eitaa logo
برهان انقلاب
331 دنبال‌کننده
105 عکس
62 ویدیو
6 فایل
﷽ لا تَخَفْ إِنَّكَ أَنْتَ الْأَعْلى‏ وَ أَلْقِ ما فِي يَمِينِكَ تَلْقَفْ ما صَنَعُوا إِنَّما صَنَعُوا كَيْدُ ساحِرٍ وَ لا يُفْلِحُ السَّاحِرُ حَيْثُ أَتى‏ (68 و 69 سوره طه) 📠 ارتباط با ما: @Borhan_enghelab
مشاهده در ایتا
دانلود
⚡️عزاداری امام حسین(ع) یک استثناء است/ نقدی بر توسعه ایام سوگواری ✍مهدی مسائلی از مجموع روايات و همچنین سيره و سنت پیامبر(ص) و ائمه(ع) برداشت می‌شود که در شرع اسلام، عزاداری و برپایی مجلس سوگواری برای شخص متوفی فقط سه روز مطلوب است نه بيشتر؛ بلکه این احتمال قوی است که استمرار عزاداری بیشتر از سه روز ناپسند نیز باشد. بر این اساس شيخ طوسی در المبسوط کراهت عزاداری بیشتر از سه روز را اجماعی می‌داند.(المبسوط في فقه الإمامية، ج١، ص۱۸۹) البته این موضوع استثنایی نیز دارد و آن عزاداری برای امام حسین(ع) است. از امام صادق روایت شده: «كُلُّ الْجَزَعِ وَ الْبُكَاءِ مَكْرُوهٌ سِوَى الْجَزَعِ وَ الْبُكَاءِ عَلَى الْحُسَيْنِ، عَلَيْهِ السَّلَامُ؛ یعنی همه عزاداری‌ها و گریستن‌ها ناپسند است مگر عزاداری و گریستن برای امام حسین(ع).» (شیخ طوسى، امالی، ص۱۶۲ همچنین بنگرید روایت مشابهی را در: ابن قولويه قمی، كامل الزيارات، ص۱۰۰.) اما در روزگار کنونی گستره این استثناء بسیار بیشتر شده است و شامل حال همه اهل‌بیت(ع) و امام‌زادگان و حتی علما و شخصیت‌هایی همچون امام خمینی نیز شده است. به نظر می‌رسد عزاداری از یک وظیفه خاص در قبال شهادت امام حسین(ع) به یک تکلیف در برابر همه اولیای الهی تبدیل شده است، آن‌گونه که ترک عزاداری در سالگرد وفات آنها، بی‌احترامی و هتک حرمت آنها جلوه می‌کند. در نگاه عمومیِ شیعیان، تعظیم و بزرگداشت شخصیت‌های دینی و بهره‌گیری معنوی از زندگی آنها متوقف به برپایی مجلس سوگواری برای آنها است. در سال‌های اخیر صدا و سیما و رسانه‌های رسمی کشور نیز این نگاه را پررنگ‌ می‌کنند و قطع برنامه‌های شاد تلویزیون و پخش‌ عزاداری برای حضرت زینب و معصومه(س) جزئی از سیاست‌های مذهبی صدا و سیما شده است. برای آن‌که عزاداری این ایام نیز توجیه‌پذیر باشد فعلا عنوان "وفات شهادت‌گونه" برای این مناسبت‌ها انتخاب شده است، شاید در سال‌های آینده عنوان "شهادت" به صورت کامل جای عنوان "وفات" بنشیند. این درحالی است که نه از نحوه وفات حضرت زینب(ص) اطلاعات تاریخی اطمینان‌آوری وجود دارد و نه از مکان دفن ایشان.(بسیاری از علما ایشان را مدفون در بقیع می‌دانند) به هر حال هم‌اکنون عزاداری جزء غالب مناسک دینی شیعه شده است و بر هر امر دیگر دینی اولویت دارد. اما این موضوع به غیر از این‌که موجب لاغر و کمرنگ شدن سایر مناسک دینی می‌شود، تبعاتی نیز برای کلیّت گفتمان تشیع دارد. امروز اقشار عادی مردم و حتی بسیاری از مذهبی‌ها، قادر به همراهی با تمام ایام عزاداری نیستند و از آنجا که به واسطه رسانه‌های رسمی، این ایام جزئی از مناسبت‌های مذهبی شده‌اند، سوگوار نبودن مردم و نداشتن حس عزاداری، بی‌اعتنایی به گفتمان مذهبی شیعه جلوه می‌کند. @motaleatehawzavi
