eitaa logo
حکمرانی فرهنگی
4.3هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
205 ویدیو
357 فایل
📚اولین میکرورسانه حکمرانی و سیاستگذاری فرهنگی 🗂مرکز گفتمان سازی و تسهیل گری مسائل فرهنگی 👤روابط عمومی: @admin_activism ۴۴۸۸ گروه اندیشه ورزی حکمرانی فرهنگی👇 https://eitaa.com/joinchat/683213486Ce83398f890
مشاهده در ایتا
دانلود
✅غرب پنج مرحله حکمرانی را طی کرد است اول: حکمرانی هرمی با رویکردی مستبدانه و ارباب و رعیتی و اقتدار مطلق و بی قید و شرط که منجر به توزیع ظلم و جور در مردم شد. دوم: حکمرانی بازاری از طریق تفکیک قوا؛ گرچه تقسیم قدرت با این الگوی حکمرانی شکل گرفت؛ اما اختاپوس قدرت‌ها، جایگزین حکمرانی هرمی شد و در واقع اقتدار ظلم و جور توزیع گردید. ۸ سوم: حکمرانی حزبی؛ این الگو توانست احزاب متعدد و شفاف را با اساس نامه و مرام نامه و برنامه ریزی‌های تعریف شده در جامعه تشکیل دهد و مردم با تفکر و اراده به انتخاب حزب محبوب خود اقدام کنند؛ لکن قدرت اقتصادی در مدیریت احزاب، دوباره توزیع ظلم و جور را به شکل دیگری رهبری کرد. چهارم: حکمرانی با رویکرد جامعه مدنی؛ در این الگو، علاوه بر احزاب، تشکل‌های دیگر و مستقل از دولت مانند ngo ها و سندیکاها شکل گرفت و توزیع قدرت‌های سیاسی و اقتصادی و فرهنگی و مشارکت مردمی توسعه یافت؛ لکن نقش اختاپوس اقتصادی و سیاسی و فرهنگی در مدیریت تشکل‌های مستقل از دولت، نقش مشارکت واقعی مردم را کاهش داد. پنجم: حکمرانی فضای مجازی و رسانه‌ای؛ این الگو به نوعی بازگشت به حکمرانی هرمی اقتدارگرای ظالمانه است؛ اما با ابزار رسانه و فضای مجازی و هوش مصنوعی که می‌تواند هم نیازسنجی کند و هم نیازسازی انسانها را به دست گیرد و با مدد هوش مصنوعی به مدیریت هوش طبیعی انسانها بپردازد و آدمیان را چون خیمه شب بازی، مختال فخور سازد و جبر اجتماعی رسانه‌ای پدید آورد. مردم در این الگو مشارکت دارند و حتا مشارکت حداکثری، اما با میل خود، ظلم و جور و فساد و اسارت را پذیرا می‌شوند. فرهنگ برهنگی و‌ برده‌داری مدرن را با تخیل و نسبی گرایی و تناسخ هویتی می‌پذیرند. بشر امروز گرفتار چنین حکمرانی گردید. این حکمرانی، مسلمان و غیرمسلمان و انقلابی و غیرانقلابی و اصول گرا و اصلاح طلب و رزمنده و شرمنده نمی‌شناسد و همه را اسیر حکمرانی رسانه‌ای می‌کند. 🖍مهدی یار 📢 ایتا | تلگرام | بله 🆔@cultural_governance
سینماها روز گذشته ۲.۵ میلیارد فروش داشتند 🔻روز سه شنبه هفته گذشته پرمخاطب‌ترین روز سینما در ۶ ماه گذشته بود که بالغ بر ۸۰ هزار نفر به سینماهای کشور رفتند و سینماها بیش از ۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان فروش کردند؛ این رقم بعد از ناآرامی‌های اخیر قابل توجه بود. 🔻نکته جالب این هفته فروش خوب روز گذشته بود که سینماهای کشور ۲ میلیارد و نیم فروش کردند و ۶۵ هزار و ۳۵۷ نفر به سینماها رفتند. این رقم نسبت به فروش جمعه دو هفته قبل که سینماها ۱ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان فروختند نشان دهنده افزایش مخاطبین سینما بوده است. 📢 ایتا | تلگرام | بله 🆔@cultural_governance
🔻قصّۀ غم‌انگیز شورای‌عالی انقلاب فرهنگی (۳): «سازمان اداری» یا «قرارگاه جنگی»؟! 🖊 مهدی جمشیدی ۱. شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، همچون «قوّۀ عاقلۀ فرهنگی» عمل نمی‌کند؛ یعنی تکیه‌گاه «تفکّر فرهنگی» نیست و کسی از این جهت، به شورا ارجاع نمی‌دهد و آن را معتبر و وزین نمی‌انگارد. اگر هم ارجاعی صورت می‌گیرد، از جنبۀ «قانونی» است نه از جنبۀ «معرفتی». پس سویۀ قانونی آن بر سویۀ معرفتی‌اش تقدّم یافته است. این شورا، همانند چشمۀ جوشان «مسأله‌پردازی فرهنگی» و «راه‌حل‌یابی فرهنگی» عمل نمی‌کند و رودخانۀ خروشان «اندیشه‌ورزی فرهنگی» نیست. باید «عقل فرهنگیِ انقلاب» باشد، امّا چون هم تولید نظری و زایش معرفتی ندارد و هم بی‌عمل یا کم‌عمل به کناری نشسته است، نه حکم «عقل» را دارد و نه حکم «دست و پا» را. گویا نیست و حیاتش، صوری و نمادین است. هستی‌اش، بی‌کارکرد شده است و از هویّت نخستین و رسالت اوّلیّه‌اش فاصله گرفته است. ۲. شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، هدایت و راهبری فرهنگی را در «سندنویسی»، منحصر و خلاصه کرده است. ازاین‌رو، فاعلیّتش، نه‌تنها «رقیق» و «ناچیز» است، بلکه «تک‌بعدی» است. تصوّر کرده که مجموعۀ بایدها و نبایدهایی که می‌نویسد، همۀ آن مسئولیّت تاریخی‌ای است که بر عهده دارد و آن‌گاه باید به کناری بنشیند و جریان‌یافتن خودبه‌خود این سندها را نظاره کند. این