eitaa logo
بُت شناسی
2.1هزار دنبال‌کننده
421 عکس
335 ویدیو
22 فایل
🖎نقد و آگاهی در زمینه فِرق انحرافی از ثقلین، نقد تصوف و غلات، نقد مخربین اعتقادی شیعه. بدون خط قرمز در چهارچوب ثقلین instageram.com/botshenasi↩ ❎برای حمایت از کانال خارج نشید.❎
مشاهده در ایتا
دانلود
🗯 مبارزه با سرمایه سالاری در حکومت امیرالمومنین علیه السلام 🔻امیرالمومنین علیه‌السلام: 🔸لم أجعلها دولة بين الأغنياء اموال را در انحصار ثروتمندان قرار ندادم.. 📚کافی ۶۱/۸ @BotShenasi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ترانه بابا رضا که به مناسبت ولادت علی بن موسی الرضا علیه السلام شهر به شهر خوانده شد را گوش دادم. اگر از موسیقی و تغییر ماهیت جلسات به کنسرت چشم پوشی کنیم. این ترانه شعری سَبُک، فاقد محتوا، هتک حرمت حرم امام رضا علیه السلام را در بَر می گیرد. جملاتی مثل چه حیاط خوشگلی آقا واسه بازی داری! تو حرم سُرسُره بازی کردم! با مُهرهات خونه سازی کردم! حرم امام رضا علیه السلام را تبدیل به پارک کرده است. جای اینکه مفاهیم عمیق دینی مثل عبادت، نماز، و... را در قالب لسان کودکان و نوجوانان بیان کند، آمده حرم را پارک کرده است! متاسفانه جای اینکه سطح مخاطب را بالا بیاوریم، اهل بیت علیهم السلام و زیارت آنها را در حد پارک سرخیابان پایین آوردیم.‌کنسرت های مذهبی جدا از تغییر ذائقه و ضربه به دین مبین، یک ابتذال کامل بی محتوا است. . @BotShenasi
🗯 فضیلت‌های حدیثی در زیارت غدیریه در زیارت غدیریه به بیان فضایلی که پشتوانه روایی در منابع حدیثی شیعه واهل سنت دارد، اشاره شده است. مانند امیرالمؤمنین، سید الوصیین، وارث علم النّبیین، ولی ربّ العالمین، امین الله فی ارضه، سفیر الله فی خلقه، الحجّه البالغه علی عباده، دین الله القویم، صراط مستقیم، نبأ عظیم، اوّل من آمن باللّه، سید المسلمین، یعسوب المؤمنین، امام المتقین، قائد الغرّ المحجّلین، امام المّتقین، اوّل من صدّق بما انزل الله علی نبیه و...   📚متن زیارت غدیریه امام هادی علیه السلام صفحه ۲ @BotShenasi
15.76M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مهدی رعنایی: جلسات خالی از اشک شده است.‌ 🔸أَنَا قَتِيلُ الْعَبْرَةِ لَا يَذْكُرُنِي مُوءْمِنٌ إِلَّا اسْتَعْبَرَ   من كشته اشک هستم، هيچ موءمنى من را ياد نمى كند مگر آنكه با ياد من طلب اشک مى كند.   📚کامل زیارات باب سى و ششم، صفحه ۳۰۷ اشکی بود مرا که به دنیا نمیدهم این است گوهری که به دریا نمیدهم @BotShenasi
🗯 ارتزاق به نام دین! 🔻امام باقر علیه السلام فرمودند: الشِّيعَةُثَلَاثَةُ أَصْنَافٍ: - صِنْفٌ يَتَزَيَّنُونَ بِنَا - وَ صِنْفٌ يَسْتَأْكِلُونَ بِنَا  - وَ صِنْفٌ مِنا وَ إِلَيْنَا يَأْمَنُونَ بِأَمْنِنَا وَ يَخَافُونَ بِخَوْفِنَا... 🔸شیعیان سه دسته هستند: گروهی که خود را با انتساب به ما آبرو و زینت می‌دهند. گروهی که از طریق منسوب کردن خویش به ما امرار معاش می‌نمایند. و گروهی از ما هستند و کارشان برای ماست به امن ما در امانند و به ترس ما ترسانند. 📚مشكاة الأنوار في غرر الأخبار صفحه۱۲۷ @BotShenasi
🗯 اگر امیرالمومنین علیه السلام نبودند، احدی لیاقت همسری صدیقه طاهره سلام الله علیها را نداشت. 🔻ن، عیون أخبار الرضا علیه السلام جَعْفَرُ بْنُ نُعَیْمٍ الشَّاذَانِیُّ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ إِدْرِیسَ عَنِ ابْنِ هَاشِمٍ عَنْ عَلِیِّ بْنِ مَعْبَدٍ عَنِ الْحُسَیْنِ بْنِ خَالِدٍ عَنْ أَبِی الْحَسَنِ عَلِیِّ بْنِ مُوسَی الرِّضَا عَنْ أَبِیهِ عَنْ آبَائِهِ عَنْ عَلِیٍّ علیه السلام قَالَ: قَالَ لِی رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه وآله یَا عَلِیُّ لَقَدْ عَاتَبَنِی رِجَالٌ مِنْ قُرَیْشٍ فِی أَمْرِ فَاطِمَةَ وَ قَالُوا خَطَبْنَاهَا إِلَیْکَ فَمَنَعْتَنَا وَ زَوَّجْتَ عَلِیّاً فَقُلْتُ لَهُمْ وَ اللَّهِ مَا أَنَا مَنَعْتُکُمْ وَ زَوَّجْتُهُ بَلِ اللَّهُ مَنَعَکُمْ وَ زَوَّجَهُ فَهَبَطَ عَلَیَّ جَبْرَئِیلُ فَقَالَ یَا مُحَمَّدُ إِنَّ اللَّهَ جَلَّ جَلَالُهُ یَقُولُ لَوْ لَمْ أَخْلُقْ عَلِیّاً لَمَا کَانَ لِفَاطِمَةَ ابْنَتِکَ کُفْوٌ عَلَی وَجْهِ الْأَرْضِ آدَمُ فَمَنْ دُونَهُ. 