eitaa logo
بیان‌الصدق
132 دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
227 ویدیو
115 فایل
کانال بیان الصدق مرکز تحقیقات علوم اسلامی بیان الصدق کانال ما در تلگرام https://t.me/Bayanalsidq صفحه ما در اینستاگرام https://instagram.com/mirzskhan_hamed ارتباط با روابط‌عمومی @Bayanalsidq_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نشریه الکترونیکی صدق شماره17 دی ماه 1400.pdf
2.39M
📌 انتشار هفدهمین شماره ماهنامه الکترونیکی علمی_تبیینی صدق هفدهمين شماره ماهنامه الکترونیکی علمی_تبیینی صدق (دی ماه 1400) منتشر شد. آنچه در این نشریه میخوانید: ✅مرزبانی از زبان مادری ✅همسران از بیان جملات محبت‌آمیز به یکدیگر دریغ نکنن ✅شهید صدری زاده ✅حکمت تکرارها در قرآن ✅عالمان دینی سیاست‌شناس لینک دانلود مستقیم 👇👇 https://eitaa.com/Bayanalsidq نشریه الکترونیکی صدق آماده پذیرش مقالات و مطالب علمی طلاب و دانشجویان گرامی می باشد. جهت هماهنگی و ارسال مقاله به آیدی مرکز تحقیقات علوم اسلامی بیان الصدق @Bayanalsidq_ir مراجعه نمائید. @Bayanalsidq ¦بیان الصدق
فراخوان کنگره بین‌المللی میرزای نائینی (ره) 📚 در محور‌های محتوایی: ▫️ اندیشه‌های فقهی و اصولی ▫️ قرآنی، حدیث و آیات الاحکام ▫️ اندیشه سیاسی 📆 مهلت ارسال چکیده: ۱۵ اسفند ۱۴۰۰ 🔸 مهلت ارسال مقالات: ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ 🌐 ثبت‌نام و ارسال مقاله:👇 hamayesh.miu.ac.ir/naeini/fa/ ▫️▫️▫️▫️▫️▫️ @Bayanalsidq I بیان الصدق سایت | کانال ایتا | ارتباط باما
📌نشست چالش های فقهی اهدای جنین 🔸قسمت اول 🔰در نشست چالش های فقهی اهدای جنین، استاد طباطبایی در ابتدای سخنان خود تاریخچه ای از اهدای جنین ارائه نمودند. 🔻لقاح آزمایشگاهی ورود جدیدی بود در خصوص کسانی که قابلیت بارداری را نداشتند. در 1983 اولین اهدای جنین در کالیفرنیای آمریکا آغز شد. آنچه در فرایند آزمایشگاهی به وجود می آید را جنین میگوییم جنینهای3 تا 5 روزه قابلیت انتقال به زوجین را دارند. حالتهای اهدای جنینی که بخشی از آن با قانون تطابق ندارد به عنوان مثال جنین هایی که مازاد بر جنین هایی که برای زوجین نابارور ایجاد میشود از بین میروند که خلاف قانون است، 🔻چند حالت برای اهدای جنین وجود دارد به عنوان مثال در برخی موارد زوجین داروهایی هرمونی که باعث تحریک تخمدانی می شود و باعث می شود که تخمک های بیشتری از آنها بگیریم به مقدار لازم استفاده می شود و مازاد را در دمای 200 درجه زیر صفر فریز می کنیم. اگر باردار و بچه دار شوند تمایل دارند که جنینیشان را اهدا کنند. حالت دیگر ترکیب یک تخمک با اسپرم یک فرد دیگری است که جنین حاصل شود و این در فرایند قانونی که در برخی کشورها هم غیر قانونی اعلام شده جنین تولید می شود. 🔻حالت دیگر: زن و شوهر بیایند و تخمک و اسپرم از خودشان باشد و اعمال لازم در آن صورت پذیرد و لقاح انجام شود و در رحم خانم یا زن دیگر گذاشته شود. در قانون به همین چرخه اشاره شده است. ادامه داد.... @Bayanalsidq ¦بیان الصدق سایت| کانال ایتا | ارتباط باما
بیان‌الصدق
📌نشست چالش های فقهی اهدای جنین 🔸قسمت اول 🔰در نشست چالش های فقهی اهدای جنین، استاد طباطبایی در ابتد
