eitaa logo
برهان انقلاب
332 دنبال‌کننده
105 عکس
62 ویدیو
6 فایل
﷽ لا تَخَفْ إِنَّكَ أَنْتَ الْأَعْلى‏ وَ أَلْقِ ما فِي يَمِينِكَ تَلْقَفْ ما صَنَعُوا إِنَّما صَنَعُوا كَيْدُ ساحِرٍ وَ لا يُفْلِحُ السَّاحِرُ حَيْثُ أَتى‏ (68 و 69 سوره طه) 📠 ارتباط با ما: @Borhan_enghelab
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از برهان انقلاب
🔴مرکز خرید حوزه علمیه و هضم شدن در مناسبات اقتصاد سرمایه داری 🔸امروزه هایپرمارکت ها و مراکز بزرگ خرید، با همه معایب و مزایایی که دارند به جزئی مهم از چرخه توزیع در کشور ما تبدیل شده اند. در همین راستا، نیز با ایجاد در این عرصه اقتصادی ورود کرده است. 🔸مدتهاست که بعد از هر بار مراجعه به مرکز خرید کوثر، از وضعیت موجود در فروشگاه تابع یک نهاد مهم حوزوی شگفت زده میشوم. آیا این همان حوزه ای است که به دنبال تدوین است در حالی که از تطبیق فقه خرد خود، بر مرکز تحت اشراف خویش نیز درمانده است. 🔸زن به عنوان نیمه ای تاثیرگذار بر جامعه اسلامی، مسوولیت ها و حقوق مشخصی را در اسلام به خود اختصاص داده است و همانطور که اشتغال زنان، در مشاغلی همچون پزشکی، پرستاری ، آموزگاری و دیگر رشته های متناسب با هویت و شخصیت زن پسندیده و مطلوب است، - بلکه در مواردی همچون زنان سرپرست خانوار اجتناب ناپذیر است- به کارگیری او در مشاغلی مردانه و یا مواردی که مستلزم اختلاط و مواجهه مستقیم و روزانه با هزاران مرد است، ناپسند و مردود به شمار میرود. بنابراین با کدامین توجیه، مرکز خرید جامعه المصطفى به خود اجازه میدهد، زنی را که شریعت مقدس اسلام نسبت به اختلاط او با مردان حساس بوده - تا آنجا که مسجد او را خانه اش دانسته است- برای فریاد کشیدن در جمع مردان و تبلیغ فلان کالا و یا نشستن پشت صندوق و مواجهه روزانه با هزاران مرد به کار بگمارد. 🔸از سوی دیگر، در حالی که برخی از نهادها و مراکز، همچنان از ضوابط ویژه ای نسبت به پوشش مراجعین خود استفاده می کنند و از ورود افراد با ظاهر نابهنجار ممانعت به عمل می آورند، مرکز خرید کوثر هیچ قانون و ضابطه ای را در این باره اعمال نمیکند، و طلاب محترم حوزه علمیه که هنگام مراجعه به سایر مراکز، به دلیل ظاهر نابهنجار برخی مراجعین، برای رعایت وظیفه الهی، در تنگنا قرار میگیرند، در فروشگاه متعلق به خود نیز از این مشکل در امان نیستند. 🔸ضروری است که مسؤولان جامعه المصطفى هر چه زودتر به جبران این اشتباه پرداخته و مناسبات سرمایه داری را بر مرکز خرید منتسب به حوزه علمیه حاکم نسازند. ⭕️به کانال مطالعات حوزوی بیپوندید: http://eitaa.com/joinchat/3837067264Cadec8373c5
14.93M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺سیدمحمد جواد علوی بروجردی: مرجعیت در شیعه آزاد است. یعنی هر کسی خودش را دارای صلاحیت می‌داند ورود پیدا می‌کند 🔸یادداشت مطالعات حوزوی در مطلب بعدی👇 @Motaleatehawzavi
