eitaa logo
بُت شناسی
2.1هزار دنبال‌کننده
420 عکس
333 ویدیو
22 فایل
🖎نقد و آگاهی در زمینه فِرق انحرافی از ثقلین، نقد تصوف و غلات، نقد مخربین اعتقادی شیعه. بدون خط قرمز در چهارچوب ثقلین instageram.com/botshenasi↩ ❎برای حمایت از کانال خارج نشید.❎
مشاهده در ایتا
دانلود
وقتی مرجع فکری و تبلیغ عقاید صدا و سیما باشد. وقتی مرجع عقاید مداح بشود، وقتی مسئول برگزاری جلسات بدون اینکه احکام مربوطه را بداند، بدون تجربه و مشاوره با سنی اندک باشد، وقتی روحانیت به جای تبلیغ دین! عقاید! می شود شادی آفرین و مجری! می شود قصه گو و روی منبر قصه تعریف می کند. وقتی هر کس پدرش مداح است، عمویش مداح است! بدون اینکه زحمت کشیده باشد تریبون به دست بگیرد، خروجی آن می شود همین جشن کذایی! سالها است که فریاد می زنیم که به جای اینکه مداح تحت نظر روحانیت باشد، روحانیت مطیع اوامر مداح است! منبر که خالی از عالم ربانی شد، مجلس تهی از معارف اهل بیت علیهم السلام می شود. جلسات تحت تاثیر محتوا و خروجی نیست. همه چیز تحت لوای مداح است! مداح، منبری تعیین می کند! جلسه چگونه باشد را تعیین می کند! به جای معارف، منویات حضرت مداح می شود فصل الخطاب! آن قدر بی دقتی در انتخاب مداح وجود دارد که شاهد بی دقتی تا بیت بعضی مراجع هم هستیم! فضای علمی-معارفی جای خود را به فضای طرب-سلبریتی داده است. و این درد بزرگی است که باید درمان شود. برای جبران خلاء فرهنگی رو به ساخت آهنگ های طرب انگیز با اسامی مبارک اهل بیت علیهم السلام آوردند! و توجیه این را دارند که جذب می کنند! جذب به چه قیمتی؟ هتک حرمت؟ ترویج حرام؟ جای تبیین مسائل و معارف، می خواهند با باطل مردم را به حق دعوت کنند!
🗯 سید علی قاضی و سلسله ذهبیه 🔸 با استناد به مطالب بیان شده، احتمال آن می رود که سید علی قاضی به سلسله صوفیان ذهبیه منتسب بوده است.به همین دلیل، این موضوع، در زمان حیات سید، شهرت یافته بود، لذا سید علی قاضی، انتسابش به صوفیان ذهبیه را انکار می کرد‌. 🔻سید محمد حسن قاضی می گوید: " یک بار من از آقای قاضی پرسیدم که شما ذهبی هستید؟ گفتند:فرقه ذهبیه به ما خیلی اظهار ارادت دارد، ولی من با آنها ارتباط ندارم. ما با ذهبیه چه کار داریم؟" ▪️اما علی رغم انکار، سلسله اساتیدِ عرفانِ سید، قبل از مهاجرت به نجف، از تاثیر پذیری وی از صوفیان ذهبیه حکایت می کند. به عبارت دیگر، هرچند نمی توان سید علی قاضی را رسماً از صوفیان ذهبیه به شمار آورد، اما رنگ پذیری از اعتقادات و تصوف ایشان را نمی توان انکار کرد. 🔸نکته مهمی که از سلسله اساتید تربیتی قاضی حاصل می شود، آن است که وی اعتقاد به محی الدین عربی و تفکرات وحدت وجودی را قبل از مهاجرت به نجف از طریق پدرش کسب کرده است، و همین دیدگاه های عرفانیِ قاضی است که ظاهراً سبب می شود ایشان در جوانی جهت زیارت قبر مولوی، سفر های متعدد به قونیه داشته باشد‌. فرزند ایشان، سید محمد حسن قاضی می گوید: " سید علی قاضی باید در ایام جوانی‌شان به قونیه رفته باشند. چون ایشان لهجه ترکی عثمانی را خوب بلد بودند و ظاهراً به خاطر این بوده که ایشاندر سفرهایشان به قونیه، به خاطر قبر مولانا، زبان عثمانی را یاد گرفتند." 📚تاریخ ادوار تصوف،جلد۲، صفحه ۴۸۵ و ۴۸۶ 📚 عطش،صفحه۳۳۲ و ۳۴۸ @BotShenasi
🗯 شکایت امیرالمومنین علیه السلام از جهل مردم 🔻امیرالمومنین علیه السلام : أما وَاللّٰهِ لَوَدَدتُ أنَّ رَبِّی قد أخرَجَنی مِن بَینِ أظهُرِڪُم إلی رِضوانِه و أنَّ المَنیَّةَ لَتَرصُدُنی فَما یَمنَعُ أشقاها أَن یَخضِبَها؟ 🔸بخدا که آرزو داشتم پروردگارم مرا از میان شما به رضوان خود ببرد و پیوسته منتظرم مرگ مرا در یابد !! نمی دانم چرا نمی رسد آن روز که شقی ترین این امت محاسن مرا با خون سَرم رنگین کند! 📚احتجاج طبرسی جلد ۱ صفحه ۳۸۲ ▪️أتَتَوَقَّعُونَ اماماً غیری یَطَأ بِڪُمُ الطریقَ و یُرشِدُڪُمُ السَّبیلَ؟‌ آیا منتظرید رهبری جز من با شما همراهی کند و راه حق را به شما نشان دهد؟! 📚نهج البلاغه خطبه ۱۸۲ @BotShenasi
🗯 تفاوت و امتیاز بیجا در میان مردم، هرگز! 🔸هنگامی که امیرالمومنین علیه السلام را ملامت کردند که همه مردمان را در سهم دهی از بیت المال مساوی میگیرند، و صاحبان سابقه و بزرگان را بر دیگران ترجیح نمی دهند. 🔻حضرت فرمودند: آیا به من توصیه می‌کنید که پیروزی را با ستم کردن بر مردمانی که حاکم آنان شده ام به دست آورم؟ به خدا که تا دنیا باقیست، و ستاره ای در آسمان می گردد، هرگز چنین نخواهم کرد. اگر مال از خود من هم بود مردم را در تقسیم آن مساوی قرار می‌دادم؛ حال آنکه این مال، مال خود آنان است. 📚 نهج البلاغه خطبه ۱۲۶ @BotShenasi
