📸 عکسنوشت | آیت الله مصباح یزدی در نگاه رهبر معظم انقلاب
#مصباح_انقلاب
@Bayanalsidq | بیان الصدق
هدایت شده از بیانالصدق
#یکشنبه_های_علمی
📍ارائه موضوعات مقالات و پایاننامه های حوزه و دانشگاه در یکشنبه های هر هفته.
❇️دوستان خود به کانال بیان الصدق دعوت کنید. ❇️
#رساله
#پایاننامه
#حوزه
#دانشگاه
#فقه
#اصول
#حقوق
#رجال
#روانشناسی
#معارف_اسلامی
@Bayanalsidq ¦بیان الصدق
هدایت شده از بیانالصدق
توضیحات مورد توجه درباره موضوعات پیشنهادی رساله های حوزوی و پایان نامه های دانشگاهی.
لطفا مطالعه شود👆👆👆
بخش سوم: فقه و حقوق معاملات بالمعنی الاعم و خانواده، فقه سیاسی، فقه سیاسات؛
الف) فقه و حقوق معاملات بالمعنی الاعم و خانواده
1. فقه هسته ای (در فقه و...مقارن)
2. سن رشد جزایی
3. احداث بنای مشرف بر اماکن مقدس
4. بررسی مفهومی و فقهی ولی و مصداق شناسی آن در تعینات مختلف(باب تجهیز میت / اذن به طبیب/ قضای عبادات فائته میت و... محقق خویی در ج8 شرح عروه به مساله پرداخته است).
5. تعیین ارش در فقه و حقوق
6. فقه توریسم(گردشگری)
7. تشبه به کفار(حکم/ سند/مصادیق و...)
8. تشبه زنان به مردان و بالعکس
9. هزل، هجر، تمسخر(بررسی فقهی، با تاکید بر تعینات جدید/فضای مجازی و ...)
10. فقه و رعایت قوانین عرفی کشورهای اسلامی و غیر اسلامی با حاکمیت سکولار
#رساله
#پایاننامه
#حوزه
#دانشگاه
#فقه
#اصول
#حقوق
#رجال
#روانشناسی
#معارف_اسلامی
#بیان_الصدق
@Bayanalsidq ¦بیان الصدق
✍️مقام معظم رهبری:
💠 "دانشجو نیروی مورد امید یک کشور است، دانشجو است که میتواند در مقابل مشکلات بِایستد؛ دانشجو، هم جوان است، هم عالم است؛ او است که فردای کشور را باید اداره بکند، او است که باید آگاه باشد تا سنگر ایستادگی را در مقابل زیادهخواهان و فرصتطلبان و دیگران تقویت بکند، این باید محکم باشد."
🌷16 آذر #روز_دانشجو مبارک🌷
@Bayanalsidq ¦بیان الصدق
🔔 نشستهای آنلاین علمی تخصصی در موسسه عالی فقه و علوم اسلامی برگزار میشود
hawzahnews.com/news/931473
#نشست_علمی
#بیان_الصدق
#حوزه
#دانشگاه
#فقه_سیاسی
#فقه_خانواده
#فقه_اقتصاد
#بیان_الصدق
@Bayanalsidq ¦بیان الصدق
🔎📖🔍 🔎📖🔍
✅پرسش:
♻️آیا می شود سرنوشت را با کارهای خوب، تغییر داد؟
✍️پاسخ:
✅استاد مطهرى مى گويد: «اگر مقصود از سرنوشت و قضا و قدر الهي،انكار اسباب و مسببات و از آن جمله قوه و نيرو و اراده و اختيار بشر است، چنين قضا و قدر و سرنوشتى وجود ندارد و نمى تواند وجود داشته باشد». (1)
🌿بايد دانست در عين حال كه دست تقدير الهي در زندگي انسان است و قضا و قدر الهي مردود نيست، نقش انسان در تعيين سرنوشت زندگي پذيرفتني است. در حقيقت نقش انسان نه تنها مغاير با سرنوشت نيست، بلكه جزئي از همان سرنوشت است. در سرنوشت و تقدير انسان - چه مومن باشد و چه كافر- چنين است كه او سرنوشت خود را تعيين نمايد. در واقع اختيار داشتن انسان جزئي از تقديرات الهي است.
💥بشر هميشه خود را در سر چهار راه هايي ميبيند. هيچ گونه اجباري كه فقط يكي از آنها را انتخاب كند ندارد و ساير راهها بر او بسته نيست. انتخاب يكي از آنها به نظر و فكر و اراده او مربوط است؛ يعني طرز فكر و انتخاب او است كه يك راه خاص را معيّن ميكند. (2)
☘️ اين كه از يك طرف مسئله تقدير الهي مطرح است و از طرف ديگر اختيار انسان، به اين معنا است كه خداوند مقرّر كرده كه انسان با اختيار و اراده خود، يكي از راهها را انتخاب كند و آن راهي كه انسان با ارادة خود انتخاب كرده، همان است كه مقدّر است. خداوند به قضا و قدر مقرّر كرده كه انسان با اختيار خود، آن راهي كه خداوند از ازل ميداند، انتخاب كند. پس تقدير خداوندي اين است كه بشر افعال خود را از روي اختيار انجام دهد، نه اين كه تقدير او را به انجام يك طرف مجبور سازد.
