📊پرسش نامه
📌این پرسشنامه به منظور تولید محتوا آینده مجموعه حکمرانی فرهنگی تهیه شده است.
ادرس پرسش نامه👇
🌐survey.porsline.ir/s/kKCuNbCH
⏱زمان پاسخگویی:2دقیقه
🙏ممنون از همراهیتان
🆔@cultural_governance
🔰مهارت افزایی پازل مورد نیاز جوان حزب اللهی
🔸در فضای بعد از دانشگاه یا تحصیلات حوزوی ، بایستی #جهت_گیری خودمان را مشخص کنیم و در یک حوزه عمر خودمان را صرف کنیم و چه بهتر این کار در دوران تحصیل صورت گیرد.
🔺بعد از جهت گیری تخصصی ،اثرگذاری فعالیت هایمان در صورتی خواهد بود که چهار ابزار را همراه خود داشته باشید:
علم+تیم + محصول + مهارت
⚠️دوران 20 تا 30 سالگی دورانی است که اگر این چهار ابزار را همراه خود نداشته باشید و برای این مسایل برنامه ریزی نکنید دیگر نمی توانید آنها را کسب نمایید، چرا که در سن بالای 30 سال اساسا شروع کردن و یادگیری امری بسیار سخت می باشد.
#پیشرفت_مهارت
🆔@cultural_governance
🔸مهارت های اجتماعی یکی از ابعاد رشد انسان تراز تمدن اسلامی است.
🌱با بررسی های صورت گرفته یک جوان میتواند 118 مهارت عمومی را کسب کند که این مهارت ها در 8 لایه تقسیم می شود.
#پیشرفت_مهارت
🆔@cultural_governance
🔸مهارت های یک جوان حزب اللهی
✅انگیزه درون
🔸انگیزه درونی بهترین و مهمترین عامل برای پایبندی به انجام یه کاره. اما دستیابی و تسلط به اون، گاهی سخت و زمانبره.
🔸اغلب تو مرحله اول، برحسب اجبار کاری رو شروع میکنیم و میزان نظم و ترتیب مورد نیاز برای انجام اون بیشتره. تو مرحله دوم، میزان نظم و ترتیب کمتر میشه و با تمایل کار رو ادامه میدیم. اما تو مرحله سوم با یه انگیزه درونی مواجه میشیم. در واقع تو این حالت، از فرایند کار لذت میبریم و به مراتب پایبندی ما به ادامه انجام اون بیشتر میشه.
📌تو آخرین مرحله (تسلط) هم به اوج آزادی عمل، پایبندی به انجام کار و حداکثر انگیزه میرسیم. به طوری که اون فعالیت بخشی از سبک زندگی ما میشه. به این مرحله، ناحیه الهامبخشی هم میگن که خلاقیت و ایدههای نو تو این مرحله بیشتر اتفاق میافته.
#پیشرفت_مهارت
منبع:پیج تک رسا
🔅کانال حکمرانی فرهنگی🔅
🆔@Cultural_governance
🔖عاقبت مهارت افزایی بدون جهتگیری
🔰قبل از گام مهارت افزایی، جهت گیری خود را مشخص نمایید چراکه اساسا افزایش مهارت بدون داشتن جهت گیری الهی_تخصصی منجر به ایجاد یاس،افسردگی و ناامیدی خواهد شد.
📌بیانی از آقای صفایی بیانگر این مطلب می باشد (بادقت مطالعه کنید):
🔸 انسان در يك مرحله خودش را كشف مى كند و در يك مرحله اين معدن را استخراج و تصفيه مى كند و در يك مرحله به استخراج شده ها و آهن هاى تصفيه شده شكل مى دهد و آنها را به صورت ماشين ها و ابزارهاى گوناگون در مى آورد و به تكامل مى رساند. ولى مسأله در همينجا خلاصه نمى شود كه پس از شكل گرفتن و به تكامل رسيدن، نوبت رهبرى كردن و جهت دادن به ماشينهاى تكامل يافته مىرسد.