شورا برای تحقّق سندها، فریاد نمی‌زند و گریبان چاک نمی‌دهد؛ چون پنداشته است که باید بگوید و بگذرد، نه این برای مقام «تحقّق» و «تعیّن» نیز مبارزه کند. اهل قیام و اقامه نیست؛ سندهایش «اقامه» نمی‌شوند و چون سندنویسان، «قیام‌گر» نیستند. به‌این‌ترتیب، به مجموعه‌ای از «آرمان‌های معلّق» و «تجویزهای سرگردان» تبدیل شده است. هنگامی که «تفکّر معرفتی» از «اصلاح اجتماعی»، و «علم ذهنی» از «عمل عینی» فاصله بگیرد، چنین مجموعه‌ای شکل خواهد گرفت که فقط «فضل» دارد نه «فایده». ۳. شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، خود را موظّف به «توجیه» و «همراه‌سازی» کسانی که در روند تصمیم‌هایش نیستند نمی‌بیند و جامعه و نخبگان را «متقاعد» و «هم‌داستان» نمی‌سازد، بلکه انتظار دارد از طریق سندها و طرح‌های آمرانه، همسویی صورت بپذیرد. شورا، «بی‌زبان» و «بی‌توضیح» است و نمی‌کوشد برای تصمیم‌های خود، «استدلال‌پردازی» کند. همچون متفکّران، «برهان» نمی‌آفریند، بلکه همانند قاضیان، «حکم» می‌راند. ازاین‌رو، ماهیّت «حُکمی» دارد نه «حِکمی». یا همگان را هم‌نظر با خویش قلمداد کرده است و یا اعتنایی به نظرات مخالف نداشته و تصوّر کرده که چون بر مسند حاکمیّتی نشسته، بی‌نیاز از دلیل است و همین که بگوید باید بشود. هنوز درنیافته که «شدن‌های فرهنگی»، آمرانه و تحکّمی نیستند، بلکه جوششی و درون‌خیز هستند و باطن آدمی نیز با تبیین و توضیح و استدلال، تسلیم می‌شود. ۴. شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، «حضور میدانی» ندارد و فرهنگ را در متن زندگیِ واقعی نمی‌بیند؛ چنان‌که به گزارش‌های آماری بسنده می‌کند و از مواجهات مستقیم و مشاهدات عینی، بی‌نصیب است. با پرسه‌زنی فرهنگی، بیگانه است و در میان مردم و هم‌سخن با توده‌ها نیست. با جلسات بسته و محافل خودمانی و فضاهای گل‌خانه‌ای خو گرفته و صحنۀ واقعیِ بازی فرهنگ را به حال خویش رها کرده است. هدایتش، «از راه دور» است و اتاق فرماندهی‌اش فرسنگ‌ها از خطّ مقدّم فاصله دارد. این قرارگاه، دستور هیچ عملیاتی را صادر نمی‌کند؛ چون همچنان احساس نکرده که جنگی درگرفته که بستر اصلی‌اش فرهنگ است. گمان می‌برد که شرایط عادی هستیم و صلح برقرار است. ازاین‌رو، «کنش عینی» و «فاعلیّتِ اجتماعی» ندارد و در چالش‌های کلانِ فرهنگی، خاموش و بی‌عمل است. شورا به ‌صورت جمعی، هیچ‌گونه «موضع‌گیریِ تفصیلی و تحلیلی» ندارد و نسبت به رویدادها، واکنشی از خود نشان نمی‌دهد. ۵. شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، از «گروه‌های خودجوش فرهنگی»، غافل است و ارتباطی با «بدنۀ فعّال فرهنگی» ندارد؛ چراکه منطقۀ کنش خود را فقط سازمان‌های رسمی تصوّر کرده است. هویّتش مبتنی بر روایت «دیوان‌سالارانه» از فرهنگ است و تنها چشم به «سازمان‌های فرهنگی» دارد و عناصر دیگری را وارد در معادلات نمی‌کند. نیروها و گروه‌های غیررسمی، رنگ صحن شورا را ندیده‌اند و تحلیل‌ها و تجویزهای‌شان شنیده نشده است. هر چند کفایت فرهنگی‌شان، غیر قابل مقایسه با شورا است، امّا سهمی از قدرت ندارند و صدای‌شان شنیده نمی‌شود. البتّه این بخش محذوف و مغفول، توقع هدایت‌گری از شورا ندارد، چون به‌خوبی می‌داند که شورا چنین بضاعتی ندارد و در کار خویش نیز مانده است، امّا دست‌کم می‌شد از این ظرفیّت بیرون از قدرت بهره گرفت و شورا را به یک نهاد مردمی و مشارکتی تبدیل کرد و درهای آن را به روی عرصۀ عمومی گشود. 📢 ایتا | تلگرام | بله 🆔@cultural_governance
🔴⚡️ بیانات رهبر فرزانه انقلاب در دیدار با مسئولین سازمان تبلیغات اسلامی 🔺تبیان این اینفوگرافیک را از دیدار امروز رهبر انقلاب با مدیران سازمان تبلیغات و حوزه هنری تهیه کرده. 🔺جمعی از مدیران سازمان تبلیغات و حوزه هنری ظهر امروز شنبه ۲۸ دی با رهبر انقلاب دیدار کردند. 📢 ایتا | تلگرام | بله 🆔@cultural_governance
📌 💢 چند ماهی است که کشور با بحران هایی مواجه شده است که ریشه در فرسوده بودن ساختار های مختلف دارد از جمله ساختار های . ⭕️ حتی درباره ی مسئله حجاب و عفاف که تقریبا بهانه ی بود برای ظهور بحران های مختلف ، یکی از کم کار ترین ساختار ها ، ساختار های فرهنگی می باشد البته این کم کاری خلاصه نمی شود در مسئله حجاب و عفاف بلکه تمام امور را شامل است. ⭕️ به عنوان نمونه شورای عالی انقلاب فرهنگی در سنوات مختلف در حوزه عفاف و حجاب مصوباتی داشته و برای بخش‌های مختلف حاکمیتی وظایفی را تصویب نموده که لازم الرعایه و لازم الاجر بوده است. ⭕️ دستگاه‌های ۲۶ گانه تکالیف محوله خودشان را در اجرای سند تحول مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی به خوبی انجام نداده اند یا اینکه ساختار های فرهنگی همچون عقیدتی ها ، نهاد رهبری ها ، حوزه علمیه ها ، تبلیغات اسلامی ها ، ستاد اقامه نماز جمعه ها ووووو هزاران ارگان دیگر ، فرهنگ را بدون فهم به قتلگاه برده اند!! ⭕️ و اگر ورودی در فرهنگ داشته اند با رویکرد تقلیل گرایانه بوده است از این مقدمات پیش گفته مشخص می شود که بازبینی و بازسازی در دیدگاه ها ، ساختار ها و نهاد های فرهنگی امری ضروری است! ⭕️ فرهنگ باید به عنوان یک علم مجزا در حوزه مورد بحث قرار بگیرد و برنامه ها و نمودها بر اساس این علم و نظریه های آن سنجیده و مهندسی شوند ، امروز ساختار های فرهنگی کشور مثل سایر ساختار ها در گیر بی برنامگی و حتی بی سوادی می باشد! ⭕️ ایران عزیز اگر نتواند خود را بازسازی و بازبینی کند ، توسط فرهنگ های هژمونی طلب دیگر به انزوا و حتی انحطاط کشانده خواهد شد. ________________________________ ⚠️ البته مدیریت فرهنگ از عالی به دانی نگاه واقع بینانه ی نیست لذا باید در نگاه خودمان نسبت به امر فرهنگی بازبینی اساسی نماییم . 📢 ایتا | تلگرام | بله 🆔@cultural_governance
🔴 آیا با ۳۱۳ نفر میشود قیام کرد ؟ 🔵 در مقاله‌ای که اندیشکده یهودی جینسا به تازگی چاپ نموده، عنوان کرده است: 🌕 وقتی یک ژنرال ایرانی شیعه به نام "قاسم سلیمانی" می‌تواند ارتشی نیم‌سری و نیم‌نظامی چریک را در سطح خاورمیانه آماده سازی و تا آمریکای جنوبی و افریقا گسترش دهد که هیچ ارتشی درسطح جهانی تاب مقابله با آن را نداشته باشد، یا وقتی در مانورها بهترین ارتشهای جهان همچون ارتش آمریکا و اسرائیل مقابل آنها قرار می‌گیرند، به سمت نبرد فرسایشی پیش می‌روند و در نهایت درمانده و خسته، یا باید آتش‌بس استراتژیک، و یا شکست مذبوحانه را پذیرا باشند، می‌توان گفت: اگر در سطح جهانی فقط ۱٠٠ نفر نه ۳۱۳ نفر، از این چنین افرادی را شخصی در اختیار داشته باشد می‌تواند، ادعای رهبری و حکومت بر کل گیتی را داشته باشد!!! 🔺 همین اندیشکده عنوان کرد: در زمانی که "داعش" به کردستان عراق یورش برد، کردستان عراق ۹٠ هزار نیرو و انواع سلاح‌های سبک، نیمه‌سنگین، و سنگین را در اختیار داشت، که در عرض فقط چند ساعت شکست خورد! و ناچاراً در آخرین لحظات سقوط، دست به دامان سردار ایرانی "حاج قاسم سلیمانی" شدند، او فقط با ۴٠ نیرو برای مقابله با اشغالگران داعشی وارد کردستان عراق شد، خودِ سرکرده کردهای عراق "آقای بارزانی" می‌گوید: وقتی او و چهل نیرویش را دیدم، پاهایم سست شده بود و گفتم: فقط همین چند نفر؟! اما وقتی خبر حضور "حاج قاسم" به گوش داعشی‌ها رسید، در نهایت ناباوری دیدیم که با شنیدن خبر حضور "حاج قاسم"، چند کیلومتر عقب نشینی استراتژیک نمودند! جالب آن‌که این چهل نفر، هر کدام متخصص یک قسمت از امور نظامی بودند؛ مثل: ▪️ اطلاعات، ▪️ خمپاره انداز، ▪️ بی‌سیم‌چی، ▪️ نقشه خوان، ▪️ طراح جنگهای درون شهری، ▪️ طراح جنگهای چریکی و شبانه، ▪️ طراح جنگهای نامنظم و خط شکن ▪️ و... بعد از پیروزی بر "داعش" بود که بارزانی می‌گوید: تازه فهمیدم چرا همه جا صحبت "لشکر یک نفره" در میان است! ما با ۹٠ هزار نیرو در چند ساعت شکست خورده بودیم و "کردستان عراق" طومارش داشت در هم می‌پیچید، ولی یک نفر با ۴٠ نیروی زبده ، داعشِ تا بن دندان مسلح را عقب راند و کردستان را باز پس گرفت! آری وقتی خداوند وعده منجی را با حضور۳۱۳ یار می‌دهد، منظورش من و امثال من نخواهد بود، بلکه آنانی که در خود باوری به اعلا درجه رسیده باشند و خداوند را با چشم دل مشاهده کرده باشند، آنچنان فرماندهی و سربازی کنند که از صفر تا صد سربازی تا فرماندهی آنان فاصله‌ای کمتر از دو چشم از هم باشد، سر سپرده و تابع امر ولی زمانه خویش. 🔹 وقتی سردارانی از جنس شهدا، تابع امر ولی فقیه و همسو با آرمان‌های والای مهدوی همچون سلیمانی‌ها هستند، آن زمان به این ادراک خواهیم رسید.که با ۳۱۳ نفر می توان در زیر پرچم امام زمان(ع) دنیا را از تمام امراض، گرفتاری ها وبی عدالتی ها نجات داد. 📢 ایتا | تلگرام | بله 🆔@cultural_governance
