فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
روزی که آیت الله وحید خراسانی در مقابل لغو تعطیلی شهادت امام صادق علیه السلام با تمام توان ایستادگی کرد.
#علما
@BotShenasi
💡سلمان زمان و ناطق دوران
▪️ابوالقاسم خان داستان ناطق را با دلایل هندسی اثبات کرده مینویسد:
برای هر عصری سلمانی لازم است که در اصطلاح او را ناطق گویند، زیرا که فرد اکمل در میان متعدّدین میباشد.
نقطه ی مرکز و قطب آنها یکی است، تعدّد مرکز محال است، نسبت مرکز نقطه به جمیع اطراف محیط علی السّویّه است.
آن نقطه به منزله ی قلب است که اشرف اعضاء میباشد.
📚ابراهیمی، فهرست کتب شیخ احمد احسائی، ص ۱۲۷، چ سعادت کرمان.
📚 شهید ثالث و دفاع جانانه او از حریم تشیع در مواجهه با فرقه های شیخیه و بابیه - صفحه ۱۴۳
#شیخیه
@BotShenasi
💡جایگاه ناطق واحد
▪️اوّل کسی که در میان رعیّت فرمان امام به او میرسد و اوّل کسی که از اراده امام مطّلع میشود آن ناطق واحد است.
این شخص نایب خاصّ امام، ناطق واحد و باب امام است.
باز هم برای خلط مبحث میافزاید:
▪️اما شخص ناطق واحد، یعنی باب اعظم و نایب خاصّ امام هیچ وقت مشایخ ما نفرموده اند که ایشانند یا غیر ایشان.
فقط وجود چنین شخصی را در هر زمان با ادلّه ی زیادی اثبات میکنند، نه معرفت شخصی او را، زیرا مکلّف به معرفت چنین شخصی به طور معیّن در زمان غیبت نیستیم.
📚ابراهیمی، فهرست کتب شیخ احمد احسائی، ص ۱۲۷،ص ۱۲۹. ، ص ۱۳۰.
📚 شهید ثالث و دفاع جانانه او از حریم تشیع در مواجهه با فرقه های شیخیه و بابیه - صفحه ۱۴۳
#شیخیه
@BotShenasi
💡وحدت در عین کثرت
▪️بر اساس اعتقاد ملاحده که با هر امامی ۱۲ نقیب و ۳۰ داعی معتقدند، ایشان نیز این اعداد را از آنها گرفته، بر اساس شرکت سهامی خدایان مسیحیان که وحدت در تثلیث را معتقدند، معجونی درست کرده مینویسد:
▪️حدیث دلالت میکند که با هر امام ۱۲ نفر یا ۳۰ نفر نقیب و ۱۰۰ نفرنجیب است، و حدیثی هم دلالت میکند بر جماعت کاملین که حال ذکر اسامی ایشان را ندارم، صوفیّه هم جمعی را میشمارند که قول ایشان محلّ اطمینان نیست.
خلاصه اینکه کسی منکر علما و فقها نیست، ایشان هم هستند، ولکن نایب خاصّ امام یک نفر است و در سلسله ی ما حامل علم شیخ هم یک نفر است.
▪️حاج زین العابدین کرمانی تلاش کرده که احادیثی جعل کرده، احادیثی را تأویل نموده، احادیثی را به هم خلط کند، تا این موضوع را به پیشوایان معصوم نسبت دهد و لذا به امام صادق علیه السلام نسبت داده که فرموده اند:
▪️۱) برای امامان ۱۲ باب است که مؤمنین از آنها وارد علم امام شوند.
▪️۲) هر کس بابی را انکار کند، خداوند هیچ فدیه ای از او نمی پذیرد.
▪️۳) برای ما با هر ولیّی گوش شنوا، چشم بینا و زبان گویایی هست.
▪️ابراهیمی در ادامه ی سخنان او گوید:
البته امام زمان هم بابهایی دارد.
امام بی نایب نمی شود.
خانه بدون در معنی ندارد.
▪️سپس گامی فراتر نهاده میگوید:
امام بدون مأموم نمی شود.
مأموم امام امثال ماها نیست.
ما اقتدا به امام ننموده ایم.
مأموم واقعی کسی است که از هر جهت اقتدا نموده باشد و نماینده صفات امام شده باشد.
اگر این چنین اشخاصی در ملک نباشند معلوم میشود که وجود امام العیاذ باللّه خاصیّتی نبخشیده و وجود امام لغو میشود.
محال است که امام باشد و مظهر و نماینده ای نداشته باشد.
در مقام اشاره به تعیین مصداق گوید:
▪️همه ی دوستان اهل بیت، خاصّه علمای اعلام و فقهای کرام و محدّثین عظام، معرفت همه ی آنها از رکن رابع است، چه مانعی دارد که معرفت عالم شیخی نیز از رکن رابع باشد.
