فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❌شبهه
اگر #حجاب نباشه، جذابیت بانوان عادی میشه و کسی مزاحمشون نمیشه.
✅پاسخ
این چند ثانیه فیلم #دخترامریکایی با لباس عادی برای جواب کافی است.
👈 پاسخبهشبهاتفــجازی👇
http://eitaa.com/joinchat/1042808834C1d4becaa06
▪️باران کوثری گفته:حجاب جزو فرهنگ #مملکت_من نیست!
تصویر و اسناد نشون میده حجاب جزو فرهنگ ایران قبل و بعد اسلام بوده
بنابراین احتمالا باران کوثری ایرانی نیست! [پاسپورت آمریکایی ش را بعضی صفحات مجازی منتشر کردهاند البته]
🆔 @shobhe_shenasi
❌ شبهه ۸۱۱
نتایج یک نظرسنجی
« در چهل سال گذشته نیمی از جامعه ایران از دین داری به بی دینی رسیده اند و فقط ۳۲ درصد جامعه، خود را "مسلمان شیعی" می نامند»
✅ پاسخ
نتایج این موسسه بر اساس روش نمونه گیری گلوله برفی است که یک روش غیر احتمالی است و در نظرسنجی های کیفی مورد استفاده قرار می گیرد.
از این روش بیشتر برای به دست آوردن چارچوب و کشف جامعه هدف استفاده می گردد. همچنین این روش زمانی استفاده می شود که نمونه ها از لحاظ اجتماعی دارای قدر و منزلت نیستند و تمایلی به شناخته شدن ندارند (الکلیها ، استفاده کنندگان از کودکان ، متعرضین جنسی ، معتادین، مجرمین) مفید میباشد. همهی اینها سبب میشود تا سوالات، انتخاب شده و جهت دار مطرح شود.
🔹نکته دیگر اینکه در روش گلوله برفی شاخصه اصلی آن است که نمونهها بصورت زنجیر وار به یکدیگر وصل میشوند و فرد اول معرف فرد بعدی برای پرکردن پرسشنامه میباشد. بنابراین میتوان به این نتیجه رسید که اکثر پاسخ دهندگان این موسسه که دارای شاخص دوم نمونه گیری گلوله برفی مخفی بودهاند، دارای وجه اشتراکاتی می باشند مانند دیندار نبودن و ... بنابراین نتیجه به دست آمده (۳۲ درصد دین دار) اتفاقا آمار بالایی برای دین دار بودن جامعه محسوب میشود.
✅ واقعیت چیست؟
آخرین پیمایش کشور که درسال ۹۴ با عنوان موج سوم ارزشها و نگرشهای ایرانیان انجام شده است، نتایج جالب توجهی را نشان می دهد. این پیمایش علمی با حجم نمونه ۱۴۹۰۶ نفر انجام گرفته، و از نمونه کشوری شهری و روستایی برخوردار است. در این پیمایش افراد بالای ۱۰ سال خانوارهای شهری و روستایی ساکن در ۳۱ استان کشور و به روش چندمرحله ای و انتخاب هدفمند شهرها و روستاها، نمونهگیری تصادفی از بلوکها و انتخاب تصادفی پاسخگویان استخراج شده است.
👈گزارش مختصری از این تحقیق ذیلاً ذکر می شود. برای اطلاع از شرح مطالب و مستندات موارد ذکر شده به سایت ما مراجعه کنید.
ghorbanimoghadam.ir/1261
🔹 سوالات
🔻با این عقیده که «همه ما موظّف به امر به معروف و نهی از منکر هستیم» چقدر موافقید؟ ۷۰ درصد
🔻با این عقیده که «اعمال خوب و بد انسان در آخرت محاسبه می شود» چقدر موافقید؟ ۸۵ درصد
🔻چقدر به خدا احساس نزدیکی میکنید؟ ۷۹ درصد
🔻تا چه اندازه به اهل بیت علیهم السلام ارادت و محبّت دارید؟ ۸۸ درصد
🔻شرکت در مجالس روضه و عزاداری : ۷۶ درصد
🔻زیارت اماکن متبرکه: ۷۷ درصد
🔻نماز خواندن : ۷۹ درصد
🔻روزه گرفتن: ۷۱ درصد
🔻تا چه اندازه با این نظر که «همه خانمها باید حجاب داشته باشند، حتی اگر به آن اعتقاد نداشته باشند» موافقید؟ ۵۲ درصد
✅ جالب است بدانید
شرکت در مراسم روضه خوانی از اولین آمار موجود در سال ۷۴ تا آخرین پیمایش در سال ۹۴ افزایش چشمگیری داشته است و در نقطه مقابل کسانی که در مراسمات روضه خوانی شرکت نمی کنند و یا به ندرت شرکت می کنند، به شدت کاهش یافته است.
این درحالی است که فساد در تمام جهان افزایش یافته و به دلائل گوناگون مانند ماهوراه، اینترنت، تهاجم برنامه ریزی شده دشمن برای ایجاد فساد در جمهوری اسلامی، مقایسه وضعیت کنونی با پیش از انقلاب صحیح نیست زیرا دسترسی مردم به رسانه ها و وسایل ارتباط جمعی در گذشته بسیار محدود بوده است.
ــــــــــــــــ
🚩 در پرتگاه مجازی، مجهز باش...
👈 پاسخبهشبهاتفــجازی👇
http://eitaa.com/joinchat/1042808834C1d4becaa06
❌ شبهه
از پدر پرسیدم برای چی انقلاب کردید؟
پاسخ داد: برای اسلام
گفتم :
مگه اون وقت ها نماز نمیخوندی؟
چرا
مگه مسجدنمیرفتی؟
چرا
مگه مکه نمیرفتی؟
چرا
مگه محرم تکیه ودسته نبود؟
چرابود.
مگه زنت حجاب نداشت؟
چراداشت.
مگه سود و نزول بدنبود
خیلی بدبود.
مگه ناموس محلتون حرمت نداشت؟
چرازیاد داشت.
مگه صدای اذان از رادیو پخش نمیشد؟
چرا میشد.
گفتم خب پس چه تغییری ایجادکردید؟
کمی درنگ کرد
وهیچ پاسخی نداد.
✅ پاسخ
♦️خیلی جالبه که شبهه افکنان در خیال خود سوالاتی مطرح می کنند و فکر میکنند پاسخی ندارد.
♦️بادیدن این جملات به یاد سخن حاکم انگلیسی عراق در زمان استعمار این کشور افتادم👇
👈در اولین روز حضور حاکم انگلیسی در عراق، وقتی وی صدای اذان را از مأذنه شنید، با تعجب پرسید؛ این چه صدایی است؟ وقتی جواب شنید، پرسید؛ آیا با حضور ما در عراق منافاتی دارد؟ گفتند: خیر اذان فقط اعلام وقت عبادت مسلمانان و حضور در مسجد است.
حاکم انگلیسی جواب داد: بنابراین اشکال ندارد، هرچه می خواهند اذان بگویند و نماز بخوانند!!
♦️اسلام در نماز، مسجد و مکه رفتن خلاصه نمیشود، بلکه بخش اندکی از اسلام هستند. سیاسیات اسلام از اعمال فردی بیشتر است و اولین اقدام پیامبر ص پس از هجرت به مدینه، تشکیل #حکومت_اسلامی بود.
♦️بزرگترها می دانند که رضاخان و فرزندش هردو با دین و مظاهر آن مبارزه می کردند، البته یکی با قلدری و دیگری با تبلیغات و تهاجم فرهنگی.
♦️حجاب فردی در دوره محمد رضا شاه در پاره ای از موارد آزاد بود اما در بیشتر مشاغل، مدارس و دانشگاه ها و برخی مراکز عمومی ممنوع بود
♦️برخلاف ادعای نویسنده نوامیس مردم حرمت نداشتند و در خیابانها و محلات از سوی اوباش، افراد مست، افراد تحریک شده در سینماهای پخش کننده فیلم های مستهجن و ... مورد تعرض قرار می گرفتند👇
«روز روشن اراذل و اوباش، زنان و دختران را از سطح شهر می ربودند و با زور به شهر نو (مراکز فساد) می بردند و رژیم اقدامی به عمل نمی آورد.»