🗯 آزادی بیان در حکومت امیرالمومنین علیه السلام 🔸 به روایت مرحوم سید رضی در کتاب نهج البلاغة، امیر المومنین علیه السلام در جمع مردم پس از واقعه‌ای، سخن حکیمانه‌ای فرمودند، ناگهانی شخصی از خوارج فریاد کشید و گفت: «خدا این.... را بکشد، چقدر فقیه و دانشمند است!» مردم برای کشتن او به پا خاستند، اما امیر المومنین علیه السلام فرمودند: «آرام باشید که پاسخ دشنام، یا دشنام است یا از گذشت از گناه!». 🔻 به گواه تاریخ، حتی مخالفین پست‌فطرت و خبیثی مانند خوارج ملعون، تا زمانی که دست به سلاح نبردند، در بیان عقاید آزاد بودند و امیرالمومنین علیه السلام برخوردی با اهانت‌های آنان نمی‌کردند. @BotShenasi
🗯 مدیر باید فروتن و متواضع باشد 🔸 امیرالمومنین علیه السلام به جناب مالک اشتر فرمودند : إیاڪَ وَ مُساماة فی عَظَمَتِہِ بپرهیز که خود را در بزرگی همانند خداوند پنداری 🔸و التَّشَبُّهَ بِهِ فی جَبَروتِهِ و در شکوه خود را همانند خداوند بدانی 🔻فإنَّ اللّٰهَ یُذِلُّ کُلَّ جَبَّارٍ زیرا خداوند هر سرکشی را خوار می‌سازد 🔻و َیُهِینُ کُلَّ مُختالٍ و هر خود پسندی را به زمین می‌زند. 📚نهج البلاغه نامه ۵۳ @BotShenasi
🗯 علت دشمنی احمد بن حنبل لعنه الله با امیرالمومنین علیه السلام 🔸ع، [علل الشرائع] أَبُو سَعِیدٍ مُحَمَّدُ بْنُ الْفَضْلِ بْنِ مُحَمَّدٍ الْمُذَکِّرُ عَنْ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ مَحْمُودٍ قَالَ سَمِعْتُ إِبْرَاهِیمَ بْنَ مُحَمَّدِ بْنِ سُفْیَانَ یَقُولُ: إِنَّمَا کَانَتْ عَدَاوَةُ أَحْمَدَ بْنِ حَنْبَلٍ مَعَ عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ علیه السلام أَنَّ جَدَّهُ ذَا الثُّدَیَّةِ الَّذِی قَتَلَهُ عَلِیُّ بْنُ أَبِی طَالِبٍ علیه السلام یَوْمَ النَّهْرَوَانِ کَانَ رَئِیسَ الْخَوَارِجِ وَ حَدَّثَنَا أَبُو سَعِیدٍ أَنَّهُ سَمِعَ هَذِهِ الْحِکَایَةَ مِنْ إِبْرَاهِیمَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ سُفْیَانَ بِعَیْنِهَا. 🔸 عبدالرحمن بن محمّد بن محمود گفت: از ابراهیم بن محمّد بن سفیان شنیدم که می‌گفت: علت دشمنی احمد بن حنبل با علی بن ابی طالب علیه السّلام، از آن جهت بود که جد احمد بن حنبل ذو الثدیه، به دست علی بن ابی طالب علیه السّلام در نهروان کشته شد که رئیس خوارج بود. ابو سعید نیز گفت: همین جریان را بدون کم و کاست از ابراهیم بن محمّد بن سفیان نیز شنیده.   📚 بحارالانوار،جلد۴۹،صفحه۲۶۱ @BotShenasi
🗯 احمد حنبل: کسی سنی نیست مگر با امیرالمومنین علیه السلام عداوت داشته باشد! 🔻ع، [عِلَلُ الشَّرَائِعِ] مُحَمَّدُ بْنُ الْفَضْلِ عَنْ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ مُحَمَّدٍ قَالَ سَمِعْتُ مُحَمَّدَ بْنَ أَحْمَدَ بْنِ یَعْقُوبَ الْجُرْجَانِیَّ قَاضِی هَرَاةَ یَقُولُ سَمِعْتُ مُحَمَّدَ بْنَ عَوْرَکَ الْهَرَوِیَّ یَقُولُ سَمِعْتُ عَلِیَّ بْنَ حثرم [خَشْرَمٍ] یَقُولُ: کُنْتُ فِی مَجْلِسِ أَحْمَدَ بْنِ حَنْبَلٍ فَجَرَی ذِکْرُ عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ علیه السلام فَقَالَ لَا یَکُونُ الرَّجُلُ سَنِیّاً حَتَّی یُبْغِضَ عَلِیّاً قَلِیلًا قَالَ عَلِیُّ بْنُ حثرم [خَشْرَمٍ] فَقُلْتُ لَا یَکُونُ الرَّجُلُ سَنِیّاً حَتَّی یُحِبَّ عَلِیّاً علیه السلام کَثِیراً وَ فِی غَیْرِ هَذِهِ الْحِکَایَةِ قَالَ عَلِیُّ بْنُ حثرم [خَشْرَمٍ] فَضَرَبُونِی وَ طَرَدُونِی مِنَ الْمَجْلِس 🔸محمّد بن احمد بن یعقوب جرجانی قاضی هرات گفت: از محمّد بن عورک هروی شنیدم که گفت: از علی بن حثرم شنیدم می‌گفت: در مجلس احمد بن حنبل بودم. سخن از علی بن ابی طالب علیه السّلام به میان آمد و او گفت: شخص سنی محسوب نمی شود، مگر اینکه به مقدار کمی هم با علی علیه السّلام دشمن باشد. ابن حثرم گفت: من گفتم: شخص سنی محسوب نمی شود، مگر اینکه علی را زیاد دوست داشته باشد. در غیر این حکایت نقل کرده که: «مرا زدند و از مجلس خارج کردند. »   📚بحارالانوار، جلد ۴۹، صفحه ۲۶۱ @BotShenasi
