eitaa logo
حکمرانی فرهنگی
4.5هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
205 ویدیو
357 فایل
📚اولین میکرورسانه حکمرانی و سیاستگذاری فرهنگی 🗂مرکز گفتمان سازی و تسهیل گری مسائل فرهنگی 👤روابط عمومی: @admin_activism ۴۴۸۸ گروه اندیشه ورزی حکمرانی فرهنگی👇 https://eitaa.com/joinchat/683213486Ce83398f890
مشاهده در ایتا
دانلود
✔️ ارتباط حوادث اخیر با مشکلات آموزش و پرورش چیست؟ 👇 🔻مرور برخی از اتفاقات 7، 8 سال اخیر آموزش و پرورش 🔹یکی از تفاوت های آشوبهای اخیر، حضور فعالانه برخی نوجوانان دبیرستانی است. یعنی همان متوسطه دوم. البته از متوسطه اول هم دانش آموزانی بودند که در این تجمعات شرکت کردند. سایر اقشار یعنی جوانان و افراد مسن هم در کف خیابان ها بودند ولی حضور نوجوانان دبیرستانی ملموس بوده. بررسی چرایی این مسئله نیاز به تحلیل و تدبر دارد. 🔸من حداقل 10 سالی هست که در مدارس دولتی ذیل آموزش و پرورش تدریس می کنم. واقعاً بدون تعارف عرض می کنم که فضای مدارس ما بعد از سال های 92 و 93 تغییراتی یافته که باید این تغییرات ولو جزئی گفته شود و برای جبران اقداماتی انجام داد. 1️⃣ بعد از روی کار آمدن دولت روحانی، فضای کرختی و بی انگیزگی بر جامعه افزایش پیدا کرد. البته بی انگیزگی در بین قشر معلمان خیلی قبل تر شروع شد. اما از این سالها ملموس تر شده بود. دلیل اصلی هم مسئله معیشت جامعه معلمان بود که هیچ دولتی تا این لحظه(مهرماه 1401) جهت رفع مشکلات این قشر کاری اساسی نکردند و در دولت رئیسی هم فقط شعار داده شد و یک طرح ضعیف به نام رتبه بندی تصویب شده که قطعاً با مطالبات بسیار فاصله دارد. 2️⃣ تقریباً از سالهای 92، 93 به این طرف، موج استخدام های خارج از سیکلِ تربیت معلم و دانشگاه فرهنگیان و تعهد دبیری، به شدت افزایش پیدا کرد و با احترام به عموم همکاران معلمم،👈 این جذب های غیرکارشناسی بدون گزینش، به جنبه آموزش و جنبه پرورش این سازمان ضربه زد. 3️⃣ در این مقطع، معاونت در مدارس به شدت تضعیف شد. در برخی مدارس حذف و در عموم مدارس از یک نقش فعالِ محورگونه، به یک نقش ضعیفِ حاشیه تبدیل شد. معاونت پرورشی که محور تربیت بود و برنامه های فرهنگی و مذهبی و بصیرتی و مسئولیت برگزاری تئاترها، گروه های سرود، مسابقات قرآن، نهج البلاغه و احکام، اردوها، صف صبحگاهی، مراسمات دینی و مذهبی و ... بر عهده این معاونت بود به شدت کمرنگ شد. 🔹در این سالها، معدود مدارسی در کشور پیدا می شدند که معاونت پرورشی فعالی داشته باشند. بودجه این معاونت به حداقل رسید. گاهی همکارانی که اهل کار و تدریس نبودند برای فرار از تدریس این معاونت را می گرفتند و هیچ کاری انجام نمی دادند و معدود معلمان دلسوزی در مدارس پای کار معاونت پرورشی ایستادند و خدمت کردند ولی این جایگاه تضعیف شد. قطعاً این سیاست عامدانه بوده. 4️⃣ حذف مشاور از مدارس یکی دیگر از اتفاقاتی بود که در این سالها رقم خورد. از طرفی جذب مشاور برای مدارس هم به شدت کند شد. 5️⃣ اکثر های علمی، تفریخی، تاریخی و مذهبی تعطیل شد. چه اردوهای درون شهری؛ چه درون استانی و برون استانی. اینکه می گوئیم تعطیل شد یعنی به حداقل ترین سطح رسید. 6️⃣ رشد مدارس به شدت هرچه تمام تر، افزایش یافت. بطور مثال در این سالها، 90 درصد مدارس ذیل ناحیه یک اهواز، غیرانتفاعی شد و توسعه و بازسازی مدارس دولتی روند کاهشی پیدا کرد. 