eitaa logo
🔹 بدایة الحکمة 🔹
46 دنبال‌کننده
53 عکس
53 ویدیو
7 فایل
دروس بدایة الحکمة بدایه الحکمه فلسفه‌ی فلسفه فلسفه فلسفه جهت ارتباط 👈 @yarab2730
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹🔸🔹 بدایة الحکمة402 المرحلة الثامنة: في انقسام الموجود إلی الواحد و الکثیر فصل9: في تقابل التناقض مقدمه ساختار فصل الف. تعريف تقابل تناقض‏ چگونگی اتصاف مفردات به تناقض‏ ب. احکام تناقض 2/ چيزى از حكم نقيضين، خارج نيست‏ معناى ارتفاع نقيضين از مرتبه ماهيت‏ [یا مرتبة ذات] 3/ شروط تناقض (وحدت‏هاى نُه‌گانه معتبر در تناقض‏) فصل10: في تقابل الواحد و الکثیر ارتباط فصل با مباحث قبلی ساختار فصل الف. تقابل واحد و کثیر 🔹🔸🔹 https://eitaa.com/Bedayatolhekmat1401
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹🔸🔹 بدایة الحکمة402 المرحلة الثامنة: في انقسام الموجود إلی الواحد و الکثیر فصل10: في تقابل الواحد و الکثیر الف. تقابل واحد و کثیر اختلاف واحد و كثير از سنخ تقابل مصطلح نیست بیان بیشتر با توجه به اصالت و تشکیک وجود بیانی دیگر از نفى تقابل از واحد و كثير ب. تتمه برخی از فواید و کاربردهای مباحث این مرحله در باب واحد و کثیر 🔹🔸🔹 https://eitaa.com/Bedayatolhekmat1401
🌱🌱🌱🌱🌱 💎💎💎بیانات درباره و مراتبش ⏳زمان: 8 خرداد 1366/ 1 شوال 1407 🌍مكان: ت، حسينيه ‏ ... من فكر مى‏كردم كه اين ضيافتى كه شما مؤمنين دعوت برش شديد، كه ضيافت اللَّه است، اين چى است...🤫 🔹ضيافت الله در عالم ماده، عبارت از اين است كه ما را پرهيز بدهد از تمام شهوات دنيوى. اين مرتبهٔ مادى ضيافت الله است كه همه كسانى كه دعوت شدند به اين ضيافت، بدانند كه ضيافت خدا در اين نشئه، چشمپوشى از شهوات است و ترک آن چيزى كه قلب انسان؛ يعنى، روح طبيعى انسان بهش مايل است، آنها را بايد ترک كند. اين ضيافت خداست و اين ضيافت، سايه ضيافتهايى است كه در طول عالم وجود تحقق دارد، منتها در عالم ماده به اين صورت است كه ترک شهوات طبيعى است، شهوات جسمانى است. 🔹و در عالم مثال، ترک شهوات خيالى است. 🔹و در عالم بعد از مثال، ترک شهوات عقلانى است، روحانى است. ♦️شهوت در هر جا به يک صورت تحقق دارد. 🔺در اين عالم به همينطورى [است‏] كه مى‏دانيد 🔺و در عالم بعد از اين عالم؛ عالم مثال، شهواتى كه انسان در عالم مثال دارد بالاتر از شهواتى است كه در عالم طبيعت دارد و جلوگيرى از آن هم مشكلتر است. و ضيافت الله در آنجا اين است كه از آن شهوات انسان منصرف بشود از شهوات نفسانى، آن شهوات نفسانى‏اى كه الآن عالم گرفتارش است. 🔻شهوات عقلانى هم كه بالاتر از اين شهوات است، ضيافت الله در آنجا باز اين است كه از آن شهوات عقلانى هم بايد دست برداشت. 😭و در همه اين مراتب هم شيطان وارد است كه نگذارد شما در اين ضيافت اللَّه استفاده كنيد؛ در عالم طبيعت نگذارد، در عالم خيال نگذارد، در عالم عقل هم نگذارد. ▫️و دست برداشتن از آن آمال عقلانى نيز مشكلتر از دست برداشتن از اين آمال ديگر است. 🔥آمال نفسانى كه پايينتر از آمال عقلانى است، عالم را به آتش كشيده. 