🗯 فخر امیرالمومنین علیه السلام به ازدواج با صدیقه طاهره سلام الله علیها 🔸 أَيُّهَا النَّاسُ لَعَلَّكُمْ لاَ تَسْمَعُونَ قَائِلاً يَقُولُ مِثْلَ قَوْلِي بَعْدِي إِلاَّ مُفْتَرٍ أَنَا أَخُو رَسُولِ اللَّهِ وَ ابْنُ عَمِّهِ وَ سَيْفُ نَقِمَتِهِ وَ عِمَادُ نُصْرَتِهِ وَ بَأْسُهُ وَ شِدَّتُهُ أَنَا رَحَى جَهَنَّمَ الدَّائِرَةُ وَ أَضْرَاسُهَا الطَّاحِنَةُ أَنَا مُوتِمُ الْبَنِينَ وَ الْبَنَاتِ وَ قَابِضُ الْأَرْوَاحِ وَ بَأْسُ اللَّهِ الَّذِي لاَ يَرُدُّهُ عَنِ الْقَوْمِ الْمُجْرِمِينَ أَنَا مُجَدِّلُ الْأَبْطَالِ وَ قَاتِلُ الْفُرْسَانِ وَ مُبِيدُ مَنْ كَفَرَ بِالرَّحْمَنِ وَ صِهْرُ خَيْرِ الْأَنَامِ أَنَا سَيِّدُ الْأَوْصِيَاءِ وَ وَصِيُّ خَيْرِ الْأَنْبِيَاءِ أَنَا بَابُ مَدِينَةِ الْعِلْمِ وَ خَازِنُ عِلْمِ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ وَارِثُهُ وَ أَنَا زَوْجُ الْبَتُولِ سَيِّدَةِ نِسَاءِ الْعَالَمِينَ فَاطِمَةَ التَّقِيَّةِ النَّقِيَّةِ الزَّكِيَّةِ الْبَرَّةِ الْمَهْدِيَّةِ حَبِيبَةِ حَبِيبِ اللَّهِ وَ خَيْرِ بَنَاتِهِ وَ سُلاَلَتِهِ وَ رَيْحَانَةِ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ سِبْطَاهُ خَيْرُ الْأَسْبَاطِ وَ وُلْدِي خَيْرُ الْأَوْلاَدِ هَلْ يُنْكِرُ أَحَدٌ مَا أَقُولُ أَيْنَ مُسْلِمُو أَهْلِ الْكِتَابِ أَنَا اسْمِي فِي اَلْإِنْجِيلِ إِلْيَا وَ فِي اَلتَّوْرَاةِ بريا وَ فِي اَلزَّبُورِ اريا وَ عِنْدَ اَلْهِنْدِ كابر وَ عِنْدَ اَلرُّومِ بطريسا وَ عِنْدَ اَلْفُرْسِ جبير وَ عِنْدَ اَلتُّرْكِ تبير وَ عِنْدَ اَلزِّنْجِ خبير وَ عِنْدَ اَلْكَهَنَةِ بوي وَ عِنْدَ اَلْحَبَشَةِ بتريك وَ عِنْدَ أُمِّي حَيْدَرَةُ وَ عِنْدَ ظِئْرِي مَيْمُونٌ وَ عِنْدَ اَلْعَرَبِ عَلِيٌّ وَ عِنْدَ اَلْأَرْمَنِ فَرِيقٌ.... 📚 بشاره المصطفی لشیعه المرتضی - إخبار الباقر «عليه السلام» شيعته بحبه لهم و بشارته من الخير. - صفحه ۱۲ 🔸 نکته: ازدواج امیرالمومنین علیه السلام و صدیقه طاهره سلام الله علیها، یکی از فضائلی هست که قیاسی نیست و یکی از ادله محکم برای ابطال مذهب مخالفین است. @BotShenasi
🗯 مقابله سخت امام حسن علیه السلام با کسی که سب امیرالمومنین علیه السلام می کرد. 🔸وَعَنْ أَبِي كَثِيرٍ قَالَ: كُنْتُ جَالِسًا عِنْدَ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ، فَجَاءَهُ رَجُلٌ فَقَالَ: لَقَدْ سَبَّ عِنْدَ مُعَاوِيَةَ عَلِيًّا سَبًّا قَبِيحًا رَجُلٌ يُقَالُ لَهُ: مُعَاوِيَةُ [يَعْنِي]: بْنَ حُدَيْجٍ، فَلَمْ يَعْرِفْهُ. قَالَ [نَعَمْ؛ قَالَ]: إِذَا رَأَيْتَهُ فَائْتِنِي بِهِ. قَالَ: فَرَآهُ عِنْدَ دَارِ عَمْرِو بْنِ حُرَيْثٍ، فَأَرَاهُ إِيَّاهُ قَالَ: أَنْتَ مُعَاوِيَةُ بْنُ حُدَيْجٍ؟ فَسَكَتَ فَلَمْ يُجِبْهُ ثَلَاثًا، ثُمَّ قَالَ: أَنْتَ السَّابُّ عَلِيًّا عِنْدَ ابْنِ آكِلَةِ الْأَكْبَادِ؟ أَمَا لَئِنْ وَرَدْتَ عَلَيْهِ الْحَوْضَ – وَمَا أُرَاكَ تَرِدُهُ – لَتَجِدَنَّهُ مُشَمِّرًا حَاسِرًا عَنْ ذِرَاعَيْهِ، يَذُودُ الْكُفَّارَ وَالْمُنَافِقِينَ عَنْ حَوْضِ رَسُولِ اللَّهِ – صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ -[كَمَا تُذَادُ غَرِيبَةُ الْإِبِلِ عَنْ صَاحِبِهَا] قَوْلُ الصَّادِقِ الْمَصْدُوقِ مُحَمَّدٍ – صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ. 🔻ابو کثیر گفت: نزد حسن بن علی نشسته بودم که مردی نزد او آمد و گفت: در نزد معاویه ناسزا بسیار زشتی به امیرالمومنین گفته شده است، مردی ندا داد: معاویه [یعنی]: ابن حدیج، ولی او را[ امام] نشناخت. او گفت بله. فرمود: اگر او را دیدی نزد من بیاور. گفت: او را در خانه عمرو بن حارث دید، پس او را به امام حسن علیه السلام نشان داد، فرمود: آیا تو معاویه بن حدیج هستی؟ سکوت کرد و تا سه مرتبه جواب حضرت را نداد، سپس گفت: تو همانی که در حضور پسر هند جگرخوار علی را سب کردی؟ اما اگر به حوض بروی می بینی که آستین های خود را بالا زده و دوستان خود را از حوض کوثر سیراب می کند و با دستی دشمنان و منافقین را به جهنم می اندازد. و این سخن رسول خدا صلی الله علیه و آله است. 📚مجمع الزوائد ومنبع الفوائد ، جلد ۹ ، صفحه ۱۳۰. 💡نکته: در دوران حیات امام حسن علیه السلام سب علنی اصلا وجود نداشته است و حضرت به شدت از امیرالمومنین علیه السلام دفاع می کردند. متاسفانه دوران امامت امام حسن علیه السلام به خوبی تبیین نشده است و مردم خیال می کنند به امیرالمومنین علیه السلام علنی جسارت می شد و حضرت سکوت می کرد! در حالی که تاریخ خلاف این را اثبات می کند که در دوران حضرت سب علنی وجود نداشته یا حداقل در همان شام بوده و حضرت به شدت با اهانت کنندگان مقابله می کردند. @BotShenasi