🔴انتقاد از مرجعیت در شیعه آزاد است 🔸جناب آقای علوی بروجردی در سخنانی فرموده‌اند که مرجعیت در شیعه آزاد است و هرکس خودش را دارای صلاحیت می‌داند ورود پیدا می‌کند. این نکته را هم بنده می‌افزایم که علاوه بر این، انتقاد به مرجعیت نیز در شیعه آزاد است و هرکس حق دارد نقد خود را نسبت به شخصیتی که متصدی امر مرجعیت شده و یا در صدد آن است، ایراد نماید. البته از نظر نباید دور داشت که مرجعیت آزاد در میان شیعه هیچ‌گاه به معنای شکستن الگوهای سنتی مرجعیت نبوده است. 🔹همانگونه که گفتیم، مرجعیت شیعه علاوه بر آزاد بودن، قابل نقد است و از شروط اولیه مرجعیت در شیعه فقاهت می‌باشد و هرکس که متصدی مقام مرجعیت می‌شود می‌بایست حائز این مرتبه باشد. چندی قبل یکی از عزیزان در یادداشتی با برشمردن تقریرات و آثار علمی جناب‌عالی نتیجه گرفته بود که شما شرایط مرجعیت را دارید. گذشته از غیر علمی بودن این روش برای اثبات فقاهت، بنده باید بگویم که نه این آثار را خوانده‌ام و نه تخصص لازم برای اظهار نظر در این‌باره را دارم، اما مطلبی را از حضرت‌عالی دیده‌ام که عقیده دارم چنین سخنی را هیچ گاه یک مجتهد مبرز و زبردست بر زبان نمی‌آورد. شما در سال 95 در دیدار شیخ خالد مطر التمیمی، مسئول گروه حقوق دانشگاه بحرالعلوم نجف اشرف فرموده‌اید: «ما امروز در حوزه‌ها نیاز داریم که فقه حقوق انسان را تدوین و تدریس کنیم. حتی این مشکل را در خود ایران هم داریم. بهایی‌ها مسئله ما هستند. با بهایی‌ها چه کنیم؟ بر اساس مبانی خود اسلام هم اینها شهروند هستند و حقوقی دارند. ما حق کشتن و حبس آنان را به جرم عقیده نداریم. آنها حق زندگی دارند. حقوق انسان در فقه، موضوع مستقلی است. باید در حوزه‌ها بحثی راجع به حقوق انسان به طور جدی راه بیندازیم»، البته یک روز بعد از انتشار این سخنان، دفتر حضرت‌عالی در اطلاعیه‌ای بیان کرد که به دنبال پاره‌ای سؤالات از این دفتر لازم است اعلام کند که بهائيت همانند وهابيت و قادياني از مذاهب ساخته و پرداخته قدرت­هاي استعماري در ميان جوامع مسلمان هستند و مطالب مطرح شده در این دیدار در مقام تبيين كلام امام علی (ع) خطاب به مالك اشتر نخعي بوده است که شرح حقوق انسانها فارغ از هر عقيده است و شامل موارد ترتب عناويني چون اضلال، افساد و ارتداد نیست. دفتر ایشان همچنین در این اطلاعیه در مقام تفسیر حق شهروند گفته است: حق شهروندي از نظر حقوقي همان حق تابعيت است كه براي همه متولدين در هر كشور در قوانين اساسي در نظر گرفته شده، و در قانون اساسي ما نيز به رسميت شناخته شده است. و مراد از آن حمايت از ارباب جرم و مصونيت از حدود شرعي و قانوني نيست. 🔸بدیهی است که چنین اطلاعیه‌ای اگرچه ناسازگاری سخنان بیان‌شده در آن دیدار را قدری تلطیف می‌نماید ولی نمی‌تواند مخالفت آن با مبانی فقه تشیع را برطرف کند. آن‌گونه که در فقه آموخته‌ایم، کفار یا ذمی‌ و یا معاهد و مهادن‌ و یا حربی هستند، و طبق دیدگاه فقه اهل‌بیت (ع)، بهاییت نه ذیل کفار اهل ذمه (که شرط آن اهل‌کتاب بودن است) و نه ذیل کفار معاهد و مهادن (که شرط آن وجود مصحلت و در موضع ضعف بودن مسلمانان است) قرار می‌گیرد تا پیروان آن بتوانند آزادانه در جامعه اسلامی زندگی کنند و مشمول حقوق شهروندی شوند؟ بدیهی است که تفسیر حقوق شهروندی به صدور شناسنامه و حق تابعیت بدون این‌که بر آن هیچ اثر دیگری (همچون بهره‌مندی از خدمات دولتی و ملی و...) مترتب شود، چیزی جز بازی با کلمات نیست. ناگفته نماند که اگر شما توضیحی درباره وجه موافقت این سخنان با مذهب تشیع دارید، با گوش جان آماده شنیدن آن و بازنشر آن هستیم. ⭕️به کانال مطالعات حوزوی بیپوندید: http://eitaa.com/joinchat/3837067264Cadec8373c5
