فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟥 دکتر پیم ون لومل - متخصص قلب و عروق دانشگاه اوترخت هلند - در این گفتگو👆 (سال ۲۰۱۹) درباره تحقیقی که بر روی بیماران تجربهکننده #NDE انجام داده و در مجله معتبر لنست بچاپ رسیده، توضیح میدهد.
🟧 بسیاری از این افراد در حال #ایست_قلبی و فعالیت مغزی صفر (خط صاف EEG)، #تجربه_نزدیک_به_مرگ داشته و بعضا اتفاقاتی ابجکتیو در اتاق عمل و ... را گزارش کردهاند.
🟨 گزارشاتی که گاه بلافاصله پس از احیاء و در اولین ارتباط با کادر پزشکی بیان شده و احتمال ساختگیبودن همه آنها (با توجه به تنوع تیمهای پزشکی و تکثر جغرافیایی)، بسیار پایین است.
🟩 غالب تئوریهای فیزیکالیستی درباره #آگاهی، فعالیت نورونی را مبنا و محور قرار میدهند؛ خواه مستقیما (در نظریات #اینهمانی و #نوظهورگرایی و ...) و خواه غیرمستقیم (در نظریات #بازنمودگرایی و ...).
حتی دیدگاههای کارکردگرایانه که هسته مرکزی سیستم (مغز باشد یا تراشه الکتریکی یا ...) را بیاهمیت میدانند و نیز دیدگاههای بازنمودگرایانه، ورودی دیتا به سیستم را نیاز دارند.
🟦 این مسئله، مطالعات NDE را کمکم بسمت بخشی از منازعه نظری بین #فیزیکالیسم و #دوئالیسم سوق داده است.
@PhilMind
💡مقایسهٔ جهانی که میبینیم و تصویر علمی از جهان؛ پل و پاتریشیا چرچلند در باغ عدن
🔭 در تصویر بالا آن چیزی که ما میبینیم (manifest image) و در تصویر پایین جهانی که برای علم مهم است (scientific image) دیده میشوند.
🔭 نکته اینجاست که اگر ما علم را به عنوان منشا حقیقی دانش خود بپذیریم، تصویر درست واقعیت، همان تصویر پایین است.
این مقایسه اما یک نکتهٔ پنهان دارد!
🔭 شما درحال گذراندن تجربهٔ دیداری هر دو تصویر (به صورت اول شخص) از مقابل دیدگان خود هستید! این بخشی از واقعیت است.
💡اشکال تصویر دوم اما آن است که نمیتواند چیزی را که این دو انسان خود، میبینند به تصویر بکشد.
هر دو تصویر ناقص اند، اما این نقص برای تصویر دوم بدتر است! تصویر دوم ادعا دارد که تمام واقعیت است!
📚Figure from
David J. Chalmers - Reality+ Virtual Worlds and the Problems of Philosophy-W. W. Norton & Company (2021)
Figure 55 The manifest and the scientific images
@MindPhilosa
_____________
🌐 کانال «نوروساینس و فلسفه ذهن»:
https://eitaa.com/joinchat/2311520387Cb4166965da
🆔@Brain_Mind
🔸انیگما چیست؟
✔️کنسرسیوم (انجمن) ENIGMA یک تلاش بینالمللی در سراسر جهان است که در آن پژوهشگرانی در زمینههای تصویربرداری ژنومیک، عصب شناسی و روانپزشکی گرد هم آمده تا ساختار و عملکرد مغز را با بهرهگیری از دادههای MRI، DTI، fMRI، دادههای ژنتیکی و جمعیت دارای اختلال، مطالعه کنند.
✔️امروزه با توجه به نگرانیها در مورد دقت و تکرارپذیری بسیاری از یافتههای تصویربرداری عصبی و ژنومی، قدرت آماری مطالعات اهمیت بیشتری یافته است. کنسرسیوم انیگما با هدف ایجاد شبکهای از افراد همفکر و علاقمند به پیشبرد مرزهای علمی در زمینه تصویربرداری ژنومیک تشکیل شده است. از این رو با به اشتراک گذاشتن ایدهها، الگوریتمها، دادهها و اطلاعات در مورد یافتهها یا روشهای نویددهنده، از طریق برگزاری کارگاهها و کنفرانسها دربارهی روشهای کلیدی و نگرشهای نوظهور در تصویربرداری ژنومیک، گام مهمی در نشر هرچه بیشتر این دانش در جامعهی علمی و تسهیل آموزش برداشته است.
