eitaa logo
نوروساینس و فلسفه ذهن
1.8هزار دنبال‌کننده
303 عکس
112 ویدیو
27 فایل
این کانال در راستای دانش افزایی شما در حوزه انسان شناسی نوین ایجاد شده است.... باشد که خداوند متعال و اهل بیت علیهم السلام در این مسیر دستمان را بگیرند.... ارتباط با مدیر کانال: @aialimadad_1400
مشاهده در ایتا
دانلود
🌍 🏴 به مناسبت رحلت پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) ▪️بر اساس دیدگاه حکما هر یک از موجودات عالم مادی، که عبارتند از جمادات، نباتات، حیوانات و انسان ها، دارای مزاج خاصی هستند. ▪️در بین انواع گوناگون مزاج ها، به ترتیب مزاج نباتات از جمادات، و مزاج حیوانات از نباتات و مزاج انسان ها از حیوانات شریف تر و لطیف تر است. ▪️مزاج نوع انسانی اشرف و اعدل امزجه در بین موجودات است. ▪️هر چه مزاج شریف تر و معتدل تر باشد روح افاضه شده نیز به همان اندازه شریف تر خواهد بود. شریف ترین روح در شریف ترین مزاج قرار می گیرد و شریف ترین مزاج قابلِ شریف ترین روح است. مطابق این بیان نفس انسانی زمانی بر بدن افاضه می شود که بدن به بالاترین و لطیف ترین مرتبه از اعتدال مزاج برسد(ملاصدرا، مفاتیح الغیب, ۵۱۳ ) ▪️ عرفا در یک سطح بالاتری معتقدند اعتدال مزاج جسمانی پرتوی از اعتدال مزاج روحانی است. (قیصری، شرح تائیه ابن فارض/137) چون مزاج روحانی شخصی معتدل است مزاج جسمانی او نیز معتدل می باشد. بنابراین امر از بالا تعیین می شود. (بر خلاف رویکرد فلسفی که معتقد است چون مزاج جسمانی معتدل است روح معتدل نیز افاضه می شود) ▪️انسان ها به حسب اعتدال مزاج، مراتب و درجات متفاوتی دارند. در بین افراد بشر، مزاج انسان كامل كه مصداق تام آن حقیقت «محمدیه» است، اشرف و اعدل امزجه است. 🔰علامه حسن‌زاده آملی در این باره می‌فرمایند: «هر کس مزاج درونی و جسمانی‌اش معتدل‌تر باشد، در تمثلات خود و گرفتن حقایق علوم و معارف موفق‌تر است؛ لذا چون مزاج حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله وسلم دارای معتدل‌ترین مزاج بود، به کامل‌ترین وجه توانست تمام حقایق عالم را به انزال دفعی بگیرد.»(معرفت نفس، 87) ✍️یادداشت: احمد شه گلی 🌐 🆔@ahmad_Shahgoli __________ 🆔@Brain_Mind
📚 📙 «درآمدی به نظام حکمت صدرائی» در ۳ جلد و به قلم عبدالرسول عبودیت از سال ۱۳۹۱ به بازار نشر عرضه شده است. جلد سوم این مجموعه که به فلسفی اختصاص دارد، آراء در باب را گردآوری و تحلیل کرده است. 📗 نویسنده در جای‌جای کتاب، سیر تاریخی مباحث را از زمان و فلسفه مشاء پی می‌گیرد و در نهایت با بررسی آثار مختلف به جمع‌بندی می‌رسد. این روش البته از آن‌جا که بسیاری از آراء صدرالمتألهین در باب نفس، سلباً یا ایجاباً ناظر به آراء بوعلی‌ست، لازم و پرفایده می‌نماید. 📕 جلد سوم درآمدی به نظام حکمت صدرائی، در ۴۶۰ صفحه و ۱۱ فصل تنظیم شده که عناوین فصول عبارتند از: ، ، ، ، ، ، ، ، ، خلاصه ، خلاصه . 📘 از مزایای مهم کتاب اینست که نویسنده صاحبنظر آن، صرفاً در مقام گزارش دقیق و روان دیدگاه صدرا نشسته و در صدد دفاع یا نقد آن نیست. این بیطرفی محققانه و جامعیت تتبعات نویسنده، ماحصل را در زمره مهمترین منابع فارسی علم‌النفس قرار داده است. @PhilMind _&&&_____ 🆔@Brain_Mind
