eitaa logo
حکمرانی فرهنگی
4.4هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
205 ویدیو
357 فایل
📚اولین میکرورسانه حکمرانی و سیاستگذاری فرهنگی 🗂مرکز گفتمان سازی و تسهیل گری مسائل فرهنگی 👤روابط عمومی: @admin_activism ۴۴۸۸ گروه اندیشه ورزی حکمرانی فرهنگی👇 https://eitaa.com/joinchat/683213486Ce83398f890
مشاهده در ایتا
دانلود
📔عنوان کتاب :الگوی اسلامی شادکامی ✍️نویسنده : عباس پسندیده 📌انتشارات: دارالحدیث ✅به نظر بنده با بررسی میدانی در حوزه نشاط و تفریح، قویترین کتاب که با رویکرد اسلامی به بررسی پرداخته است این کتاب می باشد. 🔅کانال حکمرانی فرهنگی🔅 🆔 @Cultural_governance
مصادیق تفریح + نشاط ایرانی_اسلامی 1️⃣ایجابی 🔸مجازی🔸 1) تماشا فعالانه و دسته جمعی سریال 2) دیدن اسکرین شات ازخاطرات خنده دار 3) مرور عکس خاطرات 4) سریال خانگی 5) شبکه اجتماعی متن محور 6) دیرین دیرین طنز 🔸ورزشی🔸 1) استخر 2) کوهنوردی 3) ورزش بدنسازی 🔸معنوی🔸 1) هیات 2) گلزارشهدا جمعی 🔸گردشگری🔸 1) مسافرت جمعی 2) جمعه گردی 3) طبیعت گردی 4) کوه نوردی 5) پارک نوردی 🔸مطالعاتی🔸 1)خواندن کتاب طنز 2) کتاب زندگینانه وجد اور 3) خواندن رمان 4)شبکه اجتماعی متن محور 5) خواندن جوک 🔸مکانی🔸 1) سینما 2) شهربازی 🔸خانواده🔸 1) تشکیل خانواده 2) داشتن فرزند زیاد 3) مقاربت 4) امام علی (ع) :کار بالاترین تفریح است 5) خندیدن و لبخند 🔸سبک زندگی🔸 1) سحرخیزی 2) شستن روزانه صورت 3) صحبت و گفت و گو با دیگران(تلفنی نه) 4) ازادی اختیار 5) خلاقیت و محصول محوری 2️⃣سلبی (پاسخ های کاذب- افسردگی ساز) 1.استفاده غیرنگارشی ازفضای مجازی (استفاده بیش از دو ساعت) 2.ارامش بخش مجازی مخدر نشاط است 3.شبکه های اجتماعی تصویر محور 4.گوش دادن به موسیقی 5. بازی های کامپیوتری ✅حضرت امام: تفریح داشته باشید تا بتوانید درس بخوانید 🔅کانال حکمرانی فرهنگی🔅 🆔 @Cultural_governance
🔸مجموعه های طنز انقلابی ✔️طنز به عنوان یک ابزار، عامل جذب مخاطبین و باعث گسترش جذابیت فعالیت های فرهنگی می شود.از نیاز های امروزین، ورود نسل مذهبی و حزب اللهی در این عرصه می باشد.مجموعه های زیر بارویکرد انقلابی و دینی در عرصه طنز ورود پیدا کرده و در حال نقش آفرینی می باشند ✅مجموعه ها فعال طنز انقلابی: 📌میشه نمیشه https://b2n.ir/m25605 📌دکتر سلام https://b2n.ir/p18834 📌کاری باری کاتور https://b2n.ir/s85561 📌شب طنز انقلاب https://b2n.ir/p72961 📌کتاب طنز https://b2n.ir/d50433 📌حرفشم نزن https://b2n.ir/m19984 📌دوش https://b2n.ir/h91348 📌کش ماست https://b2n.ir/a27697 📌شب طنز نطنز https://b2n.ir/d53616 📌دی بی سی https://b2n.ir/x14412 📌لیچار https://b2n.ir/r55675 📌راه راه https://rahrahtanz.ir 📌طنزیم https://b2n.ir/g87445 📌شفاف شو https://b2n.ir/b88692 🔅کانال حکمرانی فرهنگی🔅 🆔 @Cultural_governance
🖌پروژه نورالینک 📌اتصال فضای مجازی و اینترنت به مغز انسان 🔸یک شرکت آمریکایی در زمینه فناوری نورون یا فناوری عصبی ساخته شده توسط ایلان ماسک است که تراشه‌های ارتباط مغز و کامپیوتر قابل کاشت در مغز یا به انگلیسی brain–machine interfacesواسط مغز و رایانه (BMIs) تولید می‌کند.هدف این شرکت دستیابی به «همزیستی با هوش مصنوعی» است. 🔸به گفته بلومبرگ، از زمان تأسیس این شرکت، چندین دانشمند قوی و شناخته شده علوم اعصاب از دانشگاه‌های مختلف استخدام کرده‌است تا ژوئیه سال ۲۰۱۹، ۱۵۸ میلیون دلار بودجه دریافت کرده بود (که ۱۰۰ میلیون دلار آن از ایلان ماسک بود) و ۹۰ نفر کارمند استخدام داشت. در آن زمان، نورالینک اعلام کرد که مشغول کار روی دستگاه «چرخ خیاطی مانند» است که قادر است نخهای بسیار نازک 4 تا ۶ میکرومتر از عرض را در مغز کاشت کند، و سیستمی را نشان داد که اطلاعات را از یک موش آزمایشگاه از طریق ۱۵۰۰ الکترود می‌خواند، پیش‌بینی می‌شود آزمایش‌ها با انسان در سال ۲۰۲۰ آغاز شود. ماسک اخیرا در مصاحبه‌ای با نیویورک