eitaa logo
بینات
153 دنبال‌کننده
1هزار عکس
15 ویدیو
29 فایل
اخلاق فلسفه اصول عقائد تفسیر موضوعی قرآن ارتباط با استاد موحد @ME_Movahed جلسات درس استاد محمد عینی‌زاده موحد شنبه ها از ساعت ۲۱
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ يَا أَيُّهَا الْإِنسَانُ إِنَّكَ كَادِحٌ إِلَىٰ رَبِّكَ كَدْحًا فَمُلَاقِيهِ اى انسان! تو با تلاش و رنج به سوى پروردگارت مى روى و او را ملاقات خواهى کرد. (سوره مبارکه انشقاق آیه 6) 💠 آیه شریفه اشاره به یک در زندگی انسان دارد اینکه انسانها خواه ناخواه به سوی پروردگار (رب)، حرکت می کنند و چون نفرموده کفار یا مومنین و کلمه انسان، به طور مطلق بکار رفته است یعنی این حرکت شامل همه ی انسانها می شود. ✔️سمت و سوی حرکت است یعنی به سمت رب، حرکت می کنند پس بحث این نیست به سمت یک جایی یا مثلا یک نقطه ای حرکت می کنند بلکه به سمت رب حرکت می کنند. ✔️بعضی از آیات را مطرح می کنند ولی در اینجا ،، مطرح می شود. یعنی آن حقیقتی که انسان را تربیت می کند و رشد می دهد. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 98/6/2 💯 @bayyenat313
✅ يَا أَيُّهَا الْإِنسَانُ إِنَّكَ كَادِحٌ إِلَىٰ رَبِّكَ كَدْحًا فَمُلَاقِيهِ اى انسان! تو با تلاش و رنج به سوى پروردگارت مى روى و او را ملاقات خواهى کرد. (سوره مبارکه انشقاق آیه 6) 💠 حرکت انسان به سمت حقیقتی است که او را پرورش می دهد، یعنی در حقائقی هستند که در انسان اثر می گذارند و انسان را از حالتی به حالت دیگر تغییر می دهند، البته با توجه به خواست و اراده خود انسان که نشان دهد کدام اسم را دارد. ✔️ در مباحث معرفتی از چیزی که انسان را مورد تغییر قرار می دهد به یاد شده است، یعنی این اسماءالهی هستند که انسان را تغییر می دهند، می دهند و می دهند و فرقی نمی کند که این حرکت به سمت باشد یا به سمت . 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 98/6/2 💯 @bayyenat313
✅ از امام صادق علیه السلام روایت است که امام سجاد علیه السلام می فرمود: همانا شناختن اینکه دین مسلمان به کمال رسیده است به چند امر است: ترک سخن نمودنش در امور بیهوده و بی مربوط و کم جدال نمودنش و بردباری اش و شکیبایی اش و خوش خلقی اش. 📕جهاد با نفس (کتاب جهادالنفس وسائل الشیعه)، شیخ حر عاملی، ترجمه علی افراسیابی، ح۴۳ 💯 @bayyenat313
✅ يَا أَيُّهَا الْإِنسَانُ إِنَّكَ كَادِحٌ إِلَىٰ رَبِّكَ كَدْحًا فَمُلَاقِيهِ اى انسان! تو با تلاش و رنج به سوى پروردگارت مى روى و او را ملاقات خواهى کرد. (سوره مبارکه انشقاق آیه 6) 💠 تاثیر در انسان، قابلیت و می خواهد یعنی انسان خودش است که نشان می دهد چه ظرفیتی دارد و کدام اسم در او تاثیر بگذارد مثلا اسم رحمت در او تاثیر بگذارد یا اسم انتقام یا اسم غضب. یعنی محل ظهور و تجلی کدام یک از این اسماءالهی قرار بگیرد. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 98/6/2 💯 @bayyenat313
✅ يَا أَيُّهَا الْإِنسَانُ إِنَّكَ كَادِحٌ إِلَىٰ رَبِّكَ كَدْحًا فَمُلَاقِيهِ اى انسان! تو با تلاش و رنج به سوى پروردگارت مى روى و او را ملاقات خواهى کرد. (سوره مبارکه انشقاق آیه 6) 💠 همه ی انسانها چه مومن و چه کافر پروردگار را ملاقات می کنند، مهم این است که با کدام اسم و کدام روی از پروردگار مواجه می شوند با وجه کرامت الهی مواجه می شوند یا با وجه غضب الهی. ✔️ مومنین و کسانی که درست زندگی کرده اند با مواجه می شوند و این اسماء آنها را به رشد و کمال خودشان می رساند. ✔️ کفار و منافقین نیز با مواجه می شوند و در عذاب و مجازات قرار می گیرند. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 98/6/2 💯 @bayyenat313