👆👆👆‏پخش زنده نشست تخصصی «الاهیات و هوش مصنوعی از تلویزیون اینترنتی پاسخ - با اینترنت کاملا رایگان با سخنرانی دکتر بهروز مینایی (دانشگاه علم و صنعت) و دکتر یوریک ویلکس (دانشگاه شیفلد انگلستان) همراه با ترجمه همزمان امروز، شنبه 24 مهر 1400، ساعت 19:30 از آدرس pasokh.tv - مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه با مشارکت مرکز رشد و نوآوری پژوهشگاه و مرکز پژوهشهای مجلس heyatonline.ir/heyat/3000
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🖌️🎨 یکی از برهان‌های معاصر برای رد با استفاده از (تجربه‌های درونی اول شخص)، برهان معرفت از است که مشهورترین مثال آن آزمایش فکری مِری است. 🧠 مری همه چیز درمورد و سیستم مغزی درک آنها را میداند ولی خود تا به حال هیچ تجربه‌ای از رنگ نداشته. اما روزی ناگهان . . . ترجمه: از انجمن مغز و فلسفهٔ ذهن دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی @Mindphilosa🔭 _&&______ @Brain_Mind
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🧩 آزمون فکری که جکسون علیه مطرح کرده در ویدیو توضیح داده شده است. 🎨 این برهان دو تقریر و نتیجه دارد: ۱. تقریر معرفت‌شناختی که می‌گوید مری قبل از مشاهده سیب رنگی، همه گزاره‌های حاکی از واقعیات مربوط به رنگ را نمی‌داند. پس نوعی معرفت درباره این واقعیات وجود دارد که معرفتی غیرفیزیکی است (و در نتیجه‌گیری‌ای رقیق‌تر، معرفتی غیر سوم‌شخص است و از طریق مطالعه ابجکتیو همبسته‌های نورونی و فعالیت‌های مغزی حاصل نمی‌شود). ۲. تقریر هستی‌شناختی که می‌گوید واقعیاتی در ادراک بصری رنگ وجود دارد که مری پیش از مشاهده سیب قرمز نمی‌دانست. پس واقعیاتی در این‌باره وجود دارد که فیزیکی نیستند. . 🎗تقریر اول فقط ادعایی معرفت‌شناختی است. جکسون البته تقریر دوم را اراده می‌کرد که بعدها نیز از آن دست کشید. هرچند همچنان طرفداران زیادی دارد. بنظر می‌رسد تفاوتی مهم در اینجا وجود دارد؛ یک فیزیکالیست می‌تواند بگوید مری قبلاً از منظر سوم‌شخص و مودالیته بصری، و بعدها از منظر اول‌شخص و مودالیته درون‌نگری آن رخدادهای مغزش را ادراک می‌کند. @PhilMind __&&&_____ @Brain_Mind
♨️ فراخوان علمی "نقد سند توصیه نامه اخلاق هوش مصنوعی یونسکو" ❇️ حمایت مالی و چاپ آثار برتر💯 💢قابل توجه طلاب و دانشجویان فعال در حوزه هوش مصنوعی 👇 ♦️دفتر فقه معاصر قصد تنظیم نقدی جامع نسبت به «پیش نویس نهایی توصیه نامه یونسکو درباره اخلاق هوش مصنوعی» و پیشنهاد توصیه نامه جایگزین در این موضوع را دارد. ✅ مجموع نقدها و پیشنهادات در اختیار قرار خواهد گرفت تا در اجلاسیه آینده یونسکو ارائه گردد. 🔻ترجمه پیش نویس در اختیار محققین محترم که رزومه و توانمندی ایشان مورد تایید دفتر فقه معاصر باشد، قرار گرفته تا نقد و پیشنهاد خود را تنظیم و به دفتر فقه معاصر ارسال نمایند. ⏱ مهلت ارسال رزومه برای ادمین کانال دفتر فقه معاصر: ۱۴۰۰/۰۷/۲۹ ✅ کانال رسمی دفتر فقه معاصر حوزه های علمیه 🆔 @fiqhci _&&&&&____ @Brain_Mind