💥تمام اين جنگها و تمام اين نزاعهايى كه در اين عالم واقع مى‏شود، چه در يک عايله واقع بشود يا در همه عالم، كه آن هم يک عايله است، تمام اينها از همين سركشى نفس است. 🔸و ضيافت الله در آنجا، كه ما دعوت بر آن شديم، اين است كه وارد بشويم در آنجا و ترك كنيم آن شهوات نفسانيه را، و اين بسيار مشكل است. 🔳 شهوات جسمانى آسانتر است تركش تا شهوات بالاتر، تا برسيد به شهوات نفسانى. تا آن آخر انسان مبتلاست به اين شهوات نفسانى. و ضيافت الله هم در آن عالم اين است كه ما دعوت شديم كه ترك كنيم اينها را. اينجا ظل[سایه] آنجاست و آنجا روح اينجاست، و شهواتِ عقلانى هم كه در بسيارى از تمام عالم پرتو انداخته است، اين بالاتر از شهوات روحانى و نفسانى و جسمانى است، و ضيافت الله هم در آنجاست كه آن هم ترک بشود. ☝️ضيافت الله به ترک اين چيزهاست؛ 💎براى اينكه ضيافت، رفتن در حضور آن كسى است كه انسان را دعوت كرده است. دعوت كرده است، ما هم در اثر اين، در دنبال اين دعوت وارد مى‏شويم در ضيافت. ❓آيا ما در اين ماه رمضان، در اين ضيافت وارد شده‏ايم و ترک كرده‏ايم شهوات جسمانى را؛ فضلًا از شهوات خيالى و شهوات نفسانى و شهوات عقلانى 😶اين ديگر هر كسى دست خودش است كه خيال كند، ببيند چه كرده است. آيا در محضر حق تعالى است كه دعوت كرده است ما را، ما رفته‏ايم در اين محضر؟ وارد شده‏ايم در اين محضر تا استفاده بكنيم يا وارد نشده‏ايم؟ 🔶در مسائل بالاتر از اينجا هم هست. اينها مراتبى است از آن ضيافت، 🔵 فوق اين ضيافات كه آن ضيافت اهل معرفت است. خدا همه را دعوت كرده است به اين ضيافت، و اهل معرفت و كُمَّل [کاملان] از اوليا در آن ضيافت وارد مى‏شوند و مى‏توانند. البته نادرى مى‏تواند از عهده برآيد ⚪️ و فوق اين همه مقامات، آن جايى است كه ديگر ضيافتى در كار نيست؛ مضيفى و ميهمانى و مهماندارى و ضيافتى در كار نيست. آنچه در وهم تو نايد آن است كه اصل مسأله ديگر مى‏رسد به جايى كه ضيافتى در كار نيست... ، ج‏20، ص266-268 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
🌙🌿🌙🌿🌙 🔷 آخرين پيام نوروزى (راديو تلويزيونى) 1 فروردين 1368/ 13شعبان 1409 تهران، جماران‏ بسم الله الرحمن الرحيم‏ يا مُقَلِّب الْقُلُوبِ و الأبْصار يا مُدَبِّر الليلِ وَ النَّهار، يا مُحَوِّلَ الحَوْلِ و الأحوال، حوّل حالَنا الى احْسَنِ الْحال 🌱تحويل حال الى احسن الحال اين است كه انشاءالله در اين سال نو ما تغييرات روحى بدهيم، يعنى واقعاً تحول بر ايمان حاصل بشود. و او به اين است كه همانطورى كه سيره انبيا از اول تا آخر بوده است كه جنگ و صلحشان براى خدا بوده است... [ما هم اینطور بشویم]. 🌱... و ما اميدواريم كه ملت ما در اين سال نو به طورى عمل بكند كه سيره انبيا بوده است. به طورى عمل بكند كه سيره اوليا بوده است. ☝️و عمده اين است كه هواهاى نفس از بين برود. انسان در طول عمر مبتلاى به اين هواى نفس است كه محتاج به رياضت است. و من كه گوينده ‏ام موفق نشدم به اين عمل. 🌱و من اميدوارم كه ملت ايران و همه مسلمانان دنيا يك تحولى پيدا كنند در اين سال نو كه براى خدا كار كنند. براى سلطه خودشان نباشد. براى پيروزى خودشان نباشد. براى هواهاى نفسانى نباشد. 🌱و خداوند انشاءالله همه را توفيق بدهد كه در راه خداى تبارک و تعالى مجاهدت كنند. 