eitaa logo
نوروساینس و فلسفه ذهن
1.7هزار دنبال‌کننده
306 عکس
116 ویدیو
27 فایل
این کانال در راستای دانش افزایی شما در حوزه انسان شناسی نوین ایجاد شده است.... باشد که خداوند متعال و اهل بیت علیهم السلام در این مسیر دستمان را بگیرند.... ارتباط با مدیر کانال: @aialimadad_1400
مشاهده در ایتا
دانلود
: درباره دیدگاه دکارت در چگونگی ارتباط نفس با مغز🔰🔰🔰
🔰سلام علیکم، ✅خدمت اعضای محترم کانال و اساتید خودم عرض ادب و سلام دارم. ✳️برخی از دوستان در پیام‌های خود خواستند که بنده خود و تحصیلاتم را معرفی کنم. ❇️بنده خادم شما، دانش‌پژوه مقطع دکتری حکمت‌متعالیه در موسسه‌ آموزشی و پژوهشی ‌امام خمینی رحمت الله‌ علیه، هستم. ✅ در حوزه رابطه نفس با بدن از نگاه ابن سینا و صدراالمتألهین و مقایسه آن با مباحث عصب‌شناسی نوین پژوهش می‌کنم. ✅بنده ادعای نداشته، و خود را متخصص این علوم نمی‌دانم. بلکه در مسیر یادگیری و کسب علم می‌باشم. ✳️ هدف از ایجاد این کانال نشر مباحث علمی بوده، تا مطالبی که خودم دارم و یا یادگرفته‌ام را در اختیار دیگر علاقمندان این حوزه بگذارم. ✳️با مطالعات ابتدایی که در حوزه‌ علوم اعصاب داشتم مشاهده کردم که با پیشرفت این علم در سالیان اخیر، و با یافته‌های جدید، بسیاری از این مباحث ممکن است چالشها و شبهات اساسی را برای حوزه علوم انسانی مخصوصا انسان‌شناسی و علم النفس فلسفه اسلامی ایجاد کند.(بلکه ایجاد کرده است). ✅از این رو بر خود دیدم این مطالب را در اختیار دغدغه‌مندان این حوزه قرار دهم، تا ابتدا با آشنایی از این دیدگاه‌ها و تجهیز خود، چالشهای پیش رو را رفع بکنیم. ✅افزون برآن، با نگاهی نوین و با رویکردی جدید در مقام اثبات و ترویج آموزه‌های اصیل انسان‌شناسی اسلامی باشیم. امید است خداوند منّان و اهل بیت‌علیهم السلام در این مسیر ما را یاری کنند. 🔰در پایان از دوستانی که در حوزه علم‌ النفس فلسفی با رویکرد نوروساینس، علوم شناختی و فلسفه ذهن مطالعاتی داشته‌اند، تقاضا دارم اگر قصد کار جهادی در این حوزه را دارند، به ما یاری برسانند. ابتدا بنده قصد چنین کاری را نداشتم زیرا مشغول تدوین رساله دکتری هستم. گفتم بعد از آن به این امر اقدام کنم. ولی به این فکر افتادم تأخیر این کار جایز نیست. اما نوشتن یادادشت‌ها و بارگزاری مطالب وقت زیادی از من می‌گیرد. لذا یک خواهشی که دارم دوستانی که دغدغه دارند بنده را در این امر یاری کنند، تا کار به سرانجام برسد. ✳️✳️ تا به حال، برخی از دوستانی که در حوزه علوم شناختی و فلسفه ذهن کار می‌کنند، اعلام آمادگی کرده‌اند. قصد داریم ان‌شاء الله یک تیم قوی و کارگروهی برای این امر تشکیل دهیم. به امید خدا با تشکر🌷🌷، حمید محسنی