✳️ فراخوان مقاله همایش بین المللی علوم انسانی اسلامی در اندیشه علامه محمدتقی مصباح یزدی(ره) ✅ محورهای همایش: 🔶 دیدگاه‌های علامه مصباح یزدی(ره) درباره: 🔷 چیستی، امکان و اعتبار علوم انسانی؛ 🔷 مبانی علوم انسانی؛ 🔷 روش و فرآیند تولید علوم انسانی اسلامی؛ 🔷 مسایل علوم انسانی. 🔶 مطالعه تطبیقی اندیشه‌های علامه مصباح یزدی(ره) با دیگر متفکران در حوزه علوم انسانی؛ 🔶 منظومه فکری علامه مصباح یزدی(ره) در علوم انسانی اسلامی؛ 🔶 انعکاس و تأثیرگذاری اندیشه علامه مصباح یزدی(ره) در آثار اندیشمندان علوم انسانی. 🗓 آخرین مهلت ارسال چکیده 1400/8/30 🗓 آخرین مهلت ارسال مقالات 1400/12/29 🗓 زمان برگزاري 8 و 9 دي ماه 1401 🏢 دبیرخانه همایش: قم، خیابان جمهوری اسلامی، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 🔷 سایت همایش 🌐 www.ihsam.iki.ac.ir ☎️ 02532113456 🌐 پایگاه اطلاع‌رسانی آثار حضرت علامه مصباح ره 🌐 https://mesbahyazdi.ir 🌐 کانال و سايت مؤسسه امام خمینی(ره) 🔰 @iki_ac_ir 🔰 https://iki.ac.ir 💻 @mesbahyazdi_ir
💡حلقهٔ مطالعاتی پدیدار || || 🧠 از این جمعه با هم در پدیدار از یکی از کتب مرجع و در عین حال روان و خوشخوان فلسفهٔ ذهن شروع می‌کنیم 🕯 دور اول حلقه با کتابی شروع میشه که پیش‌نیاز خاصی در فلسفه لازم نداره و همگی با هر سطحی با هم پیش میریم 📘فلسفهٔ ذهن، یک راهنمای مقدماتی از ایان ریونزکرافت 🍂 زمان: ۱۷ الی ۱۸:۳۰ هر جمعه ⏳جلسهٔ اول: ۳۰ مهر ⛵️ برگزاری در کلاس مجازی زیر: https://www.skyroom.online/ch/sca_sbmu/csrh 📺 کانال و گروه حلقه: https://t.me/padidar_circle @mindphilosa💡 _&&&___ @Brain_Mind
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
صوت👆جلسه دهم مدرسه تابستانی فلسفه ذهن (11 شهریور 1400) / @PhilMind ____&&&____ @Brain_Mind
▫️ علوم انسانی - اسلامی، پژوهش و فناوری 📝 دومین همایش مجازی علوم انسانی - اسلامی، پژوهش و فناوری برگزار می‌شود. 🔻 محورها؛ 🔹 چگونگی کاربست وحی در نظریه پردازی در علوم انسانی - اسلامی 🔹علوم انسانی - اسلامی و حکمرانی در جمهوری اسلامی ایران 🔹 فرآیند کاربردی سازی علوم انسانی - اسلامی 🔹 نقش فلسفه‌های مضاف در تولید علوم انسانی 🔹 اثربخشی علوم انسانی - اسلامی 🔹 علوم انسانی - اسلامی دیجیتال 🔹 وحدت حوزه و دانشگاه 🔹 دانشگاه اسلامی 📆 زمان برگزاری همایش: 20 تا 25 آذرماه سال 1400 ☎️ تماس: 09373209646 و 02531156869 🆔 @iictchannel
🔸 نشست علمی هوش مصنوعی از منظر معرفت‌شناسی 🔰 گروه پژوهشگاه با همکاری قطب علمی فلسفه دین اسلامی به صورت مجازی برگزار می‌کند: ▪️حجت الاسلام دکتر به عنوان ارائه‌دهنده، حجت الاسلام دکتر به عنوان دبیر علمی حضور خواهند داشت. ⏰ یکشنبه نهم آبان ماه، ساعت 12:30 🆔 @iictchannel