برهان انقلاب
⚡️عزاداری امام حسین(ع) یک استثناء است/ نقدی بر توسعه ایام سوگواری ✍مهدی مسائلی از مجموع روايات و ه
🔴 نقطه مقابل تشیع انگلیسی را هم جدی بگیرید ✔ نقدی بر یادداشت مهدی مسائلی 🔸 همان‌گونه که تشیع انگلیسی با فراموش کردن ابعاد اجتماعی و سیاسی اسلام و خلاصه کردن آن در اقامه عزاء بر اهل بیت (ع)، راه را بر بسط ولایت ائمه اطهار در ابعاد گوناگون زندگی انسان مسدود کرده‌اند، جریانی به ظاهر انقلابی نیز -که تحت تأثیر افکار روشنفکری‌دینی قرار گرفته‌اند- با اظهار مخالفت نسبت به مظاهر هویت شیعی و تفسیر منفعلانه و نادرست از وحدت اسلامی، به تهی‌کردن اسلام از هویت شیعی دامن می‌زنند. 🔸 مایه تأسف است که از دل حوزه‌های علمیه، جریانی سر بر آورد که صداوسیما و رسانه‌های رسمی را به دلیل قطع برنامه‌های شاد خود در ایام وفیات ائمه اطهار (ع) مورد مؤاخذه قرار دهد. عجیبتر آن‌که برای اثبات مدعای خود به روایاتی که بر مطلوبیت تنها سه روز عزاداری بر میت دلالت می‌کنند تمسک می‌کنند و نمی‌دانند که نه اهل‌بیت (ع) مردگانی (!) هم‌عرض سایر اموات‌اند و نه اقامه عزا بر آن‌ها صرفاً عنوان عزاداری صدق میکند بلکه سوگواری بر آن‌ها، احیای امر آنان و تعظیم شعائر الهی به شمار می‌رود. 🔸 افزون بر این در میراث روایی ما نیز در مواردی (مانند توصیه امام باقر بر اقامه مجلس برای ایشان در منی به مدت ده سال) بر اقامه عزاء بر سائر اهل‌بیت (به غیر از امام حسین) اشاره شده است. (نویسنده مورد نقد در یکی از یادداشت‌های خود با اشاره به این حدیث می‌گوید که در این روایت تعبیر ندب به کار رفته که صرفا به معنای ذکر فضائل است و نه گریه، این در حالی است که با مراجعه به صحاح یا العین، به مقرون بودن ندب با گریه اشاره شده است. ضمن اینکه اختصاص ندب به زنان در حدیث مذکور، به روشنی بر همراهی آن با گریه تأکید میکند) 🔸 البته ما نیز با افزودن پیاپی دهه‌های عزاداری و خروج از مشی متعارف شیعه در طی قرون متوالی و یا عاشورایی شدن مجالس عزاداری برای سایر ائمه موافق نیستیم، اما این بدان معنا نیست که در برابر تجویز شادی در ایام وفیات ائمه اطهار علیهم السلام و زدودن مظاهر هویت با بهانه‌های گوناگون سکوت کنیم. 🔸 اتهام انقلاب اسلامی به فقدان هویت شیعی، مسأله‌ای است که هر از گاهی توسط تشیع لندنی –و به استناد مثل همین سخنان- اتفاق می‌افتد. به هر حال باید هوشیار بود و اجازه نداد که عده‌ای در قامت انقلاب با به تحریف کشاندن هویت شیعی جامعه، موجبات بدنام کردن انقلاب اسلامی را فراهم آورند و بهانه‌ای به دست تشیع لندنی برای حمله به انقلاب اسلامی بدهند. اینها درحالی است که فقهای بزرگ انقلابی همانند مرحوم آیت‌الله هاشمی شاهرودی موضعی کاملا روشن در این باره گرفته‌اند. ایشان در پاسخ به پرسشی می‌فرمایند: «برگزاری مجالس عزاداری اهل بیت (علیهم السلام) در هر