🔷اميرالمؤمنين (ع) از كنار ديوار شكسته و كجى برخاست. پرسيدند: از قضاى الهى فرار مى كني؟ فرمود: از قضاى الهى به قدر او پناه مى برم. (3) «يعنى درست است كه تا قانون عليت كه منتهى به فرمان خداست، نباشد، ديوار شكسته سقوط نخواهد كرد، اما همان خداوند به من عقلى داده كه آن خود يك حلقه از سلسله قانون عليت است و يك عامل بازدارنده در برابر اين گونه حوادث.
🔸 البته ديوار عقل و شعور ندارد و بدون اعلام قبلى سقوط مى كند. اما من مى توانم به قدر الهى پناه ببرم؛ يعنى با عقل خود چنان محل نشستن را اندازه گيرى كنم كه اگر ديوار سقوط كند روى من نيفتد».(4)
🔹در قرآن آيات زيادى وجود دارد كه به صراحت اختيار انسان و نقش اراده او را بيان داشته است؛ مانند آيه: « لَيْسَ لِلْإِنْسانِ إِلاَّ ما سَعى؛ براى انسان چيزى جز حاصل سعى او نيست». (5) و : « ِ إِنَّ اللَّهَ لا يُغَيِّرُ ما بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ؛ (6) خداوند سرنوشت هيچ قومى را تغيير نمى دهد. مگر خودشان آن را تغيير دهند». از آنچه ذكر شد امكان تغيير قضا و قدر درموارد خاص به خوبي روشن شد. اما تغيير قضا و قدر يا تبديل سرنوشت در روايات متعدد هم بيان شده است كه يكي از مهمترين ابعاد و عوامل اين تغيير مقوله دعا است.
📚پينوشتها :
1. شهيد مطهري، مجموعةآثار، انتشارات صدرا، تهران، 1374ش، ج1، ص 384.
2. همان، ص 385 .
3. شيخ صدوق، التوحيد، انتشارات جامعه مدرسين قم، 1398 ه ق ، ص 369.
4. ناصر مكارم شيرازي، پيدايش مذاهب، ص 31.
5. نجم (53) آية 39.
6. رعد (13) آية 11.
📎 #اعتقادی
🌐منبع:مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
#پرسمان_مذهبی
#اهلبیت
#قرآن
#بیان_الصدق
@Bayanalsidq ¦بیان الصدق
◼️ انا لله و انا الیه راجعون
🏴 آیتالله محمد یزدی دعوت حق را لبیک گفت
آیت الله محمد یزدی عضو مجلس خبرگان رهبری و رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، امروز پس از عمری مجاهدت علمی و مبارزات انقلابی دعوت حق را لبیک گفت.
مرکز تحقیقات علوم اسلامی بیان الصدق رحلت این عالم ربانی را به محضر امام زمان عج و مقام معظم رهبری، مراجع تقلید و عموم مؤمنین و ارادتمندان ایشان تسلیت عرض میکند.
@Bayanalsidq ¦بیان الصدق
🍀🔹🍀🔹🍀
💢پرسش:
🔰خداوند در آیه 22 سوره حدید می فرماید همه مشکلات و مصیبت ها که به شما می رسد، از قبل برای انسان ها ثبت شده؛ ولی در آیه 30 سوره شوری می فرماید هر مصیبتی به شما می رسد، علت آن گناهان شما است. این دو آیه با هم در تضاد و تقابل نیستند؟
✍️پاسخ:
✅«وَ ما أَصابَكُمْ مِنْ مُصيبَةٍ فَبِما كَسَبَتْ أَيْديكُمْ وَ يَعْفُوا عَنْ كَثير»؛ و هر مصيبتى به شما رسد پس بخاطر دستاورد شماست! و بسيارى (از خطاهاى شما) را مى بخشد.(1)
🔷«ما أَصابَ مِنْ مُصيبَةٍ فِي الْأَرْضِ وَ لا في أَنْفُسِكُمْ إِلاَّ في كِتابٍ مِنْ قَبْلِ أَنْ نَبْرَأَها إِنَّ ذلِكَ عَلَى اللَّهِ يَسير»؛ هيچ مصيبتى در زمين و در (وجود) خودتان (به شما) نمى رسد، جز اينكه قبل از آنكه آن را بيافرينيم، در كتابى (ثبت) است؛ در حقيقت آن (كار) بر خدا آسان است.(2)
☘️بیان تفسیری
وقتی تفاوت نگاه و زوایه دو آیه مشخص شود، روشن می شود که این دو آیه در تقابل با هم نبوده و تضاد و تقابلی ندارند.
