🌹دوستان امیرالمومنین🌹
حدیثی بسیار امیدوارکننده..
🔶اصبغ بن نباته گويد:
تصميم گرفتم به محضر مولايم امير مومنان علي عليه السلام مشرف شده و سلام و عرض ارادتي نمايم،
چيزي نگذشت كه آقا و سرورم بيرون آمد، من برخاستم و به پيشواز حضرتش آمدم،
حضرت تشريف آورد و دست مباركش را در دستم گذاشته و انگشتانش را در انگشتانم قرار داد، آنگاه فرمود:
اي اصبغ بن نباته!
عرض كردم: بله اي اميرمومنان!
فرمود:
إن ولينا وليّ الله، فإذا مات كان في الرفيق الأعلي، و سقاه من نهر أبرد من الثلج و أحلي من الشهد؛
(به راستي كه دوست ما، دوست خداست، وقتي از دنيا رفت در رفيق اعلا قرار مي گيرد و از نهري كه خنك تر از برف و شيرين تر از شهد عسل است مي آشامد.)
🔷عرض كردم: قربانت گردم، اي اميرالمومنين! گرچه دوست شما گنهكار باشد؟!
فرمود: آري، مگر كتاب خدا را نخوانده اي؟
آنجا كه مي فرمايد:
فَاُولئكَ يبدّلُ اللهُ سيِئاتهِم حسَناتٍ و كانَ اللهُ غفوراً رحيماً؛
(پس آنان كساني هستند كه خداوند گناهان آنها را به حسنات مبدّل مي كند و خداوند همواره آمرزنده و مهربان بوده
است.)
📜منبع: سوره فرقان؛ آيه٧٠.
📜تفسير فرات: ٢٩٣ح٣٩٦.
📜القطره: ٧١/٨٨٨
🔶وَ عَنْ يَعْقُوبَ بْنِ يَزِيدَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ عَبْدِ اَللَّهِ بْنِ سِنَانٍ عَنْ عَبْدِ اَللَّهِ بْنِ شَرِيكٍ اَلْعَامِرِيِّ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ عَنِ اَلنَّبِيِّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ فِي حَدِيثٍ قَالَ: يَخْرُجُ قَوْمٌ مِنْ قُبُورِهِمْ وُجُوهُهُمْ أَشَدُّ بَيَاضاً مِنَ اَلْقَمَرِ إِلَى أَنْ قَالَ: فَقَالَ عَلِيٌّ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ: يَا رَسُولَ اَللَّهِ مَنْ هُمْ؟ قَالَ: أُولَئِكَ شِيعَتُكَ وَ أَنْتَ
إِمَامُهُمْ .
🔹رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند جماعتی از قبر هایشان خارج خواهند شد در حالی که چهره هایشان از ماه نورانی تر است
پس امیرالمؤمنین صلوات الله علیه خطاب کرد یا رسول الله آنها چه کسانی هستند ؟
پیامبر صلی الله علیه و آله در جواب فرمود آنها شیعیان تو و شما امام آنها هستی
| 📜إثبات الهداة بالنصوص و المعجزات ج ۳، ص ۱۱۱ |
🔹حضرت سیدالساجدین علی بن الحسین امام سجاد علیه السلام و ساختن (خلق) أعلی علیین و صعود به آن به اذن الله تعالیٰ (وساطت در خلق)
🔸جمهور بن حكیم گفت: حضرت امام سجاد علیه السلام را ديدم در حالی كه بال و پر داشت پرواز كرد و بعد از مدتى فرود آمد و فرمودند: الان جعفر بن أبی طالب را در أعلی علیین ديدم.
به آن حضرت عرض كردم: آيا شما میتوانيد (به سمت أعلی علیین) صعود کنید و بالا بروید؟
🔹فرمودند: ما خود آن را ساختهایم، چگونه نتوانيم به سوی آنچه كه ساختهايم بالا برویم؟ نگهدارنده عرش و كرسى ما هستيم. و ما بر عرش هستیم و عرش و کرسی برای ماست...
