eitaa logo
حکمرانی فرهنگی
4.5هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
205 ویدیو
357 فایل
📚اولین میکرورسانه حکمرانی و سیاستگذاری فرهنگی 🗂مرکز گفتمان سازی و تسهیل گری مسائل فرهنگی 👤روابط عمومی: @admin_activism ۴۴۸۸ گروه اندیشه ورزی حکمرانی فرهنگی👇 https://eitaa.com/joinchat/683213486Ce83398f890
مشاهده در ایتا
دانلود
۱. تاکنون به اشکال‌های نیروهای فکریِ انقلاب نسبت به لایحۀ حجاب، «پاسخ» داده نشده است. ۲. حکیمانه نیست که برخی بزرگان، اعتبارشان را صرف «توجیه» لایحه‌ای کنند که حتی نویسندگانش، توان دفاع از آن را ندارند. ۳. اگر «ائتلاف محافظه‌کاری» شکل بگیرد، ما نیز تیغ «انتقاد انقلابی» را از نیام بیرون می‌کشیم. 🆔@cultural_governance
کانون اجرای ‎مناسک برهنگی مال‌هایی مانند کوروش‌مال، پاتوق‌هایی مانند باغ کتاب، فضاهای بازی مانند سواحل، برخی پارک‌ها و... هستند. تمرکز برخوردسلبی بر این‌جورجاها باید باشد؛ امثال مال‌ها و فضاهای لاکچری ‎معبد برهنه‌ها هستند. با این همه معبد در تهران وشهرهای بزرگ می‌خواهید چه کنید؟ https://virasty.com/Mogtaba_farhang 🆔@cultural_governance
🔺تلخند لایحه حجاب ⭕️لایحه حجاب درباره ی ماجرای میز نانسی پلوسی چه می گوید؟ 🆔@cultural_governance
لایحه عفاف و حجاب نه آنقدر بد است که پس گرفته شود و نه آنقدر خوب است که به همین شکل تصویب شود.طبعا نمایندگان مجلس انقلابی این لایحه را اصلاح و تکمیل خواهند کرد و شورای نگهبان هم با تدبیر خود اجازه نخواهد داد که نهی از منکر تعطیل شود و بجای فاعل منکر، ناهی منکر مجازات شود. 🆔@cultural_governance
🔹 درنگی بر وضعیت حکمرانی فرهنگی کشور ▫️ بررسی جایگاه نهاد های فرهنگی در پازل حکمرانی فرهنگی کشور 👤 دکتر محمدحسین ساعی ▫️عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی 👤 دکتر محمد ذوقی ▫️دستیار ارشد رئیس سازمان اوج 👤 دکتر سجاد صفار هرندی ▫️رئیس پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی 🕙 دوشنبه ۸ خرداد | ساعت ۱۵ 📍 خیابان ۱۶ آذر | باشگاه دانشجویان 🆔@cultural_governance
638099870207254549(1).pdf
791.1K
⭕️ نقد و ارزیابی «گویه‌های به‌کاررفته» در پیمایش‌های دینداری در ایران 🔺کثرت مقولاتی که به جای دینداری سنجیده شده و فراوانی گویه‌های ذیل هر کدام که روی هم سهم قابل‌توجهی از گویه‌های به‌کاررفته در پرسشنامه‌های تحقیقات مذکور را تشکیل می‌دهند، به ما هشدار می‌دهد که نتایج حاصل از این مطالعات، نمی‌تواند چندان دقیق و معتبر باشد و لازم است با احتیاط بیشتری به سراغ آن‌ها رفت و به آن‌ها استناد داد. اگر به این مجموعه، فهرست گویه‌های مبهم و گویه‌هایی که ابعاد مختلف دینداری را به جای هم موردسنجش قرار داده‌اند را نیز بیفزاییم؛ نسبت گویه‌های ناروا به کلّ گویه‌ها در این تحقیقات بسیار افزایش خواهد یافت. 🔺هدف ما در این مقاله، از سکه انداختن این تحقیقات و خالی‌کردن دست پژوهشگران دین از اندک ذخایر اطلاعاتی موجود دراین‌باره نبوده است؛ بلکه بیش از آن، به دنبال آشناکردن محققان دین‌پژوه با خلط و خطاهای رایج در تحقیقات میدانی و بالابردن دقت‌نظرهای مفهومی در پیمایش‌های آتی است و همچنین بالابردن احتیاط و دقت ایشان است در هنگام تحلیل و تبیین وضعیت دینداری مردم ایران بر پایۀ این یافته‌ها. 🆔@cultural_governance