📌نشست چالش های فقهی اهدای جنین 🔸قسمت دوم دریافت کنندگان: 🔻کسانیکه سلولهای جنسی ندارند و ما نمیتوانیم از ایشان سولول جنسی دریافت کنیم و نهایتا جنین از ایشان نمی توانیم بگیریم حالت دیگر که در کشور ما کمتر است این است که مردان فاقد اسپرم هم در چرخه اهدای تخمک قرار میگیرند قانونی در سال 1382 در کشور ما مصوب شد و اهدای جنین را یک فرایند قانونی دانست و دستور العمل اجرایی آن سال 1383 در هیئت وزیران مصوب شد و ساختار اجرائیش در کشور شکل گرفت. 🔹اهدای جنین فراینیدی است که در قانون هم به آن اشاره شده و دارای شروطی است. 1.تاییدیه عدم باروری در این خصوص صادر شود، متخصصین مشخص کنند که زوجین قابلیت باروری ندارند. 2.رحم باید امکان پرورش و پذیرش جنین را داشته باشد. 3.عدم اعتیاد و بیماریهای صعب العلاج از جمله شروط است. 4.تابعیت ایران را داشته باشد. بعد از این موارد اجازه اهدا را تقاضا می کنیم. بعد از این اهدای جنینی با توجه به شرایط و توانایی پذیرش بیمار بین 2 تا 3 جنین اهدا می شود. بحث جنین هایی که در قانون به آن اشاره شده از باروری تا 5 روزگی است که بعد از این هزینه نگهداری آن بسیار بالاست. 🔻آنچه حائز اهمیت است در قانون ما اهدا را یک بحث داوطلبانه و رایگان می دانند، آنچه در قانون هست و در بحث اجرایی داریم تفاوتهای بسیار زیادی دارد. در جلسه هفته گذشته در بررسی اهدای جنین و مشکلات قانون بررسی شد و استفاده کردیم. یکی از نکاتی که در قانون ذکر شده بحث این است که شرایط اهدا کنندگان و دریافت کنندگان باید بسیار محرمانه است و اسناد پزشکی حاصل و مربوط به چرخه اهدا، اسناد محرمانه و کاملا سری محسوب می شود و اجازه انتقال به غیر را ندارد. این چارچوب فرایندی است که در کشور ما به آن اشاره شده است. 🔻تفاوتهایی که بحث اهدا در ایران و کشورهای غربی دارد تفاوتهای بسیار زیادی است، برخی از کشورها اهدای جنین را در قالب قانون قرار ندادند ولی ما حدود 20 سال است که داریم انجام می دهیم. تفاوت اهدای جنین ایران و آمریکا این است که پس از اهدای جنین یک فرم رضایت نامه پر می کنند که هیچ مسئولیتی در قبال این جنینی اهدایی ندارند و این اولین تفاوت چرخه اهدا بین ایران و آمریکاست. دو نگاه هست که کسانیکه اهدای جنین می کنند می توانند مشخص کنند که این جنین در آینده با ایشان مرتبط باشد یا نه؟ 🔻اگر بخواهند با فرزند ارتباط داشته باشد این فرایند بعد از سن قانونی می تواند با پدر و مادر اصلی اش ارتباط داشته باشد و نزدشان برگردد. آنچه که در قانون با آن مشکل داریم و فکر می کنیم که در آینده هم از این مسائل می تواند باشد که برای کشور ما مشکل ایجاد کند این است که نسب جنین¬های اهدایی ما مشخص نیست.این فرایند در چارچوب قانونی ما مشخص نشده است، با توجه به اینکه اهدا کنندگان از فرزند و جنین خود اعراض کردند. آیا بعدا باید به ایشان برگردد یا نه؟ چنان که در کشور ما دارد اتفاق می افتد. پدر و مادری که از هم جدا شدند این فرزند باید به چه کسی برگردد؟ اگر مسائل فقهی و حقوقی این داستان حل نشود در آینده نه چندان دور مشکلاتی عدیده خواهیم داشت. @Bayanalsidq ¦ بیان الصدق سایت| کانال ایتا | ارتباط باما
