eitaa logo
🌼عفاف و حجاب🌸
535 دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
1.5هزار ویدیو
98 فایل
آنچه درباره حجاب و عفاف باید بدانیم. محتوای تبیینی ویژه جهادگران تبیین. @ste_gonabad5 سیاست، سخنواره، پاسخ به شبهات، ضرورت و فلسفه، دلایل عقلی، روانشناسی، اهمیت و... در قالبهای پرده نگار، موشن، کلیپ https://eitaa.com/Chastity/3191
مشاهده در ایتا
دانلود
وقتی پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله) آمدند مدینه،نقل کرده اند که این ها خانه نداشتند،یک ایوانی درست کرد برایشان کنار مسجد بنام صفرح.البته این صفرح ای که الان تو مدینه است،جابجا شده است،اونجا محلش نیست،محل سفره جلوتر است،این ها اینجا شب می خوابیدند،رسول خدا(صلی الله علیه وآله) هم گاهی برایشان غذا می آورد،نانی،خرمایی،چیزی به هر حال می آورد به این ها می رساند،خود پیامبر(صلی الله علیه وآله)هم امکانات مالی نداشت،اتفاق افتاد سه،چهار روز پشت سرهم پیامبر(صلی الله علیه وآله) خرما آورد برایشان،یکی از آن روزهایی که خرما آورد،یکی از این مسلمان ها،یک کلمه برگشت گفت یا رسول الله جگرمان سوخت،گرمیمان کرد،چقدر خرما بخوریم!!اعتراض کرد،(خب اعتراض اولا صلاح نیست شما به پیامبر(صلی الله علیه وآله) بکنید،ثانیا رسول خدا نداشت،اگر داشت غذای دیگری برای شما می آورد،بیشتر از این در اختیارش نبود،)،حضرت فرمود:نمی دانی جگر سوختن یعنی چی،جگر سوختن این نیست،قرآن می فرماید:قیامت آتش جهنم،آن جگر می سوزاند،آن آتش است که قرآن کریم می فرماید در بطون و برون افراد این حرارت احساس می شود،تو گرما ندیدی که به گرمی خرما می گویی گرما،خیلی ناراحت شد،متاثر شد،گفت یا رسول الله من را ببخش،اصلا دیگر غذا نمی خورم حالا که این طور شد،فرمود نه غذا بخور،ادب داشته باش،خودت را کنترل بکن،بالاخره این مهم است،گاهی خود پیامبر گرامی اسلام در خندق (نوشته اند)،وقتی خندق را می کندند،یک روز حضرت زهرا(سلام الله علیها) دو تا قرص نان برای پیامبر(صلی الله علیه وآله)آورد،پیامبرگرامی اسلام نان هارا میل کردند و فرمودند دخترم سه روز است این اولین قوتی است که از گلوی باباتت می رود پایین،سه روز است که من چیزی نخورده ام،حضرت عرضه داشتند بابا جان،من غذای بچه ها را یک کم کمتر دادم و برای شما آوردم.واقعا نبود.خود فاطمه زهرا(سلام الله علیها)وقتی آمد خانه ی پدرش کمک مالی بگیرد،پیامبر (صلی الله علیه وآله)فرمود:دخترم من ندارنم به شما بدهم ولی یک ذکر بهت یاد می دهم،برو و این ذکر را بگو،ذکری به حضرت زهرا(سلام الله علیها)یاد داند«یا رب الاولین و الاخرین یا ذل یا راحم المساکین یا ارحم الراحمین»فرمودند این را بگو،در زندگی ات گشایش ایجاد می کند.خب حضرت زهرا(سلام الله علیها)از روی فقر آمده بود،آمده بود کمک مالی بگیرد،امیرالمؤمنین اورا فرستاده بود،وقتی از خانه ی پیامبر(صلی الله علیه وآله)آمد بیرون،آمد پیش امیرالمؤمنین عرض کرد «یا اباالحسن یبن ام ذهبت الدنیا و تجد اداخره» برای دنیا رفته بودم ولی با آخرت برگشتم،الحمد الله که بجای مال پدرم یک ذکری را بهم یاد داد،امیرالمؤمنین هم فرمودند:امروز خوب روزی است که ما یک دعایی یاد گرفتیم،ذکری یاد گرفتیم.
