🔸بما أن امیرالمؤمنین الامام علی بن ابی طالب و الامام الحسن و الامام الحسین و الامام السجاد و الامام الباقر صلوات الله علیهم قد قبلوّا أبا الفضل العباس صلوات الله علیه فی مناسبات عدة.
🔹امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب،امام حسن و امام حسین و امام سجاد و امام باقر صلوات الله علیهم در مناسبات متعدد دست حضرت ابوالفضل العباس صلوات الله علیه را بوسیده اند.
📜کتاب علی اعتاب فاطمة الزهرا صلوات الله علیها. ص 85
◼️لحظات آخر امیرالمؤمنین علیهالسلام بود، که علامه مجلسی اینگونه نقل میکند :
عَرِقَ جَبینُه و هُوَ یَذکرُ اللهَ کثیراً
▪️پیشانی مولا، عرق سرد کرد...
پیوسته ذکر خدا را بر لب داشت...
ثُمَّ استَقبلَ القِبلةَ وَ غَمضَ عَینَیهِ و مَدَّ رِجلَیه و یَدَیه وَ قال
▪️آنگاه به سمت قبله رو کرد...
چشمانش را بر روی هم گذاشت...
پاها و دستانش را دراز کرد و فرمود:
أشهدُ أن لا إله إلا الله وحده لا شریک له و أشهد أنّ محمدا عبده و رسوله...
فَعندَ ذلکَ صَرخَتْ زینبُ بنتُ علیّ وَ أمّکلثوم وَ جمیعُ نسائِه و قَد شَقُّوا الجُیوبَ و لَطمُوا الخُدودَ وَ ارتفَعَتِ الصَیحةُ
▪️در این جا بود که زینب کبری علیهاالسلام و امّکلثوم و تمامی زنان در خانه فریاد کشیدند و گریبان دریدند و بر گونهها سیلی زدند و صدای گریه و فریاد همه جا را فرا گرفت...
📜بحارالانوار ج۴۲ ص۲۹۰
آه یا امیرالمومنین...
نمیدانم این ساعت بر زینب کبری علیهاالسلام و زنان بنیهاشم سختتر گذشت یا آن ساعتی که امام زمان علیهالسلام خطاب به جدّ غریبش فرمود :
فَلَمّا رَأَينَ النِّساءُ جَوادَكَ مَخزِيّاً ، ونَظَرنَ سَرجَكَ عَلَيهِ مَلوِيّاً
◼️...هنگامى كه زنان ، اسبت را پريشان ، و زين تو را بر آن ، واژگون ديدند،
بَرَزنَ مِنَ الخُدورِ ، ناشِراتِ الشُّعورِ ، عَلَى الخُدودِ لاطِماتٍ ، لِلوُجوهِ سافِراتٍ ،
◼️از خیمهها بيرون آمدند ، موهايشان را پريشان كرده، بر گونههاى خود لطمه زدند ، صورتهاى خود را گشودند،
وبِالعَويلِ داعِياتٍ ، وبَعدَ العِزِّ مُذَلَّلاتٍ ، وإلى مَصرَعِكَ مُبادِراتٍ ، وَالشِّمرُ جالِسٌ عَلى صَدرِكَ...
◼️و ناله و فریاد سر دادند و پس از عزّتمندى ، خوار شدند و به سوى قتلگاهت شتافتند که در آن هنگام، شمر بر روی سينهات نشسته بود...
📜المزارالکبیر، زیارت ناحیه مقدسه، ص۵۰۴
🔶به روایت امام صادق علیهالسلام، رسول خدا صلیاللهعلیهوآله فرمودند:
در شب معراج چون به آسمان پنجم رسیدم، صورت علی بن ابی طالب علیهالسلام را در آنجا مشاهده کردم. گفتم: ای جبرئیل؛ این چه صورتی است؟
عرض کرد:
يَا مُحَمَّدُ اشْتَهَتِ الْمَلَائِكَةُ أَنْ يَنْظُرُوا إِلَى صُورَةِ عَلِيٍّ عَلَیهِالسّلٰام
🔹یا محمد! فرشتگان خواهش کردند که از مشاهده جمال مولا علی علیهالسلام بهره ببرند.
عرض کردند:
خداوندا! فرزندان آدم در دنیا هر صبح و شب به مشاهدهٔ جمال علی علیهالسلام، خلیفه و وصیّ و امین پیامبر صلیاللهعلیهوآله مشغول هستند، پس ما را نیز به زیارت و دیدن چهره ی ایشان، به مقداری که اهل دنیا به این سعادت دسترسی دارند، بهره مند فرما.
پس حق تعالی صورت آن حضرت را از نور مقدس خود آفرید.
فَعَلِيٌّ بَيْنَ أَيْدِيهِمْ لَيْلًا وَ نَهَاراً يَزُورُونَهُ وَ يَنْظُرُونَ إِلَيْهِ غُدْوَةً وَ عَشِيَّةً
🔹و صورت علی علیهالسلام نزد ایشان است که در هر شب و روز او را زیارت میکنند و هر بامداد از مشاهده ی چهره ایشان متمتع و بهرهمند میگردند.
آنگاه امام صادق عليهالسلام فرمود: هنگامی که ابن ملجم ضربت خود را بر سر مبارک آن حضرت فرود آورد، مانند همان ضربت بر صورتی که نزد فرشتگان بود نقش بست و پس از آن هر بامداد و شامگاه که ملائکه آن صورت را زیارت مینمودند، بر ابن ملجم لعنت میفرستند و این امر به طور پیوسته تا روز قیامت ادامه دارد.
و وقتیکه امام حسین علیهالسلام به شهادت رسیدند، ملائکه آمدند و صورت سیدالشهداء علیهالسلام را مقابل صورت امیرالمؤمنین علیهالسلام قرار دادند و هر وقت که ملائکه هبوط میکنند، یا از زمین به آسمان صعود میکنند، به آسمان پنجم که میرسند برای زیارت امیرالمؤمنین علیهالسلام و میبیننند سیدالشهداء علیهالسلام غرقه به خون است، یزید و ابن زیاد و قاتلان سیدالشهداء علیهالسلام را لعنت میکنند تا روز قیامت.
اعمش گوید: امام صادق علیهالسلام به من فرمودند:
هَذَا مِنْ مَكْنُونِ الْعِلْمِ وَ مَخْزُونِهِ- لَا تُخْرِجْهُ إِلَّا إِلَى أَهْلِهِ.
🔹 این از مکنونات و گنجینههای علم است؛ جز به اهلش نگو.
📜المحتضر ص۱۴۶
📜بحارالانوار ج۴۵ ص۲۲۹
🔶 (و من) صفوان الجمّال، قال: قلت
يوما لأبي عبد اللّه جعفر بن محمد عليه السلام، و أنا عنده: يا ابن رسول اللّه، أمنكم السفاح؟
فأطرق الى الارض مليا.
