eitaa logo
بُت شناسی
2.2هزار دنبال‌کننده
448 عکس
401 ویدیو
23 فایل
🖎نقد و آگاهی در زمینه فِرق انحرافی از ثقلین، نقد تصوف و غلات، نقد مخربین اعتقادی شیعه. بدون خط قرمز در چهارچوب ثقلین instageram.com/botshenasi↩ ❎برای حمایت از کانال خارج نشید.❎
مشاهده در ایتا
دانلود
نظر مبارک شیخ کلینی و شیخ حر عاملی در باب خالقیت غیر خداوند متعال @BotShenasi
💡 یک بام و دو هوا ▪️آنچه در مورد رکن رابع و ناطق واحد تقدیم شد، کلاًّ پوچ و بی اساس بود و همه اش ضدّ و نقیض، از این رهگذر هیچ نیازی به نقیض و ابرام ندارد، ولی مناسب به نظر رسید که به نگاه دوگانه ی شیخیّه به مسأله ی بابیّت اشاره شود: ▪️محمّد کریم خان در ردّ علی محمّد باب می‌نویسد: اگر جاهلی بگوید این نایب خاصّ است اوّلاً: نایب خاصّ، نصّ خاصّ می‌خواهد و آن در زمان غیبت ممکن نیست، به جهت اینکه هیچ کس به خدمت امام نمی رسد. اگر نایب خاص نصّ خاصّ می‌خواهد و آن در زمان غیبت ممکن نیست، پس چگونه شیخ احمد و سید کاظم را نایب خاصّ می‌دانید و به خواب و خیال استدلال می‌کنید؟! ▪️اگر در زمان غیبت هیچ کس به خدمت امام نمی رسد، پس چگونه می‌گویید: باب اعظم بلاواسطه از امام می‌گیرد و قبل از همه از اراده امام مطّلع می‌شود؟!! با توجّه به تناقض صریح اقوال رهبران شیخیّه نیازی به ردّ و نقد احساس نمی شود، مخصوصاً محمّد کریم خان در ردّ علی محمّد باب به صراحت می‌نویسد: ابداً در آثار اهل بیت دیده نشده که در زمان غیبت نایب خاصّی خواهد آمد. و به این وسیله به همه ی ادّعاهای ناطق واحد و نایب خاص و رکن رابع که خود پای فشرده خط بطلان کشیده است. 📚 کرمانی، تیر شهاب در راندن باب خسران مآب، ص ۱۹۶. ص ۹۵. 📚 شهید ثالث و دفاع جانانه او از حریم تشیع در مواجهه با فرقه های شیخیه و بابیه - صفحه ۱۴۶ @BotShenasi
💡تفویض و غلوّ در شیخیه ▪️از دیگر عوامل تکفیر شیخیه اعتقاد آنها به غلوّ و تفویض است. قرآن کریم به اهل کتاب خطاب می‌کند و می‌فرماید: « یا أَهْلَ الْکِتابِ لا تَغْلُوا فِی دِینِکُمْ وَ لا تَقُولُوا عَلَی اللّه ِ إِلاَّ الْحَقَّ » ؛ هان ای اهل کتاب در دین خود غلوّ نکنید و از برای خدا جز حق نگویید. غلوّ به معنای افراط و تجاوز از حدّ است. در فرهنگ اسلامی غالیان کافر و نجس می‌باشند. به کسانی که در مورد پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و یا أمیرالمومنین علیه السلام جنبه ی الوهیّت قائل شده اند غالی می‌گویند. بخشی از غلوّ تفویض نامیده می‌شود، مفوّضه به کسی گفته می‌شود که معتقد باشد خداوند امور خلق را به دست کسی سپرده و خود در جهان تأثیرگذار نمی باشد. ▪️فقهای امامیه غُلات و مفوّضه را کافر می‌دانند. از امام رضا علیه السلام در مورد غُلات و مفوّضه پرسیدند، فرمود: غُلات کافر هستند و مفوّضه مشرکند، هر کس با آنها معاشرت، مجالست و مؤانست کند، به آنها دختر بدهد، از آنها دختر بگیرد، با آنها مشورت کند، با آنها سرِ یک سفره بنشیند، به آنها اعتماد کند، گفتار آنها را تصدیق کند، یا با شطر کلمه ای آنها را یاری کند، از ولایت خداوند و ولایت پیامبر اکرم و ولایت ما اهل بیت