الدلالة الزمنیة فی الجملة العربیة.pdf
3.05M
📚 الدلالة الزمنیة فی الجملة العربیة
👤 الدکتور علی جابر المنصوری
•┈┈••••✾• 🧠 •✾•••┈┈•
🆔 @Cognitivelinguistics
📚 دلالة الزمن فی العربیة
👤 عبدالمجید جحفة
#معرفی_کتاب
•┈┈••••✾• 🧠 •✾•••┈┈•
🆔 @Cognitivelinguistics
دلالة الزمن فی العربیة.pdf
3.71M
📚 دلالة الزمن فی العربیة
👤 عبدالمجید جحفة
•┈┈••••✾• 🧠 •✾•••┈┈•
🆔 @Cognitivelinguistics
📚 الفعل زمانه و ابنیته
👤 الدکتور ابراهیم السامرائی
#معرفی_کتاب
•┈┈••••✾• 🧠 •✾•••┈┈•
🆔 @Cognitivelinguistics
الفعل زمانه و ابنیته.pdf
6.23M
📚 الفعل زمانه و ابنیته
👤 الدکتور ابراهیم السامرائی
•┈┈••••✾• 🧠 •✾•••┈┈•
🆔 @Cognitivelinguistics
📚 زمن الفعل فی اللغة العربیة قرائته و جهاته
👤 عبدالجبار توامة
#معرفی_کتاب
•┈┈••••✾• 🧠 •✾•••┈┈•
🆔 @Cognitivelinguistics
زمن الفعل فی اللغة العربیة.pdf
8.56M
📚 زمن الفعل فی اللغة العربیة قرائته و جهاته
👤 عبدالجبار توامة
•┈┈••••✾• 🧠 •✾•••┈┈•
🆔 @Cognitivelinguistics
🔹 کتابهای فوق، مسأله زمان در زبان عربی را بدون رویکرد #شناختی مورد بررسی قرار دادهاند. البته علیالقاعده میتوان از خلال این تحقیقات، نکاتی را از منظر #شناختی استفاده کرد.
🔸 اما یک کتاب وجود دارد که به صورت مستقیم، مسأله زمان در زبان عربی را از منظر #معناشناسی_شناختی مورد بررسی قرار داده است.
🔹 متأسفانه فایل PDF این کتاب ارزشمند در فضای مجازی یافت نشد.
🔸 اگر از عزیزان، کسی به فایل این کتاب دسترسی داشت یا میتوانست کتاب را از خارج از کشور تهیه کند، ما را هم در جریان قرار بدهد: @sh_doaei 🙏
(معرفی کتاب👇)
•┈┈••••✾• 🧠 •✾•••┈┈•
🆔 @Cognitive_linguistics
📚 الزمن في العربية من التعبير اللغوي إلى التمثيل الذهني دراسة لسانية إدراكية
👤 الدكتورة جنان بنت عبد العزيز التميمي
⚙️ منشورات جامعة الملك سعود، الرياض- السعودية، 1434هـ- 2013م.
🛒 لینک کتاب:
https://www.arabicbookshop.net/zaman-fi-al-arabiyah-min-al-tabir-al-lughawi-ila-al-tamthil-al-dhihni/255-321#
#معرفی_کتاب
•┈┈••••✾• 🧠 •✾•••┈┈•
🆔 @Cognitive_linguistics
زبان شناسی شناختی
✅ به لطف خدا، در فاصله کوتاهی از انتشار مطلب فوق،
نسخه PDF این کتاب ارزشمند توسط یکی از عزیزان به دست ما رسید. 🌹😍
خداوند به ایشان در این روز عزیز (روز دحوالأرض) اجر جزیل عنایت بفرماید 🤲
تقدیم به شما 👇👇👇
•┈┈••••✾• 🧠 •✾•••┈┈•
🆔 @Cognitive_linguistics
الزمن في العربية من التعبير اللغوي إلى التمثيل الذهني.pdf
7.42M
📚 الزمن في العربية من التعبير اللغوي إلى التمثيل الذهني دراسة لسانية إدراكية
👤 الدكتورة جنان بنت عبد العزيز التميمي
•┈┈••••✾• 🧠 •✾•••┈┈•
🆔 @Cognitive_linguistics
جلسه ۱۵.amr
34.49M
🔰 معناشناسی شناختی قرآن
⚙️ جلسه 16
🔮 شبکههای شعاعی در قرآن (6)
•┈┈••••✾• 🧠 •✾•••┈┈•
🆔 @Cognitive_linguistics
هدایت شده از قَدَحْ
⏺ استاد کوروش صفوی و مطول تفتازانی
📣 به بهانه درگذشت دکتر کوروش صفوی، استاد زبانشناسی دانشگاههای ایران
✍️ نگارنده: حجت الاسلام و المسلمین استاد محمد عشایری منفرد «زید عزه» 👇
•┈┈••••✾•🍷•✾•••┈┈•
🆔 @ghadah_shd
هدایت شده از قَدَحْ
📝 در عنفوان جوانی، با همه مطالعات و تأملاتی که زیر نظر استادانم در منابع ادبی حوزوی داشتم، باز هم شور و شوق دانستن چنان سراپایم را فراگرفته بود که شیفته مطالعات زبانشناختی نیز شده بودم.
