eitaa logo
بینات
153 دنبال‌کننده
1هزار عکس
15 ویدیو
29 فایل
اخلاق فلسفه اصول عقائد تفسیر موضوعی قرآن ارتباط با استاد موحد @ME_Movahed جلسات درس استاد محمد عینی‌زاده موحد شنبه ها از ساعت ۲۱
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ امام صادق‏ (علیه السلام) می فرماید: «العقل ما عبد به الرحمن و اكتسب به الجنان» 💠 منظور از در این روایت همان مخلوق اولی است که جامع تمام کمالات الهی است و هدایتگر بسوی خدای تعالی هست و در واقع اوست که محل فرمانبری و هست. ✔️ تمام موجودات با توجه به سعه ی وجودی خودشان از آن بهره ای دارند ولی عقلی که در انسان است مرتبه ی بسیار بالایی از عقل هست که باید مورد توجه قرار گیرد و به ظهور برسد و همان عقل است که مخاطب الهی در امر و نهی ها و در عبادت هاست و همان عقل است که را شکل می دهد. ✔️ (که متحد با همان حقیقت است و در تمام عوالم تصرف و حضور دارد و دارای ست) به تصمیم خود انسان بستگی دارد و متناسب با باور ها و رفتارهای خود انسان است که به و الوهی خدای تعالی هدایت شود یا . 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 98/6/30 💯 @bayyenat313
✅ امام صادق علیه السلام فرمود: ثروتمندی(غنا) و عزت، سیر و گردش می کنند پس هرگاه به موضع توکل دست یافتند در همانجا اقامت می گزینند. 📕جهاد با نفس (کتاب جهادالنفس وسائل الشیعه)، شیخ حر عاملی، ترجمه علی افراسیابی، ح۹۹ 💯 @bayyenat313
" نوری است که به شکل های مختلف می تواند جلوه کند؛ مثل نور خورشید که دارای رنگ و شکل نمی باشد ولی وقتی در برابر منشور قرار می گیرد به صورت طیفی از نور های رنگی در می آید و نور خورشید جامع آن نور های رنگی می باشد یعنی این طرف منشور، آن نور ها بوده اند اما به بی رنگی یعنی این طرف منشور هم قرمز هست، آبی هست اما خصوصیت قرمز بودن یا آبی بودن نیست بلکه با خصوصیت نور بودن به بی رنگی، بی شکلی و بی تعینی هست. در این طرف منشور رنگ های آبی و قرمز و ... باهم فرقی ندارند چون از خود خصوصیتی ندارند ولی در آن طرف منشور نور آبی دیده می شود و فرقش این هست که آن شش طیف را از دست داده است و ناقص و متعین شده است . حال اگر نور آبی بخواهد و کامل شود، می شود نوری که این طرف منشور بوده و بقیه طیف ها نیز درونش حضور پیدا می کنند و آن وقت می شود نور بی رنگ و بی شکل و بدون هیچ گونه محدودیتی. 💠 نیز وقتی در مخلوقی پایین تر مثلا ملک جلوه پیدا می کند متعین و محدود می شود و نقص پیدا می کند و هرچه پایین تر می آید همان نور است ولی محدودتر شده است و برای اینکه برگردد به حالت اول خودش باید این محدودیتها و تکثر ها را از دست بدهد و به مرتبه ی بالاتر برگردد تا به برسد و از آنجا به و سپس به و برسد. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 98/6/30 💯 @bayyenat313
✅ امام صادق علیه السلام فرمود: ثروتمندی(غنا) و عزت، سیر و گردش می کنند پس هرگاه به موضع توکل دست یافتند در همانجا اقامت می گزینند. 📕جهاد با نفس (کتاب جهادالنفس وسائل الشیعه)، شیخ حر عاملی، ترجمه علی افراسیابی، ح۹۹ 💯 @bayyenat313