"به بهانه مطالبه اخیر رهبر معظم انقلاب در عرصه فرهنگ" شناخت دقیق نقاط ضعف؛ پیش نیاز درمان به گزارش "فکرت"، یکی از مطالبات جدی رهبر معظم انقلاب در دیدار چندی پیش اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی با ایشان، تأکید بر لزوم شناخت دقیق ضعف‌های فرهنگی بود. به نظر می‌رسد که ما تا زمانی اشرافیت خوبی نسبت به این قضیه پیدا نکنیم، نخواهیم توانست تحول مطلوب در عرصه فرهنگی را رقم بزنیم؛ تحولی که اگر محقق شود، بی‌گمان آثار و پیامدهای مبارک آن دامن گیر اقتصادمان نیز خواهد شد و ایضاً زمینه ساز تحولی ارزشمند در عرصه‌های سیاسی و اجتماعی و ... هم می‌شود. یکی از عمده‌ترین ضعف‎های فرهنگی کشور از نگاه سکاندار انقلاب، ضعف در ساختارهای فرهنگی است. به همین خاطر ایشان برای چندین بار در همین دیدار، خواستار اهتمام نهادها و دستگاه‌های فرهنگی نظام از جمله شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی کشور شدند. این بازسازی و اصلاح البته به صرف شعار و برگزاری جلسات سخنرانی و همایش‌های متداول میسر نمی‌شود هر چند که پیش نیازش همین هم اندیشی‌ها و چاره جویی‌هاست اما بیش از هر چیز، محتاج دغدغه‌مندی، همت و اراده مضاعف و عزم جدی برای اجرای صحیح برنامه‌های تحولی است. بی شک یکی از نقاط ضعف عمده ما در عرصه فرهنگی، ناظر به عدم استفاده مطلوب و حداکثری از ظرفیت تشکل‌های مردمی در این وادی است، کما این که مقام معظم رهبری نیز از شورای عالی انقلاب فرهنگی خواستند "با هدایت صحیح هزاران تشکل مردمی که در کارهای فرهنگی متنوع و گسترده‌ای فعالیت دارند، زمینه‌ساز شکل‌گیری حرکت عمومی در مقوله‌های مهمی همچون گسترش فرهنگ قناعت و عدم اسراف شود." بهره گیری از این توانمندی و به فعلیت درآوردن آن، مستلزم نقشه راهی به منظور هدایتگری صحیح است و گرنه بدون برنامه و نقشه راه نخواهیم توانست به اهداف مدنظر در ساحت فرهنگ نائل شویم. آن چه حائز اهمیت است این که بدانیم شناخت دقیق نقاط ضعف، پیش نیاز درمان و چاره جویی برای حل معضلات فرهنگی است و تأکید رهبر عزیزمان بر این مسأله ، مؤید اهمیت فوق العاده این بحث کلیدی است. 🖋سید محمدمهدی موسوی، از اعضای هیئت تحریریه فکرت 📢 ایتا | تلگرام | بله 🆔@cultural_governance
🔻عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی در گفت‌وگو باحوزه: حجت‌الاسلام‌والمسلمین لیالی: با توجه به جایگاه بسیار مهم شورای عالی انقلاب فرهنگی در حال حاضر به شدت نیازمند نقد منصفانه و جدّی عملکرد این شورا هستیم. 📎 مشروح گفت‌وگو 📢 ایتا | تلگرام | بله 🆔@cultural_governance
🗂اتمام پرونده 📚بررسی شورای عالی انقلاب فرهنگی 🔰مجموعه حکمرانی فرهنگی با هدف تولید و توزیع محتوای فاخر به دنبال ایفای نقش، در عرصه مسایل کلان فرهنگی می باشد و با ارائه آرای مختلف؛ بدون طرفداری از نظر و جریان خاصی، بدنبال شبکه سازی دانش از طیف های مختلفی فکری بوده است. 📌یکی از پرونده های مورد بررسی در این ایام، بررسی عملکرد شورای عالی انقلاب فرهنگی بوده که می توان مدعی این موضوع شد که نظرات نخبگانی مختلف و بسیاری در این پرونده در سکوهای مجموعه منتشر گردید. 📌شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان قرارگاه اصلی مسایل فرهنگی کشور، نیازمند راهبری عالمانه و عاملانه می باشد و بایستی با سیاستگذاری صحیح و کنشگری های نقطه زن، وضعیت نامبارک امروزی فرهنگ را دستخوش تغییرات انقلابی دهد. 📌فصل انتصاب اقای خسروپناه در این مسند، فرصتی است که ایشان بتوانند با نگاه به ظرفیت های نخبگانی و مردمی ما را به این تغییرات سوق دهد.امیدواریم که ایشان در زمان مسولیتشان بتوانند تحول ملموسی را ایجاد نمایند ✍️از تمامی عزیزانی که نظراتشان را با ما درجریان گذاشتند و اثار خودشان را ارسال کردند کمال تشکر و سپاسگذاری را داریم🙏 📢 ایتا | تلگرام | بله 🆔@cultural_governance
لایحه بودجه سال 1402 با سقف کلی 5261 هزار میلیارد تومان در دولت سیزدهم بسته شده که نسبت به سال جاری حدود 1502 هزار میلیارد تومان و معادل 40 درصد افزایش دارد. در این لایحه در بخش بودجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اشاره شده که برآورد کل هزینه‌ای و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای این وزارتخانه در سال 1402، 6 هزار و 430 میلیارد و 897 میلیون تومان است. برآورد کلی که برای سال 1402 سازمان سینمایی در لایحه بودجه ذکر شده نیز 482 میلیارد و 156 میلیون تومان است. همچنین در بخش اعتبار طرح‌های تملک دارایی سرمایه‌ای دستگاه‌های اجرایی سال 1402، برای «برنامه حمایت و گسترش سینمای ملی و ارتقای دانش و فناوری‌های نوین صنعت سینما» رقم 320 میلیارد و 59 میلیون تومان قید شده است. این رقم سال گذشته 336 میلیارد و 908 میلیون تومان برآورد شده بود. در لایحه امسال همانند سال گذشته به بودجه زیرمجموعه‌های دیگر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش معاونت هنری و نیز تئاتر به طور مجزا اشاره نشده اما برای فصل فرهنگ و هنر برآورد اعتبارات سال 1402، رقم پنج هزارو 812 میلیارد و 396 میلیون تومان در نظر گرفته شده است. 📢 ایتا | تلگرام | بله 🆔@cultural_governance