تایمز اعلام کرد که این قطعه رابط میان مغز و کامپیوتر می‌تواند منشا تحولی عظیم در ارتباطات انسانی باشد. وی در این گفت‌وگو عنوان کرد: ما انسان‌ها شبیه به یک مودم 300 باودی هستیم که اطلاعات را با سرعت کم به گوشی‌های خود منتقل می‌کنیم که البته اگر از تایپ 10 انگشتی استفاده کنیم، این سرعت انتقال کمی‌بیشتر می‌شود. وی افزود به دلیل آنکه ما انسان‌ها به طور قابل‌توجهی خود را به گوشی‌ها، کامپیوترها و اکانت‌های شبکه‌های اجتماعی گره زده‌ایم، قرار دادن یک تراشه نیورالیک در مغزمان تغییر بزرگی برای بشریت نخواهد بود.(🤨) این پروژه در مرحله آزمایشگاهی توانسته است که با کاشتن یک ریزتراشه در مغز میمون، آن میمون یک بازی رایانه ای انجام دهد. 🔺اتمام و نتایج گزارش 🔸مقام معظم رهبری در مسئله‌ی علم و فنّاوری از طرفهای مقابل، مبالغ زیادی عقبیم؛ اگر بخواهیم به او برسیم، اگر با سرعتی که او پیش میرود پیش برویم، این فاصله همیشه میمانَد؛ ما باید با یک سرعت و شتابی پیش برویم که چند برابر سرعت او باشد تا بتوانیم به او برسیم.۱۳۹۵/۰۶/۰۳ 🔸امروزه یکی از شاخص های پیشرفت کشورهای دنیا مساله علوم شناختی می باشد. پروژه نورالینک یکی از پروژه های این رشته می باشد که فرد با اراده کردن، میتواند هر نوع اطلاعاتی نیاز داشته باشد بدست بیاورد. 🔸در کشور عزیزمان جریان علوم شناختی بدست اصلاح طلبان می باشد که باید جریان حزب اللهی با ورود در این عرصه، مرزهای این دانش را کشف نمایند 🆔@cultural_governance
🖍یادداشت کمیل خجسته(مدیر تبیان) درباره اپلیکیشن همدم 💝 قدرت پلتفرم از 21 تیرماه که راه افتاد حدود 16 هفته می‌گذرد و تا الان 16 عقد و 7100 معرفی صورت گرفته است که تعداد قابل توجهی از معرفی‌ها در آستانه ازدواج قرار دارند. حکایت تیم همدم بعد از هرعقدی، حکایت آن عکس وایرال‌شده ناسا است که بعد از لانچ موفق به مریخ تیم از شادی روی سروکول هم بالا و پایین می‌پریدند. حالا آمار این جوری بیان می‌کند که از زمان افتتاح تا امروز با وجود ماه محرم و صفر که به‌صورت سنتی در آن برنامه‌های عقد کمتر رخ می‌دهد، هر هفته یک عقد در همدم اتفاق افتاده است. 🚀 این قدرت است. پلتفرم یک فناوری جدید ارتباطاتی است که این امکان را به افراد می‌دهد تا شبکه بشوند و با حذف واسطه‌های زائد با کاهش هزینه و بالابردن هوشمندی، افراد انتخاب و امکان بهتری برای زیست بیابند. پلتفرم‌ها از یک‌سو شبیه پل‌ها هستند که جاده‌ها را به هم وصل می‌کنند. مثلا اینکه امروز در پلتفرم‌های ارتباطاتی به‌راحتی اعضای یک فامیل در دور و نزدیک سکونت دور هم مجازی جمع می‌شوند و این مهم را پلتفرم‌ها برقرار کرده‌اند. از طرف دیگر همانند یک موتور پرقدرت کار می‌کنند که هرچقدر هوشمندی بر آن افزوده بشود این موتور جهت حرکت را دقیق‌تر و با سرعت بهتری طی خواهد کرد. درست مثل انتخاب یک همسان و یار از میان انبوه جمعیت در یک زمان مطلوب. ✍️در ایران پیمایش‌های رفتارسنجی ایرانیان در سال 92 نشان می‌دهد که اولین دلیل عدم ازدواج پیدا نکردن فرد مناسب است و اولین دلیل طلاق هم عدم شناخت درست در همان روز انتخاب است. در سال‌های اخیر پیمایش‌های جدید نشان می‌دهد که هر چند مشکلات اقتصادی بر عامل شناخت پیش گرفته‌اند اما همچنان بعد از دو مسئله اشتغال و مسکن، مسئله نبود فرد مناسب سومین عامل عدم ازدواج است. 🔺۴۸درصد شهرهای بزرگ در ایران را مهاجرین از شهرها و روستاهای دیگر تشکیل داده‌اند و این یعنی نهاد خانواده به دلیل دورشدن جغرافیایی اعضا فامیل از یکدیگر برخی از کارکردهایش مانند سنت معرفی و واسطه‌گری‌اش ضعیف شده است. وجود مفاهیمی مانند دانشجویان خوابگاهی،خانه دانشجویی،پانسیون کارمندی و... این داستان را تایید می‌کند. 🌹حالا همدم تلاش می‌کند تا با الگوریتم‌های هوشمند و بعدتر هوش مصنوعی روزبه‌روز دقیق‌تر باشد و کسانی که در معرض انتخاب و انتخاب کردن هستند را با کمک معرفین و مشاورین هوشمندانه به یکدیگر معرفی کند. دوم اینکه همدم بعد از معرفی در همان الگوی سنتی ایرانی مانند یک پل عمل می‌کند و خانواده‌‌های افراد را به هم می‌رساند تا دوباره نهاد قدرتمندتر شود که البته تا یار که را خواهد و... 🆔 @cultural_governance