🔸 از حضرت امیرالمومنین علیه السّلام روایت می‌کند که فرمود: «پیغمبر اکرم اسلام به من گفت: «یا علی! گروهی از مردان قریش درباره فاطمه زهرا مرا مورد عتاب قرار دادند و گفتند که ما خواستگار فاطمه بودیم و تو نپذیرفتی، اکنون او را به علی بن ابی طالب دادی. » من فرمودم: «به خدا قسم من نبودم که درخواست ازدواج شما با فاطمه را رد کردم، بلکه خدا خواستگاری شما را نپذیرفت و فاطمه را برای علی تزویج کرد، زیرا جبرئیل بر من نازل شد و گفت: «خدای تعالی می‌فرماید اگر من علی را خلق نمی کردم، از حضرت آدم به بعد شوهری که شایسته فاطمه باشد در روی زمین یافت نمی شد. »   📚بحارالانوار - جلد ۴۳، صفحه ۹۲ 🔻 یکی از فضائل خاص امیرالمومنین علیه السلام و دلیل افضلیت و برتری آن حضرت ازدواج با صدیقه طاهره سلام الله علیها می باشد. گرامی داشت روز ازدواج آن حضرات کم از غدیر نباید داشته باشد. @BotShenasi
🔻علی بن ابی طالب علیهماالسلام را دیدم که بند نعل در دستانش داشت و در بازارها عبور می‌کرد تا با دست خود به مردانی که زمام نعلشان پاره شده بند دهد و کسانی که گم شده بودند را راهنمایی می‌کرد و باربران را در حمل بارشان کمک می‌داد و این آیة را تلاوت می‌فرمودند:«تلک الدار الآخرة نجعلها للذین لا یریدون علوا فی الارض و لا فسادا و العاقبة للمتقین» دار آخرت را برای کسانی قرار دادیم که به دنبال برتری و فساد نیستند سپس می‌فرمود: این آیه برای ولات و صاحبان قدرت است. 📚فضائل الصحابة، تألیف احمد بن حنبل، جلد ۲، صفحه ۶۲۱، چاپ جامعة ام القریٰ @BotShenasi
🗯 با دشمنان اهل بیت علیهم السلام در جنگیم با دوستانشان، دوست. 🔻جا، [المجالس] للمفید الصَّدُوقُ عَنْ أَبِیهِ عَنْ مُحَمَّدٍ الْعَطَّارِ عَنِ ابْنِ عِیسَی عَنْ عَلِیِّ بْنِ الْحَکَمِ عَنْ هِشَامِ بْنِ سَالِمٍ عَنْ سُلَیْمَانَ بْنِ خَالِدٍ عَنِ الصَّادِقِ عَنْ آبَائِهِ علیهم السلام قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله لِعَلِیٍّ علیه السلام یَا عَلِیُّ أَنْتَ مِنِّی وَ أَنَا مِنْکَ وَلِیُّکَ وَلِیِّی وَ وَلِیِّی وَلِیُّ اللَّهِ وَ عَدُوُّکَ عَدُوِّی وَ عَدُوِّی عَدُوُّ اللَّهِ یَا عَلِیُّ أَنَا حَرْبٌ لِمَنْ حَارَبَکَ وَ سِلْمٌ لِمَنْ سَالَمَکَ یَا عَلِیُّ لَکَ کَنْزٌ فِی الْجَنَّةِ وَ أَنْتَ ذُو قَرْنَیْهَا یَا عَلِیُّ أَنْتَ قَسِیمُ الْجَنَّةِ وَ النَّارِ لَا یَدْخُلُ الْجَنَّةَ إِلَّا مَنْ عَرَفَکَ وَ عَرَفْتَهُ وَ لَا یَدْخُلُ النَّارَ إِلَّا مَنْ أَنْکَرَکَ وَ أَنْکَرْتَهُ یَا عَلِیُّ أَنْتَ وَ الْأَئِمَّةُ مِنْ وُلْدِکَ عَلَی الْأَعْرَافِ یَوْمَ الْقِیَامَةِ تَعْرِفُ الْمُجْرِمِینَ بِسِیمَاهُمْ وَ الْمُؤْمِنِینَ بِعَلَامَاتِهِمْ یَا عَلِیُّ لَوْلَاکَ لَمْ یُعْرَفِ الْمُؤْمِنُونَ بَعْدِی 🔸 شیخ صدوق از امام صادق علیه السّلام: رسول خدا صَلی الله علیهِ و آله به علی علیه السّلام فرمود: ای علی، تو از منی و من از تو، دوستدار تو دوستدار من و دوستدار من دوستدار خداست، و دشمن تو دشمن من است و دشمن من دشمن خداست. ای علی، من با کسی که با تو می‌جنگد در جنگم و با آنکه با تو در صلح است، در صلح هستم، ای علی برای تو گنجی در بهشت است و تو صاحب دو طرف بهشت هستی. یا علی تو قسمت کننده بهشت و جهنم هستی، جز کسی که تو را بشناسد و تو او را بشناسی، وارد بهشت نمی شود، و کسی وارد دوزخ نمی شود مگر اینکه تو را انکار کرده و تو نیز او را نشناسی، ای علی، تو و امامانی که از نسل تو هستند در روز قیامت در اعراف قرار دارید، مجرمان را از سیمای آن‌ها و مؤمنان را با نشانه هایشان می‌شناسی، ای علی، اگر تو نبودی، پس از من مؤمنان شناخته نمی شدند. 📚 بحارالانوار - جلد ۳۹، صفحه ۲۰۶ @BotShenasi