▪️وی در جای دیگر با صراحت میگوید:
باب اعظم بلا واسطه از امام میگیرد و به دیگران میرساند.
📚کرمانی، مجمع الرسائل فارسی رساله به دوستان همدان ص ۲۳۴.
📚 کرمانی، مجمع الرسائل فارسی، ص ۶۳، چ کرمان، ۱۳۵۲ ش.
📚 ابراهیمی، فهرست کتب شیخ احمد احسائی، ص ۱۱۷. ص ۱۱۲.ص ۱۲۴.
📚شهید ثالث و دفاع جانانه او از حریم تشیع در مواجهه با فرقه های شیخیه و بابیه - صفحه ۱۴۵
#شیخیه
@BotShenasi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
جسمانیت خدا آن هم در هیئات!
آیا سوال نیست این نوع اشعار و این سخنان باطل و کفر در هیئات چه می کند؟ مگر خدا جسم است که پا داشته باشد؟ چه فرقی میان خدای معرفی شده توسط وهابیت و این شعر است؟
#مداحی
@BotShenasi
نظر مبارک شیخ کلینی و شیخ حر عاملی در باب خالقیت غیر خداوند متعال
#خالقیت
@BotShenasi
💡 یک بام و دو هوا
▪️آنچه در مورد رکن رابع و ناطق واحد تقدیم شد، کلاًّ پوچ و بی اساس بود و همه اش ضدّ و نقیض، از این رهگذر هیچ نیازی به نقیض و ابرام ندارد، ولی مناسب به نظر رسید که به نگاه دوگانه ی شیخیّه به مسأله ی بابیّت اشاره شود:
▪️محمّد کریم خان در ردّ علی محمّد باب مینویسد:
اگر جاهلی بگوید این نایب خاصّ است اوّلاً: نایب خاصّ، نصّ خاصّ میخواهد و آن در زمان غیبت ممکن نیست، به جهت اینکه هیچ کس به خدمت امام نمی رسد.
اگر نایب خاص نصّ خاصّ میخواهد و آن در زمان غیبت ممکن نیست، پس چگونه شیخ احمد و سید کاظم را نایب خاصّ میدانید و به خواب و خیال استدلال میکنید؟!
▪️اگر در زمان غیبت هیچ کس به خدمت امام نمی رسد، پس چگونه میگویید: باب اعظم بلاواسطه از امام میگیرد و قبل از همه از اراده امام مطّلع میشود؟!!
با توجّه به تناقض صریح اقوال رهبران شیخیّه نیازی به ردّ و نقد احساس نمی شود، مخصوصاً محمّد کریم خان در ردّ علی محمّد باب به صراحت مینویسد:
ابداً در آثار اهل بیت دیده نشده که در زمان غیبت نایب خاصّی خواهد آمد.
و به این وسیله به همه ی ادّعاهای ناطق واحد و نایب خاص و رکن رابع که خود پای فشرده خط بطلان کشیده است.
📚 کرمانی، تیر شهاب در راندن باب خسران مآب، ص ۱۹۶. ص ۹۵.
📚 شهید ثالث و دفاع جانانه او از حریم تشیع در مواجهه با فرقه های شیخیه و بابیه - صفحه ۱۴۶
#شیخیه
@BotShenasi
💡تفویض و غلوّ در شیخیه
▪️از دیگر عوامل تکفیر شیخیه اعتقاد آنها به غلوّ و تفویض است. قرآن کریم به اهل کتاب خطاب میکند و میفرماید:
« یا أَهْلَ الْکِتابِ لا تَغْلُوا فِی دِینِکُمْ وَ لا تَقُولُوا عَلَی اللّه ِ إِلاَّ الْحَقَّ » ؛
هان ای اهل کتاب در دین خود غلوّ نکنید و از برای خدا جز حق نگویید.
غلوّ به معنای افراط و تجاوز از حدّ است. در فرهنگ اسلامی غالیان کافر و نجس میباشند. به کسانی که در مورد پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و یا أمیرالمومنین علیه السلام جنبه ی الوهیّت قائل شده اند غالی میگویند.
بخشی از غلوّ تفویض نامیده میشود، مفوّضه به کسی گفته میشود که معتقد باشد خداوند امور خلق را به دست کسی سپرده و خود در جهان تأثیرگذار نمی باشد.