🔹جالب است بدانید در اغلب مدارس غیرانتفاعی، خبری از معاونت پرورشی و وظایف پرورشی نیست! 🔸جالب تر است بدانید اغلب مدارس غیرانتفاعی در یک ساختمان کوچک چندکلاسه براه افتاد. ساختمان هایی که محیطی برای ورزش و فوتبال و والیبال و ... نداشتند و ندارند و لذا زنگ ورزش در خیلی از این مدارس به حالت تعطیل و نیمه تعطیل درآمد! 7️⃣ از طرفی کرونا در یکی دوسال اخیر به این فضا هم دامن زد و نوجوانان فضای مجازی را محلی برای تفریح و بازی و سرگرمی خود یافتند. نظام فرهنگی و آموزش و پرورش کشور هم هیچ برنامه ی ایجابی برای تفریح و این قشر ایجاد نکرد پس به سمت بازی ها و سرگرمی هایی رفتند که آن طرف آبی ها برای نوجوانان ما تدارک دیدند. 🔹هنر دستگاه ها و مسئولین هم فقط برخورد سلبی بود که این نرم افزار را نصب نکنید؛ آن یکی فیلتر شود؛ آن یکی چه شود ...! ولی اقدامی ایجابی جهت پر کردن اوقات فراغت نوجوان مملکت نداشتند از وزارت فرهنگ و ارشاد و آموزش و پرورش گرفته تا سازمان تبلیغات اسلامی، تا صداوسیما و ...! 🔸این ها بخشی از تغییرات مدارس در دولت سابق بود که کماکان هم ادامه دارد. هر نظامی برای استمرار و دوام خود به «جامعه پذیری سیاسی» محتاج است. جامعه پذیری سیاسی یعنی انتقال ارزش ها به نسل های بعد. از طریق آموزش و پرورش، رسانه ملی و سایر نهادهای فرهنگی. وزارت آموزش و پرورش جمهوری اسلامی باید به ریل اصلی خود بازگردد. 🆔 @Cultural_governance
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 ببینید | با نسل زِد یا دهه هشتادی‌ها چگونه رفتار کنیم ✍️سجادستوده 🆔 @Cultural_governance
نوجوانِ امروزی چند روز بدون اینترنت دوام می‌آورد؟ ♨️/پژوهش/ تلفن همراه، وقتی فراگیر شد و همه را معتاد کرد، حدوداً زندگیِ همۀ انسان‌های کرۀ خاکی را به قبل و بعد خودش تقسیم کرد، البته به‌جز زندگی کودکان و نوجوانانی که اصلاً دوران ماقبل تلفن‌های هوشمند را تجربه نکرده‌اند و نمی‌دانند زندگی بدون اینترنت چه معنایی می‌تواند داشته باشد. یک تحقیق از هفت نوجوانِ سیزده تا هجده‌ساله خواست، برای هر مدتی که می‌توانند، گوشی‌هایشان را کنار بگذارند و بگویند چه اتفاقی برایشان می‌افتد. مگر چه ضرری دارد؟ دو سوم از نوجوانان دوازده تا پانزده‌ساله در بریتانیای امروز گوشی هوشمند دارند. این رقم برای نوجوانان بالای پانزده سال ۹۰% است. زیر شانزده‌ساله‌ها به‌طور متوسط سه ساعت از روزشان را آنلاین سپری می‌کنند، رقمی که امسال برای اولین‌بار از زمان تلویزیون تماشاکردن جلو زد. این نوجوانان ویدیوهای یوتیوب را تماشا می‌کنند، در اینستاگرام (با ۴۰۰ میلیون کاربر در جهان) می‌چرخند، روی فیس‌بوک (۱.