🔸 نشست علمی هوش مصنوعی از منظر معرفتشناسی
🔰 گروه #معرفت_شناسی پژوهشگاه با همکاری قطب علمی فلسفه دین اسلامی به صورت مجازی برگزار میکند:
▪️حجت الاسلام دکتر #علیرضا_قائمی_نیا به عنوان ارائهدهنده، حجت الاسلام دکتر #ابوالحسن_غفاری به عنوان دبیر علمی حضور خواهند داشت.
⏰ یکشنبه نهم آبان ماه، ساعت 12:30
#نشست
#هوش_مصنوعی
🆔 @iictchannel
🧠#رابطه_ذهن_بدن از نگاه دکارت
♻️#اتحاد
✅یکی از عصب شناسان، #آنتونیا_داماسیو گزارش داده که #دکارت "به نوعی جدایی عمیق بین جسم و ذهن" اعتقاد داشت.
✅این عقیده عملاً مغایر با چیزیست که دکارت میاندیشید. او بر این گمان بود که ما در درون خویش چیزهای مشخصی را به تجربه درمییابیم که نباید آن را تنها به ذهن و یا جسم منصوب کرد و نیز اینها از وحدت نزدیک و تنگاتنگ ذهنمان با جسممان ناشی میشود.
✅#دکارت در مشهورترین نوشتههایش در واقع بر تفاوتهای میان ماده و اندیشه تاکید میکرد اما همچنین معتقد بود که در موجودات انسانی ذهن و جسم به طرز اسرارآمیز و تفکیک ناپذیری به هم آمیختهاند. او نمیتوانست توضیح دهد که ذهن و جسم چگونه وحدت مییابند اما به وحدتشان کاملاً اطمینان داشت.
📚رویای عصر روشنگری، آنتونی گاتلیب
✍حلقهٔ مطالعاتی پدیدار 🛶
____&&&____
🆔@Brain_Mind
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📿 چینیها پنج سال قبل روباتی برای آموزش نماز به کودکان ساختند که میتوانست اذکار و افعال نماز را اجرا نماید و اخیراً نیز ایده ادای نمازهای قضای اموات توسط چنین روباتهایی را مطرح کردهاند.
🕌 فرض کنید روبات نمازخوان بقدری توسعه و ارتقا داده شود که ظاهری انساننما داشته و حرکات و سکنات نماز را نیز بطور کاملاً درست و مطلوب اجرا کند. آیا چنین روباتی را میتوان بجا آورنده عبادت یا نماز به شمار آورد؟
🎼 این در واقع ذیل بحث #حیث_التفاتی (Intentionality) در #هوش_مصنوعی مطرح میشود. حیث التفاتی همان توانایی ذهن برای #بازنمایی اشیاء و دربارگی آنهاست. اینکه ذهن ما میتواند الان درباره ابژههای مختلف – مثلاً روباتها - بیندیشد و آنها را بازنمایی کند و در واقع، معنای آنها را درک کند.
🕋 درست است که نماز بدون توجه به معانی الفاظ آن هم برای ادای تکلیف کافیست؛ اما دستکم یک توجه و درک معناشناختی برای صحت نماز لازم است: "نیت" که از ارکان صحت عبادت بوده و به معنای "قصد انجام عبادت/تکلیف" توسط بجا آورنده آنست. آیا روبات نمازخوان توانایی درک و قصد معنای عبادت نماز را دارد؟
💻 استدلال #اتاق_چینی از جان سرل، یکی از استدلالهای معروف در رد حیث التفاتی برای کامپیوترها و روباتهاست. سرل البته تأکید کرده که این استدلال بمعنای رد هرگونه امکان معناشناسی توسط هوش مصنوعی نیست؛ بلکه امکان آن در رویکردهای محاسباتی و بدنمندی (رویکردهای رایج) را زیر سؤال میبرد....
@PhilMind
______
@Brain_Mind
💢معاون برنامهریزی و اجرایی مرکز جذب اعضای هیات علمی وزارت علوم خبر داد:
💢آغاز فراخوان جذب اعضای هیأت علمی
🔹معاون برنامهریزی و اجرایی مرکز جذب اعضای هیات علمی وزارت علوم از آغاز فراخوان جذب اعضای هیات علمی، از روز دوشنبه ۱۷/۰۸/۱۴۰۰ خبر داد و گفت: این فراخوان تا پایان آبانماه سال جاری ادامه خواهد داشت.