🔸اين گونه بود كه يافتم انسان براى مسألهاى بالاتر از شكل گرفتن و تكامل يافتن بايد بكوشد؛ چون تنها اين كافى نيست كه شكل بگيريم و در ابعاد وسيع ماده و معنا تكامل پيدا كنيم، زيرا با اين تكامل يافتن، مسأله بنبست و عبث و پوچى زودتر پيش مىآيد و عميقتر مطرح مىگردد.
🔸كسى كه بهترين ماشين را و شكل گرفته ترين وسيله ها را و تكامل يافته ترين مركب ها را با خود دارد ، مسأله ب نبست و ترافيك و محدوديتها را بيشتر احساس مىكند و عميقتر مىفهمد.انسانى كه در دو بُعد ماده و اخلاق شكل گرفته و به تكامل رسيده، اما جهت ندارد و راه ندارد، به بنبست و عبث و پوچى عميقترى گرفتار خواهد شد و اين بنبست و عبث و پوچى را ديگر نمىتوان با عرفان شرق هم درمان كرد و با هيپىگرى مداوا نمود؛ چون اين عرفان، خود يك نوع تكامل براى استعدادهاى عظيمتر انسان است كه پس از شكل گرفتن و تكامل يافتن، بايد به دنبال راهى بزرگتر براى حركت كردن و جهتى برتر براى دويدنش بود.
🔸براى اين انسان مسأله جهت و صراط و مركبها و رهبرىها و روش حركت و منزلها مطرح مىشوند و تنها استعدادهاى تكامل يافته در دو بُعد ماده و اخلاق مسألهاى را حل نمى كنند.آن لحظهاى كه انسان فكر و عقل و دلش را مثل ابزارها و ماشينهايش شكل بدهد، آيا آن روز اين استعدادهاى شكل گرفته و به بنبست نشسته، بحرانهاى بزرگترى را سبز نمىكنند؟انسان هنگامى آدم مى شود كه به استعدادهاى شكل گرفتهاش جهت بدهد و براى اين انسان، مكتبى مكتب مىشود، كه جهت حركت و صراط و روش حركت و و و را به او ياد بدهد و بياموزد، بدون آنكه او را مسخ كند و او را در راه بغلطاند و يا بغل بگيرد.
📖«کتاب رشد اقای صفایی»
#پیشرفت_مهارت
🆔@Cultural_governance
🌱منحنی فراموشی
🔸بخشی از مشکل اینجاست که ما به سرعت اون چیزی که را یاد میگیریم رو فراموش میکنیم. مثلا دانشآموزهای سال اول دانشگاه،۶۰٪ اون چیزی رو که توی دبیرستان یاد گرفتن، فراموش می کنن.
🔸کارمندها هم اگر صرفا برای کسب مدرک شروع به یادگیری کنن، به سرعت اون چه که یاد گرفتن رو فراموش میکنن.
🔸روانشناس آلمانی هرمان ابینگهاوس (Hermann Ebbinghaus)، در اواخر قرن نوزدهم شروع به مطالعات تجربی حافظه کرد که منجر به کشف منحنی فراموشی شد. اون فهمید که اگر اطلاعات جدید مورد استفاده قرار نگیرن؛ بعد از شش روز، ۷۵٪ اون رو فراموش میکنیم.
#پیشرفت_مهارت
منبع:تک رسا
🆔@cultural_governance
💠 اپلیکیشن تخصصی "مدرسه فناوری فانوس"
🔴 مرجع یادگیری و توسعه توان در حوزه صنایع خلاق و فناوریهای فرهنگی
🔰 امکانات این اپلیکیشن:
✅ دورههای آموزشی کارآفرینی فرهنگی
✅ قدمگاه ایدهپردازی فرهنگی
✅ حقوق استارتاپ
✅ طراحی استارتاپ
✅ راهاندازی استارتاپ
✅ کارآفرینی فرهنگی
✅ مهارتهای مجازی
✅ درس خارج فقه فناوریهای نوین
✅ و...
⭕️ دانلود و نصب این اپلیکیشن 👇👇👇
🌐cafebazaar.ir/developer/digiamoze?_gl=1%2a1qs49n0%2a_ga%2aMTgzNjMyMzg5MS4xNjU1NDY5Mjk3
#استارتاپ_فرهنگی | #کسب_و_کار_فرهنگی
🆔@cultural_governance
🔰مجموعه بسته های محتوایی سامانه بسته فرهنگی...