🗯 غدیر در بهشت اینگونه است. 🔸از احمد بن محمد بن ابی نصر، گفت: نزد امام رضا علیه السلام نشسته بودیم و سرتاسر مجلس را مردم فرا گرفته بودند. یعنی پر شد و بر آنان تنگ شد، پس یادی از روز غدیر به میان آمد و بعضی از مردم آن را نشناختند. امام علیه السلام فرمود: پدرم از پدرش نقل کرد و فرمود: به راستی روز غدیر در میان ساکنان آسمان شناخته شده تر است تا در میان مردم روی زمین، همانا خداوند در فردوس قصری دارد که یک آجر آن از نقره و دیگری از طلا است و در آن صدهزار قبه از یاقوت سرخ و صدهزار خیمه از یاقوت سبز قرار دارد که خاک آن از مشک تیزبوی و عنبر است. در آن چهار رود است که یکی از آن‌ها نوشیدنی گوارا است و دیگری از آب و رودی دیگر از شیر و رودی هم از عسل است. پیرامون آن درختانی از همه میوه‌ها قرار دارد و پرندگانی بر فراز آن‌ها هستند که بدن هایشان از مروارید و بال هایشان از یاقوت است و آوازهای مختلفی می‌خوانند. پس هنگامی که روز غدیر فرا می‌رسد اهل آسمان وارد آن قصر می‌شوند و به تسبیح و تقدیس و تهلیل خداوند مشغول می‌شوند. آن پرندگان در آسمان پراکنده می‌شوند و خود را در آن آب می‌افکنند و خود را با مشک و عنبر آغشته می‌سازند. پس هنگامی که فرشتگان جمع شوند و به پرواز درآیند بر روی ایشان افشانده می‌شود و در این روز آن‌ها را به عنوان نثار فاطمه سلام الله علیها میان خود رد و بدل می‌کنند. پس هنگامی که روز به پایان رسد ندا می‌دهند: به جایگاه‌های خویش بازگردید که به راستی از لغزش و خطا در برابر چنین روزی در امان هستید، این بزرگداشتی برای محمد و علی صلوات الله علیهما است. تا پایان حدیث. 📚بحارالانوار،جلد۸،صفحه۱۸۲ @BotShenasi
🗯 مَثَل مومنان و منکران در پذیرش ولایت امیرالمومنین علیه السلام 🔸 مَثَلُ الْمُؤْمِنِينَ فِي قَبُولِهِمْ وَلَاءَ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ فِي يَوْمِ غَدِيرِ خُمٍّ كَمَثَلِ الْمَلَائِكَةِ فِي سُجُودِهِمْ لِآدَمَ وَ مَثَلُ مَنْ أَبَى وَلَايَةَ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ فِي يَوْمِ الْغَدِيرِ مَثَلُ إِبْلِيسَ وَ فِي هَذَا الْيَوْمِ أُنْزِلَتْ هَذِهِ الْآيَةُ الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ‌ وَ مَا بَعَثَ اللَّهُ نَبِيّاً إِلَّا وَ كَانَ يَوْمُ بَعْثِهِ مِثْلَ يَوْمِ الْغَدِيرِ عِنْدَهُ وَ عَرَفَ حُرْمَتَهُ إِذْ نَصَبَ لِأُمَّتِهِ وَصِيّاً وَ خَلِيفَةً مِنْ بَعْدِهِ فِي ذَلِكَ الْيَوْمِ. 🔻مَثَل مؤمنان در پذیرش ولایت امیرالمؤمنین علیه السلام در روز غدیر خم، مانند فرشتگان در سجده بر آدم است و مَثَل هر کس در روز غدیر از ولایت امیرالمؤمنین علیه السلام امتناع ورزد، مانند آن است. ابلیس و در این روز آیه اکمال نازل شد. من دین شما را برای شما کامل کردم و خداوند هرگز پیامبری را مبعوث نکرد مگر اینکه روزی که مبعوث شد مانند روز غدیر بود و حرمت آن را می دانست. چنان که در آن روز برای امت خود ولی و بعد از خود خلیفه ای قرار داد. 📚اقبال الاعمال، صفحه ۴۶۵ @BotShenasi
🔸عُوتِبَ النَّبِیُّ صلی الله علیه وآله فِی أَمْرِ فَاطِمَةَ فَقَالَ لَوْ لَمْ یَخْلُقِ اللَّهُ عَلِیَّ بْنَ أَبِی طَالِبٍ مَا کَانَ لِفَاطِمَةَ کُفْوٌ وَ فِی خَبَرٍ لَوْلَاکَ لَمَّا کَانَ لَهَا کُفْوٌ عَلَی وَجْهِ الْأَرْضِ. 🔻رسول الله صلی الله علیه و آله فرمود: اگر خداوند علی بن ابی طالب را نیافریده بود، برای فاطمه همتایی نبود. و در روایتی آمده: «اگر تو ای علی نبودی، برای فاطمه همتایی در روی زمین نبود. »   📚 بحارالانوار جلد ۴۳، صفحه ۱۰۷ @BotShenasi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
➖ "إِنَّمَا سُمِّيَتْ فَاطِمَةَ لِأَنَّ الْخَلْقَ فُطِمُوا عَنْ مَعْرِفَتِهَا " 🎙بیانات آیت الله العظمی وحید خراسانی ◼️ @BotShenasi