🗯 محافل را با امیرالمومنین علیه السلام زینت دهید. 🔻فَزَیَّنَ اللَّهُ بِهِ الْمَحَافِلَ وَ أَکْرَمَ بِهِ الْعَسَاکِرَ وَ أَخْصَبَ بِهِ الْبِلَادَ وَ أَعَزَّ بِهِ الْأَجْنَادَ مَثَلُهُ کَمَثَلِ بَیْتِ اللَّهِ الْحَرَامِ یُزَارُ وَ لَا یَزُورُ وَ مَثَلُهُ کَمَثَلِ الْقَمَرِ إِذَا طَلَعَ أَضَاءَ الظُّلْمَةَ وَ مَثَلُهُ کَمَثَلِ الشَّمْسِ إِذَا طَلَعَتْ أَنَارَتِ الدُّنْیَا وَصَفَهُ اللَّهُ فِی کِتَابِهِ وَ مَدَحَهُ بِآیَاتِهِ وَ وَصَفَ فِیهِ آثَارَهُ وَ أَجْرَی مَنَازِلَهُ فَهُوَ الْکَرِیمُ حَیّاً وَ الشَّهِیدُ مَیِّتاً 🔸خداوند محفل‌ها را بدو آراسته و سپاهیان را بدو گرامی داشته و زمین را به برکت وجود او حاصل خیز گردانیده و لشکرها را بدو عزّت بخشیده است، مَثَل او به بیت الحرام می‌ماند که به دیدارش روند و او به دیدار کسی نرود و همانند ماه است که چون برآید، بر هر ظلمتی پرتو افکند و به خورشید ماند که چون برآید، دنیا را روشن سازد، خداوند او را در کتاب خود توصیف کرده و به آیات خود ستوده است و در کتابش آثار او را توصیف کرده و منزلت‌های او را بیان نموده است. 🔻لَهُ اسْمٌ مَکْتُوبٌ عَلَی کُلِّ حِجَابٍ فِی الْجَنَّةِ 🔸 او را نامی است که بر تمام پرده‌های بهشت نوشته شده  📚بحارالانوار - جلد ۳۹، صفحه ۳۷ @BotShenasi
🗯 مبارزه با سرمایه سالاری در حکومت امیرالمومنین علیه السلام 🔻امیرالمومنین علیه‌السلام: 🔸لم أجعلها دولة بين الأغنياء اموال را در انحصار ثروتمندان قرار ندادم.. 📚کافی ۶۱/۸ @BotShenasi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ترانه بابا رضا که به مناسبت ولادت علی بن موسی الرضا علیه السلام شهر به شهر خوانده شد را گوش دادم. اگر از موسیقی و تغییر ماهیت جلسات به کنسرت چشم پوشی کنیم. این ترانه شعری سَبُک، فاقد محتوا، هتک حرمت حرم امام رضا علیه السلام را در بَر می گیرد. جملاتی مثل چه حیاط خوشگلی آقا واسه بازی داری! تو حرم سُرسُره بازی کردم! با مُهرهات خونه سازی کردم! حرم امام رضا علیه السلام را تبدیل به پارک کرده است. جای اینکه مفاهیم عمیق دینی مثل عبادت، نماز، و... را در قالب لسان کودکان و نوجوانان بیان کند، آمده حرم را پارک کرده است! متاسفانه جای اینکه سطح مخاطب را بالا بیاوریم، اهل بیت علیهم السلام و زیارت آنها را در حد پارک سرخیابان پایین آوردیم.‌کنسرت های مذهبی جدا از تغییر ذائقه و ضربه به دین مبین، یک ابتذال کامل بی محتوا است. . @BotShenasi
🗯 فضیلت‌های حدیثی در زیارت غدیریه در زیارت غدیریه به بیان فضایلی که پشتوانه روایی در منابع حدیثی شیعه واهل سنت دارد، اشاره شده است. مانند امیرالمؤمنین، سید الوصیین، وارث علم النّبیین، ولی ربّ العالمین، امین الله فی ارضه، سفیر الله فی خلقه، الحجّه البالغه علی عباده، دین الله القویم، صراط مستقیم، نبأ عظیم، اوّل من آمن باللّه، سید المسلمین، یعسوب المؤمنین، امام المتقین، قائد الغرّ المحجّلین، امام المّتقین، اوّل من صدّق بما انزل الله علی نبیه و...   📚متن زیارت غدیریه امام هادی علیه السلام صفحه ۲ @BotShenasi
15.76M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مهدی رعنایی: جلسات خالی از اشک شده است.‌ 🔸أَنَا قَتِيلُ الْعَبْرَةِ لَا يَذْكُرُنِي مُوءْمِنٌ إِلَّا اسْتَعْبَرَ   من كشته اشک هستم، هيچ موءمنى من را ياد نمى كند مگر آنكه با ياد من طلب اشک مى كند.   📚کامل زیارات باب سى و ششم، صفحه ۳۰۷ اشکی بود مرا که به دنیا نمیدهم این است گوهری که به دریا نمیدهم @BotShenasi
🗯 ارتزاق به نام دین! 🔻امام باقر علیه السلام فرمودند: الشِّيعَةُثَلَاثَةُ أَصْنَافٍ: - صِنْفٌ يَتَزَيَّنُونَ بِنَا - وَ صِنْفٌ يَسْتَأْكِلُونَ بِنَا  - وَ صِنْفٌ مِنا وَ إِلَيْنَا يَأْمَنُونَ بِأَمْنِنَا وَ يَخَافُونَ بِخَوْفِنَا... 🔸شیعیان سه دسته هستند: گروهی که خود را با انتساب به ما آبرو و زینت می‌دهند. گروهی که از طریق منسوب کردن خویش به ما امرار معاش می‌نمایند. و گروهی از ما هستند و کارشان برای ماست به امن ما در امانند و به ترس ما ترسانند. 📚مشكاة الأنوار في غرر الأخبار صفحه۱۲۷ @BotShenasi