🔷در ادامه به نکاتی اشاره می شود:
1. 📌مسیر این دو آیه با هم فرق دارد: آیه 30 سوره شوری، در مقام ذم و مذمت کردن است، ولی آیه 22 سوره حدید، در مقام مدح است.(3)
2. 📌مصائبى كه در آيه 22 سوره حدید، به آن اشاره شده، تنها مصائبى است كه به هيچ وجه قابل اجتناب نيست و مولود اعمال انسان ها نمى باشد؛ در حالی که در آیه 30 سوره شوری می فرماید: هر مصيبتى به شما رسد به خاطر اعمالى است كه انجام داده ايد.
3. 📌هنگامى كه اين دو آيه در برابر هم قرار گيرد نشان مى دهد مصائبى كه دامنگير انسان مى شود بر دو گونه است:
🔸مصائبى است كه مجازات و كفاره گناهان او است و اين مصائب بسيارند، مانند: ظلم ها، بيدادگري ها، خيانت ها، انحرافات و ندانم كاری ها و امثال آن سرچشمه بسيارى از مصائب خود ساخته ما است.[مفاد آیه 30 شوری]
🔹ولى بخشى از مصائب است كه ما هيچ گونه نقشى در آن ها نداريم و به صورت يک امر حتمى و اجتناب ناپذير دامان فرد يا جامعه اى را مى گيرد.[مفاد آیه 22 حدید]
حساب اين دو از هم جدا است.(4)
4. 📌معصومین(علیهم السلام) به جهت دارا بودن مقام عصمت، مرتکب گناه نمی شوند تا مصائبی که به آن ها می رسد مجازات و کفاره گناهانشان باشد، لذا مشمول آیه 30 شوری نیستند؛ بلکه گرفتاری و مصائب آن ها از امور حتمی و مواردی است که اجتناب ناپذیر بوده و امتحان الهی و در راستای تعالی و ارتقای کمالات و مقامات ایشان در نزد خداوند متعال است، یعنی مشمول آیه 22 سوره حدید هستند.
🌼به همین خاطر، امام سجاد(عليه السلام) در پاسخ یزید، فرمودند: آيه «وَ ما أَصابَكُمْ مِنْ مُصيبَةٍ فَبِما كَسَبَتْ أَيْديكُمْ»(5) در باره ما نازل نشده و سپس آيه «ما أَصابَ مِنْ مُصيبَةٍ فِي الْأَرْضِ وَ لا في أَنْفُسِكُمْ إِلاَّ في كِتابٍ مِنْ قَبْلِ»(6) را قرائت کرده و فرمودند این آیه در باره ما نازل شده است.(7)
يعنى خداوند از پيش مقرر فرموده بود كه ما چنين سختى ها و مشكلاتى(مصائب کربلا و...) را براى حفظ دين او تحمل كنيم.
☘️در این زمینه روایت هم داریم که «إِنَّ الْبَلَاءَ لِلظَّالِمِ أَدَبٌ وَ لِلْمُؤْمِنِ امْتِحَانٌ وَ لِلْأَنْبِيَاءِ دَرَجَةٌ وَ لِلْأَوْلِيَاءِ كَرَامَة»؛ یعنی بلاها براى ظالم وسيله ادب و هشدار، براى مؤمنان وسيله آزمايش و رشد، براى انبياء وسيله دريافت درجات و براى اولياى خدا وسيله دريافت كرامت است.(8)
5.📌 به بیان دیگر؛ آیه 22 سوره حدید به عالَم تکوین و آیه 30 سوره شوری به عالَم تشریع اشاره دارد.
✍️بنابر این:
تضاد و تقابلی بین آیات فوق نیست.
📚پی نوشت ها:
1. شوری: 42/ 30.
2. حدید: 57/ 22.
3. تفسير احسن الحديث، ج 11، ص 36.
4. تفسير نمونه، ج 23، ص 362.
5. شوری: 42/ 30.
6. حدید: 57/ 22.
7. تفسير القمي، ج 2، ص 352.
8. بحار الأنوار، ج 78، ص 198، ح 55.
📎 #قرآنی
🌐منبع:مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
#قرآن_کریم
#پرسمان
#بیان_الصدق
@Bayanalsidq ¦بیان الصدق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 بخشی از پاسخ استاد توحیدی به وهابی بی سوادی که حدیث #متواتر #ثقلین را فاقد سند صحیح می خواند.
#پرسمان_مذاهب
#استاد_توحیدی
#شبکه_ولایت
#شیعه
#اهل_سنت
#وهابیت
#تقلید
#توحید
#شرک
#بدعت
#خوزستان
#فارس
#سیستان_بلوچستان
#خراسان
#بیان_الصدق
@Bayanalsidq ¦بیان الصدق