پخش زنده نخستین کنفرانس فضای ملی سایبر
✳ کنفرانس فضای ملی سایبر به صورت زنده از آپارات پخش خواهد شد.
لینک پخش:
https://aparat.com/cysp_conf
برای دریافت اطلاعیههای این رویداد، در کانال کنفرانس عضو شوید:
https://eitaa.com/joinchat/3452829881Cbd0fc42858
🌐 http://cysp2022.ut.ac.ir
🆔 @cysp_conf
مقوله بازنمایی:
#بازنمایی یعنی چیزی به جای چیز دیگر
در #علوم_شناختی و مطالعه #ذهن از بازنمایی برای مواردی مثل مفاهیم، گزاره ها، قواعد و تمثیل ها در ذهن به کار برده می شود .
به عنوان مثال شیئی مانند گل در ذهن به واسطه بازنمایی، به مفهوم «گیاه زیبا و رنگی» و یا گزاره هایی مثل
«همه ی گل ها زیبا هستند، رز یک گل است پس زیبا است»
یا قواعد «اما و اگر» و یا تمثیل هایی مثل «چیزی شبیه به چیزی دیگر در ذهن» پدیدار
می شود.
اولین کانال تخصصی علوم شناختی در ایتا✅
https://eitaa.com/joinchat/3862560966Cb8366af48f
✅✅✅✅✅✅⏫⏫⏫
کانال نوروساینس و فلسفه ذهن
https://eitaa.com/joinchat/2311520387Cb4166965da
💯🔉#بشنوید
💠فلسفه #علوم_شناختی و نقش ان در علوم انسانی
👤ارائه دهندگان:
حجت الاسلام والمسلمین علیرضا قائمی نیا
حجت الاسلام والمسلمین ابوالحسن غفاری
حجت الاسلام والمسلمین قاسم ترخان
حجت الاسلام والمسلمین سادات منصوری
جناب آقای دکتر مهدی عباس زاده
جناب آقای دکتر ابراهیم دادجو
حجت الاسلام والمسلمین فاطمی نیا
🎧از رادیو پژوهش بشنوید
🌐http://dte.bz/Qxjwx
📒مجری جلسه: حجت الاسلام والمسلمین دکتر ابوالحسن غفاری
🔊رسانه علوم انسانی اسلامی
🆔https://eitaa.com/joinchat/1640431707C83fef8f05c
کانال علوم شناختی
https://eitaa.com/joinchat/3862560966Cb8366af48f
کانال نوروساینس و فلسفه ذهن
https://eitaa.com/joinchat/2311520387Cb4166965da
🔊🔊🔊
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠"تپش" مغز
🔸تصاویر سیتیاسکن ثابت هستند. پژوهشگران حال این فرایند را توسعه داده و دستگاهی ساختهاند که تصویر متحرک سهبعدی با دقت بالا از مغز تهیه میکند.
🔹در این تصاویر مشخص است که مغز با هر تپش قلب، میتپد. با استفاده از دستگاه جدید میتوان اختلالات خطرناک را به موقع تشخیص داد.
┄┅┅┅✿✾❀✾✿┅┅┅┄
💠 مدرس سواد و تربیت رسانهای شوید 📱
💠https://eitaa.com/joinchat/225181696C454655872b
┄┅┅┅✿✾❀✾✿┅┅┅┄
🌐 کانال «نوروساینس و فلسفه ذهن»:
https://eitaa.com/joinchat/2311520387Cb4166965da
🆔@Brain_Mind
🔔نهمین دوره #همایش دانشجویی فلسفه ۱۴۰۱
❇️گروه و انجمن علمی-دانشجویی فلسفه دانشگاه تربیت مدرس نهمین همایش دانشجویی فلسفه را در ۳۰ آذر ۱۴۰۱ برگزار میکنند. از دانشجویان و فارغالتحصیلان رشته فلسفه و رشتههای مرتبط (شامل تمام گرایشهای فلسفه و رشتههای کلام و ادیان و عرفان و رشتههای حوزوی) دعوت میکنیم مقالات خود را برای ارزیابی به ایمیل همایش به آدرس ایمیل همایش به آدرس spc.tmu@gmail.com ارسال کنند.