🌐علاقمندان میتوانند به منظور کسب اطلاعات بیشتر به وبسایت مراجعه کنند.
🔸انیگما و اعتیاد
✔️در این میان، کارگروه اعتیاد انیگما متشکل از پژوهشگرانی از سراسر دنیا و همچنین ایران، با تمرکز بر روی افراد مبتلا به اختلال مصرف مواد در حال فعالیت است و تا به امروز به مجموعه دادههای بیش از ۱۴ هزار نفر دسترسی یافته است. تجزیه و تحلیل ژنومی و عصبی بر روی این مجموعه بی سابقه از داده ها، بینش نوینی در زمینههای عصبی و ژنتیکی اعتیاد ایجاد خواهد کرد.
🔸ENIGMA ACRI
✔️پاسخ به نشانهی مواد یاCue Reactivity یکی از رایجترین پارادایمهای مورد استفاده در مطالعات تصویربرداری تشدید مغناطیسی عملکردی (fMRI) در اختلالات مصرف مواد (SUDs) است. یکی از چالشهای موجود دراین آزمایشها، محدودیت تفسیرپذیری و تکرارپذیری این مطالعات با گزارشهای ناقص از ویژگیهای فردی شرکتکنندگان، طراحی تکالیف، ارزیابی ولع، آمادهسازی برای اسکن و تحلیل دادههای fMRI است. این امر کاربردیسازی بالینی را با مشکل مواجه میکند، به ویژه اینکه بررسی سیستماتیک و متاآنالیز کار منتشر شده دشوار است.
📣برای نخستین بار در کنسرسیوم انیگما گروهی از پژوهشگران به پردازش دادههای تکلیف-محور (Task-Based) در مطالعات تصویربرداری تشدید مغناطیسی عملکردی (fMRI) پرداختهاند. ایجاد نشانگرهای زیستی (Biomarker) بمنظور درمان اعتیاد یکی از نویدهای این مطالعات است.
🎦در این ویدیو دکتر حامد اختیاری درباره سازوکار این پارادایم توضیحات بیشتری میدهند.
📣در حال حاضر این کنسرسیوم در حال ایجاد یک پورتال مشترک از تجزیه و تحلیل دادهها در میان پژوهشگران است. این پورتال با امکان دسترسی گسترده به دادههای تلفیقی و همچنین روشهای تحلیلی بهینهسازی شده، دقت و تکرارپذیری پژوهشها را به حداکثر میرساند (به عنوان مثال، متغیرهای کمکی مناسب، مدلهای واریانس تودرتو، وزندهی تمایل به جمعیتشناسی اجتماعی، اعتبارسنجی متقابل).
📣همچنین کنسرسیوم اعتیاد انیگما به منظور ایجاد مجموعه دادههای ژنتیکی و تصویربرداری عصبی اعتیاد، نتایج تحقیقات را از طریق ابزار تعاملی آنلاین ENIGMA-Vis به صورت رایگان در دسترس جامعه علمی قرار خواهد داد.
📣امیدواریم با گردهم آوردن دادههای آزمایشگاههای مختلف در سراسر جهان و تجزیه و تحلیل این دادهها، این کنسرسیوم بتواند به یک کاندیدای اصلی برای انتخاب به عنوان نشانگر زیستی توسط FDA تبدیل شود که به ابزاری مفید برای توسعه دارو، نظارت بر بیمار و طبقهبندی بیماران برای مداخلات خاص منجر شود.
🌐علاقمندان میتوانند بمنظور کسب اطلاعات بیشتر به وبسایت مراجعه کنند.
✉️ارتباط با ما : ENIGMAACRI@gmail.com
🆔@bashgahmaghz
کانال نوروساینس و فلسفه ذهن
https://eitaa.com/joinchat/2311520387Cb4166965da
👆👆👆
🌀تعامل علّی ذهن و بدن در نظریه دوئالیسم و راهکار حکمت متعالیه (۱)
✅ در فلسفه ذهن دوئالیسم یا دوگانهانگاری ذهن (نفس) و بدن، با رنه دکارت شناخته میشود، اگرچه سابقهای به طول یونان باستان و «فیدون» افلاطون دارد.