🔷 همین شور و شوق بود که در دهه ۸۰ روزی مرا در یکی از مراکز دانشگاهی به پای سخنرانی دکتر کوروش صفوی کشاند تا شاید در حاشیه سخنرانی آن استاد بزرگوار، مشورتی از او بگیرم.
🔶 اگر از محتوای سخنرانی بگذریم، سه نکته از آن سخنرانی در ذهنم به خاطره تبدیل شده:
1️⃣ اینکه وقتی از تریبون سخنرانیاش پایین آمد، صندلی خاصی را که میزبانان برایش در نظر گرفته بودند و او را به سوی آن دعوت میکردند، رها کرد و به احترام تنها مستمعِ معمّمِ سخنرانی خودش، ترجیح داد خودش را به او برساند و فروتنانه در کنار این بنده خدا بنشیند.
2️⃣ فراموش نمیکنم که در خلال سخنرانیاش به مناسبت، این نکته را بیان کرد که تمدن تکنولوژی بنیادِ غرب وقتی میخواهد «کشور پیشرفته» را تعریف کند، میگوید هر کشوری که بتواند فرودگاهی بسازد که هواپیمای غولپیکر در آن فرود بیاید، از نظر ما کشور پیشرفته است در حالی که برای تعیین و تعریف کشور پیشرفته باید ابتدا مشخص کرد که کدام کشور ادیب هنرمندی به عظمت حافظ دارد؟ (این اعتماد به نفس ملیاش که نگاه تمدنی عمیقی به او داده بود، آن هم از کسی که سالها در غرب زیسته و تحصیل کرده بود، برایم خیلی جذاب بود).
3️⃣ ❓از او پرسیدم من به عنوان طلبه که علوم ادبی حوزه و منابع آن را کار کردهام، برای مطالعات زبانشناختی از کجا شروع کنم؟ چه منبعی را بخوانم؟ آیا در دانشگاه رشته زبانشناسی بخوانم؟
❗️ با مهر و فروتنی و سادگی به یادماندنیاش گفت: شما در زبانشناسی منابع ارزشمندی دارید که در هیچ جای جهان یافت نمیشود.
📚 مختصر، مطول، المزهرِ سیوطی (المزهر را چندبار تکرار کرد) این منابع را کار کنید! دیدگاه هایشان را دستهبندی و منقح کنید و در اختیار زبانشناسان قرار بدهید! همین کار را اگر خوب انجام بدهید، کافی است!
🤲 رحمت و رضوان و الاهی بر آن مرد شریف باد!
✳️ محمد عشایری منفرد
🕌 حوزه علمیه قم
•┈┈••••✾•🍷•✾•••┈┈•
🆔 @ghadah_shd
زبان شناسی - استاد قائمی نیا.mp3
41.99M
مناسبات زبانشناسی با علم اصول
29 آبان ۱۴۰۲
محفل فقاهت - نشست چهارم
با حضور استاد معزز حجتالاسلام والمسلمین دکتر علیرضا قائمینیا زید عزه
#اصول_فقه
#زبانشناسی
•┈┈••••✾• 🧠 •✾•••┈┈•
🆔 @Cognitive_linguistics
#کارگاه_علمی (۱)
🔹 آشنایی با دانشهای زبانی
تدریس کتاب معناشناسی شناختی قرآن
👤 استاد دوره: سید شهابالدین #دعایی
🗓 زمان: روزهای یکشنبه و سه شنبه
شروع دوره از سهشنبه ۵ جمادی الثانیه
🕌 مکان: مدرسه نورالرضا علیهالسلام، سطح یک
🔰 جهت کسب اطلاعات بیشتر و ثبت نام به آیدی زیر پیام دهید:
🆔 @A_mirhoseyni
💢 تذکر:
1⃣ برای شرکت در ادامه دوره نیازی به شرکت در دوره قبلی نمی باشد.
2⃣ صوت جلسات قبل را می توانید از کانال @Cognitive_linguistics دریافت کنید.