✅ يَا أَيُّهَا النَّاسُ أَنْتُمُ الْفُقَرَاءُ إِلَى اللَّهِ وَاللَّهُ هُوَ الْغَنِيُّ الْحَمِيدُ اى مردم شما به خدا نيازمنديد و خداست كه بى ‏نياز ستوده است. (سوره مبارکه فاطر آیه 15) 💠 . 3⃣1⃣ انسان با عبودیت به رشد و کمال می رسد و و عبادت به معنای و به معنای و است. علت اینکه انسان با عبودیت به رشد و کمال می رسد این است که انسان با عبودیت جایگاه خویش را در هستی در مقابل خدای تعالی می شناسد، کسی که عظمت مطلق است، عزت مطلق است و همه ی موجودات در برابر او فقر مطلق هستند اگر انسان این جایگاه و این ذلت و حقارت را در پیشگاه الهی بشناسد استعداد این را پیدا می کند که به رشد و کمال برسد و محل تجلی بشود. 📕استاد موحد 📆 98/6/18 💯 @bayyenat313
✅ يَا أَيُّهَا النَّاسُ أَنْتُمُ الْفُقَرَاءُ إِلَى اللَّهِ وَاللَّهُ هُوَ الْغَنِيُّ الْحَمِيدُ اى مردم شما به خدا نيازمنديد و خداست كه بى ‏نياز ستوده است. (سوره مبارکه فاطر آیه 15) 💠 . 4⃣1⃣ اگر انسان خویش را در مقابل کسی که است (یعنی فقط اوست که غنی است آن هم غنی حمید، بخیل نیست و به دیگران هم می بخشد و همه ی کمالات از اوست) بشناسد محل تجلی می شود در غیر این صورت اگر انسان این حقیقت را نشناسد و خود را چیزی ببیند و از خودش خوشش آید اولین آسیبی که به او وارد می شود این است که دچار می شود. 📕استاد موحد 📆 98/6/18 💯 @bayyenat313
امیرالمومنین ( عليه السلام ) می فرمایند : " إِعْجَابُ الْمَرْءِ بِنَفْسِهِ دَلِيلٌ عَلَى ضَعْفِ عَقْلِهِ " 💠 5⃣1⃣ انسان عاقل می داند که منشا همه ی گرفتاری ها و ریشه ی تمام فسادها در صفت رذیله نهاده شده است و به همین دلیل اگر کسی دچار عجب شده باشد و از خودش خوشش آید نشانه ی ضعف عقل اوست. 📕استاد موحد 📆 98/6/18 💯 @bayyenat313
✅ رسول خدا (صلی الله علیه و آله وسلم) می فرمایند : ثلاث مهلكات: شحّ مطاع، و هوى متّبع، و اعجاب المرء بنفسه. و هو محبط للعمل، و هو داعية المقت من اللّه سبحانه. (سه چيز كشنده ‏اند: بخلى كه فرمانبرى شود، هوسى كه پيروى گردد، شيفتگى مرد به خودش. و اين كارهاى نيك را تباه می ‏كند. و خشم خداوند سبحان را بر می انگيزد.). 💠 6⃣1⃣ به این معناست که انسان حرص و بخل داشته باشد و آنچه که دارد را برای خود نگه دارد و به دیگران ندهد حال می تواند در بخشش مال بخیل باشد یا در محبت کردن و عشق ورزیدن به دیگران. دومین موردی که باعث هلاکت انسان می شود است یعنی و آنچه خودش خوشش می آید. و سومین مورد ، است که درباره آن می فرماید "و هو محبط للعمل" یعنی اولین اثر عجب و خود پسندی این است که كارهاى نيك را تباه می ‏كند. و خشم خداوند سبحان را بر می انگيزد. 📕استاد موحد 📆 98/6/18 💯 @bayyenat313