📚بسته فرهنگی👇
🌐https://bastefarhangi.ir/
#محرم
🆔@Temod_uni
🔻 کدام روایت از عاشورا؟!
🖋 مهدی جمشیدی
۱. یکی از فعالیتهای فرهنگیِ بسیار ضروری که مساجد و هیئتها میتوانستند در دهۀ محرّم انجام بدهند، معرفی "کتابها"یی دربارۀ قیام عاشورا است که با "رویکرد سیاسی و اجتماعی" نوشته شدهاند و از این جهت، میتوانند برای امروز ما، "الگو" و "اقتباسپذیر" باشند.
۲. اگر روایت سیاسی و اجتماعی از عاشورا نداشته باشیم، در واقع، "انقلابی" نیستیم و عاشورا را در یک "عزاداری ساده و محض"، خلاصه کردهایم. باید عاشورا را به "امروز" و "اکنون" آورد و این میسّر نیست جز با "تصویرسازیِ انقلابی و حماسی" از عاشورا.
۳. تلقّی "رهبر معظّم انقلاب" از عاشورا، سرشار از این جنبه است. رساترین و دقیقترین تعابیر "انقلابی" و "اجتماعی" دربارۀ عاشورا، در سخنان ایشان بیان شده است؛ به خصوص چهار سخنرانی ایشان که در آنها به مسألۀ "عبرتهای عاشورا" پرداخته شده است.
۴. در مرتبۀ بعد، باید به علامه مصباح اشاره کرد که در کتاب "آذرخشی از آسمان کربلا"، روایتی از عاشورا آفریده که در همین امتداد قرار دارد و در آن از زاویۀ "انقلابی" و "اجتماعی" به قیام کربلا نگریسته شده است. این کتاب میتواند مخاطب را به عمق انگیزهها و اندیشههای "اصلاحی" و "اجتماعی" حسینبنعلی -علیهالسلام- ببرد و نشان دهد که عاشورا، ریشه در "امربهمعروف و نهیازمنکر" در لایۀ "کلان" و "ساختاری" داشت.
۵. ما امروز در میدان "بازسازی انقلابی در ساختار فرهنگی" به سر میبریم و باید گامهای بلند و جدّی در راستای آن برداریم. این امر بیش از هر چیز، محتاج "باورمندی" و "قاطعیّت" است. "فهمِ انقلابی از عاشورا" میتواند چنین تحوّلی در درون ما ایجاد کند. باید به این اندختۀ معنوی و ایمانی توسّل جُست و آن را متناسب با اقتضای کنونیِ انقلاب، "بازتعریف عملیاتی" کرد.
۶. جالب است که در چند سال اخیر، "جریان غیرانقلابی و سکولار" - که وجودش، ریشۀ دشواریهای معیشتی مردم است - کوشیده است با پناهبردن به شبیهسازیِ تاریخی، "عاشورا" را در برابر "انقلاب" بنشاند و انقلاب را چونان "ساختار سیاسیِ جور" ترسیم نماید. مجالس و هیئتهای اینان، به محفلی برای "درهمشکستن مقاومت انقلابی" و "تردیدافکنی در جبهۀ حقّ" تبدیل شدهاند. اینان، همان "جبهۀ باطل و یزیدی" هستند که فقط، "جامۀ حقّ" به تن کردهاند و از عاشورا، بر ضدّ "خطّ اصیلِ عاشورا" بهره میبرند. "تزویر" یعنی باطل را پنهان نگاه داشتن و از حقّ برای توجیه آن استفاده کردن. "جنگ ترکیبی" یعنی "تزویر" را به "تحریف" ضمیمه میکنند و در سایۀ "سوگواری حسینبنعلی"، به "پرچمدار حسینبنعلی" میتازند.