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🏴 پیام تسلیت رهبر انقلاب به مناسبت رحلت آیت‌الله حاج شیخ لطف‌الله صافی گلپایگانی بسم الله الرحمن الرحیم با تاسف خبر درگذشت فقیه عالیمقام و مرجع بصیر، حضرت آیة الله آقای حاج شیخ لطف الله صافی گلپایگانی رضوان الله علیه را دریافت کردم. ایشان از استوانه‌های حوزه‌ی علمیه قم و از برجستگان علمی و عملی و پر سابقه‌ترین عالم دینی در آن حوزه‌ی مبارک بودند. در دوران مرحوم آیة الله بروجردی در شمار برترین تلامذه‌ی آن استاد بزرگ، در زمان مرحوم آیة الله سید محمدرضا گلپایگانی همراه و مشاور علمی و عملی ایشان، و در دوران انقلاب، امین و مورد اعتماد حضرت امام خمینی رحمة الله علیهم به شمار میرفتند. سالها در شورای نگهبان رکن اصلی آن شورا محسوب می‌شدند و پس از آن هم همواره درباره‌ی مسائل انقلاب و کشور، دلسوزانه و مسئولانه ورود میکردند و بارها اینجانب را از نظرات و مشورتهای خود مطلع و بهره‌مند میساختند. قریحه‌ی شعری، حافظه‌ی تاریخی، پرداختن به مسائل اجتماعی از دیگر ابعاد شخصیت این عالم کهنسال و بزرگوار بود. رحلت ایشان برای جامعه‌ی علمیِ دینیِ کشور مایه‌ی تأسف است. اینجانب به خاندان مکرّم و فرزندان گرامی ایشان و نیز به مراجع معظم و علمای اعلام حوزه‌ی علمیه و مقلدان و ارادتمندان ایشان بویژه در قم و گلپایگان تسلیت عرض میکنم و رحمت و مغفرت الهی را برای ایشان مسألت مینمایم. سیّدعلی خامنه‌ای ۱۴۰۰/۱۱/۱۲ ▫️▫️▫️▫️▫️▫️ @Bayanalsidq I بیان الصدق سایت | کانال ایتا | ارتباط باما
پاسخ به شبهات انقلاب اسلامی.pdf
6.03M
📔 فایل کتاب "پاسخ به شبهات پرتکرار انقلاب اسلامی" @Bayanalsidq ¦بیان الصدق سایت | کانال ایتا | ارتباط باما
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 | پرواز۴۷۲۱ ‌‌‌ ◽️در پرواز حامل (ره) از مبدا پاریس به تهران( ۷۴۷) افراد زیادی بودند اما آیا همه آنان مانند امام(ره) راه انقلاب و اسلام را پیمودند و به سرنوشت مبارکی دچار شدند؟ ‌‌‌‌ @Bayanalsidq |بیان الصدق سایت | کانال ایتا | ارتباط باما
هدایت شده از بیان‌الصدق
📌 انتشار هفدهمین شماره ماهنامه الکترونیکی علمی_تبیینی صدق هفدهمين شماره ماهنامه الکترونیکی علمی_تبیینی صدق (دی ماه 1400) منتشر شد. آنچه در این نشریه میخوانید: ✅مرزبانی از زبان مادری ✅همسران از بیان جملات محبت‌آمیز به یکدیگر دریغ نکنن ✅شهید صدری زاده ✅حکمت تکرارها در قرآن ✅عالمان دینی سیاست‌شناس لینک دانلود مستقیم 👇👇 https://eitaa.com/Bayanalsidq نشریه الکترونیکی صدق آماده پذیرش مقالات و مطالب علمی طلاب و دانشجویان گرامی می باشد. جهت هماهنگی و ارسال مقاله به آیدی مرکز تحقیقات علوم اسلامی بیان الصدق @Bayanalsidq_ir مراجعه نمائید. @Bayanalsidq ¦بیان الصدق
سوالات و شبهات قسمت اول 🔰چندی قبل در نشست واکاوی فقهی تزریق واکسن کرونا حضرت آیت الله حاج شیخ جواد فاضل لنکرانی دامت برکاته به بیان دلایل لزوم پیشگیری از کرونا با تزریق واکسن کرونا پرداختند، عده ای از دانشوان سؤالاتی را در این زمینه مطرح کردند که بعد از تجمیع پرسش ها، ایشان پاسخ های خویش را ارائه کردند متن پاسخ آیت الله فاضل لنکرانی در ذیل تقدیم می شود. بسم الله الرحمن الرحیم و صلّی الله علی سیّدنا ونبیّنا أبی القاسم محمّد وعلی آله الطیبین الطاهرین ولعنة الله علی أعدائهم أجمعین 🔻بعد از سخنان و مطالبی که ما در نشست «واکاوی فقهی تزریق واکسن کرونا» عرض کردیم، برخی فضلا و طلبه­ها سؤالات و اشکالاتی را مطرح کرده­اند؛ ما همیشه از پرسش­­های علمی استقبال می­کنیم و آن را نشانه بالندگی علمی حوزه­های علمیه می­دانیم. بنابراین تصمیم گرفتیم به صورت مجموعی و به اختصار، به عموم سؤالات پاسخ دهیم تا همه عزیزان پاسخ خود را دریافت کنند و امیدواریم مطالبی که عرض می­کنیم به دور از مسائل حاشیه‌ای و گاه غیر علمی، مورد استفاده دانشوران و مردم عزیز، به‌خصوص جوانان قرار گیرد. 