ثم قال: يا ثابت منا السفاح، و من النفاخ، و منا الصدّيق، و منا الفاروق، و منا الهادي، و منا المهدي، و منا المهتدي، و منا من يهتدي به، و منا من تغرب الشمس على رأسه، و تطلع من مغربها، نحن ثلة اللّه، منا أسد اللّه، و نحن خزّان اللّه.
يا ثابت، ما نحن خزانة على ذهب و لا فضة، و لكن على المكنون من علمه. نحن دعائم اللّه، نحن ذخيرة اللّه، و رسوله صلی الله علیه وآله أبونا الأكبر، و علي صلوات الله علیه أبونا الأصغر، و فاطمة صلوات الله علیها امنا، و خديجة بنت خويلد صلوات الله علیها و الدتنا، و جعفر الطيار صلوات الله علیه في الجنة عمنا، و حمزة سيد الشهداء صلوات الله علیه عم أبينا. فمن له حسب كحسبنا، و نسب كنسبنا؟ استودعنا اللّه سره، و ائتمننا على وحيه و علمه، و أنطقنا بحكمته، فهذه حالنا عنده.
🔹صفوان جمال گفت روزی به امام صادق صلوات الله علیه گفتم آیا سفاح از شماست؟
حضرت سکوت کرد و مدتی به زمین نگاه کرد،فرمود ای ثابت سفاح از ماست و نفاخ از ماست و صدیق و فاروق و هادی و مهدی و مهتدی از ماست و از ماست که به سبب او هدایت شوند و از ماست کسی که خورشید را از مغروب طلوع می دهد و در مشرق غروب می دهد ماییم دوستان خدا از ماست شیر خدا و ماییم خزینه های خدا.
ای ثابت ما خزینه های طلا و نقره ی نیستیم و لکن خزینه های مکنون علم خدا هستیم،ماییم ستون های خدا مایین ذخیره خدا و رسول خدا صلی الله علیه وآله پدر بزرگ تر ماست و علی صلوات الله علیه پدر کوچک تر ماست و فاطمه صلوات الله علیها مادر ماست و خدیجه بنت خویلد صلوات الله علیها والده ی ما و جعفر طیار صلوات الله علیه در بهشت عموی ماست و حمزه سیدالشهدا صلوات الله علیه عموی پدر ماست،پس چه کسی حسبی به مثل ما دارد و نسبی مثل نسب ما دارد خدا راز خود را در ما قرار داده است و ما را امان دانسته بر وحی و علم خود و به حکمت خود ناطق کرد پس این حال ما نزد اوست.
📜شرح الأخبار في فضائل الأئمة الأطهار عليهم السلام 3/401
🔶بَیْنَمَا نَحْنُ عَلَی شَاطِئِ الْبَحْرِ وُقُوفٌ إِذَا قَدْ أَقْبَلَ طَائِرٌ عَلَی هَیْئَةِ الْخُطَّافِ فَنَزَلَ عَلَی الْبَحْرِ فَأَخَذَ بِمِنْقَارِهِ فَرَمَی بِهِ إِلَی الشَّرْقِ ثُمَّ أَخَذَ ثَانِیَةً فَرَمَی بِهِ إِلَی الْغَرْبِ ثُمَّ أَخَذَ ثَالِثَةً فَرَمَی بِهِ إِلَی الْجَنُوبِ ثُمَّ أَخَذَ رَابِعَةً فَرَمَی بِهِ إِلَی الشِّمَالِ ثُمَّ أَخَذَ فَرَمَی بِهِ إِلَی السَّمَاءِ ثُمَّ أَخَذَ فَرَمَی بِهِ إِلَی الْأَرْضِ ثُمَّ أَخَذَ مَرَّةً أُخْرَی فَرَمَی بِهِ إِلَی الْبَحْرِ ثُمَّ جَعَلَ یُرَفْرِفُ وَ طَارَ فَبَقِینَا مُتَحَیِّرِینَ لَا نَعْلَمُ مَا أَرَادَ الطَّائِرُ بِفِعْلِهِ فَبَیْنَمَا نَحْنُ کَذَلِکَ إِذْ بَعَثَ اللَّهُ عَلَیْنَا مَلَکاً فِی صُورَةِ آدَمِیٍّ فَقَالَ مَا لِی أَرَاکُمْ مُتَحَیِّرِینَ قُلْنَا فِیمَا أَرَادَ الطَّائِرُ بِفِعْلِهِ قَالَ مَا تَعْلَمَانِ مَا أَرَادَ قُلْنَا اللَّهُ أَعْلَمُ قَالَ إِنَّهُ یَقُولُ وَ حَقِّ مَنْ شَرَّقَ الشَّرْقَ وَ غَرَّبَ الْغَرْبَ وَ رَفَعَ السَّمَاءَ وَ دَحَا الْأَرْضَ لَیَبْعَثَنَّ اللَّهُ فِی آخِرِ الزَّمَانِ نَبِیّاً اسْمُهُ مُحَمَّدٌ صلی الله علیه و آله لَهُ وَصِیٌّ اسْمُهُ عَلِیٌّ علیه السلام عِلْمُکُمَا جَمِیعاً فِی عِلْمِهِمَا مِثْلُ هَذِهِ الْقَطْرَةِ فِی هَذَا الْبَحْرِ
🔹موسی علیه السلام فرمود: وقتی در ساحل دریا همراه خضر ایستاده بودیم ناگهان پرنده ای که به شکل پرستو بود بر دریا فرود آمد و با منقارش مقداری آب برداشت و به طرف شرق انداخت سپس مقداری برداشت و این بار به طرف غرب انداخت و این کار را به طرف شمال و جنوب و آسمان و زمین هم انجام داد. برای آخرین بار برگشت و این بار آبی را که با منقارش از دریا برداشته بود به خود دریا ریخت، سپس پر زد و رفت. با خضر در حیرت مانده بودیم نمی دانستیم که آن پرنده چه منظوری داشت. در همان حالت مانده بودیم که ناگهان فرشته ای به شکل آدمیزاد بر ما نازل شد و گفت: چه شده است شما را حیران میبینم؟ گفتیم: منظور آن پرنده را نفهمیدیم. گفت: نمی دانید که چه منظوری داشت؟ گفتیم: خدا میداند، گفت: آن پرنده میگوید سوگند به حق آنکه شرق را شرق و غرب را غرب گردانید و آسمان را برافراشت و زمین را گستراند، خداوند پیامبری را در آخر الزمان به اسم محمد مبعوث خواهد کرد و این پیامبر وصی ای به نام علی دارد که علم شما دو نفردر مقایسه با علم آن دو همچون این قطره در برابر این دریا است
📜بحارالانوار ج۴۰ ص۱۷۷
🔶عَنْ عَمَّارِ بْنِ یَاسِرٍ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ: کُنْتُ عِنْدَ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ علیه السلام َعلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِب علیهما السلام فِی بَعْضِ غَزَوَاتِهِ فَمَرَرْنَا بِوَادٍ مَمْلُوءٍ نَمْلًا فَقُلْتُ یَا أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ تَرَی یَکُونُ أَحَدٌ مِنْ خَلْقِ اللَّهِ تَعَالَی یَعْلَمُ عَدَدَ هَذَا النَّمْلِ قَالَ نَعَمْ یَا عَمَّارُ أَنَا أَعْرِفُ رَجُلًا یَعْلَمُ عَدَدَهُ وَ کَمْ فِیهِ ذَکَرٌ وَ کَمْ فِیهِ أُنْثَی فَقُلْتُ مَنْ ذَلِکَ الرَّجُلُ یَا مَوْلَایَ فَقَالَ یَا عَمَّارُ مَا قَرَأْتَ فِی سُورَةِ یس وَ کُلَّ شَیْ ءٍ أَحْصَیْناهُ فِی إِمامٍ مُبِینٍ فَقُلْتُ بَلَی یَا مَوْلَایَ فَقَالَ أَنَا ذَلِکَ الْإِمَامُ الْمُبِینُ
🔹از عمار بن یاسر رضی الله عنه آمده که گفت: در بعضی از جنگها در کنار امیرمؤمنان علیه السلام بودم. روزی از بیابانی که پر از مورچه بود عبور کردیم. گفتم: ای امیرمؤمنان آیا کسی از بندگان خداوند وجود دارد که بتواند تعداد این مورچگان را بشمارد؟ فرمود: بله ای عمار، من مردی را میشناسم که از تعداد آنها باخبر است و میداند که چه تعداد مذکر و چه تعداد مونث هستند. گفتم: این فرد چه کسی است سرورم؟ فرمود: ای عمار مگر در سوره یس نخوانده ای: «وَ کُلَّ شَیْ ءٍ أَحْصَیْناهُ فِی إِمامٍ مُبِین»{و هر چیزی را در امامی آشکار برشمرده ایم} گفتم: بله سرورم خوانده ام، فرمود: من آن امام آشکار هستم.