🗯 اگر امیرالمومنین علیه السلام نبودند، احدی لیاقت همسری صدیقه طاهره سلام الله علیها را نداشت. 🔻ن، عیون أخبار الرضا علیه السلام جَعْفَرُ بْنُ نُعَیْمٍ الشَّاذَانِیُّ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ إِدْرِیسَ عَنِ ابْنِ هَاشِمٍ عَنْ عَلِیِّ بْنِ مَعْبَدٍ عَنِ الْحُسَیْنِ بْنِ خَالِدٍ عَنْ أَبِی الْحَسَنِ عَلِیِّ بْنِ مُوسَی الرِّضَا عَنْ أَبِیهِ عَنْ آبَائِهِ عَنْ عَلِیٍّ علیه السلام قَالَ: قَالَ لِی رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه وآله یَا عَلِیُّ لَقَدْ عَاتَبَنِی رِجَالٌ مِنْ قُرَیْشٍ فِی أَمْرِ فَاطِمَةَ وَ قَالُوا خَطَبْنَاهَا إِلَیْکَ فَمَنَعْتَنَا وَ زَوَّجْتَ عَلِیّاً فَقُلْتُ لَهُمْ وَ اللَّهِ مَا أَنَا مَنَعْتُکُمْ وَ زَوَّجْتُهُ بَلِ اللَّهُ مَنَعَکُمْ وَ زَوَّجَهُ فَهَبَطَ عَلَیَّ جَبْرَئِیلُ فَقَالَ یَا مُحَمَّدُ إِنَّ اللَّهَ جَلَّ جَلَالُهُ یَقُولُ لَوْ لَمْ أَخْلُقْ عَلِیّاً لَمَا کَانَ لِفَاطِمَةَ ابْنَتِکَ کُفْوٌ عَلَی وَجْهِ الْأَرْضِ آدَمُ فَمَنْ دُونَهُ. 🔸 از حضرت امیرالمومنین علیه السّلام روایت می‌کند که فرمود: «پیغمبر اکرم اسلام به من گفت: «یا علی! گروهی از مردان قریش درباره فاطمه زهرا مرا مورد عتاب قرار دادند و گفتند که ما خواستگار فاطمه بودیم و تو نپذیرفتی، اکنون او را به علی بن ابی طالب دادی. » من فرمودم: «به خدا قسم من نبودم که درخواست ازدواج شما با فاطمه را رد کردم، بلکه خدا خواستگاری شما را نپذیرفت و فاطمه را برای علی تزویج کرد، زیرا جبرئیل بر من نازل شد و گفت: «خدای تعالی می‌فرماید اگر من علی را خلق نمی کردم، از حضرت آدم به بعد شوهری که شایسته فاطمه باشد در روی زمین یافت نمی شد. »   📚بحارالانوار - جلد ۴۳، صفحه ۹۲ 🔻 یکی از فضائل خاص امیرالمومنین علیه السلام و دلیل افضلیت و برتری آن حضرت ازدواج با صدیقه طاهره سلام الله علیها می باشد. گرامی داشت روز ازدواج آن حضرات کم از غدیر نباید داشته باشد. @BotShenasi
🔻علی بن ابی طالب علیهماالسلام را دیدم که بند نعل در دستانش داشت و در بازارها عبور می‌کرد تا با دست خود به مردانی که زمام نعلشان پاره شده بند دهد و کسانی که گم شده بودند را راهنمایی می‌کرد و باربران را در حمل بارشان کمک می‌داد و این آیة را تلاوت می‌فرمودند:«تلک الدار الآخرة نجعلها للذین لا یریدون علوا فی الارض و لا فسادا و العاقبة للمتقین» دار آخرت را برای کسانی قرار دادیم که به دنبال برتری و فساد نیستند سپس می‌فرمود: این آیه برای ولات و صاحبان قدرت است. 📚فضائل الصحابة، تألیف احمد بن حنبل، جلد ۲، صفحه ۶۲۱، چاپ جامعة ام القریٰ @BotShenasi
🗯 با دشمنان اهل بیت علیهم السلام در جنگیم با دوستانشان، دوست. 🔻جا، [المجالس] للمفید الصَّدُوقُ عَنْ أَبِیهِ عَنْ مُحَمَّدٍ الْعَطَّارِ عَنِ ابْنِ عِیسَی عَنْ عَلِیِّ بْنِ الْحَکَمِ عَنْ هِشَامِ بْنِ سَالِمٍ عَنْ سُلَیْمَانَ بْنِ خَالِدٍ عَنِ الصَّادِقِ عَنْ آبَائِهِ علیهم السلام قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله لِعَلِیٍّ علیه السلام یَا عَلِیُّ أَنْتَ مِنِّی وَ أَنَا مِنْکَ وَلِیُّکَ وَلِیِّی وَ وَلِیِّی وَلِیُّ اللَّهِ وَ عَدُوُّکَ عَدُوِّی وَ عَدُوِّی عَدُوُّ اللَّهِ یَا عَلِیُّ أَنَا حَرْبٌ لِمَنْ حَارَبَکَ وَ سِلْمٌ لِمَنْ سَالَمَکَ یَا عَلِیُّ لَکَ کَنْزٌ فِی الْجَنَّةِ وَ أَنْتَ ذُو قَرْنَیْهَا یَا عَلِیُّ أَنْتَ قَسِیمُ الْجَنَّةِ وَ النَّارِ لَا یَدْخُلُ الْجَنَّةَ إِلَّا مَنْ عَرَفَکَ وَ عَرَفْتَهُ وَ لَا یَدْخُلُ النَّارَ إِلَّا مَنْ أَنْکَرَکَ وَ أَنْکَرْتَهُ یَا عَلِیُّ أَنْتَ وَ الْأَئِمَّةُ مِنْ وُلْدِکَ عَلَی الْأَعْرَافِ یَوْمَ الْقِیَامَةِ تَعْرِفُ الْمُجْرِمِینَ بِسِیمَاهُمْ وَ الْمُؤْمِنِینَ بِعَلَامَاتِهِمْ یَا عَلِیُّ لَوْلَاکَ لَمْ یُعْرَفِ الْمُؤْمِنُونَ بَعْدِی 🔸 شیخ صدوق از امام صادق علیه السّلام: رسول خدا صَلی الله علیهِ و آله به علی علیه السّلام فرمود: ای علی، تو از منی و من از