🗯مقابلهٔ قاطع امیرالمومنین علیه‌السلام با افراطی‌گری ‌برخی از یاران خود 🔻 پس از پیروزی امیرالمؤمنین علیه السلام در جنگ جمل و بازگشتشان به کوفه، منبر رفته و خطبه ای بیان فرمودند، در قسمتی از این خطبه چنین آمده است: 🔷 «به درستی که مردانی از شما از یاری من فروگذاری کردند، و من بر آنان نکوهش و عیب می‌گیرم. پس از آنان کناره جوئید و آنچه خوش ندارند به آنان بگویید تا پشیمان شوند یا مورد رضایت قرار گیرند»° در این هنگام یکی از سپاهیان امیرالمؤمنین علیه السلام، مالک بن حبیب، برخواست و گفت: به خدا سوگند که کناره گرفتن و بدگویی با این افراد را کم می‌بینم، به خدا قسم اگر به ما دستور دهی آنان را خواهیم کشت! 🔸امیرالمومنین علیه السلام در پاسخ فرمودند: «ای مالک! از منتهای امر گذشتی و از حد تجاوز کردی و مبالغه کردی!» مالک بن حبیب در پاسخ به این بیت تمثل جست: لبعض الغشم أبلغ فی الأمور     تنوبک من مهادنة الأعادی ▪️ به راستی که در مشکلات فرا رویت، مقداری ستم راهگشا تر است تا نرمخویی با دشمنان. 🔻امیر المؤمنین علیه السلام فرمود: «خداوند چنین حکم نفرموده ای مالک! خداوند متعال می‌فرماید: النفس بالنفس [یعنی کشتن فرد تنها در صورتی است که مرتکب قتلی شده باشد] پس دیگر قدری ستم کردن چه معنی دارد؟! و می‌فرماید: وَ مَنْ قُتِلَ مَظْلُوماً فَقَدْ جَعَلْنا لِوَلِيِّهِ سُلْطاناً فَلا يُسْرِفْ فِي الْقَتْلِ إِنَّهُ كانَ مَنْصُورا [قسمت مورد استشهاد: فلا یسرف فی القتل است، یعنی نباید در کشتار زیاده روی نمود]». 📚کتاب الصفین نصر بن مزاحم، ص۴ 📚أمالی الشیخ المفید ، ص ١٢٨ ▪️° منظور اینست که با این منافقان رفتار عادی که با مؤمنان دارید ، را نداشته باشید. مثلاً ، تواضع و احترام نکنید، صریحا به آنان «منافق» خطاب کنید. 🔸افسانه ها در مقابل امیرالمومنین علیه السلام حرفی برای گفتن ندارند. @BotShenasi
🗯 بخشی از زیارت غدیریه امیرالمومنین علیه السلام 🔸السَّلامُ عَلَیْکَ یَا مَوْلایَ یَا أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ، یَا أَمِینَ اللّٰهِ فِی أَرْضِهِ، سلام بر تو ای مولای من ای امیرمؤمنان، ای امین خدا بر روی زمینش 🔸وَسَفِیرَهُ فِی خَلْقِهِ، وَحُجَّتَهُ الْبَالِغَهَ عَلَىٰ عِبَادِهِ؛ و سفیر او در خلقش و حجّت رسایش بر بندگان؛ 🔸السَّلامُ عَلَیْکَ یَا دِینَ اللّٰهِ الْقَوِیمَ، وَصِراطَهُ الْمُسْتَقِیمَ سلام بر تو ای دین معتدل خدا و راه راستش، 🔸 السَّلامُ عَلَیْکَ أَیُّهَا النَّبَأُ الْعَظِیمُ الَّذِی هُمْ فِیهِ مُخْتَلِفُونَ وَعَنْهُ یُسْأَلُونَ سلام بر تو ای خبر بزرگی که آنها در آن اختلاف کردند و از آن بازخواست شوند،   @BotShenasi
🗯 او را به اوج می برند.... 🔻ما، [الأمالی] للشیخ الطوسی جَمَاعَةٌ عَنْ أَبِی الْمُفَضَّلِ عَنِ الْمُفَضَّلِ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ حَارِثٍ اللَّیْثِیِّ عَنْ أَبِیهِ عَنْ عَبْدِ الْجَبَّارِ بْنِ سَعِیدٍ عَنْ أَبِیهِ عَنْ صَالِحِ بْنِ کَیْسَانَ قَالَ: سَمِعَ عَامِرُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ الزُّبَیْرِ وَ کَانَ مِنْ عُقَلَاءِ قُرَیْشٍ ابْناً لَهُ یَنْتَقِصُ عَلِیَّ بْنَ أَبِی طَالِبٍ علیه السلام فَقَالَ لَهُ یَا بُنَیَّ لَا تَنْتَقِصْ عَلِیّاً فَإِنَّ الدِّینَ لَمْ یَبْنِ شَیْئاً فَاسْتَطَاعَتِ الدُّنْیَا أَنْ تَهْدِمَهُ وَ إِنَّ الدُّنْیَا لَمْ تَبْنِ شَیْئاً إِلَّا هَدَمَهُ الدِّینُ یَا بُنَیَّ إِنَّ بَنِی أُمَیَّةَ لَهِجُوا بِسَبِّ عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ فِی مَجَالِسِهِمْ وَ لَعَنُوهُ عَلَی مَنَابِرِهِمْ فَکَأَنَّمَا یَأْخُذُونَ وَ اللَّهِ بِضَبْعَیْهِ إِلَی السَّمَاءِ مَدّاً وَ إِنَّهُمْ لَهِجُوا بِتَقْرِیظِ * ذَوِیهِمْ وَ أَوَائِلِهِمْ مِنْ قَوْمِهِمْ فَکَأَنَّمَا یَکْشِفُونَ مِنْهُمْ عَنْ أَنْتَنَ مِنْ بُطُونِ الْجِیَفِ فَأَنْهَاکَ عَنْ سَبِّهِ 🔸جمعی از ابی المفضّل با سندی از صالح بن کیسان آورده اند که گفت: عامر بن عبدالله بن زبیر- که از عقلای قریش بود- شنید که پسرش از علی بن أبی طالب علیه