بیرون می‌رود. امیرمؤمنین علیه السلام در این رابطه فرمود: ▪️از هرگونه غلوّ در حقّ ما پرهیز کنید، ما را بنده پروردگار بدانید، آنگاه در فضیلت ما هرچه خواستید بگویید. ▪️با توجّه به موضع گیری امامان معصوم علیهم السلام در برابر غُلات و مفوّضه عرضه می‌داریم: هر دو عنوان غلوّ و تفویض بر شیخیّه منطبق است که در اینجا به شماری از سخنان غلوّآمیز بزرگان شیخیّه اشاره می‌کنیم. [ در بخش رکن رابع عمدتاً از کریم خانی‌ها سند آوردیم، در این بخش عمدتاً از احقاقی‌ها سند نقل می‌کنیم.] 📚 سوره نساء، آیه ۱۷۱. 📚 شیخ صدوق، عیون اخبار الرّضا، ج ۱، ص ۲۱۹، اعلمی، بیروت، ۱۹۸۴ ق. 📚علامه مجلسی، بحار الانوار، ج ۱۰، ص ۹۲. 📚 شهید ثالث و دفاع جانانه او از حریم تشیع در مواجهه با فرقه های شیخیه و بابیه - صفحه ۱۵۳ @BotShenasi
💡 علّت مادّی اشیاء ▪️میرزا موسی احقاقی سر سلسله احقاقی‌ها می‌گوید: بدان که چیزی در زمین و آسمان جز با چهار علّت پدیدار نشود و آنها عبارتند از: مادّه، صورت، علّت فاعلی و علّت غایی. ظاهراً هیچ اشکالی نیست در اینکه ائمّه علیهم السلام علت مادّی پیامبران و شیعیان از انس هستند، اشکال در این است که آیا علّت مادی همه ی موجودات عالم از پیامبران تا جمادات هستند یانه؟ ▪️شیخ احمد احسائی در شرح فراز « السّلام علی الدّعاة إلی اللّه » به تفصیل بحث می‌کند که ائمّه علیهم السلام علّت فاعلی، علت غائی، علت مادّی و علّت صوری عالم هستند. 📚میرزا موسی، احقاق الحق، ص ۲۲۳ و ۲۷۰. 📚احسائی، شرح الزیارة، ص ۵۹.  📚شهید ثالث و دفاع جانانه او از حریم تشیع در مواجهه با فرقه های شیخیه و بابیه - صفحه ۱۵۵ @BotShenasi
💡زنده می‌کند و می‌میراند ▪️احقاقی می‌نویسد: اگر بگوییم میکائیل روزی را تقسیم می‌کند، عزراییل می‌میراند، جبراییل می‌آفریند و اسرافیل به اذن خدا زنده می‌کند، کسی وحشت نمی کند، در حالی که آنها خدمتگزاران ائمّه هستند، ولی اگر بگوییم امیرالمومنین علیه السلام می‌آفریند، روزی می‌دهد، زنده می‌کند و می‌میراند به اذن خدا به آسمان می‌پرند و به زمین می افتند، گویی عقل خود را از دست داده اند. ▪️در مقام اثبات علم حضوری امامان می‌گوید: چون ائمه علیهم السلام علّت فاعلی جهان هستند، آنچه از جواهر، اعراض، ذوات، صفات، کلیّات، جزئیّات، از آنچه قلمِ ایجاد بر آنها جاری شده، از آنها نشأت گرفته و به دست آنها جریان یافته است. 📚میرزا موسی، احقاق الحق، ص ۳۴۹. ص ۴۳۳.  📚شهید ثالث و دفاع جانانه او از حریم تشیع در مواجهه با فرقه های شیخیه و بابیه - صفحه ۱۵۵ @BotShenasi
قرآن کریم می‌فرماید: « هُوَ اللّه ُ الْخالِقُ الْبارِئُ الْمُصَوِّرُ » ؛ او خداوند آفریدگار، ایجادگر و تصویرگر می‌باشد. ▪️ولی سید کاظم رشتی امیرالمومنین علیه السلام را آفریدگار، ایجادگر و تصویرگر می‌داند. 📚 سوره حشر، آیه ۲۴. 📚رشتی، شرح الخطبه، ص ۳۴۹.  📚شهید ثالث و دفاع جانانه او از حریم تشیع در مواجهه با فرقه های شیخیه و بابیه - صفحه ۱۵۸ @BotShenasi