https://www.msrt.ir/fa/news/64611
♻️ با ما همراه باشید
🆔 @msrt_ir✅
__________
@Brain_Mind
#دوگانهگرایی_دکارتی
#چالش_ارتباط_نفس_بدن
#اتحاد_نفس_بدن
🧠یکی از چالش ها و ایرادهای اصلی به بحث دوگانهگرایی، مسئله چگونه ارتباط نفس مجرد با بدن مادی است. این اشکال در زمان دکارت از طرفی برخی مطرح شد. به طور نمونه:
🗣گاسندی:«اگر نفس مادی نیست، چگونه میتواند بدن را به حرکت وا دارد، چگونه می تواند اعیان جسمانی را درک کند؟»
پاسخ دکارت به گاسندی: پیچیدگی این قبیل پرسشها ناشی از یک فرض اشتباه است که به هیچ وقت قابل اثبات نیست، یعنی اینکه اگر نفس و بدن دو جوهر با طبایع مختلف باشند، این امر مانع می شود که آن دو بتوانند بر هم تأثیر بگذارند.
پاسخ دکارت به گاسندی در این عبارت به نظر مبهم میرسد. ولی وی تلاش می کند اختلاف جوهری بین نفس و بدن را کمرنگ کند.
📝همچنین این اشکال توسط #ملکه_الیزابت در نامه های خود به دکارت طرح گردیده است. الیزابت می پرسد: نفس به دلیل غیر مادی بودن، و غیر ممتد بودن واجد وزن و شکل نمی باشد، از این رو، نفس چگونه می تواند باعث حرکت #روح_حیوانی در مغز شود؟
💬پاسخ دکارت به ملکه #بوهمیا روشن تر از پاسخ به گاسندی است، دکارت در این جا مسئله #اتحاد_نفس_بدن را مطرح می کند. به باور وی نفس می تواند سبب تغییراتی در بدن شود و بدن نیز می تواند باعث تغییراتی در نفس گردد، به جهت اینکه نفس و بدن #اتحاد_ذاتی با یکدیگر دارند. از این رو دکارت بحث وحدت را برای توجیه تأثیر و تأثر بین نفس و بدن مطرح می کند.
این فیلسوف دوگانهگرا اتحاد میان نفس و بدن را اتحاد جوهری می نامند. اما نفس و بدن که جواهری متفاوت هستند، چگونه می توانند اتحادی را شکل دهند که طبیعتی بسیط داشته باشند؟
♻️دکارت با ارائه تشبیهاتی سعی کرد این مسئله را باور پذیرتر کند.
اتحاد نفس با بدن همانند:
1.اتحاد وزن با سنگ
2.اتحاد دست با بدن
3.اتحاد گوشت و استخوانها در یک حیوان...
این مثالها و تلاش دکارت باز نتوانست به طور کامل دیدگاه وی در مسئله اتحاد نفس و بدن را برای منتقدان موجه جلوه دهد. از این رو، نظریه وی دوباره از طرف برخی مورد نقد واقع شد.
💡 اما دو تن از پیروان دکارتی به نام هنری گُهیر( H.Gounier) و ال، جی بک (L.J.Beck) کوشیدند مسئله اتحاد نفس و بدن را با #شهود و #حس_درونی ما قبل فلسفی حل کنند. به بیان دیگر ما با تجربه درونی مشاهده می کنیم که احساسات و عواطف مان با بدن مان اتحاد دارند. از این رو، اشکالات و پیچیدگی اتحاد نفس و بدن متوجه مقام فلسفه ورزی است.
✳️خلاصه اینکه از نگاه این دو، دیدگاه دکارت درباره اتحاد نفس و بدن و #تعامل_علّی بین آن دو، یک امر شهودی و تجربی میباشد. و اگر به لحاظ فلسفی نتوان این مسئله را حل کرد، مشکل و معضلی را ایجاد نمیکند.
📚اقتباس: دیسی رندر، نظر دکارت در باب اتحاد نفس و بدن،
✍️ : مقاله در ذیل بار گذاری میشود. در این مقاله نویسنده با نگاه انتقادی به این مسئله پرداخته است.ولی ما نگاه همدلانه به این موضوع داشتیم.
✳️به هر حال، این چالش در حکمت صدرایی با تأمل در حقیقت #مادی_مجردی نفس و بدن، و همچنین #اتحاد_ماده_صورت قابل رفع هست....