زمانی که باشد و به هر مناسبتی که باشد از اعظم شعائر اسلامی محسوب می شود و اشکال ندارد.» (سایت معظم له) 🔸 در پایان مناسب دیدیم، که به عنوان حسن ختام، دیدگاه آیت الله میرزا جواد تبریزی را نیز در این‌باره نقل نماییم: شیعه در زمان ائمه اطهار (علیهم السلام) در حالت تقیه می زیست. ولی در هر صورت مظاهر عزاء را تا جایی که برایشان امکان داشت، اقامه می کردند. عدم وجود شعائر در آن زمان مثل زمان ما، فقط به خاطر عدم امکان بوده است و این دلیل نمی شود که عزاداری در زمان ما مشروعیت ندارد. پس به طور کلی تمام شعائر داخل در شعائر الله است و اظهار حزن بر مصایبی که بر امام حسین (علیه السلام) و اهلش و اصحابش یا سایر ائمه (علیهم السلام) رسیده است، دلالت بر مشروعیت عزاداری و استحباب عزاداری می کند. (تبریزی، الأنوار الإلهیة - رسالة فی لبس السواد، ص: 151) ⭕ به کانال مطالعات حوزوی بیپوندید: http://eitaa.com/joinchat/3837067264Cadec8373c5
11.57M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰حجةالاسلام‌زیبایی‌نژاد رییس مرکز مطالعات زن و خانواده: 🔻🔻🔻 💠آینده خانواده در ایران چگونه خواهد بود؟ 💠نقش پدر به عنوان سرپرست خانواده در آینده چه شکلی به خود خواهد گرفت؟ ⭕ به کانال مطالعات حوزوی بیپوندید: http://eitaa.com/joinchat/3837067264Cadec8373c5
🔴پیش گویی آیت الله بهجت درباره طول عمر امام خمینی و انتخاب آیت الله خامنه ای ✔شیخ علی بهجت 🔸ایران، مملکت شیعه است، در مواقع خطر اساسی به داد این ممکلت، رسیدند. همینطوری که اول انقلاب هم در موقع خطر اساسی، وقتی همه خواب بودیم، هلیکوپتر آمریکای ها در صحرای طبس، ویران شد، دست الهی بود، درباره خود حضرت آقای خمینی هم جریانی که پیش آمده بود، ایشان سکته قلبی که کرده بودند و برای مداوا از قم به تهران منتقل می شدند، ایشان به آیه الله بهجت پیغام دادند. آقا خیلی از این مسئله ناراحت شدند. بعد فردایی که آقا از حرم آمد، به ایشان عرض کردم: چطور شد؟، گفت خدا ده سال به مردم رحم کرد. وقتی امام خمینی رحلت کردند، بعد از این حرف‌ها دیدیم درست ده سال به عمر امام خمینی، اضافه شد. بله، مملکت آن موقعی که نیاز دارد، خدواند و ائمه مراقب هستند. 🔸 توجه و عنایت دیگر امام عصر و تایید الهی، انتخاب رهبری فعلی می باشد، ایشان انتخاب شده الهی بود. البته خبرگان با قیام و قعود، تأیید کردند، ولی ایشان با تایید الهی و امام عصر، انتخاب شده بود. خاطره ای را که در حضور مرحوم آیه الله بهجت بودم را برای شما نقل میکنم، دقیقاً یادم نیست چه سالی بود. بالاخره بعد از سال شصت بود که یک آقایی آمد بعد از روضه، مجلس که مقداری خلوت شد به آقا رو کرد و گفت: آقا خواب عجیبی دیدم. از اهل علم بود. شاید سنش بین 50 و 60 بود. رو کرد به آقا و پرسید آقا خواب عجیبی دیدم. روبروی آقا نشسته بود. گفت: خواب دیدم مجلسی هست، جمعیت زیادی و منبر هم آماده است، قرار است آقای خمینی منبر برود جمعیت همه آماده شده‌اند، آقای خمینی هم نشسته است، زمان منبر رفتن شد و همه آماده شدند، اما ایشان رو کرد به آقای خامنه‌ای و فرمود که شما بروید، مردم منتظر شما هستند، لکن آقای خامنه ای گفت که شما مرا معذور کنید، حاضر نشد، امام خمینی، دستور داد، امر کرد، ایشان خائفاً یترقب بالا رفتند. و بعد ان شخص از آیه الله بهجت، پرسیدند: تعبیر این خواب چه می باشد؟ آقا فورا و بلافاصله گفت: "این همان است که گفتند بعد از ایشان، ایشان است". در حالیکه آن موقع قائم مقام رهبری، آقای منتظری بود و کسی تفکر مخالف این موضوع را نداشت. منبع: رجانیوز: yon.ir/innMp حوزه نیوز: yon.ir/3FoOl ⭕ به کانال مطالعات حوزوی بیپوندید: http://eitaa.com/joinchat/3837067264Cadec8373c5
🔴حجت الاسلام موسوی فرد امام جمعه خرمشهر هستند و درحال ترمیم سیل بندهای منطقه اروندکنار خداقوت @motaleatehawzavi
🔴 در مڪتب تشیع، انسانیت هم هست❗️ ادامه در پست زیر👇👇👇
🔴 در مڪتب تشیع، انسانیت هم هست❗️ یڪی از قبیح ترین و مشمئزڪننده ترین تفڪّرات بسیاری از اعضای انجمن حجتیّه و حامیانشان، در این روزها مشهود است. ڪشور به واسطه حادثه تأسّف بار وقوع سیل، در اندوه و ناراحتی و اضطراب است، امّا آقایان همچنان در پی نشان دادن عناد خود با ‼️ از برادران اهل تسنّن خجالت میڪشم ڪه اعلام ڪنم، در میان ما شیعیان برخی از افرادی هستند ڪه با اعلام شماره حسابهای مخصوصی میان خودشان، تضمین میدهند ڪه : "اگر بنا دارید فقط به شیعیان منطقه آسیب دیده ڪمڪ رسانید، به این حساب واریز ڪنید"‼️ در زلزله ڪرمانشاه و سیل این روزهای استانهایی همچون گلستان، شاهد این اقدام غیرانسانی هستیم. ❓نمی دانم این اقدام را با پیروی اینان از ڪدام طریق توجیه ڪنم؟ مگر نه این است ڪه حضرت آیت الله وحید خراسانی ڪه مرجع تقلید بسیاری از آقایان و مورد احترام همه آنان است، در فتوای معروف خود نوشتند: ✅ « هر ڪس شهادت به وحدانیت خداوند متعال و رسالت خاتم انبیاء(صلی الله علیه وآله وسلم) بدهد مسلمان است، و جان و عرض و مال او مانند جان و عرض و مال ڪسی ڪه پیرو مذهب جعفری است محترم است و وظیفه شرعی شما آن است ڪه با گوینده شهادتین هر چند شما را ڪافر بداند به حسن معاشرت رفتار ڪنید، و اگر آنها به ناحق با شما رفتار ڪردند شما از صراط مستقیم حق و عدل منحرف نشوید، اگر ڪسی از آنها مریض شد به عیادت او بروید، و اگر از دنیا رفت به تشییع جنازه او حاضر شوید، و اگر حاجتی به شما داشت حاجت او را برآورید.» http://jvan.me/1ACf اصلاً از مرجعیّت بگذریم، چون آقایان بلدند ڪه به وقتش چگونه حتّی از فتوای مرجعشان هم عبور ڪنند. ❓مگر نه این است ڪه علی (علیه السّلام) به خانواده دشمنی ڪه بر او شمشیر ڪشیده بود، ڪمڪ میڪرد؟ سیره اهل بیت (علیهم السّلام) در ڪمڪ رسانی به نیازمندان عصر خود ڪه غالباً شیعه نبودند، چه بود؟ داغدیدگان ما ڪه برادر و هموطنمان هستند. 💠 ما انسانیّت را نه فقط از خمینی، بلڪه از شاگردان مڪتبش آموختیم... به نقل از: @hojjatiyeh ⭕ به کانال مطالعات حوزوی بیپوندید: http://eitaa.com/joinchat/3837067264Cadec8373c5