#حکمرانی_فرهنگی | #محرم
🆔@cultural_governance
کتابهایی برای شناخت و تحلیل اجتماعی آیینها و مناسک عاشورایی
📗فرهنگ سوگ شیعی
✍️ مدیر و سرویراستار: محسنحسام مظاهری
📗آیین و اسطوره در ایران شیعی
انسانشناسی مناسک عزاداری محرم
✍️ جبار رحمانی
📗 اسب کربلا
زیست مذهبی مسلمانان در هند
✍️ دیوید پینالت ـ ترجمهی طاها ربان
📗تصوف ایرانی و عزاداری عاشورا
✍️ محمد مشهدی نوشآبادی
📗هیئتهای عزاداری در جامعهی ایران
✍️ جبار رحمانی
📗عاطفهگرایی و عقلگرایی در مراسم مذهبی
✍️ علیرضا قبادی
📗آیینهای تلویزیونی و بازنمایی حزن و فرح مذهبی
✍️ علی جعفری
📗پیادهروی اربعین: تأملات جامعهشناختی
✍️ با مقالاتی از: جبار رحمانی، مهدی سلیمانیه، احمد شکرچی، ندا رضویزاده، محسن امین، محمدرضا پویافر و محسنحسام مظاهری
📗مجالس مذهبی در ایران معاصر
۵جلد
✍️محسنحسام مظاهری
📗تراژدی جهان اسلام
عزاداری شیعیان ایران به روایت سفرنامهنویسان، مستشرقان و ایرانشناسان
۳جلد
✍️محسنحسام مظاهری
📗آیین نیکی
مطالعهی جامعهشناختی خیر دینی در آیین پیادهروی اربعین
✍️ محمدرضا پویافر
خرید اینترنتی: سایت چهارسوق
4soooq.ir
#نشر_آرما | #محرم
🆔@cultural_governance
🔸احتمالا اکثر ما بیشتر سالهای زندگیمون سعی داشتیم با خوندن و نوشتن یاد بگیریم. اما با گذشت زمان چیزهایی که یاد گرفتیم کمرنگ شده و اونها رو فراموش کردیم. دلیل این اتفاق میتونه این باشه که خوندن و نوشتن به تنهایی راه خوبی برای یادگیری نیست.
🔸طبق این هرم بهترین روش برای یادگیری یه موضوع، آموزش اون به دیگرانه. نیازی نیست که حتما معلم باشیم، اگر میخوایم یادگیری بهتری داشته باشیم، میتونیم چیزهایی که یاد میگیریم رو به دوستها و اطرافیانمون یاد بدیم یا در موردش با اونها بحث و صحبت کنیم تا بهتر توی ذهنمون بمونن.
#پیشرفت_مهارت | #مهارت_علمی
#مهارت_های_جوان_حزب_اللهی
🆔@cultural_governance
✅چرا باید دانسته های خود را به دیگران آموزش دهیم
#پیشرفت_مهارت | #مهارت_علمی
#مهارت_های_جوان_حزب_اللهی
منبع:تک رسا
🆔@cultural_governance
تجربه سیاستگذاری.rar
2.19M
#تجربه_حکمرانی
📌تجربه سیاست گذاری در کشورهای:
ایتالیا، فنلاند، هلند
🔖موسسه پژوهشی فرهنگ و ارتباطات
🆔@cultural_governance
وظایف_سیاستگذاری_و_اجرایی_وزارت_فرهنگ_و_ارشاد_اسلامی.pdf
3.5M
🔴متن کامل کتاب «وظایف سیاستگذاری و اجرایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی»
#وزارت_ارشاد | #نقد_سازمان_فرهنگی
🆔@cultural_governance
📌 بودجه دولتی حوزه؛ آمار و ارقام
🔹 اظهارنظرهای پراکنده و گستردهای درباره مقدار #بودجه_نهادهای_فرهنگی، بهویژه نهادهای دینی وجود دارد و عدهای این مسئله را مقدمهای برای بیان موضوع #کارآمدی و یا #ناکارآمدی نهادهای فرهنگی-دینی از جمله حوزههای علمیه قرار میدهند.
🔹در این یادداشت برآنیم آمار دقیق بودجه نهادهای فرهنگی و مقایسه آن با سایر بخشها، مقایسه سهم نهادهای حوزوی با سایر بخشها، و مقایسه #بودجه_حوزه_علمیه_قم با دانشگاههای مطرح کشور بپردازیم تا تصور دقیقتری از بودجهای که به حوزه تخصیص مییابد شکل گیرد.