نفس، روان یا ذهن؟ در فلسفه ذهن سوال رایج نخستین این است که، ذهن چیست؟ What is Mind? حال این پرسش مطرح می‌شود که چرا پرسیده نمی‌شود: نفس(یا روح) چیست؟ What is Soul? برخی این گونه توجیه می‌کنند که ذهن یک واژه خنثی بوده و این قابلیت را دارد که دیدگاه‌های‌ متفاوت و حتی مخالف را در این علم جمع کرد. به بیان دیگر، در فلسفه ذهن رایج در غرب، ذیل این علم هم از مباحث دوگانه‌انگارانه بحث می‌شود هم دیدگاه فیزیکالیستی تقلیل گرا و غیر تقلیل‌گرا. پس اگر فردی مثل دکارت که دوگانه انگار هست و از ذهن صحبت می‌کنند منظور وی از ذهن همان وجود مستقل فرا مادی است. و از سوی دیگر اگر فیریکالیست تقلیل گرایی، همچون دیدگاه این‌همانی وقتی از ذهن صحبت می‌کنند منظورشان از ذهن همان مغز است. بنظرم باید پرسش را کمی جلوتر برد و ریشه‌ای تر مطرح کرد: what is Humam? یعنی پرسید انسان چیست؟ به دلیل اینکه بسیاری از نظرات که در فلسفه ذهن مطرح هستند،در واقع به ذهن قایل نیستد. به طور مثال از یک فیزیکالیست تقلیل‌گرا می‌توان پرسید انسان چیست؟ وی در پاسخ می‌گوید انسان همان عملکرد مغز و سیستم‌های عصبی می‌باشد. و اگر به او گفته شود پس ذهن چیست؟ وی می‌گوید ذهن همان مغز یا عملکرد آن می باشد. پس به نظر بنده آنها در واقع به ذهن قایل نیستند، بلکه به مغز قایل هستند. از این رو، پرسش از چیستی ذهن، پرسشی بیهوده به نظر می‌رسد. به هر حال، اکنون که در مباحث فلسفه ذهن، هم مباحث دوگانه‌انگار مطرح است و هم مباحث فیزیکالیزم، از این رو اگر می‌خواهیم ببینم منظور از واژه ذهن و روان چیست؟ آیا معنای فرا مادی آن مطرح است یا معنای مادی آن، باید به ساختار و شاکله تفکر آن اندیشمند نگریست. اگر این فیلسوف همانند دکارت براین باور است که هستی تنها در وجود مادی منحصر نیست بلکه وجود فرا مادی مثل خداوند و نفس نیز، وجود دارند. از این رو در ادبیات دکارت مراد از ذهن، معنای فرا مادی آن است. و در مقابل اگر فیزیکالیستی تقلیل‌گرا از ذهن سخن می‌گوید منظور وی از آن، وجود مادی می‌باشد که همان مغز است. @Brain_Mind
با سلام. احتمالا در مباحث آینده تفاوت‌های دوگانگی دکارتی با آراء ابن سینا را مطرح خواهید کرد. ابن سینا درباره نحوه ارتباط نفس مجرد و بدن مادی از وساطت روح بخاری یاد کرده است. ملاصدرا نیز در مقام نقد و بررسی ارای مشا، علاوه بر روح بخاری، اصطلاح جسم مثالی را نیز بکار برده است. اما همانطور که مستحضر هستید، در فلسفه صدرا نفس و بدن از مراتب یک حقیقت واحد هستند و ملاصدرا دو گانه ای بنام نفس و بدن را مطرح نمی‌کند که نیازمند ایجاد محاذات و برقراری ارتباط باشند. روح بخاری و بدن مثالی نیز از مراتب همان حقیقت واحده هستند نه وجودات مستقلی که بخواهند بین نفس و بدن ارتباط ایجاد کنند.