✅ لا تُدْرِكُهُ الْأَبْصارُ وَ هُوَ يُدْرِكُ الْأَبْصارَ وَ هُوَ اللَّطيفُ الْخَبيرُ چشم‌ها او را نمى‌بينند؛ ولى او همه‌ی چشم‌ها را مى‌بيند؛ و او بخشنده [نعمت‌ها] و باخبر از دقايق امور و آگاه [از همه چيز] است. (سوره مبارکه انعام آیه 103) 💠 در مفردات راغب كلمه‌ ى هم به معناى است و هم به معناى . بنابراين آيه را مى‌توان چنين معنا كرد: نه چشم ظاهرى، خداوند را مى‌بيند و نه دل به عمق معرفت او راهى دارد. امام رضا (عليه السلام) نیز می فرمایند : «لا يقع الاوهام و لا يُدرك كيف هو»، افكار و اوهام بر خداوند احاطه ندارد و ذات او آنگونه كه هست قابل ادراك نيست. ⁉️ پس چرا امیرالمؤمنین (علیه السلام) می فرماید: من خدایی را که ندیده باشم نمی توانم عبادت کنم. ✔️ قلب و دل در آیات و روایات به یک اعتبار و استدلال است خداوند در قرآن می فرماید "لَهُمْ قُلُوبٌ لا يَفْقَهُونَ بِها" ✔️ اینکه با خداوند را نمی شود دید بدیهی است ولی اینکه با نمی توان دید برای این است که منظور از دل در اینجا همان دل است که محل است. برای ادراکات عقلانی باید تفکر و تعقل کرد و سپس تصور و تصدیق و لازمه ی تصور و تصدیق این است که به جنس و فصل و ... تجزیه عقلانی کرد و ذات خدای تعالی منزه از اینهاست بنابراین خدای تعالی به تصور و و در نمی آید. ✔️ امیرالمومنین (علیه السلام) می فرمایند: من خدایی را که ندیده باشم نمی توانم عبادت کنم و سپس می فرمایند خدای تعالی به درک می شود . در واقع در این درک کردن تفقه و تعقل واستدلال مطرح نیست بلکه یک نوع ظهور و است که می تواند آن را کند. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 98/6/2 💯 @bayyenat313
✅ وَسَارِعُوا إِلَىٰ مَغْفِرَةٍ مِّن رَّبِّكُمْ وَجَنَّةٍ عَرْضُهَا السَّمَاوَاتُ وَالْأَرْضُ أُعِدَّتْ لِلْمُتَّقِينَ و شتاب کنید براى رسیدن به آمرزش پروردگارتان. و بهشتى که وسعت آن، آسمانها و زمین است.و براى پرهیزگاران آماده شده است.(سوره مبارکه آل عمران آیه 133) 💠 یکی از حکمت های ، انسان در آنهاست و این فکر کردن و کشف کردن باعث رشد و می شود. انسان بعد از تفکر در آسمان‌ها و زمین متوجه می شود که همه ی اینها در برابر جهان دیگر چیزی نیست و با درک همه ی این بزرگی ها از این مرحله عبور می کند و دنیا برایش کوچک می شود. ✔️همه ی این عظمت ها بخاطر این است که رشد، گسترش و عظمت انسان قابل محدود کردن نیست؛ لذا آیه شریفه می فرماید : وَسَارِعُوا إِلَىٰ مَغْفِرَةٍ مِّن رَّبِّكُمْ وَجَنَّةٍ عَرْضُهَا السَّمَاوَاتُ وَالْأَرْضُ أُعِدَّتْ لِلْمُتَّقِينَ ✔️از این آیه دو نکته ی مهم را می توان فهمید یکی و دیگر اینکه تلنگری ست برای انسان که ؟ چند متر زمین که خانه ای داشته باشی؟ شهری که حکومتی داشته باشی؟ اصلا مگر همه ی این زمین چقدر ارزش دارد که همه ی این است که به یک بخش کوچکی از آن بتواند دست پیدا کند؛ آیه می فرماید که ما برای تو بهشتی آماده کرده ایم که وسعت آن به اندازه ی همه ی آسمانها و زمین است، یعنی انسان باید همت خود را بسیار بلند کند و افق دورتری را ببیند، و اینجاست که از این دنیای ناچیز عبور می کند، دنیا و اتفاقات دنیا، از دست دادن ها و بدست آوردن ها به چشمش نمی آید و با مقصد دیگری را می نگرد. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 98/6/2 💯 @bayyenat313