تو، دوستدار تو دوستدار من و دوستدار من دوستدار خداست، و دشمن تو دشمن من است و دشمن من دشمن خداست. ای علی، من با کسی که با تو می‌جنگد در جنگم و با آنکه با تو در صلح است، در صلح هستم، ای علی برای تو گنجی در بهشت است و تو صاحب دو طرف بهشت هستی. یا علی تو قسمت کننده بهشت و جهنم هستی، جز کسی که تو را بشناسد و تو او را بشناسی، وارد بهشت نمی شود، و کسی وارد دوزخ نمی شود مگر اینکه تو را انکار کرده و تو نیز او را نشناسی، ای علی، تو و امامانی که از نسل تو هستند در روز قیامت در اعراف قرار دارید، مجرمان را از سیمای آن‌ها و مؤمنان را با نشانه هایشان می‌شناسی، ای علی، اگر تو نبودی، پس از من مؤمنان شناخته نمی شدند. 📚 بحارالانوار - جلد ۳۹، صفحه ۲۰۶ @BotShenasi
🗯 غدیر در بهشت اینگونه است. 🔸از احمد بن محمد بن ابی نصر، گفت: نزد امام رضا علیه السلام نشسته بودیم و سرتاسر مجلس را مردم فرا گرفته بودند. یعنی پر شد و بر آنان تنگ شد، پس یادی از روز غدیر به میان آمد و بعضی از مردم آن را نشناختند. امام علیه السلام فرمود: پدرم از پدرش نقل کرد و فرمود: به راستی روز غدیر در میان ساکنان آسمان شناخته شده تر است تا در میان مردم روی زمین، همانا خداوند در فردوس قصری دارد که یک آجر آن از نقره و دیگری از طلا است و در آن صدهزار قبه از یاقوت سرخ و صدهزار خیمه از یاقوت سبز قرار دارد که خاک آن از مشک تیزبوی و عنبر است. در آن چهار رود است که یکی از آن‌ها نوشیدنی گوارا است و دیگری از آب و رودی دیگر از شیر و رودی هم از عسل است. پیرامون آن درختانی از همه میوه‌ها قرار دارد و پرندگانی بر فراز آن‌ها هستند که بدن هایشان از مروارید و بال هایشان از یاقوت است و آوازهای مختلفی می‌خوانند. پس هنگامی که روز غدیر فرا می‌رسد اهل آسمان وارد آن قصر می‌شوند و به تسبیح و تقدیس و تهلیل خداوند مشغول می‌شوند. آن پرندگان در آسمان پراکنده می‌شوند و خود را در آن آب می‌افکنند و خود را با مشک و عنبر آغشته می‌سازند. پس هنگامی که فرشتگان جمع شوند و به پرواز درآیند بر روی ایشان افشانده می‌شود و در این روز آن‌ها را به عنوان نثار فاطمه سلام الله علیها میان خود رد و بدل می‌کنند. پس هنگامی که روز به پایان رسد ندا می‌دهند: به جایگاه‌های خویش بازگردید که به راستی از لغزش و خطا در برابر چنین روزی در امان هستید، این بزرگداشتی برای محمد و علی صلوات الله علیهما است. تا پایان حدیث. 📚بحارالانوار،جلد۸،صفحه۱۸۲ @BotShenasi
🗯 مَثَل مومنان و منکران در پذیرش ولایت امیرالمومنین علیه السلام 🔸 مَثَلُ الْمُؤْمِنِينَ فِي قَبُولِهِمْ وَلَاءَ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ فِي يَوْمِ غَدِيرِ خُمٍّ كَمَثَلِ الْمَلَائِكَةِ فِي سُجُودِهِمْ لِآدَمَ وَ مَثَلُ مَنْ أَبَى وَلَايَةَ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ فِي يَوْمِ الْغَدِيرِ مَثَلُ إِبْلِيسَ وَ فِي هَذَا الْيَوْمِ أُنْزِلَتْ هَذِهِ الْآيَةُ الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ‌ وَ مَا بَعَثَ اللَّهُ نَبِيّاً إِلَّا وَ كَانَ يَوْمُ بَعْثِهِ مِثْلَ يَوْمِ الْغَدِيرِ عِنْدَهُ وَ عَرَفَ حُرْمَتَهُ إِذْ نَصَبَ لِأُمَّتِهِ وَصِيّاً وَ خَلِيفَةً مِنْ بَعْدِهِ فِي ذَلِكَ الْيَوْمِ. 🔻مَثَل مؤمنان در پذیرش ولایت امیرالمؤمنین علیه السلام در روز غدیر خم، مانند فرشتگان در سجده بر آدم است و مَثَل هر کس در روز غدیر از ولایت امیرالمؤمنین علیه السلام امتناع ورزد، مانند آن است. ابلیس و در این روز آیه اکمال نازل شد. من دین شما را برای شما کامل کردم و خداوند هرگز پیامبری را مبعوث نکرد مگر اینکه روزی که مبعوث شد مانند روز غدیر بود و حرمت آن را می دانست. چنان که در آن روز برای امت خود ولی و بعد از خود خلیفه ای قرار داد. 📚اقبال الاعمال، صفحه ۴۶۵ @BotShenasi
🔸عُوتِبَ النَّبِیُّ صلی الله علیه وآله فِی أَمْرِ فَاطِمَةَ فَقَالَ لَوْ لَمْ یَخْلُقِ اللَّهُ عَلِیَّ بْنَ أَبِی طَالِبٍ مَا کَانَ لِفَاطِمَةَ کُفْوٌ وَ فِی خَبَرٍ لَوْلَاکَ لَمَّا کَانَ لَهَا کُفْوٌ عَلَی وَجْهِ الْأَرْضِ. 🔻رسول الله صلی الله علیه و آله فرمود: اگر خداوند علی بن ابی طالب را نیافریده بود، برای فاطمه همتایی نبود. و در روایتی آمده: «اگر تو ای علی نبودی، برای فاطمه همتایی در روی زمین نبود. »   📚 بحارالانوار جلد ۴۳، صفحه ۱۰۷ @BotShenasi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