🔴 مسائل مبتلابه امروز کشور که در بیانات رهبری با نخبگان مطرح گردید 💧مسئله‌ی آب در کشور 🌱 مسئله‌ی محیط‌زیست 🚦مسئله‌ی ترافیک ♨️ مسئله آسیبهای اجتماعی 💢 مسئله‌ِی اعتیاد ❗️مسئله‌ی طلاق ⭕️ مسئله‌ی حاشیه‌نشینی 🖍 مسئله‌ی هجرت از روستاها و تخریب آن 💵مشکلات نظام پولی و نظام مالی 📌 مشکل نظام مالیاتی 🗞 مشکل بانک‌ها 🛠 موانع رشد تولید ♻️ مسئله‌ی هوش مصنوعی 🆔 @cultural_governance
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹یوال نوح حراری استاد گروه تاریخ دانشگاه عبری اورشلیم است. او به عنوان یکی از تئوریسینهای گلوبالیست و استاد دانشگاه اسرائیل است. 🔹او میگوید عمیقتر شدن شکاف اقتصادی و هوش مصنوعی منجر به بوجود آمدن طبقه اشراف یا خدایان و طبقه برده ها یا انسانهای زائد خواهد شد! 🆔 @cultural_governance
✅تقلیل اعضای شورای فرهنگی 🔸رهبری اعضای حقیقی شورای عالی را از ۲۴ نفر به ۱۸ نفر تقلیل داده‌اند لذا لازم است تا این امر نسبت به اعضای حقوقی هم اجرا شود و ایشان در حکم انتصاب اعضای حقوقی از کلمه «فعلا» استفاده کرده‌اند و این کارگروه وظیفه بررسی این موضوع را دارد و باید در صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی هم تصویب شود و گردش کاری صورت گیرد. در حال حاضر از ۳۵ نفر اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی، ۱۸ نفر حقیقی و ۱8 نفر حقوقی هستند. 🔹شکل گیری صدای واحد در یک شورا که قرارگاه فرهنگی است لازمه آن تعداد کم اعضا و هم سوبودن آنها می باشد 🔸جامعه شناس ها می گویند که اجتماعات بالای 50 نفر در تمدن حیوانات باعث انشقاق و دودستگی آنها می شود. حال آنکه انسان ها به عنوان یک موجود عاقل و صاحب سلیقه برای عدم انشقاق در یک شورا و ائتلاف باید تعداد کمتری باشند 🆔 @cultural_governance
متن انتصاب اعضاء شورای‌عالی انقلاب فرهنگی بسم الله الرّحمن الرّحیم الحمدلله والصلاة علی رسوله‌المصطفی و آله الاطهار. سلام‌الله علیهم اجمعین. 🔸ورود در دومین چهلواره‌ی انقلاب اسلامی که با آغاز سده‌ی جدید هجری شمسی همزمان شده است، نگاهی نو، آسیب‌شناسانه و روزآمدساز، به مجموعه‌ئی از زیرساختهای تمدنی را ضروری میسازد. در رأس این مجموعه، مقوله‌ی فرهنگ است. فرهنگ، جهت دهند‌ه‌ی همه‌ی اقدامهای اساسی و زیر بنائی جوامع بشری و شتاب‌دهنده یا کُندکننده‌ی آن است. 🔺این رویکرد در مقطع کنونی، عمدتاً ناظر به ارتقاء نگاه و احساس مسئولیت متصدیان فرهنگی و نخبگان و فعالان عرصه‌های گوناگون کشور به مقوله‌ی فرهنگ و پدیدآمدن این باور عمیق است که فرهنگ‌سازی در هریک از اجزاء تمدّنی جامعه، برترین وسیله‌ی پیشرفت و موفقیت آن و بی‌نیازکننده از ابزارهای الزام‌آور و تحکّمی است. 🔹همچنین ناظر به این نکته‌ی حیاتی است که شاکله و آرایش عمومی فرهنگ در همه‌ی بخشهای گسترده‌ی آن، نیازمند نظم و محتوای انقلابی است. این یگانه وسیله‌ی مصون‌سازی فرهنگ عمومی کشور در برابر هجوم فرهنگی و رسانه‌ئی برنامه‌ریزی شده‌ی بیگانگان بدخواه است. 🔰مأموریت شورای عالی انقلاب فرهنگی، از آغاز، ساماندهی به وضعیت فرهنگ و دانش در کشور، و سیاست‌گذاری در این دو مقوله، و هدایت دستگاههای متصدی آن به سمت ارزشها و هدفهای انقلاب، و برآوردن نیازهای فکری این دستگاهها و ظاهر شدن در نقش قرارگاه فرهنگی کشور بوده است. شورای عالی خدمات با ارزشی در این زمینه‌ها ارائه داده است و اینجانب بر خود فرض میدانم از همه‌ی اعضاء محترم که در دوره‌های مختلف نقش آفریده‌اند، بویژه از دانشمندان و اساتیدی که در دوره‌ی جدید در شورای عالی حضور نخواهند داشت صمیمانه سپاسگزاری کنم و ادامه‌ی کمکهای مشاوره‌ئی آنان را به این شورا درخواست نمایم. اینک برای دوره‌ی جدید -که از ابلاغ این نوشته آغاز خواهد شد- اشخاص حقوقی و حقیقی نامبرده در ذیل را برای چهار سال به عضویت شورای عالی انقلاب فرهنگی منصوب میکنم. 🆔 @cultural_governance