بحارالانوار ج۴۰ ص۱۷۶📜
🔶فرُوِیَ عَنْ عُمَرَ بْنِ الْخَطَّابِ أَنَّهُ قَالَ وَ اللَّهِ لَقَدْ تَصَدَّقْتُ بِأَرْبَعِینَ خَاتَماً وَ أَنَا رَاکِعٌ لِیَنْزِلَ فِیَّ مَا نَزَلَ فِی عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ فَمَا نَزَلَ.
🔹از عمر بن خطاب نقل است که: به خدا سوگند چهل انگشتری را در حال رکوع صدقه دادهام تا آیه ای که برای علی بن ابی طالب علیه السّلام نازل گردید، برای من نازل شود اما نازل نشد.
📜بحارالانوار،ج۳۵،ص۱۸۳
📜سفینة البحار،ج۲،ص۵۶۱
_
«إِنَّمَا وَلِيُّكُمُ اللّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِينَ آمَنُواْ الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلاَةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَهُمْ رَاكِعُونَ»
((ولی شما فقط خدا، پیامبر و مؤمنانی هستند که نماز را به پا داشته، در رکوع زکات میدهند))
(مائده، 55)📚
#شبهایجمعه
▪حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ الْحَسَنِ قَالَ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ أَحْمَدَ عَنِ السَّيَّارِيِّ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ إِسْمَاعِيلَ الرَّازِيِّ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ الثَّانِي سلام اللّه علیه قَالَ قُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاكَ مَا تَقُولُ فِي الْعَامَّةِ فَإِنَّهُ قَدْ رُوِيَ أَنَّهُمْ لَا يُوَفَّقُونَ لِصَوْمٍ فَقَالَ لِي أَمَا إِنَّهُ قَدْ أُجِيبَتْ دَعْوَةُ الْمَلَكِ فِيهِمْ قَالَ قُلْتُ وَ كَيْفَ ذَلِكَ جُعِلْتُ فِدَاكَ قَالَ إِنَّ النَّاسَ لَمَّا قَتَلُوا الْحُسَيْنَ بْنَ عَلِيٍّ سلام اللّه علیه أَمَرَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ مَلَكاً يُنَادِي أَيَّتُهَا الْأُمَّةُ الظَّالِمَةُ الْقَاتِلَةُ عِتْرَةَ نَبِيِّهَا لَا وَفَّقَكُمُ اللَّهُ لِصَوْمٍ وَ لَا فِطْرٍ وَ فِي حَدِيثٍ آخَرَ لِفِطْرٍ وَ لَا أَضْحًى.
▪راوى می گويد: عرض كردم فدايت شوم: در باره عامه چه می فرماييد، چه آنكه روايتى را شنيده ايم كه ايشان موفق به روزه نمی شوند آيا اين روايت صحيح است؟
حضرت به من فرمودند: توجه كن دعاء ملك و فرشته در باره ايشان به اجابت رسيده. عرض كردم: فدايت شوم چه دعايى؟
حضرت فرمودند: هنگامى كه حضرت حسين بن على صلوات الله عليهما را شهيد كردند حق تعالى فرشته اى را مأمور ساخت كه نداء كند: اى امت ظالم و قاتل عترت پيامبر خدا شما را براى روزه و درك فطر موفق نكند.
▪حَدَّثَنَا عَلِيُّ بْنُ أَحْمَدَ رَحِمَهُ اللَّهُ قَالَ حَدَّثَنِي مُحَمَّدُ بْنُ يَعْقُوبَ عَنْ عَلِيِّ بْنِ مُحَمَّدٍ عَمَّنْ ذَكَرَهُ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سُلَيْمَانَ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ الْجُنَيْدِ التَّفْلِيسِيِّ عَنْ رَزِينٍ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ سلام اللّه علیه لَمَّا ضُرِبَ الْحُسَيْنُ بْنُ عَلِيٍّ سلام اللّه علیه بِالسَّيْفِ فَسَقَطَ ثُمَّ ابْتَدَرَ لِيَقْطَعَ رَأْسَهُ نَادَى مُنَادٍ مِنْ بُطْنَانِ الْعَرْشِ أَلَا أَيَّتُهَا الْأُمَّةُ الْمُتَجَبِّرَةُ الضَّالَّةُ بَعْدَ نَبِيِّهَا لَا وَفَّقَكُمُ اللَّهُ لِأَضْحًى وَ لَا فِطْرٍ قَالَ ثُمَّ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ سلام اللّه علیه فَلَا جَرَمَ وَ اللَّهِ مَا وُفِّقُوا وَ لَا يُوَفَّقُونَ حَتَّى يَثُورَ ثَائِرُ الْحُسَيْنِ سلام اللّه علیه.