🔻سؤال نخست در ابتدای بحث فرمودید که علاج (یعنی معالجه) نیاز بشر هست و خداوند در این امور دخالتی نمی­کند. باید گفت این حرف درست هست، لکن حکم صحیح نیست؛ چون خداوند در کیفیت برطرف کردن نیاز دخالت می­کند و این را در نیاز به غذا و آب هم که ابتدایی‌ترین نیاز بشر هست، می­بینیم که چقدر احکام داریم. در معالجه نیز این­گونه هست خداوند در اصل اقدام آن، حرفی ندارد، لکن در کیفیت آن نظر دارد، به‌خصوص اگر تبعات منفی مالی یا جانی و... داشته باشد؟ 🔹پاسخ: این مسئله روشن است که شارع مقدّس در امور فراوانی به صورت تأسیسی عمل نکرده، بلکه رفتار عقلای جامعه را امضا کرده است؛ ولی ممکن است در برخی ویژگی‌ها و خصوصیات تصرف کرده و نسبت به آن قیودی را مطرح نماید، همان گونه که در بیع چنین است؛ شرایط و برخی قیود را شارع بیان می­کند که لازم و واجب است رعایت شود، اما اگر قیودی ذکر نشود، همان گونه که مردم جامعه عمل می­کنند، اشکالی نخواهد داشت، بنابراین آنچه در این سؤال مطرح شده که گفته اند اصل معالجه امری عرفی است، عرض می‌کنیم اصل معالجه و راه و روش­های آن، امری عرفی و عقلایی است و تا جایی که شروط و قیودی از سوی شارع ذکر نشده باشد، به روش عقلا عمل می­شود. فرض ما، در بحث حاضر این است که شارع در این نوع پیشگیری و جلوگیری از ابتلای مردم جامعه و فراگیری بیماری مسری قیدی نیاورده و خلاف شرعی در آن وجود ندارد، بنابراین عمل به آن امری عقلائی می­باشد. البته ممکن است برخی عزیزان این فرض را قبول نداشته باشند؛ ولی با توجه تفحص و جست­و­جویی که ما از متخصصان امر داشته‌ایم ، فرض مسئله همین است که عرض کردیم. @Bayanalsidq ¦بیان الصدق سایت | کانال ایتا | ارتباط باما
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سوالات و شبهات قسمت دوم 🔻سؤال دوم تعدادی از طلاب و دوستان این سؤال را مطرح کرده اند که روایت اسماعیل بن حسن متطبب، در موضوع درمان صادر شده است و عبارت «لا بأس» و یا «وإن مات» در کلام امام (علیه‌السلام) مربوط به جایی است که در درمان احتمال خطراتی وجود دارد. بنابراین اشکال این است که روایت ربطی به موضوع بحث ندارد؛ از این جهت که بحث در خصوص واکسن زدن افرادی است که سالم هستند تا مبتلا نشوند و یا دیگران را مبتلا نسازند؛ اما مورد روایت معالجه شخص مریض هست که احتمال خطر برایش داده می­شود؛ بنابراین ممکن است تصور شود استفاده از روایت در بحث پیشگیری قیاس است؛ و همانند این اشکال را در روایت یونس بن یعقوب مطرح کرده­اند، که فصد و رگ زدن در موضوع درمان مطرح شده است، نه پیشگیری. 🔹پاسخ روشن است که قیاسی که شما فرض کرده‌اید باطل و استدلال به آن نادرست است؛ ولی نباید از این نکته غفلت ورزید که ما از مجموع روایات و این روایت به‌خصوص، ضابطه و مناط قطعی، کشف می‌کنیم؛ زیرا روشن است که هدف از درمان، پیشگیری و حتی بهداشت، دست‌یابی به نتیجه، یعنی سلامتی انسان است. وقتی ملاک حصول سلامتی است، فرقی نمی­کند که درمان یا پیشگیری باشد. علاوه بر این، به این نکته نیز باید توجه داشت که ضابطه و ملاک، خواه در پیشگیری و