🔸حکم انتصاب اعضاء شورای‌عالی انقلاب فرهنگی (۱۴۰۰/۰۸/۲۳)، ضمن بیان الزامات «نگاه نو به فرهنگ در دومین چهلواره‌ی انقلاب اسلامی»، مأموریت‌های این شورا را برشمردند که در این اطلاع‌نگاشت مرور میشود. 🆔 @cultural_governance
🔎🔎🔎🔎 کدام تحقیق ارزشمند است؟ 📌 در فرهنگ اسلامى تحقيقى حاوى ارزش است كه با مقتضيات جامعه تناسب داشته باشد و پژوهشگر, زمان شناسى و موقعيت سنجى را در نظر گيرد و در يك كلام گره گشايى از دشوارى هاى مردم بنمايد. حضرت على(ع) فرموده اند: «من عرف الايام لم يغفل عن الاستعداد; كسى كه اوضاع روزگار را مى شناسد, از آمادگى در برابر مقتضيات آن غفلت نمى ورزد». ( تحف العقول, ص 98) 📌 اسلام معيارهايى را براى تحقيقات تعيين نموده تا اين تلاش به سعادت و هدايت انسان كمك كند, قوه ادراك و تفكرش را تقويت نمايد, فضيلت هاى معنوى را در جامعه رواج دهد. بنابراين پژوهش ها در صورتى پربار, مفيد و حاوى ارزش اند كه در خدمت آرمان هاى اخلاقى باشند و جامعه را از انحرافات, جمودها, بدعت ها, و جهالت ها برهانند, گره هاى كور را گشوده, براى گرفتارى ها راه حل بيابند و نابسامانى‌ها را سامان دهند. 📌 شخص محقق از ديدگاه باورهاى ارزشى قرآن و حديث بايد با خلوص نيت, علو همت و كوشش صادقانه وارد اين عرصه گردد و حُسن خلق و فروتنى را شيوه خود قرار دهد. 📕آینه پژوهش، ش100 🖌نویسنده: غلامرضا گلی زواره 🆔 @cultural_governance
حرکت نواورانه نوجوان.pdf
2.32M
📬حرکت های نوآورانه برای دهه هشتادی ها در موضوعات: 🔆تربیتی 📡سواد رسانه ای 🎻فرهنگی 🚀رویداد بعد از بازکردن فایل بر روی آیکون های طلایی کلیک نمایید هم سو بودن مجموعه ها قابل بررسی می باشد 🆔 @cultural_governance
PrintLaw.pdf
137.7K
🔸مصوبه تشکیل کارگروه تحولی دوره جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی جهت فرصت دو ماهه رهبری به شورا عالی
🔸کدهای حکمرانی فرهنگی 🖌حجت الاسلام علی محمدی مدیر اندیشکده معنا 🔸طرح تحول شورای عالی انقلاب فاقد هر گونه ایده و راهکار میدانی است 🔸سازوکار تصمیم گیری فدرالی امری اشتباه است 🔸طرح شورای عالی انقلاب هم باید جامع نگر باشد و هم جزیی نگر 🆔 @cultural_governance
40144139230706.pdf
1.02M
📌بررسی تداخل مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی با مصوبات مجلس شورای اسلامی، دولت و مجمع تشخیص مصلحت نظام 🆔 @cultural_governance
💬 📩بی مقدمه از متن پایین رهبری برداشتم را می گویم ((رهبری از گزارشات فرهنگی دستگاه ها خسته شدند و باز به زوایه هوشمندی در مسائل فرهنگی پرداختند.)) 《مسئولین فرهنگی باید تلاشهای هوشمندانه‌ای بکنند. گاهی حجم کار فرهنگی‌ ما زیاد است، لکن بایستی فعّالیّت باشد؛ یعنی بدانیم کجا نیاز به چه چیزی است، به کدام کار فرهنگی نیاز است، برویم سراغ آن کار! ۹۹/۸/۱۳》 این توصیه گرانبهای رهبر حکیم انقلاب در برهه تمدن‌ساز گام دوم که با عصر بمباران فوق‌سریع اطلاعات مقارن شده، بسی راه‌گشا و قابل توجه است👌 فراراهبردی است که بلاشک امروز باید نصب‌العین هر فعال فرهنگی قرار بگیرد چرا که سرعت و حجم بمباران ضدفرهنگی در عصر حاضر اجازه هیچ تعلل و اقدام غیر اولویت‌دار را به ما نخواهد داد! 🔹امّا راهکار چیست⁉️ برای هوشمندسازی جهاد مقدس فرهنگ باید به دنبال اتخاذ یک رویکرد در فعالیت‌های خود باشیم؛ رویکردی که نقش ریل‌گذاری فعالیت‌های فرهنگی به مقصد جهاد هوشمندانه را به نحو بهتری ایفا کند. رویکرد هایی که در این دهه ها دیده ایم متفاوت و هر کدام اهدافی داشته است امّا امروزه با ارتقای رویکرد مسئله‌محوری، رویکرد دیگری را می‌توان معرفی کرد که سهم بیشتری در تقویت جهاد فرهنگی هوشمندانه خواهد داشت؛ آن رویکرد نام دارد. رویکرد ایده‌محوری، ارتقا یافته‌ رویکرد مسئله محوری است که امتیازش بر مسئله‌محوری، بذل