در راستای این پیام، یکی از اعضای محترم کانال، نکته بالا را فرمودند که پاسخ بنده در ادامه می آید 🔰🔰🔰
بله این مطلبی که جناب‌عالی در تحلیل دیدگاه صدرالمتألهین فرمودید،یک تحلیل مشهور از صدرالمتألهین و در جایی خودصحیح است،‌ولی ما فعلا قصد مقایسه بین این دو دیدگاه را نداریم. هدفم این بود به این نکته اشاره کنم که بحث روح بخاری که در فلسفه اسلامی مطرح است. شبیه این را نیز می توان در تبیین رابطه نفس با مغز از نظر دکارت را یافت. البته ادبیات و بافت این دو دستگاه فلسفی درباره ارتباط نفس با مغز بسیار متفاوت است. به طور خلاصه اشاره کنم، که صدرا در واقع که جایگاه آن در مغز است را به عنوان رابطه نفس و بدن معرفی می کند. که موضوع رساله بنده نیز به نوعی در همین زمینه است.
💠 میر سید شریف در حواشی حکمۀ العین به این نکته توجّه می‏داد که هر یک از نفس و بدن در دیدگاه کلاسیک، تحت یک جنس جداگانه قرار می‏گیرند (یکی جوهر مجرّد و دیگری جوهر مادی) و در نتیجه وقوع ترکیب و اتحاد حقیقی بین آن‏ها امکان ندارد. 💠 در پاسخ به اشکال فوق، بر این نکته خاص خویش تأکید می‌کند که نفس را نمی‏توان از ابتدا و در حین پیدایش، مجرّد محض دانست؛ بلکه از آن‏جا که صورت جسم طبیعی است و همراه با بدن، یک نوع مادّی تشکیل می‌دهد، حدوثی مادّی و وجودی مادّی دارد. 💠 طبق دیدگاه صدرا تعلّق و تصرّف در بدن، امری ذاتی برای نفس است (چرا که نحوه وجود نفس این‌چنین است) و نه امری عارضی برای آن. حال آن‏که طبق نظر بوعلی، تعلّق به بدن و تصرّف در آن، امری عارض بر ذات نفس مجرد بود. مؤسس تأکید دارد که عرضی دانستن این صفت، با تعریف و تصویر ارسطویی نفس بعنوان صورت جسم طبیعی، منافات جدّی دارد. 💠 ضمن این‌که جوهر مجرد الذّات، ابتدائاً و ذاتاً تعلّقی به مادّه و بدن ندارد و محال است که «امر ذاتی» بعداً (در اثر ارتباط با بدن) زائل شود و چیزی که در ذات جوهر مجرد نبوده، بر آن عارض گردد. 💠 به بیان ملاصدرا: « [و نه جسد] در تحقّق خویش، محتاج وجود مطلق نفس است و نیز از حیث تعیّن وجود شخصی و شکل‏گیری هویّت نفسی‏اش، محتاج بدن می‏باشد.» (اسفار اربعه، ج8، ص382) 💠 حال آن‏که به تعبیر او، نظر بوعلی به این می‏انجامد که نسبت با بدن مادّی، همانند نسبت سنگ در کنار انسان (بدون هیچ‏گونه ارتباط ذاتی و الزامی) باشد. صدرالمتألّهین تأکید دارد که ابزاریّت بدن برای نفس، مانند ابزاریّت ارّه برای نجّار و کشتی برای ناخدا نیست که اگر بخواهد، آن را به‏کار گیرد و اگر نخواهد، واگذارد. (ن.ک: همان، صص384-383) 💠 در نتیجه برای نفس انسانی در بدو پیدایش، حقیقتی صرفاً مادّی قائل شد که البته در میانه راه، به نوعی ناقص () می‏انجامد. روشن است که این تصویر از ، کاملاً بر خلاف نظر می‏باشد. دوئالیسم سینوی، را در همان لحظه ، تامّ و کامل می‏دانست و نفس را در زمره عقول مفارق قرار می‏داد. شأن و رتبتی که طبق دیدگاه صدرایی، پس از و کسب کمالات وجودی، در حیات پس از برای نفس حاصل می‏شود. 