خواه در درمان، به خصوص در بیماری‌های واگیردار، ظن نوعی است. بنابراین، اگر چه ظاهر روایت در درمان است، ولی با کشف ضابطه و ملاک فرقی میان درمان و پیشگیری وجود نخواهد داشت و کشف ضابطه و ملاک با صرف قیاس، تفاوت علمیِ روشنی دارد. این نکته را نیز جهت روشن شدن روایت عرض می­کنیم که تعبیر «لا بأس به» در کلام امام معصوم علیه السلام به معنای اباحه شرعی نیست، بلکه از قبیل جواز در مقام توهم حظر است؛ بدین معنا که راوی تصور می­کرد شاید چنین کاری ممنوع باشد و به همین دلیل، چنین سؤالی را مطرح کرده است و به همان حکمِ لزوم عقلی و عقلایی بر می­گردد. کلمه «وإن مات» هم ظهور در علم اجمالی به فوت دارد؛ یعنی اگر چه علم اجمالی به فوت در برخی موارد وجود دارد، ولی اقدام به چنین درمان‌هایی که برای تحقق سلامتی صورت می­گیرد، مشروع است.   ✅درباره روایت دوم نیز همانند آنچه را که در روایت نخست ذکر کردیم، مطرح می­شود؛ بنابراین، هدف و غایت فصد و شُرب دواء و رگ زنی حصول سلامتی است و در این جهت، فرقی میان درمان و پیشگیری، آن هم در این گونه بیماری‌ها وجود ندارد. ادامه داد... @Bayanalsidq |بیان الصدق سایت | کانال ایتا | ارتباط باما
1_1463578290.pdf
17.9M
کتاب صعود چهل ساله @Bayanalsidq |بیان الصدق سایت | کانال ایتا |ارتباط باما
سوالات و شبهات قسمت سوم 🔻سؤال سوم در تمسک به آیه شریفه (ولا تلقوا ....)، سلّمنا که این آیه شامل ترک فعل هم بشود، اشکال اساسی آن است که مراد از هلاکت چیست؟ آیا عقاب اخروی هست یا ضرر دنیوی یا اعم و آیا هلاکت قطعی هست یا ظنی؟ 🔹پاسخ همان گونه که مفسران زیادی مانند مرحوم راوندي، صاحب «آلاء الرحمن»، مرحوم فیض در «الاصفی»، صاحب «اطیب البیان» و مفسران بسیاری گفته­اند، معنای آیه این است که خویش را در معرض هلاکت قرار ندهید و آنچه را که باعث هلاکت شما می‌شود ایجاد نکنید. بنابراین آیه اطلاق دارد و دلیلی به تقیید آن وجود ندارد. لذا، آیه شریفه هلاکت دنیوی را نیز دربرمی‌گیرد و چون موضوع حفظ جان از اهمیت ویژه­ای برخوردار است، شامل هلاکت قطعی، ظنی و حتی احتمالیِ قابل اعتناء نیز می­شود. در نتیجه، هر کجا که صدق کند فردی خود را در معرض هلاکت قرار داده، نهی آیه شریفه او را می‌گیرد. بنابراین اگر راه پیشگیری از یک بیماری، منحصر در یک طریق خاص باشد و افراد آن را انجام ندهند، آیه شریفه آن را در بر می‌گیرد و می­فرماید چرا خویش را در معرض هلاکت قرار داده‌اید . ✅به طور کلی، ما در موارد مختلف به تفصیل درباره دلالت این آیه بحث کرده‌ایم و به این نتیجه رسیده­ایم که آیه می‌فرماید: اگر انسان یک کاری کند خودش را در معرض هلاکت قرار بدهد، آن کار حرام است. مثلاً اگر انسان احتمال دهد یک ظرفی مسموم است، خوردن از آن ظرف، حرام خواهد بود. بنابراین کسی که بیمار است، برای او معالجه واجب و ترک معالجه هم حرام می‌باشد؛ یعنی اگر کسی بیمار شده و احتمال دهد که بیماری‌اش رشد پیدا می‌کند و منجر به از بین رفتنش یا یک ضرر فاحش بشود، خود این ترک معالجه حرام است؛ زیرا، خودش را در معرض خطر قرار می‌دهد. بنابراین آیه می‌فرماید: در معرض هلاکت قرار دادن حرام است، امروزه کسی که این واکسن را ترک می‌کند، خودش را در معرض هلاکت قرار می‌دهد و وقتی در معرض هلاکت قرار گرفت، مرتکب حرام شده است. @Bayanalsidq |بیان الصدق سایت | کانال ایتا |ارتباط باما