➖ "إِنَّمَا سُمِّيَتْ فَاطِمَةَ لِأَنَّ الْخَلْقَ فُطِمُوا عَنْ مَعْرِفَتِهَا " 🎙بیانات آیت الله العظمی وحید خراسانی ◼️ @BotShenasi
🗯مقابلهٔ قاطع امیرالمومنین علیه‌السلام با افراطی‌گری ‌برخی از یاران خود 🔻 پس از پیروزی امیرالمؤمنین علیه السلام در جنگ جمل و بازگشتشان به کوفه، منبر رفته و خطبه ای بیان فرمودند، در قسمتی از این خطبه چنین آمده است: 🔷 «به درستی که مردانی از شما از یاری من فروگذاری کردند، و من بر آنان نکوهش و عیب می‌گیرم. پس از آنان کناره جوئید و آنچه خوش ندارند به آنان بگویید تا پشیمان شوند یا مورد رضایت قرار گیرند»° در این هنگام یکی از سپاهیان امیرالمؤمنین علیه السلام، مالک بن حبیب، برخواست و گفت: به خدا سوگند که کناره گرفتن و بدگویی با این افراد را کم می‌بینم، به خدا قسم اگر به ما دستور دهی آنان را خواهیم کشت! 🔸امیرالمومنین علیه السلام در پاسخ فرمودند: «ای مالک! از منتهای امر گذشتی و از حد تجاوز کردی و مبالغه کردی!» مالک بن حبیب در پاسخ به این بیت تمثل جست: لبعض الغشم أبلغ فی الأمور     تنوبک من مهادنة الأعادی ▪️ به راستی که در مشکلات فرا رویت، مقداری ستم راهگشا تر است تا نرمخویی با دشمنان. 🔻امیر المؤمنین علیه السلام فرمود: «خداوند چنین حکم نفرموده ای مالک! خداوند متعال می‌فرماید: النفس بالنفس [یعنی کشتن فرد تنها در صورتی است که مرتکب قتلی شده باشد] پس دیگر قدری ستم کردن چه معنی دارد؟! و می‌فرماید: وَ مَنْ قُتِلَ مَظْلُوماً فَقَدْ جَعَلْنا لِوَلِيِّهِ سُلْطاناً فَلا يُسْرِفْ فِي الْقَتْلِ إِنَّهُ كانَ مَنْصُورا [قسمت مورد استشهاد: فلا یسرف فی القتل است، یعنی نباید در کشتار زیاده روی نمود]». 📚کتاب الصفین نصر بن مزاحم، ص۴ 📚أمالی الشیخ المفید ، ص ١٢٨ ▪️° منظور اینست که با این منافقان رفتار عادی که با مؤمنان دارید ، را نداشته باشید. مثلاً ، تواضع و احترام نکنید، صریحا به آنان «منافق» خطاب کنید. 🔸افسانه ها در مقابل امیرالمومنین علیه السلام حرفی برای گفتن ندارند. @BotShenasi
🗯 بخشی از زیارت غدیریه امیرالمومنین علیه السلام 🔸السَّلامُ عَلَیْکَ یَا مَوْلایَ یَا أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ، یَا أَمِینَ اللّٰهِ فِی أَرْضِهِ، سلام بر تو ای مولای من ای امیرمؤمنان، ای امین خدا بر روی زمینش 🔸وَسَفِیرَهُ فِی خَلْقِهِ، وَحُجَّتَهُ الْبَالِغَهَ عَلَىٰ عِبَادِهِ؛ و سفیر او در خلقش و حجّت رسایش بر بندگان؛ 🔸السَّلامُ عَلَیْکَ یَا دِینَ اللّٰهِ الْقَوِیمَ، وَصِراطَهُ الْمُسْتَقِیمَ سلام بر تو ای دین معتدل خدا و راه راستش، 🔸 السَّلامُ عَلَیْکَ أَیُّهَا النَّبَأُ الْعَظِیمُ الَّذِی هُمْ فِیهِ مُخْتَلِفُونَ وَعَنْهُ یُسْأَلُونَ سلام بر تو ای خبر بزرگی که آنها در آن اختلاف کردند و از آن بازخواست شوند،   @BotShenasi
🗯 او را به اوج می برند.... 🔻ما، [الأمالی] للشیخ الطوسی جَمَاعَةٌ عَنْ أَبِی الْمُفَضَّلِ عَنِ الْمُفَضَّلِ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ حَارِثٍ اللَّیْثِیِّ عَنْ أَبِیهِ عَنْ عَبْدِ الْجَبَّارِ بْنِ سَعِیدٍ عَنْ أَبِیهِ عَنْ صَالِحِ بْنِ کَیْسَانَ قَالَ: سَمِعَ عَامِرُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ الزُّبَیْرِ وَ کَانَ مِنْ عُقَلَاءِ قُرَیْشٍ ابْناً لَهُ یَنْتَقِصُ عَلِیَّ بْنَ أَبِی طَالِبٍ علیه السلام فَقَالَ لَهُ یَا بُنَیَّ لَا تَنْتَقِصْ عَلِیّاً فَإِنَّ الدِّینَ لَمْ یَبْنِ شَیْئاً فَاسْتَطَاعَتِ الدُّنْیَا أَنْ تَهْدِمَهُ وَ إِنَّ الدُّنْیَا لَمْ تَبْنِ شَیْئاً إِلَّا هَدَمَهُ الدِّینُ یَا بُنَیَّ إِنَّ بَنِی أُمَیَّةَ لَهِجُوا بِسَبِّ عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ فِی مَجَالِسِهِمْ وَ لَعَنُوهُ عَلَی مَنَابِرِهِمْ فَکَأَنَّمَا یَأْخُذُونَ وَ اللَّهِ بِضَبْعَیْهِ إِلَی السَّمَاءِ مَدّاً وَ إِنَّهُمْ لَهِجُوا بِتَقْرِیظِ * ذَوِیهِمْ وَ أَوَائِلِهِمْ مِنْ قَوْمِهِمْ فَکَأَنَّمَا یَکْشِفُونَ مِنْهُمْ عَنْ أَنْتَنَ مِنْ بُطُونِ الْجِیَفِ فَأَنْهَاکَ عَنْ سَبِّهِ 🔸جمعی از ابی المفضّل با سندی از صالح بن کیسان آورده اند که گفت: عامر بن عبدالله بن زبیر- که