السّلام بدگویی می‌کند پس به وی گفت: فرزندم، از علی بدگویی مکن که دین هرگز بنایی نساخته که دنیا بتواند آن را ویران سازد و دنیا چیزی نساخته مگر اینکه دین آن‌ها را درهم کوبیده باشد، فرزندم، بنی اُمیّۀ پیوسته علی بن أبی طالب را در مجالس خود دشنام می‌دادند و بر منبرهایشان وی را لعن می‌کردند اما به خدا سوگند با این کارشان گویی بازوی او را گرفته به سوی آسمان بلندش می‌کردند، و پیوسته به تمجید و ستایش خویشاوندان و پیشینیان قومشان پرداختند که با این کار خود گویی درپوش متعفن ترین مردار را برداشته اند، از این رو تو را از دشنام دادن به وی نهی می‌کنم. ---------- * فی (ک): بتقریض ذویهم. و کلاهما بمعنی المدح و التمجید. و المراد من هذا الکلام أن تنقیصهم أمیر المؤمنین علیه السلام لم یزدده إلّا الجلالة و العظمة، و مدحهم بنی أمیّة لم یزددهم إلا خسارا و تبارا « إِنْ یَنْصُرْکُمُ اللَّهُ فَلا غالِبَ لَکُمْ وَ إِنْ یَخْذُلْکُمْ فَمَنْ ذَا الَّذِی یَنْصُرُکُمْ مِنْ بَعْدِهِ».   📚بحارالانوار- جلد ۳۹، صفحه ۳۱۴ @BotShenasi
🗯 چهل انگشتر دادند تا آیه نازل شود. 🔻 از امام باقر علیه السّلام درباره آیه: «إِنَّمَا وَلِیُّکُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذِینَ ءَامَنُواْ» آمده که فرمود: جمعی از یهود اسلام آوردند از جمله: عبدالله بن سلام، أسد، ثعلبه، ابن یامین و ابن صوریا. اینان نزد رسول خدا صَلی الله علیهِ و آله آمده و عرض کردند: ای پیامبر خدا، موسی یوشع بن نون را جانشین خود کرد، وصیّ شما کیست؟ چه کسی بعد از شما ولیِّ ما خواهد بود؟ سپس آیه: «إِنَّمَا وَلِیُّکُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذِینَ ءَامَنُواْ الَّذِینَ یُقِیمُونَ الصَّلَوةَ وَ یُؤْتُونَ الزَّکَوةَ وَ هُمْ رَاکِعُونَ» نازل گردید. پس رسول خدا صَلی الله علیه و آله فرمود: برخیزید، پس همه برخاسته و به مسجد وارد گشتند. در همین حال سائلی از مسجد خارج گردید. رسول خدا صَلی الله علیهِ و آله وی را مورد خطاب قرار داده و پرسید: آیا کسی چیزی به تو داد؟ عرض کرد: بلی، این انگشتری را فرمود چه کسی آن را به تو داد؟ عرض کرد: آن مرد که نماز می‌خواند! فرمود وقتی انگشتری را به تو داد در چه حالتی بود؟ عرض کرد: در حالت رکوع! پس رسول خدا صَلی الله علیهِ و آله تکبیر گفت و حاضران در مسجد نیز با وی تکبیر گفتند. سپس پیامبر صَلی الله علیهِ و آله فرمود: علی بن ابی طالب بعد از من ولیّ شماست! 🔸 عرض کردند: الله را به پروردگاری و اسلام را به عنوان دین و محمّد را به پیامبری و علی را به ولایت پذیرفتیم و از این بابت راضی و خوشنودیم. پس خداوند آیه: «وَ مَن یَتَوَلَّ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ الَّذِینَ ءَامَنُواْ فَإِنَّ حِزْبَ اللَّهِ هُمُ الْغَالِبُونَ» . مائده/ ۵۶ {و هر کس خدا و پیامبر او و کسانی را که ایمان آورده اند ولیّ خود بداند [ پیروز است، چرا که] حزب خدا همان پیروزمندانند. } ✖️ از عمر بن خطاب نقل است که: به خدا سوگند چهل انگشتری را در حال رکوع صدقه داده‌ام تا آیه ای که برای علی بن ابی طالب نازل گردید، برای من نازل شود اما نازل نشد. 📚بحارالانوار - جلد ۳۵، صفحه ۱۸۳  @BotShenasi
🗯 از من درباره خودم نپرسیدی 🔸مَا صَحَّ عَنِ النَّبِیِّ صلی الله علیه و آله أَنَّهُ سُئِلَ عَنْ بَعْضِ أَصْحَابِهِ فَقَالَ لَهُ قَائِلٌ فَعَلِیٌّ فَقَالَ إِنَّمَا سَأَلْتَنِی عَنِ النَّاسِ وَ لَمْ تَسْأَلْنِی عَنْ نَفْسِی.. وَ قَوْلُهُ صلی الله علیه و آله لِبُرَیْدَةَ لَا تُبْغِضْ عَلِیّاً فَإِنَّهُ مِنِّی وَ أَنَا مِنْهُ وَ إِنَّ النَّاسَ خُلِقُوا مِنْ شَجَرٍ شَتَّی وَ خُلِقْتُ أَنَا وَ عَلِیٌّ مِنْ شَجَرَةٍ وَاحِدَةٍ از رسول خدا صلی الله علیه و آله در مورد اصحابشان سوال پرسیدند، و در آن میان فردی به آن حضرت گفت: پس علی چه؟ 🔻پیامبر صلی الله علیه و آله پاسخ داد: «تو تنها درباره مردمان از من پرسش نمودی و درباره خودم از من پرسشی نکردی. » این سفارش پیامبر به بریده نیز دلیلی بر این مدعاست.: «با علی دشمنی نورز. چرا که او از من و من از اویم. همه مردم از چند درخت مختلف خلق شده اند ولیکن من و علی از درختی واحد خلق گشتیم. » 📚بحارالانوار جلد ۲۱، صفحه ۲۸۰ @BotShenasi