📚خاطرات من و فرح پهلوی، چاپ سوم، مؤسسه انتشارات به آفرین، تهران، ۱۳۸۱، ج ۳، ص ۴۹۳
🔹نویسنده یا حضور جوانان در مسجد و مراسمات مذهبی مانند هیئات، اعتکاف ها، اربعین حسینی و ... را ندیده، یا خبر ندارد که قبل از انقلاب، هیأت و مسجد و اعتکاف مخصوص چند تا پیرمرد بوده که گمان میکند تغییری اتفاق نیفتاده است.
🌹اگر هیچ تغییری اتفاق نیفتاده بود جز اینکه دولت مجبور نیست برای حضور مستشاران امریکایی در ایران #حق_توحش پرداخت کند و کاپیتولاسیون را بپذیرد، برای یک ایرانی #آزاده کافی بود.
🌹اگر جز نفوذ منطقه ای ایران که مقدمه #تمدن_سازی نوین ایرانیان است، اتفاق دیگری نیفتاده بود، برای افتخار و بالیدن به انقلاب کافی بود.
🌹 اگر نبود جز پیشرفتهای چشمگیر علمی در بخشهای پزشکی، نانو، هوا و فضا، هستهای، سلولهای بنیادی، موشکی، کشتی و ناوسازی و.... برای درک ضرورت انقلاب کافی بود....
ــــــــــــــــ
🚩 در پرتگاه مجازی، مجهز باش...
👈 پاسخبهشبهاتفــجازی👇
http://eitaa.com/joinchat/1042808834C1d4becaa06
❌ شبهه ۸۳۶
بیبیسی فارسی: آیتالله خامنهای: حفظ حجاب برای شخصیت های انیمیشنی لازم است!
✅ پاسخ
ابتدا عین استفتاء و پاسخ آن را نقل میکنم:
💠 سؤال: آیا رعایت #حجاب برای شخصیت های فیلم های پویانمایی (نقاشی سه بعدی ساخته ذهن هنرمند)، لازم است؟
✅ جواب: در فرض سؤال اگر چه حفظ حجاب فی نفسه لازم نیست، لکن به لحاظ تبعات ترک آن، رعایت حجاب در پویانمایی هم لازم است.
🔻 همانطور که مشاهده میشود، لزوم رعایت حجاب در فتوای رهبری برای شخصیت های کارتونی، به لحاظ آثاری همچون بدآموزی های احتمالی است ولی بیبیسی این نکته مهم فتوا را پنهان (سانسور) میکند و خلاف واقع را به مخاطبان القاء میکند.
👈 پاسخبهشبهاتفــجازی👇
http://eitaa.com/joinchat/1042808834C1d4becaa06
حیاء و عفت در قرآن
✍ حجتالاسلام والمسلمین الهی دوست
🔻برخی دوستان فاضل، پاسخ اظهارات آقای شیخ احمد عابدینی در مورد فرمایشات دلسوزانه و دردمندانه آیت اله مهدوی را به حد کافی دادهاند، اما اینجانب از منظر دیگری موضوع را بررسی می کنم و آن اهتمام شریعت به عفاف و حیاء و عفت بانوان است:
▫️وقتی قرآن داستان به مدین رفتن حضرت موسی علیه السلام را عنوان می کند ابتداء حیاء و عفت دختران شعیب را گوشزد میکند که حاضر به اختلاط با مردان نبودند هرچند زمان زیادی معطل شوند.
سپس غیرت و جوانمردی حضرت موسی ع را مطرح می کند که راضی نشد دختران حضرت شعیب ع در جمع مردان حاضر باشند از اینرو گوسفندان را سیراب نمود تا دختران حضرت شعیب ع زودتر به خانه برگردند
ثانیا نحوه راه رفتن یکی از دو دختر حضرت شعیب ع را بیان می کند که با حالت حیاء آمد و این نکته را برجسته می کند که تمشی علی استحیاء (قصص/25)
ثالثا امانت داری حضرت موسی ع و پرهیز از چشم چرانی او را تذکر می دهد (قصص/26)
همچنین در آیات متعدد لزوم پاکدامنی زنان را مطرح می کند حتی قرآن إباء دارد که نام زنان را با صراحت یاد کند و تنها نام حضرت مریم ع را به صراحت نام می برد زیرا اهمیت توحید و یگانگی معبود از موضوع عفاف زنان با اهمیت تر است وقتی هم که نام حضرت مریم را می برد با تعبیر و مریم ابنة عمران التی احصنت فرجها (تحریم/12) باز پاکدامنی او را تاکید می کند.
کاش جناب عابدینی همان قدر که نگران کرونا نگرفتن خواهران هستند دغدغه عفاف و شخصیت زنان را داشتند که قرآن می فرماید:
ذلک ادنی ان یعرفن فلایؤذین (احزاب/59) حجاب زنان برای آن است که به زن با شخصیت شناخته شوند و مورد آزار و لنگاران و شهوترانان قرار نگیرند.
🔻فضای شهر اصفهان که همواره دارالمؤمنین بوده و افتخار تقدیم هزاران شهید را به انقلاب و جبهه های حق علیه باطل دارد شهدایی که یکی از مهم ترین سفارشات آنان حجاب و عفاف زنان است همواره باید از لجام گسیختگی و جولانگاه غافلان شدن حفظ شود. امام راحل رضوان الله تعالی علیه فرمود:ما با تمدن مخالف نیستیم با فحشاء و بی بند و باری مخالفیم. حفظ فضای عمومی جامعه و به دور بودن آن از زمینه های تحریک جنسی وظیفه همگان است چنانچه از آیات سوره مبارکه نور به عیان قابل مشاهده است امید است بازگشتمان به ارزش های دینی و حمایت همه جانبه از آن باشد و فرامین دینی را دستخوش گرایشات سیاسی و خوشامد این و آن نکنیم. (با ویرایش مختصر)
👈 پاسخبهشبهاتفــجازی👇
http://eitaa.com/joinchat/1042808834C1d4becaa06
﷽ / دزدان کرواتی
❌ شبهه ۳۹۹
در میان دزدان و اختلاسگران 40 سال گذشته حتی یک مرد کراواتی یا یک زن بی حجاب هم نبوده
همگی مومن نمازخوان و به اصطلاح مسلمان بودن
همگی به معاد اعتقاد داشتند
همگی خدا ترس و دارای داغ مهر در پیشانی بودند
همگی در منسب اداره یا وزارتخانه خود ظهرها در صف اول نماز جماعت می ایستادند
همگی ماه رمضان را روزه میگرفتند و شبهای احیا قران به سر بودند و ماه محرم مشکی پوش بودند😐
✅ پاسخ
🆔 @shobhe_shenasi
کرواتی ها قبل انقلاب دزدی میکردند که دستشون کوتاه شد.
اما با توجه به اینکه پس از انقلاب، تقریباً هیچ کس کروات نمی زند (جز برخی در مجلس عروسی!) باقیمانده کراواتی ها (کنایه از بی اعتقادها، نه اینکه هر کراواتی را دزد یا بی اعتقاد بدانم) رنگ عوض کرده و با ظاهرسازی، خودشون را مسجدی و نمازخوان و... نشون دادند، و خلاصه در نظام نفوذ کردند.
بنابراین مغالطهای که شبهه افکن میکند از دو جهت باطل است:
اول اینکه اگر کسی با کروات باشد به او مسئولیت یا امکاناتی نخواهند داد که بتواند دزدی کند، پس مجبور است ظاهر سازی کند.
دوم اینکه دزد، دزد است. لکن مجبور است هر زمان لباس و چهرهای را انتخاب کند که بهتر فریبکاری و دزدی کند.