همایش ملی 🔸محورهای کلی این همایش به شرح زیر است: 🔺درباره فلسفه ­ی فرهنگ 🔺در فلسفه­ ی فرهنگ (مباحث فلسفه ­ی فرهنگ) 🔺امتداد نظری فلسفه فرهنگ در ساحات دیگر 🔺امتداد کاربردی فلسفه فرهنگ (فلسفه فرهنگ، مقولات اجتماعی و مسائل روز) 🔺نقد دیدگاه ­های رقیب در حیطه فلسفه فرهنگ 🔺میراث فکری و عملی امام خمینی ره و فلسفه فرهنگ 🔺اندیشه و عمل آیت­ الله خامنه­ ای مد ظله و فلسفه فرهنگ 💠مهلت ارسال چکیده مقاله به دبیرخانه همایش نیمه خرداد ماه و ارسال اصل مقاله پایان تیرماه ۱۴۰۲ خواهد بود و علاقمندان می توانند علاوه بر ارتباط با صندوق پستی الکترونیکی به آدرس philosophy.of.culture@iict.ac.ir با شماره تماس ۰۹۱۲۱۸۹۵۱۴۲ (آقای کولیوند) تماس حاصل نمایند. 💠گفتنی است همایش ملی فلسفه فرهنگ آبان ماه ۱۴۰۲ با حضور صاحبنظران این حوزه در شهر مقدس قم و تهران برگزار می‌شود. 🆔@cultural_governance
🗂پرونده ویژه 🔰فراخوان ارسال ایده های کنشگری 📌حجاب از ایده پردازی تا حکمرانی 🔸همه چیز از فوت دختری به نام مهسا شروع شد. جمهوری اسلامی بار دیگر باچالش‌ جدیدی از پوشش وحجاب مواجه می شود. 🔸بهار امسال،سرمای زمستان پارسال را نداشت و در خوابی آرام از نوروز، تغییراتی در ظاهر شهر ایجاد شد. 🔸گویا دیگر ایده های "حکمرانی و عملیاتی" در مسئله حجاب، در این ایام، باید دچار تغییراتی شود. "حاکمیت و مردم غیور" بدنبال ایده های تحول افرینی در این چالش می باشند و سهم نخبگان بسیار پررنگ می باشد. 🔸شما علاقه‌مندان می‌توانید ایده های کنشگری با موضوع حجاب (در لایه مردمی یا فضای حاکمیتی) را به ادمین کانال ارسال نمایید. تلگرام | ایتا | بله 🆔@activism_ideas
🔦 اندیشکده حکمروایی فرهنگ و صنایع خلاق (حرف)، اندیشکده فرهنگ و توسعه و گروه فحوا با همکاری مرکز راهبردی فرهنگ و رسانه برگزار می‌کند: «نشست آسیب‌شناسی حکمرانی پیوست فرهنگی» 📆 سه‌شنبه، ۹ خرداد ۱۴۰۲ 🕓 ساعت ۱۶ تا ۱۸:۳۰ 📍میدان فلسطین، پلاک ۳۹۷، مرکز راهبری فرهنگ و رسانه 📱برای حضور مجازی در این نشست، از لینک ریز استفاده کنید: https://www.skyroom.online/ch/sccm_ir/markazrahbordi3 💎 فحــوا فرهنگ؛ حکمرانی و اندیشه‌ورزی وب‌گاه | اینستاگرام | توئیتر | ویراستی