طلبه ای نان به دست، قدم بر لبه دیوار، به سوی سگ گرسنه ای محاصره در سیل. می شود در اوج مصیبت، لحظه هایی زیبا آفرید. @motaleatehawzavi
هدایت شده از  جهادگران مجازی
بسم الله الرحمن الرحيم 📣ما صدای شما را به گوش همگان میرسانیم براى فعالیت آسان و مؤثر در فضای مجازی 🔊رهبر انقلاب اسلامی: فضای مجازی به اندازه انقلاب اسلامی اهمیت دارد و عرصه فرهنگی عرصه جهاد است. اگر از فضای مجازی غافل شویم اگر نیروهای مؤمن و انقلابی این میدان را خالی کنند مطمئنا ضربه خواهیم خورد. هر کس به اندازه وسع و توان و هنر خود باید در این میدان حضور یابد. 🔸امروزه اهمیت فضای مجازی بر کسی پوشیده نیست، اما حضور پر رنگ و تاثیرگذار در آن نیازمند تلاش مستمر و طولانی مدتی است که غالبا برای افراد میسر نیست. بسیار اتفاق افتاده است که پیشنهادات و نظرات نابی را در زمینه های دینی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و... داشته ایم، اما به دلیل در اختیار نداشتن یک رسانه قدرتمند از به اشتراک گذاشتن آن منصرف شده ایم. 🔸ما در اینجا و با یاری خدا، ساز و کار ویژه ای را برای جوانان متدین، متعهد و انقلابی فراهم ساخته ایم تا از طریق هم افزایی و به کارگیری ظرفیت‌ها، و بهره‌مندی از سوژه های خلاقانه ای که میتواند به ذهن هر انسانی خطور کند و در تکامل معنوی، اخلاقی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی جامعه تاثیرگذار باشد، پیامهای شما را به گوش هزاران مخاطب رسانده تا بدین شکل هر کس سهم خود را در پاسداری از ارزشهای الهی ادا کند. 💢پس با (جهادگران مجازی) همراه باشید: http://eitaa.com/joinchat/1151926290C32ccfb7178
هدایت شده از سخن شیعه
💠تقلیل سطح انتظارات از حوزه انقلابی! 🔸حوزه انقلابی یکی از کلمات کلیدی است که هر کس هر طور که میخواهد آن را تعریف کرده و دایره شمول آن را قبض و بسط میکند! امروز هرکس به نحوی آن را تعریف میکند بعضی را انقلابی مینامد عده دیگر را غیر انقلابی. 🔸اما مگر امامین انقلاب کم در اینباره صحبت کردند؟آیا برای کسی که بیانات ایشان را شنیده باشد ابهامی باقی می ماند؟ پس چرا از بعضی آقایون برداشت هایی از حوزه انقلابی شنیده میشود که معلوم نیست از کدام یک از بیانات رهبری فهم شده است؟ 🔸استاد فاضل لنکرانی اخیرا در مصاحبه ای گفته اند:«من هر چه فکر میکنم منظور این آقایانی که میگویند حوزه سکولار است را نمیفهمم! در ادامه اضافه کردند بعضی خیلی انقلابی اند بعضی در انقلابی بودن یکخورده متوسط اند اما ما در حوزه ضد انقلاب نداریم...همینجا عرض بکنم من به هیچ وجه این فرمایش بعضی بزرگان جامعه مدرسین را قبول ندارم که امروز دو فکر در حوزه داریم!... حوزه ما و اساتید ما که بیش از ۱۰۰۰ نفر هستند همگی انقلابی اند! امروز در حوزه کسی را نداریم که نظام اسلامی و رهبری را قبول نداشته باشد واقعا بخواهد منکر شود! امروز نباید بگوییم در حوزه ما دوفکر وجود دارد!» 