بنابراین، اینکه شبهه افکن میخواهد القاء کند همهی مذهبیها دزدند، خود یک فریبکاری ناجوانمردانهای است که نشان میدهد، دزدی و فریبکاری، منش و روش همین قماش است.
در پایان تاکید میشود که صحبتهای فوق به این معنا نیست که هیچ انسان معتقد یا نماز خوانی دزدی نمیکند، خیر، شیطان در کمین همه مخصوصا افراد مومن است، اما آنچه شبهه افکن القاء می کند، خود یک شیطنت و فریبکاری بزرگ است.
👈 پاسخبهشبهاتفــجازی👇
http://eitaa.com/joinchat/1042808834C1d4becaa06
هدایت شده از احکام حرم رضوی
موضوع: #حجاب_و_عفاف_در_کلام_امام_رضا
سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم- تبریک دهه کرامت
فلسفه حجاب و عفاف درجامعه و علت بی حجابی در کلام امام رضا(ع) بیان میشود:
1-فلسفه حجاب و عفاف:امام رضا علیه السلام درباره فلسفه حجاب و حرام بودن نگاه به نامحرم فرمودند: لِمَا فِيهِ مِنْ تَهْيِيجِ الرِّجَالِ وَ مَا يَدْعُوا التَّهْيِيجُ اِلَی الْفَسَادِ وَ الدُّخُولِ فِيمَا لَا يَحِلُّ ...:«نگاه كردن به موهاي زنان شوهردار وغیرشوهردار، حرام است؛ زيرا اين نگاه، مرد را تهييج و تحريك ميكند. و تهييج، شخص را به فساد و داخل شدن در حرام و اعمال ناپسنديده ميكشاند(علل الشرايع،ج 2، ص 565)
2- یکی از عوامل تشویق زنان به حجاب و عفاف
روزي حسن بن جهم به محضر امام رضا علیه السلام مشرف شد. وي متوجه شد كه حضرت، ظاهري آراسته دارد و خضاب هم كرده است. با تعجب پرسيد: «خضاب كردهايد؟» امام فرمود: بله، با حنا و برگ نيل خضاب كردهام؛ مگر نميداني كه اين كار، سودي فراوان دارد؛ از جمله آنكه همسر تو دوست دارد در تو همان زيبايي و آراستگي را ببيند كه تو دوست داري در او ببيني (مكارم الأخلاق طبرسي، ص 81)
3-یکی از علل بی عفتی در جامعه:
حضرت رضا علیه السلام در سخن ديگري فرمود:زنان يهود از عفت بيرون رفتند و فاسد شدند، و چنين نشدند مگر به دليل كمتوجهي شوهران به آرايش و نظافت خود.» (مكارم الأخلاق طبرسي، ص 80)
البته دلیل دیگر حجاب، اذیت نشدن خود زنان است که قرآن می فرماید:ذَلِكَ أَدْنَى أَن یُعْرَفْنَ فَلَا یُؤْذَیْنَ(آیه 59 احزاب)
خداوند حجاب اسلامی را به زنان و غیرت اسلامی را به مردان عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمدو آل محمد
هدایت شده از احکام حرم رضوی
موضوع: #گفتگو_با_نامحرم
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. خداوند متعال در قرآن کریم خطاب به زنان مومنه می فرماید: فَلَا تَخضَعنَ بالقَولِ فَیَطمَعَ الَّذِی فِی قَلبِهِ مَرَضٌ وَ قُلنَ قَولاً مَعرُوفاً. با نرمی و نازکی سخن مگوئید تا آن کسی که دلش بیمار است طمع نورزد بلکه با گفتاری شایسته (ی یک زن مومنه) سخن بگویید. (سوره احزاب، آیه 32)
یکی از مسائل مهم دینی و اجتماعی مساله ارتباط با نامحرم است فرقی ندارد که در فضای درس و تحصیل باشد یا در فضای مجازی باشد یا در فضای کسب و کار، در هر صورت چنانچه ضوابط شرعی رعایت نشود آسیب های مختلف اجتماعی را به دنبال دارد لذا هر مومنی در ارتباط با نامحرم برای کسب رضای خدا و دور ماندن از آسیبهای فردی یا اجتماعی باید در ارتباطش با نامحرم شرایطی را رعایت کند:
1. در هنگام صحبت یا چت کردن یا پیامک زدن به نامحرم، بکار بردن کلماتی که نامناسب بین دو نامحرم است مثل کلمات عاشقانه یا کلمات تحریک آمیز جایز نیست.
2. به قصد لذت شهوانی نباشد بنابراین چنانچه هنگام ارتباط با نامحرم احساس شود به سمت لذتهای شهوانی کشیده شده است شرعا حرام است و باید قطع ارتباط صورت بگیرد.
3. اگر مرد یا زنی ترس آن را داشته باشد که چنانچه با نامحرمى صحبت کند یا به صورت چت در شبکههای مجازی با او ارتباط پیدا کند، آن زن یا مرد نامحرم او را به گناه آلوده خواهد کرد نباید با او صحبت کند و ارتباط برقرار کند. (تحریر، کتاب النکاح م29 ؛ سایت لیدر، احکام حجاب و عفاف ؛ منهاج الصالحین ج3 م29 ؛ استفتائات سیستانی س 226 ؛ سایت مکارم، استفتائات، احکام حجاب، احکام موازین ارتباط با نامحرم ؛ توضیح المسائل مکارم م2092)
خداوند متعال محبت و دوستی خودش را در دل همه مؤمنین قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
هدایت شده از احکام حرم رضوی
موضوع: #حجاب_و_عفاف_در_کلام_امام_رضا_علیه_السلام
سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم- تبریک دهه کرامت
فلسفه حجاب و عفاف درجامعه و علت بی حجابی در کلام امام رضا(ع) بیان میشود:
1-فلسفه حجاب و عفاف:امام رضا علیه السلام درباره فلسفه حجاب و حرام بودن نگاه به نامحرم فرمودند: لِمَا فِيهِ مِنْ تَهْيِيجِ الرِّجَالِ وَ مَا يَدْعُوا التَّهْيِيجُ اِلَی الْفَسَادِ وَ الدُّخُولِ فِيمَا لَا يَحِلُّ ...:«نگاه كردن به موهاي زنان شوهردار وغیرشوهردار، حرام است؛ زيرا اين نگاه، مرد را تهييج و تحريك ميكند. و تهييج، شخص را به فساد و داخل شدن در حرام و اعمال ناپسنديده ميكشاند(علل الشرايع،ج 2، ص 565)
2- یکی از عوامل تشویق زنان به حجاب و عفاف
روزي حسن بن جهم به محضر امام رضا علیه السلام مشرف شد. وي متوجه شد كه حضرت، ظاهري آراسته دارد و خضاب هم كرده است. با تعجب پرسيد: «خضاب كردهايد؟» امام فرمود: بله، با حنا و برگ نيل خضاب كردهام؛ مگر نميداني كه اين كار، سودي فراوان دارد؛ از جمله آنكه همسر تو دوست دارد در تو همان زيبايي و آراستگي را ببيند كه تو دوست داري در او ببيني (مكارم الأخلاق طبرسي، ص 81)
3-یکی از علل بی عفتی در جامعه:
حضرت رضا علیه السلام در سخن ديگري فرمود:زنان يهود از عفت بيرون رفتند و فاسد شدند، و چنين نشدند مگر به دليل كمتوجهي شوهران به آرايش و نظافت خود.» (مكارم الأخلاق طبرسي، ص 80)
البته دلیل دیگر حجاب، اذیت نشدن خود زنان است که قرآن می فرماید:ذَلِكَ أَدْنَى أَن یُعْرَفْنَ فَلَا یُؤْذَیْنَ(آیه 59 احزاب)
خداوند حجاب اسلامی را به زنان و غیرت اسلامی را به مردان عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمدو آل محمد
هدایت شده از احکام حرم رضوی
موضوع: #فلسفه_حجاب_در_کلام_امام_رضا
سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم-
فلسفه حجاب و عفاف درجامعه و علت بی حجابی در کلام امام رضا(ع) بیان میشود:
1-فلسفه حجاب و عفاف:امام رضا علیه السلام درباره فلسفه حجاب و حرام بودن نگاه به نامحرم فرمودند: لِمَا فِیهِ مِنْ تَهْیِیجِ الرِّجَالِ وَ مَا یَدْعُوا التَّهْیِیجُ اِلَی الْفَسَادِ وَ الدُّخُولِ فِیمَا لَا یَحِلُّ ...:«نگاه کردن به موهای زنان شوهردار وغیرشوهردار، حرام است؛ زیرا این نگاه، مرد را تهییج و تحریک میکند. و تهییج، شخص را به فساد و داخل شدن در حرام و اعمال ناپسندیده میکشاند(علل الشرایع،ج 2، ص 565)
2- یکی از عوامل تشویق زنان به حجاب و عفاف
روزی حسن بن جهم به محضر امام رضا علیه السلام مشرف شد. وی متوجه شد که حضرت، ظاهری آراسته دارد و خضاب هم کرده است. با تعجب پرسید: «خضاب کردهاید؟» امام فرمود: بله، با حنا و برگ نیل خضاب کردهام؛ مگر نمیدانی که این کار، سودی فراوان دارد؛ از جمله آنکه همسر تو دوست دارد در تو همان زیبایی و آراستگی را ببیند که تو دوست داری در او ببینی (مکارم الأخلاق طبرسی، ص 81)
3-یکی از علل بی عفتی در جامعه:
حضرت رضا علیه السلام در سخن دیگری فرمود:زنان یهود از عفت بیرون رفتند و فاسد شدند، و چنین نشدند مگر به دلیل کمتوجهی شوهران به آرایش و نظافت خود.» (مکارم الأخلاق طبرسی، ص 80)
البته دلیل دیگر حجاب، اذیت نشدن خود زنان است که قرآن می فرماید:ذَلِکَ أَدْنَى أَن یُعْرَفْنَ فَلَا یُؤْذَیْنَ(آیه 59 احزاب)
خداوند حجاب اسلامی را به زنان و غیرت اسلامی را به مردان عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمدو آل محمد
هدایت شده از احکام حرم رضوی
سه شنبه 20/8/1399
ظهر و عصر
موضوع: ارتباط با #نامحرم
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
خداوند متعال در قرآن کریم خطاب به زنان مؤمنه می فرماید: فَلَا تَخضَعنَ بالقَولِ فَیَطمَعَ الَّذِی فِی قَلبِهِ مَرَضٌ وَ قُلنَ قَولاً مَعرُوفاً. با نرمی و نازکی سخن مگوئید تا آن کسی که دلش بیمار است طمع نورزد بلکه با گفتاری شایسته (ی یک زن مؤمنه) سخن بگویید. (سوره احزاب، آیه 32)
یکی از مسائل مهم دینی و اجتماعی مساله ارتباط با نامحرم است فرقی ندارد که در فضای درس و تحصیل باشد یا در فضای مجازی باشد یا در فضای کسب و کار، در هر صورت چنانچه ضوابط شرعی رعایت نشود آسیب های مختلف اجتماعی را به دنبال دارد لذا هر مؤمنی در ارتباط با نامحرم برای کسب رضای خدا و دور ماندن از آسیبهای فردی یا اجتماعی باید در ارتباطش با نامحرم شرایطی را رعایت کند:
1. در هنگام صحبت یا چت کردن یا پیامک زدن به نامحرم، بکار بردن کلماتی که نامناسب بین دو نامحرم است مثل کلمات عاشقانه یا کلمات تحریک آمیز، جایز نیست.
2. ارتباط و تکلم به قصد لذت شهوت نباشد بنابر این چنانچه هنگام ارتباط با نامحرم احساس شود به سمت لذتهای شهوانی کشیده شده است شرعا حرام است و باید قطع ارتباط صورت بگیرد.
3. اگر مرد یا زنی ترس آن را داشته باشد که چنانچه با نامحرمى صحبت کند یا به صورت چت در شبکههای مجازی با او ارتباط پیدا کند، آن زن یا مرد نامحرم او را به گناه آلوده خواهد کرد نباید با او صحبت کند و ارتباط برقرار کند. (1)
در پایان عرض می کنیم در آستان ملکوتی امام علی بن موسی الرضا علیه السلام در برخی از مسیرها در اماکن متبرکه میز خدمت پاسخگویی با حضور کارشناس آقا و خانم قرار داده شده است که زائرین می توانند سوالات دینی خویش را بپرسند.
خداوند متعال محبت و دوستی خودش را در دل همه مؤمنین قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) (تحریرالوسیله، کتاب النکاح م29 ؛ سایت لیدر، احکام حجاب و عفاف ؛ منهاج الصالحین ج3 م29 ؛ استفتائات سیستانی س 226 ؛ سایت مکارم، استفتائات، احکام حجاب، احکام موازین ارتباط با نامحرم ؛ توضیح المسائل مکارم م2092)
https://eitaa.com/AhkameHarameRazavi
هدایت شده از احکام حرم رضوی
چهارشنبه
17/10/1399
ظهر و عصر
موضوع: #پوشش در مقابل #نامحرم
مناسبت: اجرای طرح استعماری حذف حجاب به دست رضا خان (1314ه ش)
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
در روایتی حضرت صادق علیه السلام فرمودند: سخن همیشگی حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام این بوده است که أَفْضَلُ الْعِبَادَةِ الْعَفَافُ. برترین عبادت عفاف و پاکدامنی است. (الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج2 ؛ ص79)
در مسئله 11 توضیح المسائل مراجع تقلید اینگونه آمده است: مسائلي را كه انسان غالباً به آنها احتياج دارد واجب است ياد بگيرد؛ یکی از تکالیف شرعی مورد ابتلاء که از مسلّمات دین نیز می باشد مسئله حجاب است که تمام فقهاى اسلام در اصل وجوب پوشش و حجاب اتّفاق نظر دارند و هر گونه بدحجابى و بى حجابى را برخلاف شریعت می دانند.
از این فرصت کوتاه استفاده می کنم و شرایط پوشش شرعی در بانوان را به صورت اجمالی بیان می کنم:
الف. اندام بدن را به مقداری که شرعاً پوشش آن واجب است کاملاً بپوشاند؛ لذا استفاده از لباسهای کوتاه که اندام بدن را به مقدار واجب نمیپوشاند یا لباسهای بدن نما که از زیر آن پوست بدن نمایان است در برابر نامحرم جایز نیست و حرام میباشد. مثلا پوشیدن جوراب های نازک و بدن نما که از زیر آن پوست پا نمایان است در حضور نامحرم جایز نیست.
ب. تنگ و چسبان نباشد؛ لذا لباسهایی که برجستگی های اندام زن را مشخّص می کند در برابر نامحرم جایز نیست.
ج. زینتی نباشد؛ بنابر این زنی که صورت خود را آرایشکرده یا به ناخن دستهایش لاک زده یا از لنزهای رنگی زینتی استفاده کرده یا اینکه رنگ لباس طوری است که توجه نامحرم را جلب می کند، باید آن را از نامحرم بپوشاند. (1)
در پایان عرض می کنیم در آستان ملکوتی امام علی بن موسی الرضا علیه السلام در برخی از مسیرها در اماکن متبرکه میز خدمت پاسخگویی با حضور کارشناس آقا و خانم قرار داده شده است که زائرین می توانند سوالات دینی خویش را بپرسند.