🗯 علی،سَر من است،روح من است 🔸پیامبر صَلی الله علیهِ و آله فرمود: نسبت علی از من نسبت سر من از تنِ من است؛ و نیز فرموده است: تو برای من همانند روح از جسم منی؛ و نیز فرمود: تو برای من همانند روشنایی از روشنایی هستی؛ و فرموده است: تو برای من همانند دکمه برای پیراهن منی؛ و از پیامبر در مورد یکی از یارانش سؤال شد، و پیامبر در مورد آن شخص مطلبی فرمود، پس یکی به وی عرض کرد: درباره علی چه می‌فرمایید؟ پیامبر صَلی الله علیهِ و آله فرمود: تو فقط درباره مردم از من سؤال کردی و درباره نفس خودم از من نپرسیدی. 📚بحارالانوار،جلد۳۸،صفحه۲۹۷ @BotShenasi
اگر آن شیرِ پاک نبود و ولایت اهل بیت علیهم السلام را نداشتیم، زندگی چه ارزشی داشت؟ 📚 جرعه‌ای از دریا، ج ٣ ص ۴٧٩ @BotShenasi
🗯 امام هادی علیه السلام در زیارت غدیریه می فرماید: مَوْلایَ أَنْتَ الْحُجَّهُ عَلَى الْعِبَادِ مولای من تو حجّت بر بندگانی وَ الْهَادِی إِلَى الرَّشَادِ وَ الْعُدَّهُ لِلْمَعَادِ و راهنمای به سوی راه راستی و ذخیره روز معادی، مَوْلایَ لَقَدْ رَفَعَ اللَّهُ فِی الْأُولَى مَنْزِلَتَکَ مولای من خدا مقامت را در دنیا بلند کرد   @BotShenasi
🗯 حسنه و سیئه 🔻حُبُّنَا وَ مَعْرِفَةُ حَقِّنَا وَ السَّیِّئَةُ بُغْضُنَا وَ انْتِقَاصُ حَقِّنَا 🔸حضرت صادق علیه السّلام در باره آیه: «مَنْ جاءَ بِالْحَسَنَةِ» فرمود: حسنه حب ما و معرفت حق ما است، و سیئه بغض و ادا نکردن حق ما است.   📚بحارالانوار- جلد ۲۴، صفحه ۴۴
🗯 محبت امیرالمومنین علیه السلام و بغض به آن حضرت 🔸الْبَاقِرُ علیه السّلام: الْحَسَنَةُ وَلَایَةُ عَلِیٍّ علیه السّلام وَ حُبُّهُ وَ السَّیِّئَةُ عَدَاوَتُهُ وَ بُغْضُهُ وَ لَا یُرْفَعُ مَعَهَا عَمَلٌ وَ قَالَ ع وَ مَنْ یَقْتَرِفْ حَسَنَةً نَزِدْ لَهُ فِیها حُسْناً قَالَ الْمَوَدَّةُ لِعَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ علیهما السّلام. 🔻«حسنه» ولایت علی علیه السّلام و محبت اوست و «سیّئه» دشمنی با او و نفرت از وی است و خداوند با این دو صفت هیچ عملی را از انسان نمی پذیرد. و در مفهوم آیه: «وَ مَن یَقْترَِفْ حَسَنَةً نَّزِدْ لَهُ فِیهَا حُسْنًا»، {و هر کس نیکی به جای آورد [و طاعتی اندوزد]، برای او در ثواب آن خواهیم افزود. } فرمود: مقصود محبت علی بن ابی طالب علیه السّلام است.   📚 بحارالانوار - جلد ۳۶، صفحه ۱۰۲ @BotShenasi
🗯 دو روایت خواندنی و زیبا 🔸کشف، [کشف الغمة] مِنْ کِتَابِ الْفِرْدَوْسِ عَنْ مُعَاذٍ عَنِ النَّبِیِّ صلی الله علیه و آله قَالَ: حُبُّ عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ حَسَنَةٌ لَا تَضُرُّ مَعَهَا سَیِّئَةٌ وَ بُغْضُهُ سَیِّئَةٌ لَا تَنْفَعُ مَعَهَا حَسَنَةٌ 🔸وَ مِنْ مَنَاقِبِ الْخُوارِزْمِیِّ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله: لَوِ اجْتَمَعَ النَّاسُ عَلَی حُبِّ عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ لَمَا خَلَقَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ النَّارَ 🔻از کتاب «الفردوس» از معاذ از پیامبر صَلی الله علیهِ و آله نقل است که فرمود: حُبّ علی بن أبی طالب حسنه ای است که هیچ گناهی با وجود آن زیان نمی رساند و دشمنی با او گناهی است که هیچ ثوابی با بودن آن سودمند نمی افتد. 🔻و از مناقب خوارزمی آورده است که رسول خدا صَلی الله علیهِ و آله فرمود: اگر مردم بر حُبّ علی بن أبی طالب گرد می‌آمدند، خداوند دوزخ را نمی آفرید.   📚بحارالانوار، جلد۳۹،صفحه۲۴۸ 💡گناه کوچک هم بزرگ است. گناه،بی ادبی به مقام امام معصوم است‌‌. کسی که حب امیرالمومنین علیه السلام را دارد باید از همه بیشتر ترس از گناه کردن داشته باشد.