✅ قال إِنَّمَا أُوتِیتُهُ عَلَى عِلْمٍ عِندِی أَوَلَمْ یَعْلَمْ أَنَّ اللَّهَ قَدْ أَهْلَکَ مِن قَبْلِهِ مِنَ القُرُونِ مَنْ هُوَ أَشَدُّ مِنْهُ قُوَّةً وَأَکْثَرُ جَمْعًا وَلَا یُسْأَلُ عَن ذُنُوبِهِمُ الْمُجْرِمُون؛ َقارون گفت من این‌ها را در نتیجه دانش خود یافته‌‏ام آیا وى ندانست که خدا نسل‌هایى را پیش از او نابود کرد که از او نیرومندتر و مال‏‌اندوزتر بودند و[لى این‌گونه] مجرمان را [نیازى] به پرسیده شدن از گناهانشان نیست. (سوره مبارکه قصص آیه78) 💠 7⃣1⃣ ممکن است به این جهت باشد که آدمی کمالی را در خود ببیند و خود را بزرگ بداند؛ خواه در واقع آن کمال را داشته باشد یا نداشته باشد. یا اینکه کار نیکى اعم از عبادت خدا یا کمک به بندگان او، تحصیل علم، کسب درجات معنوى و... انجام دهد و از رسیدن به چنین کمالاتى به خود ببالد و تصور کند بنده خوبى شده و وظیفه خود را به نحو احسن انجام داده است که در واقع گرفتار رذیله اخلاقى «عجب» شده است، ولى اگر از توفیقى که در کسب کمالات معنوى و انجام کردار نیکو به دست آورده، خوشحال شود و به درگاه الهى سپاس گزارد و آن را لطفى از جانب خدا بداند، چنین حالتى مذموم‌ نیست، بلکه ممدوح است. آیه شریفه منشا انحراف قارون را صفت رذیله عجب می داند. می فرماید وقتی خداوند امر کرد که باید از آنچه کسب کرده ای حق خدا و مردم را بدهی، گفت اینها را خودم کسب کردم زیرا او گرفتار شده بود. 📕استاد موحد 📆 98/6/18 💯 @bayyenat313
✅ امام کاظم (علیه السلام) می فرمایند: «إِیاكَ وَ الْكِبْرَ، فَإِنَّهُ لا یدْخُلِ الْجَنَّةَ مَنْ كانَ فی قَلْبِهِ مِثْقالُ حَبَّة مِنْ كِبْر.»: از كبر و خودخواهی بپرهیز، كه هر كسی در دلش به اندازه دانه كبر باشد، داخل بهشت نمی‌شود. 💠 . 8⃣1⃣ به این معنی است که آدمی به جهت کمالی که در خود می‌بیند، یا کار نیکی که انجام داده است خود را بزرگ شمرد. فرق میان این صفت و آن است که در کبر، متکبر خود را بالاتر از غیر می‌ببیند و مرتبه خود را بیشتر می‌شمرد، ولی در صفت عجب، پای دیگری در میان نیست. ✔️به مرور زمان عجب در رفتار انسان، نسبت به افراد دیگر ظهور پیدا می کند و انسان خودش را برتر و بالاتر از دیگران می بیند، و انسان به صفت رذیله کبر مبتلا می شود. ✔️اگر کسی ذره ای تکبر در نفسش و روحش داشته باشد و نسبت به دیگران تکبر ورزد، یعنی خود را از ، اهل محل و از همه مهمتر از ی خود بالاتر ببیند نه تنها به نمی رسد بلکه به پایین ترین درجات بهشت یعنی هم نمی رسد. 📕استاد موحد 📆 98/6/18 💯 @bayyenat313
✅ امام صادق علیه السلام فرمود: به خداوند امیدوار باش، امیدی که تو را بر انجام معصیتش جرأت نبخشد و از خداوند بیم داشته باش، بیمی که تو را از رحمتش ناامید نگرداند. 📕جهاد با نفس (کتاب جهادالنفس وسائل الشیعه)، شیخ حر عاملی، ترجمه علی افراسیابی، ح۱۰۹ 💯 @bayyenat313
✅ وَٱخْفِضْ لَهُمَا جَنَاحَ ٱلذُّلِّ مِنَ ٱلرَّحْمَةِ وَقُل رَّبِّ ٱرْحَمْهُمَا كَمَا رَبَّيَانِى صَغِيرًا و برای آن دو (پدر و مادر) از روی مهربانی بال فروتنی فرود آر و بگو: پروردگارا! آن دو را به پاس آنکه مرا در خردی بپروردند، ببخشای. (سوره مبارکه إسراء، آیه 24) 💠 9⃣1⃣ و نقطه ی مقابل است زیرا عبودیت به معنای تواضع فروتنی و ذلت است. یکی از جاهایی که این ذلت باید وجود داشته باشد در مقابل است، یعنی مهربانی و رحمت در مقابل پدر و مادر باید انسان را به جایی بکشاند که در مقابلشان کاملا خاکسار و ذلیل شود. 📕استاد موحد 📆 98/6/18 💯 @bayyenat313