این نظریه بر آن است که ذهن غیر از بدن بوده و دو جوهرِ از بنیاد متفاوت (یکی فیزیکی و دیگر متافیزیکی) در جهان موجود است. (ادیانی، ۱۳۸۱: ۱۷۸) بنابر این نظریه اگرچه ذهن و بدن کاملاً مجزا هستند اما در عین حال با یکدیگر تعامل نیز دارند.
هنگامی که با یک پدیده حسی مواجه می شویم، اندام حسی به واسطه عصبهای مربوطه، داده های حسی را به مغز منتقل کرده و مغز آن را به جوهری دیگر (ذهن) که غیر فیزیکی است ارسال میکند. (ریونزکرافت، ۱۳۹۸: ۱۹) در مقابل ذهن هنگامی که فعلی مانند نوشیدن را اراده می کند، طی دستوری به مغز، اعصاب و اندام مرتبط را به حرکت وا می دارد.
❎ [اشکال الیزابت]
الیزابت (شاهزاده بوهمیا)، با زیر سوال بردن نحوه تعامل ذهن متافیزیکی و بدن فیزیکی، سعی در کنار گذاشتن دوگانه انگاری جوهری داشته است. او در یکی از نامه های خود به دکارت چنین مینویسد:
«نفس آدمی چگونه می تواند... افعال ارادی را در بدن پدید بیاورد؟... به نظر میرسد هرگونه ایجاد حرکتی از طریق تحریک شیء متحرک رخ میدهد که این تحریک یا به این شیوه است که محرک، متحرک را هل میدهد یا به واسطه ویژگیها و شکل خاص سطح بیرونی محرک است. در حالت نخست، برخورد فیزیکی لازم است و در حالت دوم امتداد ضرورت دارد. [حالت اول منتفی است چون ذهن متافیزیکی است و حالت دوم نیز ممکن نخواهد بود چون] شما امتداد را به کلی از مفهوم نفس کنار نهاده اید که در این صورت، تعامل (یعنی برخورد فیزیکی) [میان امر مادی یعنی بدن] با امر غیر مادی [یعنی ذهن] به نظر من ناسازگار است.» (shapiro,2007: 62)
✅ به این ترتیب رابطه نفس و بدن در نظریه دوئالیسم دچار یک اشکال آشکار است مبنی بر اینکه دوئالیستها تصویر شفافی از این رابطه ارائه نمیدهند و از چگونگی ارتباط و تعامل علّی میان دو موجود کاملاً متفاوت و نامسانخ سخن به میان نیاوردهاند.
✳️[نظریه حکمت متعالیه]
ملاصدرا بر اساس دو اصل بنیادین حکمت متعالیه یعنی اصالت وجود و تشکیک در وجود، رابطه نفس و بدن را طوری تنظیم کرده است که هیچ خلأ یا مرزی میان آن دو وجود ندارد تا به واسطه آن امکان تاثیر و تاثر میان دو موجود فیزیکی و متافیزیکی از بین برود.
✅ وی نفس را موجودی ذومراتب معرفی میکند که از پایینترین مراتب مادیت آغاز شده و تا بالاترین مرتبه تجرد عقلانی کشیده می شود. در نگاه صدرا اگرچه بدن و مرتبه تجرد تام (در انسانهای نادر) یا تجرد مثالی (در اکثر انسانها) دو نقطه ابتدا و انتهای حد وجودی انسان را ترسیم میکند، اما وی میان این دو نقطه مراتب کثیری را ترسیم کرده است که واسطه میان آنهاست.
✅ این مراتب تشکیکیِ متصل که واسطه بدن و بالاترین نقطه نفس قرار گرفتهاند، نه مجرد تاماند و نه مادی محض، بلکه همواره مراتبی از تجرد و مادیت را برخوردارند. هر چه مرتبهای به نفس نزدیکتر باشد تجردش بیشتر و مادیتش کمتر است و هر چه به بدن نزدیک تر باشد از تجرد کمتر و مادیت بیشتری برخوردار است. (عبودیت، ۱۳۹۵، ج۳: ۳۰۸)
این حقیقت سبب میشود یک موجود تماما متافیزیکی از تاثیر مستقیم بر موجود تماما فیزیکی بینیاز شود و حرکات و تاثیرات خود را بر مراتبی بگذارد که سنخیت بیشتری با او دارند و به راحتی امکان تاثیر پذیری را فراهم آورند.