🔸این نوع برداشت از هرکسی ناامیدکننداست واز شخصیتی چون استاد فاضل،ناامیدکننده تر! اولا باید گفت شما به چه دلیلی هر آن کس که ضد انقلاب نیست را انقلابی انگاشتید؟آیا هر کس گفت من نظام و رهبری را قبول دارم انقلابی است؟ شما چرا تعریف حوزه انقلابی و سطح انتظارات از آن را از بیانات رهبری برداشت نمیکنید؟ 🔸چرا دایره شمول انقلابی بودن را برای هرکس که بخواهید باز میکنید؟به صورتی که خطر انقلاب زدایی از درون حوزه یک توهم توطئه به حساب آید؟ رهبر معظم انقلاب انتظار خود را از حوزه علمیه چنین تعیین میکنند:«پشتيبانى به معناى حقيقى كلمه! يعنى حوزه ى علميه خوراك فكرى اين نظام را بدهد؛ آن را توجيه دينى بكند؛ تربيت و انسانسازىِ لازم را براى ادارهى اين نظامِ باعظمت بكند.» 🔸سوال بنده این است یک فرد اول باید فکر کند بعد حرکت نماید یااول حرکت کند بعد فکر نماید؟ قطعا فکر قبل از عمل و حرکت است .به طریق اولی جامعه نیز باید اول فکر کند و بعد حرکت نماید. این خوراک فکری وظیفه حوزه است اما افتخار حوزه این است که حرکت های انجام شده جامعه را حد بزند.یعنی همیشه یک قدم عقبتر از جامعه! آیا امام منتظر شد انقلاب انجام شود بعد حد اسلامی را تعیین کند یا اینکه پشوانه علمی آن را پیشاپیش تبیین نمود و خود وارد مرحله عمل شد؟ 🔸حرکت انقلابی یعنی مشخص کردن مراحل پنجگانه انقلاب تا تمدن نوین اسلامی در دهه هفتاد توسط رهبری وحرکت انقلابی حوزه یعنی پشتوانه فکری و نیروسازی برای این پنج مرحله انقلاب. 🔸رهبر معظم میفرمایند:«حوزه هاى علميه و علماى دين نمیتوانند نسبت به دستگاه و امور كشور و آنچه كه میگذرد، بیتفاوت باشند و بگويند حالا ديگر خودشان مىدانند؛ ما چه كار كنيم؛ نه له و نه عليهشان چيزى نمىگوييم مثلًا اگر خيلى لطف كنند، بگويند چيزى عليهشان هم نمىگوييم! چنين چيزى نمىشود؛» 🔸آیا رویکرد بسیاری از اساتید حوزه غیر از این است؟ آیا آنها در طول این چهل سال برای انقلاب هزینه داده اند؟نشست اساتید با آنهمه ظرفیت چه کمکی به نظام اسلامی کرده است؟چه باری را از روی دوش نظام برداشته است؟ 🔸رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیرشان فرمودند: طلبه‌ی ما، استاد ما، فاضل ما، عالِم ما، مرجع ما اگر چنانچه معتقد به این تحوّل عظیمی که اسمش انقلاب است، بود، به درد این کشور خواهد خورد. اگر معتقد به این نبود، به درد کشور نمیخورد، به درد جمهوری اسلامی نمیخورد؛ باید معتقد باشد. اینکه بنده میگویم حوزه‌ی انقلابی، معنایش این نیست که حالا حتماً در مثلاً فلان‌ جا شعار [بدهد]؛ حالا یک وقت لازم هم باشد، شعار هم باید داد؛ بنده هم گاهی که لازم است، شعار میدهم لکن مهم این است که عمیقاً از بن دندان معتقد باشد. 🔻آیا با سطح انتظارات رهبری از حوزه میتوان حوزه فعلی را انقلابی نامید؟ آیابهتر نیست بجای تقلیل انتظارات از حوزه انقلابی،تلاش خود را برای رسیدن به آن جایگاه بیشتر نماییم؟ ✍ حسین زاده 🔻🔻🔻 @sokhanshia