🔻به این سه تصویر دقت کنید: 🔹تصویر 1: فرید مدرسی، خبرنگار اصلاح‌طلب فعال در زمینه حوزه و روحانیت، عضو سابق دفتر تحکیم و محکوم به بازداشت در جریان اعتراض به حکم هاشم آغاجری به جرم توهین به مرجعیت در کنار جناب حجة الاسلام والمسلمین شهرستانی. 🔸تصویر2: فرید مدرسی در کنار دوست قدیمی و صمیمی خود، محسن بیات زنجانی فرزند اسدالله بیات زنجانی. 🔹تصویر 3: جناب حجة الاسلام والمسلمین شهرستانی در دیدار مدعی مرجعیت، اسدالله بیات زنجانی. ✔️این تصویر و شواهد متعدد دیگر این احتمال را تقویت می‌کند که اصلاح‌طلبان فعال در حوزه، با جدیت به دنبال شکستن الگوهای سنتی مرجعیت و به کرسی نشاندن طیف‌های نزدیک به خود در حوزه از طریق ارتباط‌گیری نزدیک با شخصیت‌های ذی‌نفوذ حوزوی و مشروعیت‌بخشی به آن‌ها هستند و این هوشیاری هرچه بیشتر شخصیت‌های حوزوی و طلاب ارجمند را می‌طلبد. @motaleatehawzavi
هدایت شده از مناهج 🇵🇸🇮🇷
پویش نه به اولین گام بهبود 🌀 نحوه امضای طومار: متن طومار اول: https://eitaa.com/manahejj/1697 متن طومار دوم: https://eitaa.com/manahejj/1698 امضای طومارها: برای تأیید طومار، و خود را برای مدیر کانال ارسال کنید تا در انتهای طومارها درج، و برای حجج اسلام خاموشی و رییسی، ارسال گردد. 👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻 نشانی مدیر: @Manahejj_admin http://eitaa.com/joinchat/3159949328Ce4657829f7
هدایت شده از خبرگزاری رسا
🔸نامه حوزه علمیه به حضرات آیات و حفظهما الله 🔹بسم الله الرحمن الرحیم «و أَطيعوا الله و رسوله و لاتنازعوا فتفشلوا و تذهب ریحکم واصبروا ان الله مع الصابرین» 🔹 حضرات آیات یزدی و آملی لاریجانی، طلاب حوزه علمیه با توجه به شرایط بوجود آمده و سوء استفاده ضد انقلاب از آن، مطالبی را محضرتان عرض خواهند کرد: 1️⃣ سزاوار نیست مباحثات طلبگی حضراتی چون شما که استوانه‌های نظام هستید به عرصه جامعه کشیده شود؛ چراکه همانگونه که شاهد هستیم عواقب آن دامن‌گیر اسلام، روحانیت، انقلاب و نظام خواهد شد. 2️⃣ مباحثات طلبگی همیشه بر محور استدلال استوار بوده است؛ نه تخریب و تضعیف و تقبیح طرف مقابل. 3️⃣ با توجه به پیش رو بودن انتخابات (مجلس و سپس ریاست جمهوری) و تمام تلاش ضد انقلاب برای تخریب شورای نگهبان و هدم نظارت استصوابی، اصلا به صلاح نیست که اختلافات و منازعات به متن جامعه رسوخ نماید. 🔻حضرت آیت‌الله یزدی: 🔹شما از دیرباز از دنیا و تعلقات دنیوی گذشتید و در شهر و روستا، در تبعید و ناخوشی و در همه احوال، یار صدیق و با وفای حضرت روح الله بودید و تا آخر هم امام امت به شما ارادت داشت. اما چند نکته‌ای هم محضر شما شایان ذکر است: 1️⃣ شایسته بود در مورد نامه‌ای که از اساس تکذیب شده، بیشتر فحص و تحقیق می‌کردید. 