🌐توضیحات تکمیلی:
www.jphil.ir
🔰نشست ها و همایش های علوم انسانی اسلامی
🆔http://eitaa.com/joinchat/4179165216C0d3b9d3403
کانال علوم شناختی ✅
https://eitaa.com/joinchat/3862560966Cb8366af48f
کانال نوروساینس و فلسفه ذهن ✅
https://eitaa.com/joinchat/2311520387Cb4166965da
💠بررسی تطبیقی نفس از نظر علامه طباطبایی و دکارت
🌐جهت حضور مجازی در جلسه لطفا از لینک زیر وارد شوید.
✅ https://b2n.ir/f.gharb
@ENOEnsani
کانال نوروساینس و فلسفه ذهن
https://eitaa.com/joinchat/2311520387Cb4166965da
کانال علوم شناختی
https://eitaa.com/joinchat/3862560966Cb8366af48f
🎗از نظر #فلسفه_مشاء، جواهر پنج قسماند: مادّه، صورت، جسم، نفس و عقل. البته اگر مادّه و صورت که با ترکیب هم جسم را تشکیل میدهند، کنار بگذاریم، در واقع سه قسم اصلی باقی میماند: جسم، #نفس و #عقل_مفارق (مجرد تام).
عقل مفارق نه ذاتاً و نه فعلاً نیازمند مادّه نیست، نفس اما ذاتاً مجرد ولی فعلاً نیازمند به مادّه است. جسم هم که هویّتی مادّی دارد (ذاتاً).
🎗اما #ملاصدرا تعریفی از نفس ارائه میدهد که تقسیم فوق را به هم میزند. در نگاه #بوعلی و پیروانش، نفس نیز از سنخ عقول مفارق است؛ یک جوهر #مجرد_تام که فعلاً تدبیر و تصرف در یک بدن خاص دارد (مانند تدبیر و تصرّف ناخدا در کشتی).
#صدرالمتألهین اما وابستگی نفس به بدن و مادّه را طبق تفسیر #ابن_سینا، یک وابستگی عرضی میداند. کما اینکه خود شیخالرئیس و تابعینش نیز قبول دارند. در نتیجه عملاً سه نوع جوهر در دیدگاه بوعلی به دو نوع جوهر اصلی (#مجرد و #مادی) فروکاسته میشود.
🎗ملاصدرا اما تعریفی از نحوه وجود نفس دارد که آن را بعنوان جوهری سوم در کنار جسم و عقل (مجرد تام) معرفی میکند که امری بینابین است: «تصرّف نفس در بدن و تعلّق به آن، ذاتی نفس است. ... تصرفات نفس در بدن، مانند تصرف مفارقات در اجسام نیست؛ زیرا نفس در ذات خودش، مباشر در تحريكات جزئی و ادرکات جزئی است و از این طریق، منفعل میشود و استکمال میپذیرد.» (اسفار، ج8، صص348-347)
🎗بنابراین احتیاج نفس به بدن، مانند احتیاج صنعتگر به مغازهاش نیست که یک نیاز عارضی باشد و بتواند از آن جدا گردد. آلتبودن بدن برای نفس مانند ابزار اره و تیشه در دست نجار نیست که گاه آن را بردارد و گاه واگذارد. بلکه این احتیاج از همان ابتدا به مثابه یک نیاز جوهری در وجود نفس قرار دارد. چه اینکه نفس بدون بدن و قوای حسّی و طبیعی آن، استقلال در وجود ندارد.
پس نفس مادام که به عنوان نفس وجود دارد، ناقصالذات و محتاج به بدن است و هویتش بدون اتصال به بدن شکل نمیگیرد و کامل نمیشود. (اسفار، ج9، صص116-115)
🎗بدین ترتیب جدایی نفس از بدن در هنگام #مرگ، چه توضیحی خواهد یافت؟ از منظر #حکمت_متعالیه، نفس مادام که نفس باشد، تعلّق ذاتی به بدن دارد. اما میتواند از نفسیت درآمده و در #حرکت_جوهری خویش به عقل مفارق تبدیل شود. در اینصورت احتیاج و تعلق ذاتی به بدن ندارد و میتواند از آن جدا باشد.
@PhilMind
*****************
کانال «نوروساینس و فلسفه ذهن»:
https://eitaa.com/joinchat/2311520387Cb4166965da
🆔@Brain_Mind
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
* آینده سایبری-فیزیکی ایران چیست؟ *
کشورهای پیشرو دارند آینده نزدیک سایبری فیزیکی شان را ترسیم کرده سیاستها و اقدامات و گام بندی شان را مشخص کرده اند.