خداوند متعال به زنان عفت و پاکدامنی و به مردان غیرت عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و ال محمد
نکات توضیحی و منابع:
(1) (اجوبه الاستفتائات س1363 و 1364 و 1363 ؛ استفتائات آیت الله سیستانی س223 ؛ استفتائات سایت آیت الله مکارم، ازدواج، احکام حجاب، حجاب بانوان)
@ahkameharamerazavi
هدایت شده از احکام حرم رضوی
شنبه
9/12/1399
ظهر و عصر
موضوع: ارتباط با #نامحرم
مناسبت: وفات حضرت زینب سلام الله علیها
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تسلیت رحلت جانسوز حضرت زینب سلام الله علیها
خداوند متعال در قرآن کریم خطاب به زنان مؤمنه می فرماید: فَلَا تَخضَعنَ بالقَولِ فَیَطمَعَ الَّذِی فِی قَلبِهِ مَرَضٌ وَ قُلنَ قَولاً مَعرُوفاً. با نرمی و نازکی سخن مگوئید تا آن کسی که دلش بیمار است طمع نورزد بلکه با گفتاری شایسته (ی یک زن مؤمنه) سخن بگویید. (سوره احزاب، آیه 32)
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم ضمن عرض تسلیت رحلت عقیله بنی هاشم سلام الله علیها؛
در مساله 11 رساله مراجع تقلید بیان شده مسائلی را که انسان غالبا به آن نیاز دارد واجب است یاد بگیرد؛ یکی از مسائل مهم دینی و اجتماعی مساله ارتباط با نامحرم است فرقی ندارد که در فضای درس و تحصیل باشد یا در فضای مجازی باشد یا در فضای کسب و کار، در هر صورت چنانچه ضوابط شرعی رعایت نشود آسیب های مختلف اجتماعی را به دنبال دارد؛ لذا هر مؤمنی در ارتباط با نامحرم برای دور ماندن از آسیبهای فردی یا اجتماعی باید در ارتباطش با نامحرم شرایطی را رعایت کند:
1. در هنگام ارتباط با نامحرم، بکار بردن کلماتی که نامناسب بین دو نامحرم است مثل کلمات عاشقانه یا کلمات تحریک آمیز، جایز نیست.
2. صحبت چه رودررو و چه مجازی نباید به قصد لذت و گناه باشد؛ بنابر این چنانچه هنگام ارتباط با نامحرم احساس شود به سمت لذتهای شهوانی کشیده شده است باید قطع ارتباط صورت بگیرد.
3. اگر مرد یا زنی ترس آن را داشته باشد که چنانچه با نامحرمى صحبت کند یا به صورت چت در شبکههای مجازی با او ارتباط پیدا کند، آن زن یا مرد نامحرم او را به گناه آلوده خواهد کرد، نباید با او صحبت کند و ارتباط برقرار کند و دلیل و جهت ارتباط هم هرچه باشد حکم را تغییر نمی دهد. (1)
در پایان عرض می شود یکی از خدمات فرهنگی مذهبی آستان قدس رضوی وجود دفاتر پاسخگویی به سؤالات شرعی در صحن های حرم مطهر است که به صورت شبانه روزی آماده پاسخگویی به سؤالات شرعی شما زائرین و مجاورین محترم می باشد.
خداوند متعال محبت و دوستی خودش را در دل همه مؤمنین قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) (تحریرالوسیله، کتاب النکاح م29 ؛ سایت لیدر، احکام حجاب و عفاف ؛ منهاج الصالحین ج3 م29 ؛ استفتائات سیستانی س 226 ؛ سایت مکارم، استفتائات، احکام حجاب، احکام موازین ارتباط با نامحرم ؛ توضیح المسائل مکارم م2092)
https://eitaa.com/AhkameHarameRazavi
هدایت شده از احکام حرم رضوی
مغرب و عشاء
موضوع: ارتباط با #نامحرم
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
خداوند متعال در قرآن کریم خطاب به زنان مؤمنه می فرماید: فَلَا تَخضَعنَ بالقَولِ فَیَطمَعَ الَّذِی فِی قَلبِهِ مَرَضٌ وَ قُلنَ قَولاً مَعرُوفاً. با نرمی و نازکی سخن مگوئید تا آن کسی که دلش بیمار است طمع نورزد بلکه با گفتاری شایسته (ی یک زن مؤمنه) سخن بگویید. (سوره احزاب، آیه 32)
در مساله 11 رساله مراجع تقلید بیان شده مسائلی را که انسان غالبا به آن نیاز دارد واجب است یاد بگیرد؛ یکی از مسائل مهم دینی و اجتماعی مساله ارتباط با نامحرم است فرقی ندارد که در فضای درس و تحصیل باشد یا در فضای مجازی باشد یا در فضای کسب و کار، در هر صورت چنانچه ضوابط شرعی رعایت نشود آسیب های مختلف اجتماعی را به دنبال دارد لذا هر مؤمنی در ارتباط با نامحرم برای کسب رضای خدا و دور ماندن از آسیبهای فردی یا اجتماعی باید در ارتباطش با نامحرم شرایطی را رعایت کند:
1. در هنگام صحبت یا چت کردن یا پیامک زدن به نامحرم، بکار بردن کلماتی که نامناسب بین دو نامحرم است مثل کلمات عاشقانه یا کلمات تحریک آمیز، جایز نیست.
2. ارتباط و تکلم به قصد لذت شهوت نباشد بنابر این چنانچه هنگام ارتباط با نامحرم احساس شود به سمت لذتهای شهوانی کشیده شده است شرعا حرام است و باید قطع ارتباط صورت بگیرد.
3. اگر مرد یا زنی ترس آن را داشته باشد که چنانچه با نامحرمى صحبت کند یا به صورت چت در شبکههای مجازی با او ارتباط پیدا کند، آن زن یا مرد نامحرم او را به گناه آلوده خواهد کرد نباید با او صحبت کند و ارتباط برقرار کند. (1)
در پایان عرض می کنیم در آستان ملکوتی امام علی بن موسی الرضا علیه السلام در برخی از مسیرها در اماکن متبرکه میز خدمت پاسخگویی با حضور کارشناس آقا و خانم قرار داده شده است که زائرین می توانند سوالات دینی خویش را بپرسند.
خداوند متعال محبت و دوستی خودش را در دل همه مؤمنین قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) (تحریرالوسیله، کتاب النکاح م29 ؛ سایت لیدر، احکام حجاب و عفاف ؛ منهاج الصالحین ج3 م29 ؛ استفتائات سیستانی س 226 ؛ سایت مکارم، استفتائات، احکام حجاب، احکام موازین ارتباط با نامحرم ؛ توضیح المسائل مکارم م2092)
@AhkameHarameRazavi
هدایت شده از احکام حرم رضوی
مغرب و عشاء
موضوع: ارتباط با #نامحرم
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
از حضرت رضا علیه السلام روایت است که می فرمایند: الصَّغَائِرُ مِنَ الذُّنُوبِ طُرُقٌ إِلَى الْکَبَائِرِ، وَ مَنْ لَمْ یَخَفِ اللَّهَ فِی الْقَلِیلِ لَمْ یَخَفْهُ فِی الْکَثِیر. گناهان کوچک راههاى گناهان بزرگ هستند. کسى که از خداى تعالى در گناه کوچک ترس نداشته باشد، در گناهان بزرگ هم از او نمىهراسد. (عیون الاخبار ، ج2، ص180)
یکی از مسائل مهم دینی و اجتماعی مساله ارتباط با نامحرم است و تفاوتی ندارد که در فضای درس و تحصیل باشد یا در فضای مجازی باشد یا در فضای کسب و کار، در هر صورت چنانچه ضوابط شرعی رعایت نشود آسیب های مختلف اجتماعی را به دنبال دارد لذا هر مؤمنی در ارتباط با نامحرم برای کسب رضای خدا و دور ماندن از آسیبهای فردی یا اجتماعی باید در ارتباطش با نامحرم شرایطی را رعایت کند که به چند نکته اشاره می شود:
1. گفتگو با نامحرم از طریق تلفن یا پیامک یا چت در شبکه های مجازی، در صورتی که همراه با قصد لذت شهوانی یا ترس افتادن در گناه باشد، یا کلمات نامناسب میان دو نامحرم رد و بدل شود، چنین گفتگویی حرام است مثلا اگر خانمی یا آقایی ترس این را داشته باشد که با چت کردن با نامحرم به گناه آلوده می شود یا از همان چت کردن لذت شهوانی برده شود، در این مورد چت با نامحرم گناه و معصیت است. (1)
2. لمس مستقیم بدن نامحرم مثل دست دادن به نامحرم در غیر ضرورت و اضطرار حرام است هر چند نامزد انسان باشد که هنوز بین دو نفر عقد شرعی خوانده نشده باشد.