💠 در این دیدگاه، نفس دارای درجاتی است که ابتدا از مادّی‌ترین مرتبه شروع می‌شود و تکوّن می‌یابد. به بیان دیگر حدوث نفس، صرفاً مادّی و جسمانی است که تدریجاً و در طول زمان با حرکت جوهری خویش، واجد جنبه مجرّد و کمالات ذومراتب آن می‌شود. @PhilMind
14.65M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰🔰محتوای کلیپ ❇️ 400( ق.م): ✅به طور کلی باید گفت که منبع لذت،‌خوشی، همانند غم،‌اضطراب و گریه جایی جز در مغز ندارد. ‌✅مغز عضوی ویژه ای از بدن است که ما را قادر به فکر کردن، دیدن،‌ شنیدن می کند. وبین زشت و زیبا، افتراق ایجاد می کند. ✅ما را وا می دارد که بر اساس ادرکات مصلحت‌جویانه قضاوت کنیم. همچنین این مغز است که جایگاه هذیان گویی، ترس و هراس هست. ✅در مغز است که علت بی خوابی، خواب‌گردی ها و افکار معلق و وظایف فراموش شده، رفتار عجیب و نا متعارف را باید جستجو کرد. تمامی این چیزها از شرایط نا سالم مغز منتج می شود. ❇️ (200-130م): پزشک یونانی: ✅وی بر این باور بود که روح در مغز انسان و در بطن‌ها آن قرار دارد. ❇️ (1452-1519) ✅چون بطن ها در انسان نسبت به سایر موجودات بزرگ هستند روح انسان نیز بزرگ‌تر هست. داوینجی با تزریق موم مذاب به درون بطن های شکل آنها را به دست ‌آورد. ❇️: ✅ بیشتر اجزای مغز دو قسمت است. دکارت را مقر و جایگاه روح می دانست. جریان مواد موجود در بطن ‌ها از روح تأثیر و تأثر دارند. ✅وی استدلال نمود که با وجود اندم های مختلف،‌ اما ادراک ما از جهان یکپارچه است. از این رو، این یکپارچه سازی در غده پینه آل که یکپارچه است،صورت می گیرد. مطالب ادامه دارد.... 🔰🔰🔰 @Brain_Mind
❇️ (865_925م): ✅خداوند متعال مغز را برای مرکز حس و حرکت ارادی خلق کرده و برای آنکه عصب حسی به قسمت های پایین و دور بدن برسد،‌ خالق انسان در پایین جمجمه سوراخی آفریده که نخاع شوکی از میان آن می گذرد. ✅این سوارخ توسط فقرات و جمجمه به بدن محکم شده است. ✅وی اولین پزشکی است که برخی از شعبات اعصاب را در سر و گردن شناسی نموده و راجع به آن توضیحاتی داده است. ⚠️تذکر: این مباحث صرفا جهت اطلاع است. فعلا در مورد صحت و سقم این ادعا ها داوری نمی‌کنیم. @Brain_Mind
توضیح درباره فایل بالا⬆️⬆️⬆️ ❇️ ✅این نمودار یک تبیین کلی و جهت آشنایی با دیدگاه‌های مهم مطرح شده درباره در می‌باشد. 🔰🔰: ✅1.نخست، تشکر می کنم از استاد بزرگوار، جناب که این مطالب را در اختیارم قرار دادند. ایشان یکی از اساتید بزرگوار فلسفه ذهن می‌باشند، و با حضور و رهنمودهایشان در این کانال، در پر‌بار شدن مطالب کمک می‌کنند. ✅2.