به فرزندان خود بیاموزید همانگونه که احکام را باید به فرزندان خود بیاموزیم، باید تبری از دشمنان اهل بیت علیهم السلام را هم بیاموزیم. بلکه افضل آموزش تبری نسبت به هر موضوع دیگری است. کسی که حب شدید به اهل بیت علیهم السلام نداشته باشد، بغض شدید به دشمنانشان نداشته باشد، از ایمان خود سودی نمی برد. هر ثانیه باید تبری ما از دشمنان اهل بیت علیهم السلام بیش تر و بیش تر باشد. @BotShenasi
🗯 حب امیرالمومنین علیه السلام دین ملائکه می باشد. 🔻لی، [الأمالی] للصدوق الْحَسَنُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ سَعِیدٍ عَنْ فُرَاتِ بْنِ إِبْرَاهِیمَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ ظُهَیْرٍ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ الْفَضْلِ عَنِ الصَّادِقِ عَنْ آبَائِهِ علیهم السلام قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله: مَعَاشِرَ النَّاسِ وَ الَّذِی بَعَثَنِی بِالنُّبُوَّةِ وَ اصْطَفَانِی عَلَی جَمِیعِ الْبَرِیَّةِ مَا نَصَبْتُ عَلِیّاً عَلَماً لِأُمَّتِی فِی الْأَرْضِ حَتَّی نَوَّهَ اللَّهُ بِاسْمِهِ فِی سَمَاوَاتِهِ وَ أَوْجَبَ وَلَایَتَهُ عَلَی مَلَائِکَتِهِ . أَقُولُ أَثْبَتْنَا الْخَبَرَ بِتَمَامِهِ فِی بَابِ أَخْبَارِ الْغَدِیرِ وَ سَیَأْتِی فِی بَابِ تَزْوِیجِ فَاطِمَةَ عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ عَنِ النَّبِیِّ صلی الله علیه و آله: أَنَّ الْمَلَائِکَةَ تَتَقَرَّبُ إِلَی اللَّهِ بِمَحَبَّتِهِ. 🔸 رسول خدا پیامبر صَلی الله علیهِ و آله فرمود: ای مردم، قَسَم به آن کس که مرا به نبوّت برانگیخت و بر همه خلایق برتری داد، علی را به عنوان نمونه و الگو در زمین معرفی نکردم مگر بعد از آنکه خداوند او را به نام در آسمان‌ها مدح کرد و پذیرش ولایت او را بر ملائکه واجب ساخت. 💡می گویم: این حدیث را کاملاً در باب اخبار غدیر به اثبات رساندیم، و در باب تزویج فاطمه علیها السّلام از ابن عبّاس از پیامبر پیامبر صَلی الله علیهِ و آله خواهد آمد که: فرشتگان با محبّت علی علیه السّلام به خدا تقرّب می‌جویند. 📚بحارالانوار- جلد ۳۹، صفحه ۹۲ @BotShenasi
🗯 یَسْمَعَ الْحَدِیثَ الْمَکْنُونَ عَنْ عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ   🔸 میثم تمار به خانه امیرالمؤمنین علیه السلام آمد، به او گفته شد حضرت خوابیده است. آنگاه با صدای بلند گفت: بیدار شو، به خدا سوگند محاسنت به خون سرت خضاب می‌شود. امیرالمؤمنین علیه السلام بیدار شد و فرمود: میثم را داخل کنید. آنگاه به علی علیه السلام گفت: به خدا سوگند محاسنت به خون سرت خضاب می‌شود. حضرت فرمود: راست می‌گویی به خدا سوگند دست و پا و زبان تو نیز قطع و بریده خواهد شد و نخلی که در کناسه است قطع می‌شود و به چهار تکه در می‌آید و تو در یک چهارم آن به دار آویخته می‌شوی و حجر بن عدی و محمد بن أکتم و خالد بن مسعود هر کدام در هر یک چهارم آن به دار آویخته می‌شوند. میثم گفت: من شک کردم و گفتم: علی از غیب به ما سخن می‌گوید و به او گفتم: ای امیرالمؤمنین آن چه گفتی اتفاق می‌افتد؟ فرمود: بله، قسم به پروردگار کعبه! پیامبر صلی الله علیه و آله به من چنین فرمود. گفتم ای امیرالمؤمنین چرا آن کار را با من می‌کنند؟ گفت: تو را حمال حرام زاده پسر کنیز بدکاره عبیدالله بن زیاد می‌گیرد. گفت: ایشان با من به گورستان می‌رفت و به آن نخل می‌گذشت و به من می‌فرمود: ای میثم تو با این نخل کار خواهی داشت. هنگامی که عبیدالله بن زیاد زمام کوفه را به دست گرفت آنجا آمد و پرچمش به آن نخلی که در کناسه بود گیر کرد و پاره شد. او این کار را به فال بد گرفت و دستور به قطع آن داد. 