▪️فَقُلْتُ: وَ هَلْ تَسْتَطِيعُ أَنْ تَصْعَدَ؟فَقَالَ: نَحْنُ صنَعْنَاهَا فكَيْفَ لاَ نَقْدِرُ أَنْ نَصْعَدَ إِلَى مَا صنَعْنَاهُ؟!نَحْنُ حَمَلَةُ اَلْعَرْشِ، وَ نَحْنُ عَلَى اَلْعَرْشِ، وَ اَلْعَرْشُ وَ اَلْكُرْسِيُّ لَنَا.
📜دلائل الإمامة، ص ۲۰۱
📜نوادر المعجزات، ص ۲۵۷
📜مدینة المعاجز، ص ۲۶۰
🔹علم تک تک انبیاء + علم گذشته + علم آینده = علم معصومین صلوات الله علیهم
🔸 عَنْ أَبِي بَصِيرٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ: سُئِلَ عَلِيٌّ عَلَيْهِ السَّلاَمُ عَنْ عِلْمِ اَلنَّبِيِّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ فَقَالَ عِلْمُ اَلنَّبِيِّ عِلْمُ جَمِيعِ اَلنَّبِيِّينَ وَ عِلْمُ مَا كَانَ وَ عِلْمُ مَا هُوَ كَائِنٌ إِلَى قِيَامِ اَلسَّاعَةِ ثُمَّ قَالَ وَ اَلَّذِي نَفْسِي بِيَدِهِ إِنِّي لَأَعْلَمُ عِلْمَ اَلنَّبِيِّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ عِلْمَ مَا كَانَ وَ عِلْمَ مَا هُوَ كَائِنٌ فِيمَا بَيْنِي وَ بَيْنَ قِيَامِ اَلسَّاعَةِ .
🔹ابو بصير از امام باقر (صلوات الله علیه) نقل كرد كه از علی (صلوات الله علیه) در مورد علم پيامبر (صلی الله علیه و آله) پرسيدند. پس فرمود: علم تمام انبياء است و علم آنچه که بوده (گذشته) و علم آنچه تا روز قيامت بيايد (آینده) سپس فرمود: قسم به آن كسى كه جانم در دست اوست من قطعا می دانم علم پيامبر (صلی الله علیه و آله) را و علم آنچه که بوده و علم آنچه که خواهد شد تا فاصله بين من و قيامت.
📜بصائر الدرجات صفحه 127 باب 6 في علم الأئمة بما في السماوات و الأرض و الجنة و النار و ما كان و ما هو كائن إلى يوم القيامة
علم همه انبیاء را به صورت یکجا که جمع کنی هنوز هم از علم اهل بیت صلوات الله علیهم کمتر است!
7.6M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
رَبَّنَا آتِنَا فِیالدُّنْیَا حَسَنَةً
وَ فِیالآخِرَةِ حَسَنَةً
وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ
أمیرالمؤمنینصلواتاللهعلیه
الْحَسَنَهًُْ مَوَدَّتُنَا أَهْلَ الْبَیْتِ
وَ السَّیِّئَهًُْ عَدَاوَتُنَا أَهْلَ الْبَیْتِ
[حسنه]، دوستی ما خانواده
و [سیّئه]، عداوت با ما اهلبیت
(علیهمسلامالله) است.