3. حضور زن و مرد نامحرم در مکان خلوت که دیگری نمی تواند به آنجا وارد شود، و احتمال آلودگی به گناه هم وجود دارد، حرام است حتی به نظر تعدادی از مراجع تقلید (2) صرف حضور زن و مرد در چنین مکان خلوتی هر چند احتمال آلودگی به گناه هم وجود نداشته باشد، باز هم حرام است. (3)
زائرین و مجاورین گرامی می توانند سوالات دینی خویش را با ذکر نام مرجع تقلید خویش به سامانه 30002020 پیامک کرده و پاسخ را مطابق نظر مرجع تقلید دریافت نمایند.
خداوند متعال همه ما را از وسوسه های شیطان حفظ بفرماید به برکت صلوات بر محمد و ال محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) (تحریرالوسیله، کتاب النکاح م29 ؛ سایت لیدر، احکام حجاب و عفاف ؛ منهاج الصالحین ج3 م29 ؛ استفتائات سیستانی س 226 ؛ سایت مکارم، استفتائات، احکام حجاب، احکام موازین ارتباط با نامحرم ؛ توضیح المسائل مکارم م2092)
(2) حضرت امام، گلپایگانی، صافی، مکارم، زنجانی: فتوی یا احتیاط واجب.
(3) (رساله مراجع تقلید م 889)
@AhkameHarameRazavi
هدایت شده از احکام حرم رضوی
موضوع: #حجاب_و_عفاف_در_کلام_امام_رضا
سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم- تبریک دهه کرامت
فلسفه حجاب و عفاف درجامعه و علت بی حجابی در کلام امام رضا(ع) بیان میشود:
1-فلسفه حجاب و عفاف:امام رضا علیه السلام درباره فلسفه حجاب و حرام بودن نگاه به نامحرم فرمودند: لِمَا فِيهِ مِنْ تَهْيِيجِ الرِّجَالِ وَ مَا يَدْعُوا التَّهْيِيجُ اِلَی الْفَسَادِ وَ الدُّخُولِ فِيمَا لَا يَحِلُّ ...:«نگاه كردن به موهاي زنان شوهردار وغیرشوهردار، حرام است؛ زيرا اين نگاه، مرد را تهييج و تحريك ميكند. و تهييج، شخص را به فساد و داخل شدن در حرام و اعمال ناپسنديده ميكشاند(علل الشرايع،ج 2، ص 565)
2- یکی از عوامل تشویق زنان به حجاب و عفاف
روزي حسن بن جهم به محضر امام رضا علیه السلام مشرف شد. وي متوجه شد كه حضرت، ظاهري آراسته دارد و خضاب هم كرده است. با تعجب پرسيد: «خضاب كردهايد؟» امام فرمود: بله، با حنا و برگ نيل خضاب كردهام؛ مگر نميداني كه اين كار، سودي فراوان دارد؛ از جمله آنكه همسر تو دوست دارد در تو همان زيبايي و آراستگي را ببيند كه تو دوست داري در او ببيني (مكارم الأخلاق طبرسي، ص 81)
3-یکی از علل بی عفتی در جامعه:
حضرت رضا علیه السلام در سخن ديگري فرمود:زنان يهود از عفت بيرون رفتند و فاسد شدند، و چنين نشدند مگر به دليل كمتوجهي شوهران به آرايش و نظافت خود.» (مكارم الأخلاق طبرسي، ص 80)
البته دلیل دیگر حجاب، اذیت نشدن خود زنان است که قرآن می فرماید:ذَلِكَ أَدْنَى أَن یُعْرَفْنَ فَلَا یُؤْذَیْنَ(آیه 59 احزاب)
خداوند حجاب اسلامی را به زنان و غیرت اسلامی را به مردان عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمدو آل محمد
هدایت شده از احکام حرم رضوی
موضوع: #فلسفه_حجاب
سلام علیکم -بسم الله الرحمن الرحیم
خداوند درباره فلسفه حجاب می فرماید: یا أَیهَا النَّبِی قُلْ لِأَزْواجِک وَ بَناتِک وَ نِساءِ الْمُؤْمِنِینَ یدْنِینَ عَلَیهِنَّ مِنْ جَلاَبِیبِهِنَّ ذلِک أَدْنی أَنْ یعْرَفْنَ فَلا یؤْذَینَ وَ کانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحِیماً: ای پیغمبر با زنان و دختران خود و زنان مؤمنان بگو که خویشتن را به چادرهای خود فروپوشند که این کار برای این که آنها به عفت و حریت شناخته شوند تا از تعرض و جسارت آزار نکشند(آیه 59 احزاب)
قرآن در این آیه فلسفه حجاب را شناخته شدن زنهای مومن از بقیه زنها و نیز اذیت نشدن میداند.
حجاب فلسفه هایی دارد که به برخی اشاره میشود:
1. آرامش روانی: وقتی بین زن و مرد حریم نباشد; میل و غریزه ای که در طرفین است افزایش می یابد. غریزه جنسی به گونه ای است که هر چه بیشتر از آن استفاده شود; سرکش تر می شود و هر چه بر روی آن مهر زده شود مهار می گردد.
2. پایداری خانواده: اگر حجاب با کیفیت خاص خود در خانواده برقرار باشد و زن به جز مرد خود به کسی نگاه نکند و تمام توجهش به مردش باشد; عشق و محبت خود را در او خلاصه خواهد کرد و مرد هم اگر این طور باشد; زندگیشان بسیار شیرین و با صفا خواهدشد.
3. استواری جامعه: اگر زن و مرد هر یک به آنچه وظیفه اسلامی آنان است عمل کنند. یعنی زنان با حجاب کامل وارد اجتماع شوند; چشم طماع مردان هوسباز را از خود دور نگه داشته و بدون دغدغه کار خود را به نحو احسن انجام می دهند. مردان هم به کارها و فعالیتهای اجتماعی خود ادامه می دهند
4. حفظ ارزش و مقام زن: چون مردان خود را نسبت به زنان نیازمند می بینند; اگر زن خود را از نظرهای شهوانی آنان دور نگه دارد موجب ارزش او می شود. زیرا مردان با مشاهده مرز میان خواهش و رسیدن به زن، وی را به چشم مروارید گرانبهایی می بینند که به علت قرار گرفتن در صدف حجاب، به آسانی نمی توان به آن دست یافت. از نظر اسلام نیز زن هر اندازه عفیف تر باشد; ارزش و احترامش بهتر محفوظ می ماند.
خداوند حجاب فاطمی به زنان عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
هدایت شده از احکام حرم رضوی
موضوع: #پوشش
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایتی حضرت زهرا سلام الله علیها می فرمایند: ...خَیْرٌ لِلنِّسَاءِ أَنْ لَا یَرَیْنَ الرِّجَالَ وَ لَا یَرَاهُنَّ الرِّجَال... . بهترین چیز براى زنان آن است که مردى را نبینند و مردى هم آنان را نبیند. ( وسائل الشیعة، ج20، ص: 67)
چند نکته کوتاه درباره پوشش شرعی:
1. بدون شک حجاب از مسلّمات دین مبین اسلام است و تمام فقهاى اسلام در اصل وجوب پوشش و حجاب اتّفاق نظر دارند و هر گونه بدحجابى و بى حجابى برخلاف شریعت مقدّس اسلام است.