مثلا ژاپن جامعه5 (socity5) را طرح کرده و بر اساس آن برنامه ریزی کلانی از سطح کار بر تا نهادهای آموزش عالی انجام داده است و همچنین اتحادیه اروپا industry4 و چین از اینترنت پلاس حرف میزند
ولی در سند #الگوی_اسلامی_ایرانی_پیشرفت یک اشاره مبتذل به فضای مجازی شده است
این بی توجهی مخاطرات امنیتی و اجتماعی را در پی می آورد که نمونه اش همین حادثه تروریستی #ایذه بود و فردا هم فرزندان ما دیگر ما را نخواهند شناخت چرا که در #دنیای_سایبری_فیزیکی دیگران بزرگ و آموزش و تربیت میشوند
ضرورت دارد که آینده سایبری فیزیکی ایران اسلامی در دنیای جدید ترسیم شود و بر اساس آن تقسیم کار ملی با گام بندی مشخص انجام بگردد.
لینک فیلم کامل گفتگو: https://telewebion.com/episode/0x526ca14
@a_najafpour
http://eitaa.com/a_najafpour
☆☆☆☆☆☆☆☆
🌐 کانال «نوروساینس و فلسفه ذهن»:
https://eitaa.com/joinchat/2311520387Cb4166965da
🆔@Brain_Mind
🔴 برگزاری همایش بزرگداشت «روز جهانی فلسفه» در مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران
💢 به همت «مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران»، بزرگداشت روز جهانی فلسفه با عنوان «فلسفه و اخلاق اجتماعی»، در تاریخ سیام آبانماه 1401 برگزار میگردد.
📌 بزرگداشت روز جهانی فلسفه با عنوان «فلسفه و اخلاق اجتماعی»
🗓روز دوشنبه 30 آبانماه 1401
⏰ساعت 13
به صورت حضوری و مجازی برگزار میشود.
در این مراسم
🔅دکتر غلامرضا اعوانی،
🔅دکتر عسکر دیرباز،
🔅خانم دکتر جمیله علمالهدی،
🔅دکتر محمدجواد لاریجانی،
🔅دکتر احمدحسین شریفی،
🔅دکتر سیداحمد غفاری،
🔅دکتر حسین غفاری
به ایراد سخنرانی خواهند پرداخت.
🏡مکان برگزاری همایش: خیابان حضرت ولی عصر (عج) خیابان نوفل لوشاتو، کوچه آراکلیان، شماره 4 ، مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران.
🌐همچنین، علاقهمندان به مشارکت مجازی میتوانند از طریق این لینک در سخنرانی شرکت نمایند.
https://www.skyroom.online/ch/irip/wpd2022
@ENOEnsani
کاگنیسان کانال تخصصی علوم شناختی ✅
https://eitaa.com/joinchat/3862560966Cb8366af48f
کانال نوروساینس و فلسفه ذهن ✅
https://eitaa.com/joinchat/2311520387Cb4166965da
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️هیوبرت دریفوس - استاد فلسفه دانشگاه برکلی - درباره شکست پروژه #هوش_مصنوعی با استفاده از متدهای کنونی میگوید (2022)👆
🔺دریفوس پایهگذار اشکال حس عمومی علیه رویکردهای محاسباتی در هوش مصنوعی است که بازنمایی مفهومی از جهان را برای تولید حس عمومی، ناکام میداند. بنظر وی رفتار هوشمند انسانی منبعث از معرفت گزارهای نیست؛ بلکه از انباشت تجربیات آگاهانه درونی ناشی میشود که در هر موقعیت خاص، ممکن است واکنشی منحصربهفرد را اقتضا نماید.
🔻به اعتقاد او رویکرد کلاسیک مفهومی و بازنمایانه در تلقی دوهزارساله فیلسوفان از ساختار معرفت ریشه داشته که در قرن بیستم توسط #هایدگر و ویتگنشتاین به انتهای خط است.