📚بحارالأنوار، ج۲۴، ص۴۱
در دنیا زدم دنیا علی بود
به عُقبا سر زدم، عقبا علی بود
🔶عَنْ أَبِي اَلْوَرْدِ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا جَعْفَرٍ مُحَمَّدَ بْنَ عَلِيٍّ اَلْبَاقِرَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ يَقُولُ: إِذَا كَانَ يَوْمُ اَلْقِيَامَةِ جَمَعَ اَللَّهُ اَلنَّاسَ فِي صَعِيدٍ وَاحِدٍ مِنَ اَلْأَوَّلِينَ وَ اَلْآخِرِينَ عُرَاةً حُفَاةً فَيَقِفُونَ عَلَى طَرِيقِ اَلْمَحْشَرِ حَتَّى يَعْرَقُوا عَرَقاً شَدِيداً وَ تَشْتَدُّ أَنْفَاسُهُمْ فَيَمْكُثُونَ بِذَلِكَ مَا شَاءَ اَللَّهُ وَ ذَلِكَ قَوْلُهُ فَلاٰ تَسْمَعُ إِلاّٰ هَمْساً قَالَ ثُمَّ يُنَادِي مُنَادٍ مِنْ تِلْقَاءِ اَلْعَرْشِ أَيْنَ اَلنَّبِيُّ اَلْأُمِّيُّ قَالَ فَيَقُولُ اَلنَّاسُ قَدْ أَسْمَعْتَ فَسَمِّ بِاسْمِهِ فَيُنَادِي أَيْنَ نَبِيُّ اَلرَّحْمَةِ مُحَمَّدُ بْنُ عَبْدِ اَللَّهِ قَالَ فَيَقُومُ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ فَيَتَقَدَّمُ أَمَامَ اَلنَّاسِ كُلِّهِمْ حَتَّى يَنْتَهِيَ إِلَى حَوْضٍ طُولُهُ مَا بَيْنَ أَيْلَةَ وَ صَنْعَاءَ فَيَقِفُ عَلَيْهِ ثُمَّ يُنَادِي بِصَاحِبِكُمْ فَيَقُومُ أَمَامَ اَلنَّاسِ فَيَقِفُ مَعَهُ ثُمَّ يُؤْذَنُ لِلنَّاسِ فَيَمُرُّونَ قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ فَبَيْنَ وَارِدٍ يَوْمَئِذٍ وَ بَيْنَ مَصْرُوفٍ فَإِذَا رَأَى رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ مَنْ يُصْرَفُ عَنْهُ مِنْ مُحِبِّينَا بَكَى وَ قَالَ يَا رَبِّ شِيعَةُ عَلِيٍّ قَالَ فَيَبْعَثُ إِلَيْهِ مَلَكاً فَيَقُولُ لَهُ يَا مُحَمَّدُ مَا يُبْكِيكَ فَيَقُولُ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ كَيْفَ لاَ أَبْكِي وَ أُنَاسٌ مِنْ شِيعَةِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ أَرَاهُمْ قَدْ صُرِفُوا تِلْقَاءَ أَصْحَابِ اَلنَّارِ وَ مُنِعُوا مِنْ وُرُودِ حَوْضِي قَالَ فَيَقُولُ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ لَهُ يَا مُحَمَّدُ قَدْ وَهَبْتُهُمْ لَكَ وَ صَفَحْتُ لَكَ عَنْ ذُنُوبِهِمْ وَ أَلْحَقْتُهُمْ بِكَ وَ مَنْ كَانُوا يَتَوَلَّوْنَهُ مِنْ ذُرِّيَّتِكَ وَ جَعَلْتُهُمْ فِي زُمْرَتِكَ وَ أَوْرَدْتُهُمْ حَوْضَكَ وَ قَبِلْتُ شَفَاعَتَكَ فِيهِمْ وَ أَكْرَمْتُهُمْ بِذَلِكَ ثُمَّ قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ فَكَمْ مِنْ بَاكٍ يَوْمَئِذٍ وَ بَاكِيَةٍ يُنَادُونَ يَا مُحَمَّدَاهْ إِذَا رَأَوْا ذَلِكَ فَلاَ يَبْقَى أَحَدٌ يَوْمَئِذٍ كَانَ يَتَوَلاَّنَا وَ يُحِبُّنَا إِلاَّ كَانَ مِنْ حِزْبِنَا وَ مَعَنَا وَ وَرَدَ حَوْضَنَا