اهمیت ویژه به در کارهای فرهنگی است؛ ایده‌ها به دلیل ویژگی‌های ذاتی خود در تحقق اهداف فرهنگی قدرتمند هستند لذا باید به حضور آن‌ها در کارهای فرهنگی بها داد و این ایده می باشد که یک را برای اهداف تعریف می کند و مجموعه را به سمت حرکت تحول خواه می برد اندیشکده های و هسته های عملی و علمی بستری اصلی برای ایده پردازی نظام مسائل فرهنگی می باشند. برای مثال برنامه میدون یک ایده و پاسخ برای مساله کسب و کارهای نوپا بود که توسط حلقه های مطالعاتی و میانی راه اندازی شد و برد اثر کار این اندیشکده تا صدا و سیما رسید 🎯پیوست هوشمند لایه میانی به مسایل نظام ان هم با رویکرد ایده تازه و نو خواستگاه کنونی دانشگاه ها می باشد 🆔 @cultural_governance
⚛️بازسازی ساختار فرهنگی مقام معظم رهبری: ارتقاء کمی و کیفی مصرف و تولید محصولات و کالاهای فرهنگی جز با سیاستگذاری‌های درست و اقدام پیگیر و مستمر و به صحنه آوردن همه‌ی ظرفیت‌های ملی این عرصه، ممکن نخواهد شد. بازمهندسی ساختار فعالیت‌ها و مدیریت‌های فرهنگی با چنین رویکردی لازمه‌ی موفقیت در این آوردگاه تاریخی فرهنگی است. شورای عالی باید بتواند همه ظرفیت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری و منابع انسانی حوزه فرهنگ را متناسب با شرایط پیش گفته، بازآرایی و هم‌افزا کند. ۱۳۹۳/۰۷/۲۶ 🆔 @cultural_governance
❇️مؤسسات، نهادها و شوراهای تشکیل شده توسط شورا ✳️مؤسسات سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها (سمت) سازمان مدارس غیرانتفاعی و مشارکت‌های مردمی جهاد دانشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی مرکز نشر دانشگاهی فرهنگستان زبان و ادب فارسی فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران فرهنگستان علوم پزشکی فرهنگستان هنر انجمن آثار و مفاخر فرهنگی دفتر جذب نخبگان شورای جذب خبرگان بدون مدرک دانشگاهی هیئت مرکزی گزینش استاد هیئت مرکزی گزینش دانشجو کمیته مرکزی انضباطی دانشجویان کمیته مطالعه و برنامه‌ریزی آزمون ورودی دانشگاه کمیته بررسی و ارزیابی دائمی وضع آموزش در کشور سازمان دانش‌آموزی جمهوری اسلامی ایران مرکز تألیف و ترجمه و نشر آثار هنری هیئت حمایت از کرسیهای نظریه‌پردازی ✳️نهادها کمیسیون مشورتی شورای عالی انقلاب فرهنگی هیئت نظارت و ارزیابی فرهنگی و علمی شورای عالی انقلاب فرهنگی هیئت نظارت و بازرسی شورای عالی انقلاب فرهنگی مرکز دریافت گزارش عملکرد دستگاه‌های مشمول اصل ۵۰ اصول سیاست فرهنگی کشور ✳️شوراهای اقماری وابسته شورای توسعه فرهنگ قرآنی (مصوبه جلسه ۶۴۳ شورای عالی انقلاب فرهنگی) شورای گسترش زبان و ادبیات فارسی شورای عالی برنامه‌ریزی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شورای عالی جوانان شورای فرهنگ عمومی شورای عالی اطلاع‌رسانی شورای عالی آموزشهای علمی - کاربردی شورای پژوهشهای علمی کشور شورای عالی برنامه‌ریزی وزارت علوم، ✳️ تحقیقات و فناوری شورای هدایت استعدادهای درخشان شورای تدوین کتابهای تعلیمات دینی مدارس شورای تغییر بنیادی نظام آموزش و پرورش شورای نظارت بر ساخت، طراحی، واردات و توزیع اسباب بازی کودکان شورای هماهنگی تشکل‌های دانش آموزی شورای نظارت بر انتخاب، ساخت و نصب مجسمه و یادمان در میدان‌ها و اماکن عمومی شورای اسلامی شدن مراکز آموزشی[ شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده 🆔 @cultural_governance