✅ فرازی از خطبه 193 نهج البلاغه 💠 در توصیف آمده است: ، خوفی که از دارند این ها را کاملاً لاغر کرده است، مثل لاغر کردنی که با قداح می کنیم، چه طور تیر را برای این که کارگر بیفتد باید بتراشند، مثل این که این ها را هم یکی می تراشد روز به روز لاغرتر می شوند. ، هر که به این ها نگاه می کند، فکر می کند بیمار هستند، ، با این که مریضی ندارند. بعد می فرماید: ، ناظر که به این ها نگاه می کند می گوید این ها قاطی کرده اند، حواسشان نیست، پریشان هستند. بعد می فرماید: ، یک کار عظیمی این ها را پریشان کرده است. و حضرت آن را توضیح می دهند: ، هر چه کار می کنند به نظرشان کم می آید وبنابراین رضایت ندارند "، کارهای زیاد هم برایشان اصلاً کثرت ندارد. "، همیشه به خودشان تهمت می زنند و از اعمال خودشان هم ترس دارند و هر وقت کسی این ها را تعریف می کند، ترسشان می گیرد که تعریف باعث عجبشان شود و باز حالشان خراب شود لذا تا تعریفشان می کنید، در دلشان حال بدی پیش می آید، و آن وقت این طور می گویند: ، من خودم را بهتر از این که می گویند می شناسم، ، و خدا مرا بیشتر از من می شناسد، ، خدایا مرا به خاطر حرف هایی که این ها می گویند مؤاخذه نکن. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 98/6/2 💯 @bayyenat313
✅ وَإِذَا الْوُحُوشُ حُشِرَتْ و در آن هنگام که وحوش جمع شوند، (سوره مبارکه تکویر آیه 5) 💠 در قیامت متناسب با ظرفیت درک و شعور خودشان رخ می دهد. عقل و شعوری که در این حوزه بررسی می شود با عقلی که نیروی درک کلیات( در فلسفه و کلام) است و باعقلی که نیروی دراکه، فهم و شعور انسان است تفاوت دارد. ✔️ امام باقر (علیه السلام) لَمَّا خَلَقَ اَللَّهُ اَلْعَقْلَ قَالَ لَهُ أَقْبِلْ فَأَقْبَلَ ثُمَّ قَالَ لَهُ أَدْبِرْ فَأَدْبَرَ فَقَالَ وَ عِزَّتِي وَ جَلاَلِي مَا خَلَقْتُ خَلْقاً أَحْسَنَ مِنْكَ إِيَّاكَ آمُرُ وَ إِيَّاكَ أَنْهَى وَ إِيَّاكَ أُثِيبُ وَ إِيَّاكَ أُعَاقِبُ . امام باقر (عليه السلام) فرمودند: چون خدا عقل را آفريد به او فرمود پيش بيا، پيش آمد فرمود برگرد، برگشت فرمود بعزت و جلالم مخلوقي بهتر از تو نيافريدم، امر و نهي و پاداش و كيفرم متوجه تو است. 💠 در حوزه معرفتی و ربوبی همه ی مخلوقاتی که خلق شده اند است همان حقیقتی که در ابتدا خلق شده است هیچ خصوصیتی ندارد و این حقیقت می تواند هر چیزی بشود. ✔️ حقیقتی که است و جامع همه ی چیز هایی است که بعد از آن بوجود می آیند و چون است است یعنی همه ی صفات و کمالات الهی در صورت مخلوقی بصورت نور در عقل جمع است (در ذات خدای تعالی صفات الهی عین ذاتش است و دیگر مخلوق نیست). همه ی مخلوقات که بعد از عقل بوجود می آیند بواسطه ی عقل بوجود می آیند و یک خصوصیتی پیدا می کنند و محدودتر از عقل می شوند. در نتیجه عقل در همه ی هستی حضور دارد زیرا هرچیزی که خلق می شود واسطه اش عقل بوده و به همین دلیل عقل در ذات و باطن او وجود دارد به این معنا یعنی عقل بصورت نوری و حقیقی در باطن همه ی موجودات حضور دارد، از بالاترین ملکوت که شامل لوح و عرش و ... می شود تا ملائکه و زمین و آسمانها و کهکشانها و انسانها، همه ی اینها باطنشان عقل است. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 98/6/30 💯 @bayyenat313