🔹ابوالورد روایت کرده است که از امام باقر علیه السلام شنیدم فرمود : چون روز قیامت فرا رسد، خداوند همه خلایق را از اولین و آخرین در یک سرزمین جمع میکند در حالی که عریان و پابرهنه هستند، و در راه محشر آنها را متوقف میسازد، تا آنکه (از گرمای محشر) بسیار عرق میریزند، و به شدت به نفس میافتند، و تا هنگامی که خداوند بخواهد در آن موقف مکث میکنند، و اینجاست تفسیر سخن خدای تعالی که در قرآن میفرماید: {جز صدای آهسته چیزی نمیشنوی} سپس منادی از سوی عرش ندا در میدهد که: کجاست پیامبر امی؟ مردم میگویند: صدایت به گوش همه رساندی، اورا با نام صدا کن.آنگاه ندا میدهد که :کجاست پیامبر رحمت محمد بن عبدالله (صلی الله علیه و آله) راوی میگوید: در این هنگام رسول خدا صلی الله علیه و آله برخاسته و پیشاپیش همه مردم به راه میافتد ، تا به حوضی که طول آن به اندازه فاصله ایله و صنعاء است میرسد ، بر سر آن حوض میایستد ، سپس پیشوای شمارا صدا میزند ، پس آن حضرت جلوی مردم کنار پیامبر صلی الله علیه و آله میایستد ، سپس به مردم اجازه داده میشود و همگی عبور میکنند. امام باقر علیه السلام فرمودند در آن روز گروهی بر حوض وارد میشوند و گروهی دیگر را از وارد شدن بر حوض باز میدارند. چون رسول خدا صلی الله علیه و آله کسانی از دوستان و محبان ما اهل بیت را مشاهده میکند که از ورود بر حوض باز داشته شده اند ، میگرید و بر درگاه باریتعالی عرض میکند : پروردگارا ! شیعیان علی ! شیعیان علی! (را در یاب) فرمود: در این هنگام خداوند فرشته ای را به سوی آن حضرت میفرستد و میگوید : ای محمد چرا میگریی ؟ عرض میکند چگونه نگریم در حالی که گروهی از شیعیان بردارم علی بن ابی طالب علیهماالسلام را میبینم که به سوی دوزخ برده میشوند ، و از آمدن بر کنار حوض من منع شده اند فرمود : پس خداوند عزوجل میفرماید ای محمد! من آنان را به تو بخشیدم، و بخاطر تو از گناهانشان در گذشتم، و آنان را به تو و به فرزندانت که ولایتشان را پذیرفته بودند ملحق نمودم، و آنها را نیز در حزب و گروه تو قرارشان دادم ، و بر حوض تو واردشان ساختم، و شفاعت تورا درباره آنان پذیرفتم ، و تورا بدین کرامت گرامی داشتم. آنگاه امام باقر علیه السلام فرمودند: در آن روز هیچ کس نیست که مارا دوست داشته و ولایت مارا پذیرفته باشد ،مگر اینکه در حزب ما قرا ر میگیرد، و بر سر حوض کوثر بر ما وارد میشود
📜بحار الأنوار ج ۸، ص ۱۷
🔷ابن عباس گوید:
در این میان که اهل بهشت در بهشت قرار گرفتهاند، نوری مثل نور خورشید ببینند که بهشت از آن نور درخشان گشته
🔶 اهل بهشت گویند:
پروردگارا تو در کتابت گفتى که:
﴿لا یَرَوْنَ فِیها شَمْساً﴾
[در آن [بهشت] آفتابی نبینند]
🔷 خداى تعالی جبرئیل را نزد آنها فرستد و به ایشان گوید:
این نه خورشید است و نه ماه بلکه حضرت على و فاطمه خندیدند و بهشت از نور خندهشان درخشان شد.