در اوج فقر پدر بزرگوارش می آمد خانه می فرمود دخترم« تعجلی مرامه الدنیا و حلاوت الاخره» میدانم دنیا برایت سخت است،این ها رابکش،بچش،با شیرینی آخرت حل می شود،می گفت بابا جان من ناراحت نیستم،«الحمدالله علی آلاءه و شکر علی نوم». دیروز عرض کردم که وقتی سلمان آمد پیش پیامبر(صلی الله علیه وآله)،گفت یارسول الله،دخترتان فاطمه(سلام الله علیها) خیلی در فقر است،لباس زندگی اش خیلی ساده است،پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله)فرمودند سلمان «اما ابنتی الفاطمه قد ملأالله جوارهها ایمانا و یقینا»دختر من دنبال این مسائل مالی نیست،اگر دنبال مسائل مالی بود،خیلی خواستگار های پول دار و ثروتمند داشت،اما زندگی را با امیرالمؤمنین ترجیح داد. برادران عزیز،خواهران گرامی،ما چهار جور عفاف داریم:1. عفت جنسی2.عفت مالی:این است که انسان خودش را برای فقر و نداری به حرام نیاندازد،به دیگران رو نیاندازد،خودش را کوچک نکند،بسازد اما باعفاف،همان چیزی که وجود مقدس رسول گرامی اسلام حضرت محمد(صلی الله علیه وآله) و ائمه معصومین ما توصیه کردند،این هم قسم دوم.
3.عفت در گفتار:انسان گفتارش هم باید عفیف باشد،گفتارش هم باید حساب شده باشد،چقدر قرآن تاکید می کند،مردم «قولوا لناس حسنا»خیر خواه مردم باشد. از امام باقر(علیه السلام )پرسیدند یابن رسول الله« قولوا لناس حسنا»با مردم نیکو حرف بزنید،خیرخواهانه حرف بزنید،یعنی چی؟امام باقر(علیه السلام )فرمود:یعنی همان طور که دوست داری مردم درباره ی شما حرف بزنند،همان طور حرف بزنید،بینی و بین الله اگر این رعایت بشود چقدر گفتارها زیبا می شود،چطور دوست دارید مردم درباره ی شما حرف بزنند،فرمود شما همانطور با مردم حرف بزنید، « هُدُوا إِلَى الطَّیِّبِ مِنَ الْقَوْلِ »،« قُولُواْ قَوْلاً سَدِيداً »،محکم حرف بزنید،پاکیزه حرف بزنید،زیبا حرف بزنید،این قسم دیگر عفاف است که عفاف گفتاری است،انسان در کلامش،در بیانش باید عفت باشد و کلامتش کلمات حساب شده ای باشد،این هم یک قسم عفاف.پس عفت جنسی،عفت مالی،عفت گفتاری،قسم چهارم عفاف هم «عفت البطن»عفت شکم، اینکا انسان اجازه ندهد هر لقمه ای وارد شکمش بشود،اینی که انسان کنترل داشته باشد نسبت به ورود غذا،لقمه ی حلال استفاده بکند. اگر این چهار عفت در زندگی ما جمع شد،عفت جنسی،عفت مالی،عفت گفتاری،عفت شکم،مجموعه ی این ها انسان را می کند« أَنْفُسُهُمْ عَفِیفَهٌ »،انسان می شود عفیف.« اَفْضَلُ العِبادَةِ الْعِفافُ »،این خلاصه ی عرضی بود که من تقدیم محضر شما کردم که بدانیم یکی از صفات مؤمن که قرآن کریم و روایات بر آن تاکید دارد،همین عفاف است؛عفاف یعنی بازدارندگی نفس،یعنی اینکه انسان بتواند خود را کنترل بکند،خود بازدارندگی،این معنای عفاف است و حدیث خواندم اول عراعضم؛نبی مکرم اسلام فرمود:« وَ أَمَّا الْعَفَافُ فَیَتَشَعَّبُ مِنْهُ الرِّضَا وَ الِاسْتِکَانَهُ وَ الْحَظُّ وَ الرَّاحَهُ وَ التَّفَقُّدُ وَ الْخُشُوعُ وَ التَّذَکُّرُ وَ التَّفَکُّرُ وَ الْجُوُ وَ السَّخَاءُ »اگر کسی عفت داشت،سخاوت دارد،جود دارد،تفکر دارد،صفت رضا دارد،آرامش دارد،صفت خشوع در مقابل خداوند تبارک و تعالی دارد؛این خلاصه عرض ما در ارتباط با این صفت ارزشمند؛عرضم را جمع کنم.می فرماید: مردم دنیا،پیروان علی بن ابی طالب،شیعیان و عاشقان مکتب ابالحسن (علیه السلام )،علی (علیه السلام )را چهار چیز یاری کنید،« أَعِينُونِي بِوَرَعٍ وَ اجْتِهَادٍ وَ عِفَّةٍ وَ سَدَادٍ »یک تقوا و ورع،دوم تلاش سوم عفت و چهارم سداد و محکم بودن،این در آن نامه ی که به عثمان بن حنین نوشته بود آمده است،« أَعِينُونِي »من علی را یاری کنید؛با چی یاری کنیم آقاجان؟ « بِوَرَعٍ »یعنی تقوا،دوری از شبهات،دوری از معصیت،« وَ اجْتِهَادٍ »تلاش« وَ عِفَّةٍ »عفت،« وَ سَدَادٍ »به معنای محکم بودن و استوار بودن،از من و شما خواست با این چهار چیز امیرالمؤمنین را یاری کنیم.