اما مهندسان هوش مصنوعی ابتدا بدون توجه به این شیفت پارادایمی در فلسفه، برنامه تحقیقاتی خود را بر پایه تلقی کلاسیک بنیان نهاده و وقتی در دهه هشتاد (زمستان هوش مصنوعی) با شکست مواجه شدند، با درکی سطحی از دیدگاه هایدگری، #رویکرد_محاسباتی را به سمت #بدن_مندی تغییر دادهاند. تغییری که به اعتقاد دریفوس، همچنان رفتارگرایانه و فارغ از نکته هایدگر است و حتی در ساخت #هوش_مصنوعی_ضعیف (رفتار هوشمندانه) هم ناکام بوده، تا چه رسد به ساخت #هوش_مصنوعی_قوی (#آگاهی_مصنوعی).
@PhilMind
☆☆☆☆☆☆☆☆
🌐 کانال «نوروساینس و فلسفه ذهن»:
https://eitaa.com/joinchat/2311520387Cb4166965da
🆔@Brain_Mind
مفاهیم: آنسفالوپاتی مزمن ناشی از ضربه (CTE) چیست؟
همشهری آنلاین: عارضه آنسفالوپاتی مزمن ناشی از ضربه (CTE) یک عارضه پیشرونده تحلیلبرنده مغز است که در ورزشکارانی (و دیگرانی) که در معرض ضربههای مغزی مکرر- چه ضربههای مغزی منجر به بیهوشی و چه ضربات خفیفتر بیعلامت، بودهاند، رخ میدهد.
دچار شدن بوکسورها به این عارضه از دهه 1920 شناخته شده بود. اما گزارشهای اخیر بر مبنای بررسی مغزهای بازیکنان حرفهای بازنشسته شده فوتبال آمریکایی( ورزشی که با ضربات مکرر به بازیکنان همراه است) و سایر ورزشکاران که سابقه ضربات مکرر مغزی داشتهاند، از لحاظ آسیبشناسی عصبی وجود این عارضه را در این افراد ثابت کرده است.
ضربات مکرر وارد بر سر در این افراد باعث برانگیخته شدن یک روند پیشرونده تحلیل بافت مغزی میشود که از جمله با تشکیل پروتئین غیرطبیعی tau ( که در مغز مبتلایان به آلزایمر هم دیده میشود) هم همراه است.
این تغییرات ممکن است ماهها، سالها یا حتی دههها پس از وارد شدن آخرین ضربه به مغز و پایان حرفه ورزشی فرد آغاز شود.
تحلیل رفتن مغز در این بیماری به نقصان حافظه، اغتشاش شعور، اختلال در داوری، مشکلات کنترل تکانه، پرخاشگری و نهایتا زوال عقل پیشرونده میانجامد.
کاگنیسان کانال تخصصی علوم شناختی ✅
https://eitaa.com/joinchat/3862560966Cb8366af48f
@cognitiveScience
🧠🖥📲
کانال نوروساینس و فلسفه ذهن ✅
https://eitaa.com/joinchat/2311520387Cb4166965da
مطالعات محققان کالج پزشکی جورجیا آمریکا نشان میدهد که غذای چرب، عملکرد سیناپسها در هیپوکامپ مغز را مختل میکند و این عارضه سبب کاهش یادگیری و اختلال حافظه میشود!
همچنین افرادی که رژیم غذایی ناسالمی دارند و به طور مستمر غذاهای پرچرب و پرکالری استفاده میکنند، هیپوکامپ کوچکتری دارند.
نتایج این مطالعات حاکی از آن است که هیپوکامپ افراد میانسالی که رژیم غذایی سالم دارند و بیشتر از سبزی ها و ماهی استفاده میکنند، به نسبت هم سن وسالان خود بزرگتر است.
نتایج این مطالعات نشان داد که نوع رژیم غذایی با سلامت روان، افسردگی، استرس و زوال_عقل رابطه تنگاتنگ دارد.