🔴گزارش مرکز رصد فرهنگی کشور درباره نشاط اجتماعی در ایران 🔸این گزارش، پیمایش‌های انجام‌شده در حوزه نشاط در سه دهه اخیر را رصد کرده و تلاش می‌کند هر دو گروه از پژوهش‌هایی که شادی را به‌صورت مستقیم (میانگین شادی) و غیرمستقیم (میانگین میزان رضایت از زندگی در ابعاد مختلف) ارزیابی کرده‌اند، مدنظر قرار دهد تا به‌واسطه مقایسه نتایج آن‌ها، نمایی جامع از وضعیت شادی و نشاط در ایران ارائه کند. 🔸به همین منظور، ابتدا، گزارش‌های جهانی را که به‌صورت مقایسه‌ای به وضعیت شادی در کشورهای مختلف پرداخته‌اند، مرور می‌کند که در این مقیاس، تعداد ۹ پیمایش در سنجش وضعیت شادکامی کشورها از سال ۲۰۱۲ تا سال ۲۰۲۱ مورد بررسی قرار گرفته است. ♦️دریافت متن کامل گزارش👇 https://ircud.ir/fa/content/283690 | 📢 ایتا | تلگرام | بله 🆔@cultural_governance
عملیات حساس سرگرمی نگاهی به کارنامه شبکه نسیم از بدو تاسیسش نشان می‌دهد که در کنار نقاط قوت و برنامه‌های جذاب و پربیننده‌اش حتما ضعف‌ها و کاستی‌هایی داشته که در دوره مدیریتی تازه، حتما برای رفع آنها اقدامات و برنامه‌های لازم را شاهد خواهیم بود. شبکه نسیم در‌صورت اختصاص یک بودجه مناسب و بالاتر از آن مدیریت صحیح و غیرسیاسی و داشتن روحیه همراهی با هنرمندان بدون امتیازدادن‌های بی‌مورد می‌تواند نقطه قوت شبکه‌های تلویزیونی باشد. «فرهیختگان» به بهانه تغییر مدیر شبکه نسیم، پیشنهاداتی برای تلویزیون دارد: 🔻سرگرمیش یادت نره هرچند در متن انتصاب سرپرست تازه شبکه نسیم هیچ نشانی از «سرگرمی» دیده نمی‌شود و به همان «نشاط» اکتفا شده است، اما اینکه رسانه بدون‌سرگرمی عملا روح و جان ندارد، آنقدر بدیهی است که نیازی به تکرار ندارد. 🔻پرهیز از سلبریتی‌محوری انگار قانون نانوشته‌ای در تلویزیون وجود دارد که حتما برای دیده‌شدن یک برنامه نیاز به یک سلبریتی است و برای تامین میزان دستمزدشان هم حتما اسپانسری وجود دارد و اساسا مشکلی هم وجود ندارد. یک نگاه دقیق به حاشیه‌های برخی از این برنامه‌ها نشان می‌دهد که فرمان این رابطه در دست سلبریتی‌هاست و نه تلویزیون. آنها هستند که هر وقت بخواهند برنامه می‌سازند و هر وقت نخواهند نمی‌سازند و رقم‌هایشان را هم برای هر قرارداد بالاتر می‌برند. فاجعه جایی رخ می‌دهد که اتکای کامل رسانه ملی برای جذب تماشاگرانش به چند چهره محدود می‌شود و آن چهره‌ها هم یا خواسته یا ناخواسته نمی‌توانند برنامه بسازند و دست این رسانه به‌شدت خالی می‌ماند. 🔻تعادل بین خلاقیت و بومی‌سازی اینکه از برنامه‌های موفق خارجی، نمونه‌های ایرانیزه ساخته شود ایده خوبی است، اما این دلیل نمی‌شود که راه‌های خلاقیت و نوآوری در برنامه‌سازی بسته و تنها به این روش بسنده شود. از آن‌سو هم نباید کنداکتور به بهانه نبودن و نساختن برنامه‌های کاملا ایرانی، بومی و خلاقانه خالی بماند. 🔻از «دورهمی» به مسابقه پیش از مهران مدیری، مهراب قاسم‌خانی کارگردانی این برنامه تلویزیونی را برعهده داشت، اما به‌‌دلیل ممنوع‌‌الکار شدنش از قسمت 13 به بعد مدیری کارگردانی را برعهده گرفت. حاشیه از همان ابتدا اطراف این برنامه بود. 🔻برای کودکان و بزرگسالان در «کودک شو» یک مجری از ابتدا تا انتها، مسابقه و برنامه را هدایت می‌کند. یکی از ویژگی‌هایی که این برنامه دارد این است که از کودک تا بزرگسال می‌توانند آن را تماشا کنند و با ژانر خانوادگی تولید شده است. هدف از تولید این برنامه کنار هم قرار دادن فرزندان با والدین‌شان در یک محیط سرگرم کننده، هیجانی و در‌عین‌حال رقابتی است. درواقع در «کودک شو» می‌خواهند والدین هم در کنار فرزندان‌شان کودکی کنند. 🔻قدیمی و همچنان محبوب؟ «خندوانه» یکی از پرمخاطب‌ترین برنامه‌های تلویزیونی ایران محسوب می‌شود. این برنامه از سال 93 روی آنتن رفته و تاکنون ادامه دارد. «خندوانه» یکی از برنامه‌هایی است که به‌دلیل ژانر خانوادگی‌ای که دارد، مورد استقبال مخاطبان قرار گرفته است. 🔻معادل فارسی برای کلمات بیگانه «کتاب ‌باز» برنامه‌ای با هدف ترویج و گسترش فرهنگ کتاب‌‌خوانی از شبکه نسیم و از سال 95 پخش می‌شود. در قسمتی از این مجموعه که در زمان کرونا هم بود در هر بخش، یک بسته فرهنگی شامل فیلم، کتاب و موسیقی به مخاطبان پیشنهاد می‌شد تا مخاطب ایده بگیرد. یکی از ویژگی‌هایی که این برنامه دارد این است که جایگزینی از معادل فارسی کلمه‌های بیگانه در حین صحبت‌های مجری و میهمانان استفاده می‌شود و سعی می‌کنند تا با معرفی کلمات فارسی، استفاده از واژه‌های بیگانه را کاهش دهند. 🔻یادش بخیر «چهل تیکه» مجموعه که در پخش اینترنتی، حدود 300هزار بازدید داشته از سال 98 روی آنتن شبکه نسیم رفته است. «چهل تیکه» به مرور خاطرات و نوستالژی‌ها با هنرمندان و افراد مشهور می‌پردازد. درواقع مجری و میهمانان در این برنامه با یکدیگر خاطره‌بازی می‌کنند. | 📢 ایتا | تلگرام | بله 🆔@cultural_governance