▪هنگامى كه حضرت حسين بن على عليهما السلام را با شمشير زدند و آن جناب روى زمين سقوط كرد، سرعت و شتاب كردند كه سر مباركش را قطع كرده و ببرند منادى در اين وقت از جانب عرش نداء داد: اى امت ظالم و ستمگرى كه بعد از پيامبرتان گمراه شديد خدا موفقتان نكند كه عيد قربان و فطر را درك كنيد، سپس راوى گفت، امام عليه السلام فرمودند: به خدا سوگند موفق نشده و نخواهند شد تا وقتى كه منتقم خون حسين عليه السلام قيام كند.
|علل الشرائع ۲/۳۸۹|📜
🔶روى البرسي في مشارق الأنوار عن محدثي أهل الكوفة : أن أمير المؤمنين عليه السلام لما حمله الحسن و الحسين عليهما السلام على سريره إلى مكان البئر المختلف فيه إلى نجف الكوفة وجدوا فارسا يتضوع منه رائحة المسك فسلم عليهما ثم قال للحسن عليه السلام أنت الحسن بن علي رضيع الوحي و التنزيل و فطيم العلم و الشرف الجليل خليفة أمير المؤمنين و سيد الوصيين قال نعم قال و هذا الحسين بن أمير المؤمنين و سيد الوصيين سبط الرحمة و رضيع العصمة و ربيب الحكمة و والد الأئمة قال نعم قال سلماه إلي و امضيا في دعة الله فقال له الحسن عليه السلام إنه أوصى إلينا أن لا نسلم إلا إلى أحد رجلين جبرئيل أو الخضر فمن أنت منهما فكشف النقاب فإذا هو أمير المؤمنين عليه السلام ثم قال للحسن عليه السلام يا أبا محمد إنه لا تموت نفس إلا و يشهدها أ فما يشهد جسده؟.
🔹علامه مجلسی در بحارالانوار از مشارق روایت کرده است
از محدثین کوفه هنگامی که امام حسن و امام حسین
علیهما السلام امیرالمؤمنین علیه السلام را بر تابوت
میبردند به سوی مکان دفن سوی نجف کوفه
سوارکاری را دیدند که بوی مشک از او جاری بود
پس او سلام کرد و به امام مجتبی علیه السلام خطاب
کرد تو حسن بن علی شیرخورده وحی و قرآن و گرفته
شده علم و شرف جلیل خلیفه امیرالمؤمنین و سرور
اوصیا هستی ؟ عرض کرد بله بعد سوارکار اشاره کرد
به امام حسین علیه السلام و فرمود و این حسین بن
امیرالمومنین و سرور اوصیا نوه رحمت و شیرخورده
عصمت و پرورش یافته حکمت و پدر امامان است؟
عرض کردند بله سوار کار فرمود جنازه را به من بدهید
و در پناه خدا برگردید امام مجتبی علیه السلام عرض
کرد امیرالمؤمنین علیه السلام به ما وصیت کرده است
جنازه را ندهیم مگر به دو کس جبرئیل یا خضر تو کدام
یک از آن دو هستی ؟ پس نقاب را کشید دیدند او
امیرالمؤمنین علیه السلام هست و فرمود به امام حسن
علیه السلام که ای ابامحمد همانا کسی نمیمیرد مگر
اینکه میبیند اورا(مولا علی علیه السلام را) پس چگونه
ممکن است او (امیرالمؤمنین علیه السلام) جنازه خودش را نبیند ؟
| بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار علیهم السلام ج ۴۲، ص ۳۰۰ |📜
| عنوان باب: الجزء الثاني و الأربعون > [تتمة كتاب تاريخ أمير المؤمنين عليه السلام ] > أبواب وفاته صلوات الله عليه > باب 127 كيفية شهادته عليه السلام و وصيته و غسله و الصلاة عليه و دفنه |📜
🔻علامه مجلسی بعد نقل روایت میگوید من رد نمیکنم این روایت را به خاطر ورود اخبار زیادی که دلالت دارد بر ظهور اهل بیت علیهم السلام بعد مرگشان در اجساد مثالی که بعضی از این اخبار در کتاب امامت و معاد وارد شده است.
🔶 مرحوم ابن شهر آشوب مینویسد:
وانه عليه السلام قد فسر صوت الناقوس ، ذكره صاحب مصباح الواعظ وجمهور أصحابنا عن الحارث الأعور وزيد وصعصعة ابني صوحان والبراء بن سيرة والأصبغ بن نباتة وجابر بن شرحبيل ومحمود بن الكواء أنه قال ( عليه السلام ) يقول : سبحان الله حقا حقا ، ان المولى صمد يبقى ، يحلم عنا رفقا رفقا ، لولا حلمه كنا نشقى ، حقا حقا صدقا صدقا ، ان المولى يسائلنا ، ويوافقنا ويحاسبنا ، يا مولانا لا تهلكنا وتداركنا واستخدمنا ، واستخلصنا حلمك عنا ، قد جرأنا عفوك عنا ، ان الدنيا قد غرتنا ، واشتغلتنا واستهوتنا ، واستهلتنا واستغوتنا ، يا بن الدنيا جمعا جمعا ، يا بن الدنيا مهلا مهلا ، يا بن الدنيا دقا دقا ، تفنى الدنيا قرنا قرنا ، ما من يوم يمضي عنا ، إلا يهوى منا ركنا ، قد ضيعنا دارا تبقى ، واستوطنا دارا تفنى ، تفنى الدنيا قرنا قرنا ، كلا موتا كلا موتا ، كلا موتا كلا دفنا ، كلا فيها موتا كلا ، فناء كلا فيها موتا ، نقلا نقلا دفنا دفنا ، يا بن الدنيا مهلا مهلا ، زن ما يأتي وزنا وزنا ، لولا جهلي ما ان كانت ، عندي الدنيا إلا سجنا ، خيرا خيرا شرا شرا ، شيئا شيئا حزنا حزنا ، ماذا من ذاكم ذا أم ذا ، ترجو تنجو تخشى تردى ، عجل قبل الموت الوزنا ، ما من يوم يمضي عنا ، إلا أوهى منا ركنا ، ان المولى قد أنذرنا ، إنا نحشر عزلا بهما . قال ثم انقطع صوت الناقوس فسمع الديراني ذلك وأسلم وقال : اني وجدت في الكتاب ان في آخر الأنبياء من يفسر ما يقول الناقوس .