•┈┈••••✾• 🧠 •✾•••┈┈•
🆔 @Cognitive_linguistics
🔹 کاربرد زبانشناسی در فهم قرآن
👤 استاد مدعو: حجتالاسلاموالمسلمین #قائمینیا
(مدیر قطب فلسفه دین پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی)
🗓 زمان: پنجشنبه، ۷ جمادی الثانیه، ساعت ۱۲
🕌 مکان: آیتالله شیرازی ۱۰، کوچه مستشاری، کوچه شهید عرفانی، حسینیه مدرسه نورالرضا علیهالسلام، سطح یک
•┈┈••••✾• 🧠 •✾•••┈┈•
🆔 @Cognitive_linguistics
جلسه۱۶معناشناسی شناختی.m4a
49.18M
🔰 معناشناسی شناختی قرآن
⚙️ جلسه 17
🔮 حرکت خیالی (1)
•┈┈••••✾• 🧠 •✾•••┈┈•
🆔 @Cognitive_linguistics
جلسه ۱۷.mp3
47.65M
🔰 معناشناسی شناختی قرآن
⚙️ جلسه 18
🔮 حرکت خیالی (۲)
•┈┈••••✾• 🧠 •✾•••┈┈•
🆔 @Cognitive_linguistics
معناشناسیشناختی.m4a
35.3M
🔰 معناشناسی شناختی قرآن
⚙️ جلسه 19
🔮 فضاهای ذهنی (1)
•┈┈••••✾• 🧠 •✾•••┈┈•
🆔 @Cognitive_linguistics
جلسه ۱۹.mp3
46.49M
🔰 معناشناسی شناختی قرآن
⚙️ جلسه 20
🔮 فضاهای ذهنی (۲)
•┈┈••••✾• 🧠 •✾•••┈┈•
🆔 @Cognitive_linguistics
کاربرد زبانشناسی در فهم قرآن - استاد قائمینیا.mp3
39.02M
🔮 کاربرد زبانشناسی در فهم قرآن
👤 استاد قائمینیا
🕌 مشهد مقدس، مدرسه علمیه نورالرضاء علیهالسلام
📆 ۷ دیماه ۱۴۰۲ ، ۱۴ جمادیالثانیه ۱۴۴۵
🔵 مروری بر مباحث مطرح شده در این جلسه:
🔸 ادبیات مرسوم در حوزه، با مباحث زبانشناسی گره خوردهاست.
🔸 بحثهای زبانشناسی در فقه و سایر علوم نیز کاربرد دارد. به تعبیری زبانشناسی مادر تمام علوم است.
🔸 در زبانشناسی فرهنگی به نسبت به سایر شاخهها، خیلی کم کار شدهاست.
🔸 تمام مطالب زبانشناسی، قابل پذیرش نیست؛ اما باید با دیدگاه انتقادی به آنها نگاه کرد. این لازمه اجتهاد است.
🔸 معناشناسی شناختی: بررسی چگونگی پردازش اطلاعات زبانی
🔸 مثلث معناشناسی: مدلول جملات + پردازش زبانی جمله + ذهن
🔸 در تعبیر قرآنی، اصل بر حفظ تعابیر است؛ حتی الامکان نباید معنای کلمات را به معنای دیگری برگرداند.
🔻 خیلی از تفاسیر این اصل را رعایت نکردند!
🔸 ادبیات در حوزه مغفول ماندهاست؛ کسی که خوب ادبیات بخواند، تا اجتهاد راحت میرود.
🔸 اعجاز شناختی قرآن از اعجاز ادبیاش، بالاتر است.
🔸 [طبق نظر استاد ارائه دهنده:] نظریه روح معنا از نظر زبانشناسی قابل دفاع نیست.
🔸 کلیدیترین کلمه توحیدی قرآن «وجه» است. وجه یعنی «کانون توجه»
🔻 پایینترین مرتبه توحید = توحید توجهی
🔻 بالاترین مرتبه توحید = توحید وجهی
🔸 بحثهای زبانشناسی میتواند انسداد روایی را برطرف سازد.
🔸 در بین تفاسیر موجود، المیزان بالاترین تفسیر قرآن است.
•┈┈••••✾• 🧠 •✾•••┈┈•
🆔 @Cognitive_linguistics
🎨 تلفیق مفهومی
نظریه «تلفیق مفهومی» را برای نخستینبار فوکونیه و ترنر در سال 1998 در مقالهای با عنوان «فضاهای ذهنی؛ شبکه مفهومی تلفیق» مطرح کردند.
نظریه «تلفیق مفهومی»، ساز و کار جدیدی را در عرض نظریه «استعاره مفهومی» (متعلق به لیکاف و جانسون) برای فهم تعبیرهای زبانی ارائه میکند.
مثالی که میتوان برای توضیح تلفیق ارائه کرد، تبلیغات تلویزیونی چای «دو غزال» است که شخصی دوستان خود را که در حال مطالعه هستند به خوردن چای دعوت میکند. به محض خوردن چای، یک جسم کدر (که همان خستگی است) از بدن یکی از آنها خارج میشود و چنان سریع از آن جا در میرود که دیوار میشکند و شخص میگوید: «خستگیم در رفت!»
(ر.ک: مقاله «تلفیق مفهومی؛ پیشینه و ساز و کار آن»، دوماهنامه جستارهای زبانی، شماره 52)
•┈┈••••✾• 🧠 •✾•••┈┈•
🆔 @Cognitive_linguistics