⭕️ نقش حجاب زنان در اخلاق 🔶 در چیست؟ آیا زنانی که باحجاب تر هستند، بااخلاق ترند؟ آیا حجاب زنان رابطه ای با اخلاقشان دارد؟ 🔷 و ، علاوه و بر فواید فراوانی که دارد، بر روی خلق و خوی نه تنها ، بلکه در نیز تأثیر دارد. وقتی در یک جامعه، از دوری کنند و زیبایی‌های خود را فقط در برابر محارم خود - بخصوص همسر - آشکار کنند، و و به تبع آن به و امنیت روحی و روانی خواهد رسید؛ و در کنار این آرامش روحی، نیز تحت تأثیر قرار خواهد گرفت. اصولا و - بویژه زنان - گرایش به دارند تا اینگونه ‌جنس مخالف را برانگیزند و توجه آنان را به خود جلب و جذب کنند. لذا در تهییج همسران از طریق خودآرایی مورد تشویق و ترغیب قرار گرفته و آیات و روایات بسیاری در این زمینه وارد شده است که چگونه همسران به این نیاز طبیعی یکدیگر پاسخ دهند و با پوشیدن و آراستن خود به زر و زیور و جامه‌های زیبا و خوشنگار، شرایط مناسب و شایسته‌ای برای پاسخ به عواطف و احساسات یکدیگر در این حوزه فراهم آورند. اما از آن‌جایی‌که هر گونه از سوی دیگران به معنای است، امری ممنوع و محرم دانسته شده است. 🔷بر این اساس همه عوامل و ابزارهای تهییج جنسی جنس مخالف، شده و قوانین سفت و سختی در این باره وضع شده است تا در باقی بماند. از جمله این قوانین است. ، اختصاصی به مرد و زن ندارد و موظف به اجرای دقیق آن هستند. هر چند که میزان و شرایط حجاب در مرد و زن فرق می‌کند و این تفاوت به سبب اختلاف طبیعی در زن و مرد است. یک جامعه، نقش بسیار مهمی در و روانی اجتماع خود دارند. لذا لازم است زنان درباره‌ی و بی‌حجابی و یا بدحجابی آگاهی کسب کنند؛ از جمله: و که طبعاً پیامدهایی همچون آرایش و عشوه‌گری و امثال آن همراه دارد، - مخصوصا جوانان - را در یک حالت تحریک دائم قرار می‌دهد؛ تحریکی که سبب کوبیدن اعصاب آنها و ایجاد عصبی و گاه سرچشمه امراض روانی می‌گردد. مگر اعصاب انسان چقدر می‌تواند بار هیجان را بر خود حمل کند؟ حتی روان‌پزشکان می‌گویند هیجان مستمر، عامل بیماری است. 🔷 می‌خواهد و مسلمان، روحی آرام و اعصابی سالم و چشم و گوشی پاک داشته باشند، و این یکی از است. و از هم‌ گسیختگی زندگی زناشویی یکی از دیگر آثار خودنمایی زنان است. چون «هرچه را دیده بیند دل کند یاد» و به دنبال دیدن، هوس‌بازی انسان سبب می‌شود که هر روزی به یکی دل ببندد و دیگری را رها کند. گسترش دامنه فحشا و افزایش فرزندان نامشروع از دردناک‌ترین پیامدهای بی‌حجابی و خودنمایی است. و سقوط شخصیت او و تبدیل شدن به وسیله‌ای برای اشباع هوس‌های سرکش مشتی آلوده، از دیگر تبعات و نتایج خودنمایی او در جامعه است. (ع) می‌فرمایند: «در که بدترین زمان‌هاست جمعی از پوشیده‌های برهنه‌اند و از خانه با بیرون می‌آیند؛ اینان از دین بیرون رفتگانند و داخل در فتنه‌ها شده و به سوی شهوت تمایل دارید و به طرف لذات نفسانی در شتابند. حرام‌ها را حلال می‌دانند و در دوزخ به عذاب ابدی گرفتار». 🔷همه‌ی اموری که در بالا ذکر شد در - بویژه زنان - مؤثر است. اگر با توجه به ، خود را رعایت کنند و در حد ضرورت با نامحرم اختلاط داشته باشند، و همه‌ی نیازهای خود را در خانه و در کنار همسر جستجو کنند، از تبعات ارتباط با نامحرم مصون و از بسیاری نگرانی‌ها در امان خواهند ماند؛ در نتیجه خوش اخلاق‌تر از دیگران خواهند بود. ذکر یک نکته و آن اینکه اگر مقصود از این پرسش این است که «آیا چون برای دیگران الگو هستند، باید از برخوردار باشند؟» باز هم پاسخ مثبت است؛ زیرا عده‌ای مغرض و یا جاهل، هر خطایی که از و با حجاب سر می‌زند، به پای دین و حجاب آنها می‌گذارند. بنابراین باید بیش از دیگران به دستورات دین - بویژه خوش‌خلقی - عمل کنند. منبع: وبسایت پرسمان #معارف_اسلامی @Bayanalsidq |بیان الصدق سایت | کانال ایتا |ارتباط باما