📜امالی صدوق ص ۳۳۳.
💠دست در دست مولا
🔹عَنِ ابْنِ نُبَاتَةَ، قَالَ: أَتَیْتُ أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ عَلَیْهِ السَّلَامُ لِأُسَلِّمَ عَلَیْهِ فَجَلَسْتُ أَنْتَظِرُهُ، فَخَرَجَ إِلَیَّ فَقُمْتُ إِلَیْهِ فَسَلَّمْتُ عَلَیْهِ، فَضَرَبَ عَلَی کَفِّی ثُمَّ شَبَّکَ أَصَابِعَهُ فِی أَصَابِعِی ثُمَّ قَالَ: یَا أَصْبَغَ بْنَ نُبَاتَةَ! قُلْتُ: لَبَّیْکَ وَ سَعْدَیْکَ یَا أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ. فَقَالَ: إِنَّ وَلِیَّنَا وَلِیُّ اللَّهِ. فَإِذَا مَاتَ وَلِیُّ اللَّهِ کَانَ مِنَ اللَّهِ بِالرَّفِیقِ الْأَعْلَی، وَ سَقَاهُ مِنْ نَهَرٍ أَبْرَدَ مِنَ الثَّلْجِ وَ أَحْلَی مِنَ الشَّهْدِ وَ أَلْیَنَ مِنَ الزُّبْدِ. فَقُلْتُ: بِأَبِی أَنْتَ وَ أُمِّی وَ إِنْ کَانَ مُذْنِباً فَقَالَ: نَعَمْ وَ إِنْ کَانَ مُذْنِباً، أَمَا تَقْرَأُ الْقُرْآنَ فَأُوْلئِکَ یُبَدِّلُ اللَّهُ سَیِّئاتِهِمْ حَسَناتٍ وَ کانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحِیماً یَا أَصْبَغُ إِنَّ وَلِیَّنَا لَوْ لَقِیَ اللَّهَ وَ عَلَیْهِ مِنَ الذُّنُوبِ مِثْلُ زَبَدِ الْبَحْرِ وَ مِثْلُ عَدَدِ الرَّمْلِ لَغَفَرَهَا اللَّهُ لَهُ إِنْ شَاءَ اللَّهُ تَعَالَی.
🔶 اصبغ بن نباته روایت میکند که نزد امیرالمؤمنین علیه السلام رفتم تا عرض سلام کنم. نشستم و در انتظارش ماندم، سپس نزد من آمد و من در برابرش برپا خواستم و سلام عرض کردم، سپس آن حضرت با دستش به دست من زد و انگشتانش را در انگشتان من قرار داد، و فرمود: ای اصبغ بن نباته! گفتم: لبَّیک و سَعدَیْک (بله بفرمایید در خدمتم)، ای امیر مؤمنان. ایشان گفتند: همانا دوستدار ما دوستدار خداست و هرگاه چنین فردی بمیرد، نزد خداوند میرود و او را از آب نهری سردتر از برف و شیرین تر از شهد و لطیف تر از روغن مینوشاند. عرض کردم: پدر و مادرم فدایت شوند، حتی اگر گناهکار باشد؟ ایشان جواب دادند: آری، حتی اگر گناهکار باشد، آیا این آیه را نخواندی «فَأُوْلَئِکَ یُبَدِّلُ اللَّهُ سَیِّئَاتِهِمْ حَسَنَاتٍ وَکَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَّحِیمًا» {پس خداوند بدیهایشان را به نیکیها تبدیل میکند، و خدا همواره آمرزنده مهربان است. } ای اصبغ همانا اگر که دوستدار ما خدا را دیدار کند در حالی که گناهانی به اندازه کف روی دریا و سنگریزههای بیابان دارد، خداوند آن را میبخشاید - إن شاء الله تعالی
📜 الاختصاص: ۶۰
📜بحارالانوار ج۳۴ ص۲۸۰