💡آیت اللّه صافی گلپایگانی(حفظه اللّه): ▪️اولًا ائمه علیهم السلام مَشيّة الله نيستند؛بلكه وعاء وظرف مَشيّت‏ اند،لذا روايات زيادى داريم كه ائمه ظرف مَشيّت خداوند هستند و «لم‏يشأوا الا أن يشاء الله». ▪️بلى، يك حديث حافظ رجب برسى نقل كرده كه قابل استناد نيست. علاوه بر اين‏كه روايات كثيرى وجود دارد كه مشيةالله، حادث و به معناى ايجاد وإعمالِ قدرت پروردگار است. ▪️ثانياً بر حسب اخبار، ائمه(علیهم السلام) علت غايى خلقت عالم ‏اند، نه علت فاعلى. بلكه همه ما سوى الله حتى ائمه‏(عليهم‏ السلام) به مشيّت خدا خلق شدند و مَشيت، معناى مصدرى است و همان انجام‏دادن است. و خلق ماسوى الله،مستند به خداست؛به حسب آيات و اخبار كثيره. ✅خلاصه:خداوند نور اول را به مشيت و اراده آفريده و فاعليت خداوند نسبت به اشياء، به ذات نيست؛بلكه به مشيت و اراده است! و دو باب در اصول كافى در اين مطلب وجود دارد. و نعم ما افاد العلامه المجلسى فى الاعتقادات: «لا تعتقد انهم خلقوا العالم بامر الله لأنا قد نهينا فى صحاح الاخبار عن القول به و لا تعتقد بما قاله البرسى فى مشارق الانوار من الاخبار الضعيفه.» هذا ما ببالى من كلامه (ره) 📚معارف دين؛ج‏3؛ص۵۳-۵۲ @BotShenasi
💡امیرالمومنین معلّم پیامبر! ▪️شیخ احمد احسائی می‌گوید: جبرئیل که پیک وحی است و معلّم پیامبران، هرچه دارد از علی علیه السلام آموخته است. ▪️آنگاه شاگردش سید کاظم گامی فراتر نهاده می‌گوید: جبرئیل و دیگر فرشته‌ها از عالم غیب می‌گیرند و به عالم شهود می‌رسانند و این علی علیه السلام است که در عالم شهود به رسول خدا تعلیم کرده است. 📚احسائی، شرح الزیارة، ج ۱، ص ۴۱۲.  📚شهید ثالث و دفاع جانانه او از حریم تشیع در مواجهه با فرقه های شیخیه و بابیه صفحه ۱۶۰ @BotShenasi
💡به اذن او ▪️سید کاظم پرده را بالاتر زده می‌نویسد: حتّی یک بار هم نشد که پیک وحی بدون اجازه علی علیه السلام بر پیامبر صلی الله علیه و آله فرود آید، زیرا همه ی عالم مُثلُ هستند برای علی علیه السلام.   📚شهید ثالث و دفاع جانانه او از حریم تشیع در مواجهه با فرقه های شیخیه و بابیه - صفحه ۱۶۱ @BotShenasi
علامه مجلسی رضوان الله تعالی علیه در مورد فراز آخر دعایِ عرفه میگوید: کفعمی – رحمه الله – در کتاب البلد الامین و ابن طاووس نیز در کتاب مصباح الزائر این دعا را آورده اند. که قبلا ذکر شد. البته به اندازه یک ورق از آخر دعا در این دو کتاب وجود ندارد، یعنی از آنجایی که می‌گوید: «خدایا من در بی نیازی ام، فقیرم» تا آخر دعا. و نیز این مقدار از دعا در برخی از نسخه‌های کهن کتاب الاقبال نیز یافت نشد. فرازهای دعا در این ورق، مطابق با دعاهای ائمه معصومین علیهم السلام نیست و بیشتر به ذوق و سلیقه صوفیان نزدیک است، از این رو، برخی از بزرگان بر آنند که این یک ورق از الحاقات صوفیه بر دعاست و از امامان معصوم نیست. در هر صورت، این قسمت اضافی یا از سوی صوفیه در کتاب‌ها رفته است و سید بن طاووس با غفلت از حقیقت امر آن را آورده است و یا اینکه از جانب آنان در کتاب الاقبال اضافه شده است؛ و حالت دوم به آنچه ما اشاره کردیم، از عدم وجود این دعا در نسخه‌های کهن و کتاب مصباح الزائر، نزدیک تر است. و خداوند به حقیقت امور آگاه است. 📚بحارالانوار ج ۹۵ ص ۲۲۷ و ۲۲۸