🔸از سال ۱۳۶۰ تا ۱۳۹۹ بودجه یا اعتبارات فرهنگی از روندی روبه#رشد برخوردار بوده اما نسبت بودجه فرهنگی از سطحی مشخص فراتر نرفته و همواره میان ۱ تا ۴ درصد در نوسان بوده، بهگونهای که کمترین آن ۱.۲۶ درصد در سال ۱۳۶۰ و بیشترین آن ۳.۶ درصد در سال ۱۳۹۱ بوده است.
🔸 در سال ۱۴۰۱ بودجه نهادهای فرهنگی تنها به ۹ دستگاه بهعنوان دستگاههای اصلی متولی فرهنگ کشور پرداخت میگردد. در واقع بهنوعی #نهادهای_فرهنگی در دریافت بودجه در ۹ نهاد فرهنگی ادغام شدهاند.
🔹 سه وزارتخانه #فرهنگ_و_ارشاد_اسلامی، #میراث_فرهنگی، #صنایع_دستی_و_گردشگری و #وزارت_ورزش_و_جوانان، همچنین #سازمان_صدا_و_سیما، #سازمان_تبلیغات_اسلامی، #شورای_عالی_انقلاب_فرهنگی، #شورای_عالی_حوزههای_علمیه، #شورای_برنامهریزی_مدیریت_حوزههای_علمیه_خراسان و #شورای_سیاستگذاری_حوزههای_علمیه_خواهران نیز بهعنوان دستگاههای اصلی شناسایی شدند.
🔸مقایسه بودجه فرهنگی #ایران با سایر کشورها
آمارها نشان میدهد رقم بودجه فرهنگی کشور در سال ۲۰۱۹ با لحاظ شاخص برابری #قدرت_خرید، ایران در مقایسه با #ژاپن، #کره_جنوبی، #ترکیه، #آلمان، #امریکا، #چین، #روسیه و #رژیم_صهیونیستی کمترین میزان هزینهکرد در موضوعات فرهنگی را دارد.
🔹 سازمان تبلیغات اسلامی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، عیالوارترین نهادهای فرهنگی در #لایحه_بودجه سال ۱۴۰۱ هستند؛ بهبیان دیگر، مجموع بودجه تعریف شده برای این دو نهاد در سال آینده میان ۳۷ نهاد تقسیم خواهد شد.
این بدان معنا است که رقم ۱۵۳۴ میلیارد تومان اعتباری که برای سازمان تبلیغات اسلامی منظور شده، باید میان ۲۰ نهاد مختلف توزیع شود که یکی از آنها سازمان تبلیغات اسلامی است و این سازمان در هزینهکرد این میزان بودجه، ۱۹ شریک دیگر هم دارد.
🔺 حداقل سرانه آموزشی در #دانشگاه_دولتی ۱۴ میلیون تومان است، در حالی که آن دانشگاه دارای پراکندگی واحد در کشور نیز نیست و طبیعتاً هزینه سربار پراکندگی نیز ندارد، اما این سرانه در بودجه حوزه بر اساس مثلاً پیشنهاد در لایحه بودجه، نزدیک ۶ میلیون تومان است که در صورت بررسی بر اساس تخصیص دریافتی، کمتر از ۴ میلیون تومان میشود.
🔻نگاهی به بودجه #دانشگاههای_بزرگ و اصلی کشور نشان میدهد که ارقام بودجه نهادهای دینی چندان هم نجومی و زیاد به نظر نمیرسد. امسال #دانشگاه_تهران با بودجه ۶۸۸میلیاردی بالاترین میزان بودجه را به خود اختصاص داده است.
▫️ مثلاً بودجه حوزههای علمیه خواهران با تمام مدارس علمیه فعال در سراسر کشور، یکسوم #دانشگاه_الزهرای_تهران است.
▫️ یا بودجه #جامعة_المصطفی با بیش از ۵۰ هزار دانشپژوه غیرایرانی و نتایج آن در آشنایی بیش از ۳۰۰ هزار غیرایرانی با #فرهنگ_و_ادبیات_فارسی، تنها یکبیستم بودجه دانشگاه تهران با ۴۰ هزار دانشجو است.