✅ إِنَّ فِي اخْتِلَافِ اللَّيْلِ وَالنَّهَارِ وَمَا خَلَقَ اللَّهُ فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ لَآيَاتٍ لِّقَوْمٍ يَتَّقُونَ ✅ به یقین در آمد و شد شب و روز، و آنچه خداوند در آسمانها و زمین آفریده، آیات (و نشانه هایى) است براى گروهى که پرهیزگارند (و حقایق را مى پذیرند). (سوره مبارکه یونس آیه 6) 💠 خداوند متعال در قرآن مجید، بیش از صد و پنجاه بار از خود که در پهنه آسمانها و زمین و اعماق دریاها است، به تعبیرهای مختلف یاد کرده است. ⁉️ ؟ ✔️ هرچیزی آیتی برای خدای تعالی است و در واقع هر چیزی آینه ای ست برای نشان دادن خدای تعالی، زیرا در ، حقیقت اولیه ای که خداوند خلق کرده است یعنی همان وجود دارد و و هدایتگر به سوی خدای تعالی ست. عقل در بعضی از موجودات در مراتب بسیار بالا و در بعضی از موجودات در مراتب پایین تر وجود دارد ولی باطن هیچ چیزی خالی از عقل نیست. و به همین دلیل است که هر چیزی نشانه ی خدای تعالی ست. 💠 در روایت آمده است؛ امام باقر (علیه السلام) فرمودند: لَمَّا خَلَقَ اَللَّهُ اَلْعَقْلَ قَالَ لَهُ أَقْبِلْ فَأَقْبَلَ ثُمَّ قَالَ لَهُ أَدْبِرْ فَأَدْبَرَ فَقَالَ وَ عِزَّتِي وَ جَلاَلِي مَا خَلَقْتُ خَلْقاً أَحْسَنَ مِنْكَ إِيَّاكَ آمُرُ وَ إِيَّاكَ أَنْهَى وَ إِيَّاكَ أُثِيبُ وَ إِيَّاكَ أُعَاقِبُ . چون خدا عقل را آفريد به او فرمود پيش بيا، پيش آمد فرمود برگرد، برگشت فرمود بعزت و جلالم مخلوقي بهتر از تو نيافريدم، امر و نهي و پاداش و كيفرم متوجه تو است. ✔️ در واقع این و ، اقبال و ادبار همه ی هستی است و همه چیز به سوی خدا برمی گردد، زیرا عقل در باطن همه ی مخلوقات وجود دارد و حقیقت عقل همه چیز را بسوی خدا برمی گرداند. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 98/6/30 💯 @bayyenat313
✅ از امام رضا علیه السلام روایت است که می فرمود: عبادت نماز و روزه ی زیاد نیست بلکه عبادت تفکر نمودن در کار خدای عزوجل است. 📕جهاد با نفس (کتاب جهادالنفس وسائل الشیعه)، شیخ حر عاملی، ترجمه علی افراسیابی، ح۵۴ 💯 @bayyenat313
✅ در روایات آمده است که خداوند می فرماید: أوَّلُ مَا خَلَقَ اللّهُ . و گاه می فرماید: أوّلُ مَا خَلَقَ اللّهُ . گاه نیز اینگونه آگاهی می دهد: خَلَقَ اللّهُ بِنَفْسِهَا ثُمَّ خَلَقَ الأشْيَاءَ بِالمَشِيَّةِ . 💠 این به این معناست که به اعتبار اش عقل نامیده می شود و به این دلیل که هدایتگر به سوی خداست و به اعتبار دیگر نامش است، زیرا مشیت هم به عنوان فاقد تمام ، ویژگی ها، قیود و است، یعنی و نور صرف است که همه چیز از این نور خلق می شود لذا می فرماید: خدا مشيت را نه به واسطه چيزی بلكه مستقيماً خودش آفريد ، سپس همه موجودات را به وسيله مشيت آفريد. و مشیت همان و خداست، یعنی همه چیز را با مشیتش خلق کرد و مشیت را با ، خواست و اراده خودش خلق کرد که این است و بعد از رسیدن به مرتبه ی فعلی ، اولین مخلوق الهی می شود. و . 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 98/6/30 💯 @bayyenat313