه شریفه آن را در بر میگیرد و میفرماید چرا خویش را در معرض هلاکت قرار دادهاید .
✅به طور کلی، ما در موارد مختلف به تفصیل درباره دلالت این آیه بحث کردهایم و به این نتیجه رسیدهایم که آیه میفرماید: اگر انسان یک کاری کند خودش را در معرض هلاکت قرار بدهد، آن کار حرام است. مثلاً اگر انسان احتمال دهد یک ظرفی مسموم است، خوردن از آن ظرف، حرام خواهد بود. بنابراین کسی که بیمار است، برای او معالجه واجب و ترک معالجه هم حرام میباشد؛ یعنی اگر کسی بیمار شده و احتمال دهد که بیماریاش رشد پیدا میکند و منجر به از بین رفتنش یا یک ضرر فاحش بشود، خود این ترک معالجه حرام است؛ زیرا، خودش را در معرض خطر قرار میدهد. بنابراین آیه میفرماید: در معرض هلاکت قرار دادن حرام است، امروزه کسی که این واکسن را ترک میکند، خودش را در معرض هلاکت قرار میدهد و وقتی در معرض هلاکت قرار گرفت، مرتکب حرام شده است.
#کرونا
#فقه
#اصول
#فقه_پزشکی
#معارف_اسلامی
#قرآن
#بیان_الصدق
@Bayanalsidq |بیان الصدق
سایت | کانال ایتا |ارتباط باما
⭕️ نقش حجاب زنان در اخلاق
🔶 #نقش_حجاب_زنان در #اخلاق چیست؟ آیا زنانی که باحجاب تر هستند، بااخلاق ترند؟ آیا حجاب زنان رابطه ای با اخلاقشان دارد؟
🔷 #حجاب و #عفاف، علاوه و بر فواید فراوانی که دارد، بر روی خلق و خوی نه تنها #زن، بلکه در #مردان نیز تأثیر دارد. وقتی در یک جامعه، #زنان از #خودنمایی دوری کنند و زیباییهای خود را فقط در برابر محارم خود - بخصوص همسر - آشکار کنند، #زن و #مرد و به تبع آن #جامعه به #آرامش و امنیت روحی و روانی خواهد رسید؛ و در کنار این آرامش روحی، #اخلاق_انسان نیز تحت تأثیر قرار خواهد گرفت. اصولا #زنان و #مردان - بویژه زنان - گرایش به #خودآرایی دارند تا اینگونه جنس مخالف را برانگیزند و توجه آنان را به خود جلب و جذب کنند. لذا در #اسلام تهییج همسران از طریق خودآرایی مورد تشویق و ترغیب قرار گرفته و آیات و روایات بسیاری در این زمینه وارد شده است که چگونه همسران به این نیاز طبیعی یکدیگر پاسخ دهند و با پوشیدن و آراستن خود به زر و زیور و جامههای زیبا و خوشنگار، شرایط مناسب و شایستهای برای پاسخ به عواطف و احساسات یکدیگر در این حوزه فراهم آورند. اما از آنجاییکه هر گونه #تهییج_جنس_مخالف از سوی دیگران به معنای #شکستن_حدود_الهی است، امری ممنوع و محرم دانسته شده است.
🔷بر این اساس همه عوامل و ابزارهای تهییج جنسی جنس مخالف، #تحریم شده و قوانین سفت و سختی در این باره وضع شده است تا #جامعه در #سلامت باقی بماند. از جمله این قوانین #حجاب است. #قانون_حجاب، اختصاصی به مرد و زن ندارد و #همگان موظف به اجرای دقیق آن هستند. هر چند که میزان و شرایط حجاب در مرد و زن فرق میکند و این تفاوت به سبب اختلاف طبیعی در زن و مرد است. #زنان یک جامعه، نقش بسیار مهمی در #سلامت_روحی و روانی اجتماع خود دارند. لذا لازم است زنان دربارهی #عواقب_خودنمایی و بیحجابی و یا بدحجابی آگاهی کسب کنند؛ از جمله: #بیحجابی و #بدحجابی_زنان که طبعاً پیامدهایی همچون آرایش و عشوهگری و امثال آن همراه دارد، #مردان - مخصوصا جوانان - را در یک حالت تحریک دائم قرار میدهد؛ تحریکی که سبب کوبیدن اعصاب آنها و ایجاد #هیجانهای_بیمارگونه عصبی و گاه سرچشمه امراض روانی میگردد. مگر اعصاب انسان چقدر میتواند بار هیجان را بر خود حمل کند؟ حتی روانپزشکان میگویند هیجان مستمر، عامل بیماری است.
🔷 #اسلام میخواهد #مردان و #زنان مسلمان، روحی آرام و اعصابی سالم و چشم و گوشی پاک داشته باشند، و این یکی از #فلسفههای_حجاب است. #افزایش_طلاق و از هم گسیختگی زندگی زناشویی یکی از دیگر آثار خودنمایی زنان است. چون «هرچه را دیده بیند دل کند یاد» و به دنبال دیدن، هوسبازی انسان سبب میشود که هر روزی به یکی دل ببندد و دیگری را رها کند. گسترش دامنه فحشا و افزایش فرزندان نامشروع از دردناکترین پیامدهای بیحجابی و خودنمایی است. #ابتذال_زن و سقوط شخصیت او و تبدیل شدن به وسیلهای برای اشباع هوسهای سرکش مشتی آلوده، از دیگر تبعات و نتایج خودنمایی او در جامعه است. #امیرالمؤمنین (ع) میفرمایند: «در #آخرالزمان که بدترین زمانهاست جمعی از #زنان پوشیدههای برهنهاند و از خانه با #خودآرایی بیرون میآیند؛ اینان از دین بیرون رفتگانند و داخل در فتنهها شده و به سوی شهوت تمایل دارید و به طرف لذات نفسانی در شتابند. حرامها را حلال میدانند و در دوزخ به عذاب ابدی گرفتار».
🔷همهی اموری که در بالا ذکر شد در #بدخلقی_انسان - بویژه زنان - مؤثر است. اگر #زنان با توجه به #دستورات_شرع_مقدس، #حجاب خود را رعایت کنند و در حد ضرورت با نامحرم اختلاط داشته باشند، و همهی نیازهای خود را در خانه و در کنار همسر جستجو کنند، از تبعات ارتباط با نامحرم مصون و از بسیاری نگرانیها در امان خواهند ماند؛ در نتیجه خوش اخلاقتر از دیگران خواهند بود. ذکر یک نکته و آن اینکه اگر مقصود از این پرسش این است که «آیا #زنان_باحجاب چون برای دیگران الگو هستند، باید از #اخلاق_بهتری برخوردار باشند؟» باز هم پاسخ مثبت است؛ زیرا عدهای مغرض و یا جاهل، هر خطایی که از #زنان_مؤمن و با حجاب سر میزند، به پای دین و حجاب آنها میگذارند. بنابراین #زنان_باحجاب باید بیش از دیگران به دستورات دین - بویژه خوشخلقی - عمل کنند.
منبع: وبسایت پرسمان
#حجاب #عفاف #اخلاق #زن #زنان #بی_حجابی #بدحجابی #خودنمایی#معارف_اسلامی
#قرآن
#بیان_الصدق
@Bayanalsidq |بیان الصدق
سایت | کانال ایتا |ارتباط باما