▪️فقهای امامیه غُلات و مفوّضه را کافر میدانند. از امام رضا علیه السلام در مورد غُلات و مفوّضه پرسیدند، فرمود:
غُلات کافر هستند و مفوّضه مشرکند، هر کس با آنها معاشرت، مجالست و مؤانست کند، به آنها دختر بدهد، از آنها دختر بگیرد، با آنها مشورت کند، با آنها سرِ یک سفره بنشیند، به آنها اعتماد کند، گفتار آنها را تصدیق کند، یا با شطر کلمه ای آنها را یاری کند، از ولایت خداوند و ولایت پیامبر اکرم و ولایت ما اهل بیت بیرون میرود.
امیرمؤمنین علیه السلام در این رابطه فرمود:
▪️از هرگونه غلوّ در حقّ ما پرهیز کنید، ما را بنده پروردگار بدانید، آنگاه در فضیلت ما هرچه خواستید بگویید.
▪️با توجّه به موضع گیری امامان معصوم علیهم السلام در برابر غُلات و مفوّضه عرضه میداریم:
هر دو عنوان غلوّ و تفویض بر شیخیّه منطبق است که در اینجا به شماری از سخنان غلوّآمیز بزرگان شیخیّه اشاره میکنیم. [ در بخش رکن رابع عمدتاً از کریم خانیها سند آوردیم، در این بخش عمدتاً از احقاقیها سند نقل میکنیم.]
📚 سوره نساء، آیه ۱۷۱.
📚 شیخ صدوق، عیون اخبار الرّضا، ج ۱، ص ۲۱۹، اعلمی، بیروت، ۱۹۸۴ ق.
📚علامه مجلسی، بحار الانوار، ج ۱۰، ص ۹۲.
📚 شهید ثالث و دفاع جانانه او از حریم تشیع در مواجهه با فرقه های شیخیه و بابیه - صفحه ۱۵۳
#شیخیه
@BotShenasi
💡 علّت مادّی اشیاء
▪️میرزا موسی احقاقی سر سلسله احقاقیها میگوید:
بدان که چیزی در زمین و آسمان جز با چهار علّت پدیدار نشود و آنها عبارتند از: مادّه، صورت، علّت فاعلی و علّت غایی.
ظاهراً هیچ اشکالی نیست در اینکه ائمّه علیهم السلام علت مادّی پیامبران و شیعیان از انس هستند، اشکال در این است که آیا علّت مادی همه ی موجودات عالم از پیامبران تا جمادات هستند یانه؟
▪️شیخ احمد احسائی در شرح فراز « السّلام علی الدّعاة إلی اللّه » به تفصیل بحث میکند که ائمّه علیهم السلام علّت فاعلی، علت غائی، علت مادّی و علّت صوری عالم هستند.
📚میرزا موسی، احقاق الحق، ص ۲۲۳ و ۲۷۰.
📚احسائی، شرح الزیارة، ص ۵۹.
📚شهید ثالث و دفاع جانانه او از حریم تشیع در مواجهه با فرقه های شیخیه و بابیه - صفحه ۱۵۵
#شیخیه
@BotShenasi
💡زنده میکند و میمیراند
▪️احقاقی مینویسد:
اگر بگوییم میکائیل روزی را تقسیم میکند، عزراییل میمیراند، جبراییل میآفریند و اسرافیل به اذن خدا زنده میکند، کسی وحشت نمی کند، در حالی که آنها خدمتگزاران ائمّه هستند، ولی اگر بگوییم امیرالمومنین علیه السلام میآفریند، روزی میدهد، زنده میکند و میمیراند به اذن خدا به آسمان میپرند و به زمین می افتند، گویی عقل خود را از دست داده اند.
▪️در مقام اثبات علم حضوری امامان میگوید:
چون ائمه علیهم السلام علّت فاعلی جهان هستند، آنچه از جواهر، اعراض، ذوات، صفات، کلیّات، جزئیّات، از آنچه قلمِ ایجاد بر آنها جاری شده، از آنها نشأت گرفته و به دست آنها جریان یافته است.
📚میرزا موسی، احقاق الحق، ص ۳۴۹. ص ۴۳۳.
📚شهید ثالث و دفاع جانانه او از حریم تشیع در مواجهه با فرقه های شیخیه و بابیه - صفحه ۱۵۵
#شیخیه
@BotShenasi
قرآن کریم میفرماید:
« هُوَ اللّه ُ الْخالِقُ الْبارِئُ الْمُصَوِّرُ » ؛
او خداوند آفریدگار، ایجادگر و تصویرگر میباشد.
▪️ولی سید کاظم رشتی امیرالمومنین علیه السلام را آفریدگار، ایجادگر و تصویرگر میداند.
📚 سوره حشر، آیه ۲۴.
📚رشتی، شرح الخطبه، ص ۳۴۹.
📚شهید ثالث و دفاع جانانه او از حریم تشیع در مواجهه با فرقه های شیخیه و بابیه - صفحه ۱۵۸
#شیخیه
@BotShenasi