منبع :
https://malekisport.com/index.php/%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AA-%D9%88%D8%B1%D8%B2%D8%B4%DB%8C/254-%D8%AA%D8%BA%D8%B0%DB%8C%D9%87-%D9%88-%D9%85%D8%BA%D8%B2
کاگنیسان کانال تخصصی علوم شناختی ✅
S .Bahadoran
https://eitaa.com/joinchat/3862560966Cb8366af48f
کانال نوروساینس و فلسفه ذهن 🧠
https://eitaa.com/joinchat/2311520387Cb4166965da
🔸نشست علمی ظرفیت های فلسفه اسلامی برای مطالعات نظری سایبر
🔻 گروه معرفت شناسی و علوم شناختی پژوهشکده حکمت و دین پژوهی پژوهشگاه برگزار کند:
🎙 با حضور:
#علیرضا_قائمی_نیا
#مهدی_عباس_زاده
#حسین_مطلبی
⏰ یکشنبه 20 آذرماه، ساعت 13
🏢 قم، سالن جلسات
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
📡 حضور مجازی از طریق:
🌐 skyroom.online/ch/iict/hekmat
☆☆☆☆☆☆☆☆
🌐 کانال «نوروساینس و فلسفه ذهن»:
https://eitaa.com/joinchat/2311520387Cb4166965da
🆔@Brain_Mind
🔹انجمن علمی دانشکده علوم قرآنی مشهد به مناسبت هفته پژوهش برگزار مینماید:
🔰نشست تخصصی با عنوان:
"هوش مصنوعی و آینده مطالعات قرآنی"
با ارائه:
دکتر علیرضا آزاد
عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد
🔸زمان برگزاری:
شنبه ۱۹ آذر ماه - ساعت ۱۹
📍به صورت مجازی در لینک :
http://meet.quran.ac.ir/mashhad
@Dr_AlirezaAzad
☆☆☆☆☆☆☆☆☆
🌐 کانال «نوروساینس و فلسفه ذهن»:
https://eitaa.com/joinchat/2311520387Cb4166965da
🆔@Brain_Mind
لطفا با لینک زیر وارد جلسه شویدhttps://b2n.ir/f.honar
☆☆☆☆☆☆☆
🌐 کانال «نوروساینس و فلسفه ذهن»:
https://eitaa.com/joinchat/2311520387Cb4166965da
🆔@Brain_Mind
💢 برگزاری سخنرانی علمی «شناخت بدنمند»
🔹به همت هسته پژوهشی فلسفه ذهن مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، سخنرانی علمی با موضوع «شناخت بدنمند»، توسط خانم دکتر حنانه غلامی، برگزار میشود.
📌 به گزارش روابط عمومی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، به همت هسته پژوهشی فلسفه ذهن مؤسسه، سخنرانی علمی با موضوع «شناخت بدنمند» (Embodied Cognition)، توسط خانم دکتر حنانه غلامی، دانشآموخته فلسفه ذهن از مؤسسه آموزش عالی علومشناختی تهران، برگزار میشود.
🗓 زمان و مکان برگزاری این مراسم، پنجشنبه 8 دیماه 1401 ساعت 10 صبح و در محل شعبه قم مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران خواهد بود.
🏡 آدرس حضوری: قم، بلوار شهید صدوقی، خیابان حضرت ابوالفضل (ع)، خ دانش، کوچه دانش ۳، پلاک ۷۱
🌐علاقهمندان جهت حضور مجازی، از طریق این لینک وارد شوند.
https://www.skyroom.online/ch/irip/qom
https://eitaa.com/hekmatfalsafe
☆☆☆☆☆☆☆
🌐 کانال «نوروساینس و فلسفه ذهن»:
https://eitaa.com/joinchat/2311520387Cb4166965da
🆔@Brain_Mind
هدایت شده از محسنی
📣 آغاز ثبتنام در #مدرسه_زمستانه مباحث پایه در فلسفه ذهن و علمالنفس فلسفی
▫️مدرسه زمستانه مباحث پایه در فلسفه ذهن و علمالنفس فلسفی توسط مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران و مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات برگزار میگردد.