نمودار انگلیسی را جاورسکی William Jaworski در کتاب خود آورده است: Philosophy of Mind A Comprehensive Introduction"2011"P6 ✅3. این دستبندی، ممکن است محل نظر باشد. زیرا برخی دیدگاه‌ها ممکن است در ذیل قسم دیگری، ‌قرار گیرند. به باور برخی اساتید فلسفه ذهن، دیدگاه را ، می توان ذیل دیدگاه‌های فیزیکالیسم مطرح کرد. خلاصه اینکه این نمودار برای آشنایی ابتدایی و برای اینکه شاکله بحث‌ها مشخص شود ، بسیار مفید است. ✅4. در نمودار فارسی نیز، به طور مثال درباره دیدگاه صدرا درباره نفس و بدن،‌ اینکه باید وی را ذیل دیدگاه‌های قرار داد، یا یگانه‌انگار(البته به معنایی خاص خود)، به نظر می ‌رسد اختلاف نظر وجود دارد. 🔰🔰🔰 _ بدن به طور خلاصه، به نظرم باید دو مقام را در تحلیل دیدگاه ولی در نظر گرفت. ✅یکی اینکه وی قایل به یک «» قبل از تعلق به بدن و بعد از مرگ می‌باشد. که از نظر صدرالمتألهین این وجود عقلی، نفس نامیده نمی‌شود. به لحاظ این مقام، می توان وی را ذیل دیدگاه به حساب آورد. ✅اما به لحاظ عالم ،‌ بنابر مبانی بودن نفس، ، و ، به یک بیان می‌توان دیدگاه وی را، ذیل دیدگاه به حساب آورد، و با تبیین و تحلیلی دیگر، ذیل دیدگاه دسته‌بندی کرد، البته ، در اینجا معنای خاص خود را دارد. ..... 🆔@Brain_Mind
: 📣📣 این دوره⬆️⬆️⬆️ برای کسانی که علاقمند به مباحث و آشنایی بیشتر به این مباحث می باشند، توصیه می شود.
مطلب تحلیل کمی اصلاح شدـ.
🌹🌹🌹با سلام و عرض ادب به همه اعضایی کانال و دوستانی که تازه به جمع ما پیوستند. ✳️برخی دوستان سؤالاتی را می پرسند، که در راستایی آن نکات ذیل را بیان می‌کنم: ✅1.هدف ما از ایجاد کانال دانش‌افزایی شما بوده، از این رو در این کانال مباحثی آموزشی و تدریس اساتید فلسفه ذهن و نوروساینس بارگزاری میشود. همچنین مقالات و کتاب‌ها مربوطه معرفی شده و در صورت امکان فایل آن نیز بارگزاری می‌شود. ✅2.مطالب ارائه شده مخصوصا تدریس‌ها و معرفی مقالات و کتاب‌ها از مقدماتی به پیشرفته بوده، و اگر دوستانی که تازه وارد این مباحث شده‌اند مطالب را از ابتدا و سلسله وار دنبال کنند. از این رو خواهش ما این است که صوت‌ها را گوش داده، مقالات و کتاب‌های معرفی شده را مطالعه بفرمایید. ✅3. در ضمن اگر مطالب این کانال مفید است، به دوستان خود و یا در گروه‌ها و کانال‌ها معرفی کنید. کانال نوروساینس و فلسفه ذهن
💡.انسان چیست؟ مغز، ذهن یا نفس؟🤔 ❇️این پرسش از سالیان دراز تا به امروز فکر اندیشمندان را به خود جلب کرده است. بیشتر فلاسفه براین باورند که حقیقت انسان به ذهن یا نفس اوست، و بسیاری از حالات و ویژگی‌هایی همچون عشق، ترس، شادی، تصمیم،‌اراده، حافظه، و حتی هویت شخص به نفس برمی‌گردد. ❇️ در سوی دیگر، نظر بیشتر عصب‌‌شناسان بسی متفاوت از این است. در قرن اخیر با پیشرفت این علم و استفاده از دستگاه‌‌هایی همچون: EEG،FMRI ،PET و دیگر موارد، دانشمندان این حوزه سعی دارند ویژگی‌ها و حالات‌های ذهنی را به عملکرد مغز و سیستم های عصبی نسبت دهند... بنابراین، چالش بسیار مهم این است: «انسان چیزی ورای بدن و عملکرد مغزی نمی‌باشد»... ✳️ از این رو، ما در این کانال به این مباحث خواهیم پرداخت: ✅1.