2️⃣ شایسته است لحن تعابیر و انتقادات خود را با کمال سعه صدر بیان دارید؛ تا مبادا گرگهایی که دندان تیز کرده‌اند برای نظام، از بیانات شما، خوراک خود را برگیرند. 3️⃣ متن بیانیه جامعه مدرسین مبنی بر سندیت نداشتن استنادات غیر رسمی و منتسب به حضرتعالی، کافی نبود؛ لذا شایسته بود مطالب منتشر شده که حاوی شیطنت‌های رسانه‌ای بود، قویا تکذیب شود تا دیگر شاهد مسمومیت و تشنج فضای فعلی نباشیم. 🔻واما آیت الله آملی لاریجانی: 🔹شما در زمره علمای انقلابی و متعلق به بیت گرانقدری هستید؛ اما نکاتی شایان ذکر است: 1️⃣ با توجه به اینکه روز گذشته دفتر جامعه مدرسین سخنان منتشر شده و منتسب به آیت‌الله یزدی را فاقد سندیت دانست، توقع می‌رفت حضرتعالی سعه صدر بیشتری نشان دهید و نه تنها مراعات شرایط را بنمایید؛ بلکه احترام بزرگتری آیت‌الله یزدی را همچنان نگه دارید. 2️⃣ اگر با شخص آیت‌الله یزدی و یا سخنان ایشان مسأله دارید، چرا پای ارکان نظام و انقلاب باید به میان آید؟! در سخنان حضرتعالی -که البته شاید از روی تعجیل و ناراحتی بوده- اتهامات غیر مستند نبود؟! سخن از دفتر خبرگان و لطایف الحیل گرفتن آنجا، سخن از برنامه‌‌ریزی‌های صداوسیما و نهادهای دیگر، اتهامات اثبات نشده درباره برخی مسؤولین و ...؛ از شما که یک دهه بر مسند قضا تکیه داشتید، برخوردی اصولی‌تر و دقیق‌تر توقع می‌رود. 3️⃣ قبول کنید نمی‌توان از طرفی وکیل متولی یک مدرسه علمیه بود و از طرف دیگر، همه بار مسؤولیت ساخت و ساز آن را و اینکه اشرافی هست یا خیر را از خود مبرا دانست. هرچند ای کاش خیلی پیشتر از این و با آرامش خاطر همین توضیحات را به جامعه طلاب می‌رساندید. همین مورد هم می‌رساند که حضرتعالی باید تعامل بیشتر و بهتری با رسانه‌ها، طلاب و مردم داشته باشید. 4️⃣ خوب می‌دانید که استعمار چه تلاش گسترده‌ای برای حذف آیت‌الله یزدی از خبرگان نمود، جا داشت با تأنی بیشتری وارد میدان می‌شدید؛ تا مبادا خوراک ضد انقلاب فراهم شود. 5️⃣ حتی اگر انتقادات شما به شخص آیت‌الله یزدی وارد باشد، نباید لبه تیز نقد، جایگاه مقدس جامعه مدرسین را هدف قرار دهد. امروز که عده‌ای با سودای مرجعیت، دنبال تحقق اهداف خود هستند، چه نهادی غیر از جامعه مدرسین، توان مقابله و دفع مدعیان مرجعیت که امام امت در سال پایانی عمر خود اشاره کرد را دارد؟! ایشان فرمودند: «إن‌شاءالله در بین جامعه مدرسین و طلاب انقلابی اختلافی نیست، اگر باشد بر سر چیست؟ بر سر اصول یا بر سر سلیقه‌ها؟ و آیا ایادی استکبار، روحانی‌نماهایی را که تا حدمرجعیت تقویت نموده است، فرد دیگری را بر حوزه‌ها حاکم نمی‌کنند؟» ♨️در آخر از هردو عالم انقلابی درخواست می‌شود با انتشار بیانیه‌ای مشترک به همه مخاصمات پایان داده و نشان دهند که خوشحالی فعلی ضد انقلاب چیزی جز یک خواب زودگذر نبوده و ارکان جمهوری اسلامی از بن، مستحکم و بی خدشه است؛ کما اینکه مسؤولین آن نیز متعهد به اسلام و انقلاب هستند. لذا در این عرصه مجالی برای جولان خناسان و وطن فروشان ضد انقلاب نیست. همچنین به جد باید با منتشر کننده سخنان آیت‌الله یزدی برخورد قضایی شود؛ تا دیگری جرأت نکند با اعتبار و آبروی نظام بازی کند. 🆔 @rasanews_agency