🔸نجاری آن را دید و به چهار قسمت تقسیم کرد. میثم گفت: من به پسرم صالح گفتم: میخی آهنی بردار و اسم من و پدرم را روی آن حک کن و در یکی از آن ساقه‌ها بکوب. چند روز بعد از آن افرادی از بازاریان نزد من آمده و گفتند: ای میثم با من نزد امیر بیا تا از کارگزار بازار شکایت کنیم و از امیر بخواهیم که او را برکنار کرده و شخص دیگری را به جای او بر ما منصوب سازد. گفت: من خطیب قوم بودم او به من گوش داد و کلامم را پسندید. 🔻عمرو بن حریث به او گفت: خداوند امیر را سلامت بدارد آیا این سخن گو را می‌شناسی؟ گفت: او کیست؟ گفت: میثم تمار دروغ گو، دوست علی بن ابی طالب دروغ گوست. ابن زیاد صاف نشست و به من گفت: چه می‌گویی؟ گفتم: خداوند امیر را اصلاح کند دروغ است، من راستگویم و دوست علی بن ابی طالبِ راستگو هستم، او به من گفت: باید از علی برائت بجویی و بدی هایش را بگویی و از عثمان حمایت کرده و خوبی هایش را ذکر کنی در غیر این صورت دست و پاهایت را قطع می‌کنم و به دارت می‌آویزم. من گریه کردم و او گفت: از گفته گریستی و هنوز عمل نکرده ام؟ گفتم: به خدا سوگند نه برای آن گفته گریه کردم و نه آن عمل، بلکه برای شکی گریه کردم که روزی که سرور و مولایم مرا با خبر کرد بر من وارد شد. ابن زیاد به من گفت: علی به تو چه گفت؟ گفتم: به خانه او رفتم و به من گفته شد: او خوابیده است من صدا زدم: ای خوابیده بیدار شو به خدا سوگند محاسنت از خون سرت خضاب می‌شود. ایشان فرمود: راست گفتی به خدا سوگند دست و پا و زبان تو نیز قطع خواهد شد و به دار آویخته می‌شوی؟ گفتم: ای امیرالمؤمنین علیه السلام چه کسی آن کار را با من انجام می‌دهد؟ فرمود: عبیدالله بن زیاد آن شخص حمال و حرام زاده و پسر کنیز بدکاره. 🔻 گفت: او به شدت عصبانی شد و به من گفت: به خدا سوگند من دست و پایت را قطع می‌کنم و زبانت را باقی می‌گذارم تا تو و مولایت را تکذیب کنم. آن گاه دستور به آن داد و دست و پایش قطع شد پس دستور داد که به دار آویخته شود و میثم با صدای بلند گفت: ای مردم چه کسی می‌خواهد حدیث غیبی از علی بن ابی طالب علیه السلام را بشنود؟ مردم جمع شدند و او شروع کرد که غرائب حدیث را به ایشان بگوید. آنگاه عمرو بن حریث خارج شد و خواست به منزلش برود و گفت: این جمعیت چیست؟ گفتند: میثم تمار است که درباره علی بن ابی طالب علیه السلام با مردم سخن می‌گوید. او خیلی سریع برگشت و گفت: خداوند امیر را سلامت بدارد اقدام فرمایید و کسی را بفرستید تا زبان او را ببرد من مطمئن نیستم که نیت‌های کوفیان عوض شود و بر شما بشورند. او به نگهبان بالای سرش نگاه کرد و گفت: برو و زبانش را ببر. نگهبان پیش او رفت و به او گفت: ای میثم، گفت: چه می‌خواهی؟ گفت: زبانت را بیرون بیاور که امیر دستور به بریدن آن کرده است. میثم گفت: آیا پسر کنیز بدکاره گمان کرده که من و مولایم را تکذیب می‌کند؟ زبانم را بگیر. نگهبان زبان او را برید و میثم لحظه ای در خون فرو رفت و آنگاه درگذشت. سپس دستور داد و به دار کشیده شد. صالح گفت: چند روزی گذشت و من دیدم که او بر همان قطعه چوبی که من روی آن نوشته و میخ در آن کوبیده بودم به دار کشیده شده است. 📚بحارالانوار  جلد ۴۲، صفحه ۱۳۲ @BotShenasi
جریان رائفی پوریسم یک جریان خطرناک فکری است که سالها آن را فریاد زدیم. از غلو در حق اشخاص رسانه ای و سیاسی بارها گفته ایم. نتیجه مرید و مراد، پیر راه و آقاجان شدن این شده است که مُریدان آقای رائفی پور به غلو افتاده و او را نفس زکیه می دانند. @BotShenasi