🧠 از نگاه دکارت ♻️ ✅یکی از عصب شناسان، گزارش داده که "به نوعی جدایی عمیق بین جسم و ذهن" اعتقاد داشت. ✅این عقیده عملاً مغایر با چیزیست که دکارت می‌اندیشید. او بر این گمان بود که ما در درون خویش چیزهای مشخصی را به تجربه درمی‌یابیم که نباید آن را تنها به ذهن و یا جسم منصوب کرد و نیز اینها از وحدت نزدیک و تنگاتنگ ذهنمان با جسممان ناشی می‌شود. ✅ در مشهورترین نوشته‌هایش در واقع بر تفاوت‌های میان ماده و اندیشه تاکید می‌کرد اما همچنین معتقد بود که در موجودات انسانی ذهن و جسم به طرز اسرارآمیز و تفکیک ناپذیری به هم آمیخته‌اند. او نمی‌توانست توضیح دهد که ذهن و جسم چگونه وحدت می‌یابند اما به وحدتشان کاملاً اطمینان داشت. 📚رویای عصر روشنگری، آنتونی گاتلیب ✍حلقهٔ مطالعاتی پدیدار 🛶 ____&&&____ 🆔@Brain_Mind
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📿 چینی‌ها پنج سال قبل روباتی برای آموزش نماز به کودکان ساختند که می‌توانست اذکار و افعال نماز را اجرا نماید و اخیراً نیز ایده ادای نمازهای قضای اموات توسط چنین روبات‌هایی را مطرح کرده‌اند. 🕌 فرض کنید روبات نمازخوان بقدری توسعه و ارتقا داده شود که ظاهری انسان‌نما داشته و حرکات و سکنات نماز را نیز بطور کاملاً درست و مطلوب اجرا کند. آیا چنین روباتی را می‌توان بجا آورنده عبادت یا نماز به شمار آورد؟ 🎼 این در واقع ذیل بحث (Intentionality) در مطرح می‌شود. حیث التفاتی همان توانایی ذهن برای اشیاء و دربارگی آن‌هاست. این‌که ذهن ما می‌تواند الان درباره ابژه‌های مختلف – مثلاً روبات‌ها - بیندیشد و آن‌ها را بازنمایی کند و در واقع، معنای آن‌ها را درک کند. 🕋 درست است که نماز بدون توجه به معانی الفاظ آن هم برای ادای تکلیف کافیست؛ اما دست‌کم یک توجه و درک معناشناختی برای صحت نماز لازم است: "نیت" که از ارکان صحت عبادت بوده و به معنای "قصد انجام عبادت/تکلیف" توسط بجا آورنده آنست. آیا روبات نمازخوان توانایی درک و قصد معنای عبادت نماز را دارد؟ 💻 استدلال از جان سرل، یکی از استدلال‌های معروف در رد حیث التفاتی برای کامپیوترها و روبات‌هاست. سرل البته تأکید کرده که این استدلال بمعنای رد هرگونه امکان معناشناسی توسط هوش مصنوعی نیست؛ بلکه امکان آن در رویکردهای محاسباتی و بدن‌مندی (رویکردهای رایج) را زیر سؤال می‌برد.... ‌ @PhilMind ______ @Brain_Mind
💢معاون برنامه‌ریزی و اجرایی مرکز جذب اعضای هیات علمی وزارت علوم خبر داد: 💢آغاز فراخوان جذب اعضای هیأت علمی 🔹معاون برنامه‌ریزی و اجرایی مرکز جذب اعضای هیات علمی وزارت علوم از آغاز فراخوان جذب اعضای هیات علمی، از روز دوشنبه ۱۷/‏۰۸/‏۱۴۰۰ خبر داد و گفت: این فراخوان تا پایان آبان‌ماه سال جاری ادامه خواهد داشت. https://www.msrt.ir/fa/news/64611 ♻️ با ما همراه باشید 🆔 @msrt_ir__________ @Brain_Mind