📝 مطالعه بیشتر | آشنایی با موضوع «شورای عالی انقلاب فرهنگی» در بیانات رهبر انقلاب 🔸«فلسفه‌ وجودی شورای عالی انقلاب فرهنگی، فهم و تبیین و تثبیت و انفاذ ماهیت فرهنگی انقلاب اسلامی و بازآرایی مداوم و پایش پیشرفت‌های فرهنگی کشور متناسب با ظرفیت‌ها و شایستگی‌های عظیم ایران اسلامی و انقلابی است.» ۱۳۹۳/۰۷/۲۶ ⬅️ ۲۳ آبان ماه ۱۴۰۰ رهبر انقلاب طی حکمی با انتصاب اعضاء شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، شاکله و آرایش عمومی فرهنگ بر اساس «نظم و محتوای » را یگانه وسیله‌ی مصون‌سازی در برابر هجوم فرهنگی و رسانه‌ای بیگانگان دانستند. پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR به همین مناسبت، مجموعه فیش‌های بیانات حضرت آیت‌الله خامنه‌ای درباره‌ی «» را منتشر می‌کند. موضوعاتی چون: جایگاه ساختاری شورای عالی انقلاب فرهنگی، مطالبات مهم رهبر انقلاب از این شورا، الزامات ایفای نقش موثر این شورا در روند برنامه‌ریزی کلان فرهنگی کشور و... مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. در بخش «جملات برگزیده» هم جملات کلیدی و مهم حضرت آیت‌الله خامنه‌ای درباره‌ی این موضوع آورده شده است. دسترسی: ↙️↙️ فیش‌های موضوعی «شورای عالی انقلاب فرهنگی»: https://farsi.khamenei.ir/newspart-index?tid=1583&npt=12#103892 فیش‌های جملات برگزیده‌ی «شورای عالی انقلاب فرهنگی»: https://farsi.khamenei.ir/newspart-index?tid=1583&npt=2#44781 🆔 @cultural_governance
✅ آغاز فعالیت سایت مرکز رصد فرهنگی کشور 🔹سایت مرکز رصد فرهنگی کشور وابسته به پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات وزارت ارشاد به نشانی https://ircud.ir در دسترس پژوهشگران قرار گرفت. 🔹رصد در حوزه‌های گوناگون شامل: «فضاهای فرهنگی»، «تولید فرهنگی»، «مصرف فرهنگی»، «بازنمایی فرهنگی»، «ارزش‌ها و نگرش‌ها» و «سیاست‌ها و سازمان‌های فرهنگی» از بخش های این سایت است. 🆔 @cultural_governance
🖌مهدی گلشنی، عضو اسبق شورای‌عالی انقلاب فرهنگی سال1398 کدهای حکمرانی فرهنگی 🔸شورا عالی انقلاب فرهنگی تحلیل درستی از وضعیت فرهنگی جامعه ندارد و هرکس کار خود را انجام می‌دهد 🔸متاسفانه در شورای‌عالی انقلاب فرهنگی هیچ‌طرحی برای حل مشکلات موجود ارائه نشده و هر یک از اعضا برای خود کار می‌کنند، بدون آنکه هیچ‌هماهنگی‌ای وجود داشته باشد. 🔸فرض کنید زیباترین قانون را هم بنویسید و دست دبیران یا اساتید دانشگاه بدهید که اعتقادی به این قوانین ندارند. معلوم است که آنها کاری به قوانین ندارند و کار خود را انجام می‌دهند 🔰شورای‌عالی انقلاب فرهنگی رصد نکرده است و از وضع بد فرهنگی در جامعه، در دانشگاه‌ها و در مدارس خبر ندارد. اگر اعضا می‌دانستند که چه خبر است آرام و قرار نداشتند. اصل ماجرا این است 🔰بارها پیشنهاد کرده‌ام که سالانه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی یکی دو جلسه با نخبگان دانشگاهی داشته باشد تا آنها بتوانند مسائل مبتلابه خود را به اعضا انتقال دهند و با این کار دغدغه‌ها بیشتر می‌شود. 🔰شما مصوبه‌ای درباره حیات طیبه بگذرانید، در حالی که اصلا مقدمات قضیه در جامعه نیست. بعد هم تعیین کنید که می‌خواهیم در سال 1404 افق ایران اینچنین باشد و ایران به این جایگاه برسد. نخیر، باید بررسی کنند با این شرایط آن افق فراهم می‌شود یا خیر؟ 🔹در درجه اول به حاشیه رفتن شورای‌عالی انقلاب فرهنگی به خاطر منطبق نبودن تحلیل اعضا با واقعیت‌های موجود است. 🔹البته در سال‌های اخیر و در دولت اخیر آن اهمیتی که باید به شورای‌عالی انقلاب فرهنگی بدهند، داده نمی‌شود. جلسات شورا بی‌وجه تعطیل می‌شود اما من مقصر را خود شورای‌عالی انقلاب فرهنگی می‌دانم. برای اینکه آنها نباید اصلا آرام بگیرند و وقتی دولت این‌طور برخورد می‌کند باید یک فکر اساسی کنند. 🔹دکتر گلشنی در پاسخ به این سوال که آیا حضور سران قوا و اعضای حقوقی کمکی به اجرای مصوبات کرده است یا خیر، گفت: «ظاهرا توجیه حضور اعضای حقوقی همین است اما واقعیت امر چیز دیگری است.» 🔅واقعیت این است که اختیارات سران قوا و اعضای حقوقی شورا بر مصوبات شورای‌عالی انقلاب فرهنگی می‌چربد و با وجود آنکه رهبری بارها تاکید کرده‌اند که مصوبات این شورا لازم‌الاجراست، دولت برخی مصوبات شورا را ابلاغ نمی‌کند. 🔅شورای‌عالی انقلاب فرهنگی باید اطلاعات دسته اول از دانشگاه‌ها و وضعیت فکری جامعه فراهم کند. چند سال پیش گزارشی از وضعیت فرهنگی 12 دانشگاه، چه شهرستانی و چه تهرانی، را در جلسه شورا ارائه کردم و انحرافاتی را که در این دانشگاه‌ها وجود دارد، مطرح کردم، ولی هیچ‌توجهی به آنها نشد. 🔅به هر حال به نظر می‌رسد که عامل تشریفاتی شدن جایگاه شورای عالی انقلاب فرهنگی این است که اولا هماهنگی لازم میان اعضا وجود ندارد و ثانیا تحلیل‌هایی که از شورای‌عالی انقلاب فرهنگی بیرون می‌آید با واقعیت‌های فرهنگی جامعه و دانشگاه مطابق نیست. 🆔 @cultural_governance