فلسفه ذهن: تبیین دیدگاه‌های دوگانه‌انگارانه و فیزیکالیستی و... ✅2. نوروساینس: مباحثی درباره علمکرد مغز و سیستم‌های عصبی ✅3. چالش های نوروساینس با دیدگاه های فلسفی درباره انسان، و پاسخ های فلسفه اسلامی به آن ✳️هدف ما از ایجاد این کانال: 📝1.دانش افزایی 🖌 2.معرفی و بارگزاری کتاب و مقالات ⏯ 3. بارگزاری صوت و فیلم‌های آموزشی 📣4. اطلاع رسانی از برگزاری دوره‌های علمی ♻️5.ارائه تحلیلی نوین از رابطه نفس با مغز و سیستم های عصبی با رویکرد فلسفه صدرایی اگر به این مباحث علاقمند هستید: 📧ما را در این پیام رسان دنبال کنید:🔰🔰🔰 ایتا: @Brain_Mind
💠 مدرسه تابستانه (مجازی) 🧠 دوره فلسفه ذهن 👤 حجت‌الاسلام دکتر محمدسادات منصوری ⌛️ مهلت ثبت‌نام: ۱۵ مرداد 📅 آغاز دوره: ۱۶ مرداد 🗓 روزهای برگزاری: از شنبه تا چهارشنبه 🕣 ساعت برگزاری: ۸:۳۰-۹:۳۰ 🌐 اطلاعات بیشتر و ثبت‌نام در سایت: www.hikmat-ins.ir 💳هزینه دوره ۲۹۹ هزار تومان❌❌ 👏👏با ۵۰ درصد تخفیف ❇️❇️حدود 149 هزار تومان 🌷🌷کد تخفیف: PAJOOHESH50 ✳️کانال نوروساینس و فلسفه ذهن،🔰🔰🔰 در پیام رسان ایتا🔰🔰🔰 @Brain_Mind
سلام علیکم 🌷🌷 📣📣 ✅وبینار در راستای اهداف این کانال می باشد. ✅به دوستان علاقمند به این مباحث توصیه می شود در آن، شرکت کنید. 👏👏شرکت در این وبینار رایگان می باشد.🔰🔰🔰
📣 انجمن علمی دانشجویی مغز و فلسفه ذهن دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار می‌کند: 🧠 "ذهن؛ همان مغز یا فرای آن؟" 🔈 با ارائه دکتر مهدی همازاده ابیانه - دکترای فلسفه ذهن از پژوهشکده علوم شناختی - دستیار پژوهشی در دانشگاه راتگرز(Rutgers) آمریکا - عضو هیئت علمی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران 🕕 زمان جلسه: یکشنبه، ۱۷ مرداد، ساعت ۱۸ 📍جلسه در بستر اسکای‌روم برگزار می‌شود و ثبت‌نام رایگان است ⚜ عناوین اصلی: - رابطه‌ی فرایند‌های مغزی و ذهنی با هم و تفاوت‌های آن دو - بررسی این‌همانی مغز و ذهن(Identity Theory) - مسئله‌ی دشوار و آسانِ آگاهی چیست؟ - ساینسِ امروزی تا کجا می‌تواند به چالش‌های این حوزه پاسخ دهد؟ - بررسی ابعاد و تاثیرات مختلف هر کدام از تئوری‌های فلسفی بر شناخت ما از مغز و ذهن 📝لینک ثبت‌ نام https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSer11ZoUtYB705vLWUHr3h2t1-W20OFGpyB5iiuJkk7oFo2Lw/viewform ( لینک اسکای‌روم در پیام تاییدیه که بعد از پر کردن فرم نشان داده می‌شود، قرار داده شده است) 🆔 @mindphilosa کانال نوروساینس و فلسفه ذهن 🆔@Brain_Mind