سوالات و شبهات قسمت چهارم 🔻سؤال چهارم برخی فضلا گفته­اند: این استدلال وقتی تمام است که درمان­های بدیل به صورت اطمینانی در درمان و کنترل کرونا بی‌اثر باشند، در حالی­که درمان طب سنتی سینوی در کلینیک­های دانشکده­های طب سنتی به خوبی پاسخ داده و عوارض واکسن را هم ندارند. این تحقیقات با روش علمی تدوین و قابل عرضه است؛ علاوه بر این­که واکسنی مثل فایزر با شواهد علمی کم‌اثر بودن آن ثابت شده است. اطلاعات علمی، کم‌اثر بودن و ضرر حداکثری آن توسط دکتر صالحی استاد تمام عفونی تدوین شده است؛ همچنین تولید واکسن از نظر علمی وقتی اطمینان بخش است که حداقل سه سال تجربه حیوانی و انسانی خود را طی بکند و چون این فرایند طی نشده، لذا مجوز همه واکسن‌ها بدون استثنا، مجوز اضطراری هستند؛ حال در دوران امر بین مجوز اضطراری واکسن و شیوه درمان طب سنتی اطمینان‌بخش، کدام تقدّم دارد؟ 🔹پاسخ در پاسخ به این سؤال، چند نکته باید دقت شود: نخست این که روشن است وجوب تعیینی در صورتی است که راه جلوگیری از بیماری کرونا منحصر در واکسن باشد. بر اساس نظر غالب متخصصان داخلی و خارجی استفاده از واکسن برای پیشگیری و جلوگیری از گسترش ویروس کرونا در جامعه است و تا زمانی که راه، منحصر در یک روش باشد، همان روش لازم الاجرا است و عقل نیز این مطلب را درک می­کند. دوم این که اگر متخصصان راه­های متعددی را کشف و ارائه دهند و به عنوان مثال اگر به صورت فراگیر امکان استفاده از داروهای طب سنتی برای جلوگیری از کرونا هم فراهم آید و مورد تأیید متخصصان قرار گیرد، در این صورت وجوب استفاده از هر یک از این­گونه داروها و واکسن­ها به صورت وجوب تخییری مطرح می­شود. سوم این که اگر چند راه و روش برای پیشگیری از کرونا مطرح شود و برخی احتمال خطر بیشتری داشته باشد، روشن است که از نظر فقهی، در صورت مردد بودن مکلف بین دو ضرر، باید اخف الضررین را انتخاب کرد. البته این که کدام راه ضرر کمتری دارد، با نظر متخصصان اثبات می­شود؛ چون امر واکسن و داروهای سنتی، از امور تخصّصی است. @Bayanalsidq |بیان الصدق سایت | کانال ایتا |ارتباط باما
22.pdf
1.85M
کتاب: سیری در سیره نبوی @Bayanalsidq |بیان الصدق سایت | کانال ایتا | ارتباط باما
♨️ آيا امام زمان (عج) درهر لحظه علم به اعمال ما دارد؟ ✅ در زمينه علم امامان معصوم (ع) چند پاسخ وجود دارد: 1⃣ پاسخ اول: 👈 هر چند ائمه (ع) از علم غيب برخوردارند و به وقايع گذشته و حوادث حال و آينده آگاهی دارند. اما تكليف آنان مانند ساير افراد بشر بر اساس علم عادی است. علم غيب برای آنان تكليفی به دنبال نمی‌آورد. به همين دليل علم غيب ائمه (ع) از نحوه شهادت خود برای آنان تكليف‌آور نيست. امام بر اساس علم عادی خود ميوه‌ه‏ایی را پيش روی خود می‌بيند كه مانعی از خوردن آن نيست. بر همين اساس تناول آن ميوه جايز است. اگر چه بر اساس علم غيب از مسموم بودن آن آگاهی دارد. برای امام علی (ع) بر اساس علم عادی بشری شب نوزدهم رمضان سال چهلم هجری مانند ساير شب‌هاست. به همين جهت به سمت مسجد حركت می‌كند. علم غيبی كه به اذن خداوند در مورد شهادت خود دارد، برای ايشان تكليفی ايجاد نمی‌كند. او مأمور است كه بر اساس علم عادی عمل نمايد. 