🔰 عبدالله عباسی: نگاه تصنعی به مشارکت مردم مشکلات فرهنگی را حل نمی‌کند عبدالله عباسی از اساتید استان سمنان در گفتگویی گفت: به نظر می‌رسد که ساختار رسانه و متولیان فرهنگ ما، در انتقال ارزش‌های فرهنگی چندان باورپذیر عمل نمی‌کند و این به این دلیل است که خودش ارزش‌ها و فضائل فرهنگی را باور ندارد و اساساً این ساختار خیلی تحت تأثیر فضای رسانه‌ای غربی است و گاهی از روش‌ها و منش‌های آن‌ها استفاده می‌کند. 🔸 برای خواندن مشروح این خبر کلیک نمایید 📢 ایتا | تلگرام | بله 🆔@cultural_governance
🔴 آیا مردمی‌کردن حکمرانی به نفع مردم است؟ 🔴 اگر مردم، دین را نخواستند و نگذاشتند کارها به آنها سپرده بشود، چه؟ 🔻 نبرد فرهنگی ما در آخرالزمان این است که زندگی جمعی مسئولانه را برای اصلاح امور انتخاب کنیم و آن را بخش مهمی از معنویت بدانیم 🔻 آیا مردم مصلحت خود را درست تشخیص می‌دهند؟ اگر اطلاعات درست به مردم داده شود و اغواگری نشود، مردم نوعاً و غالباً راه درست را انتخاب می‌کنند 🔻 اگر برجامیان اطلاعات درست به مردم می‌‌دادند، مردم از اول همراهی نمی‌‌کردند _ 🔘 طبق برخی روایات، جاانداختن امر به‌معروف و نهی ازمنکر، قبل از ظهور خیلی سخت است. چرا؟ تحلیل بنده این است که چون در زندگی فردی-که محصول تمدن غرب است- دخالت ندادن مردم در امور، خیلی تقویت شده و اصلاً بعضی‌ها به دخالت نکردن در سیاست و نپرداختن به امور اجتماعی پُز می‌هند و افتخار می‌کنند. 🔘 در آخرالزمان و قبل از ظهور، نبرد فرهنگی و فکری ما این است که این زندگی جمعی مسئولانۀ فعالانه را برای اصلاح امور، انتخاب کنیم و این را بخش جدّی از معنویت و سیر و سلوک خودمان بدانیم. 🔘 امر به معروف و نهی از منکر، ساختاری است که مشارکت مردم را در ادارۀ امور خودشان، حداکثری می‌کند و به مردم اعتبار و قدرت می‌دهد و قدرتمند شدن نابجا و زیادیِ بسیاری از افراد و باندها را از بین می‌برد. ولی اگر مردم، دین را نخواستند، چه؟ 🔘 خداوند با توصیۀ محکمی که برای امر به معروف و نهی از منکر دارد، در واقع به جامعۀ بشری این اعتماد بزرگ را می‌دهد که «وقتی مردم حضور و مشارکت داشته باشند، راهی غیر از راه خدا را انتخاب نخواهند کرد. 🔘 الآن ممکن است در دنیا و کشور خودمان، مردم راه‌های غلط را انتخاب کنند، یا در رأی‌گیری‌ها اشخاص غیرشایسته را انتخاب کنند، به‌دلیل اینکه قدرتمندان، از طریق رسانه‌های رذل، با وارونه جلوه‌دادن حقایق و دروغ‌پراکنی، مردم را مأیوس می‌کنند تا مردم استضعاف را بپذیرند. 🔘 ولی اگر مردم تحت تأثیر اغواگری نباشند، نوعاً و غالباً به‌درستی انتخاب و عمل خواهند کرد، مخصوصاً در آخرالزمان که مردم با تجربۀ بشری، نتیجۀ راه‌های غلط را دیده‌اند. 🔘 پس اینکه بگوییم «اگر مردم نخواستند کار به آنها سپرده بشود، چه می‌شود؟» فرض محالی است. همین الان در جامعۀ خودمان، اگر کار به مردم سپرده بشود و اطلاعات درست به مردم داده بشود، مردم بهترین انتخاب را می‌کنند تا منافع‌شان تأمین بشود. 🔘 در دولت قبلی، در ماجرای برجام و ارتباط با آمریکا، برجامیان اطلاعات غلط به مردم دادند. مردم ما هم صلح‌جو هستند و از سرِ عافیت‌طلبی و تنبلی رأی ندادند، بلکه گفتند اگر یک راه معقولی وجود دارد، چرا به خودمان سخت بگیریم؟ 🔘 اگر اطلاعات درست به مردم داده می‌شد، همین احساسی که مردم در سال‌های آخر دورۀ برجامیان داشتند، همان اول هم پیدا می‌کردند و با آنها همراهی نمی‌کردند. 🔘 آیا مردمی‌کردن حکمرانی به نفع مردم است؟ بله. آیا مردم مصلحت خویش را درست تشخیص می‌دهند؟ غالباً بله؛ البته ممکن است موارد نادر هم پدید بیاید ولی اگر مردم اطلاعات دقیق داشته باشند معمولاً درست اقدام می‌کنند. 🔘 رسول‌خدا(ص) می‌فرماید: اگر امر به معروف و نهی نکردید، سلطه‌ اشرار واقع خواهد شد «لَيُسَلِّطَنَّ اللَّهُ شِرَارَكُم» رهبر انقلاب دربارۀ این روایت فرمود: امر به‌معروف و نهی از منکر، جهتش، ضدّ سلطه‌ اشرار است، یعنی این امر و نهی، باید در مقابل سلطه‌ اشرار باشد. 🔘 ایشان می‌فرماید: اولویت‌ امر و نهی را آنجاهایی قرار بدهید که باعث تسلّط اشرار است؛ مثلاً اگر یک جوانی، یک زنی، حجابش خوب نبود ولی گناهش موجب تسلّط اشرار نمی‌شد، او در اولویت نیست... 