🔺مرگ سازمان های فرهنگی 🖋محمد بیگدلی، علی رشیدپور 🔸تحقق اهداف و آرمان های فرهنگی جوامع و سازمان های فرهنگی تابع میزان و نوع فعالیت های در دست انجام، میزان اثرگذاری و همچنین پیامدهای احتمالی آنها در سطوح مختلف فردی و اجتماعی و در بین اقشار مختلف جامعه هست در این خصوص سنجش و ارزیابی اثربخشی فعالیت ها بهترین راه حصول اطمینان از دستیابی بهینه به اهداف طراحی شده می باشد. 🔸هر سازمان به منظور آگاهی از میزان مطلوبیت و مرغوبیت فعالیتهای خود بالأخص در محیط های پیچیده و پویا نیاز مبرم به «نظام ارزیابی اثربخشی» دارد. از سوی دیگر فقدان وجود نظام ارزیابی و کنترل اثر بخشی در یک سیستم به معنای عدم برقراری ارتباط با محیط برون سازمان فرهنگی تلقی میگردد که پیامدهای آن کهولت و نهایتاً «مرگ سازمان» است. ممکن است بروز پدیده ی مرگ سازمانی به علت عدم وقوع یک باره آن، از سوی مدیران عالی سازمان احساس نشود، ليكن فقدان نظام کسب بازخورد و ارزیابی اثر بخشی امکان انجام اصلاحات لازم برای رشد، «بهبود فعالیت های سازمان فرهنگی» را غیر ممکن می نماید که سرانجام این پدیده، مرگ سازمانی است. 🔸در حقیقت ارزیابی اثر بخشی از یک سو آیینه ای فراهم می آورد تا مدیران سازمان فرهنگی، تصویری روشن از چگونگی کم و کیف فعالیت های خود به دست آورند و از سوی دیگر، برنامه ریزان و کادر اجرایی سازمان را مجهز می سازد تا نسبت به جنبه های مثبت و منفی برنامه آگاهی پیدا کنند و از این راه به اثربخش کردن برنامه ها و فعالیت ها یاری رسانند. در صورتی که ارزیابی اثر بخشی با «دیدگاه فرایندی» و به طور صحیح و مستمر انجام شود، موجب ارتقاء سازمان و اعتماد عمومی به عملکرد سازمان فرهنگی می شود. 🔸سازمان های فرهنگی باید برای تمامی خط مشی های خود و هر یک از واحدهای عملیاتی، اهدافی را تعیین نموده و هزینه های دقیقی را به هر کدام از این فعالیت ها و برنامه ها تخصیص داده و شاخص های عملکرد و معیارهای برون داد برای ارزیابی میزان موفقیت در تحقق اهداف مورد استفاده قرار گیرند. از آنجایی که اهداف سازمانهای فرهنگی ممکن است تغییر کند شاخص ها نیز باید قابلیت انعطاف داشته باشند و به طور مداوم در معرض آزمون مجدد و تغییر و تصحیح قرار داشته باشند. بنابراین اگر ارتباط مناسب بین استراتژی افراد، شکل طرح سازمانی و سیستم های عملکرد درک گردد به انجام اثربخش مدیریت عملکرد در سازمان منجر خواهد شد. 🔸درنهایت باید به این موضوع اشاره کرد که رشد و توسعه فرهنگی هر جامعه مدیون مدیریت مدبرانه و مقتدرانه است که بتواند با اعمال مدیریت فرهنگی جامعه را از مرحله ای محدود و نامناسب – که فضای تنفس را تنگ کرده - عبور دهد و افراد آن جامعه را به بالندگی و توسعه برساند. اگر چنین مدیریتی در جامعه وجود نداشته باشد یا مردم با مدیران ضعیف، کم هوش، ناآگاه و بی تدبیر روبه رو باشند طبعاً نباید انتظار «شکوفایی فرهنگ و مقولات فرهنگی» را داشت. 🆔@cultural_governance
چند پرسش اساسی پیرامون فرهنگ و نظریه فرهنگ.pdf
320.7K
◾️مقاله چند پرسش اساسی پیرامون و نظریه فرهنگ ◾️نویسنده: دکتر عماد (ره) 🆔@cultural_governance