✅ به این ترتیب حکمت متعالیه با کمک اصول بنیادین خود به راحتی قادر به حل رابطه و تعامل علّی میان نفس و بدن است در حالیکه فیلسوفانی همچون دکارت در پاسخ به پرسش الیزابت دچار مشکل شدهاند. (عبودیت، همان)
📕 ایان ریونزکرافت، ۱۳۹۸، فلسفه ذهن؛ یک راهنمای مقدماتی، ترجمه شیخرضایی، انتشارات صراط.
📗 یونس ادیانی، ۱۳۸۱، فلسفه ذهن و معنی، انتشارات نقش جهان.
📙 عبدالرسول عبودیت، ۱۳۹۵، درآمدی به نظام حکمت صدرایی، سمت.
📘 The correspondence between Princess
Elisabeth of Bohemia and Rene
Descartes, Edited and translated by
Lisa Shapiro, The University of
Chicago press.
🖋 محمدمهدی رفیعی
#دوئالیسم #تعامل_ذهن_و_بدن
🖥@ZehnShenakht
کانال رسمی "قطب فلسفه دین اسلامی" در ایتا افتتاح شد، جهت اطلاع از:
🔻 آخرین دستاوردها در حوزه فلسفه دین
🔻 اخبار و اطلاعیه اساتید سرشناس فلسفه دین اسلامی
🔻 مسائل نوپدید و شبهات جدید این عرصه
🔻آشنایی با شبکه عظیم کنشگران و اساتید حوزه فلسفه دین اسلامی
🔻رصد دینداری در ایران معاصر
🔻 تحلیل محیط رقابتی عرصه فلسفه دین
🔻 یادداشت های روزانه متخصصین فلسفه دین
🔻 سیاستگذاری شورای علمی قطب
🔻آخرین تحولات در مورد کارگروه فلسفه دین و کلام جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی
🔻آخرین اخبار و اطلاعیه های همایش قرآن و علوم شناختی
🔻 معرفی نخبگان جوان عرصه فلسفه دین
🔻 معرفی منابع اصیل در حوزه فلسفه دین
و....
👈به ما بپیوندید
🆔 @FalsafeDin_ir
آقای موزون اولین پژوهشگری هستند در ایران که همت کرد و این پژوهش بزرگ (تجربه های نزدیک به مرگ NDE) رو انجام داد و از ۱۵ سال پیش شروع کرد به بررسی های دقیق تجربی و علمی افرادی که در کما، تجربه های آبجکتیو(objective ) بسیار دقیق و نزدیک داشتند و واقعا تونست تاثیرات عمیقی بر باورهای مردم بگذاره. تجربه گرهایی که به برنامه دعوت میشوند بعضاً با ۶۰ پارامتر راستی آزمایی میشن و این برنامه و این پژوهش میتونه جدالی قوی در برابر نظریه های فیزیکال و تبیینی بر پدیده دشوار آگاهی باشه
هدایت شده از بیداری ملت
🔴عباس موزون در حال آشنا کردن ما با سطوح لطیف تری از زندگی می کند.
شاید این زندگی، از #متاورس، زیباتر باشد. روبروی آن مقاومت نکردید! اینجا هم کمی تحمل کنید.
#زندگی_پس_از_زندگی
دکتر حمیدرضا مقصودی
🔴به پویش #بیداری_ملت بپیوندید👇
http://eitaa.com/joinchat/963837952Cb758f6bd13
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥خاطره ها
▪️روایت تجربه گر از اتفاقی که 5 سال قبل از تولدش اتفاق افتاد
👤تجربهگر: خانم الهام موحدی
✅کانال زندگی پس از زندگی👇
https://eitaa.com/joinchat/1979252750C33ed740bf9
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 وجود و خلق روح قبل از بدن و تولد
👤آیت الله فیاضی
✅کانال زندگی پس از زندگی👇
https://eitaa.com/joinchat/1979252750C33ed740bf9
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💡#تجربیات_نزدیک_مرگ
#بخش_1
📺گزارشگر: #بروس_گریسون
🌐وی Bruce Greyson (م ۱۹۴۶) #استاد_روانپزشکی و #علوم عصب-رفتاری در دانشگاه ویرجینیا است....🔰🔰🔰
🆔@Brain_Mind
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💡#تجربیات_نزدیک_مرگ
#بخش_2
گزارشگر:#بورس_گریسون
📝او یکی از نویسندگان کتاب ذهن غیرقابل تقلیل (۲۰۰۷) و هندبوک «#تجارب_نزدیک_به_مرگ» (۲۰۰۹) است.