۵ میلیارد کاربر) مطلب به اشتراک می‌گذارند و در اسنپ‌چت (۱۰۰ میلیون کاربر) می‌پلکند. تجربۀ نوجوانیِ این افراد به نحوی شکل می‌گیرد که تفاوتی چشم‌گیر با تجربیات والدینشان دارد، والدینی که تأثیر این‌همه مدت زل‌زدن به صفحۀ گوشی برایشان جای سؤال است. ✴️بومی های دیجیتال و نسل پساهزاره ای در سال ۲۰۰۱، مارک پرنسکی، نویسندۀ آمریکایی، واژۀ «بومیِ دیجیتال»۱ را ابداع کرد تا نسل پساهزاره‌ای۲ را توصیف نماید که در دنیای آنلاین بزرگ می‌شوند. او می‌نویسد: «محصّلان ما امروزه همگی ’متکلمان بومیِ‘ زبان دیجیتال کامپیوتر، بازی‌های ویدیویی، و اینترنت‌اند». این تعبیر فوراً به کلمه‌ای اختصاری برای توصیف تجربۀ کودکان و نوجوانان تبدیل شد، اما مورد تفسیر نادرست نیز قرار گرفت. ✴️نسلی با انگشتان فرز این نسل از نوجوانان شاید انگشتانِ شستِ فرزی داشته باشند، اما اکثرشان هیچ خاطره‌ای از زندگی قبل از دوران دسترسی راحت به اینترنت ندارند. سپری‌کردن دو تا سه ساعت در روز در شبکه‌های اجتماعی به هنجاری جدید تبدیل شده است؛ اما زندگی بدون آن چگونه خواهد بود؟ ما از گروهی از داوطلبان نوجوان خواستیم تا هر مدت که بتوانند سراغ رسانه‌های اجتماعی نروند. ✅نتایج این پژوهش خواندنی را در لینک زیر بخوانید:👇 http://asrehooshmandi.ir/%db%8c%da%a9-%d9%86%d9%88%d8%ac%d9%88%d8%a7%d9%86%d9%90-%d8%a7%d9%85%d8%b1%d9%88%d8%b2%db%8c-%da%86%d9%86%d8%af-%d8%b1%d9%88%d8%b2-%d8%a8%d8%af%d9%88%d9%86-%d8%a7%db%8c%d9%86%d8%aa%d8%b1%d9%86%d8%aa/ 🆔 @Cultural_governance
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎵 استاد 💢با موضوع: نسل زد (z) 🗓 23 مهر ماه 1401 🆔 @Cultural_governance
🔰 بررسی «مطالبات دهه هشتادی‌ها» در میزگرد «ایران» با حضور مقصود فراستخواه و علی انتظاری 💠 صدای نسل پرسشگر 🔸در جریان اعتراضات و مطالبه‌گری‌های اخیر، حضور جوانان و نوجوانان و به اصطلاح دهه هشتادی‌ها پررنگ بود. در این راستا آیت‌الله رئیسی در دیدار اخیری که با مدیران وزارت آموزش و پرورش داشت، پرسشگری دهه هشتادی‌ها را نه تهدید که فرصتی برای خودشان، جامعه و آینده دانست و تأکید کرد که دهه هشتادی‌ها فرزندان و آینده‌سازان کشور هستند. 🔹در میزگردی با حضور دکتر مقصود فراستخواه، جامعه‌شناس و عضو هیأت علمی مؤسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی و دکتر علی انتظاری، جامعه‌شناس و رئیس دانشکده علوم‌اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی «فرهنگ جوانی و روحیه مطالبه‌گری جوانان» به بحث گذاشته شد. از آنان از «مصرف فرهنگی» دهه هشتادی‌ها پرسیدیم؟ اینکه این نسل چه ویژگی‌ها و مطالباتی دارد؟ چقدر مسئولان و عالمان علوم اجتماعی ما، این نسل و خواسته‌ها و نیازهایشان را می‌شناسند؟ و سازکار مواجهه با مطالبات‌شان چیست؟ آنچه در ادامه می‌خوانید پاسخ استادان به این پرسش‌ها است. ادامه در روزنامه ایران👇 🌐https://b2n.ir/y65384 🆔 @Cultural_governance
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥 سلبریتی، راهزن توجه نوجوانان 💢 دکتر احسان شاه قاسمی، عضو هیات علمی دانشگاه تهران گفت: ما در دبیرستان‌ها چه داریم به دانش‌آموزان درس می‌دهیم؟ سواد رسانه‌ای و سواد شهرت را به دانش‌آموزان هرگز درس نمی‌دهیم. 💢 وی گفت: سن نوجوانی، سن پرآشوب است و سن تجربه نیست. باید به زبان خودشان با نوجوانان صحبت کنیم. باید به آنها بگوییم که توجه آنها یک کالای گران‌قیمت است و سلبریتی‌ها آن توجه را می‌دزدند و از آنها اطاعت بی‌قید و شرط می‌خواهند. = | | 🆔 @Cultural_governance