🔺 برخی بودجه «#مرکز_خدمات_حوزههای_علمیه» را با بودجه «اورژانس» مقایسه میکنند، یا بودجه #سازمان_تبلیغات با #آموزش_و_پرورش مقایسه میشود که حساسیت کافی برانگیخته شود.
معنای ضمنی این مقایسه این است که مردم عزیز ایران! اگر سال بعد #آمبولانس دیر به بیمار شما رسید، به مرکز خدمات حوزههای علمیه مراجعه و روحانیان را مؤاخذه کنید!
✅ راهکارهایی برای کاهش حساسیتها درباره دریافت بودجه حوزههای علمیه
1️⃣ ضرورت #شفافیت در مقدار تخصیص بودجه و هزینهها و اعلام آن در رسانهها
2️⃣ اعلام #دستاوردهای_سالیانه حوزههای علمیه در طول سال و مقایسه آن با گذشته
3️⃣ اعلام برنامههای آینده با هدف مشخص کردن محلهای مصارف بودجه
✔️ متن کامل یادداشت را در لینک زیر بخوانید: https://m-ph.ir/bodje-dolate-howzah-amar-argham//
🖋حسین قاسمی فرد، دانشآموخته حوزه علمیه قم و کارشناس ارشد فقه سیاسی
#بودجه_فرهنگی
🆔@cultural_governance
✍️فراخوان ارسال یادداشت کوتاه
🗂 #پرونده_ویژه
🚀 استارتاپ های فرهنگی و اجتماعی
🔹در كشورهای توسعه یافته در حوزه فناوری، صنایع فرهنگی مورد توجه قرار گرفته و در كشور ما نیز چنین نگاهی وجود داشت كه بحث صنایع و برنامه های فرهنگی در نگاهی هزینه كردی كه همواره سر بار كشور و دولت و بودجه تلقی می شود، به این سمت حركت كند كه این حوزه ها می تواند درآمدزا و اقتصادی باشد و برای كشور فرصت ایجاد كند.
🔸به نظر شما آیا استارتاپ های فرهنگی در کشور ما موفق بوده اند؟
🔸نقاط قوت و ضعف شتاب دهنده های فرهنگی چیست؟
🔸آیا نواوری اجتماعی دانش بومی آن در لایه نظری و کاربردی در کشور تولید شده است؟
🔸تجربیات شما از فرایند شتاب دهی در مراکز های نواوری چگونه بوده است؟
🔸نقش مردم و حاکمیت در فضای بیزینس فرهنگی و اجتماعی چیست؟
#استارتاپ_فرهنگی | #نواوری_اجتماعی
🆔@cultural_governance
📌نقد شتاب دهنده ها
#یادداشت_اول
🖍مقدمه
استارتآپ نیز مانند بسیاری از پدیدههای دیگر، دارای دو روی مثبت و منفی است. در کنار ویژگیهای مثبتی که برای استارتآپها میتوان برشمرد، با کمی مداقه و بررسی دقیقتر و عمیقتر، میتوان اسیب ها و تهدید هایی را نیز در این حوزه مشاهده کرد که در برخی سطوح میتوان آنها را مشاهده کرد و در سطوحی دیگر، هنوز فراگیر نشدهاند؛ اگرچه میتوان ردّپای آنها را دید. به طور کلّی این تهدیدها و آسیب ها را میتوانیم در حوزههای
«امنیتی»
«فرهنگی»
«ریل گذاری جهت گیری تخصصی غلط»
«عدم توجه به زیرساخت های پیش نیاز»
«نداشتن مغز افزاری و برنامه دقیق»
تقسیمبندی کرد.
#تهدیدهای_امنیّتی
🖊آنطور که جسته و گریخته بیان میشود در سالهای اخیر با اوج گرفتن رشد استارتآپها در کشور، برخی از افراد و نهادها تحت عناوینی چون سرمایهگذاری و آموزش در حوزه استارتآپها وارد کشور شدهاند که بعضاً دارای سوابق امنیّتی منفی هستند. علاوه بر این، در سالهای گذشته شماری از این افراد و نهادها توانستهاند حسن شهرتی نیز بین فعّالان این حوزه کسب کنند. سرمایهگذاران و مربیّان خارجی نیز افزون بر آنها به بازار استارتآپی ایران وارد شدهاند. بر این اساس، میتوان ادّعا کرد که در این فضای کسبوکاری، زمینهای ایجاد شده که ممکن است محملی برای برخی تهدیدهای امنیّتی علیه کشور باشد.