🖌سینا کلهر، استاد دانشگاه و معاون وزیر ورزش و جوانانکدهای حکمرانی فرهنگی 🔸سندنویسی، حضور در عرصه فرهنگ نیست 🔸 اصل انقلاب فرهنگی که به ماهیت این شورا بازمی‌گردد، تا شأن و اعتبار قانونی تصمیمات آن، رابطه این شورا با دولت‌ها و سایر نهادهای فرهنگی، ضعف تصمیم‌گیری در شورا یا ضعف در نفوذ تصمیمات آن و فقدان ضمانت اجرا، یا حتی میزان جدیت اعضا برای حضور در جلسات، نقد رویکرد و عملکرد شوراهای اقماری آن مانند شورای تحول در علوم انسانی، نقد سندنویسی و اسناد تدوینی آن (اعم از نقشه جامع علمی کشور، سند تحوّل بنیادین آموزش‌وپرورش، سند مهندسی فرهنگی و...) که مطرح‌کنندگان آنها گاه از اعضای همین شورا بوده‌اند و... ازجمله این بحث‌ها و نقدهاست. 🔸بالاترین نهاد متولی و پاسخگوی حوزه فرهنگ، شورای‌عالی انقلاب فرهنگی است. درنتیجه همه وضعیت فرهنگی جامعه چه خوب و چه بد به عملکرد شورای‌عالی انقلاب فرهنگی برمی‌گردد. 🔹به‌دلیل رویه و مشی شورای‌عالی انقلاب فرهنگی و به‌خاطر ساختار شورایی و به‌خصوص به‌خاطر اینکه اعضای شورای‌عالی انقلاب فرهنگی عمدتا به‌صورت پاره‌وقت در شورا حضور دارند -و شاید دغدغه و مشغله اصلی و اساسی آنها مساله سیاستگذاری فرهنگ و علم و تکنولوژی نیست-، می‌توان گفت که اساسا شورای‌عالی انقلاب فرهنگی جز تصویب سند‌هایی که هیچ‌وقت اجرا نشدند و نقش موثری نداشتند 🔹اگر امروز از شورای‌عالی انقلاب فرهنگی مطالبه‌ای در حوزه فرهنگ صورت گیرد، خواهند گفت ما سند‌هایی را تصویب کرده‌ایم. -فارغ از اینکه این اسناد قابل‌اجرا بودند یا نبودند و اگر اجرا می‌شدند، وضع بهتری داشتند یا نه- اما همین که سندی تصویب شده و اجرا نشده یعنی جریان شورا در کل خارج از جریان تحولات اجتماعی و فرهنگی جامعه بوده است 🔹شورا هیچ‌گاه نیامده و به این فکر نکرده که شاید اشکال در رویه سندنویسی است و شاید رویه سندنویسی رویه مناسبی برای حضور در عرصه فرهنگ نیست که به حاشیه رفته و از تحولات فرهنگی جامعه کنار مانده است. 🆔 @cultural_governance
🖌سینا کلهر، استاد دانشگاه و معاون وزیر ورزش و جوانان کدهای حکمرانی فرهنگی 🔸اگر ما سابقه شورا و تاریخ شورا و رویه‌هایی که در شورا وجود داشت و چشم‌انداز‌ها و رویکرد‌های شورا را نقد و بررسی و ارزیابی نکنیم، مسیر گذشته تداوم می‌یابد که نتیجه ندارد! 🔸نباید هیچ طرح تحولی از شورا پذیرفته شده باشد مگر اینکه گذشته شورا و پیشینه آن به شکل آشکاری مورد ارزیابی قرار گرفته باشد و نقاط‌ضعف و نقاط‌قوت آن مشخص شده باشد و معلوم شود که دستاورد‌های آن چه بوده و بعد براساس این می‌توانیم مسیر آینده شورا را مشخص کنیم. 🔸نمی‌شود براساس یک دیدگاه استعلایی انتزاعی بگوییم مصوبات شورا به این دلیل اجرایی نشده است که دیگران –به‌دلیل نبود ضمانت اجرا- اعتنایی به مصوبات شورا نداشتند. ♻️مسیر تحول فرهنگی ما را به‌راحتی به این چشم‌انداز می‌رساند که قوه چهارمی به شکل رسمی یا غیررسمی در کشور شکل می‌گیرد که قوه فرهنگ خواهد بود. ♻️فرهنگ در اقتصاد و سیاست و جامعه تنیده شده است و در واقعیت اجتماعی همان تعبیر «فرهنگ مانند هوا است»، وجود دارد. فرهنگ در تمام این قلمرو‌ها حضور دارد و نمی‌توان آن را جدا کرد و سازوکار مستقلی برای آن درنظر گرفت. ♻️در برخی حوزه‌های فرهنگ، مثل حوزه تولید معنا می‌توان مستقل و متمرکز شد، همان‌طور که تا همین امروز هم مستقل بودند. مثلا در بخش تولید معانی چه در حوزه کتاب و چه موسیقی و سینما و تلویزیون و بقیه مواردی که به این حوزه نزدیک هستند، ما تمرکزی نهادی داریم و چه‌بسا یکی از اشکالات اساسی نظام تولید معانی ما که در حیات اجتماعی‌مان تداوم پیدا نمی‌کند، همین باشد که این قلمرو انتزاعی شده است و عمدتا چون از پول نفت تغذیه می‌کند رابطه خود را با جامعه از دست داده است.