«نسل زِد» چه کسانی هستند و چه ویژگی‌هایی دارند؟ 🆔 @Cultural_governance
این صحبت های آقای دخانچی روکاملانقض میکنم مطالب ایشان تضییع حرف های حضرت آقاست. اینکه وانمودکنیم نسل هفتادی هشتادی ازانقلاب بریدندخدمت به انقلاب نیست! حضرت آقامخالف اینطورضدروایت هاهستند! ضمن اینکه این صحبت های آقای دخانچی ونشان دادن تصویرنادرست ازاین دهه که داردیک عده راسوق میدهدبه سمت این مسائل نادرست وحتی غیراخلاقی که هویت یک جوان انقلابی نسل دهه هفتادی وهشتادی راتضعیف میکند؛بازی درزمین دشمن است! صحبت های ایشون مشخص هست چقدرمشکل داردوداردشکاف نسلی وناامیدی راالقامیکند! 🆔@Cultural_governance
📌و حالا دهه هشتادی ها چند روز پیش با یک قرار مجازی، ده ها و صدها نفر از دانش آموزان دختر و پسر دبیرستانی، مقابل مجتمع کوروش در غرب تهران جمع شدند که اخبار و تصاویر آن در سایت های مختلف منتشر شده است. ما از هر زاویه ای که به این قرار و مدار مجازی و آن دانش آموزان نگاه کنیم (خوب یا بد) شکی نیست که امروز جامعه ما با اینچنین مسائلی مواجه است. یعنی با تغییرات اجتماعی، تغییر در سبک زندگی، تغییر در نوع و شیوه تفریح و گردش و سرگرمی و تغییر در مدل های روابط دختران و پسران و... این مساله را هم نمی شود به شهر و منطقه و قشر خاصی محدود کرد و هیچ کس نمی تواند ادعا کند که این نوجوانان و جوانان از خانواده های آنچنانی و بالاشهری و احیانا آزاد و رهای از دین و عرف و سنت ها هستند! نخیر، حالا ما با طیف گسترده ای از همه طبقات اجتماعی و خانواده هایی با فرهنگ ها و سنت های مختلف مواجهیم که اتفاقا آنها هم گاهی در برابر تغییرات اجتماعی نسل های جدید سرگردانند. فاصله و شکاف ایجاد شده بین نسل ها هم آنقدر عمیق است که انگار هیچ راه و چاره ای برای پر کردن آن وجود ندارد، جالب اینکه اصلا دغدغه ای هم برای آن وجود ندارد. مدیران و مسوولان مختلف حکومتی و دولتی و امامان جمعه و روحانیون هم اگر لطف کنند، معمولا فقط اظهار تاسفی می کنند و گله ای و شکایتی و شماتتی! در چنین شرایطی آیا واقعا فکر می کنیم که این دو نسل از هم گسیخته و از هم گریخته حرف همدیگر را می فهمند؟! مثلا آیا واقعا آقای علم الهدی (و همه افرادی همچون ایشان) زبان و ادبیات و دغدغه ها و توقعات و انتظارات نسل جدید را می فهمند و درک می کنند و برعکس؟! صحبت بر سر تایید همه این رفتارها و این تغییر و تحولات جدید نیست و نیز ادعا نمیکنم که همه مردم و جوانان کشور، چنین گرایشاتی دارند، اما آیا می شود چشمها را بست و منکر وجود این وضعیت شد؟ صحبت اینست که آن افراد مسوولی که شبانه روز در هر مراسم و سخنرانی خود، در حال انتقاد از مردم و جوانان و وضعیت فرهنگی جامعه هستند، تا چه حد با این تغییرات جدید آشنا هستند و نیازها و انتظارات جدید جوانان را می شناسند؟ اصلا آیا نیازی به این فهم و درک هست یا نه؟! ✍️امید حسینی 🔗پ.ن: دوست عزیزی از من خواست همچنان بنویسم، گفتم حرف جدیدی ندارم. همه حرف‌ها همانهایی هستند که سالهای سال گفته، نوشته و تکرار شده‌اند. این مطلب را شش سال پیش درباره دهه‌ی هشتادی‌ها نوشته بودم. انگار درباره امروز. از آن روز تا حالا، چیزی عوض شده؟ دردی درمان شده؟ اشکال و ایرادی فهمیده شده؟! پس واقعا حرف جدیدی نیست. 🆔@Cultural_governance