🔴روایت خبرگزاری وابسته به دفتر آیت‌الله سیستانی از ظلم به زنان در عرصه‌های ورزشی در گرماگرم ماجرای 🔸این روزها که و ورود زنان به ورزشگاه به یکی از مهم‌ترین اخبار رسانه‌های داخلی و خارجی تبدیل شده است، خبرگزاری وابسته به دفتر آیت‌آلله سیستانی با انتشار خاطره‌ای از حجت الاسلام هاشمی رفسنجانی، از ظلم به زنان و ایجاد محدودیت برای آنان در عرصه‌های ورزشی سخن گفت. 🔸در این مطلب به نقل از حجت الاسلام هاشمی رفسنجانی آمده است: آنقدر به زنان ظلم نکنیم و آنها را محدود نکنیم. برخی فکر می کنند با محدود کردن زنان خدمت می کنند؛ این چه خشکی بی جایی است که خدا و پیامبر نخواسته و ما می خواهیم! 🔸اگرچه این اظهارات مربوط به اصل موضوع ورزش بانوان است اما انتشار یکباره آن در گرماگرم موضوع ورود زنان به ورزشگاه و هجمه رسانه های خارجی به نظام اسلامی بابت آن، قابل تامل است. 🔸کانال مطالعات حوزوی در گذشته بارها مسئله سوءاستفاده خبرگزاری مذکور از بیت مکرم آیت‌الله سیستانی را گوشزد کرده بود. https://fa.shafaqna.com/news/807386/ ⭕️به کانال مطالعات حوزوی بیپوندید: http://eitaa.com/joinchat/3837067264Cadec8373c5
🔹بازی با مرجعیت؛ برای افزایش سن ازدواج! @motaleatehawzavi
‍ 🔹بازی با مرجعیت؛ برای افزایش سن ازدواج! 🔻فتوایی از آیت الله مکارم شیرازی مبنی بر ممنوعیت ازدواج های زیر ۱۳ سال در فضای رسانه ای در حال دست به دست شدن است، این فتوا از کجا آماده و علت صدور آن به چه علت است؟ 🔻مهرماه ۹۵ پژوهشی تحت عنوان طنین سکوت در باب نقد ازدواج زودهنگام توسط نشر شیرازه رونمایی می شود. کامیل احمدی در این پژوهش گزارشی از وضعیت حاد و بحرانی ازدواج های موسوم به کودک همسری مبنی بر بالا بودن میزان طلاق، ترک تحصیل بالا، میزان بالای مرگ و میر بالای دختران در هنگام زایمان، عدم رضایتمندی جنسی و ... ارائه می کند 🔻دقیقا یک ماه بعد اولین سیمنار ازدواج کودکان در ایران توسط جمعیت امام علی علیه السلام در دانشگاه علم و صنعت برگزار شده و پژوهشی دیگر در نقد ازدواج زودهنگام در این سمینار رونمایی می شود. این پژوهش نیز بر وجود آسیب های بالا در ازدواج های زودهنگام تاکید میکند 🔻دقیقا پس از برگزاری این سمینار، خانم طیبه سیاوشی و فاطمه ذوالقدر در حاشیه دیدار اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس با آیت الله نوری همدانی و مکارم شیرازی گزارشی بر مبنای اطلاعات دو پژوهش فوق، درباره وضعیت حاد ازدواج های دختران زیر ۱۳ سال به محضر این دو مرجع ارائه و نظر ایشان را درباره صحت اینگونه ازدواج ها جویا می شوند 🔻آیت الله مکارم شیرازی نسبت به وضعیت حاد ازدواج دختران در زیر ۱۳ سال اینگونه واکنش نشان می دهند:من از نظر فتوا این اجازه را نداده و نمی‌دهم. ممکن است در گذشته چنین چیزی جایز بوده؛ اما اکنون به خاطر مفاسدی که دارد تا زمانیکه دختر به بلوغ عقلی نرسد و قدرت تصمیم‌گیری نداشته باشد، اجازه ازدواج ندارد و حکم باطل بودن چنین ازدواجی را می‌دهم 🔻مهرماه ۹۷ در زمانیکه فوریت طرح اصلاح ماده ۱۰۴۱ قانون مدنی در صحن علنی مجلس در حال بررسی بود اعضای فراکسیون زنان مجلس با پخش این فتوا در صحن علنی سعی بر تاثیرگذاری بر نمایندگان و اخذ فوریت این طرح کرده و موفق نیز می شوند و طرح با یک فوریت برای بررسی در اختیار کمیسیون قضایی و حقوقی و مرکز پژوهش های مجلس قرار می گیرد 🔻طبق گزارش مرکز پژوهش های مجلس تمامی ادعاهایی مدافعان طرح مبنی بر حاد بودن وضعیت ازدواج کودکان، بالا بودن میزان طلاق، بالا بودن میزان ترک تحصیل، مرگ و میر بالای مادران، بالا بودن میزان خشونت خانگی و عدم رضایتمندی جنسی و ...