🌱و انشاءالله اين روز بر همه مبارک باشد، و خداوند همه مسلمين را با هم متفق كند در مقابل كفر جهانى. والسلام عليكم و رحمة الله ، ج‏21، ص324 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹🔸🔹 بدایة الحکمة402 المرحلة التاسعة: في السبق و اللحوق و القِدَم و الحدوث مقدمات: ربط این مرحله با مرحله قبل جایگاه بحث (در فلسفه) فلسفی بودن بحث اهمیت و ضرورت مسأله ساختار مرحله الفصل الأوّل: في معنی السبق و اللحوق و أقسامهما و المعیة پیشینه تعریف تقدم و تأخّر/ تحليل معناى تقدم و تأخر رابطه تقدم و تأخر با تشكيک 🔹🔸🔹 https://eitaa.com/Bedayatolhekmat1401
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹🔸🔹 فلسفه فلسفه (مقدماتی) 2. فلسفه های مضاف ط. ساختار فلسفه‌های مضاف ی. منابع/ مصادر فلسفه های مضاف 🔹🔸🔹 https://eitaa.com/Bedayatolhekmat1401
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹🔸🔹 بدایة الحکمة402 المرحلة التاسعة: في السبق و اللحوق و القِدَم و الحدوث الفصل الأوّل: في معنی السبق و اللحوق و أقسامهما و المعیة معيت (/ با همى/ همراهی) اقسام تقدم و تأخر: مقدمه 1- تقدم و تأخر زمانى‏ ملاک تقدم و تأخّر زمانی معیّت زمانی 2- تقدم و تأخر بالطبع/ طبعی ملاک تقدم و تأخّر طبعی معیّت طبعی 🔹🔸🔹 https://eitaa.com/Bedayatolhekmat1401
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹🔸🔹 بدایة الحکمة402 المرحلة التاسعة: في السبق و اللحوق و القِدَم و الحدوث الفصل الأوّل: في معنی السبق و اللحوق و أقسامهما و المعیة ویژگیهای اهل معرفت حقیقی از لسان مبارک امام صادق علیه السلام 3- تقدم و تأخر علّى‏ (بالعلیة) ملاک تقدم در تقدم و تأخّر علّی معیّت بالعلیّة 4- تقدم و تأخر ماهوى‏ [بالماهیة/ بالتجوهر] ملاک تقدم در تقدم و تأخّر ماهوی معیت ماهوی 🔹🔸🔹 https://eitaa.com/Bedayatolhekmat1401
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹🔸🔹 بدایة الحکمة402 المرحلة التاسعة: في السبق و اللحوق و القِدَم و الحدوث الفصل الأوّل: في معنی السبق و اللحوق و أقسامهما و المعیة تقدم و تأخّر بالذات 5- تقدم و تأخر به حقيقت و مجاز (بالحقیقة و المجاز) ملاک تقدم و تأخّر در سبق و لحوق بالحقیقة و المجاز معیت بالحقیقة و المجاز 🔹🔸🔹 https://eitaa.com/Bedayatolhekmat1401
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹🔸🔹 بدایة الحکمة402 المرحلة التاسعة: في السبق و اللحوق و القِدَم و الحدوث الفصل الأوّل: في معنی السبق و اللحوق و أقسامهما و المعیة 6- تقدم و تأخر دهرى‏ [بالدهر] ملاک تقدم در سبق و لحوق دهری 7- تقدم و تأخر رتبى‏ [بالرتبة/ بالمرتبة/ بالترتیب/ ترتیبی] ملاک سبق و تقدم رتبی 8- تقدم و تأخر بالشرف (به شرف)‏ ملاک تقدم در سبق بالشرف الفصل الثانى: في ملاكِ السبقِ في أقسامِه‏ 🔹🔸🔹 https://eitaa.com/Bedayatolhekmat1401