📚 گریسون مقالات علمی زیادی در این باره نوشته است...🔰🔰🔰
🆔@Brain_Mind
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💡#تجربیات_نزدیک_مرگ
#بخش_3
گزارشگر: #بروس_گریسون
🎥وی اذعان میکند بیش از 40 سال است که بر روی هزاران مورد از تجربه گران مطالعه کرده است....🔰🔰🔰
🆔@Brain_Mind
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💡#تجربیات_نزدیک_مرگ
#بخش_4
گزارشگر: #بروس_گریسون
❇️وی در این مدت به حقایقی حیرت انگیزی دست یافته اینکه انسان نمی تواند همین بدن باشد...
❇️بلکه انسان علاوه بر بدن دارای حقیقت دیگری است...
🆔@Brain_Mind
👆👆👆
🌀تعامل علّی ذهن و بدن در نظریه دوئالیسم و راهکار حکمت متعالیه 2️⃣
📄در شماره گذشته از این یادداشت اشکال الیزابت به نظریه دکارت مطرح شد و راهکاری که بر اساس مبانی حکمت متعالیه قابل طرح بود، ارائه گشت.
در این شماره نگارنده درصدد ارزیابی راهکار حکمت متعالیه برآمده و بر آن است که میزان کارگشایی این نظریه را بررسی کند.
💡نوشتار را با این سوال آغاز میکنیم که محور اشکال الیزابت چه بود؟ آیا مشکل صرفا آن بود که تاثیر و تاثر میان یک امر تماما فیزیکی و یک امر تماما متافیزیکی ناممکن است؟ یا آنکه اصل مطلب عدم سنخیت میان موثر و متاثر است؟
اگر اشکال ناظر به سوال نخست باشد، راهکار حکمت متعالیه کاملاً کارساز بوده و با واسطه های نیمه مجرد ـ نیمه مادی [۱] این اشکال را پاسخ داده است. اما در صورتیکه محل اشکال سوال دوم باشد، راهکار مذکور کارساز نخواهد بود.
💡بر مخاطب گرامی پوشیده نیست که آنچه الیزابت را در مقابل دوئالیسم مخالف نگاه داشته است، عدم سنخیت میان ذهن و بدن است و مشکل فقط تجرد یکی و مادیت دیگری نبوده است. به عبارتی مشکلِ عدم امکان تاثیرگذاری مجرد بر ماده ناشی از همین عدم سنخیت است.
💡در راهکار حکمت متعالیه گفته شد میان نفس و بدن مراتبی وجود دارد که نیمه مادی و نیمه مجردند. این مراتب چون واسطه نفس و بدن هستند، نفس را از تاثیر گذاری بر بدن و بدن را از تاثیرگذاری بر نفس (به شکل مستقیم) بی نیاز میسازند. بدین ترتیب ممکن است گفته شود تاثیر ماده بر مجرد و مجرد بر ماده قابل حل است.
اما نکته قابل توجه آن است که آیا مسئله سنخیت نیز با این راهکار قابل حل است؟ از نظر نگارنده؛ خیر.
💡فرض میکنیم میان نفس و بدن ده مرتبه وجود دارد. در این هنگام نفس برای تاثیر گذاری بر بدن نخست بر مرتبه یکم اثر می گذارد، بعد به واسطه این مرتبه در مرتبه دوم و همینطور تا بدن.
💡در این فرض اگرچه نفس با واسطه فرمان را به مغز رسانده است، اما فرمان او که یک فرمان مجرد است چگونه بر یک جسم مادی اثر گذاشته است؟
💡یا مغز پس از دریافت یک داده حسی از اندام، چگونه این داده مادی را به نفسِ مجرد رسانده است؟ (حتی با لحاظ واسطه؟)
💡به عبارت دیگر اساساً سنخ این داده ها متفاوت است (برای مثال دادههای مغز از جنس شیمیایی و الکتریکی هستند)، پس چگونه فرایند انتقال صورت میگیرد؟
💡هر یک از مراتب نیمه مادی ـ مجرد هنگامی که داده ای را از بدن دریافت میکند از آن جهت که مادی است دریافت کرده است و نه از آن جهت که مجرد است. پس هنگام انتقال آن به مرتبه بالاتر نیز باید یک مرتبه مادی برای آن مرتبه وجود داشته باشد تا امکان پذیرفتن این داده را (که از سنخ ماده است) داشته باشد. همینطور است هنگامی که از نفس دادهای به بدن منتقل شود.