، بر اساس آمار سازمان ثبت احوال، وزارت بهداشت، وزارت آموزش و پرورش نه تنها کذب محض بوده، بلکه پایدارترین و باکیفیت ترین ازدواج های کشور در این بازه سنی صورت می پذیرد. بر همین اساس طرح در کمیسیون قضایی و حقوقی رد می شود. 🔻علی رغم رد کلیه ادعاها، موافقان طرح بر اشتباه خود پافشاری کرده و ادعا میکنند نهادی خاص برای رد این طرح اعمال نفوذ کرده است.معصومه ابتکار معاون زنان و خانواده رئیس جمهور نیز اعلام می کند که در صورت عدم تصویب این طرح، اقدام به ارائه آن به صورت لایحه از طرف دولت می نماید.بازنشر این فتوا نیز، در روز هایی صورت گرفته است که لایحه دولت در حال ارسال به مجلس بوده و دولت نیاز به فضاسازی مجدد رسانه ای برای تاثیر برنمایندگان دارد 🔻حال جای سوال است علت این همه پافشاری اعضای فراکسیون زنان مجلس و معاونت زنان رئیس جمهور بر افزایش سن ازدواج چیست؟ در حالیکه معصومه ابتکار در هفتمین کنفرانس تخصصی حقوق کودک در ۹ شهریورماه ۹۸ تاکید می کند: «آمار کودک همسری در ایران کم بوده و معضل کشور نیست»، چه علتی پشت پافشاری بر این طرح وجود دارد که تا بازی اعضای فراکسیون زنان مجلس با مراجع تقلید نیز ادامه می یابد؟ 🔻برای پاسخ این سوال باید به مهرماه ۹۴ در نشست تصویب سند توسعه پس از ۲۰۱۵ در سازمان ملل متحد مراجعه کرد. جائی که حسن روحانی تعهد ایران نسبت به تلاش برای تحقق اهداف این سند را اعلام می کند. این سند دارای ۱۷ هدف اصلی یا آرمان و ۱۶۹ هدف فرعی است. معاون زنان و خانواده رئیس جمهور، مسئول تحقق آرمان پنجم سند توسعه پایدار که «دستیابی به تساوی جنسیتی و توانمندسازی همه زنان و دختران» است می شود. در هدف سوم این آرمان آمده است: «از میان برداشتن تمام رفتارهای مضر مانند ازدواج کودکان، در سنین کم و اجباری و ختنه دختران» 🔻این بدان معنیست که ۳ سال از وقت اعضای فراکسیون زنان مجلس به جای پیگیری مشکلات جامعه زنان، همچون مرخصی زایمان زنان شاغل، بیمه زنان سرپرست خانوار، کاهش ساعت کاری زنان، قانون تسهیل ازدواج و سیاست های کلی خانواده، صرف مسئله ای می شود که نه تنها معضل کشور نیست، بلکه تصویب و اجرای آن، مشکلات کشور در حوزه زنان را چندین برابر خواهد کرد. به نقل از جنس اول ⭕️به کانال مطالعات حوزوی بیپوندید: http://eitaa.com/joinchat/3837067264Cadec8373c5
هدایت شده از مناهج 🇵🇸🇮🇷