🆔Brain_Mind@
🔸سلسله نشستهای الهیات و هوش مصنوعی
🔻نشست سوم: #هوش_مصنوعی و دین
🔰 بخش بینالملل مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه، هسته علوم شناختی مرکز رشد و نوآوری پژوهشگاه و مرکز پژوهشهای مجلس برگزار میکند:
🎙با حضور و ارائه:
#سیدمحمد_سادات_منصوری
#تیموثی_شتل
#قاسم_محمدی
⏰ شنبه 22 آبان ماه ساعت 19:30
📡 ثبت نام از طریق:
🌐 iict.ac.ir/events
📱کسب اطلاعات بیشتر : 09331002672 (آقای جهانی)
#نشست
#مرکزرشدونوآوری
🆔 @iictchannel
__&&&_____
🆔@Brain_Mind
پخش زنده سلسله نشست های مرزهای دانشی- سیاستی: الهیات و هوش مصنوعی با عنوان "هوش مصنوعی و دین "
با حضور حجت الاسلام دکتر سید محمد سادات منصوری و دکتر تیموثی شتل
شنبه ۲۲ آبان ماه ساعت ۱۹:۳۰
دریافت با اینترنت کاملا رایگان از تلویزیون اینترنتی پاسخ با آدرس pasokh.tv کاری از مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات - حوزه های علمیه
heyatonline.ir/heyat/3000
🔸نشست علمی قرآن و علوم شناختی
📌 نخستین پیش نشست همایش بینالمللی "قرآن و علوم شناختی"
🔰گروه #معرفت_شناسی پژوهشگاه با همکاری پژوهشکده مطالعات میانرشتهای قرآن دانشگاه شهید بهشتی برگزار میکند:
🎙با حضور:
#سید_محمد_سادات_منصوری
#علیرضا_قائمی_نیا
⏰ سهشنبه 25 آبان ماه، ساعت 17:30
📡 ارتباط از طریق:
🌐 www.sbu.ac.ir/web/webinar
#نشست
#همایش_قرآن_و_علوم_شناختی
🆔 @iictchannel
_________________
🆔@Brain_Mind
Hosh Masnoei.mp3
19.89M
💯🔊 #بشنوید
🔰 صوت کامل نشست علمی «هوش مصنوعی از منظر معرفتشناسی»
🎙 با حضور:
#علیرضا_قائمی_نیا
#ابوالحسن_غفاری
⏰ یکشنبه نهم آبان ماه 1400
#نشست
#هوش_مصنوعی
🆔 @iictchannel
_____________________
🆔@Brain_Mind
8.67M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🧠#کلاه_خود_خدا
#پرسینگر
#خدا_در_مغز
دستهای از دانشمندان علوم اعصاب خداناباور همچون #پرسینگر سعی می کنند تمام تجربیات دینی را با دیدی تقلیل گرایانه بوسیله مغز توضیح دهند. او دستگاهی اختراع کرده به نام کلاهخود خدا (God helmet). کار این دستگاه این است که نواحی قشر مخ را به گونهای تحریک کند که فردی که کلاه روی سر او است احساس میکند تجربهی دینی برای او رخ داده است.
ولی مسئله این است که آیا اگر برای یک پدیده، حتی تبیین علمی معقول هم باشد، کفایت میکند برای اینکه بگوییم هیچ تبیین یا علت دیگری برای این موضوع وجود ندارد؟
برای مثال فرض کنید فردی هست که احساس عشق زیادی نسبت به فرد دیگر دارد. حالا فرض کنید فرد عاشق را به آزمایشگاه ببرند و با ارسال سیگنال به مغز او یا تزریق دارو، همان احساس عشق را در او ایجاد کنند. مساله این است که به مجرد ایجاد احساس عشق مصنوعی و آزمایشگاهی، ما میتوانیم بگوییم عشق واقعی و بیرون آزمایشگاهی، نوعی توهم است؟ آیا مجازیم که ادعا کنیم اساسا معشوقی وجود ندارد و هرچه هست، ساخته ذهن عاشق است؟
✳️همانطور که برای فرد عاشق، هم در آزمایشگاه و هم در مقابل معشوقه احساس عشق و شیفتگی به وجود میآید، میتواند در مورد تجربههای دینی هم اینگونه باشد. یعنی همانطور که در آزمایشگاه میتوان حالت تجربه دینی و احساس یگانگی با هستی را ایجاد کرد، میتوان در مواجهه واقعی یک عارف با خدا نیز آن را قبول کرد.
✍️دکتر جواد درویش
مطالب بیشتر🔰🔰🔰
http://www.ensafnews.com/306718
⛔️☠️تذکر: به دلیل محتوای باطل کلیپ نشر آن برای همه، و یا بدون نقد جایز نیست.
🆔@Brain_Mind
Alameh Tabatabaei.mp3
17.57M
💯🔊 #بشنوید
🔰 صوت نشست فلسفه تکنولوژی و علامه طباطبایی(ره)
🎙 با ارائه:
#علیرضا_قائمی_نیا
#ابوالحسن_غفاری
⏰ چهارشنبه 26 آبان ماه 1400
#صوت
#نشست
🆔 @iictchannel
__________________
🆔@Brain_Mind