👇👇👇
👆👆👆
✳️اگر در صدد دفاع از راهکار حکمت متعالیه باشیم؛ میتوان گفت:
قوای (مراتب)[۲] نیمه مادی ـ مجرد نفس دادهای مادی را دریافت و آن را به دادهای مجرد بدل می سازند و اصلاً کار قوای نفس همین بازسازی اطلاعات و مجرد ساختن آن است. (و یا به عکس دادهای مجرد را به فرمانی مادی تبدیل می کند)
✳️به دیگر بیان قوه مربوطه نفس، دادههای مادی مغز را دریافت کرده و این دادهها که در قالب کد ها و رمزهایی مادیاند، به صورتی مجرد بدل کرده و به نفس می رساند. (برای درک بهتر می توان کامپیوتری را فرض کرد که اعداد صفر و یک را دریافت کرده و تصویر منظرهای مشخص را به نمایش میگذارد.)
✳️بدیهی است که این تقریر بر اساس تشکیک در وجود و پذیرش امکان موجودی مادی ـ مجرد قابل ارائه است.
✳️اکنون اگر تقریر فوق را ارتقا داده و بسط دهیم خواهیم یافت که حقیقت نفس در حکمت صدرایی در عین ذومراتب بودن، واحد است. از این رو نفس در مرتبهای مجرد و در مرتبهای مادی است و همه مراتب نیمه مجرد ـ مادی که همان قوای نفس باشند، عین نفساند. [۳]
✳️با این حساب می توان گفت نفس در مرتبه بدن؛ دادههای حسی را توسط اندام بدن جمع آوری کرده و به مغز و سپس به قوهای نیمه مادی ـ مجرد ارسال میکند. در این هنگام نفس در مرتبه همان قوه دادههای مادی را به صورتهایی مجرد بدل میسازد و سپس به مرتبه ذات خود منتقل میکند. (همان مرتبهای که دکارت از آن به نفس تعبیر میکند)
پس نفس طی چند مرحله انفعال مادی خود را به ادراک مجرد بدل ساخته است.
✳️حال آنکه بنابر تقریر دکارت، نفس چون مجرد محض بوده و بدن نیز موجودی مادی محض است و هیچ واسطه ای میان آنها وجود ندارد، بدن بعد از دریافت اطلاعات حسی امکان انتقال آن را به نفس نخواهد داشت، چرا که از طرفی نفس مرتبهای مادی برای دریافت اطلاعات ندارد، و از طرف دیگر بدن چون خود مادی است و مرتبه مجردی ندارد، امکان مجرد سازی دادهها را نخواهد داشت.
✳️در صورتی که بنا بر تقریر فوق نفس دارای قوهای مادی ـ مجرد است، لذا از آن جهت که مادی است اطلاعات مغز را دریافت کرده، سپس به صورت مجرد بدل می سازد (بازسازی میکند) و بعد از آن جهت که مجرد است به مرتبه بالاتر ارسال میکند.
🕯در پایان تذکر این نکات لازم است که:
1️⃣ نگارنده هیچ یک از مطالب فوق را به صدرالمتالهین و یا دیگر فیلسوفان حکمت متعالیه نسبت نداده است، بلکه صرفاً بر اساس مبانی این مکتب سعی در ارائه راهکاری برای حل اشکال الیزابت داشته است.
2️⃣ ارزیابی راهکار ارائه شده و نیز راهکارهای ممکن دیگر؛ میتوانند موضوع پژوهشهای بعدی قرارگیرند.
[۱] در طول این نوشتار مراد از نیمه مادی ـ مجرد، موجودی است دارای مراتبی از تجرد و مادیت، به عبارتی از جهت یا جهاتی مجرد و از جهت یا جهاتی دیگر مادی است.
[۲] در حکمت صدرایی مراد از مراتب نفس همان قوای نفس است. (عبودیت، ۱۳۹۵، ج۳: ۲۱۳)
[۳] النفس فی وحدتها کل القوی. (صدرالمتالهین، ۱۴۴۰، ج۸: ۱۹۳)
📗صدرالمتالهین، ۱۴۴۰، الحکمة المتعالیة فی الاسفار العقلیة الاربعة، طلیعه نور.