💢«مرگ‌های دیجیتالی» ارمغان برخی بازیهای آنلاین ❌ترویج رفتار مجرمانه، بی‌احترامی به قانون و استثمار جنسی در برخی بازیهای آنلاین ⭕️در بازیهای آنلاین که اکثر آنان دارای محتوای منفی هستند، می‌توان موضوعاتی نظیر کشتن افراد یا حیوانات، استفاده و سوء‌استفاده از مواد مخدر و الکل، رفتار مجرمانه و بی‌احترامی به قدرت و قانون، استثمار جنسی و خشونت در برابر زنان، کلیشه‌های نژادی، جنسی و جنسیتی، زبان ناپاک و حرکات زشت و ناپسند، تشویق به خود‌آزاری یا دیگر‌آزاری و درخواست برای خودکشی در انتهای بازی را مشاهده کرد که هریک از موضوعات اشاره شده می‌تواند فرد را دچار اختلالات و مشکلات روانی حادی کند تا جائیکه در برابر فرمانهای بازی تسلیم شده و در نهایت خودکشی کند. ⭕️بسیاری از تحقیقات تجربی نشان داده که بسیاری از بازیهای رایانه‌ای و اینترنتی القا‌کننده تخیلات پرخاش‌گرانه، رفتارهای توأم با خشونت، پرخاشگری، عادی شدن پرخاشگری در ذهن کودک و نوجوان، الگوگیری از بازی‌گران خشن بازی‌های رایانه‌ای، انتخاب ستیزه‌جویی به عنوان راه حل امور، افزایش جرم و بزه‌کاری و سرانجام، تربیت شخصیتهای خشن و کینه‌جوست که باید خانواده‌ها با مدنظر داشتن این مسائل برای فرزندانشان بازیهای مناسب و غیرخشونت‌آمیز تهیه کنند. ⭕️ بر اساس مطالعات متعدد همچنین نظریه آموزش اجتماعی، کودکان ممکن است اعمال تهاجمی و پرخاشگرانه را همانگونه که در رسانه‌های الکترونیکی مشاهده می‌کنند، تقلید کنند و در آینده رفتار متجاوزانه‌تری از خود نشان دهند. ⭕️آسیب‌های بازی‌های آنلاین، آسیب‌های جسمانی شامل سندرم عصبی دست، خشکی چشم، درد پشت، سردردهای میگرنی، بی‌نظمی در غذا خوردن، بی‌توجّهی یا کم‌توجّهی به بهداشت شخصی، تغییر در الگوی خواب و در نتیجه اختلال شدید در پروسه رشد و تکامل مغز و اختلال در تصمیم‌گیری بر مبنای انگاره‌های عقلی از جمله این آسیبها هستند. ⭕️مسئولان امر باید با سالم‌سازی فضای مجازی و اینکه این فضا با انگاره‌های اسلامی ایرانی و قوانین کشورما قابل مدیریت باشد از چنین تهدیداتی جلوگیری کنند تا مردم و نوجوانان نیز با خیال آسوده بتوانند از فواید بی‌شمار فضای مجازی بهره‌مند شوند. ✍️ سید علیرضا آل‌داود 🆔@Cultural_governance
🔸 اصالت مبنا و منطق ذائقه 🔻 مواجهه انقلاب اسلامی با پروبلماتیک شدن تمنا 📝 شیما فرزادمنش، دانشجوی دکترای جامعه‌شناسی فرهنگی 🔹 آنچه در جمهوری اسلامیِ دهه اخیر، در حوزه جهت‌دهی به میل و سلیقه و ذائقه ملاحظه می‌کنیم، شباهتی با نوع مواجهه انقلاب اسلامی در دهه شصت نداشته و ندارد. 🔹 بخشی از این تفاوت، قطعاً متأثر از فرایندهای جهانی و نسبتی است که معنا با مصرف، در گفتمان نئولیبرالی برقرار کرده است. 🔹 اما همین تولید نیازهای کاذب و دادنِ توهم انتخاب به افراد که از مشخصه‌های گفتارهای نئولیبرالی است، زمانی که در تقاطعِ با یک اقتصاد غیرشفاف و سیاستی مبتنی بر رانت قرار گیرد، به شکلی مضاعف موجب تشدید نابرابری و به حاشیه رفتن فرودستان می‌شود. 📌 ادرس دانلود👇 (https://up.20script.ir/do.php?filename=7904-02.pdf) 🆔@Cultural_governance