نظرات موافقان و مخالفان در جلسه رای اعتماد به «رضا صحرایی» وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش سیدعلی موسوی، نماینده مخالف وزیر پیشنهادی: 🔻آقای صحرایی علی رغم سوابق مثبت پژوهشی، سابقه مشخصی در زمینه مدیریتی ندارند و از بدنه آموزش و پرورش نیست. 🔻با انتخاب آقای صحرایی، مسیر غلط دوران مدیریتی آقای نوری ادامه خواهد داشت. 🔻آقای صحرایی! صریحاً نظر خود را در خصوص مدارس غیرانتفاعی و خصوصی سازی آموزش و پرورش اعلام بفرمایید. 🔻نکته‌ای راهگشا در برنامه‌های آقای صحرایی درباره رتبه‌بندی معلمان دیده نمی‌شود. سیدمحسن دهنوی ، نماینده موافق وزیر پیشنهادی: 🔸شناخت دکتر صحرایی از وزارت آموزش و پرورش، شناخت خوبی است. ایشان از سطح معلمی و حضور در مناطق محروم، در بدنه وزارت آموزش و پرورش حضور داشته اند. 🔸وزارت آموزش و پرورش ما، دچار مشکلات مزمن ساختاری و قدیمی است. 🔸من تا قبل از معرفی ایشان بعنوان سرپرست وزارت آموزش و پرورش، یک مرتبه آقای صحرایی را در مجلس ندیدم. اگر کسی از نمایندگان محترم، جلسه لابی و رایزنی از سوی وزیر محترم مشاهده کرده، در همین تریبون اعلام کند. علی خضریان ، نماینده مخالف وزیر پیشنهادی: 🔻جناب آقای صحرایی، در یکسال مدیریت شما در دانشگاه فرهنگیان، مدیران و اساتید غربگرا همچنان بر سرکار بودند. شما که امکان تحول در دانشگاه فرهنگیان را نداشتید، چطور می‌خواهید در وزارت آموزش و پرورش تحول ایجاد کنید؟ 🔻حلقه مدیریتی ضعیف آقای نوری، دوستان شما هستند و بنا بر شنیده ها شما قصد ادامه مسیر وزارتخانه را با همین تیم مدیریتی را دارید. 🔻آقای نوری بدلیل تاخیر در پرداخت حقوق معلمان برکنار شدند، شما در دو ماه سرپرستی تان در این وزارتخانه با افراد خاطی در این زمینه چه برخوردی کردید؟ 🔻چه کسی سازمان نوسازی مدارس را بسیج کرد تا با نمایندگان مجلس برای رأی آوردن شما رایزنی کند؟ 🆔@cultural_governance
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢سلسله نشست های تخصصی با موضوع اثرسنجی فرهنگی ➖با حضور: 🔻حجت الاسلام حمید رفیعی 🔻حجت‌الاسلام قاسم جعفرزاده 📌 یکشنبه ۱۱ خرداد ماه 🕗 ساعت ۲۰الی ۲۱.۱۵ 🌐 لینک حضور در نشست: https://gharar.ir/r/783aae11 🆔 @cultural_governance
🖋۴۴ سال از تشکیل مجلس شورای اسلامی می‌گذرد و در طول تمام این سال ها، فقط ۲۷ پژوهش اثرسنجی و ارزیابی فرهنگی توسط مرکز پژوهش های مجلس انجام شده است!سیاست گذاری فرهنگی در کشور آیا دیگر معنایی دارد؟ https://virasty.com/Mogtaba_farhang 🆔@cultural_governance
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
این روزها دغدغه‌ی ذهنی من شده مراسمات دخترانه با حضور مداحان و بلاگران جوان مرد، مسیری انحرافی که باز شده و توسط مسؤولان و فعالان فرهنگی شهر به شهر داره جلو می‌ره و قطعا آسیب‌های هویتی به دنبال داره، این چند استوری رو حول همین دغدغه در اینستاگرام منتشر کردم اینجا هم با شما به اشتراک می‌ذارم، بدونیم این مسیر به ترکستانه ✍مریم اردویی @zananegiii