🔘 برای اینکه تشخیص بدهیم اولویت در امر به معروف و نهی از منکر چیست، بینش سیاسی لازم است. مثلاً آیا مرگ بر آمریکا و مرگ بر بی‌حجاب، هر دو یک وزن دارد؟! ما نمی‌گوییم مسئلۀ بی‌حجابی مهم نیست؛ بلکه می‌گوییم باید دید کدام‌یک مهم‌تر است؟ 🔘 رهبر انقلاب می‌فرماید: بعضی تصوّر می‌کنند امر به معروف و نهی از منکر، منحصر می‌شود به اینکه انسان به فلان زن یا فلان مردی که یک فرع دینی را رعایت نمی‌کند تذکّر بدهد... مهم‌ترین قلم امر به معروف و نهی از منکر عبارت است از امر به بزرگ‌ترین معروف‌ها که در درجه‌ اوّل عبارت است از ایجاد نظام اسلامی و حفظ نظام اسلامی؛ حفظ عزّت و آبروی ملّت ایران... اعتلای فرهنگ...رونق دادن به اقتصاد و تولید... 🔘 کسی که وضعیت معیشت و نان و آب‌ مردم را درست کرده است اگر به آنها بگوید «حجاب داشته باشید» مردم از او قبول می‌کنند. 👤علیرضا پناهیان۱۴۰۱/۱/۲۶ 🚩 شبکه افق 🆔 @Cultural_governance
ذائقه_سینمایی_ایرانیان_خلاصه_یافته‌ها.pdf
5.02M
🔴 گزارشی از یافته­‌های پیمایش ملی ذائقۀ سینمایی ایرانیان منتشر شد 🔸به استناد این پیمایش، نیمی از پاسخگویان (50.3 درصد) روزی یک یا چند فیلم یا سریال تماشا می‌کنند. 🔸تماشای فیلم و سریال از طریق تلویزیون ایران، بیشترین فراوانی را نسبت به دیگر روش­ها دارد؛ بعد از آن به ترتیب؛ دانلود از اینترنت و تماشای فیلم و سریال از طریق ماهواره شیوه­های رایج پاسخگویان برای تماشای فیلم و سریال است. 🔸ترجیح بیش از نیمی از پاسخگویان (58.1 درصد) بر تماشای فیلم­های سینمایی ایرانی است. 🔸به استناد این پیمایش، فیلم‌های آمریکایی طرفداران بیشتری دارد. 🔸فیلم‌های «متری شیش و نیم»، «اخراجی­ها»، «آینه بغل» و «مارمولک» جزء بهترین فیلم‌های مخاطبان بوده است. 🔸اکثر پاسخگویان (73.9 درصد) اظهار داشته­اند که سریال­های ایرانی را بیشتر تماشا می­کنند. 🔸در میان افرادی که «سریال­های خارجی» را تماشا می­کنند سریال­های آمریکایی و ترکیه­ای در ردۀ اول و دوم قرار گرفته­اند. 🔸«پایتخت»، «دودکش» و «یوسف پیامبر» بهترین سریال پاسخگویان است. 📢 ایتا | تلگرام | بله 🆔@cultural_governance
🔊 نقد شیوه جذب ورودی های حوزه های علمیه و آسیب شناسی انصرافی ها 🔺چند سالی هست که میزان ورودی های کمتر از قبل شده و از ورودی ها هم هر سال تعدادی انصراف داده از تحصیل حوزه کنار می کشند. ▫️اینجا دو سوال مهم مطرح می شود که لازم است در جای خود مورد بررسی و نقد عالمانه قرار بگیرند: 1️⃣ سوال اول اینکه اساسا چرا استقبال از تحصیل در حوزه های علمیه نسبت به قبل کمتر شده است؟ 2️⃣ سوال دوم پیرامون دلیل انصرافی ها و میزان دقت در مصاحبه های ورودی و تست های شخصیت و … می باشد که به هر حال نباید اینگونه باشد که دانش آموز و یا دانشجویی بعد از ورود به حوزه به راحتی انصراف بدهد. 🔻 حجت الاسلام شریفی: 🛎 مدارس حق خودشان میدانستند، طلبه ای که خودشان میخواهند مسائل تحصیلی آنها را پیگیری نمایند، خودشان اش را انجام بدهند. 🛎 ستاد ، نیروی لازم برای این مساله را در حد وسیع در اختیار نداشته و یا اینکه نمیتوانست از تمامی سلیقه ها در این زمینه برخوردار باشد، در حالی که با روش فعلی، از تمامی سلیقه ها و ظرفیت های مرکز استفاده می شود. متن کامل مصاحبه و پاسخ های بیشتر به این سوالات در سایت : v-o-h.ir/?p=30250 | 🆔 @Cultural_governance
🔻 مروری بر فعالیت های اندیشکده حکمرانی در سالی که گذشت 🔗 علاقه مندان میتوانند برای مطالعه این سالنامه بر روی لینک زیر کلیک نمایند: https://b2n.ir/n03209 📢 ایتا | تلگرام | بله 🆔@cultural_governance
🔺تاثیر جنگ جهانی بر افزایش فحشا در جامعه اروپایی 📚 در کتاب «جنگ جهانی اول» نوشته «دیوید اونز» به نقش جنگ جهانی اول د‌ر فاصله گرفتن زنان از نقش‌های اصلی خود در زندگی و گسترش زنازادگی که در نتیجه‌ی دوری دختران از خانواده بود، اشاره می‌کند! ⏪ در فصل۱۲ و صفحه۱۶۷ این کتاب می‌خوانیم: 🔻«اشتغال زنان در چنان ابعاد وسیعی مشکلاتی اجتماعی به بار آورد و موجب بروز نگرانی‌هایی درباره سلامت اخلاقی آنان شد. 🔻سازمان‌هایی نظیر «گشت زنان» و «انجمن شرافت زنان» توفیقی در مهار رشد سی درصدی آمار تولد کودکان نامشروع (حرام‌زاده) در خلال سال‌های جنگ حاصل نکردند. دوری دختران از خانه و خانواده، آزادی بیشتری نصیب‌شان کرد که به تبع آن نگرش و رفتارشان نیز دست‌خوش تغییراتی گشت. 🔻آرایش و مصرف سیگار همه‌گیر شد، هم‌چنان که شرب الکل به میخانه‌ها کشید و از حیث وضعیت پوشش نیز دامن کوتاه و سینه بند، جای دامن بلند و زیر پوش زنانه را گرفت. برخی از زنان جوان به زبانی سخن می‌گفتند که والدین و پدربزرگ و مادربزرگ‌شان را متحیّر می‌ساخت. 🔻برآوردها نشان می‌دهد در واپسین سال جنگ، بیش از یک میلیون و سیصد هزار زن به کار اشتغال داشتند و نیمی از آنان عهده‌دار شغل‌هایی بودند که سابقاً در اختیار مردان بود.» 🗓 نوزدهم ژوئن، مقابله با خشونت جنسی علیه زنان در جنگ 📄 : کتاب «جنگ جهانی اول» نویسنده: «دیوید اونز» مترجم: «بابک محقق» انتشارات: «فرهنگ جاوید | 📢 ایتا | تلگرام | بله 🆔@cultural_governance