🖌سوءاستفاده اطّلاعاتی، قلب این تهدیدها است (کلان دادههای تولید شده که در اختیار دشمنان شاید قرار بگیرد و یا دسترسی داشته باشند).
زیرا این افراد در پوشش فعّالان استارتآپی، اوّلاً اطّلاعاتی فراوان درباره شرایط کسبوکار و بازار ایران به دست میآورند؛ و ثانیاً بسیاری از استارتآپها مجموعه دادههای عظیمی از رفتارها و اعمال شهروندان به دست آوردهاند که دسترسی خارجیها به این اطّلاعات میتواند باعث بروز مشکلات فراوانی برای کشور شود.
🔺 برای مثال، استارتآپی که ارائهکننده خدمات مجازی کرایه خودرو است، در پایگاه داده خود مشخّصات مشتریان، سوابق استفاده از سرویس، محل سکونت و مکانهایی که افراد به آنجا رفتهاند را در اختیار دارد که مجموعهای ارزشمند برای هر دستگاه اطّلاعاتی به حساب میآید. بنابراین، فقدان نظارت لازم و عدم تدوین سازوکارهای مناسب در این عرصه میتواند این تهدید را به آسیب تبدیل کند.
برای مواجهه با این تهدید بایستی سازوکارها و قواعد مورد بازنگری قرار گیرند و حتّیالمقدور، مقابله با آن از سنخ پیشگیری باشد.
🖍در شرایط کنونی، برخی از نهادهای حاکمیّتی چشم خود را بر چنین تهدیدی بستهاند و آن را انکار میکنند. این برخورد نیز عرصه را برای عملیشدن چنین تهدیداتی مهیّا کرده است. در حالی که با هوشیاری این نهادها و نقشآفرینی مؤثّر آنها در شفافکردن هرچه بیشتر این حوزه، میتوان بخش قابل توجّهی از تهدید را پیش از نیاز به برخوردهای سلبی نهادهای امنیّتی، خنثی کرد.
#استارتاپ_فرهنگی | #نواوری_اجتماعی
🆔@cultural_governance
📌نقد شتاب دهنده ها
#یادداشت_دوم
🖍به جرأت میتوان ادّعا کرد که مهمترین تهدیدی که گسترش فضای استارتآپی میتواند به همراه داشته باشد، تهدید از ناحیه فرهنگ و پروژه تغییر نرم است. این مسأله آنقدر جدّی است که حتّی برخی مقامات ارشد آمریکایی در پیام خود به جوانان ایرانی توصیه میکنند که به سمت راهاندازی استارتآپها بروند! نکتهای که در اینجا وجود دارد آن است که در موج ترویج استارتآپها و معرّفی این عرصه به جوانان (عمدتاً فرهیختگان) که در چند سال اخیر بسیار شدّت گرفته، بیشتر از آنکه شاهد نگاهی کارآفرینانه و مبتنی بر اقتضائات بومی باشیم، شاهد ترویج الگوهای غربی این حوزه هستیم و ریشه اصلی این الگوها، سیستم بازار آمریکا و اکوسیستم دره سیلیکون بوده است.
⭕️کوشش برای ایجاد حس انزوا از آرمانهای انقلاب و در نتیجه تغییر فرهنگی صورتبندی مسأله به این صورت است که نمایشی از وضعیّت اقتصاد دنیا نشان داده میشود که در آن، شاهد اقتصادی به اصطلاح جهانی هستیم،کشورها در این سیستم اقتصادی، همافزایی مسالمتآمیز دارند و همه از مزایای این همزیستی بهرهمند میشوند.در همین راستا، هنگامی که ما با قویترین عضو این سیستم (آمریکا) درگیر شویم، از این سیستم کنار گذاشتهشده و منزوی میشویم.این انزوا به عقبماندگی کشور میانجامد!!!!.