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹🔸🔹 بدایة الحکمة402 المرحلة التاسعة: في السبق و اللحوق و القِدَم و الحدوث الفصل الثالث: في ‏القِدَم و الحدوثِ و أقسامِهما بیان [و تحلیل] معنای قِدَم و حدوث معناى عرفى حدوث و قدم‏ اصطلاح فلسفى حدوث و قدم‏ جایگاه بحث از حدوث و قدم قلمرو و گستره تعریف حدوث و قدم فلسفی بودن بحث از حدوث و قدم اقسام قدم و حدوث: 1. حدوث و قدم زمانى‏ 🔹🔸🔹 https://eitaa.com/Bedayatolhekmat1401
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹🔸🔹 بدایة الحکمة402 المرحلة التاسعة: في السبق و اللحوق و القِدَم و الحدوث الفصل الثالث: في ‏القِدَم و الحدوثِ و أقسامِهما اقسام قدم و حدوث: 1. حدوث و قدم زمانى‏ 2. حدوث و قدم ذاتى‏ 🔹🔸🔹 https://eitaa.com/Bedayatolhekmat1401
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹🔸🔹 بدایة الحکمة402 المرحلة التاسعة: في السبق و اللحوق و القِدَم و الحدوث الفصل الثالث: في ‏القِدَم و الحدوثِ و أقسامِهما روایت شریف منقول از امام جعفر صادق علیه السلام در باب علم، عالم و متعلّم اقسام قدم و حدوث: 3. حدوث و قدم دهرى‏ برخی از فواید و کاربردهای مباحث این مرحله برخی آدرسهای تکمیلی 🔹🔸🔹 https://eitaa.com/Bedayatolhekmat1401
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹🔸🔹 بدایة الحکمة402 المرحلة العاشرة: في القوة و الفعل ارتباط با مرحله قبل اهمیت و ضرورت این مبحث [کاربردها و فواید] ساختار مرحله محل بحث تحلیل معنای قوه و فعل [تعریف] خارجی بودن قوه و فعل نسبی و اضافی بودن دو وصف قوه و فعل فلسفی بودن بحث از قوه و فعل 🔹🔸🔹 https://eitaa.com/Bedayatolhekmat1401
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹🔸🔹 فلسفه فلسفه (مقدماتی) 2. فلسفه های مضاف ک. روش فلسفه های مضاف 🔹🔸🔹 https://eitaa.com/Bedayatolhekmat1401
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹🔸🔹 بدایة الحکمة402 المرحلة العاشرة: في القوة و الفعل الفصل الأوّل: كلُّ حادثٍ زمانيٍّ مسبوقٌ بقوةِ الوجود [و مادّةٍ تحملها] ارتباط با مباحث قبلی و بعدی عنوان فصل پیشینه و سابقه مدعا (محتوای فصل) اثبات مدعا: مقدمه اوّل مقدمه دوم مقدمه سوم مقدمه چهارم 🔹🔸🔹 https://eitaa.com/Bedayatolhekmat1401
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹🔸🔹 بدایة الحکمة402 المرحلة العاشرة: في القوة و الفعل الفصل الأوّل: كلُّ حادثٍ زمانيٍّ مسبوقٌ بقوةِ الوجود [و مادّةٍ تحملها] روایت منقول از حضرت امام جعفر صادق علیه السلام درباره آفات متوجه عالمان بررسی و سنجش برهان ويژگى‏هاى ماده حامل قوه‏: 1- ماده، قوه محض است‏ (حیثیتی جز حیثیت قبول ندارد) ویژگی دوم و سوم 4- ماده، هميشه قائم به يك فعليت ديگر است‏ [قرین و همراه با یک فعلیت است] 🔹🔸🔹 https://eitaa.com/Bedayatolhekmat1401
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹🔸🔹 بدایة الحکمة402 المرحلة العاشرة: في القوة و الفعل الفصل الأوّل: كلُّ حادثٍ زمانيٍّ مسبوقٌ بقوةِ الوجود [و مادّةٍ تحملها] ويژگى‏هاى ماده حامل قوه‏: 5- ماده با تغيير فعليات [صورت‌ها] تغيير نمیکند 6- مادة اولى قديم زمانى است‏ [حادث زمانی نیست] اختلاف دیدگاه صدرا و بوعلی در این زمینه [برخی از] نتايج بحث‏: 1- هر حادث زمانى، ماده‏اى دارد كه حامل قوه آن است‏ 2- ماده امور حادث زمانى، يكى است [و بین آنها مشترک است]‏ 3- نسبت ماده به قوه، نسبت مبهم به معين است‏ [نسبت قوه به ماده، نسبت متعیّن به مبهم است] 🔹🔸🔹 https://eitaa.com/Bedayatolhekmat1401