⏱ زمان ثبتنام: تا ۲۷ دیماه ۱۴۰۱
⏱ زمان برگزاری دوره: ۲۸ دی تا ۱۳ بهمنماه ۱۴۰۱
🖥 جهت ثبتنام به سامانه ثبتنام نفحات به آدرس ذیل مراجعه نمایید؛
http://register.nafahat-eri.ir/
📱جهت بیان سؤالات و دریافت پاسخهای خود میتوانید با پشتیبان معاونت پژوهش به آیدی زیر در پیامرسان ایتا در ارتباط باشید؛
@nafahat_eri_pejohesh
#فلسفه_ذهن
#علم_النفس_فلسفی
🔰 🌐 کانال «نوروساینس و فلسفه ذهن»:
https://eitaa.com/joinchat/2311520387Cb4166965da
🆔@Brain_Mind
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 چتجیپیتی؛ آیا هوش مصنوعی به آگاهی و احساس دست یافته است؟
تنها چند ماه از رونمایی از سیستم هوش مصنوعی به نام چتجیپیتی گذشته اما طی همین مدت کوتاه، جنبههایی از تواناییهای آن مشخص شده که بسیاری از کاربران را به حیرت واداشته است. آیا چتجیپیتی، انقلابی در هوش مصنوعی است؟
👈 🆔 @digizehn 🍃
☆☆☆☆☆☆☆
🌐 کانال «نوروساینس و فلسفه ذهن»:
https://eitaa.com/joinchat/2311520387Cb4166965da
🆔@Brain_Mind
#الهیات_تکنولوژی
❇️ تفسیر قرآنِ هوش مصنوعی!
🍃 امکانِ ChatGPT دانشگاهها را کلافه کرده است. این برنامهی هوش مصنوعی به دانشجویان امکان میدهد که پاسخ پرسشها و گزارشهای دانشجویی را با تایپ یک یا دو سه جملهی پرسشی یا امری در ChatGPT به نحو مطلوبی تهیه کنند. در حال حاضر هیچ راهی برای تشخیص چنین تقلبی وجود ندارد.
🍃 البته کاربرد اصلی ChatGPT تقلب نیست. اگر درست از آن استفاده شود مشاور خوبی است برای دادن اطلاعات اولیهی یک پرسش پژوهشی. این مشاور خوب اما همیشه نیز قابل اعتماد نیست. برنامه مانند جستجوگر اینترنتی عمل نمیکند، بلکه از فرآیندهای پیچیدهی پردازش دادهها و الگوریتمهای منطقی استفاده میکند تا به پاسخی برسد. اگرچه این باعث قدرت و وسعت برنامه میشود اما امکان اشتباه را نیز بالا میبرد و گاه به خبطهایی خندهدار منجر میشود، مثلا نام بردن از کتابی که وجود ندارد یا اشتباه در معرفیِ حوزهی تخصصی افرادِ مشهور.
🍃 با این حال با دریافت مداوم اطلاعات کاربری، برنامه رو به پیشرفت است و برنامههای رقیب نیز در حال ورود به بازار هستند و انتظار این است که هوش مصنوعی در آیندهی نزدیک، شبیه به یک استاد مشاور یا همهچیزدانِ هوشمند (نه فقط همهچیزدان، مانند ویکیپدیا) دستیاری زبردست و رایگان برای کاربران باشد. ChatGPT فعلا در زبان فارسی خوب عمل نمیکند و جملات بیمعنی زیاد میآورد اما به زبان انگلیسی، و احتمالا دیگر زبانهای اروپایی، قوی عمل میکند.
🍃 من در ایام گذشته اوقات جالبی با ChatGPT داشتم. گاه پاسخهایش را تحسین میکردم و گاه به بلاهتش میخندیدم. در موضوعاتی متنوع آن را تجربه کردم. به نظرم رسید برای این کانالِ تلگرامی نیز تجربهای کنم:
از ChatGPT خواستم آیهای از قرآن بیاورد و آن را شرح دهد. آیهی آلعمران ۱۹۰، ۱۹۱ را آورد (إِنَّ في خَلْقِ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ ...). سپس نوشتم که به آن نقل قولی از ابنعربی اضافه کند، به انجیل هم اشاره کند و به مناسبت نکتهای مرتبط از فلسفهی یونان نیز بیاورد. حاصل را در گوگل-ترنسلیت فارسی کردم. نتیجه این شد که به نظرم برای یک هوش مصنوعیِ نامسلمان که در ابتدای راه است بد نیست:
〰️〰️〰️ا
«در طراحی پیچیده و تعادل موجود در آفرینش آسمان ها و زمین، از جمله مدار دقیق و چرخش زمین که امکان تناوب روز و شب را فراهم می کند، نشانه های روشنی برای صاحبان درک است.
مطالعهی نجوم و اخترفیزیک وسعت و پیچیدگی جهان و قوانین فیزیک را که بر عملکرد آن حاکم است آشکار کرده است.همانطور که ابن عربی می گوید: «جهان بیرونی شدن اسماء الهی و حقایق الهی است.»