🔹امير المومنين عليه السلام صداى ناقوس (زنگ كليسا) را تفسير كردهاند. صاحب كتاب «مصباح الواعظ» و جمهور اصحاب ما از حارث اعور و زيد بن صوحان و صعصعة بن صوحان و براء بن سيرة، و اصبغ بن نباته، و جابر بن شرحبيل، و محمود بن كواء روايت كردهاند كه امير المومنين عليه السلام فرمودند: ناقوس مىگويد: «سبحان الله، منزه است خدا حقا حقا. مولا صمدى است كه باقى مىماند. و بر ما صبر و بردبارى از روى رفق و مدارا دارد، اگر حلمش نبود ما بدبخت مىشديم. روى حق حق و صدق صدق، مولى با ما پرسش و گفتگو دارد، و با ما موافقت مىكند و محاسبه مىنمايد. اى مولاى ما، ما را هلاک مگردان و به فرياد ما برس، و ما را درياب و ما را در خدمت خود بگير، حلم و بردبارى تو ما را رها و خلاص كرده است، و عفو و مغفرتت ما را جسور و جرى نموده است، دنيا ما را فريفته است، و ما را به خود مشغول ساخته و به هواى نفس كشانده، و ما را به لهو و سرگرمی واداشته و ما را اغوا كرده. اى پسر دنيا كه پيوسته جمع مىكنى، قدرى مهلت بده و آرام بگير. اى فرزند دنيا، با كوبيدن پس از كوبيدن بدان كه دنيا سروران و بزرگان را فانى مىكند، هيچ روزى از ما نمىگذرد مگر آنكه دنيا ستونى از ما را خراب مىكند. ما ضايع و خراب نموديم خانه باقى را، و خانهای فانى را وطن خود کردیم. دنيا نابود میکند امتى را پس از امتى و آنان اکنون همگى مردهاند، همگى شربت مرگ نوشيدهاند. همگى مردهاند، همگى مدفون شدهاند، همگى در اين دنيا مردهاند و فانى شدهاند، همگى از خانه خود به خانه گور منتقل شده و دفن گرديدهاند. اى فرزند دنيا، قدرى آرام بگير و اوقات آينده را با ميزان درست سنجش كن، اگر جهات من نبود دنيا در نزد من غير از زندانى نبود. اگر كار خيرى باشد جزا خير است، و اگر بد باشد بد است، كم كم غصه و اندوه فرا مىگيرد. تا كى مىگوئى: چيست اين؟ كيست اين؟ چقدر است اين؟ (يا اين بلندتر است)، اميد دارى نجات مىيابى، مىترسى پست مىشوى. پيش از مرگ در رسيدگى به ميزانت تعجيل كن. هيچ روزى از ما نمىگذرد مگر آنكه ركنى و ستونى از ما را سست مىكند. مولاى ما، ما را بيم داده است كه: در روز قيامت بیکس محشور خواهيم شد». راوى گفت: در اين حال صداى ناقوس منقطع شد و یک نفر از رهبانان مقيم در دير اين كلام حضرت را شنيد و اسلام آورد و گفت: من در كتاب خدا يافتهام كه در خویشان آخرين پيغمبران كسى هست كه گفتار ناقوس را تفسير مىكند.
📜مناقب آل ابی طالب :ج٢ص۶٧
📜بحار الانوار ج ۴٠ص١٧٢
🔶يَـٰٓأَيُّهَا ٱلنَّاسُ قَدۡ جَآءَكُم بُرۡهَٰنٞ مِّن رَّبِّكُمۡ وَأَنزَلۡنَآ إِلَيۡكُمۡ نُورٗا مُّبِينٗا
اى مردم! از جانب پروردگارتان براى شما دليل و نورى آشكار آمده است
سوره نساء آیه ۱۷۴
🔸عَبْدِ اَللَّهِ بْنِ سُلَيْمَانَ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَوْلُهُ تَعَالَى: قَدْ جٰاءَكُمْ بُرْهٰانٌ مِنْ رَبِّكُمْ وَ أَنْزَلْنٰا إِلَيْكُمْ نُوراً مُبِيناً قَالَ اَلْبُرْهَانُ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ اَلنُّورُ اَلْمُبِينُ عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ .
🔹امام صادق صلوات الله علیه فرمودند :
برهان رسول خدا صلی الله علیه و آله
و نور مبین علی بن ابی طالب علیه السلام است
| بحارالأنوار جلد ۲۳صفحه۳۱۱ |📜
🔶قالَ مَولانا أَمِير المُؤمِنِينَ عَلِيّ صلوات الله علیه :
«...أَلَا وَ إِنِّي فِيكُمْ أَيُّهَا النَّاسُ كَهَارُونَ فِي آلِ فِرْعَوْنَ، وَ كَبَابِ حِطَّةٍ فِي بَنِي إِسْرَائِيلَ، وَ كَسَفِينَةِ نُوحٍ فِي قَوْمِ نُوحٍ، و إِنِّي النَّبَأُ الْعَظِيمُ وَ الصِّدِّيقُ الْأَكْبَر. »
🔹أمير مؤمنان علی بن أبي طالب صلوات الله عليه فرمودند:
«...هان اى مردم! من در ميان شما مانند هارون در ميان فرعونيان هستم، و همچون دروازه «حطه» (كه بنى اسرائيل مأمور شدند از آن بگذرند تا گناهشان بريزد) در ميان بنى اسرائيل هستم، و مانند كشتى نوح در ميان قوم نوح هستم، من نبأ عظيم (خبر بزرگ) و صديق اكبر (راستگوى بزرگ) هستم.»
| الكافي (ط - دار الحديث)، ج۱۵، ص ۹۰، خطبة لأمير المؤمنين عليه السلام و هي خطبة الوسيلة. |📜
🔶قالَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ :
*«... أَلَا وَإِنَّهُ لَمْ يَمْشِ فَوْقَ الْأَرْضِ بَعْدَ النَّبِيِّينَ وَالْمُرْسَلِينَ أَفْضَلُ مِنْ شِيعَةِ عَلِيٍّ وَمُحِبِّيهِ الَّذِينَ يُظْهِرُونَ أمْرَهُ وَيَنْشُرُونَ فَضْلَهُ، أُولئِكَ تَغْشَاهُمُ الرَّحْمَةُ وَتَسْتَغْفِرُ لَهُمُ الْمَلَائِكَةُ، وَالْوَيْلُ كُلُّ الْوَيْلِ لِمَنْ يَكْتُمُ فَضَائِلَهُ وَيَكْتُمُ أَمْرَهُ، فَمَا أَصْبَرَهُمْ عَلَى النَّارِ.»*
🔹حضرت رسول خدا صلى الله عليه وآله فرمودند:
«.. بدانید! همانا بعد از انبیاء و فرستادگان الهی برتر از شیعیان علی (علیه السلام) و دوستداران او که امر ولایت او را اظهار نموده و فضایلش را منتشر می سازند، بر روی این زمین راه نمی روند، همانا همواره رحمت الهی آنان را در بر میگیرد و ملائکه برایشان طلب آمرزش میکنند، و واى بر آن کسانی که فضایل او را پوشانده و امر ولایتش را کتمان میکنند، چه چیزی آنان را بر آتش صبور خواهد نمود؟!»
| مشارق أنوار اليقين في أسرار أميرالمؤمنين عليه السلام ؛ ص٢۴٠ |
| حلية الأبرار، ج٢، ص١٢٧ |📜
🔶امام سجاد صلوات الله علیه فرمود :
یک وقت دیدم همه ی اهل بیت از کنارم رفتند و ناله را بلند کردند هر چه خواستم بروم نتوانستم آخر مرا آوردند دیدم کنار نعش علی اکبر صلوات الله علیه گریه می کنند،دیدم پدرم صلوات الله علیه میان نعش قاسم صلوات الله علیه و علی اکبر صلوات الله علیه نشسته گریه می کند،من هم گریه کردم،گفتم پدر بعد ما چه کسی بر این جوانان گریه می کند؟
فرمود:شیعیان ما.