🧠یکی از چالش ها و ایرادهای اصلی به بحث دوگانه‌گرایی، مسئله چگونه ارتباط نفس مجرد با بدن مادی است. این اشکال در زمان دکارت از طرفی برخی مطرح شد. به طور نمونه: 🗣گاسندی:«‌اگر نفس مادی نیست، چگونه می‌تواند بدن را به حرکت وا دارد، چگونه می تواند اعیان جسمانی را درک کند؟» پاسخ دکارت به گاسندی: پیچیدگی این قبیل پرسشها ناشی از یک فرض اشتباه است که به هیچ وقت قابل اثبات نیست، یعنی اینکه اگر نفس و بدن دو جوهر با طبایع مختلف باشند، این امر مانع می شود که آن دو بتوانند بر هم تأثیر بگذارند. پاسخ دکارت به گاسندی در این عبارت به نظر مبهم می‌رسد. ولی وی تلاش می کند اختلاف جوهری بین نفس و بدن را کم‌رنگ کند. 📝همچنین این اشکال توسط در نامه های خود به دکارت طرح گردیده است. الیزابت می پرسد: نفس به دلیل غیر مادی بودن، و غیر ممتد بودن واجد وزن و شکل نمی باشد، از این رو، نفس چگونه می تواند باعث حرکت در مغز شود؟ 💬پاسخ دکارت به ملکه روشن تر از پاسخ به گاسندی است، دکارت در این جا مسئله را مطرح می کند. به باور وی نفس می تواند سبب تغییراتی در بدن شود و بدن نیز می تواند باعث تغییراتی در نفس گردد،‌ به جهت اینکه نفس و بدن با یکدیگر دارند. از این رو دکارت بحث وحدت را برای توجیه تأثیر و تأثر بین نفس و بدن مطرح می کند. این فیلسوف دوگانه‌گرا اتحاد میان نفس و بدن را اتحاد جوهری می نامند. اما نفس و بدن که جواهری متفاوت هستند، چگونه می توانند اتحادی را شکل دهند که طبیعتی بسیط داشته باشند؟ ♻️دکارت با ارائه تشبیهاتی سعی کرد این مسئله را باور پذیرتر کند. اتحاد نفس با بدن همانند: 1.اتحاد وزن با سنگ 2.اتحاد دست با بدن 3.اتحاد گوشت و استخوانها در یک حیوان... این مثال‌ها و تلاش دکارت باز نتوانست به طور کامل دیدگاه وی در مسئله اتحاد نفس و بدن را برای منتقدان موجه جلوه دهد. از این رو، نظریه وی دوباره از طرف برخی مورد نقد واقع شد. 💡 اما دو تن از پیروان دکارتی به نام هنری گُهیر( H.Gounier) و ال، جی بک (L.J.Beck) کوشیدند مسئله اتحاد نفس و بدن را با و ما قبل فلسفی حل کنند. به بیان دیگر ما با تجربه درونی مشاهده می کنیم که احساسات و عواطف مان با بدن مان اتحاد دارند. از این رو، اشکالات و پیچیدگی اتحاد نفس و بدن متوجه مقام فلسفه ورزی است. ✳️خلاصه اینکه از نگاه این دو، دیدگاه دکارت درباره اتحاد نفس و بدن و بین آن دو، یک امر شهودی و تجربی می‌باشد. و اگر به لحاظ فلسفی نتوان این مسئله را حل کرد، مشکل و معضلی را ایجاد نمی‌کند. 📚اقتباس: دیسی رندر، نظر دکارت در باب اتحاد نفس و بدن، ✍️ : مقاله در ذیل بار گذاری می‌شود. در این مقاله نویسنده با نگاه انتقادی به این مسئله پرداخته است.ولی ما نگاه همدلانه به این موضوع داشتیم. ✳️به هر حال، این چالش در حکمت صدرایی با تأمل در حقیقت نفس و بدن، و همچنین قابل رفع هست.... 🆔Brain_Mind@