هست ولی نیست! هست از این جهت که در شکل کتاب و فیلم سینمایی و در شکل سریال و موسیقی تولید می‌شود اما می‌بینیم که قدرت رقابت در بازار جامعه را ندارد. 🔰کتاب‌های دیگری که به‌عنوان آثار فرهنگی زرد شناخته می‌شوند و فیلم‌های سینمایی خارجی و غیررسمی و موسیقی‌های دیگری که خارج از این چارچوب و خارج از این نهاد رسمی تولید شده‌اند، مصرف بیشتری دارند. آثار و محصولات تولیدشده فرهنگی که اتفاقا نه از نهاد‌های رسمی مجوز دارند و نه حمایت مالی شده و نه در اینجا تولید شده‌اند، در جامعه بیشتر مصرف شده و می‌شوند و همان‌ها هم با واقعیت جامعه و با وضع اقتصادی و سیاسی جامعه نسبتی دارند. 🆔 @cultural_governance
🖌سینا کلهر، استاد دانشگاه و معاون وزیر ورزش و جوانان کدهای حکمرانی فرهنگی 📌شورای عالی انقلاب فرهنگی بروکراتیک‌تر می‌شود و بیشتر بر رویه‌های حقوقی و اداری اصرار می‌کند و تلاش خواهد کرد با تمرکزگرایی و افزایش قدرتی که دارد، زیرساخت حقوقی لازم برای اجرایی ساختن یا اعمال از بالا به پایین مصوبات خود را فراهم کند، لذا نتیجه مشخص است 📌شورای انقلاب فرهنگی یک عنصر از دولت است و اگر تمام قدرت آن را نیز در اختیار داشت به‌دلیل تحولات تکنولوژی‌های ارتباطی و تاثیری که این تکنولوژی‌های ارتباطی بر فضای عمومی جامعه و بر استقلال جامعه مدنی در مقابل دولت گذاشته و قدرت جامعه را دربرابر نقش‌آفرینی‌ها و کنش‌های رسمی دولت افزایش داده است، این به شکل آشکاری قدرت دولت را در حوزه فرهنگ تحت‌تاثیر خود قرار داده است. من نمی‌گویم کاملا به صفر رسانده و بی‌اثر کرده ولی شکل آن را بسیار متفاوت و در ثانی قدرت تاثیرگذاری دولت را کم کرده است 📌ارتباطات و تکنولوژی‌های ارتباطی که بین کشورها و فرهنگ‌های مختلف ایجاد شده، مرزهای فرهنگی و جغرافیایی به‌شدت کمرنگ شده و عملا نوعی درهم‌آمیختگی جهانی به شکل شدیدتری با نقش‌آفرینی گروه‌های مردمی صورت گرفته و به‌لطف شبکه‌های مجازی کاملا امکان تعامل گروه‌های مختلف مردم با هم به‌وجود آمده است. 🔸مصداق ساده‌اش کامنت‌گذاری و واکنش نشان دادن به پست‌های فوتبالیست‌های مختلف است که مردم عادی این کار را انجام می‌دهند یا کارهایی را که چهره‌های هنری و ورزشی گاهی در مورد یک اتفاق نشان می‌دهند و تعاملی را بین گروه‌های مردمی کشورها شکل می‌دهند. این هم تاثیراتی جدی بر نقش‌آفرینی ما در حوزه فرهنگ داشته است. 🔸بروکراتیک شدن شورای عالی انقلاب فرهنگی و استفاده از روش‌های اداری باعث می‌شود همچنان کمتر به نقش این تحولات توجه کنیم و این عناصر و اتفاقات مهم در حوزه فرهنگ را نبینیم که این در تصمیم‌گیری‌های ما نتایج زیان باری در حوزه فرهنگ به‌همراه خواهد داشت. این عناصر باید دیده شود و موردتوجه قرار بگیرد ولی انتخاب رویه بروکراتیک و تشدید و تعمیق رویه گذشته همین نتایج را به‌بار می‌آورد. 🔰عناوین مصوبات مطرح‌شده در جلسات شورا نشان می‌دهد که شورا بیشترین توان خود را در تصویب آیین‌نامه‌ها، اصلاح آیین‌نامه‌های قبلی، تایید انتخاب روسای دانشگاه‌ها، انتخاب اعضای شوراهای مختلف وابسته به شورا و ... صرف می‌کند و درمجموع می‌توان گفت که بیشترین وقت شورا، صرف تایید و رد روسای دانشگاه‌های کشور می‌شود 🔰نقشه جامع علمی کشور نوشته ‌شده و مورد تایید قرار گرفته و حداقل نقدی جدی در مورد آن انجام نگرفته است. چه‌بسا گفته شود این نقشه به بروزرسانی نیاز دارد و برخی از بخش‌ها کلی و غیرراهگشاست و همه این موارد را می‌توان بررسی کرد 🔰قاعده‌ها و ضابطه‌گذاری‌هایی که شورای عالی انقلاب فرهنگی برای نهاد علم انجام داده تاثیرگذار بوده و ما باید شکل رابطه‌ها و ضابطه‌ها را بررسی و ارزیابی و نقد کنیم 🆔 @cultural_governance