تاملی در باب نقش کافه ایسم در پیشرفت کشور 🔹فرقی نمیکند دختران بزک کرده حوزه استارتاپی باشی که با آقایانی با لباس های مدرن رنگ های خنثی در حال ایده زدن و تیم ورکینگ! هستندیا تعدادی ریشو که تیمی هم جنس زده ای که ایده هایت را عملیاتی کنی... وگاها کارت به یک خانم کمی تا قسمتی مدرن ولی مذهبی برسد. 🔹فرقی نمیکند در باکس شریف هستی، یا ساختمان نوآوری دانشگاه آزاد، پارادایس هاب فلان نهاد نظامی و یا پارک فناوری ایکس، حتی فرقی نمیکند در خانه اندیشه ورزان هستی یا هرجای دیگر. 〽️نورپردازی مشخص، صدای موسیقی ملایم، معماری مدرن و ترکیبی از چوب و پارچه و آهن. 🍹بالاخره باید چیزی سفارش بدهی... لاته باشد یا دمنوش چای کوهی، در ظرف‌های مدرنی جلویت سبز می شود. 🔸و تو در این محیط لابد با نیتی متفاوت مشغول شبکه سازی غربی یا اسلامی اش هستی!!! 🗣🗣از ساعات بالای زیاد بحث کردن از شیر مرغ تا جان آدمیزاد و صمیمیت فضا و هیجان موسیقی و محیط به وجد میایی و منتظر نتیجه ای... ❌و نتیجه چیست؟ نتیجه لابد اگر یک کمپین تجاری فروش روی سکوی فلان نیست و نیت خدایی تر است، فکر کردن به داشتن یک واتساپ بومی است، یک آمازون داخلی و قص علی هذا... 🔰 درست وسط همین گیرکردن بین سنت و مدرنیته طرف یادداشت می‌نویسد و میگوید اروپا یعنی کافه، و شبکه اجتماعی بازنمایی همان کارکرد است در همان فرهنگ 🔸این کافه است که بازنمایی فیزیکی آن قلب زیست بوم نوآوری ماست چنانکه گویا بدون محیط های آن چندانی مردم نوآوری شأن نمی‌آید... 🔹روزگاری دوستانی به اعتکاف علمی در مسجد فکر میکردند و امروز همانها ناچار یا ارادی در حال شیک زدن با محرم و نامحرم برای چاره سازی پیشرفت کشورند... 🔸این کافه است که باز نمایی مجازی آن شده است سکوهای فعلی که پدر فرهنگ و سبک زندگی ما را داورده... -مرگ بر کافه ایسم پوچ -مرگ بر زیست بوم نوآوری که چهارخط کد زدن را در یک محیط سالم تاب نمی‌آورد و اولین کارش شیشه های بزرگ ساختن و محیط های فلت و صمیمانه ساختن است.. و آخرش چون چیز خاصی بدست نمی‌آورد به سمت اغراق در دستاوردها می رود... - مرگ بر توسعه غربی در شریف ترین محیط های علمی فناوری کشور...گرچه شبکه های هم بسازد . مرگ بر هضم شدن فرهنگ مان به بهای کافه ایسم 🆔@cultural_governance
📄 حکمرانی پژوهش و جوانه های تغییر ✴️ «تغییر» و «فرهنگ» دو واژه هستند که هم‌نشینی عملی آن‌ها در فضای واقعی جامعه به‌ندرت قابل مشاهده است؛ و سلوک حکومت در این عرصه، یکی از تسهیل گران اصلی این هم‌نشینی عملی محسوب می‌شود. نیز به‌عنوان یک تحول بنیادین بر اساس سلسله ارزش‌های اسلامی، داعیه‌دار اصلی تغییر در اکنونی تاریخ ما محسوب می‌شود؛ و نوعی سلوک حکومتی و عالَمی را به ارمغان آورده است که نیازمند اصول، فرهنگ، ساختارها، نهادها و روابط منحصربه‌فرد خویش است. میزان تحقق انقلاب اسلامی به میزان و سرعت حرکت انقلابگران در تحقق این عالَم جدید بستگی دارد. 