🔸گزارش علمی 🔺نقشه مسائل اجتماعی-فرهنگی شیعیان ایران بنابر دیدگاه 60 نفر از پژوهشگران دانشگاهی و فعالان اجتماعی-فرهنگی منتشر شد. (برای مطالعه خلاصه نتایج این پژوهش به گزارش راهبردی مراجعه بفرمایید) 📢 ایتا | تلگرام | بله 🆔@cultural_governance
🔰 شبکه سبک زندگی جنان در راستای حل مسائل دغدغه‌ها و مشکلات خود در لایه‌های مختلف، اقدام به برگزاری رویدادی با نام دست‌به‌دست می‌کند. دست‌به‌دست 🔸🔹اولین رویداد بررسی مسائل شبکه سبک زندگی جنان ❇️ از دانشجویان و طلاب و دغدغه‌مندان حوزه سبک زندگی دعوت می‌شود، جهت همفکری درباره‌ی مسائل تحقیقی پژوهشی، لجستیک و پشتیبانی، تولید محتوا و فضای مجازی و... در این رویداد حضور به‌هم رسانند. 🕌 مکان: تهران، خیابان انقلاب، بین ابوریحان و فلسطین، بن‌بست مهارت ⏰ زمان: اوایل بهمن ماه(زمان دقیق در اطلاعیه‌ی بعدی اعلام می‌گردد) 🔰 جهت تکمیل فرم پیش ثبت‌نام، از طریق لینک زیر اقدام نمایید: 🌐 https://formafzar.com/form/cb1k2 توضیحات بیشتر: https://zil.ink/dast_bedast 📢 ایتا | تلگرام | بله 🆔@cultural_governance
🖇معرفی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات 💠این پژوهشگاه قصد دارد تا از پژوهشگاهی که صرفاً به مطالعات دانشگاهی، بنیادین و نظری می‌پردازد، تبدیل به پژوهشگاهی شود که مسایل وزارتخانه و حوزه کلان فرهنگ و هنر را بررسی و حل نماید. سامانه های راه اندازی شده این پژوهشگاه به شرح زیر می باشد: 🔺سامانه ارایه پژوهش ها 🌐https://www.ricac.ac.ir/ 🔺سامانه ارایه جلسات نخبگانی 🌐https://www.aparat.com/ricac 🔺سامانه رصد فرهنگی 🌐https://ircud.ir/ 🔅 منادی 🔅 مرکز رصد پلتفرم های مجازی 🆔 @Monady_ir
🔰 دوازدهمین نشست علمی با عنوان «نقش عدالت در ساختار فرهنگی نظام اسلامی» در راستای همایش «بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی کشور» به صورت حضوری و مجازی برگزار شد. 🔰آقای دکتر سیدباقری خاطرنشان کرد وقتی از بازسازی فرهنگی آن صحبت‌ می‌کنیم نخستین دغدغه‌ای که ایجاد می‌شود مربوط به عادلانه بودن آن است. عدالت فرهنگی ارزش بنیادینی است که با فراگیرشدن آن تمام شهروندان به طور بایسته و شایسته می‌توانند به امتیازات فرهنگی دسترسی پیدا کنند. 🔰در این نشست مطرح شد که کاستن نقش دولت و حضور فعال مردم در عرصه فرهنگ و فرهنگ‌سازی می‌تواند از طریق اعطای حقوق اندیشمندان،‌ متفکرین و منتقدین و معترضین ایفا شود و به ایجاد یا بازسازی ساختار فرهنگی کمک کند. 🔸 برای خواندن مشروح این خبر کلیک کنید 📢 ایتا | تلگرام | بله 🆔@cultural_governance
🔴⚡️همایش ملی حکمرانی اسلامی برگزار می شود! 🔺با حضور نخبگان و صاحبنظران حوزه و دانشگاه و مشارکت دستگاه های علمی و اجرایی کشور برگزار می شود 🔺همایش ملی حکمرانی اسلامی توسط پژوهشکده نظام های اسلامی پژوهشگاه و با مشارکت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی،‌ انجمن مطالعات سیاسی حوزه علمیه قم و خبرگزاری رسا با حضور نخبگان و صاحبنظران این حوزه با سخنرانی آیت الله عباس کعبی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و حجت الاسلام و المسلمین استاد عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در قم برگزار می گردد. 📢 ایتا | تلگرام | بله 🆔@cultural_governance
🔖گزارش عملکرد حجت الاسلام خسروپناه در موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران 📢 ایتا | تلگرام | بله 🆔@cultural_governance
🎬 مجموعه مستند و فیلم 💡؛ مجموعه آثار با موضوع ابعاد شخصیتی و سیره فرهنگی سیاسی امام سید علی خامنه‌ای را در عماریار ببینید 🔻 ▫️ مستند امتحان ▪️ مستند خامنئی ▫️ مستند امین فارسی ▪️ مستند غیررسمی ▫️ مستند در لباس سربازی ▪️ مستند روایت رهبری ▫️ مستند لشکر زینبی ▪️ مستند وقتی آمد ▫️ مستند آقاسید ▪️ مستند یک روز بخصوص ▫️ موشن گرافیک خوش قدم ▪️ موشن گرافیک نعمت الهی 🎥 برای دانلود و تماشای آثار بالا کلیک نمایید 📢 ایتا | تلگرام | بله 🆔@cultural_governance