📕عبودیت، ۱۳۹۵، درآمدی به نظام حکمت صدرایی، سمت.
🖋 محمدمهدی رفیعی
#دوئالیسم #تعامل_ذهن_و_بدن
☪️@ZehnShenakht
💠بیان تجارب نزدیک به مرگ از منظر حکمت (فلسفه و عرفان) و جامعه شناسی رسانه
(نشست اول: موضوع شناسی فقهی)
🔶 سخنرانان :
دکتر مهدی سپهری
عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق (ع)
حجت الاسلام دکتر رحیم حسن زاده
پژوهشگر حوزه فلسفه و عرفان
سرکار خانم فائزه جبارپور
کارشناسی ارشد علوم ارتباطات اجتماعی
و پژوهشگر برنامه زندگی پس از زندگی
🔷 زمان :
شنبه ١٠ اردیبهشت ماه
ساعت ٢١:٣٠
🆔 پیوند شرکت مجازی در جلسه: (به عنوان مهمان وارد شوید.)
https://vc.isu.ac.ir/ch/theo-isu
❌ جلسه به صورت مجازی برگزار می شود.
@ENOEnsani
🔰 هوش مصنوعی
▫️نشست بررسی هوش مصنوعی و اثرات آن بر زندگی انسان توسط حوزه دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف برگزار میگردد.
🎬 در این نشست فیلم UPGRADE اکران آنلاین خواهد شد.
▫️ با حضور:
- حجتالاسلام و المسلمین استاد علی امینینژاد
استاد سطوح عالی فلسفه و عرفان اسلامی حوزه علمیه قم
- مهندس امیرحسین حاجی شمسایی
پژوهشگر حوزه هوش مصنوعی و علوم شناختی
🕓 زمان: جمعه ۱۶ اردیبهشتماه، ساعت ۱۶ الی ۱۹
📱 لینک برگزاری نشست:
http://vc.sharif.edu/ch/m-emam
#هوش_مصنوعی
#استاد_امینی_نژاد
💢 نفحات را در فضای مجازی دنبال کنید؛
| ایتا | آپارات | تلگرام | اینستاگرام |
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سردرگمی دانشمندان از تجربیات نزدیک به مرگ !
توضیحات متخصص قلب و عروق از دانشگاه اوترخت هلند
@MajalePezeshki
💠 انجمن حکمت و فلسفه موسسه آموزش عالی حوزوی رفیعه المصطفی(علیهما السلام) برگزار می کند:
🔷 سلسله نشست های جنسیت و نفس؛ بررسی جایگاه زن در فلسفه و عرفان
🔹موضوع نشست: جنسیت و نفس در فلسفه
🔷 سخنران: حجة الاسلام و المسلمین دکتر محمدتقی یوسفی
دانشیار فلسفه و کلام، عضو هیات علمی دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام
⏰ زمان برگزاری: پنج شنبه ۱۴۰۱/۲/۲۲ ساعت ۸ صبح تا ٩:٣٠
📌 مکان برگزاری: خیابان وصال شیرازی، کوچه باستانی پاریزی، پلاک ۱، موسسه آموزش عالی حوزوی رفیعه المصطفی(علیهما السلام)
🔶 جلسه به صورت حضوری و مجازی برگزار می شود.
🖇 لینک ورود به جلسه:
https://www.skyroom.online/ch/rafieh110/rafieh-.-rafieh
@ENOEnsani
👀خطای دید
🌐 کانال «نوروساینس و فلسفه ذهن»:
https://eitaa.com/joinchat/2311520387Cb4166965da
🆔@Brain_Mind
🎬دوازدهمین فیلم نشست با موضوع جاودانگی دیجیتالی (Digital immortality)
📽همراه با معرفی، نمایش و نقد مجموعه آپلود (upload)
🔴 با حضور:
🔺حجت الاسلام دکتر انبیائی
🗓 چهارشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱
🕰 ساعت ۱۳:۳۰ (بعد از نماز ظهر و عصر)
راس ساعت فیلم نشست شروع خواهد شد.
✅ دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی
🆔 @Islamic_Philosophy_of_Religion
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
😁زنگ تفریح
🤷♂غلبه انسان به قوانین فیزیکی
🌐 کانال «نوروساینس و فلسفه ذهن»:
https://eitaa.com/joinchat/2311520387Cb4166965da
🆔@Brain_Mind