عرض کردم اجر شیعیان چه باشد؟
فرمود:به هر یک ثواب هر شهید.
| 📜کتاب مقتل خطی :ص١۶۶ |
🔶آقا رسول الله صلى الله عليه و آله و سلّم فرمودند:
مَا مِنْ قَوْمٌ اجْتَمَعُوا يَذْكُرُونَ فَضْلَ عَلِیِّ بْنِ أَبِیطَالِبٍ علیه السلام ، إِلَّا هَبَطَتْ عَلَيْهِمْ مَلَائِكَةُ السَّمَاٰءِ حَتَّىٰ تَحُفَّ بِهِمْ.
🔹هیچ مجلسی نیست که در آن مناقب امیرالمومنین علی ابن ابیطالب (علیه السلام) نقل شود، الا اینکه ملائکه بر آن محفل نازل شده و رحمت الهی، آن جمع را فرا می گیرد.
| 📜مستدرک الوسائل، ج ۱۲، ص ۳۹۲، حدیث ۱۴۳۸۷ |
🌹دوستان امیرالمومنین🌹
حدیثی بسیار امیدوارکننده..
🔶اصبغ بن نباته گويد:
تصميم گرفتم به محضر مولايم امير مومنان علي عليه السلام مشرف شده و سلام و عرض ارادتي نمايم،
چيزي نگذشت كه آقا و سرورم بيرون آمد، من برخاستم و به پيشواز حضرتش آمدم،
حضرت تشريف آورد و دست مباركش را در دستم گذاشته و انگشتانش را در انگشتانم قرار داد، آنگاه فرمود:
اي اصبغ بن نباته!
عرض كردم: بله اي اميرمومنان!
فرمود:
إن ولينا وليّ الله، فإذا مات كان في الرفيق الأعلي، و سقاه من نهر أبرد من الثلج و أحلي من الشهد؛
(به راستي كه دوست ما، دوست خداست، وقتي از دنيا رفت در رفيق اعلا قرار مي گيرد و از نهري كه خنك تر از برف و شيرين تر از شهد عسل است مي آشامد.)
🔷عرض كردم: قربانت گردم، اي اميرالمومنين! گرچه دوست شما گنهكار باشد؟!
فرمود: آري، مگر كتاب خدا را نخوانده اي؟
آنجا كه مي فرمايد:
فَاُولئكَ يبدّلُ اللهُ سيِئاتهِم حسَناتٍ و كانَ اللهُ غفوراً رحيماً؛
(پس آنان كساني هستند كه خداوند گناهان آنها را به حسنات مبدّل مي كند و خداوند همواره آمرزنده و مهربان بوده
است.)
📜منبع: سوره فرقان؛ آيه٧٠.
📜تفسير فرات: ٢٩٣ح٣٩٦.
📜القطره: ٧١/٨٨٨
🔶وَ عَنْ يَعْقُوبَ بْنِ يَزِيدَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ عَبْدِ اَللَّهِ بْنِ سِنَانٍ عَنْ عَبْدِ اَللَّهِ بْنِ شَرِيكٍ اَلْعَامِرِيِّ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ عَنِ اَلنَّبِيِّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ فِي حَدِيثٍ قَالَ: يَخْرُجُ قَوْمٌ مِنْ قُبُورِهِمْ وُجُوهُهُمْ أَشَدُّ بَيَاضاً مِنَ اَلْقَمَرِ إِلَى أَنْ قَالَ: فَقَالَ عَلِيٌّ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ: يَا رَسُولَ اَللَّهِ مَنْ هُمْ؟ قَالَ: أُولَئِكَ شِيعَتُكَ وَ أَنْتَ
إِمَامُهُمْ .
🔹رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند جماعتی از قبر هایشان خارج خواهند شد در حالی که چهره هایشان از ماه نورانی تر است
پس امیرالمؤمنین صلوات الله علیه خطاب کرد یا رسول الله آنها چه کسانی هستند ؟
پیامبر صلی الله علیه و آله در جواب فرمود آنها شیعیان تو و شما امام آنها هستی
| 📜إثبات الهداة بالنصوص و المعجزات ج ۳، ص ۱۱۱ |
🔹حضرت سیدالساجدین علی بن الحسین امام سجاد علیه السلام و ساختن (خلق) أعلی علیین و صعود به آن به اذن الله تعالیٰ (وساطت در خلق)
🔸جمهور بن حكیم گفت: حضرت امام سجاد علیه السلام را ديدم در حالی كه بال و پر داشت پرواز كرد و بعد از مدتى فرود آمد و فرمودند: الان جعفر بن أبی طالب را در أعلی علیین ديدم.
به آن حضرت عرض كردم: آيا شما میتوانيد (به سمت أعلی علیین) صعود کنید و بالا بروید؟
🔹فرمودند: ما خود آن را ساختهایم، چگونه نتوانيم به سوی آنچه كه ساختهايم بالا برویم؟ نگهدارنده عرش و كرسى ما هستيم. و ما بر عرش هستیم و عرش و کرسی برای ماست...
▪️فَقُلْتُ: وَ هَلْ تَسْتَطِيعُ أَنْ تَصْعَدَ؟فَقَالَ: نَحْنُ صنَعْنَاهَا فكَيْفَ لاَ نَقْدِرُ أَنْ نَصْعَدَ إِلَى مَا صنَعْنَاهُ؟!نَحْنُ حَمَلَةُ اَلْعَرْشِ، وَ نَحْنُ عَلَى اَلْعَرْشِ، وَ اَلْعَرْشُ وَ اَلْكُرْسِيُّ لَنَا.
📜دلائل الإمامة، ص ۲۰۱
📜نوادر المعجزات، ص ۲۵۷
📜مدینة المعاجز، ص ۲۶۰
🔹علم تک تک انبیاء + علم گذشته + علم آینده = علم معصومین صلوات الله علیهم
🔸 عَنْ أَبِي بَصِيرٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ: سُئِلَ عَلِيٌّ عَلَيْهِ السَّلاَمُ عَنْ عِلْمِ اَلنَّبِيِّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ فَقَالَ عِلْمُ اَلنَّبِيِّ عِلْمُ جَمِيعِ اَلنَّبِيِّينَ وَ عِلْمُ مَا كَانَ وَ عِلْمُ مَا هُوَ كَائِنٌ إِلَى قِيَامِ اَلسَّاعَةِ ثُمَّ قَالَ وَ اَلَّذِي نَفْسِي بِيَدِهِ إِنِّي لَأَعْلَمُ عِلْمَ اَلنَّبِيِّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ عِلْمَ مَا كَانَ وَ عِلْمَ مَا هُوَ كَائِنٌ فِيمَا بَيْنِي وَ بَيْنَ قِيَامِ اَلسَّاعَةِ .
🔹ابو بصير از امام باقر (صلوات الله علیه) نقل كرد كه از علی (صلوات الله علیه) در مورد علم پيامبر (صلی الله علیه و آله) پرسيدند. پس فرمود: علم تمام انبياء است و علم آنچه که بوده (گذشته) و علم آنچه تا روز قيامت بيايد (آینده) سپس فرمود: قسم به آن كسى كه جانم در دست اوست من قطعا می دانم علم پيامبر (صلی الله علیه و آله) را و علم آنچه که بوده و علم آنچه که خواهد شد تا فاصله بين من و قيامت.