2. پوششی که بر زن در برابر نامحرم واجب است شرایطی دارد:
الف. اندام بدن را به مقداری که شرعاً پوشش آن واجب است کاملاً بپوشاند لذا استفاده از لباسهای کوتاه که اندام بدن را به مقدار واجب نمیپوشاند یا لباسهای بدن نما که از زیر آن پوست بدن نمایان است در برابر نامحرم جایز نیست و حرام میباشد. مثلا پوشیدن جوراب های نازک و بدن نما که از زیر آن پوست پا نمایان است در حضور نامحرم جایز نیست.
ب. تنگ و چسبان نباشد لذا لباسهایی که برجستگیهای اندام زن را مشخّص می کند در برابر نامحرم جایز نیست.
ج. زینتی نباشد بنابر این زنی که صورت خود را آرایشکرده یا به ناخن دستهایش لاک زده یا از لنزهای رنگی زینتی استفاده کرده یا اینکه رنگ لباس طوری است که توجه نامحرم را جلب می کند، باید آن را از نامحرم بپوشاند. (اجوبه الاستفتائات س1363 و 1364 و 1363 ؛ استفتائات آیت الله سیستانی س223 ؛ استفتائات سایت آیت الله مکارم، ازدواج، احکام حجاب، حجاب بانوان)
خداوند متعال به همه زنان عفت و پاکدامنی عنایت بفرماید به برکت صلات بر محمد وال محمد
هدایت شده از احکام حرم رضوی
موضوع: #پوشش
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن تبریک دهه ولایت در روایتی حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام در فضیلت عید غدیر می فرمایند: ...هُوَ(یوم الغدیر) يَوْمُ الزِّينَةِ فَمَنْ تَزَيَّنَ لِيَوْمِ الْغَدِيرِ... بَعَثَ اللَّهُ إِلَيْهِ مَلَائِكَةً يَكْتُبُونَ لَهُ الْحَسَنَاتِ وَ يَرْفَعُونَ لَهُ الدَّرَجَاتِ إِلَى قَابِلِ مِثْلِ ذَلِكَ الْيَوْم ... . روز عید غدیر روز زینت است، پس کسی که خود را برای روز غدیر، زینت کند (و لباس زیبا و البته مناسب عفت بپوشد) خداوند، فرشتگانی را مأمور میکند که تا سال آینده حسنات و درجات این روز را بنویسند. (إقبال الأعمال (ط - القديمة)، ج1، ص: 465)
در آستانه عید غدیر خم هستیم یکی از اعمال عید غدیر پوشیدن لباس نو و نیکوست، به همین مناسبت چند نکته کوتاه درباره پوشش و لباس یک فرد مسلمان:
۱. حفظ پوشش شرعی یکی از مسلمات و ضروریات دینی است که هدف از حجاب و پوشش، گسترش حیا و عفت در جامعه و جلوگیری از فساد، استحکام و گرم شدن کانون خانواده است و فقدان حجاب و آزادی سبب معاشرتهای بی بند و بار میان زن و مرد و سست شدن کانون خانواده می شود لذا هم مردان و هم زنان واجب است حجاب شرعی را رعایت کنند و مردان مراقب حجاب دختران و همسرانشان باشند و عموم مردم هم نسبت به نهی از منکر در صورت وجود شرایط نهی از منکر نسبت به افراد متخلف، کوتاهی نکنند.
۲. لباس از عوامل فرهنگ ساز است لذا نباید کیفیت پوشش لباس ترویج فرهنگ ضد دینی باشد مثلا روی لباس تصاویر یا نوشته هایی باشد که تبلیغ فرقه های منحرف و ضد دینی باشد.
۳. رعایت پوشش شرعی در برابر هر نامحرمی، واجب است فرقی بین فامیل و همکار و دکتر و بیگانه ندارد. و همچنین تفاوتی میان مکانهای زیارتی و مجالس عروسی یا عزاداری نمیباشد.
خداوند متعال به مردان ما غیرت و به زنان ما عفت عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
هدایت شده از احکام حرم رضوی
موضوع: #امر_به_معروف_و_نهی_از_منکر
سلام عليكم. بسم الله الرحمن الرحيم. ضمن تسلیت ایام عزاداری حضرت سید الشهداء علیه السلام در روایتی حضرتش در مورد امر به معروف و نهی از منکر میفرمایند: ...إِذَا أُدِّیَتْ وَ أُقِیمَتِ اسْتَقَامَتِ الْفَرَائِضُکُلُّهَا هَیِّنُهَا وَ صَعْبُهَا... . اگر حقّ این دو مطلب ادا شده و تحقّق پذیرد و برپا ماند، تمامى واجبات چه آسان و چه مشکلش پایدار و استوار مىگردد. (وسائل الشیعة ج16 ص 130)
با توجه به هفته امر به معروف نکاتی کوتاه درباره امر به معروف و نهی از منکر:
1. تکالیف شرعی برخی از آنها قالب و شکل ثابتی دارند مثل نماز اما برخی از تکالیف مثل امر به معروف و نهی از منکر با توجه به اینکه هدف تاثیر گذاری است لذا به هر روش مشروعی که بتوانیم تاثیرگذاری داشته باشیم باید انتخاب نمود مثلا ممکن است برای تاثیر گذاری در شخص گنهکار از خواهش و استدعا استفاده کرد یا از تکرار امر به معروف و یا هر شیوه دیگری که بتوان تاثیر گذاری داشته باشد، واجب است همان شیوه را انتخاب نمود. مثلا اگر فردی غیبت می کند چنانچه در تذکر دسته جمعی احتمال تاثیر وجود دارد بر همه افراد واجب است که تذکر بدهند.یا اگر مثلا نسبت به دختر خانمی که حجاب شرعی خودش را رعایت نکرده،چنانچه با خواهش کردن نسبت به رعایت حجاب احتمال تاثیر وجود دارد، واجب است همین شیوه را انتخاب کرد.
2. با توجه به اینکه هدف از این فریضه ریشه کردن فساد است لذا اگر کسی بدون قصد قربت این فریضه را انجامدهد باز هم به تکلیف شرعی خودش عمل کرده است هر چند اجر و ثواب منوط به این است که قصد قربت داشته باشد. (تحریر ج2 کتاب امر به معروف،اقسام امر به معروف م13 ، رساله جامع ج 1م2216)
تعجیل درفرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام تقلید خاصه مقام معظّم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد
هدایت شده از احکام حرم رضوی
موضوع: #امر_به_معروف_و_نهی_از_منکر
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن تسلیت تاسوعای حسینی. از امام سجاد علیه السلام در مورد مقام و منزلت حضرت ابالفضل علیه السلام روایت شده، که میفرمایند: إِنَّ لِلْعَبَّاسِ عِنْدَ اللَّهِ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى مَنْزِلَةً یَغْبِطُهُ بِهَا جَمِیعُ الشُّهَدَاءِ یَوْمَ الْقِیَامَةِ. برای عمویم عباس جایگاهی است که تمام شهدا در روز قیامت آرزو میکنند که در مقام و درجه او باشند. (الأمالی لِلصدوق صفحه ۴۶۳)
یکی از مهمترین وظایف دینی و از اهداف مهم حضرت سید الشهداء علیه السلام و یاران با وفای ایشان فریضه امر به معروف و نهی از منکر میباشد،که دو نکته در این رابطه خدمت عزیزان عرض میشود:
1. واجب بودن امر به معروف و نهی از منکر، بر هر مکلّف نسبت به خانواده و نزدیکان وی دارای اهمیت بیشتری است؛ بنابر این اگر شخصی در خانواده و نزدیکان فرد میباشد که نسبت به واجبات دینی، از قبیل نماز، روزه، خمس، حجاب و ... بی توجّه است و آنها را سبک میشمارد یا نسبت به ارتکاب حرامها از قبیل ربا، غیبت، دروغ، گوش دادن به غنا و موسیقی لهوی و بی مبالات و بی باک میباشد، باید با اهمّیّت بیشتری با مراعات مراتب سه گانه امر به معروف و نهی ازمنکر جلوی کارهای حرام وی را بگیرد و او را به انجام کارهای واجب و ترک حرام دعوت نماید.