🔺پس، برای پیشرفت باید از درگیری بیمورد خودداری نمود و وارد این سیستم شد؛
همانطور که برخی کشورهای دیگر، مانند کرهجنوبی، هند، مالزی و چین که تا چند دهه قبل کشورهایی توسعهنیافته محسوب میشدند، به دلیل عدم درگیری با ابرقدرتها توانستند در سیستم اقتصاد جهانی حضور پیدا کرده و با اجرای سیاستهای متناسب با آن، پیشرفت کنند.
این حس انزوا وقتی ایجاد میشود که سرمایهداران بزرگ غربی در انواع اکوسیستمهای کشورهای در حال توسعه سرمایهگذاری کرده و حمایتهای زیادی را انجام میدهند؛عموماً شرایط در مورد ایران متفاوت است و اینگونه نیست. همین امر باعث میشود افرادی پرشور که میل شدیدی به رشد و پیشرفت دارند، به آرمانهایی که آنان را از پیشرفت و بهرهمندی از چنین امکاناتی دور میسازند، بدبین شوند.جوّ موجود در فضای استارتآپی کشور تحریککننده این نوع نگرش است و بر اسطورهسازی مستمر از شرکتها و کسبوکارهایی مبتنی است که ترویجگر این نگاه اقتصادیاند؛ نگاهی که در آن برای پیشرفت ناگزیریم به این سیستم بپیوندیم و راه مستقلی وجود ندارد!
⭕️ترویج سبک زندگی از دیگر اقدامات استارت آپها است، نوع لباسها و کتابهایی که در دیجی کالا به فروش میرسد و...در واقع، الگوهای ترویجی در فضای استارتآپی کشور، الگوهای منبعث از نگاه سرمایهداری هستند و طبیعتاً ارزشهای حاکم بر آنها نیز متأثّر از همین نگاه است.ولی از آنجا که قلمرو استارتآپها از سطح نظریه فراتر رفته و در عمل نیز امتداد مییابد، و از سویی ارتباط استارتآپها با جامعه و وسعت تأثیر و تأثّرات آنها بیشتر است، دامنه و شدّت اثرات آن نیز بیشتر خواهد بود. این اثرپذیری نگرشی، تأثیرات بلندمدّت و خزندهای بر چارچوبهای فرهنگی و ارزشی جامعه ما میگذارد.
🖍مساله دیگر در تهدید های فرهنگی شتاب دهنده ها این می باشد که این ساختار ها دارای ادبیات خاص و مفاهیم مختص به خود مباشند مانند:منتور و کوچ(مشاور)، انجل(فرشته ایده) و ... که یک گفتمان ادبیاتی را در فضای دانشگاهی دارد ایجاد می کند در حالی که رهبر معظم انقلاب اسلامی از زبان فارسی به عنوان یکی از ارکان هویت ملی مردم ایران نام بردند و فرمودند: ((اکنون زبان فارسی بهترین حامل و رسانه برای معارف، افکار، نوآوری و تمدن عمیق اسلامی محسوب میشود و بر این اساس وظیفه ما در قبال زبان فارسی بسیار سنگین است.)) دیدار اعضای دومین مجمع بینالمللی زبان فارسی با رهبر انقلاب
#جمع_بندی
🖍بر اساس آنچه بیان شد، شرایط موجود در فضای استارتآپی کشور در حال حرکت به سمت و سویی است که به ابزاری مهم در جهت تغییر نرم در جامعه ایران بدل گشته و دشمنان نیز بر این نوع تغییر، حساب ویژهای باز کردهاند. از آنجا که این فرآیند تغییر، روندی بسیار خزنده دارد و تأثیراتش بیشتر تدریجی و مخفی است تا دفعی و آشکار، شناسایی دقیق و برخورد مناسب و به موقع با آن بسیار ضروری است که هوشیاری کامل نهادهای مسئول را میطلبد.
#استارتاپ_فرهنگی | #نواوری_اجتماعی
🆔@cultural_governance
May 11
🔰بررسی جریان خلاقیت فرهنگی و اجتماعی در کشور
✍️خروجی ها، زیرساخت ها، اهم اقدامات
#استارتاپ_فرهنگی
#نواوری_اجتماعی
🆔@cultural_governance