📜بصائر الدرجات صفحه 127 باب 6 في علم الأئمة بما في السماوات و الأرض و الجنة و النار و ما كان و ما هو كائن إلى يوم القيامة
علم همه انبیاء را به صورت یکجا که جمع کنی هنوز هم از علم اهل بیت صلوات الله علیهم کمتر است!
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
رَبَّنَا آتِنَا فِیالدُّنْیَا حَسَنَةً
وَ فِیالآخِرَةِ حَسَنَةً
وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ
أمیرالمؤمنینصلواتاللهعلیه
الْحَسَنَهًُْ مَوَدَّتُنَا أَهْلَ الْبَیْتِ
وَ السَّیِّئَهًُْ عَدَاوَتُنَا أَهْلَ الْبَیْتِ
[حسنه]، دوستی ما خانواده
و [سیّئه]، عداوت با ما اهلبیت
(علیهمسلامالله) است.
📚بحارالأنوار، ج۲۴، ص۴۱
در دنیا زدم دنیا علی بود
به عُقبا سر زدم، عقبا علی بود
🔶عَنْ أَبِي اَلْوَرْدِ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا جَعْفَرٍ مُحَمَّدَ بْنَ عَلِيٍّ اَلْبَاقِرَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ يَقُولُ: إِذَا كَانَ يَوْمُ اَلْقِيَامَةِ جَمَعَ اَللَّهُ اَلنَّاسَ فِي صَعِيدٍ وَاحِدٍ مِنَ اَلْأَوَّلِينَ وَ اَلْآخِرِينَ عُرَاةً حُفَاةً فَيَقِفُونَ عَلَى طَرِيقِ اَلْمَحْشَرِ حَتَّى يَعْرَقُوا عَرَقاً شَدِيداً وَ تَشْتَدُّ أَنْفَاسُهُمْ فَيَمْكُثُونَ بِذَلِكَ مَا شَاءَ اَللَّهُ وَ ذَلِكَ قَوْلُهُ فَلاٰ تَسْمَعُ إِلاّٰ هَمْساً قَالَ ثُمَّ يُنَادِي مُنَادٍ مِنْ تِلْقَاءِ اَلْعَرْشِ أَيْنَ اَلنَّبِيُّ اَلْأُمِّيُّ قَالَ فَيَقُولُ اَلنَّاسُ قَدْ أَسْمَعْتَ فَسَمِّ بِاسْمِهِ فَيُنَادِي أَيْنَ نَبِيُّ اَلرَّحْمَةِ مُحَمَّدُ بْنُ عَبْدِ اَللَّهِ قَالَ فَيَقُومُ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ فَيَتَقَدَّمُ أَمَامَ اَلنَّاسِ كُلِّهِمْ حَتَّى يَنْتَهِيَ إِلَى حَوْضٍ طُولُهُ مَا بَيْنَ أَيْلَةَ وَ صَنْعَاءَ فَيَقِفُ عَلَيْهِ ثُمَّ يُنَادِي بِصَاحِبِكُمْ فَيَقُومُ أَمَامَ اَلنَّاسِ فَيَقِفُ مَعَهُ ثُمَّ يُؤْذَنُ لِلنَّاسِ فَيَمُرُّونَ قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ فَبَيْنَ وَارِدٍ يَوْمَئِذٍ وَ بَيْنَ مَصْرُوفٍ فَإِذَا رَأَى رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ مَنْ يُصْرَفُ عَنْهُ مِنْ مُحِبِّينَا بَكَى وَ قَالَ يَا رَبِّ شِيعَةُ عَلِيٍّ قَالَ فَيَبْعَثُ إِلَيْهِ مَلَكاً فَيَقُولُ لَهُ يَا مُحَمَّدُ مَا يُبْكِيكَ فَيَقُولُ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ كَيْفَ لاَ أَبْكِي وَ أُنَاسٌ مِنْ شِيعَةِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ أَرَاهُمْ قَدْ صُرِفُوا تِلْقَاءَ أَصْحَابِ اَلنَّارِ وَ مُنِعُوا مِنْ وُرُودِ حَوْضِي قَالَ فَيَقُولُ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ لَهُ يَا مُحَمَّدُ قَدْ وَهَبْتُهُمْ لَكَ وَ صَفَحْتُ لَكَ عَنْ ذُنُوبِهِمْ وَ أَلْحَقْتُهُمْ بِكَ وَ مَنْ كَانُوا يَتَوَلَّوْنَهُ مِنْ ذُرِّيَّتِكَ وَ جَعَلْتُهُمْ فِي زُمْرَتِكَ وَ أَوْرَدْتُهُمْ حَوْضَكَ وَ قَبِلْتُ شَفَاعَتَكَ فِيهِمْ وَ أَكْرَمْتُهُمْ بِذَلِكَ ثُمَّ قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ فَكَمْ مِنْ بَاكٍ يَوْمَئِذٍ وَ بَاكِيَةٍ يُنَادُونَ يَا مُحَمَّدَاهْ إِذَا رَأَوْا ذَلِكَ فَلاَ يَبْقَى أَحَدٌ يَوْمَئِذٍ كَانَ يَتَوَلاَّنَا وَ يُحِبُّنَا إِلاَّ كَانَ مِنْ حِزْبِنَا وَ مَعَنَا وَ وَرَدَ حَوْضَنَا
🔹ابوالورد روایت کرده است که از امام باقر علیه السلام شنیدم فرمود : چون روز قیامت فرا رسد، خداوند همه خلایق را از اولین و آخرین در یک سرزمین جمع میکند در حالی که عریان و پابرهنه هستند، و در راه محشر آنها را متوقف میسازد، تا آنکه (از گرمای محشر) بسیار عرق میریزند، و به شدت به نفس میافتند، و تا هنگامی که خداوند بخواهد در آن موقف مکث میکنند، و اینجاست تفسیر سخن خدای تعالی که در قرآن میفرماید: {جز صدای آهسته چیزی نمیشنوی} سپس منادی از سوی عرش ندا در میدهد که: کجاست پیامبر امی؟ مردم میگویند: صدایت به گوش همه رساندی، اورا با نام صدا کن.آنگاه ندا میدهد که :کجاست پیامبر رحمت محمد بن عبدالله (صلی الله علیه و آله) راوی میگوید: در این هنگام رسول خدا صلی الله علیه و آله برخاسته و پیشاپیش همه مردم به راه میافتد ، تا به حوضی که طول آن به اندازه فاصله ایله و صنعاء است میرسد ، بر سر آن حوض میایستد ، سپس پیشوای شمارا صدا میزند ، پس آن حضرت جلوی مردم کنار پیامبر صلی الله علیه و آله میایستد ، سپس به مردم اجازه داده میشود و همگی عبور میکنند. امام باقر علیه السلام فرمودند در آن روز گروهی بر حوض وارد میشوند و گروهی دیگر را از وارد شدن بر حوض باز میدارند. چون رسول خدا صلی الله علیه و آله کسانی از دوستان و محبان ما اهل بیت را مشاهده میکند که از ورود بر حوض باز داشته شده اند ، میگرید و بر درگاه باریتعالی عرض میکند : پروردگارا ! شیعیان علی ! شیعیان علی! (را در یاب) فرمود: در این هنگام خداوند فرشته ای را به سوی آن حضرت میفرستد و میگوید : ای محمد چرا میگریی ؟ عرض میکند چگونه نگریم در حالی که گروهی از شیعیان بردارم علی بن ابی طالب علیهماالسلام را میبینم که به سوی دوزخ برده میشوند ، و از آمدن بر کنار حوض من منع شده اند فرمود : پس خداوند عزوجل میفرماید ای محمد! من آنان را به تو بخشیدم، و بخاطر تو از گناهانشان در گذشتم، و آنان را به تو و به فرزندانت که ولایتشان را پذیرفته بودند ملحق نمودم، و آنها را نیز در حزب و گروه تو قرارشان دادم ، و بر حوض تو واردشان ساختم، و شفاعت تورا درباره آنان پذیرفتم ، و تورا بدین کرامت گرامی داشتم. آنگاه امام باقر علیه السلام فرمودند: در آن روز هیچ کس نیست که مارا دوست داشته و ولایت مارا پذیرفته باشد ،مگر اینکه در حزب ما قرا ر میگیرد، و بر سر حوض کوثر بر ما وارد میشود
📜بحار الأنوار ج ۸، ص ۱۷
🔷ابن عباس گوید:
در این میان که اهل بهشت در بهشت قرار گرفتهاند، نوری مثل نور خورشید ببینند که بهشت از آن نور درخشان گشته
🔶 اهل بهشت گویند:
پروردگارا تو در کتابت گفتى که:
﴿لا یَرَوْنَ فِیها شَمْساً﴾
[در آن [بهشت] آفتابی نبینند]
🔷 خداى تعالی جبرئیل را نزد آنها فرستد و به ایشان گوید:
این نه خورشید است و نه ماه بلکه حضرت على و فاطمه خندیدند و بهشت از نور خندهشان درخشان شد.
📜امالی صدوق ص ۳۳۳.
💠دست در دست مولا
🔹عَنِ ابْنِ نُبَاتَةَ، قَالَ: أَتَیْتُ أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ عَلَیْهِ السَّلَامُ لِأُسَلِّمَ عَلَیْهِ فَجَلَسْتُ أَنْتَظِرُهُ، فَخَرَجَ إِلَیَّ فَقُمْتُ إِلَیْهِ فَسَلَّمْتُ عَلَیْهِ، فَضَرَبَ عَلَی کَفِّی ثُمَّ شَبَّکَ أَصَابِعَهُ فِی أَصَابِعِی ثُمَّ قَالَ: یَا أَصْبَغَ بْنَ نُبَاتَةَ! قُلْتُ: لَبَّیْکَ وَ سَعْدَیْکَ یَا أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ. فَقَالَ: إِنَّ وَلِیَّنَا وَلِیُّ اللَّهِ. فَإِذَا مَاتَ وَلِیُّ اللَّهِ کَانَ مِنَ اللَّهِ بِالرَّفِیقِ الْأَعْلَی، وَ سَقَاهُ مِنْ نَهَرٍ أَبْرَدَ مِنَ الثَّلْجِ وَ أَحْلَی مِنَ الشَّهْدِ وَ أَلْیَنَ مِنَ الزُّبْدِ. فَقُلْتُ: بِأَبِی أَنْتَ وَ أُمِّی وَ إِنْ کَانَ مُذْنِباً فَقَالَ: نَعَمْ وَ إِنْ کَانَ مُذْنِباً، أَمَا تَقْرَأُ الْقُرْآنَ فَأُوْلئِکَ یُبَدِّلُ اللَّهُ سَیِّئاتِهِمْ حَسَناتٍ وَ کانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحِیماً یَا أَصْبَغُ إِنَّ وَلِیَّنَا لَوْ لَقِیَ اللَّهَ وَ عَلَیْهِ مِنَ الذُّنُوبِ مِثْلُ زَبَدِ الْبَحْرِ وَ مِثْلُ عَدَدِ الرَّمْلِ لَغَفَرَهَا اللَّهُ لَهُ إِنْ شَاءَ اللَّهُ تَعَالَی.
🔶 اصبغ بن نباته روایت میکند که نزد امیرالمؤمنین علیه السلام رفتم تا عرض سلام کنم. نشستم و در انتظارش ماندم، سپس نزد من آمد و من در برابرش برپا خواستم و سلام عرض کردم، سپس آن حضرت با دستش به دست من زد و انگشتانش را در انگشتان من قرار داد، و فرمود: ای اصبغ بن نباته! گفتم: لبَّیک و سَعدَیْک (بله بفرمایید در خدمتم)، ای امیر مؤمنان. ایشان گفتند: همانا دوستدار ما دوستدار خداست و هرگاه چنین فردی بمیرد، نزد خداوند میرود و او را از آب نهری سردتر از برف و شیرین تر از شهد و لطیف تر از روغن مینوشاند. عرض کردم: پدر و مادرم فدایت شوند، حتی اگر گناهکار باشد؟ ایشان جواب دادند: آری، حتی اگر گناهکار باشد، آیا این آیه را نخواندی «فَأُوْلَئِکَ یُبَدِّلُ اللَّهُ سَیِّئَاتِهِمْ حَسَنَاتٍ وَکَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَّحِیمًا» {پس خداوند بدیهایشان را به نیکیها تبدیل میکند، و خدا همواره آمرزنده مهربان است. } ای اصبغ همانا اگر که دوستدار ما خدا را دیدار کند در حالی که گناهانی به اندازه کف روی دریا و سنگریزههای بیابان دارد، خداوند آن را میبخشاید - إن شاء الله تعالی
📜 الاختصاص: ۶۰
📜بحارالانوار ج۳۴ ص۲۸۰
🔷عَنْ رَجُلٍ عَنْ شِهَابٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ : سَأَلَنِي فَقَالَ يَا شِهَابُ كَمْ حَجَجْتَ مِنْ حِجَّةٍ - فَقُلْتُ تِسْعَةَ عَشَرَ حِجَّةً فَقَالَ لِي تَمِّمْهَا عِشْرِينَ حِجَّةً تُحْسَبْ لَكَ بِزِيَارَةِ اَلْحُسَيْنِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ
🔶یکی از اصحاب امام صادق صلوات الله علیه گوید
روزی حضرت از من پرسیدند:
ای شهاب!
چند مرتبه حج انجام دادهای؟
گفتم: نوزده بار.
امام علیه السلام فرمودند:
آن را به بیست حج برسان تا ثوابش با یک بار زیارت امام حسین علیه السلام برابر شود!
📜ثواب الأعمال ج 2، ص 92