کتاب مقدس نیز از عظمت آفرینش خداوند صحبت میکند، مثلا در مزامیر، ۱۹:۱، آمده است: "آسمان ها جلال خدا را اعلام می کنند". فلاسفهی یونانی مانند فیثاغورث و ارسطو نیز نظم و زیبایی در جهان طبیعت را دلیلی بر بودن یک اصلِ عقلانی یا هوشمند پشت آن می دانستند.
قرآن به ما یادآوری می کند که دربارهی این نشانه ها تامل کنیم و به یاد خالق خود باشیم که هیچ یک از اینها را بیهدف و بیهوده نیافریده است. همانطور که قوانین فیزیک بر جهان هستی حاکم است، ما نیز مسئول اعمال خود هستیم. با پیروی از رهنمودهای قرآن، اعمال خود را به عنوان بازتابی از امر الهی ببینیم، و زندگی را بر اساس خواست خداوند بسازیم و همچنین از طریق تفکر و مطالعه در جهان طبیعت به پرورش فضیلت و حکمت در خود بپردازیم.»
〰️〰️〰️ا
🍃 پیش از این، از پژوهشگران و عالمان اینترنتی صحبت میشد، به نظرم به زودی باید منتظر مقالهها و دیدگاههای برخاسته از هوش مصنوعی باشیم. از ChatGPT خواستم در یک جمله توان خود را با توان انسان مقایسه کند. به نظرم پاسخ صادقانه و در خور درنگی داد:
«من هوش دارم اما مانند انسان آگاهی ندارم.» (ترجمه)
دسترسی به ChatGPT
مطلبی در معرفی ChatGPT
فرشاد شفتی
—————————
💠 ستاد راهبری فناوریهای هوشمند حوزههای علمیه
🌐 @itsetad_ir
☆☆☆☆☆☆☆
🌐 کانال «نوروساینس و فلسفه ذهن»:
https://eitaa.com/joinchat/2311520387Cb4166965da
🆔@Brain_Mind
🔰🔰🔰
🌐 کانال «نوروساینس و فلسفه ذهن»:
https://eitaa.com/joinchat/2311520387Cb4166965da
🆔@Brain_Mind
#تبیین_مسئله_روح_بخاری
#رابط_بین_نفس_بدن
نوع رابطه نفس با بدن یکی از مسائل مهم و بحثبرانگیز در طول تاریخ فلسفه هست. با توجه به تحقیقات گستردهای که در این زمینه انجامشده، ولی هنوز بهطور کامل همه جنبههای این مسئله روشن نشده است. نفس مجرد و غیرمادی چگونه با بدن مادی رابطه تأثیر و تأثری برقرار میکند؟ فلاسفه غربی و مسلمان هرکدام دیدگاههای متفاوتی را در این مسئله اتخاذ کردهاند. فیلسوفان دوگانه گرا هرکدام خواستهاند به گونهای این مشکل را حل کنند. «رنه دکارت» یکی از برجستهترین فیلسوفان طرفدار دیدگاه دوگانهگرایی عصر رنسانس در غرب بهحساب میآید. نظریه وی در چگونه ارتباط نفس با بدن از سوی برخی اندیشمندان غربی به چالش کشیده شد. دکارت برای حل این معضل ایده خود دراینباره را مطرح کرد؛ یعنی غده «پینه آل» -که در مرکز مغز قرارگرفته است و اکنون بهعنوان بخشی از سیستم غدد «درونریز» در نظر گرفته میشود- مکانی است که نفس و بدن باهم تعامل میکنند. بااینوجود، هنوز سؤال به حال خود باقی بود، زیرا دوباره این پرسش تکرار میشود: چگونه نفس مجرد با این غده مادی ارتباط برقرار کرده است؟
📝حمید محسنی
❇️❇️❇️❇️
🌐 کانال «نوروساینس و فلسفه ذهن»:
https://eitaa.com/joinchat/2311520387Cb4166965da
🆔@Brain_Mind
#تبیین_مسئله_روح_بخاری
#رابط_بین_نفس_بدن