از عقلای قریش بود- شنید که پسرش از علی بن أبی طالب علیه السّلام بدگویی می‌کند پس به وی گفت: فرزندم، از علی بدگویی مکن که دین هرگز بنایی نساخته که دنیا بتواند آن را ویران سازد و دنیا چیزی نساخته مگر اینکه دین آن‌ها را درهم کوبیده باشد، فرزندم، بنی اُمیّۀ پیوسته علی بن أبی طالب را در مجالس خود دشنام می‌دادند و بر منبرهایشان وی را لعن می‌کردند اما به خدا سوگند با این کارشان گویی بازوی او را گرفته به سوی آسمان بلندش می‌کردند، و پیوسته به تمجید و ستایش خویشاوندان و پیشینیان قومشان پرداختند که با این کار خود گویی درپوش متعفن ترین مردار را برداشته اند، از این رو تو را از دشنام دادن به وی نهی می‌کنم. ---------- * فی (ک): بتقریض ذویهم. و کلاهما بمعنی المدح و التمجید. و المراد من هذا الکلام أن تنقیصهم أمیر المؤمنین علیه السلام لم یزدده إلّا الجلالة و العظمة، و مدحهم بنی أمیّة لم یزددهم إلا خسارا و تبارا « إِنْ یَنْصُرْکُمُ اللَّهُ فَلا غالِبَ لَکُمْ وَ إِنْ یَخْذُلْکُمْ فَمَنْ ذَا الَّذِی یَنْصُرُکُمْ مِنْ بَعْدِهِ».   📚بحارالانوار- جلد ۳۹، صفحه ۳۱۴ @BotShenasi
🗯 چهل انگشتر دادند تا آیه نازل شود. 🔻 از امام باقر علیه السّلام درباره آیه: «إِنَّمَا وَلِیُّکُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذِینَ ءَامَنُواْ» آمده که فرمود: جمعی از یهود اسلام آوردند از جمله: عبدالله بن سلام، أسد، ثعلبه، ابن یامین و ابن صوریا. اینان نزد رسول خدا صَلی الله علیهِ و آله آمده و عرض کردند: ای پیامبر خدا، موسی یوشع بن نون را جانشین خود کرد، وصیّ شما کیست؟ چه کسی بعد از شما ولیِّ ما خواهد بود؟ سپس آیه: «إِنَّمَا وَلِیُّکُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذِینَ ءَامَنُواْ الَّذِینَ یُقِیمُونَ الصَّلَوةَ وَ یُؤْتُونَ الزَّکَوةَ وَ هُمْ رَاکِعُونَ» نازل گردید. پس رسول خدا صَلی الله علیه و آله فرمود: برخیزید، پس همه برخاسته و به مسجد وارد گشتند. در همین حال سائلی از مسجد خارج گردید. رسول خدا صَلی الله علیهِ و آله وی را مورد خطاب قرار داده و پرسید: آیا کسی چیزی به تو داد؟ عرض کرد: بلی، این انگشتری را فرمود چه کسی آن را به تو داد؟ عرض کرد: آن مرد که نماز می‌خواند! فرمود وقتی انگشتری را به تو داد در چه حالتی بود؟ عرض کرد: در حالت رکوع! پس رسول خدا صَلی الله علیهِ و آله تکبیر گفت و حاضران در مسجد نیز با وی تکبیر گفتند. سپس پیامبر صَلی الله علیهِ و آله فرمود: علی بن ابی طالب بعد از من ولیّ شماست! 🔸 عرض کردند: الله را به پروردگاری و اسلام را به عنوان دین و محمّد را به پیامبری و علی را به ولایت پذیرفتیم و از این بابت راضی و خوشنودیم. پس خداوند آیه: «وَ مَن یَتَوَلَّ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ الَّذِینَ ءَامَنُواْ فَإِنَّ حِزْبَ اللَّهِ هُمُ الْغَالِبُونَ» . مائده/ ۵۶ {و هر کس خدا و پیامبر او و کسانی را که ایمان آورده اند ولیّ خود بداند [ پیروز است، چرا که] حزب خدا همان پیروزمندانند. } ✖️ از عمر بن خطاب نقل است که: به خدا سوگند چهل انگشتری را در حال رکوع صدقه داده‌ام تا آیه ای که برای علی بن ابی طالب نازل گردید، برای من نازل شود اما نازل نشد. 📚بحارالانوار - جلد ۳۵، صفحه ۱۸۳  @BotShenasi
🗯 از من درباره خودم نپرسیدی 🔸مَا صَحَّ عَنِ النَّبِیِّ صلی الله علیه و آله أَنَّهُ سُئِلَ عَنْ بَعْضِ أَصْحَابِهِ فَقَالَ لَهُ قَائِلٌ فَعَلِیٌّ فَقَالَ إِنَّمَا سَأَلْتَنِی عَنِ النَّاسِ وَ لَمْ تَسْأَلْنِی عَنْ نَفْسِی.. وَ قَوْلُهُ صلی الله علیه و آله لِبُرَیْدَةَ لَا تُبْغِضْ عَلِیّاً فَإِنَّهُ مِنِّی وَ أَنَا مِنْهُ وَ إِنَّ النَّاسَ خُلِقُوا مِنْ شَجَرٍ شَتَّی وَ خُلِقْتُ أَنَا وَ عَلِیٌّ مِنْ شَجَرَةٍ وَاحِدَةٍ از رسول خدا صلی الله علیه و آله در مورد اصحابشان سوال پرسیدند، و در آن میان فردی به آن حضرت گفت: پس علی چه؟ 🔻پیامبر صلی الله علیه و آله پاسخ داد: «تو تنها درباره مردمان از من پرسش نمودی و درباره خودم از من پرسشی نکردی. » این سفارش پیامبر به بریده نیز دلیلی بر این مدعاست.: «با علی دشمنی نورز. چرا که او از من و من از اویم. همه مردم از چند درخت مختلف خلق شده اند ولیکن من و علی از درختی واحد خلق گشتیم. » 📚بحارالانوار جلد ۲۱، صفحه ۲۸۰ @BotShenasi