🌀 خدایا شاهدی من از «خالد» بیزارم! 📝 قتل بی‌گناهان در حکومت نبوی! 🖋 رضا حسینی 🔹 پس از اعلام شجاعانه نیروهای مسلح ایران، در اعلام خطای فردی نسبت به هدف گیری هواپیما، موج عظیمی از ترور رسانه ای علیه تمام مقامات ایران به راه افتاده است. 🔹 خباثت دشمن که چیز پیچیده ای نیست اما این یادداشت در صدد بیان سیره نبوی نسبت به خطاهای فردی در ایام حکومت شریفشان است، مسئله ای که در حکومت معصوم هم رخ می دهد چه رسد به غیر معصوم. و اساسا اگر نبود سیره و رفتار آن حضرت، امروز گرفتار سردرگمی می شدیم: از معروف ترین خطاهای فردی در زمان رسول الله جریان کشتاری است که خالدبن ولید در روستای بنی جذیمه مرتکب شد که از مشهورترین جریانات تاریخی است خلاصه قضیه از این قرار است که: «رسول خدا پس از فتح مکه برای فراخوانی قبایل بیابان نشین اطراف مکه دسته‌هایی را برای دعوت گسیل داشت. یکی از این قبایل بنو جذیمه بود که خالد بن ولید مامور فراخوانی آنان شد. هنگامی که خالد نزد آنان رسید، آنان که با سلاح بیرون آمده بودند، اعلام کردند اسلام را پیش از این پذیرفته، مساجد بنا کرده و اذان می‌گویند.   بنی جذیمه پس از اطمینان از آنکه خالد با آنان به خشونت رفتار نخواهد کرد، سلاح‌ها را بر زمین نهاده، تسلیم شدند؛ اما خالد به رغم اعتراض برخی از لشکریان به سبب کینه‌های دوران جاهلی حدود ۳۰ نفر از آنان را کشتند!!» 🔹 چون این خبر به رسول خدا صلی‌ الله‌ علیه‌ و‌ آله‌ وسلّم رسید از اقدام خالد تبری جست و فرمود: «اللهم انی ابرا الیک مما صنع خالد بن الولید!» و امیرمؤمنان ، علی علیه‌السّلام را براساس خوابی که پیش از این دیده بود برای جبران کار ناپسند خالد به سوی بنی جذیمه فرستاد.  امام علی (علیه‌السّلام) با پرداخت دیه و خسارت تمام اموال حتی هزینه کاسه سگان!! و دلجویی از بازماندگان ماموریت رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) را به خوبی انجام داد و ایشان را خرسند کرد. و افراد قبیله نیز از قصاص خالد گذشتند. 🔹 این جریان، شباهت ها و تفاوتهایی با جریانات اخیر دارد که به روشن شدن قضیه کمک می کند: 🔹 شباهت ها: ۱- در هر دو این جریانات، مسئول جامعه صریحا از واقعه اعلام برائت کرده و دستور پیگیری سریع صادر می کند و مسلمانان نیز با اعتماد به مسئولان دچار هرج و مرج و گیجی نمی‌شوند. ۲- در هر دو این جریانات خونهای به ناحق ریخته شده و مسئول جامعه ملزم به پیگیری می شود و برای عدم تکرار وقایع مشابه، مراقبت های لازم صورت می گیرد. 🔹 تفاوت ها: به طور کلی واقعه خالد از نظر قابلیت اتهام زنی به مسئولان جامعه بسیار پیچیده تر از حادثه اخیر است از چند جهت: ۱- خالد نماینده رسمی پیامبر بود، اما در حادثه اخیر نهایتا یک مسئول پادگان یا پدافند خطا کرده اند. ۲- اقدام خالد فقط خطا نبود، بلکه تعمد بود و هیچ احتمال دیگری ندارد، اما در حادثه اخیر حرکت هواپیما به شکل تخاصمی به سمت مرکز حساس سپاه، شاید باعث فاجعه بزرگتری می‌شد. ۳- در حادثه اخیر احتمال حمله به مسلمین نبوده و خالد فقط بخاطر شهوات این جنایت را کرده، ولی در اقدام اخیر بخاطر شرایط حساس احتمال خطای انسانی بسیار تقویت می شود. 🔹 نکته پایانی حکومت اسلامی بخاطر دشمنان بی‌شمار همواره تاریخ در معرض حملات رسانه‌ای و ترورهای ذهنی است، لکن مردم در اینگونه فضاها باید با حفظ آرامش از دروغگوهایی که دروغگویی‌شان بدیهی است دور شوند! و به نص آیه قرآن: اگر فاسقی خبر آورد، حتما جستجو کنید و به آن اعتماد نکنید! @Manahejj