در فلسفه اسلامی نیز این پرسش بهطورجدی مطرح بوده است. ابنسینا و صدرالمتألهین دو فیلسوف نامدار و صاحب مکتب فلسفی در عالم اسلام، سعی در حل این مسئله داشتند. هر دو، با توجه به مبانی علمالنفسی خاص خودشان، «روح بخاری» را بهعنوان «رابط» یا «واسط» بین نفس و بدن مطرح کردند. به باور ابنسینا نوع انسان از دو جوهر مجرد و مادی تشکیلشده است. ازاینرو، چگونگی ارتباط این دو جوهر، در دیدگاه وی پررنگتر است. وی روح بخاری را بهعنوان رابط بین نفس و بدن مطرح کرد. روح بخاری خاستگاه طبی دارد. وی نیز بهعنوان یک طبیب ماهر، در کتابهای طبی خود هویت روح بخاری را تبیین کرده است. همچنین او بهعنوان یک فیلسوف، در آثار فلسفی خود، روح بخاری را بهعنوان رابط بین نفس و بدن مطرح کرده است. در همین راستا صدرالمتألهین در تبیین ماهیت روح بخاری و اقسام آن دیدگاهی همانند ابنسینا اتخاذ کرده است؛ اما همچون مبانی مترقی خود در برخی مباحث فلسفی و علمالنفسی، در اثبات و چگونگی وساطت روح بخاری نیز، دیدگاه خاص خود را دارد. با توجه به خاستگاه طبی روح بخاری، آیا ازنظر فلسفی ارتباط بین بدن و نفس به وساطت روح بخاری نیازمند است؟ یا بهعبارتدیگر، آیا به لحاظ فلسفی وساطت روح بخاری قابلاثبات است؟ روح بخاری چه ویژگیهای دارد که میتواند بین نفس مجرد و بدن مادی پل ارتباطی برقرار کند؟ پاسخ این پرسشها، ضمن دیدگاههای این دو فیلسوف در رساله فوق تبیین شده است.
📝حمید محسنی
❇️❇️❇️❇️
🌐 کانال «نوروساینس و فلسفه ذهن»:
https://eitaa.com/joinchat/2311520387Cb4166965da
🆔@Brain_Mind
🧠#ارتباط_نفس_با_مغز_و_سیستمهای_عصبی
🧠#روح_نفسانی
روح بخاری دارای سه بخش عمده است، دو قسم آن به همراه کارکردهای آن در بدن و قلب در تحقق مذکور بررسی شد. در ضمن یک بخش مهم آن «روح نفسانی» است که جایگاه آن در مغز است و از طریق اعصاب در بدن جریان دارد. بیشتر تمرکز پژوهش حول محور این قسم بود؛ زیرا بنا بر دیدگاه تشکیکی ملاصدرا درباره نفس و بدن، روح نفسانی بالاترین مرتبه بدن جسمانی است. ازاینرو، روح نفسانی به دلیل لطافتش بهطور مستقیم با نفس در ارتباط است. روح نفسانی حامل قوای نفس است و از این طریق در مرتبه پایین نفس یعنی بدن تأثیر میگذارد. قوای حسی و حرکتی دو قوه اصلی روح نفسانی به شمار میآیند و از طریق این دو قوه در بدن دخل و تصرف میکند. اینجا محل تلاقی این تحقیق با مباحث عصبشناسی معاصر است؛ زیرا بنا بر دانش عصبشناسی معاصر همه افعال بدن تحت تأثیر سیستمهای عصبی هستند و هر رفتاری که از انسان سر میزند از طریق فعالیت عصبها یا نورونها است. همچنین ادراکهای حسی انسان نیز از طریق سیستمهای عصبی موجود در بدن حاصل میشود. ازاینرو، در توضیح عملکرد سیستمهای عصبی، تبیین مختصری درباره نورونها، پتانسیل عمل و پیامهای الکتریکی ارائه شد و نهایتاً مقایسهای کوتاه به لحاظ فیزیولوژی بین هویت روح نفسانی و جریان پیامهای الکتریکی داشتیم. اما در یک مقایسه مفصل و با رویکرد #عصبشناختی_فلسفی به طور مفصل نحوه ارتباط نفس با اعصاب را از منظر حکمت متعالیه در ضمن بررسی آزمایش بنجامین لیبت درباره منشأ مغزی و ناآگاهانه «#ارادهـآزاد»، واکاوی کردیم.
📝حمید محسنی
❇️❇️❇️❇️
🌐 کانال «نوروساینس و فلسفه ذهن»:
https://eitaa.com/joinchat/2311520387Cb4166965da
🆔@Brain_Mind