🔸سلسله نشست‌های الهیات و هوش مصنوعی 🔻نشست سوم: و دین 🔰 بخش بین‌الملل مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه، هسته علوم شناختی مرکز رشد و نوآوری پژوهشگاه و مرکز پژوهش‌های مجلس برگزار می‌کند: 🎙با حضور و ارائه: ⏰ شنبه 22 آبان ماه ساعت 19:30 📡 ثبت نام از طریق: 🌐 iict.ac.ir/events 📱کسب اطلاعات بیشتر : 09331002672 (آقای جهانی) 🆔 @iictchannel __&&&_____ 🆔@Brain_Mind
پخش زنده سلسله نشست های مرزهای دانشی- سیاستی: الهیات و هوش مصنوعی با عنوان "هوش مصنوعی و دین " با حضور حجت الاسلام دکتر سید محمد سادات منصوری و دکتر تیموثی شتل شنبه ۲۲ آبان ماه ساعت ۱۹:۳۰ دریافت با اینترنت کاملا رایگان از تلویزیون اینترنتی پاسخ با آدرس pasokh.tv کاری از مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات - حوزه های علمیه heyatonline.ir/heyat/3000
🔸نشست علمی قرآن و علوم شناختی 📌 نخستین پیش نشست همایش بین‌المللی "قرآن و علوم شناختی" 🔰گروه پژوهشگاه با همکاری پژوهشکده مطالعات میان‌رشته‌ای قرآن دانشگاه شهید بهشتی برگزار می‌کند: 🎙با حضور: ⏰ سه‌شنبه 25 آبان ماه، ساعت 17:30 📡 ارتباط از طریق: 🌐 www.sbu.ac.ir/web/webinar 🆔 @iictchannel _________________ 🆔@Brain_Mind
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💯🔊 🔰 صوت کامل نشست علمی «هوش مصنوعی از منظر معرفت‌شناسی» 🎙 با حضور: ⏰ یکشنبه نهم آبان ماه 1400 🆔 @iictchannel _____________________ 🆔@Brain_Mind
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🧠 دسته‌ای از دانشمندان علوم اعصاب خداناباور همچون سعی می کنند تمام تجربیات دینی را با دیدی تقلیل گرایانه بوسیله مغز توضیح دهند. او دستگاهی اختراع کرده به نام کلاه‌خود خدا (God helmet). کار این دستگاه این است که نواحی قشر مخ را به گونه‌ای تحریک کند که فردی که کلاه روی سر او است احساس می‌کند تجربه‌ی دینی برای او رخ داده است. ولی مسئله این است که آیا اگر برای یک پدیده، حتی تبیین علمی معقول هم باشد، ‌کفایت می‌کند برای اینکه بگوییم هیچ تبیین یا علت دیگری برای این موضوع وجود ندارد؟ برای مثال فرض کنید فردی هست که احساس عشق زیادی نسبت به فرد دیگر دارد. حالا فرض کنید فرد عاشق را به آزمایشگاه ببرند و با ارسال سیگنال به مغز او یا تزریق دارو، همان احساس عشق را در او ایجاد کنند. مساله این است که به مجرد ایجاد احساس عشق مصنوعی و آزمایشگاهی، ما می‌توانیم بگوییم عشق واقعی و بیرون آزمایشگاهی، نوعی توهم است؟ آیا مجازیم که ادعا کنیم اساسا معشوقی وجود ندارد و هرچه هست، ساخته ذهن عاشق است؟ ✳️همانطور که برای فرد عاشق، هم در آزمایشگاه و هم در مقابل معشوقه احساس عشق و شیفتگی به وجود می‌آید، می‌تواند در مورد تجربه‌های دینی هم اینگونه باشد. یعنی همانطور که در آزمایشگاه می‌توان حالت تجربه دینی و احساس یگانگی با هستی را ایجاد کرد، می‌توان در مواجهه واقعی یک عارف با خدا نیز آن را قبول کرد. ✍️دکتر جواد درویش مطالب بیشتر🔰🔰🔰 http://www.ensafnews.com/306718 ⛔️☠️تذکر: به دلیل محتوای باطل کلیپ نشر آن برای همه، و یا بدون نقد جایز نیست. 🆔@Brain_Mind