جوانی ژورنالیست که حتی یک واحد درسی را در حوزه علمیه نگذرانده است، از نسبت حوزه با سکولاریسم میگوید. فرید مدرسی که خود مدت‌ها در تیم یکی از روزنامه‌نگاران سکولار کشور (محمد قوچانی) کار آموخته است و در سکولارترین روزنامه‌های کشور (شرق،اعتماد، اعتماد ملی و هم‌میهن) قلم زده است، اکنون نگران چسبیدن انگ سکولاریسم به حوزه سنتی شده است. او نمیداند که حوزه علمیه با جنگ رسانه‌ای او نمیشود. تلاش امروز او صرفا برای زنده نگه داشتن گفتمان نفی سکولاریسم در حوزه است، شاید بدین طریق بتواند در مطالبه حوزویان برای تحول در حوزه کندی ایجاد کند. @motaleatehawzavi
🔴 آیا کسانی که سکولاریسم پنهان روحانی را ندیدند، میتوانند سکولاریسم حوزوی را ببینند؟! 🔴 دوگانه حوزه انقلابی-سکولار، همان دوگانه حوزه طرفدار روحانی-مخالف روحانی است 🔸 بحث درباره حوزه انقلابی و سکولار، هر از گاهی میان شخصیت‌های حوزوی بالا میگیرد و رسانه‌های حوزه سکولار نیز در این میان با بسیج کردن امکانات خود سعی در به ابتذال کشاندن دوگانه حوزه انقلابی-سکولار دارند. اما تغییر قواعد این بازی برای جریان انقلابی چندان دشوار نیست. 🔸 یک استقرای گذرا نشان میدهد غالب (تأکید میکنم که غالب) کسانی که سکولاریسم حوزوی را توهم میدانند، رأی خود را در انتخابات در سبد روحانی انداخته‌اند. به بیان دیگر میان حمایت از روحانی (و همچنین تعلق خاطر به اردوگاه کارگزاران) و توهم دانستن خطر سکولاریسم رابطه معناداری وجود دارد. 🔸 بنابراین زین پس با هر شخصیت حوزوی که خطر سکولاریسم در حوزه را توهم میخواند، مواجه شدید، ابتدا از او بپرسید که در انتخابات گذشته به چه کسی رأی داده است؟ پاسخ به این سؤال خصوصاً در شرایط فعلی که دولت روحانی به مرز ورشکستگی سیاسی رسیده است، برای بسیاری خوشایند نخواهد بود. سپس باید پرسید: آیا کسی که نتوانسته است سکولاریسم پنهان روحانی را تشخیص دهد، میتواند سکولاریسم حوزوی را تشخیص دهد؟ 🔸 البته گمان نمی‌کنم رویکرد سکولار دولت روحانی برای کسی قابل انکار باشد. و مگر میتوان سکولاریسم را از دولتی که علنا فریاد میزند که «مبارزه با خواست مردم شرعی و قانونی نیست.» نفی کرد؟! مگر میتوان سکولار بودن دولتی را که صریحا میگوید «منکر همانی است که مردم می‌گویند این کار بدی است. مقابله با یک منکر زمانی است که وقتی پلیس با آن برخورد می‌کند، مردم برای آن کف می‌زنند»، و نقشی برای حکومت در سعادت اخروی مردم قائل نیست و میگوید: «بگذاریم مردم خودشان راه بهشت را انتخاب کنند، نمی‌توان به زور و شلاق مردم را به بهشت برد.» انکار کرد؟! ومگر میتوان دولتی را که برای اجرایی شدن سند2030 تلاش می‌کند، دولتی انقلابی و اسلامی نامید؟! 🔸 با این رویکرد بدون شک، تیغ رسانه‌های سکولار برای از حوزه کند خواهد شد و چاهی که برای حوزه انقلابی کنده‌اند به مقبره آنان تبدیل خواهد شد؟ راستی آقای فرید مدرسی! شما در انتخابات گذشته به چه کسی رأی دادید؟ ⭕ به کانال مطالعات حوزوی بیپوندید: http://eitaa.com/joinchat/3837067264Cadec8373c5