2. اگر کسی بخواهد بچه بالغ خود را تربیت دینی کند یا او را نسبت به مسائل دینی راهنمایی کند فقط در قالب مراتب و شرایط امر به معروف باید انجام دهد و اگر تنها راه امر به معروف و نهی از منکر متوقف بر تنبیه بدنی باشد بدون اجازه حاکم شرع چنین حقی ندارد.
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام خصوصا مقام معظّم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد
هدایت شده از احکام حرم رضوی
موضوع: #نگاه_و_پوشش
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن تسلیت ایام عزای اهل بیت علیهم السلام. از اعتراضهای شدید حضرت زینب علیهاالسلام به یزید، اینبود: أمِن العَدلِ يا ابنَ الطُلقاءِ! تَخْديرُکَ حرائِرَکَ وَ اِمائَکَ وَ سَوقُکَ بَناتَ رَسُولِاللَّهِ سَبايَا. ای یزید! آیا ازعدالت است که زنان و کنیزان خود را در حرمسرا پوشیده نگاه داشته ای و دختران پیامبر را به صورت اسیر شهر به شهر می گردانی. (غم نامه كربلا/ ترجمه اللهوف على قتلى الطفوف، ص: 200).
يكي از دغدقه هاي اهل بيت حضرت سيد الشهداء علیه السلام و اسراء در اوج مصيبتي كه به آنها وارد شده بود، رعايت حجاب و پوشش بود به همين مناسبت چند نكته اي درباره نگاه و پوشش عرض مي شود:
1. رعایت نگاه و پوشش در برابر نامحرم واجب است و تفاوتی میان فامیل یا غیر فامیل یا نزد پزشک نیست و همچنین تفاوتی میان مکانهای زیارتی و مجالس عروسی یا عزاداری نمی باشد.
2. بر زن واجب است موی سر و بدن و پا و زیر چانه خود را از مرد نامحرم بپوشاند، آنچه که از پوشش بانوان در مقابل نامحرم استثنا شده گردی صورت و دستها تا مچ است و نپوشاندن دست و صورت در صورتی جایز است که زینت و آرایش نداشته و مفسدهای نداشته باشد مثلا خودش یا دیگران به گناه نیفتند.
3. نگاه کردن مرد به بدن زنان نامحرم و همچنین نگاه کردن به موی آنان، چه با قصد لذت باشد چه بدون آن، حرام است و نگاه کردن به صورت آنان و دستهایشان تا مچ نیز، اگر با قصد لذت یا ترس افتادن در گناه باشد حرام است. ( مشهور مراجع مساله 2433؛ صرفا جهت اطلاع: خوئی، تبریزی، گلپایگانی، صافی:حتی پوشاندن صورت و دستها تا مچ را لازم می دانند به فتوی یا بنا بر احتیاط؛ اجوبه س 1221؛ برداشت از العروه الوثقی، النکاح م 31؛ التحریر الوسیله ،النکاح 182سیستانی،رساله جامع ج 2م 1455،1446)
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام خصوصا مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد.
هدایت شده از احکام حرم رضوی
موضوع: #پوشش
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایتی حضرت زهرا سلام الله علیها می فرمایند: ...خَیْرٌ لِلنِّسَاءِ أَنْ لَا یَرَیْنَ الرِّجَالَ وَ لَا یَرَاهُنَّ الرِّجَال... . بهترین چیز براى زنان آن است که مردى را نبینند و مردى هم آنان را نبیند. ( وسائل الشیعة، ج20، ص: 67)
چند نکته کوتاه درباره پوشش شرعی:
1. بدون شک حجاب از مسلّمات دین مبین اسلام است و تمام فقهاى اسلام در اصل وجوب پوشش و حجاب اتّفاق نظر دارند و هر گونه بدحجابى و بى حجابى برخلاف شریعت مقدّس اسلام است.
2. پوششی که بر زن در برابر نامحرم واجب است شرایطی دارد:
الف. اندام بدن را به مقداری که شرعاً پوشش آن واجب است کاملاً بپوشاند لذا استفاده از لباسهای کوتاه که اندام بدن را به مقدار واجب نمیپوشاند یا لباسهای بدن نما که از زیر آن پوست بدن نمایان است در برابر نامحرم جایز نیست و حرام میباشد. مثلا پوشیدن جوراب های نازک و بدن نما که از زیر آن پوست پا نمایان است در حضور نامحرم جایز نیست.
ب. تنگ و چسبان نباشد لذا لباسهایی که برجستگیهای اندام زن را مشخّص می کند در برابر نامحرم جایز نیست.
ج. زینتی نباشد بنابر این زنی که صورت خود را آرایشکرده یا به ناخن دستهایش لاک زده یا از لنزهای رنگی زینتی استفاده کرده یا اینکه رنگ لباس طوری است که توجه نامحرم را جلب می کند، باید آن را از نامحرم بپوشاند. (اجوبه الاستفتائات س1363 و 1364 و 1363 ؛ استفتائات آیت الله سیستانی س223 ؛ استفتائات سایت آیت الله مکارم، ازدواج، احکام حجاب، حجاب بانوان)
خداوند متعال به همه زنان عفت و پاکدامنی عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد وال محمد
هدایت شده از احکام حرم رضوی
موضوع: #پوشش
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تسلیت به مناسبت وفات جانسوز حضرت معصومه سلام الله علیها در روایتی حضرت زهرا سلام الله علیها می فرمایند: ...خَیْرٌ لِلنِّسَاءِ أَنْ لَا یَرَیْنَ الرِّجَالَ وَ لَا یَرَاهُنَّ الرِّجَال... . بهترین چیز براى زنان آن است که مردى را نبینند و مردى هم آنان را نبیند. ( وسائل الشیعة، ج20، ص: 67)
چند نکته کوتاه درباره پوشش شرعی:
1. بدون شک حجاب از مسلّمات دین مبین اسلام است و تمام فقهاى اسلام در اصل وجوب پوشش و حجاب اتّفاق نظر دارند و هر گونه بدحجابى و بى حجابى برخلاف شریعت مقدّس اسلام است.
2. پوششی که بر زن در برابر نامحرم واجب است شرایطی دارد:
الف. اندام بدن را به مقداری که شرعاً پوشش آن واجب است کاملاً بپوشاند لذا استفاده از لباسهای کوتاه که اندام بدن را به مقدار واجب نمیپوشاند یا لباسهای بدن نما که از زیر آن پوست بدن نمایان است در برابر نامحرم جایز نیست و حرام میباشد. مثلا پوشیدن جوراب های نازک و بدن نما که از زیر آن پوست پا نمایان است در حضور نامحرم جایز نیست.
ب. تنگ و چسبان نباشد لذا لباسهایی که برجستگیهای اندام زن را مشخّص می کند در برابر نامحرم جایز نیست.
ج. زینتی نباشد بنابر این زنی که صورت خود را آرایشکرده یا به ناخن دستهایش لاک زده یا از لنزهای رنگی زینتی استفاده کرده یا اینکه رنگ لباس طوری است که توجه نامحرم را جلب می کند، باید آن را از نامحرم بپوشاند. (اجوبه الاستفتائات س1363 و 1364 و 1363 ؛ استفتائات آیت الله سیستانی س223 ؛ استفتائات سایت آیت الله مکارم، ازدواج، احکام حجاب، حجاب بانوان)
خداوند متعال به زنان عفت و پاکدامنی و به مردان غیرت عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد وال محمد