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹🔸🔹 فلسفه فلسفه (مقدماتی) 2. فلسفه های مضاف ل. جایگاه‌شناسی فلسفه‌های مضاف 1/ جایگاه معرفتی: 1-1/ نسبت به مضاف‌إلیه 1-2/ نسبت به دیگر علوم 1-2-1/ علوم پیشین 1-2-2/ علوم همعرض یا پسینی 2/ جایگاه فرهنگی، اجتماعی و تمدنی. م. چرایی و ضرورت فلسفه​های مضاف (فواید و کارکردها) 🔹🔸🔹 https://eitaa.com/Bedayatolhekmat1401
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹🔸🔹 بدایة الحکمة402 المرحلة العاشرة: في القوة و الفعل الفصل الأوّل: كلُّ حادثٍ زمانيٍّ مسبوقٌ بقوةِ الوجود [و مادّةٍ تحملها] [برخی از] نتايج بحث‏: 4- پيدايش حوادث زمانى، ملازم با حدوث تغيير در جواهر و يا اعراض است‏ 5- قوه همیشه در پناه فعلیتی است و ماده، همیشه قائم به يك صورت است‏ 6- قوه بر فعليت خاص تقدم زمانى دارد، امّا مطلق فعليت، بر قوه تقدم دارد به جميع انحاء تقدم الفصل الثاني: في تقسيمِ التغيّرِ ارتباط با فصل اوّل، و ساختار و محتوای فصل دوم ملازمه «خروج از قوه به فعل» با «حدوث تغيّر در ذات يا صفات شئ» تقسيم تغير: 1/ تقسیم به حرکت در ذات/ جوهر و حرکت در حالت ذات/ عرض 2/ تقسیم تغیّر به دفعى و تدريجى‏ 🔹🔸🔹 https://eitaa.com/Bedayatolhekmat1401
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹🔸🔹 بدایة الحکمة402 المرحلة العاشرة: في القوة و الفعل روایتی شریف درباره حبّ الله الفصل الثاني: في تقسيمِ التغيّرِ حركت، مسئله ‏اى فلسفى است‏ جایگاه فلسفی حرکت الفصل الثالث: في تحديدِ الحركة ارتباط با فصل گذشته ساختار فصل تعریف حرکت: تعریف اول تعریف دوم 🔹🔸🔹 https://eitaa.com/Bedayatolhekmat1401
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹🔸🔹 بدایة الحکمة402 المرحلة العاشرة: في القوة و الفعل الفصل الثالث: في تحديدِ الحركة تعریف حرکت: اشکال بر تعریف اوّل و دوم پاسخ تعريف سوم (تعریف ارسطو) مقوِّمات حركت‏ 🔹🔸🔹 https://eitaa.com/Bedayatolhekmat1401
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹🔸🔹 بدایة الحکمة402 المرحلة العاشرة: في القوة و الفعل الفصل الرابع: في انقسامِ الحركةِ إلى توسطيةٍ و قطعيةٍ ارتباط با مباحث گذشته محتوا و ساختار اجمالی بحث اشاره به پیشینه بحث 1/ حركت توسطیه 2/ حركت قطعیه 🔹🔸🔹 https://eitaa.com/Bedayatolhekmat1401
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹🔸🔹 بدایة الحکمة402 المرحلة العاشرة: في القوة و الفعل الفصل الرابع: في انقسامِ الحركةِ إلى توسطيةٍ و قطعيةٍ وجود حركت توسطى و حركت قطعى در خارج‏ [دیدگاه علّامه ره] 3/ تصوير پندارى حركت‏ برخی از ویژگیهای حرکت (قطعی) روایتی شریف درباره شیعه جعفر بن محمد علیهما السلام 🔹🔸🔹 https://eitaa.com/Bedayatolhekmat1401
⬅️⬅️⬅️⬅️⬅️ 🟢 محورهای اصلی بیانات مقام معظم رهبری در مراسم سالگرد درگذشت حضرت امام ره 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