🔻 برخی از كسانی كه اين پاسخ را ذكر كرده‏‌اند، در تأييد اين مطلب كه ائمه (ع) بر اساس علم عادی خود مكلف هستند، دو دليل ذكر می‌كنند: 1- عمل بر اساس علم غيب با حكمت بعثت انبيا و نصب ائمه منافات دارد، زيرا در اين صورت جنبه اسوه و الگو بودن خود را از دست خواهند داد. افراد بشر از وظايف فردي و اصلاحات اجتماعي به بهانه برخوردار بودن ائمه از علم غيب و عمل بر اساس علم خدادادي از وظيفه خود سرباز خواهند زد. 2- عمل براساس علم غير عادي موجب اختلال در نظام عالم هستي است زيرا مشيت و اراده خداوند به جريان امور بر اساس نظام اسباب و مسببات طبيعي و علم عادي نوع بشر تعلق گرفته است. به همين جهت پيامبر و ائمه (ع) براي شفاي بيماري خود و اطرافيان خويش از علم غيب استفاده نمي‏كردند. شايد يكي از حكمت‏هاي ممنوع بودن تمسك به نجوم، تسخير جن، براي غيب گويي و كشف غير عادي حوادث آينده، اختلال در نظام عالم هستي باشد. 2⃣ پاسخ دوم: هر چند طبق روايات فراوان ائمه (ع) نسبت به همه آنچه كه در گذشته واقع شده و در آينده حادث خواهد شد و در زمان حاضر در حال رخ دادن است ،علم و آگاهي دارند. اما به موجب روايات متعدد ديگر كه در زمينه علم غيب امام (ع) آمده است، استفاده مي‏شود كه اين علم به صورت بالفعل نيست، بلكه شأني است؛ يعني هر گاه اراده كنند و بخواهند كه چيزي را بدانند ؛خداوند سبحان آنان را عالم و آگاه خواهد كرد: «اذا اراد الامام ان يعلم شيئا اعلمه الله ذالك ؛ هر گاه امام اراده كند كه چيزي را بداند، خداوند او را آگاه خواهد كرد» در اين موضوع روايات بسياري در كافي وارد شده و باب مستقلي نيز براي آن وجود دارد كه بيشتر روايات بيانگر همين مسئله اند. علم غيب امام (ع) شأني است ،نه فعلي.(هر وقت خودشان بخواهند مي دانند ) بر اساس همين نكته ممكن است نسبت به نحوه شهادت خود علم نداشته‏اند ،چون اراده نكرده‏اند كه بدانند.در واقع آنان مطيع خواست الهي هستند و خواست الهي آن است كه اينان در چنين اموري علم غيب را اراده نكنند. 3⃣ پاسخ سوم: اساساً پيامبر اكرم و ائمه (ع) تكاليف و وظايف مخصوص به خود دارند .به همين جهت آنان در عين اين كه مي‏دانستند در فلان جنگ دشمن غلبه خواهد كرد، وظيفه داشته‏اند اقدام كنند يا مي‏دانستند كاري كه انجام مي‏دهند، منجر به شهادتشان خواهد شد، مثل خوردن ميوه مسموم يا رفتن علي (ع) به مسجد كوفه در شب نوزدهم رمضان، با اين حال وظيفه داشته‏اند اين كارها را انجام دهند. اين اعمال هر چند براي ما به هلاكت انداختن نفس و حرام است. اما براي آنان وظيفه‏اي مخصوص است مثل نماز شب كه براي رسول اكرم (ص) واجب بوده اما براي ساير مسلمانها مستحب است. بنابراين از اين پاسخ ها به اين جمع بندي مي رسيم كه امامان معصوم نسبت به اعمال بندگان علم غيب دارند و همه اعمال ما به حضور آنها مي رسد. اما نسبت به برخي امور ديگر مثل دانستن نحوه شهادتشان اراده مي كنند كه به نحو عادي باشد و از علم غيب در اين زمينه استفاده نمي كنند. 🌐 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی @Bayanalsidq I بیان الصدق سایت |کانال ایتا | ارتباط باما