🔹یکی از مسائل بنیادین در مسیر فعلیّت یافتن انقلاب اسلامی که حل شدن آن مساوق حل اکثر مسائل جامعه خواهد شد، مسئله پژوهش و علم و مخصوصاً مسئله راهبری و جهت‌دهی آن است. 🔹امروزه کنشگران عرصه در چه موقعیتی نسبت به همدیگر و نسبت به مسائل واقعی جامعه عمل می‌کنند؟ آیا مسائلی که در دانشگاه‌ها روی آن‌ها کار می‌شود و مقاله‌ها و پایان‌نامه‌هایی که نوشته می‌شود، در پی حل مسائل واقعی کشور هستند؟ و سرمنشأ آن‌ها، یک درد اجتماعی است یا انگیزه‌های دیگر؟ نتایج پژوهش‌های انجام‌شده تا چه حدی به کار گرفته می‌شوند؟ تأمین مالی پژوهش‌ها چگونه اداره می‌شوند؟ 🔹پاسخ‌های بسیاری از این سؤالات ریشه در فهم حکمرانی پژوهش دارند؛ و برای حل مسائل موجود در نظام پژوهش، «باید تحقیقات را جهت‌دهی کرد. مطلق تحقیقات به هر شکلی مطلوب نیست. تحقیقات باید بتواند در جهت مشخصی به کار افتد؛ یعنی آن مواردی مورد تحقیق قرار گیرد که چرخه تحقیقاتی و فنی و علمی کشور را کامل کند. پراکندگی در کار تحقیقات، شاید موجب شود که برخی از این کارها، بی‌فایده و یا حداقل کم‌فایده شود.» 🔹وضعیت پیچیده معضله راهبری پژوهش در ایران با شواهد فراوانی نیز تأیید می‌شود. یکی از این شواهد واضح در خط‌مشی‌های موجود، خط‌مشی مقاله شماری است. 🔹دکتر به خط‌مشی در نظام ارتقای علمی ایران اشاره می‌کنند و منشأ این سیاست را در تقلید از خط‌مشی‌های علمی ملل غربی می‌دانند. دنیای غرب وقتی دید که روند پژوهش‌ها به سمت پژوهش‌های کاربردی است و پژوهش‌های بنیادین مغفول واقع‌شده‌اند، سیاست مذکور را در پیش گرفت تا از آن طریق جامعه علمی را به انجام پژوهش‌های بنیادین سوق دهد؛ زیرا انجام، عرضه و انتشار این نوع پژوهش‌ها آسان‌تر از پژوهش‌های کاربردی بود؛ بنابراین نظام ارتقایشان را بر اساس خط‌مشی مقاله شماری قرار دادند. ولی می‌توان این سؤال را پرسید که دلیل اتخاذ این تصمیم حاکمیتی در ایران چیزی جز تقلید کورکورانه بوده است؟ 🔹یکی از ویژگی‌های اقدام برای حل مسئله در وادی انقلاب اسلامی، داشتن حالت و مخصوصاً صورت جمعی آن است. قیام به حل یک مسئله، همه شئون زندگی فردی و اجتماعی یک شخص را درگیر می‌کند؛ و رشد وی به کیفیت این قیام وابسته است. یکی از جنبه‌های اصلی قیام به حل مسئله راهبری پژوهش در ایران، توجه به حوزه نظری شکل‌گرفته حول این مسئله در جهان است. 🔹پایگاه‌های نظری مختلف اعم از خط‌مشی گذاری علم، مطالعات علم، جامعه‌شناسی علم و معرفت، فلسفه علم، روانشناسی علم و ...، با اینکه هر کدام یک کارویژه و مقوله محوری خاصی دارند، می‌توانند دلالت‌های فراوانی برای راهبری پژوهش داشته باشند. یکی از حوزه‌های نظری که به‌صورت مستقیم مرتبط به مسئله کنونی کشور در عرصه پژوهش است، ادبیات علمی مربوط به «» می‌باشد؛ که تقریباً همه حوزه رشته‌های نامبرده فوق را در بردارد. 👇👇 👇👇 🆔@cultural_governance